دنده عقبهفته نامه

معرفی بهترین خودروهای دهه 90 میلادی (قسمت اول)

دهه ۸۰ میلادی با وجود هاچبک های داغ، سوپرکارهای جذاب و سفارشی و… جزو بهترین دهه‌های صنعت خودروسازی بوده و شاید به همین خاطر برخی افراد توجه چندانی به دهه ۹۰ میلادی نداشته اند.

اما نباید سریعاً از این دهه عبور کرد. در دهه ۹۰ میلادی بود که شاهد همه‌گیر شدن سیستم‌های تزریق سوخت، ABS و فرمان هیدرولیک بودیم که باعث بهبود دوام، ایمنی و کاربرد خودروها شد. به‌طور خلاصه باید گفت خودروهای دهه ۹۰ میلادی به اندازه کافی مدرن، قابل‌اعتماد و در دسترس هستند اما خب در هر صورت چندین سال از زمان تولید آن‌ها می‌گذرد و حالا به تعداد محدودی در خیابان‌ها دیده می‌شوند؛ و برخلاف بسیاری از خودروهای دهه ۸۰ میلادی، محصولات یک دهه بعد همچنان در دسترس هستند و با قیمت‌های مناسبی نیز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

لیست پیش روی شما به ترتیب زمانی مرتب شده و تا سال ۱۹۹۵ را شامل می‌شود. توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب مفصل را از نظر بگذرانید چراکه خاطرات زیادی را زنده خواهد کرد! با ما همراه باشید.

BMW سری ۳ نسل E34 سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۶

قیمت: ۲ هزار پوند

سومین نسل سری ۵ در دهه ۸۰ میلادی عرضه شد اما در سال ۱۹۹۲ فیس لیفت شد و در لیست ما جای گرفت. این خودرو به خاطر هندلینگ و پرفورمنس سطح بالای خود به ویژه در نسخه M5 با قدرت ۳۳۵ اسب بخار شناخته می‌شود. اکثر مدل‌های E34 دارای پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی قوی و نرم بوده‌اند.

ما یک نسخه 518i تورینگ سال ۱۹۹۴ را با قیمت ۱۹۵۰ پوند پیدا کردیم.

فولکس‌واگن کورادو سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۵

قیمت: ۵۷۰۰ پوند

دیگر خودروی معرفی شده در اواخر دهه ۸۰ میلادی فولکس‌واگن کورادو است که با اندکی اغماض در لیست دهه ۹۰ میلادی نیز قرار می‌گیرد. این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۳۶ اسبی گلف GTI نسل دوم در بریتانیا معرفی شد و از شاسی مشترکی نیز سود می‌برد. البته پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۵۸ اسبی نیز در دسترس بود که مالک حتماً می‌بایست روغن آن را سر وقت تعویض می‌کرد تا آسیبی به سوپرشارژر نرسد هرچند که این قطعه در نهایت خراب می‌شد!

مدل VR6 با پیشرانه ۲.۹ لیتری ۱۸۹ اسب بخاری گل سرسبد خانواده کورادو بود و حتی نمونه‌های کارکرده با قیمتی بالاتر از ۱۲ هزار پوند عرضه می‌شوند. این مدل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۴ ثانیه‌ای داشته و بنابراین جزو سریع‌ترین هاچبک های زمان خود بوده است.

ما یک نسخه کورادو VR6 سال ۱۹۹۳ را با قیمت ۱۳ هزار پوند پیدا کردیم.

BMW سری ۸ سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹

قیمت: ۱۱ هزار پوند

ظاهر سری ۸ به اندازه مداد تیز و به اندازه کوسه تیز بوده و از کابینی چرمی سود می‌برد. خریداران می‌توانستند پیشرانه‌های ۸ یا ۱۲ سیلندر را سفارش دهند اما نباید انتظار سواری راحت یا هندلینگ تیز را می‌داشتند زیرا وزن این خودرو در نسخه ۱۲ سیلندر به ۲ تن هم می‌رسید. البته این خودرو وضعیتی کلاسیک پیدا کرده و حتی نمونه‌های با کارکرد بالا نیز قیمت قابل‌توجهی دارند.

