همینکه چشمتان به مدل دراپ-تاپ جدید رولزرویس بیفتد با تصور یک مسافرت مجللِ حتی کوتاه درحالیکه هوای آزاد را دور سرتان حس میکنید حس خوبی خواهید داشت. نامش داون (Dawn) است؛ به یاد مدل سیلوِر داون (Silver Dawn) که اوایل دهه ۱۹۵۰ تولید میشد و هنوز هم برای کمپانی ارزش و احترام خاصی دارد. شاید با دیدن تصاویر به ذهنتان خطور کند که این فقط یک رَیث با سقف بازشونده است و بهاصطلاح چیزی در چنته ندارد، اما توصیه میکنم برای اظهارنظر کمی صبر کنید.
طراحیمجلل ساز انگلیسی میگوید داون خیلی بیشتر از یک رَیث روباز است. ۸۰ درصد پنلهای بدنه جدید هستند، شیشه جلو ارتفاع کمتری دارد و چفت شدن سقف هنگام بسته شدن با لبهها و کنارههای آن بهگونهای است که نمای سیال و بسیار یکدستی به خودرو میدهد. داون با سقف باز هم واقعاً چشمنواز است و تناسب طراحی در جایجای بدنه موج میزند. هرچه بیشتر دقت کنید جزئیات بیشتری نظرتان را جلب خواهد کرد! برای مثال رنگ آبی عمیق و خاصی که داخل چراغهای جلو دیده میشود یا خطوطی که از زیر پای اسپیریت آو اِکستاسی (Spirit Of Ecstasy) تا روی کاپوت ادامه دارند و درست مثل این است که هنگام پرواز دنبالهای از خود بهجا گذاشته است. سقف
سکوت بهعنوان مشخصه اصلی سقف در دستور کار بوده است. رولزرویس از ۶ لایه مختلف با نوعی دوخت فرانسوی تروتمیز و نرم (که سروصدای باد را کاهش میدهد) برای ساخت آن استفاده کرده و ادعا میکند که در حالت بسته آرامش اتاق همانند مدل رَیث خواهد بود و از طرفی هنگام باز و بسته کردن آن هیچ صدایی نخواهید شنید. البته برای قضاوت هنوز زود است و باید تا زمان رونمایی و انجام آزمایشهای میدانی صبر کنیم. تا حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت میتوانید دکمه را بزنید تا در ۲۱ ثانیه باز یا بسته شود. بد نیست به شیشه عقب هم اشارهکنم که کوچکترین اندازه ممکن را دارد و درعینحال میدان دید کافی را در اختیار قرار میدهد، به این طریق هم حریم خصوصی سرنشینان حفظ میشود هم رخ مجلل داون خدشهدار نمیشود. کابین
مجلل ساز انگلیسی تلاش میکند داون را علیرغم ساختار کلّی ۲+۲ بهعنوان یک خودروی ۴ نفره کامل معرفی کند. صندلیهای عقب ساختار سطل مانند خاصی دارند و به نظر میرسد درمجموع ردیف عقب برای افرادی با قد حداکثر ۶ فوت (۱۸۲.۸۸ سانتیمتر) راحت و بیدردسر خواهد بود. بر اساس مبانی مهندسی امکان طراحی طاقچه عقب در ارتفاعی پایینتر وجود داشته اما مهندسان رولزرویس آن را بالاتر قراردادند تا سرنشینان احساس دربرگفتهشدگی بیشتری داشته باشند. سیستم صوتی این مدل برخلاف بسیاری از خودروسازان دیگر که از کمپانیهای سازنده سیستم صوتی استفاده میکنند کاملاً خانگی و شامل ۱۶ بلندگوی hi-fi است که میتوانند بسته به شرایط مختلف و باز یا بسته بودن سقف خودشان را وفق دهند. این را هم در ذهن داشته باشید که کنترلکنندههای مرکزیِ infotainment درواقع متعلق به آی-درایو بامو هستند! شاسی و تعلیق
