در این نوشتار به بیان نکاتی چند از رولزرویس رَیث نسخه بلک بَج (Black Badge) مدل ۲۰۱۷ میپردازیم که احتمالاً در هیچ جای دیگر اثر و سخنی از آنان نخواهید دید.
1. رینگها از ۲۲ لایه فیبر کربن ساخته شدهاند. تمامی لایهها بهصورت پیچیدهای در یکدیگر پیچیدهاند تا ساختمان مرکزی تشکیل شود.
2. با وجود قلب فیبر کربنی، نمای اصلی از جنس آلومینیوم ساخته شده است. اتصال این دو قسمت نیز با ۲۵ پیچ تیتانیومی صورت میگیرد.
3. فرآیند سرهم کردن رینگ مشکل پیچیدهای داشت. هدف رولزرویس این بود که بافت فیبرکربن واضح نباشد اما در لابلای مجموعه به چشم بخورد.
4. نام “بلک بَج” از طراحان مد، موزیسینها و ورزش بوکس الهام گرفته شده است. طبق گفتههای خود کمپانی، بعضی از مالکان Spirit of Ecstasy ازجمله محمدعلی کِلِی، کِیث مون (Keith Moon) و ایوِس سِینت لاورِنت (Yves Saint Laurent) نقش مهمی در توسعه این نام داشتهاند.
5. نماد بینهایت چندان هم بیروح نیست؛ مفهوم آن به سالهای اولیهی سده ۱۹۰۰ و کمپانیهای بیمه بریتانیایی آن زمان برمیگردد.
6. تیمی متشکل از چندین مهندس خبره ۲ سال کار کردهاند تا سامانه تعلیق را بهصورت اختصاصی برای این نسخه بهینهسازی کنند؛ گویا یاد دادن فنون جدید به پیرمردِ کهنهکار زیاد هم آسان نبوده است!
7. روئسای کمپانی تأکید زیادی روی گیراتر شدن لانچ (Launch) و شتابگیری خودرو داشتهاند و همین نکته را بارها به مهندسان مسئول گوشزد کردهاند. پس از رانندگی با آن قبل از ورود به خط تولید نیز اشاره به این مورد داشتهاند که بلک بَج باید یکی از مدعیان باشد!
8. جعبهدنده از دو جهت مورد بهسازی قرار گرفته: اول، تنظیم دوباره برای گستردهتر شدن بازه تحمل هر دنده و دوم، بهبود کلاچ و دندهها به منظور کاهش اصطکاک داخلی و افزایش بازدهی و کارایی.
9. میل گاردان نسبت به قبل تنومندتر شده اما تفاوت عمدهای ندارد. مهندسان رولزرویس موادی بدان اضافه کردهاند تا هم صدا، لرزش و خشکی آن کاهش یابد هم با گشتاور بیشتر (۴۰.۶ نیوتونمتر) و شتابگیری سریعتر بلک بَج سازگار باشد.
10. لاستیکها ساخته کانتیننتال (Continental) هستند و طبق سفارش کمپانی کمی سفتتر ساخته شدهاند؛ گرچه تفاوت ظاهری قابل تشخیصی با نمونههای قبلی ندارند.
11. دیسکهای ترمز جلو ۱ اینچ بزرگتر شدهاند؛ البته نه بخاطر مسائلی همچون خنکشوندگی سریعتر یا حس ترمزگیری بهتر!
12. هنوز هم اختلاف نظر درباره درخور و مناسب بودن پدالهای تعویض پشت فرمان بین دستاندرکاران وجود دارد.
13. مهندسان میگویند ای کاش پدال گاز نقشه دومی داشت که اسپورتتر از حالت عادی باشد. با قرار دادن رَیث در حالت اسپورت نحوه پاسخدهی جعبهدنده تغییر میکند اما متأسفانه پدال گاز از این امکان بیبهره است. پشتوانه لازم برای ساختن برنامهای دو نقشهای برای آن تاکنون در دسترس نبوده اما انجام آن در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.
منبع: automobilemag
ali
۲۶ مرداد ۱۳۹۵به دوستان انگلیسی باز تبریک میگم بابت این ماشین زیبا که کمپانی محبوبشون تولید کرده
زنده باد خودروسازان با قدمت و با پشتوانه
تو هر زمینه ای چیزی که مهمه اصالت هستش و بس
اصالت اصالت و باز هم اصالت برا همینه که عاشق امریکن کارز هستم
و البته این رولزرویس زیبا خیلی با ابهت هستش
زنده باد هرچی خودروساز بالای 80 سال قدمت
حمیدرضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۵خیلی هم خوب از نویسنده تشکر می کنم
peyman.german
۲۶ مرداد ۱۳۹۵بیشتر نکات ،غیر مهم بودند
m4
۲۶ مرداد ۱۳۹۵دوستان یه سوال؟؟؟
نماد رولرویس یا همان آرم
الهام گرفته اصلیش از چیه؟
چون تفسیر های مختلفی خوندم
mohamad
۲۶ مرداد ۱۳۹۵زن یکی از مالکان این شرکت بوده فوت شده و بخاطرش مجسمشو ساختن گذاشتن
آرمااااان
۲۶ مرداد ۱۳۹۵میگن که نماد دختریه مه رولز توی جوونی میخواستش و بهش نرسیده و تمام نمادا با هم متفاوت هستن چون دست سازم و تقریبا به هم شبیه هستن اما یکی نیستن
m4
۲۶ مرداد ۱۳۹۵آقا دم شما گرم ! :)
Sir William Wallace
۲۶ مرداد ۱۳۹۵بهترین ماشین جهان. کامل ساخته شده در انگلیس. تمام قطعاتش ساخت انگلیسیاست. به درهاش نگاه کنید ببینید چقدر خاصه. چقدر زیباست . به آرمش وقتی نگاه میکنی ساعتها محو ابهتش میشی. ی فرشته که داره مثل قورباغه خیز ور میداره بپره به سمت جلو. آلمانها باید برن ته صف نوبت بگیرن که توشو ببینن یاد بگیرن…
مهدی 911
۲۶ مرداد ۱۳۹۵نمیدونم رولرویز با این تعریف و تمجید ادعای شما چرا عرضه نداره مستقل باشه و زیر مجموعه المانیهای به قول شما ته صفی میشه این تیکه جالب بود المانیا باید برن ته صف پس ایران خودرو و سایپا اگه المان ته صف باشه حداقل اخر نیستند
احمد باقری
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ماشین خیلی باحالیه. پر ابهته.
