شما احتمالاً چندی پیش خبر مربوط به کانسپت رولزرویس Vision NEXT 100 را در پدال مشاهده نمودید، خودرویی که شبیه طراحیهای خودروهای دههی ۳۰ میلادی اما با نگرشی بر آینده است. این کانسپت صرف نظر از اینکه مردم چه احساسی دربارهاش دارند، به آسانی یکی از فریبندهترین و دوقطبیترین خودروهای کانپست چند وقت اخیر است. هرچند، آن چیزی که شما احتمالاً ندیدهاید، محل ساختن اینچنین خودروهایی است. خب، ما اخیراً یک روز را در گوود وود سپری کردیم و نگاهی به یکی از فوقالعادهترین مکانهای ساخت خودرو انداختهایم.
کارخانهی ۲.۸ هکتاری رولزرویس در گوود وود تقریباً به عنوان یک نمایشگاه بزرگ برای این کمپانی عمل میکند. با سقفی که بهطور کامل از چمن پوشیده شده، کارخانهی گوود وود بهطور مسالمتآمیزی با حومهی شهر ترکیب شده است. شیشهی بلند کل ساختمان را در بر گرفته و در امتداد با لامپهای سقفی، همراهی خوبی با نور طبیعی دارند. این نور طبیعی در محیط کاری بیسروصدایی میتابد که احساسبرانگیز اما لطیف است. درست همانند خودروهایی که درونش ساخته میشوند.
داخل کارخانه، همهچیز سفید و خاکستری و تمیز است. بسیار تمیز. کارخانه طوری است که انگار بجای ساخت خودرو در این مکان عمل جراحی صورت میگیرد. حتی قطرهای روغن روی کف کارخانه وجود ندارد. البته که این تمیزی باید هم وجود داشته باشد چون آنچه که مهندسان و صنعتکاران رولزرویس انجام میدهند دست کمی از جراحی ندارد.
هر رولزرویس با دقتی باورنکردنی و توجهی عالی به جزئیات ساخته میشود. اکثر کارها با دست انجام میگیرد. ۸ منطقهی تولید وجود دارد که این منطقهی گوود وود ۲ ناحیهی ساخت و طراحی را با دو نوبتکاری در برگرفته است.
پروسهی تولید هر رولزرویس طولانی و به شدت دقیق است. خودروهای زیادی وجود ندارند که پیشرانه و گیربکس قرار گرفته روی آنها وقت زیادی بگیرد، این کارها آسان است. پروسهی رولزرویس دربردارندهی ساخت قطعات داخلی و بازرسی هر قطعه از چرم کابین است تا اطمینان حاصل شود که اصلاً لکهای وجود ندارد. همچنین رنگآمیزی بخش اعظم خودرو و سرهم کردن همهی جزئیات مثل نصب سقف “starlight” با دست انجام میشود. ساخت هر خودرو تقریباً چندهفتهای زمان میبرد. سریعترین خودرویی که رولزرویس میتواند بسازد مدل گوست است که حداقل ۳۰ روز زمان و کار ۶۰ دست را میطلبد! پروسهی ساخت فانتوم حداقل ۴۵ روزه است. مدت زمان ساخت برخی رولزرویس ها میتواند تا یک سال هم برسد.
بخش اعظم این زمان طولانی ساخت به شخصیسازی وسیع صورت گرفته در هنگام ساخت رولزرویس بازمیگردد. این مورد به خوبی در دنیای خودرو شناخته شده که برنامهی شخصیسازی وسیع رولزرویس چگونه است. هرچند، تا زمانی که واقعاً حجم کارهای صورت گرفته را از نزدیک مشاهده نکنید، درک آنچه انجام میشود تقریباً غیرممکن خواهد بود.