رولزرویس معتقد است یکی از منافع دربهایی که از جلو باز میشوند این است که امکان تعبیه ستون A مستقل را محیا میکنند که بدینوسیله استحکام و مقاومت بدنه افزایش مییابد. از طرفی طی دهها هزار مایل آزمایش در انواع مسیرها تکانها و لرزشهای اتاق مشخص و رفع شدهاند. نتیجه هم طبق ادعای کمپانی یک روباز ۴ نفره با بیشترین مقاومت پیچشی بدنه در مقایسه با خودروهای موجود در بازار است. بهطور کلّی این خودروساز در تلاش است محصول جدیدش را اینگونه به تصویر بکشد که هرچه بهاصطلاح رانندهتر باشید بیشتر دوستش خواهید داشت، اما در حال حاضر به نظر میرسد باوجود فنرهای بادی بازطراحی شده و رول بارهای فعال احتمالاً بازهم راحتی و آسایش را به پویایی و چابکی ترجیح دادهاند. قوای محرکه
زیر کاپوت کشیده داون پیشرانه آشنای ۶.۶ لیتری V12 قرارگرفته که احتمالاً دو عدد توربو شارژر هم به آن اضافهشده است. با این شرایط بازده نهایی ۵۶۳ اسب بخار در ۵,۲۵۰ دور بر دقیقه و ۷۷۹.۵ نیوتونمتر در ۱,۵۰۰ دور بر دقیقه خواهد بود. برنامه شتاب گیری نیز با نقشه جدید خود پویاتر و پربازدهتر شده و در میزان متوسط پدال گاز ۳۰ درصد واکنش سریعتری نشان میدهد. برای جعبهدنده از ۸ سرعته ZF استفاده میشود که همانند رَیث میتواند با کمک اطلاعات ماهوارهای مسیرِ پیشِ رو را تحلیل کند و با توجه به حالت رانندگی موجود و نوع پیچهای روبرو مناسبترین دنده را انتخاب کند. قیمت
حدس میزنیم دراپ-تاپ جدید رولزرویس در نسخه پایه حدود ۲۵۰,۰۰۰ پوند برچسب بخورد؛ البته اگر جزء کسانی هستید که دوست دارند تا آخرین آپشن موجود را سفارش دهند باید بیشتر از اینها برای خرید جدیدتان کنار بگذارید.
احسان(احسان)
۲۵ شهریور ۱۳۹۴…حدس میزنیم دراپ-تاپ جدید رولزرویس در نسخه پایه حدود 250,000 پوند برچسب بخورد؛ البته اگر جزء کسانی هستید که دوست دارند تا آخرین آپشن موجود را سفارش دهند باید بیشتر از اینها برای خرید جدیدتان کنار بگذارید…
واقعا به این توصیه نیاز داشتم.ممنون که راهنماییم کردید. تنها مشکل زندگیم همین بود که حل شد
امیرسابق
۲۵ شهریور ۱۳۹۴آخه خدا وکیلی این چه ماشینیه؟
قیافش که مثل ماشینای 40 سال پیشه. مثل اینکه طراحای رولزرویس نمی خواند تحول انقلابی تو محصولاتشون بدن چون همشون عین همه
در جایی که بنتلی باشه آدم چرا باید رولزرویس خرید کنه؟
متوهم
۲۵ شهریور ۱۳۹۴تابحال چیزی از اصالت شنیدی؟؟؟؟کسی که پول این ماشین رو میده در اصل پول اصالتش رو میده + دیگر قابلیت های این خودرو
وگرنه مایباخ هم گزینه خوبیه..شما بنتلیتو بخر
ارمان
۲۵ شهریور ۱۳۹۴این ماشینه؟ یا ویلا لب دریا؟ :دی
Archi KHAN
۲۵ شهریور ۱۳۹۴لوکس به تمام معنا …
مهران
۲۵ شهریور ۱۳۹۴فعلا جوونم باهاش حال نمیکنم .زیادی لوکس دیگه. باید پیرتر بشیم بینیم ازش خوشمون میاد یانه
من
۲۵ شهریور ۱۳۹۴یکی از اینا بخری دیگه پیر نمیشی
لاکی استریک
۲۵ شهریور ۱۳۹۴شما تو جوونی پرایدم بخری دیگه پیر نمیشی
یعنی عمری برات نمیمونه که پیر شی :D
shahab
۲۵ شهریور ۱۳۹۴این لایک داشت ????????????????????