Noble
۲۶ مرداد ۱۳۹۵در عکس هفتم زیرش از روی ماشین های ما مرتب تر و تمیز تره. !
حسين
۲۶ مرداد ۱۳۹۵درود. گرونتر بودن این ماشینا به خاطر همیچین چیزاییه و نباید گفت که این همون ریثه که مشکی شده و رینگاشو عوض کردن. خیلی چیزا تغییر کرده اما توی ظاهرش تغییر زیادی دیده نمیشه
مهراب
۲۷ مرداد ۱۳۹۵دوستان یه سوال دارم و اونم این هست که چرا رولزرویس با اینکه خودش در ساخت موتور جت و هواپیما یکی از بهترینا و قدیمیهاست ولی نمیتونه ماشین به این اصالت و زیبایی رو خودش از نظر فنی تامیین کنه منظورم موتور و گیربکسه
mehran911
۲۷ مرداد ۱۳۹۵مهراب عزیز
توسعه گیربکس کار بسیااار سخت و هزینه بری خواهد بود .
دلیلش اینه که سیستم انتقال قدرت ( گیربکس) پیچیده ترین قسمت یک خودروست و توسعه یک گیربکس جدید به دانش بسیار بالایی نیاز داره و برای خودرو سازی هایی مثل رولزرویس امکان پذیر نیست . از طرفی باید گیربکس جدید قابلیت رقابت با گیربکس های خوب فعلی رو داشته باشه که باز هم عملا کار شرکتی مثل رولزرویس نیست
با ۲ تا مثال موضوع رو برات روشن میکنم .
.
اخیرا محققان صنعت خودرو به این نتیجه رسیدن که با افزایش تعداد دنده گزینه ی بیشتری برای تقسیم قدرت وجود خواهد داشت و به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد .
در این حال خودرو ساز هایی مثل فولکس دست به کار شدن وخبر از توسعه گیربکس ۱۰ سرعته جدید دادن اما با توجه به بالا بودن هزینه ها این پروژه فعلا لغو شد .
از طرفی جنرال موتورز هم با توجه به بالا بودن هزینه برای توسعه گیربکس جدید ۱۰ سرعته اتوماتیک با فورد همکاری کرد تا هزینه ها تقسیم بشه
.
.
در ضمن با وجود شرکتی مثل ZF آلمان که یکی از بزرگترین و بهترین قطعه ساز های دنیاست و سابقه فعالیتش به سال ۱۹۱۵ برمیگرده شرکت های کوچک خودرو سازی نیازی به توسعه گیربکس نخواهند داشت .
در مورد موتور اوضاع مثل گیربکس نیست و ساخت یک موتور جدید به سختی توسعه گیربکس نیست اما با وجود موتور های خوبی که رقبای با تجربه رولزرویس ساختن کار این شرکت به هیچ وجه ساده نخواهد بود .
در حالی که باید به این نکته اشاره کرد که کمپانی مادر رولزرویس یعنی BMW بهترین پیشرانه ساز جهانه و عاقلانه اینه که از پیشرانه های BMW استفاده کنه و لزومی نداره خود رولزرویس دست بکار بشه تا خراب کاری کنه
مهراب
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ممنون از پاسختون
این ماشین با این همه زیبایی ادم حیفش میشه
به قول امریکایی ها بهشت انجاست که مکانیک المانی باشه
خسته شده
۲۷ مرداد ۱۳۹۵علتش اینکه اون کمپانی به اصطلاح ساخت هواپیمارو آمریکایی ها دارن اداره میکنن و کاملا تکنولوژیش آمریکایه خودشون توان و تکنولوژی ساخت موشک ندارن اسمن انگلیسیه ولی رسما دسته و تکنولوژی آمریکایی هاست در اینجا هم آلمانی ها اینا بمب اتمشونم آمریکایی ها بهشون دادن چیزی که آلمانی هایه یهودی ساختن دادن دسته آمریکایی ها این دو طبقه بالای علمی حداقلش از آلمان عقب ترن
volvo fh
۲۷ مرداد ۱۳۹۵اگه انگلیس,آمریکا,آلمان نبود الان باید گاری.سوار میشدیم,توی غار زندگی میکردیم,موش میخوردیم و…….اونوقت میاییم میگیم کره,ژاپن.هرچی اختراع تو دنیا هست مال این کشورها است برای راحتتر کردن زندگی,بعد میگیم اینا کافرند
میثم
۲۸ مهر ۱۳۹۵این ماشین رو میتونی 50سال داشته باشی انقدر باکیفیته هر که از عشق این ماشین دیوانه نشد آدم نیست
امير
۲۹ خرداد ۱۳۹۶من عاشق این ماشینم فقط حیف تو ایران حتی گذر موقتشم نیست