رولز رویس اخیراً آخرین نمونه از نسل هفتم فانتومهای سدان را تولید کرده است. این خودرو با همان کشیدگی و ابهت خاصی است که از «آخرین فانتوم» انتظار میرود. اکنون که نسل هفتم فانتومها به پایان راه خود رسیده، فرصت مناسبی است تا نگاهی به گذشته پرافتخار این مدل باشکوه رولز رویس داشته باشیم.
۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱: رولز رویس فانتوم I
سری فانتوم از سال ۱۹۲۵ پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو که قرار بود جانشینی برای «سیلور گوست» باشد، هنوز هم از شاسی گوست استفاده میکرد و در هر دو کشور انگلستان و ایالات متحده تولید میشد. امّا چیزی که فانتوم را با گوست متمایز میکرد، موتور ۷.۷ لیتری شش سیلندر ردیفی در زیر کاپوتش بود.
مانند بسیاری از خودروهای آن زمان، رولز رویس نیز شاسی را به مشتریانی که دارای یک بدنه سفارشی بودند، میفروخت. امّا هیچکدام از این خودروها نتوانست بدنه اولیه خود را در طول سالها حفظ کند. یکی از مشهورترین فانتوم نسل اول، رولزو رویس «درب-گِرد» موجود در موزه اتومبیل پترسون است. مطابق اطلاعات موزه، این مدل در سال ۱۹۳۴ صاحب یک بدنه جدید شده است؛ بدنهای که به صورت جمعوجور و همگام با الگوی طراحی سالهای دهه ۱۹۳۰ طراحی شده و از یک سری درهای مدوّر جالب برخوردار است.
۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵: رولز رویس فانتوم II
برای نسل دوم فانتوم، رولز رویس برخی تغییرات را درنظر گرفت. بازنگری در موتور شش سیلندر و یک فریم کاملاُ جدید، از جمله این تغییرات بودند.
یک از فانتومهای نسل II را میتوان در صحنههایی کوتاه از فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» دید؛ جایی که نازی میخواهند برای یافتن «جام مقدس» به کشور «هاتای» دسترسی پیدا کنند و برای این منظور، با برخی کالاهای گرانبها سعی در تطمیع رهبر این کشور دارند. در هر حال، این تنها یک رولز رویس فانتوم II است که میتواند رهبر را برای دسترسی و پشتیبانی نازیها متقاعد کند.
۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹: رولز رویس فانتوم III
شهرت نسل سوم فانتوم به چیزی بود که در زیر کاپوت آن پنهان شده بود. برای این نسل از فانتوم، رولز تعداد سیلندرها را نسبت به مدل قبلی، ۲ برابر کرد و از یک موتور V12 استفاده نمود. تا قبل از معرفی فانتوم نسل هفت در سال ۲۰۰۳، این تنها مدلی از فانتوم بود که از ۱۲ سیلندر در پیشرانه بهره میبرد. همچنین این آخرین فانتومی بود که قبل از جنگ جهانی دوم تولید شد.
۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶: رولز رویس فانتوم IV
۵ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، سرانجام رولز رویس یک نسخه جدید از فانتوم ساخت؛ خودرویی که واقعاً فوقالعاده نادر بود. تنها ۱۸ دستگاه از نسل چهارم فانتوم به تولید رسید؛ موضوعی که نتیجهاش، قیمت بالای فانتومهای IV کلاسیک در حال حاضر است. مطابق دادههای شرکت بیمه «هاگرتی»، یک نسخه دستنخورده و با کیفیت فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ میتواند ارزشی در حدود ۱.۲ میلیون دلار داشته باشد.
۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸: رولز رویس فانتوم V
رولز رویس فانتوم V علاوه بر اینکه یکی از مدرنترین طراحیهای بدنه را تا آن زمان ارائه میکرد، در کارخانه بنتلی واقع در کِرو (Crewe) نیز تولید میشد؛ چرا که رولز رویس قبلاً مالکیت این خودروساز لوکس را از آنِ خود کرده بود. در کنار فرآیند ساخت در کارخانهای متفاوت، نسل پنجم فانتوم از برخی قطعات خارجی نیز در ساختار خود استفاده میکرد؛ به عنوان نمونه گیربکس اتوماتیک هیدراماتیک جنرالموتورز از تجهیزاتی بود که در رولز رویس V8 مورد استفاده قرار گرفت.