برخی از رنگآمیزیهای سادهی خودرو توسط دستگاه انجام میشود اما بخش اعظم آن توسط دست اسپری میگردد. رولزرویس بیش از ۱۴ هزار رنگ برای انتخاب مشتری دارد اما تقریباً هر آنچه را که مشتری بخواهد فراهم میکند. رولزرویس حتی میتواند رنگ خودرو را با رنگ رژ لب مشتری و یا هر چیزی که بخواهد هماهنگ کند! پس از این همهی جزئیات خودرو توسط یک فرد انجام میشوند. این فرد میتواند هر نقطهای از خودرو را رنگ کند، از طراحیهای گلدار گرفته تا موارد ساده و ابتدایی. این فرد همچنین به حد کافی قوی است تا اشتباهی انجام ندهد. در حقیقت، او نمیتواند اشتباهی مرتکب شود چون رولزرویس از رنگی استفاده میکند که به سرعت جذب بدنه میشود بنابراین هر اشتباهی میتواند کار ۵۰۰ هزار دلاری شرکت را نابود کند.
داخل خودرو چرم بکار رفته تنها از گاوهای اسکاندیناوی ساخته شده و توجه شده تا این گاوها حامله نباشند بنابراین پوستشان کشیده نیست و آبوهوای اسکاندیناوی نیز تأثیری روی آنها نداشتهاند. رولزرویس همچنین فقط چرم را از گاوهایی میگیرد که قبلاً برای استفاده از گوشتشان کشته شدهاند و هیچ گاوی را برای این کار قربانی نمیکند. البته این گفتهها احتمالاً باعث نمیشود تا هیچ گیاهخواری حس بهتری پیدا کند. باید گفت که پوششهای داخل کابین تنها بهصورت چرم هستند. اما برای تریم، پانل درب ها یا برخی نقاط دیگر میتوان از طیف وسیعی از مواد دیگر مثل چرم تمساح یا شترمرغ استفاده نمود.
برای چوب داخل کابین، روکشها از تمام نقاط دنیا سفارش داده میشوند و چوبهای بسیاری در دسترس است. مصرفکنندگان میتوانند حتی چوب درختهای مدنظر خودشان را سفارش دهند. بهطور مثال، یک خریدار چوب درخت ۲ متری حیاط خانهی خودش را میخواهد و رولزرویس این کار را انجام میدهد. اما رولزرویس همچنین میتواند مواد دیگری به جز چوب را نیز استفاده کند. اگر مصرفکننده آرزوی آن را داشته باشد و بتواند از پس هزینهها برآید، رولزرویس آن کار را انجام میدهد. رولزرویس حتی میتواند بنا به خواستهی مشتری، صندلیها، پانل دربها و هر جای دیگری را گلدوزی کند.
سقف داخلی خودرو نیز احساسبرانگیز است. سقف starlight مکانی برای صدها لامپ LED است که نمایی از آسمان پرستاره را به نمایش میگذارد. هر سقف توسط دست مونتاژ میگردد و پروسهی بسیار دقیقی است که چندین نفر ساعت وقت میبرد. مشتریان همچنین میتوانند نوع LED ها را نیز شخصیسازی کنند. برای کار کردن روی این سقف خاص سه ماه تمرین مداوم لازم است.۵۰ درصد مشتریان رولزرویس این نوع سقف را سفارش میدهند.
کارخانهی گوود وود رولزرویس در میان احساسبرانگیزترین مکانهای ساخت خودرو در دنیا قرار دارد. خودروهای ساخت رولزرویس نیز لوکسترین ساختههای صنعت خودروسازی هستند.
منبع: bmwblog
Alpha
۵ مرداد ۱۳۹۵آرزو دارم یک روز رولزرویس داشته باشم. خیلی خیلی خاصه.
"فقط انگلستان"
۵ مرداد ۱۳۹۵اون چیزی که بیشتر برای من قابل توجه هستش اینه که فقط تعداد بسیار کمی زن در این جور شرکت ها کار می کنن اگر هم به خودروهاشون توجه کنید می بینید قیافشون خیلی مردونست به قول یکی از کاربرهای قدیمی بیش از نودونه درصد اختراعات و اکتشافات و کار های مهم دنیا توسط مردها انجام شده
یکی از بزرگترین دلایلی که از ماشین های کره ای بدم میاد اینه که قیافشون جلوی چشمم زنونه هستش البته قصد بی احترامی به زن ها رو ندارم ولی به نظرم برتری قیافه مردونه کاملا واضح هستش مثل شیر نر و ماده یا مرغ و خروس و …
به نظر من لامبوگینی وفراری با وجود اینکه زیباترین طراحی های دنیا رو دارن ولی قیافشون در حد رولزرویس مردونه هستش واقعا ماشین مردونه یه حس برتری باهاشه که مطمئن هستم خیلیاتون این حس رو درک می کنید.