ما یک نسخه BMW 850Ci سال ۱۹۹۱ را با قیمت ۱۹ هزار پوند پیدا کردیم.

لکسوس LS400 سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰

قیمت: ۴۵۰۰ پوند

اولین حمله جدی لکسوس به مرسدس S کلاس چیزی بود که به خوبی در ذهن‌ها جای گرفت. LS محصولی آرام، راحت و خوش‌ساخت بود و از هزینه‌های نگهداری و سرویس پایینی نیز سود می‌برد. البته تصویر ذهنی خریداران نسبت به این خودرو در سطح پایین‌تری نسبت به رقبای آلمانی قرار داشت.

ما یک نسخه لکسوس LS400 4.0 سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۹ هزار پوند پیدا کردیم.

اوپل/واکسهال کالیبرا سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷

قیمت: ۳ هزار پوند

تصور کنید اوپل امروز خودرویی شبیه این تولید کند: چیزی بیشتر از نسخه سه درب کاوالیر اما با ظاهر کوپه جذاب و کمترین درگ بین خودروهای بازار! این یک خودروی نترس بود و اگرچه هرگز بهترین سواری را ارائه نمی‌کرد اما ظاهری عالی داشت و قیمت آن نیز نسبتاً خوب می‌باشد.

ما یک نسخه اوپل کالیبرا ۲.0i سال ۱۹۹۶ را با قیمت ۶ هزار پوند پیدا کردیم.

تویوتا MR2 نسل دوم سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹

قیمت: ۴ هزار پوند

اولین نسل MR2 نسخه‌ای هوشمند از X1/9 عالی بود اما در نسل دوم به خودرویی بزرگ‌تر و سنگین‌تر تبدیل شد و هندلینگ آن برای برخی افراد دردسرساز بود. البته بسیاری از افراد هنوز هم ظاهر آن را دوست دارند و هندلینگ و رفتار آن در جاده بهبود یافته و محصولی هیجان‌انگیز از دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شود.

ما یک نسخه تویوتا MR2 2.0 سال ۱۹۹۳ را با قیمت ۵۸۰۰ پوند پیدا کردیم.

BMW سری ۳ نسل E36 سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰

قیمت: هزار پوند

سومین نسل سری ۳ از عناصر طراحی E30 استفاده کرده بود و در بحث آرامش و آسایش کابین بهبودهای قابل‌توجهی را نسبت به قبل نشان می‌دهد. نسخه M3 نیز برای اولین بار با پیشرانه ۶ سیلندر در دسترس بود هرچند از نظر دینامیکی امتیاز بالایی را کسب نمی‌کرد.

ما یک نسخه BMW 323Ci 2.5 سال ۲۰۰۰ را با قیمت ۱۸۰۰ پوند پیدا کردیم.

مزدا MX-5 نسل اول سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷

قیمت: ۳ هزار پوند

اگرچه نسل اول MX-5 با بهای بسیار نازلی در بازار خرید و فروش می‌شود اما حتی اگر شما ۳ هزار پوند برای نسخه‌ای مناسب و تمیز از آن را بپردازید بازهم یک سرمایه‌گذاری خوب را انجام داده‌اید. این خودرو یکی از بهترین محصولات برای تعریف واژه کلاسیک مدرن است. MX-5 هزینه‌های نگهداری پایینی داشته و تجربه رانندگی درگیر کننده‌ای را نیز ارائه می‌کند.

ما یک نسخه مزدا MX-5 1.8 سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۴۴۰۰ پوند پیدا کردیم.

سیتروئن ZX سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸

قیمت: هزار پوند

این خودرو ریسک فراموش شدن را به همراه داشته هرچند ظاهر آن کاملاً باعث جلب‌توجه می‌شود. ZX خودرویی نبود که سیتروئن می‌خواست اما محصولی بود که به آن احتیاج داشت. ZX از سواری خوب و کابینی جادار سود می‌برد و در کل محصولی راحت جلوه می‌کرد. حتی این خودرو به‌صورت دیزلی نیز عرضه شد که جایگاهی غیرعادی پیدا کرد.

