ریمک-ریماک

ریمک از نانوتیوب فناوری جدید باتری خودروهای برقی رونمایی کرد

مدیر عامل ریمک معتقد است خودروسازی این شرکت در آینده کاملا برقی نخواهد بود؛ اما نسل جدید باتری‌ها را خواهد داشت.

احتمالا داستان مت ریمک را شنیده‌اید. او زمانی یک طرفداران متعصب خودرو به شمار می‌رفت تا آنکه این علاقه را به کار گرفت و نخستین خودروی بی‌ام‌و E30 خود را برقی کرد. همین پروژه شخصی او را در مسیری قرار داد که موجب بنیان گذاشتن برند ریمک شد. ریمک سپس توانست سریع‌ترین خودروی جهان را با پیشرانه برقی تولید کند و در سال ۲۰۲۱ با بوگاتی ادغام شود. مدیر جوان این شرکت کرواسیایی هم با وجود موفقیت‌هایش بی‌تحرک ننشسته و مدام درحال برنامه‌ریزی برای توسعه مجموعه خود است.

مدیرعامل بوگاتی-ریمک در مصاحبه‌ای با رسانه «اتوکار» به آینده این برند و فناوری‌های درحال توسعه آن پرداخته است.

ریمک تنها برقی نیست. آن چیزی را انجام می‌دهد که در لحظه هیجان‌انگیزترین باشد.

ریمک افزود که مهندسان شرکتش درحال توسعه فناوری مواد «نانوتیوب» هستند تا درصورت امکان، از آن به‌عنوان منبع انرژی الکتریسیته در خودرو استفاده کنند؛ به این ترتیب، نانوتیوب احتمالا جایگزین باتری‌های امروزی خواهد شد. در پی آزمایش‌های این مجموعه مشخص شده که این فناوری با بیش‌گرمادهی به سوخت مایع مخصوصی کار می‌کند. بر اساس یک روش مشابه که توسط دانشگاه «MIT» ارائه شده بوده است، مایع یادشده یک پوشش نازک روی لوله یا تیوب‌های سوراخ‌دار از جنس شبکه اتم‌های کربن ایجاد می‌کند؛ خود لوله‌ها کربنی خواص الکتریکی ویژه‌ای دارند.

ابر خودروی ریمک

درصورت موفقیت این روش و ورود آن به فاز صنعتی، ممکن است بتواند جایگزین باتری‌های برقی بزرگ و سنگین متداول در خودروهای برقی امروزی شود. ریمک مدعی شده که گاز مایع، هیدروژن و دیزل سوخت‌های احتمالی برای استفاده در این روش نوآورانه به شمار می‌روند. در راستای پیشبرد این پروژه، کارخانه ریمک با یک استارتاپ همراه شده که هم‌اکنون درحال وارسی عملکرد نانوتیوب‌ها در مقیاس کوچک و با مصرف بهینه‌شده تا ۸۰ درصد است. درصورت صنعتی شدن این فناوری، می‌تواند تا دو برابر موتورهای درون‎‌سوز بهینه‌سازی شود.

با وجود مصرف بهینه این سیستم تازه، نکته‌ای منفی هم دارد و آن، انتشار آلاینده دی‌اکسیدکربن به شمار می‌رود که خودروسازی ریمک را به هدف انتشار «صفر» (که توسط دولت‌های مختلف و خودروسازان معرفی شده بود) نزدیک‌تر نمی‌کند. برای ورود این فناوری به بازاری که درحال تمام برقی‌شدن است، باید سیاست‌گذاری‌های زیاد و لابی‌گری‌های بسیاری انجام شود. در سوی دیگر، استفاده از آن به‌صورت محدود مانند ابرخودروها یا سوپرخودروهای گران‌قیمت احتمالا موجب حساسیت خاصی نشود.

ابر خودروی ریمک

اگر ریمک بتواند فناوری نانوتیوب را به ثمر رسانده و آن را جایگزین بسته‌های باتری متداول کند، عملا موفق شده با کاهش وزن نیم تنی ابرخودروهایش، همان قدرت و گشتاور نمونه‌های برقی را در آن‌ها حفظ کند. هرچند که ابرخودروی نورا با وجود وزن ۲,۲۶۸ کیلوگرمی خود به سرعت ۴۱۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ حال تصور کنید اگر ۴۵۰ کیلوگرم از وزن این خودرو را کاهش دهید به چه عملکردی دست خواهد یافت.