ال
شیخ جاسم عبود نبود
۲۶ خرداد ۱۴۰۳واقعا فقط انگلستان
fooad
۵ مرداد ۱۳۹۵الله وکیلی
فاز اوناییکه منفی میدن دقیقا چیه؟ نه دور از شوخی میپرسم مثلا رولزرویز رو نمیپسندن یا مثلا به نظرشون خاص نیست؟؟؟
محمد
۵ مرداد ۱۳۹۵این ماشین شاید در ظاهر خودروی خیلی خاصی باشه اما مشکل اساسیش اینه که از خودش هیچ چیز نداره مثلا پلتفرم این خودرو همون پلتفرم بی ام و سری هفت هستش و موتور دوازده سیلندر ساخت بی ام و و گیربکس ساخت زد اف استفاده میکنه و خیلی از اپشن ها و امکاناتش متعلق به بی ام و هستش رولز رویس خاص بودنش فقط در ظاهرشه وگرنه بی ام و سری هفت فول با یک پنجم قیمت در واقع همون رولز رویس با یه لباس ارزون تر
Hilman
۶ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز این به این دلیله که رولزرویس زیر مجموعه کمپانی بی ام و هستش و در واقع برند لوکس بی ام و محسوب میشه. شما چه بی ام و سری هفت بخری چه رولزرویس پولش تو جیب یه شرکت میره.موتوری که برای لامبورگینی هوراکان استفاده میشه همون موتور audi r8 هستش چون دوتاشون زیر مجموعه فلکس واگن هستن و این دلیل نمیشه که بگی لمبو یا audi به درد نمیخورن.
هربد
۱۵ بهمن ۱۳۹۷این ماشین دست ساز هستش و متعلق به کار خانه bmwهستش
آرمان
۲۵ دی ۱۴۰۱دکتر سهام رولز رویس توسط بی ام دبلیو خریداری شده
علي
۵ مرداد ۱۳۹۵خدا برکت بده به شرکت bmw ماشالله هر یدونه که میفروشن سودش میره تو جیب آلمانیا اونم به لطف اعتبار و تکنولوژیشونه. ولی فکر کنم اونایی که باهاش عکس گرفتن که خیلی اهل غرور و ژستو قیافن انگلیسی باشن. پز عالی جیب خالی
great britain
۵ مرداد ۱۳۹۵خدا برکت بده به bmw؟؟؟
هزار بار گفتم بازم میگم بخشه صنعتی رولز رویس بسیار بسیار بسیار و هزاران بسیار دیگه پیشرفته هستش.
بخشه صنعتیش توانایی ساخته:موتورهای زیر دریایی- موتورهای تجهیزات سنگین نظامی اعم از نفربر-تانک-هلیکوپتر-جنگنده-ناوشکن-ناوهواپیمابر-کشتی های تجاری-فضاپیماو……
و همچنین از لحاظ ساخت انجین موتورهای جت با کیفیت ترین تو دنیا شناخته میشه.و همینطور توانایی تولید و مهندسی تجهیزات هدایت خودکار رو نیز دارندو……….
حالا بعضی دوستان میان میگن رولز رویس توانایی ساخت و طراحی موتورهای خودرو که نسبت به اون چیزهایی که گفتم بسیار ساده تره رو نداره و همچنین گیربکس و……. که واقعا خنده داره.
هر وقت بی ام و تونست هایپر کار بسازه به تنهایی اونوقت رولز رویس هم به تنهایی بعضی قطعاتش رو خودش میسازه.هرچند رولز رویس داره کم کم پلتفرمشو در آینده خودش میسازه.و همچنین در آینده بخشه زیادی از انجینهاشون هم خودشون طراحی میکنن و میسازن.