ما یک نسخه سیتروئن ZX 1.4 سال ۱۹۹۶ را با قیمت ۳۲۰۰ پوند پیدا کردیم.

لامبورگینی دیابلو سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱

قیمت: ۱۸۰ هزار پوند

اینجا یکی از ناب‌ترین سوپرکارهای دهه ۹۰ میلادی را داریم. قدرت زیاد، هندلینگ خاص و ظاهر فراموش‌نشدنی که همگی باعث شده‌اند دیابلو برای همیشه در یادها بماند. نسخه‌های متنوعی از این خودروی ۱۲ سیلندر تولید شد و در سال ۱۹۹۹ هم فیس لیفت آن با حذف چراغ‌های جلوی پاپ آپ معرفی گردید.

ما یک نسخه لامبورگینی دیابلو ۵.۷ SV سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۱۹۰ هزار پوند پیدا کردیم.

بنتلی کانتیننتال R سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳

قیمت: ۳۰ هزار پوند

در دهه ۸۰ میلادی شاهد تولید بنتلی های توربو بودیم اما این خودروها ظاهری چهار درب داشتند. کانتیننتال R پیشرانه ۸ سیلندر توربو را با بدنه‌ای دو درب ترکیب کرده بود. اگر فضای کافی در اختیار راننده بود می‌توانست حس و حال خودروهای اسپورت را نیز تجربه کند.

ما یک نسخه بنتلی کانتیننتال R سال ۱۹۹۶ را با قیمت ۵۰ هزار پوند پیدا کردیم.

میتسوبیشی شوگان نسل دوم سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹

قیمت: ۳ هزار پوند

یک زمانی بود که شوگان یا پاژرو خودرویی بسیار قدیمی و از رده خارج در کلاس آفرودرهای خشن محسوب نمی‌شد و آن زمانی بود که آفرودرها دقیقاً با طراحی شاسی جدا و بدنه بزرگ و پیشرانه‌های ۴ سیلندر در دسترس بودند. این ترکیب به حد کافی جذاب جلوه می‌کرد هرچند کیفیت ساخت نیز چیزی بود که در محصولات آن زمان میتسوبیشی کاملاً دیده می‌شد.

ما یک نسخه میتسوبیشی شوگان نسل دوم ۳.۰ سال ۱۹۹۵ را با قیمت ۳۳۰۰ پوند پیدا کردیم.

فورد اسکورت RS2000 سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶

قیمت: ۶ هزار پوند

برخلاف اسکورت نسل پنجم استاندارد، نسخه داغ این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری خود، چسبندگی بالا و شاسی تیز محصولی جذاب به شمار می‌رفت؛ و اگرچه قیمت این خودرو پایین نبود اما درهرحال یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب می‌شد و باعث می‌شد RS2000 جایگزینی خوب برای هاچبک های داغ معمولی باشد.

ما یک نسخه فورد اسکورت RS2000 2.0 سال ۱۹۹۲ را با قیمت ۱۰ هزار پوند پیدا کردیم.

پژو ۱۰۶ سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳

قیمت: ۶۰۰ پوند

محصولات سریع و سبک‌وزن پژو همواره طرفداران زیادی داشته‌اند و وقتی سواری لذت‌بخش و ناب ۱۰۶ را با دیگر رقبا مقایسه کنید بیشتر به این موضوع پی خواهید برد. پژو تقریباً ۳ میلیون دستگاه از ۱۰۶ را تولید کرد که موفقیت عظیمی محسوب می‌شد. پیشرانه ۱.۳ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری این خودرو نیز یکی از بهترین پیشرانه‌ها محسوب می‌شد.

ما یک نسخه پژو ۱۰۶ ۱.۱ سال ۱۹۹۹ را با قیمت ۲ هزار پوند پیدا کردیم.