Ashkan
۲۵ شهریور ۱۳۹۴اتفاقآ زیر این ماشین یه رینگ 20-21 اینچ 12 پره فاق کوتاه بزار خصوصآ LEXANI بعد ببین این اسپورته یا اسپورت اسپورته
shahab
۲۵ شهریور ۱۳۹۴اگه 5پره باشه تا دیسک و کالیپر ترمز دیده بشه اسپورت تره
با 4حلقه لاستیک پایلوت اسپورت کاپ2 285/35 خیلی عشق باز تره
HELL CAT
۲۵ شهریور ۱۳۹۴خدایی آپشن و طراحی داخلی اس کلاس و سری هفت و ببین نه آدم دلش نمیره اینا بخره
ahmad
۲۵ شهریور ۱۳۹۴بی ام و چه چیزایی درست می کنه.
بنتلی
۲۵ شهریور ۱۳۹۴اصلا خوشم نیومد از طراحیش،ولی از بقیه جهات عالیه،قبلا ی فانتوم کوپه ای داشت ک عاشقش بودم،نمیدونم چرا دیگه تولید نشد؟خلاصه خیلی حیف شد
دوستان فک کنم قرار بود رولزرویس فروخته شه،کسی اطلاعی نداره؟
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۳۹۴رولز مال ب ام و هست و قصد فروش نداره
یعنی فروشی نی دادا
احمد باقری
۲۵ شهریور ۱۳۹۴تغییرات ظاهری زیادی نداشته، البته باید اینطوری باشه. طراحی داخلی میتونست جذابتر باشه.
mohsen
۲۵ شهریور ۱۳۹۴با پولش میشه یه سوپر کار خوب خرید و باهاش حال کرد !!
سکوت
۲۵ شهریور ۱۳۹۴RRتنها خودرویی است که تمام با کار دسته…حتی خطوط جانبی…تمام چرم داخل از چرم گاو نر هستش…چون گاو ماده حامله میشه و پوستش چروک میشه استفاده نمیکنن…مشابه این ماشین در هیچ جا وجود نداره…ورود صدا به کابین تو سرعت استاندارد تقریبا 0دسیبله…سیستم ناوبری و فنربندی بادی روغنی که در ثانیا 90 بار چک میکنه حرکت خودرو رو…هنگام رانندگی احساس میکنی روی ابر هستی…تو دلت خالی میشه…3تن فولاد ALخالص….این ماشین مشابه نداره…شما همه این ها رو ول کردین…چسبیدی به طراحی داخلش?!!!!هیچ زیر مجموعه و رو مجموعه و کلاس دیگه نداره….فقط سدان….پس تکه…با تمام تمرکز…مثل pioner که فقط سیستم صوتی کار میکنه..موتور RRنه سوپر شارژ داره نه توربو…یعنی یک عمر ماشین با کیفیت عالی در دنیا…
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۳۹۴سکوت جان سیستم تعلیق فوق العاده RRتوی ب ام و سری 7 استفاده شده ولی بازم توی پدال نوشته بود که بنز آرام تره صد در صد اینطور نیست
من الان ساکتم به زودی مدارکی رو می کنم که دیگه از این حرفا اینجا زده نشه
سکوت