واقعا مسخره کردن رولز رویس کاره هر کسی نیست. حتی بی ام و جراتشو نداره.اما بعضی دوستان……………………………
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ مرداد ۱۳۹۵بخش صنعتی رولز رویس (رولز رویس هلدینگ) یه شرکت جداست و ربطی به بحث و خودروسازی نداره
مثل کامیون سازی رنو و خودروسازیش ایضا ولوو
رولز رویسم ندیدم تانک و نفر ,ناوشکن و … بره بسازه (به حق چیزای ندیده!)
حقیقتش من جایی ندیدم رولز رویس با کیفیت ترین موتورهای جتو بسازه (در حضور امثال جی ئی یا یونایتد تکنولوژِی همچین چیزی یه جورایی غیر ممکنه!!!)
درامد این کمپانی بسیار عظیم و گسترده چیزی بین 13-14 میلیارد پوند نوسان می کنه !!! (میشه درامد سالانه بخش ون سازی دایملر تقریبا) سود خالصشم که بهتره نگم چه فاجعه ایه سال 2014 بعد یه افت 90 و خورده ای درصدی زحمت کشیدن 67 میلیون پوند !!!!!! به دارایی کارخانه اضافه کردن البته در پایان 2015 شاهد جهشی عظیم بوده و این عدد به مبلغ حیرت انگیز 84 میلیارد پوند افزایش پیدا کرده (یحتمل ایران خودرو بیشتر سود می کنه!)
, و این اعداد و ارقامو در 3 یا 4 ضرب کنی تازه میشه چیزی در حد شرکتی مثل تیسن کروپ و با اون میشه قیاسش کرد که بهتره به لیست تولیداتشم نگاه بندازی که کی محصولش وسیع تره (حالا میخوای با دایملر و فولکس واگن و زیمنس و بی ام و قیاس کنی دیگه …)
ناو هواپیمابر در حد دهن رولز رویس نیست گلم
بحثای بیخودی هم سعی کن نیاری وسط
انگلیسم کلا یه ناو هواپیما بر داره یکیم در دست ساخت اونم از 3 تا پیمان کارش یکیش فرانسویه تازه
شیخ جاسم عبود نبود
۲۶ خرداد ۱۴۰۳صد درصد
شیخ جاسم عبود نبود
۲۶ خرداد ۱۴۰۳داش چی میگی تکنولوژی همش ماله انگلیسه فقط موتور گیربکس رو بی ام و میده تازه اگه بی ام و بود میزد بی ام و ولی داره به اسم رولزرویس فروش میره آرم رولز رویس روشه
uss zumwalt DDG-1000
۵ مرداد ۱۳۹۵شاهین جان مرسی
امير علي
۵ مرداد ۱۳۹۵سلطان السلاطین
سعید
۵ مرداد ۱۳۹۵انگلیسی ها اگه توی هر کاری بد باشن لوکس بودن و اشرافی گری توی خونشونه، مطمئنا توی این کلاس خودرو فقط انگلیسی.
احمد باقری
۵ مرداد ۱۳۹۵اینا فکر همه چیزو می کنن.
رادین
۵ مرداد ۱۳۹۵و اینگونه یک اثر هنری متولد میشود.
ممنون شاهین عزیز لذت بردم.