رنو کلیو نسل اول سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸

قیمت: ۵۰۰ پوند

رنو برای جانشینی ۵ مشهور کار سختی پیش رو داشت. خوشبختانه کلیو نسل اول این مأموریت را به خوبی انجام داد. ظاهر متمایز به همراه هندلینگ چابک و سواری خیال‌انگیز جزو ویژگی‌های کلیو بود. نسخه ویلیامز یا ۱۶ سوپاپ آن نیز جزو یکی از بهترین هاچبک های داغ دهه ۹۰ میلادی بوده است.

ما یک نسخه رنو کلیو نسل اول ۱.۸ RSI سال ۱۹۹۵ را با قیمت ۴۹۰۰ پوند پیدا کردیم.

سایر قسمت‌های این مطلب را نیز بخوانید:

معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت دوم)

معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت سوم)

معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت چهارم)

معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت پنجم)

معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت آخر)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
منبع
autocar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ماکسیمیلیان

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود ایزد بخشنده بخشاینده!
    افسوس و صد افسوس که جای پورشه واقعا خالیست…
    یا حق🌷

    موافقم 14
    مخالفم 16
    1. فورد

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (891 ديدگاه)

      اخ اخ من عاشق خودرو های دهه نودم گالانت 6 سیلندر اولدزمبیل تویوتا کراون بی ام و بنز کپل و…..

      موافقم 15
      مخالفم 2
    2. ارش

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (42 ديدگاه)

      فعلا قسمت اولشه در قسمتهای بعدی فراری و پورشه هم خواهند بود.

  2. Ninja

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    انگار قراره کلی ماشین ژاپنی تو قسمت های بعدی باشه
    دهه ۹۰ اوج ژاپن 😊

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. Philipp

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      کم کم این مجموعه باید ۴ قسمت داشته باشه
      وگرنه نامردی میشه

      موافقم 10
      مخالفم 1
  3. GT

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    دوستان یه سوال مگه مک‌لارن F1 و نسل اول هوندا NSX هم در دهه نود میلادی تولید نشدند؟؟ ! پس چرا در لیست قرار ندارند؟!

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. M@M@DRZ

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (366 ديدگاه)

      اون ادامه دارد ته لیست رو یه بار دیگه بخون دوست عزیز .
      بعدش می فهمی چرا نیستن .

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. GT

        ۱۷ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        « لیست پیش روی شما به ترتیب زمانی مرتب شده و تا سال ۱۹۹۵ را شامل می‌شود.»
        دوست عزیز اتفاقا مطالعه کردم، ولی همونطور که مشاهده می‌کنید در متن نوشته شده تا سال (۱۹۹۵) و مک‌لارن F1 در سال ۱۹۹۳ معرفی شد پس باید در همین لیست حضور داشته باشه! 🙂

        موافقم 7
        مخالفم 3
  4. R@m!n

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2240 ديدگاه)

    بدون هیچ شکی و تردیدی دهه ۹۰ ماله ژاپینا بود و بقیه برای رده دوم می جنگیدن.

    بنظرم هوندا NSX، سوپرا و اسکایلاین بهترین های دهه ۹۰ بودن و چه تو پیست چه کفه خیابون به معنای واقعی کلمه رقبارو سلاخی می کردن.

    موافقم 20
    مخالفم 8
    1. MC20

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      رامین جان در تکمیل لیست شما این جا جا داره از میتسوبیشی اکلیپس نسل دوم و لنسر ایولووشن هم یادی بکنیم … و از آمریکایی ها هم … از شورولت کاپریس که هنوز هم بی نظیره … اما سال 94 میلادی پادشاهی میکرد و پاش به هالییوود هم باز شد …

      موافقم 6
      مخالفم 4
    2. Philipp

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      دهه نود جنگ دو گروه بود
      یکی ژاپنی ها
      یکی هایپرکارها که اون سالها فقط سه عضو داشتن
      F1 LM, CLK GTR, 911GT1

      موفقیت بقیه به گرد پای این دوتا هم نرسید
      هرچند که بازنده های اون دوران
      خیلی خیلی بهتر از برنده های حال حاضرن