بوگاتی و ریمک

با توجه به رشد فناوری، احتمالا تا چند سال آینده شاهد ورود ابرخودروهایی با سرعت‌هایی بیش‌از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت باشیم. مشخصا برندهای گوناگونی مانند کونیگ‌زگ، SSC، هنسی، پینین‌فارینا و… برای رسیدن به این عملکرد و رکوردزنی تلاش می‌کنند اما با اتحاد کنونی دو رکورددار سابق یعنی بوگاتی و ریمک، عرصه بر سایر رقبا تنگ‌تر از همیشه خواهد شد. به نظر شما آیا با توجه به هزینه سنگینی که صرف برقی‌سازی شده است، شانسی برای فناوری نانوتیوب وجود دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4961 ديدگاه)

    حالا هر چینی ای شده سوپر اسپرت ساز😁🤣🖕🏻

    موافقم 9
    مخالفم 31
    1. gmcs399168lss24

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      ریماک مال کرواسیه جهت اطلاع شما.

      موافقم 27
    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1556 ديدگاه)

      چینی؟؟!! یکم مطالعه و تحقیق هم بد نیست

      موافقم 19
    3. پیام

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      الان بعضیا میگن بذارید باتری جامد تویوتا بیاد 😂😂😂😂 اصلا مشکل کل دنیا رو باتری های جامد تویوتا حل میکنه! بقیه خودروسازی‌ها عقب مانده هستن

      موافقم 6
      مخالفم 13
      1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4961 ديدگاه)

        من خودم قابلیت اینو دارم باتری مایعی درست کنم🏳️🏳️🏳️

        موافقم 3
        مخالفم 7
        1. فقط هند

          ۱۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (47 ديدگاه)

          دوست رادیو‌اکتیوی ، میشه ما رو انقد فیض ندی ؟

      2. amir

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3605 ديدگاه)

        اولا یه مدت افتابی نشو بزار یادمون بره یکم تحلیلات بعدا دوما همونطوری که درباره این نانوتیوب ها نوشته
        درصورت موفقیت این روش و ورود آن به فاز صنعتی، ممکن است بتواند جایگزین باتری‌های برقی بزرگ و سنگین متداول در خودروهای برقی امروزی شود. ریمک مدعی شده که گاز مایع، هیدروژن و دیزل سوخت‌های احتمالی برای استفاده در این روش نوآورانه به شمار می‌روند. در راستای پیشبرد این پروژه، کارخانه ریمک با یک استارتاپ همراه شده که هم‌اکنون درحال وارسی عملکرد نانوتیوب‌ها در مقیاس کوچک و با مصرف بهینه‌شده تا ۸۰ درصد است. درصورت صنعتی شدن این فناوری، می‌تواند تا دو برابر موتورهای درون‎‌سوز بهینه‌سازی شود. با وجود مصرف بهینه این سیستم تازه، نکته‌ای منفی هم دارد و آن، انتشار آلاینده دی‌اکسیدکربن به شمار می‌رود که خودروسازی ریمک را به هدف انتشار «صفر» (که توسط دولت‌های مختلف و خودروسازان معرفی شده بود) نزدیک‌تر نمی‌کند. برای ورود این فناوری به بازاری که درحال تمام برقی‌شدن است، باید سیاست‌گذاری‌های زیاد و لابی‌گری‌های بسیاری انجام شود. در سوی دیگر، استفاده از آن به‌صورت محدود مانند ابرخودروها یا سوپرخودروهای گران‌قیمت احتمالا موجب حساسیت خاصی نشود.

        می بینی که نوشته استفاده از گاز مایع گاز هیدروژن و یا سوخت دیزل که دوتاش کربن دی اکسید تولید میکنن و این یعنی برگشت به پله ی اول و هیدروژن هم تهیه و استفاده است سخته و در مقیاس انبوه تا الان نصرفیده و گفته که این نانو تیوب ها رو برای سوپرکار ها و هایپر اسپرت ها استفاده بشه

        پیام جان کاش لاقل اول متنو میخوندی و بعدش برامون تحلیل میکردی اینطوری انقدر چیز هایی که به هم میبافی اشتباه از آب درنمیومد
        اشکالی نداره اینجام خراب شد عوضش صبر کن تا فردا خبرهای دیگه بیاد اونجا به ت رول ژاپنی ها بپردازی و بخوای تتا موتورز رو زورکی بیاری بالا

        موافقم 6
        مخالفم 3
      3. Mr

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (956 ديدگاه)

        نگو مگه نمیدونی دیسلایک میخوری
        زود باش معذرت خواهی کن

    4. پیام

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      اون دوستایی که می گن ژاپن، فقط به اسم دانشگاه MIT تو این متن دقت کنن!!! معتبرترین دانشگاه دنیا! معتبرتر از آکسفورد و کمبریج! در آینده خیلی بیشتر از الان معلوم میشه که جایگاه آمریکا در خودروهای الکتریکی چطوره و جایگاه خودروهای ژاپنی کجاست!!!