حسین
۵ مرداد ۱۳۹۵بهطور مثال، یک خریدار چوب درخت 2 متری حیاط خانهی خودش را میخواهد و رولزرویس این کار را انجام میدهد
wowwwwwwwwwwwww
انصافا زمستان شدم
محمد حسین
۵ مرداد ۱۳۹۵از بس برای این اتاق عمل (!) هزینه کردن برای این که خرج خودشونو در بیارن مجبورن ماشین هارو با قیمت های آن چنانی بفروشن ؛ هر چند این کالسکه های لوکس اون قدر ارزش نداشته باشن …
audi sq7
۵ مرداد ۱۳۹۵مرسی آقای احمدزاده
انقدر که این کارخونه زیباست میشه ازش به عنوان منطقه تفریحی و گردشگری استفاده کرد
شاهین
۵ مرداد ۱۳۹۵ارادتمند همه ی دوستان
ferrari
۵ مرداد ۱۳۹۵اسم رولزرویس رو باید تو فرهنگ لغت قرار بدن. رولزرویس= فوق لوکس و اشرافی
امیرحسین
۵ مرداد ۱۳۹۵من متوجه شدم که اساساً مفهوم ” شرکت های چند ملیتی” برای اکثریت ایرانیان غریب هست!!!!!!اگه مدیران BMW بفهمند که ایرانیان رولز رویس رو دادن به آلمان و کارخانه شون از خوشحالی غش میکنند
رولز رویس بهترین هست و یک اثر هنری.ثروتمند درست حسابی که نمیره سراغ BMW سری 7 یا بنز کلاس S که چه تو طراحی بیرونی و چه داخلی شباهت بسیاری به محصولات ارزون قیمت کلاس C یا سری 3 داره
خسته شده
۶ مرداد ۱۳۹۵این ایرانی ها نیسن که ب ام و بنز و بالاترین میدونن حتی خود انگلیسی ها هم به این امر واقف هستن چند هفته قبل پدال مقاله ای گذاشت از یه سایت انگلیسی-آمریکایی در مورد برندهای برتر جهان کاری به بقیه برندها ندارم ولی در مورد اتومبیل این حرف صدق میکرد ب ام و با ارزش ترین لوکس ساز جهان شناخته شد و دومین برند جهان در ارزش گذاری و بعد از اون بنز بود اینکه شما که عشقه انگلیسی هنوز نمیدونی کمپانی عظیم ب ام و و بنز رولزرویس و در شان خودشون نمیدونن و اینکه هنوز نمیدونی که خیلی از اتومبیل دوستان میدونن که برندهای لوکس به اصطلاح انگلیسی مثل موم در دستانه آلمانی ها هستن و حتی آلمانی ها مدیرعاملاشون مدیر بازاریبایی هاشون و حتی مقاله نویسناشون هستن و حتی هنور نمیدونی ساخت سوپر لوکس و یا سوپر اسپورت ساختن برای این کمپانی ها از آب خوردن هم راحت تره و به خاطر هزینه های گزاف این کارو و نمیکنن پس بهتره زیاد وارد بحث نشی چون کلا چیزی نمیدونی اینم یادم رفت بگم این بام و نبود که خواست رولزرویس زیر مجموعش بشه خود رولزرویس این خواست این افتخار نصیبش بشه
حمیدرضا
۵ مرداد ۱۳۹۵واقعا فوق العاده بود مخصوصا نحوه عملکردشون تو تهیه چرم ماشین خیلی عالی سپاس از مقاله فاخر از کارخانه ای فاخر و درجه یک
Peyman
۵ مرداد ۱۳۹۵اقا محمد
به عنوان مثال یه ساعت ساز
بند ساعت رو یه یکی سفارش میده .شیشه رو به یکی سفارش میده .چرخ دنده هارو خودش میسازه .اون بند وشیشه وچرخ دنده رو من وشما هم می تونیم سفارش بدیم ولی اصل کار زمانی اتفاق میوفته که بخوای چجوری این ها در کنار هم قراربدی وبه چه روشی خلقش کنی هیچ ساعت دست سازی ارزون نیست اصلی ترین دلیل این گرونی اون روحی که تو اثر جریان داره بخشی هم به خاطر جنس وزحمت استاد اون اثره
بی ام دبلیو برای خیلی ها موتور طراحی کرده. برای خیلی ها موتور ساخته اینجاست معلوم میشه می خوای با داشتت چیکار کنی
بهرام
۵ مرداد ۱۳۹۵دقیقا مثل ساعت دست ساز سویسی میمونه ولی بنز و بی ام مثل ساعتهای هوشمند مثل اپل واچ با دریایی از تکنولوژی ولی از لحاظ لوکس بودن به پای ساعتای دست ساز هیچ وقت نمیرسن ماشینای انگلیسی ساعت دست سازن که تکنولوزی خاصی ندارن ولی ابهت و خاص بودنو دارن اما بنز و بی ام ساعت هوشمندن که تکنولوژی دارن و حتی ظاهرشونم فوق العادست اما اون حس اعلا بو دنو ندارن
"فقط انگلستان"
۵ مرداد ۱۳۹۵ماشین های انگلیسی تکنولوژی خاصی ندارن؟ خخخخخخخخخخخ
سروش
۵ مرداد ۱۳۹۵کارخانه رولز رویس واقا با موزه سلطنتی بریتنیا فرقی نمی کنه . رولزرویس نشون داد می تونه از پس شرکتایی مثله bmwوbenzوbently پس بیاد و اونا رو زیر پاش له کنه. .ممنون آقا شاهین بابت مطلب عالی.
خسته شده
۶ مرداد ۱۳۹۵رولزرویس خودش ماله ب ام وست زیر اون مقاله و بخون نوشته ب ام و بلوگ یعنی خودش مثل موم در دستانه ب ام وست و تموم تکنولوژی و پروفورمنس و تجهیزات و موتور ب ام و استفاده میکنه هر پولی که خریدار میده نخست میره در جیبه ب ام و
اینکه رولزرویس اونارو بتونه له کنه شبیه اینکه بگی روسیه و آمریکا بمب اتم ندارن!!!!!!
حسين
۶ مرداد ۱۳۹۵الا ن باز یه عده کارشناس … میان از رولزرویس ایراد میگیرن
حميد
۶ مرداد ۱۳۹۵انرژی مثبت داره فکر کنم وقتی سوار بشی یک حالت خاص بودن به ادم دست میده
سیدعلیرضا
۶ مرداد ۱۳۹۵.
من همون Mercedes-Maybach رو ترجیح میدم.
Mardi
۶ مرداد ۱۳۹۵وقتی رولزرویس راازنزدیک دیدم(منطقه ازادارس)ان وقت معنی خاص بودن رافهمیدم بیخود نیست که دراعیان نشین ترین مناطق دنیانیزنگاه هارا بسوی خودش جلب میکنه
mohsen.b
۶ مرداد ۱۳۹۵این خودرو فقط یک ایراد داره اونم اینکه دو دیفرانسیل نیست-مشکلی که مکلارن p1هم داره-رولز رویس اگر میخواد خودروش بی ایراد باشه جوری که ادعاشو میکنه باید این سامانه رو به خودروهاش اضافه کنه-میزان هدررفتن نیرو موتور در خودروهای دیفرانسیل عقب خیلی زیاده این موضوعو به راحتی میتونیم تو مسابقات شتاب بین خودروهای دو دیفرانسیل و دیفرانسیل عقب ببینیم
لیدی مری کاترینا رولز
۲۶ مرداد ۱۳۹۵با درود به دوست و سپاس بسیار از شما دوست بسیار عزیزGREAT BRITAIN
در ضمن المان ها در دو جنگ جهانی با خاک یکسان شدن اگر کمک های مالی امریکا نبود المان هم یک خرابه بود امروز هم تازه مرسدس وبی ام دبلیو یک مشت ماشبن غیر اقتضادی هستن از نطر کیقیت در حد کیا وهیوندای ولی باقیمت ده برابر تازه مرسدس همیشه زشت ترین اتوموبی ل ها را می سازد وبی ام دبلیو بی کیفیت ترین را رضا المانی جرمن فیل در دهه 1320 زندان می کردنند طرفدارن المان را
در حال حاضر بهترین اتوموبیل لوکس دنیا کادیلاک ولینکلن با قیمت های بسیار مناسب هستنند
من عضو کلوپ رولز-رویس بنتلی در پادشاهی متحد بریتانیایی کبیر هستم رولز-رویس بنتلی بعد از واگذاری به جرمن ها را اصلا اتوموبیل اصیل حساب نمی کنند فولکس وبی ام دبلیو با نشان بنتلی و رولز-رویس هستنند
شاهد ورشکست شدن شرکت های المانی وخرید انها توسط چینی ها خواهی بود
دوستدار شما لیدی مری کاترینا رولز
علی رستمی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶شرکت رولزرویس یکی از بزرگترین سازندگان سیستم های پیشرانش هوایی و دریایی و زمینی در دنیاست و بخش خودرو سازی ان 17 سال پیش به ب ام و د ازای فروش بخش موتورهای هوایی ب ام و فروخته شد رولزرویس یکی از 3 سازنده بزرگ موتور هواپیما در دنیاست و بخش خودرو سازی ان نیز جواهر امانتی در دست ب ام و است