۲۵ شهریور ۱۳۹۴احمد رضا جان باهات موافقم….ایرانی ها ***…اون میدون بز توی برره به همین منظور بود…یه چیزی میشنون دیگه ول نمیکنن…هی بنز..بنز….بنز عالیه..ولی به نظر من خودرو های بریتانیا یه چیز دیگست…RR..استون مارتین..مینی..بنتلی…مازراتی..ایگل..رنجروور..جگوار..اولین کشور سازنده هیبرید..سیستم سوخت هوشمند..هرچند حدود 70درصد قطعات فنی شون از آلمان وارد میشه ولی تو آلمانم من اول BMWرو قبول دارم بعد بنز…من اهمیتی به برند نمیدم..ولی میدونم هنوزم ترمز برمبو..سیستم سوخت ریکاردو بریتانیا..وگیربکس ZF..و پیشرانه های فوق العاده BMWدر دنیا درجه یک هستن..من s500سه ماه داشتم 2012…بخدا..بخدا به نظر من BMWازش بهتره 1 سالم در کنارش 528داشتم..قطعش ارزونتره..بیشتره..دیرتر خراب میشه…دیرتر لش میشه..بازار دست دومش بهتره..افت قیمتش دقیقا نصف بنزه..و گیربکسش فوق العاده از بنز چابکتره
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۳۹۴ببخشید ولی zf مال آلمانه
HoSSein
۲۵ شهریور ۱۳۹۴عزیزم یخورده تو مقایسه هات دقت بیشتری انجام بده اخه s500 با سری 5 تو یک کلاسن که مقایسه میکنی اگه اینجوری باشه پراید تو ماشینا سره نه افت قیمت داره لوازمش از سوپری محلتونم میتونی بگیری لطفا میخوای مقایسه کنی دوتا هم سطحو مقایسه کن . مرسی
محمد حسین
۲۵ شهریور ۱۳۹۴رولزرویس نقص های خودش در هر زمینه ای ،مثل طراحی قدیمی (که همه ما به اشتباه با اون با اسم اصالت[!] آشنا هستیم )، تکنولوژی پایین (در مقایسه با S کلاس و حتی BMW سری7 ) ، شباهت زیاد مدل ها و خیلی چیزهای دیگه رو داره با چیزی مثل خاص بودن (که به صورت مطلق فقط برای شیوخ عرب کاربرد داره ) قایم میکنه . خوبه بدونیم خاص بودن و صد البته لوکس بودن صرفا به معنای استفاده از چرم تمساح و پشم گوسفند و چیز هایی از این دست
نیست
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۳۹۴اتفاقا رولز های جدید از تمام تکنولوژی رفاهی ب ام و استفاده میکنه حتی مدل ریث روی پلت فرم ب ام و سری 7 و گوست استفاده میکنه
محمد زمانلو
۲۵ شهریور ۱۳۹۴فکر نمی کنید که رولزرویس شور « لوکس بودن » با عرضه ی مدل های شبیه به هم ، قیمت
نجومی در حد خرید سوپر اسپرت ها و آپشن های گیج کننده درآورده باشه ؟؟؟ خدا وکیلی
راست نمی گم ؟
mohsen
۲۶ شهریور ۱۳۹۴والا منم خوشم نمیاد خوب که چی مثلا چرمه فلان باشه صندلیاش؟؟
محمد زمانلو
۲۵ شهریور ۱۳۹۴پس به چیه؟
سکوت
۲۵ شهریور ۱۳۹۴منم منظورم گیربکس های BMWهستش دیگه یا همون zf…کاما نزاشتم…ببخشید اشتباه خوندین
محمد زمانلو
۲۵ شهریور ۱۳۹۴با تشکر از امین آقای گل که الان با نوشتن این مقاله به جرگه ی نویسندگان 100 تایی پدال
پیوست . امیدوارم که بازم مثل همیشه با ترجمه های شیوا و دلنشینت سایت رو پر بارتر
کنی .
Amin.
۴ مهر ۱۳۹۴خیلی ممنونم محمد جان، در این حد نیستم.
لطف شما و بقیه مخطبان سرمایهی بزرگی برای پدال هست و خواهد بود.
وحید
۲۵ شهریور ۱۳۹۴حیف این پول بدیم بابت این خودرو نا زیبا