      موافقم 3
      مخالفم 12
      1. parhamiof

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (753 ديدگاه)

        از کیا هیوندای رسیدی به آمریکا؟

    5. Mercedes-Benz

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      ببینید تایکان چه ابهتی داره کناره بوگاتی و ریمک قرارش دادن

      موافقم 2
      مخالفم 1
    6. Mercedes

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (956 ديدگاه)

      وقتی از همه جا میسوزی بخاطر پیشرفت چین
      داداش ریمک کروات هست
      بوگاتی هم فرانسوی
      فولکس که مالک بوگاتی هست هم المانیه
      هر سه کشور هم در اروپا هستن
      در ضمن جهت سوزش بیشترت بله چین هم سوپر اسپرت ساخته جدیدا ، یکی byd u9 یکی دیگه هم فود طراحیش شبیه فراری بود یکم یادم نیست اسمشو جفتش هم مقالشون تو سایت کار شده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. مجتبی .

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    ممنون جناب ریمک که تمام برقی نمیشی. ماشینای مصرف مداوم وروزانه وعمومی حرفی نیست واتفاقا خوبم هست برقی بشن. اما ماشینهای خاص که شاید تعدادشون به یک درصد ازکل نرسه اونقدرا دیگه نباید بهشون سخت گرفت.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. مجتبی .

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    توابر ماشینا چون قیمت گزینه اول نیست هرسیستمی که کاراتر باشه جواب میده.

  4. Dark Knight

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    اینا اگه بخوان میتونن همین فردا سوخت های مصنوعی رو به نتیجه برسونن و پیشرانه هایی بسازن که از موتور های الکتریکی هم آلایندگی کمتری درست میکنه ( هم علم اینکار و دارن و هم بودجه کافی ) ولی مشکل اینجاست که بهشون اجازه نمیدن ! یه قدرت هایی تو دنیا هستن که تصمیم گرفتن آینده صنعت حمل و نقل الکتریکی باشه نه چیز دیگه ای و چه بسا قرارداد هایی هم مبنی بر این امضا شده باشه به خاطر همین بعید میدونم این ایده ها که مخالف باتری ها هستن به جایی برسن چون اگه اینطوری بود الان باید ماشین های هیدروژنی تو دنیا پر بودن به جا برقی ها ( ایده هیدروژن هم قدیمی تره و هم آلودگی خیلی کمتری نسبت به برقی ها داره )

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. heshmat021

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (419 ديدگاه)

      بله، زمین هم تخته، نمیزارن ما بریم قطب جنوب
      سفر به ماه هم الکی بود

      نمیدونم چرا دوست دارید برا همه چی توهم توطیه بسازید

      موافقم 8
      مخالفم 4
  5. Fy

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    ریمک کامل کپی کرده
    🔹️ جلوش از پژو
    🔹️عقبش از بی ام و i8

    موافقم 1
    مخالفم 15
  6. BMW

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    فردا به نظر باز چه خبری میشد😕😂

  7. H2

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    لطفا یه مقاله در مورد معرفی تکنولوژی نانوتیوب کار کنید
    خیلی خیلی برام جالب بود

  8. جرمی کلارکسون

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (988 ديدگاه)

    حیف نیست یه روزی از صدای غرش V8 محروم میشیم💔❤️‍🩹

    1. ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4961 ديدگاه)

      انشالله غرش V20رو یه روز میبینیم

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. جرمی کلارکسون

        ۱۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (988 ديدگاه)

        V20 تو چه ماشینی جا میشه ؟

  9. Navid A J

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3792 ديدگاه)

    ماشین سرعت بالا برای جاده های سرعت محدود؟ به جای این که دنبال سرعت بیشتر باشن، یه لابی گری بکنن همه ی دنیا مثل آلمان، اتوبان های سرعت آزاد داشته باشه. باور کنین نسل های آینده هم دعامون میکنن.

    1. فندق

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      بعضی کشور ها جاده های عالی دارن ولی سرعت مجازشون پایینه نمی‌دونم چرا
      مثلا امارات جاده هاش جزو با کیفیت ترین های دنیاست ولی سرعت محازش خیلی پایینه اکثر جاها

  10. فرزاد افشار

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    نانوتیوب بهتر از برقیه و مصرف کربنش کمتر از باتریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا