اگر علاقهمند به بررسی سیر تحول برند رنو در قرن ۲۱ هستید پس این مقاله را از دست ندهید. رنو را همه با خودروهای اقتصادی و کمدردسری میشناسند که مزین به یک لوزی نقرهای در جلوپنجره، در اقسام سدان، هاچبک یا ونهای باری و مسافری سالهاست بازار خوبی در اروپا دارند اما این برند چگونه به یک حجم ثابت و موقر برای طراحی خودروهایش رسید؟ آیا این تنها حاصل یک طرح اولیه بود یا الهام از خودرویی که در بدو امر چندان جذاب و جالب توجه نبود؟ نگاهی به مدل مفهومی اینیشیل نشان میدهد ایده دوم درست است و رنو ابتدا با طرح زدن چند خودرو و ساخت یک مدل مفهومی واقعاً زشت، توانست سنگ بنای طراحی خود را بر اساس این سدان عجیبالخلقه بنا کند.
آنگونه که وبسایت موتور ۱ گزارش داده، ارائه مفهومی رنو اینیشیل یک گسست بزرگ برای برند رنو بوده چراکه این مدل هاچبک با استفاده از موتور ده سیلندر و امکاناتی سطح بالا در اتاقی مجلل یک شیوه نوین در روند حرکتی رنو به شمار میآمد. رنو این کانسپت را در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۱۹۹۵ معرفی کرد و به دلیل طراحی رادیکال و فرم گنبدی سقف همه را به حیرت واداشت. درعینحال رنو در ساخت این خودروی ۲۵۰۰ کیلوگرمی از یک موتور ۱۰ سیلندر با ۳۹۲ اسب بخار قدرت در کنار یک جعبهدنده ۶ سرعته سکوئنشال و سیستم چهارچرخ محرک استفاده کرده که در آن دوره ارقامی بسیار نامتعارف بود. این مدل گرچه هرگز به خط تولید نرسید و زیبایی چندانی نیز نداشت اما به رنو این جرئت و اعتبار را داد که از فرم قبلی خود بهکلی جدا شود و به سمت ساخت خودروهایی جذابتر، بزرگتر و لوکستر گام بردارد.
این خودرو که در سال ۱۹۹۵ بهطورکلی فضای ذهنی حاکم بر صنعت خودروسازی فرانسه را شکست، بهعنوان چشمانداز تجاری برند رنو بعدها با جرحوتعدیل بسیار به تولید مدل لوکس و عجیب ولساتیس در سال ۲۰۰۲ منجر شد که هرگز نتوانست در بازار عملکردی موفقیتآمیز داشته باشد و با فروشی اندک در طول یک دهه، سرانجام از خط تولید خارج شد. البته نگاهی به بخش انتهایی اینیشیل ما را کاملاً به یاد خودروی مگان بهویژه در گونه هاچبک آن میاندازد.
منبع: motor1
فورد
۱۴ خرداد ۱۳۹۶صندلیهاش بیشتر مبله تا صندلی داخلش عالی بوده بیرونش نمی دونم زشته؟ خوبه ؟بده ؟ یکمیم شبیه این موجودات عجیب کف اوقیانوسه
Noble
۱۴ خرداد ۱۳۹۶دقیقا ، صندلی هاش فقط شبیه مبل راحتیه.
محمد
۱۴ خرداد ۱۳۹۶فرم درب عقبش هم جالبه
منم در مورد زیباییش شک دارم فقط میشه گفت متفاوت بوده
اما پیشرفت رنو واقعا قابل ستایشه
رضا
۱۴ خرداد ۱۳۹۶طراحش کی بوده؟؟؟؟
رینگشو بر میدارم بقیش واسه خود زنو
یاسین
۱۴ خرداد ۱۳۹۶پسر عجب کابینی داشته مثل اتاق نشیمنه خیلی خوبه :)))) طراحی عقبشو رینگاشم خوبن ولی طراحی جلوش عجیب غریبه
ولی خداییش خیلی خوب میشد اینو به عنوان تاکسی میساختن عصر بعد کار یکی میومد دنبالت تو عقبش لم میدادی رو اون میزه هم یه غذایی چیزی میخوردی
Sajjad.a8
۱۴ خرداد ۱۳۹۶اگه یکمی به طراحی ال نود دقت کنید می بینید که زبان طراحی رنو توی چند سال پیش کاملا رعایت میشده
مثلا خط های ممتد شده از ستون، قسمتی از چراغ رو تشکیل میدن و یا خطوط روی بدنه تموم نمیشن و همیشه به خودشون یا چراغ ویا هرجایی دیگه برمیگردن و همه جوره میخوان خودرو رو عین آرم رنو به تصویر بکشن، یعنی توی طراحی جلو و عقب همیشه از نمای بالا خط شکسته با زاویه وجود داره
ولی الان رعایت نمیکنند این موضوع رو و موفق هم شدند
علی آقا
۱۴ خرداد ۱۳۹۶به نظرم زیباست و خاص
کوشا
۱۴ خرداد ۱۳۹۶نمیشه گفت طراحی بی نقص داره ولی شخصیت کاریزماتیکی داره
محمد
۱۴ خرداد ۱۳۹۶طراحیش شبیه نیسان پریمرا هست
سعید
۱۵ خرداد ۱۳۹۶همون بهتر که فراموش شده :)