۱۹۶۹ تا ۱۹۹۱: رولز رویس فانتوم VI
۱۳ سال فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ برای نسل آخر فانتوم، به نظر عمر زیادی برای این محصول رولز رویس میآید، امّا در مقایسه با مدت حضور نسل ششم فانتوم در خط تولید، زمان زیادی نیست. فانتوم VI به مدت ۲۲ سال در خط تولید رولز رویس قرار داشته است. نکته قابلتأمل در مورد این نسل از فانتوم این است که آخرین نسخههای آن به دلیل قوانین سختگیرانه آلودگی و ایمنی در امریکا، نتوانستند راهی به بازار این کشور پیدا کنند.
۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶: رولز رویس فانتوم VII
آخرین از فانتوم برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ از راه رسید. این اولین مدل از رولز رویس بود که تحت نظر مالک جدید، بامو، طراحی و مهندسی میشد. همچنین این خودرو تبدیل به دومین نسل از فانتوم با پیشرانه V12 شد. موتور V12 نسل هفتم فانتوم، قدرتی در حدود ۴۶۰ اسببخار دارد و گشتاور حداکثرش به ۷۲۰ نیوتنمتر میرسد. این خودرو دارای برخی ویژگیهای جالبتوجه است؛ از جمله یک «شبه خلسه» تزئینی بر روی کاپوت که میتواند به روی جلوپنجره جمع شود و همینطور چترهایی که بر روی درها قرار دارند.
منبع: autoblog
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۸ بهمن ۱۳۹۵یک مستند از رولزرویس نگاه میکردم فناوری اون مجسمه ی روی کاپوت از همه ی ماشین هایی که ما سوار میشیم بیشتر بود
(پهلوان مک لارن)new great britain
۱۸ بهمن ۱۳۹۵مجید دیسلایک هایی که میگیری در نوع خودش قابل تامل و حیرت انگیزه.??
Parker
۱۸ بهمن ۱۳۹۵.
رفیق بذار اینقدر دیسلایک بدن که مثل بادکنک باد کنن.
فقط خودشون رو خسته میکنن.
ما حالا حالا ها کنار شما هستیم. حداقل تا 12/000 کامنت قول میدم که کنارت باشم.
حالا حالا ها قراره از حضور من لذت ببری.
اگر قرار بود به این زودی ها وا بدم اسمم مجید نبود. 5500 کامنت هم نداشتم.
خوشبختانه با حالت picture off از مرورگرم وارد سایت میشم. لایک و دیسلایک ها و تصاویر رو نمیبینم.
???
Parker
۱۸ بهمن ۱۳۹۵وقتی میبینم کسایی مثل تو و Ali chevy nova اینقدر من رو دوست دارین ، مگه عقلم کمه که دل شما رو بشکنم و تنها بذارمتون ؟
این رسم رفاقته ؟ رسم مردونگی نیست که یا وجود این دیسلایک ها رفقات رو کنار بذاری.
از طرف خودم قول شرف بهت میدم هر وقت تونستم بیام پدال.
تا 12/000 کامنتی نشم قصد رفتن ندارم.
Alireza.GT86
۱۹ بهمن ۱۳۹۵منو یادت رفت ! 😃
mojtabaaston
۱۸ بهمن ۱۳۹۵تو هر دوره ای زیبا و باشکوه بوده و هست
واقعا عالیه
مخصوصا تیون شده های منصوری
حسین وی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵اصالت و اصالت و اصالت و دیگر هیچ …
امیرحسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۵میخواستم بیام همینو بنویسم که دیگه زحمتشو کشیده بود
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵انصافا اون موقع استاندارد هاى آمریکا چقدر بالا بود!!
رولزرویس از گیربکس هاى GM استفاده میکرده و نسل بعدش به دلیل قوانین سخت ایمنى و مصرف سوخت نتونسته وارد بشه. و دقیقا اون موقع کادیلاک فیلیت وود به عنوان بزرگترین رقیب فانتوم داشته سلطنت میکرده.
us army
۱۹ بهمن ۱۳۹۵تو آپارات تبلیغه کادىلاک سویل رو نگاه کن آبشنهاش از استانداردهای امروز ھم سرھ .اگر چراغه ماشىن تو حرکت خراب بشه فهمیدنش سخته ولى در سویل سیستم فیبر نورى وجود داره دقیقن رو گل گیر بالایه چراع که اگر چراغ خراب بشه با ایجاد کردن نور به راننده اختار میده برایه عقب ھم تو ستون عقبه .