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. محمد امین

        ۱۷ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        خب f50 gt هم بود که از از همه ی اون ها قوی تر و سریع تره ، البته فقط ۳ تا ازشون ساخته شد
        ۷۶۰ اسب ، موتور ۴.۷ لیتر ۱۲ سیلندر
        وزن ۸۶۰ کیلوگرم
        صفر تا دویست حدود ۷

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. TOM KRISTENSEN

          ۱۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (163 ديدگاه)

          جای فراری ۵۵۰ مارانللو خالی بود

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. Philipp

          ۱۸ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1109 ديدگاه)

          من F50 رو سوپرکار میدونم نه هایپرکار

          موافقم 2
          مخالفم 2
  5. ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (334 ديدگاه)

    قربون گزینه ی 10

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. مهردادکمال

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2003 ديدگاه)

    بی ام و سری هشت چقد جذابههه لعنتی

    موافقم 10
    مخالفم 7
  7. - A M I R -

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (728 ديدگاه)

    تک تک این ماشینا هویت خودشون رو داشتن، هرکدوم برای عملکرد مشخصی ساخته شده بودن؛ کسی از ۱۰۶ انتظار ثبت زمان خیره کننده ۴۰۰ متر نداشت از پاجرو هم انتظار هندلینگ سواری نمیرفت، برای همین هرکدوم توی سگمنت خودشون ماشینای نسبتا موفق و شاخصی شدن. چیزی که توی صنعت خودروی امروز عملا از بین رفته.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. Reza ar

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (270 ديدگاه)

    جای e46تو لیست خالیه

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. Philipp

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      اون مال ۲۰۰۲

      موافقم 3
      مخالفم 2
  9. ilia2008

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (163 ديدگاه)

    امیدوارم تو شماره بعدی خودرو های امریکایی هم باشن شورلت ایمپالا ss حقشه تو لیست باشه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  10. Ako

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام
    فکر کنم عکس اول ب ام و سری 5 هستش که اشتباها سری 3 معرفی شده …

    موافقم 5
    مخالفم 3
  11. Sina10

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    دست اقا شاهین درد نکنه ، این مطلب عالی بود
    فکر میکنم بهترین مطالب سایت رو شامل میشن
    البته اگه جدول مشخصات رو هم میشد زیر عکس هر خودرو میزاشتین عالی تر هم میشد ولی خب خیلی وقت گیره این کار

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      انجام وظیفه اس دوست عزیز ❤

      موافقم 5
      مخالفم 2
  12. M@M@DRZ

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (366 ديدگاه)

    اون ادامه دارد ته لیست رو یه بار دیگه بخون دوست عزیز .
    بعدش می فهمی چرا نیستن .

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Philipp

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      ماشین هایی که معرفی شد
      موفقیتشون نصف اونایی که نام برده شد هم نیست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  13. Philipp

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    کلی ماشین جا موند که :|
    F1
    CLK GTR
    911GT1
    F50
    190E EVOll
    500E
    Supra
    GTR R32
    RX-7
    300ZX
    ECLIPCE
    LANCER EVO 8
    S-Class W140
    NSX
    و کلی دیگه
    دهه نود میلادی همراه با اولین دهه ۲۰۰۰ بهترین سالهای خودروسازی بودن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  14. کوبیده

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    این قیمتا مال زمان معرفیشون هست یا الان ؟
    مگه میشه ماشینی زیر هزار پوند ساخته شده باشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام قیمت متوسط نمونه های کارکرده تو بازار الان هست

      موافقم 5
      مخالفم 1
  15. Mojtaba Ghasemi

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پژو ۱۰۶ ❤❤

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. Hosein

      ۱۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (109 ديدگاه)

      جالبه که پلتفرمش با پلتفرم سیتروئن zx مشابه است و می‌تونه یکی از دلایل محبوبیتش باشه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  16. محسن

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط مزدا🥺

    موافقم 1
    مخالفم 1
  17. آرمان

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا تو جای میتسوبیشی گالانت و هوندا آکورد خالیه میشه گفت تو دهه ۹۰ جزٕ بهترین ماشین بودند

  18. علی منصوری

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    چقد خوبن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا