دهه ۸۰ میلادی با وجود هاچبک های داغ، سوپرکارهای جذاب و سفارشی و… جزو بهترین دهههای صنعت خودروسازی بوده و شاید به همین خاطر برخی افراد توجه چندانی به دهه ۹۰ میلادی نداشتهاند.
اما نباید سریعاً از این دهه عبور کرد. در دهه ۹۰ میلادی بود که شاهد همهگیر شدن سیستمهای تزریق سوخت، ABS و فرمان هیدرولیک بودیم که باعث بهبود دوام، ایمنی و کاربرد خودروها شد. بهطور خلاصه باید گفت خودروهای دهه ۹۰ میلادی به اندازه کافی مدرن، قابلاعتماد و در دسترس هستند اما خب در هر صورت چندین سال از زمان تولید آنها میگذرد و حالا به تعداد محدودی در خیابانها دیده میشوند؛ و برخلاف بسیاری از خودروهای دهه ۸۰ میلادی، محصولات یک دهه بعد همچنان در دسترس هستند و با قیمتهای مناسبی نیز میتوان آنها را تهیه کرد.
لیست پیش روی شما به ترتیب زمانی مرتب شده و تا سال ۱۹۹۵ را شامل میشود. توصیه میکنیم حتماً این مطلب مفصل را از نظر بگذرانید چراکه خاطرات زیادی را زنده خواهد کرد! با ما همراه باشید.
اوپل/واکسهال اومگا سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳
قیمت: هزار پوند
اگر شما یکی از امگاهای دهه ۹۰ میلادی را رانده باشید احتمالاً یا یکی از مدیران واکسهال بودهاید یا پلیس راهنمایی و رانندگی بریتانیا! متأسفانه اومگا خیلی در بازار دیده نشد که جای شرمساری دارد زیرا نسخه MV6 آن با پیشرانه ۶ سیلندر، گیربکس دستی و طراحی دیفرانسیل عقب جزو جذابترین محصولات کلاس خود بوده است.
ما یک نسخه واکسهال اومگا ۲.۶ V6 سال ۲۰۰۱ را با قیمت ۳ هزار پوند پیدا کردیم.
پورشه ۹۱۱ کررا نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸
قیمت: ۵۰ هزار پوند
با قیمت زیر ۶۰ هزار پوند میتوان نمونههای کارکرده زیادی از پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ را پیدا کرد اما این ارزانی دلیل دارد که یکی از آنها میتواند استفاده از بدنه تارگا یا کابریولت، وجود سیستم چهار چرخ محرک و یا گیربکس تیپ ترونیک باشد. با در نظر گرفتن ۶۰ هزار پوند شما میتوانید نسخه کوپه، گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب را پیدا کنید که جذابیتهای زیادی دارد. این پورشه یک خودروی فوقالعاده برای راننده است.
ما یک نسخه پورشه ۹۱۱ کررا نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۵ را با قیمت ۶۵ هزار پوند پیدا کردیم.
آئودی A4 B5 سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱
قیمت: ۱۵۰۰ پوند
این خودرو همان چیزی بود که آئودی را از خواب بیدار و وارد بازی لوکسها کرد. کیفیت کابین A4 یاد شده جزو بهترینهای آئودی بود. بهتر است یک نسخه تر و تمیز از مدل ۱.۸ T کواترو اسپورت پیدا کرده و از آن نهایت لذت را ببرید.
ما یک نسخه آئودی A4 B5 1.8 SE سال ۱۹۹۹ را با قیمت ۱۶۰۰ پوند پیدا کردیم.
جگوار XJR سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷
قیمت: ۵ هزار پوند
این آخرین XJR با گیربکس دستی بود و نشان داد که یک رقیب ارزشمند برای BMW M5 و مرسدس E500 میباشد. پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری این خودرو قدرت ۳۲۶ اسب بخاری تولید میکرد و گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت گترگ آن به خاطر دوام و قابلیت اطمینان بالا شناخته شده بود.
ما یک نسخه جگوار XJR 4.0 سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۱۲ هزار پوند پیدا کردیم.
سوبارو ایمپرزا توربو ۲۰۰۰ سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰
قیمت: ۴۵۰۰ پوند
احتمالاً در دهه ۹۰ میلادی و با فکر کردن به مسابقات رالی خاطرات یک خودروی آبی و زرد رنگ به ذهنتان خطور میکند. قطعاً ایمپرزا در آن زمان بهترین روزهای خود را سپری میکرده است. قطعاً این خودرو دارای یکی از بهترین هندلینگ ها بین محصولات آن دوران بوده است.
این خودرو در سال ۱۹۹۴ از راه رسید و از قدرت ۲۰۸ اسب بخاری و سیستم چهار چرخ محرک مشهور سوبارو برخوردار بود. اگر خواهان قدرت بیشتر بودید مدل توربو را میبایستی انتخاب میکردید هرچند این مدل تا سال ۱۹۹۹ عرضه نشد.
ما یک نسخه سوبارو ایمپرزا توربو ۲۰۰۰ ۲.۰ سال ۱۹۹۸ را با قیمت ۵ هزار پوند پیدا کردیم.
تویوتا راو ۴ سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰
قیمت: ۵۰۰ پوند
اولین نسل راو ۴ بر پایه پلتفرمی که دارای قطعاتی از کرولا و کارینا بود ساخته شد. این خودرو را میتوانستید بهصورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک سفارش دهید. آنچه باعث محبوبیت راو ۴ شد خشونت یک شاسیبلند به همراه ابعاد مشابه هاچبک های جمعوجور بود. همین راو ۴ یکی از دلایل رغبت کنونی خریداران به شاسی بلندها محسوب میشود.
ما یک نسخه تویوتا راو ۴ سال ۱۹۹۸ را با قیمت ۴ هزار پوند پیدا کردیم.
آئودی A8 D2 سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲
قیمت: ۲ هزار پوند
آلومینیوم شاید فراوانترین فلز در پوسته زمین باشد اما تا پیش از آئودی A8 خودروهای زیادی دارای این متریال نبودند. این محصول لوکس شاید شبیه سایر محصولات آئودی به نظر برسد اما بدنه سبکوزن آن از آلومینیوم ساخته شده است. با وجود سیستم چهار چرخ محرک و تکنولوژیهای مدرن آن زمان، این A8 یک نماد برای سدان های اجرایی بوده است.
ما یک نسخه آئودی A8 2.8 اسپورت سال ۲۰۰۰ را با قیمت ۳ هزار پوند پیدا کردیم.
استون مارتین DB7 سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴
قیمت: ۲۰ هزار پوند
بله این خودرو بر اساس XJS بنا شده و از قطعات محصولات فورد نیز در کابین آن بکار رفته و چراغهای عقب هم از مزدا 323F گرفته شدهاند اما با ظاهری جذاب، کابینی چرمی و پرفورمنس مناسب شما احتمالاً اهمیتی به موارد یاد شده نخواهید داد.
ما یک نسخه استون مارتین DB7 3.2 سال ۱۹۹۹ را با قیمت ۲۶ هزار پوند پیدا کردیم.
ام جی F سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲
قیمت: هزار پوند
این خودروی کلاسیک احتمالی در آینده بسیار بهتر از آن چیزی بوده که فکر میکنید. نه ام جی F به اندازه مزدا MX-5 هیجانانگیز نیست اما راحتتر بوده و کابینی هوشمندتر و ارزش بهتری دارد. نمونههای تمیز این خودرو را میتوان با قیمت حدود هزار پوند پیدا کرد اما نمونههای بکر آن قیمتی فراتر از ۵ هزار پوند دارد.
ما یک نسخه ام جی F 1.8 سال ۱۹۹۹ را با قیمت ۲۵۰۰ پوند پیدا کردیم.
پژو ۴۰۶ سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵
قیمت: ۵۰۰ پوند
یک سدان بزرگ از پژو که سواری خوبی داشت. ۴۰۶ زمانی از راه رسید که بازار هنوز تحت تأثیر خودروهای بزرگی همچون این خودرو بود و رقبایی از فورد، اوپل، رنو، سیتروئن و… در این بخش حضور داشتند. در حال حاضر نمونههای ۶ سیلندر ۴۰۶ را به سختی میتوان یافت اما نمونههای استیشن و دیزلی آن از نظر هزینهها ارزان هستند.
ما یک نسخه پژو ۴۰۶ ۲.۰ سال ۱۹۹۹ را با قیمت هزار پوند پیدا کردیم.
BMW سری ۵ سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳
قیمت: ۱۵۰۰ پوند
این نسل سری ۵ نه تنها خودرویی جذاب و متناسب بوده بلکه از سواری بسیار خوب و راحتی سود برده است. زیر کاپوت این خودرو نیز طیف گستردهای از پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر وجود داشته است. البته نباید نمونههای دیزلی کممصرف از جمله 530d را نیز از یاد برد.
این خودرو جزو بهترینهای کلاس خود بوده و حتی در اواخر عمر خود نیز پیروز اکثر رقابتهای گروهی بوده است. E39 را میتوان با قیمت نازل ۲ هزار پوند هم پیدا کرد.
ما یک نسخه BMW 525d SE سال ۲۰۰۳ را با قیمت ۴ هزار پوند پیدا کردیم.
فیات بارچتا سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵
قیمت: ۴۵۰۰ پوند
مردم حس خوبی نسبت به فیات بارچتا نداشتند. این خودرو ظاهر خوبی نسبت به مدل قبلی یعنی X1/9 نداشت و همچنین زشتتر از ۱۲۴ اسپورت اسپایدر کلاسیک محسوب میشد و البته که بر پایه پلتفرم دیفرانسیل جلوی پونتو تولید شده بود؛ اما واقعیت این بود که بارچتا خودرویی چابک با هندلینگ درگیر کننده بود و همین موضوع باعث فروش خوب آن شد.
ما یک نسخه فیات بارچتا ۱.۷ سال ۱۹۹۹ را با قیمت ۴۵۰۰ پوند پیدا کردیم.
آلفارومئو GTV/اسپایدر سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴
قیمت: ۳ هزار پوند
سیستم تعلیق عقب هوشمندانه به این خودرو کمک کردند تا سواری اسپورتی داشته باشد. پیشرانه ۲ لیتری آلفارومئو هم عالی بود اما نقطه عطف اصلی به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری و صدای جذاب آن مربوط میشد. در نسخههای فیس لیفت شده این خودرو هم یک گیربکس ۶ سرعته جدیدتر نصب شد.
ما یک نسخه آلفارومئو GTV/اسپایدر ۲.۲ سال ۲۰۰۰ را با قیمت ۴ هزار پوند پیدا کردیم.
فیات کوپه سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰
قیمت: ۴ هزار پوند
طراح این کوپه برجسته کریس بنگل مشهور بود. فیات کوپه در ابتدا با پیشرانههای ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه شد اما در ادامه پیشرانههای ۵ سیلندر ۲۰ سوپاپه نیز تولید شدند. کوپه یک خودروی کوچک اما عالی بود و مخصوصاً پیشرانه توربوی ۲۱۴ اسبی به آن حس و حال دیگری میبخشیدند.
ما یک نسخه فیات کوپه ۲.۰ سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۴۵۰۰ پوند پیدا کردیم.
فیات براوو HGT سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹
قیمت: ۸۰۰ پوند
براوو HGT یک هاچبک داغ و کوچک برای زمان خود بود. در دل این خودرو پیشرانه ۵ سیلندر تنفس طبیعی برگرفته از فیات کوپه قرار داشت و قدرت ۱۴۵ اسب بخاری تولید میکرد. نسخههای دیفرانسیل عقب این خودرو در سال ۱۹۹۷ روانه بازار بریتانیا شدند اما یافتن آنها در بازار کنونی سخت است.
ما یک نسخه فیات براوو HGT سال ۱۹۹۷ را با قیمت ۱۵۰۰ پوند پیدا کردیم.
نیسان اسکای لاین GT-R R33 سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸
قیمت: ۳۰ هزار پوند
تنها ۱۰۰ دستگاه از نسخه پرفورمنس V-Spec به منظور هماهنگی با قوانین وارد بریتانیا شد اما نمونههای زیادی هم بهصورت غیرقانونی روانه این بازار شدند. همه مدلهای اسکای لاین جذاب هستند اما در زمان خرید باید به تاریخچه و سوابق خودرو دقت نمود و از موم کاری بخشهای زیرین خودرو در آبوهوای مرطوب و جادههای نمکی مطمئن شد.
خرید نسخه تیون شده اسکای لاین نکته بدی نیست اما باید از سلامت خودرو مطمئن شد. در صورتی که نمونهای سالم از این خودرو را پیدا کنید به محصولی باورنکردنی که نمادی واقعی از دهه ۹۰ میلادی است دست پیدا خواهید کرد.
ما یک نسخه نیسان اسکای لاین GT-R R33 سال ۱۹۹۵ را با قیمت ۳۷ هزار پوند پیدا کردیم.
سایر قسمتهای این مطلب را نیز بخوانید:
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت اول)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت دوم)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت چهارم)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت پنجم)
معرفی بهترین خودروهای دهه ۹۰ میلادی (قسمت آخر)
Enayat
۱۹ آذر ۱۴۰۰طرف توی اون کشور ها نصف روز کارمی کنه بعدش میگه عصری برم یه چهار چرخ مفت بخرم با هاش برم خونه …
بعد ما اینجا تمام جونی مون رو تلاش می کنیم که چهار چرخ اقتصادی بسیار گرانبها بخریم….اونم نمی رسیم
خدایا سپاس گذاریم 🤣
Karl Benz
۱۹ آذر ۱۴۰۰جالب اینه که از همون ماشین مفت خیلی خوب نگهداری میکنن
تو ایران همچین چیزی باشه فردا تو اوراقیه 😐
شاعر
۱۹ آذر ۱۴۰۰اینجا جهنم ماشین بازهاست
فرامرز
۱۹ آذر ۱۴۰۰هم با حقوق نصف روز نمیشه یه ماشین حتی ۵۰۰ پوندی گرفت و هم کار کردن تو خارج انقدر راحت نیست که طرف وسط روز پاشه بره ماشین بخره . ۵۰۰ پوند شاید از پس انداز خیلی خانواده ها بیشتر باشه و اینکه این ماشینا دردسرشون و هزینه های جانبیشون خیلی زیاده
آرین
۱۹ آذر ۱۴۰۰نه اینکه نتونند پس انداز کنند. ایالات متحده و اروپای غربی به خاطر ریسک اقتصادی کم بیشتر درآمد خالصشون رو صرف مصرف میکنند تا پسانداز. بریتانیا و ایالات متحده جزو کشورهایی با بیشترین سرمایهگذاری خارجی نسبت به سرمایه گذاری داخلی هستند.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ آذر ۱۴۰۰کاملاً با مرامرز موافقم و آنقدر هم راحت نیست که تصور میکنید !
ادامه بدهم ، طولانی میشود ، اما در یک جمله باید بگویم شما در هر کجایی از دنیا باشید باید مدام کار و تلاش کنید تا به یه زندگی نرمال برسید !
کشور ما الان در جنگ روزگار میگذراند و این روزها هم میگذرد اما خیال نکنید در کشورهای سطح اول جهانی همهچیز مثل بیسکوئیت ریخته !
دلیل ارزانی این خودروها به نظرتان چرا اینقدر پائین هست ولی مردم بیشتر صفر کیلومتر یا کمکار میخرند ، چرا ؟!
چون شاید ۵۰۰ پوند خرج خرید یک خودروی ۲۰ سال کار بکنید اما خرجش و جزئیاتش چندین برابر هست که فقط باعث میشه بروند به اوراقیها و کاملاً فرق میکنند با کشورهایی مثل ایران که یک خودرو هزینهی تعمیراتش به زمان حساب نمیگردد و یه توافق دو جانبه هست !
آرین
۱۹ آذر ۱۴۰۰E39, E38 ,Jag XKR
AHMET 2002
۲۰ آذر ۱۴۰۰R34
M@M@DRZ
۱۹ آذر ۱۴۰۰اون نسل E39 از سری ۵ عجیب برام جذابه .
یادمه یه دونه ازش حراج شده بود که ۷۰۰۰ تا کارکرد داشت و نسخه M بود و رنگش هم آبی تیره بود و پیشبینی میکردن که قیمتش بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار باشه !!!
مطلبش هم تو زومیت هست .
مهردادکمال
۱۹ آذر ۱۴۰۰1500پوند برای یه بی ام و سری پنج کمتر از 60میلیون اونم برای اونا که درامدشون چندین برابر ماست مهم نیست عوضش امنیت داریم
امیر
۱۹ آذر ۱۴۰۰من واقعا سنم به اون دوران قد نمیده ، اما واقعا توی این لبست سری ۵ یکی از بهترین هاست به نظرم.به خصوص با اون چراغ های چشم فرشته اگر درست گفته باشم.
مرتضی مقدم
۱۹ آذر ۱۴۰۰نویسنده محترم استفاده از واژه (( می باشد )) اشتباهه.مصدر باشیدن در فارسی نداریم.باشد مضارع التزامی مصدر بودن است و نمی تواند مضارع استمراری بکار رود.ب جای می باشد از افعال مثبت یا هستند یا هست استفاده بفرمایید.
شاهین
۱۹ آذر ۱۴۰۰سلام وقت بخیر
ممنون از دقت نظر شما. نکته ای که فرمودین رو بهش واقف بودم اما حس می کنم واژه هست کمی خودمونی تر هستش و به همین خاطر شاید خیلی مناسب متن های رسمی نباشه. البته اینی که عرض کردم حس بنده هستش و شاید اصلا صحیح هم نباشه.
در هر حال ممنون از نکته سنجی شما و ارادت
محمد امین
۱۹ آذر ۱۴۰۰یه سری ماشین ها فراموش شدن توی لیست، ولی توی این لیست ، خواستنی ارین ماشین r33 gtr هست ، هرچند من r32 رو بیشتر دوست دارم
Philipp
۱۹ آذر ۱۴۰۰بازم کلی ماشین موندن
یانکی
۱۹ آذر ۱۴۰۰و باز هم پدال ضد آمریکایی
حسین
۲۰ آذر ۱۴۰۰و باز هم یانکی خیالاتی
Philipp
۲۰ آذر ۱۴۰۰اون دهه واقعا موفقیت آمریکایی ها نسبت به اروپا و ژاپن هیچ بود
mm-yarlou
۲۰ آذر ۱۴۰۰اسکای لاین این دهه قلب هر دوستدار خودرو رو به راحتی به دست میاره واقعا از یه ژاپنی سخت کوش همچین خودرو افسانه ای درست میشه
amir
۲۳ آذر ۱۴۰۰406 عشق بچگی من…
حسین
۳۰ آذر ۱۴۰۰پس R_34؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
000780
۲۵ خرداد ۱۴۰۲جالبه ۴۰۶ اونجا عالیه اینجا اوراقی
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳سوبارو، جگوار ،اسکای لاین …تمام