رولز رویس

قوی‌ترین رولزرویس‌ های تاریخ، از کولینان تا اسپکتر و گوست

محصولات رولزرویس هیچ‌گاه به قدرت و سرعت بالا شهرت نداشته‌اند و بنابراین، جالب خواهد بود که ببینیم قوی‌ترین خودروهای تاریخ این شرکت چقدر قدرت داشته‌اند.

از سال ۱۹۰۴، محصولات رولزرویس ثروتمندان و سلبریتی‌ها را مجذوب خود کرده‌اند. بااین‌حال، ساخته‌های این شرکت هیچ‌گاه به قدرت بالا شهرت نداشته‌اند. البته رولزرویس‌ها از قدرت کافی برای رسیدن به سرعت‌های بالا برخوردار هستند اما حتی در دوران الکتریکی هم از اسب بخارهای عجیب‌وغریب در این ماشین‌ها خبری نیست. برای اینکه تصوری از قدرت خودروهای رولزرویس داشته باشیم، در ادامه با قوی‌ترین محصولات تاریخ این شرکت آشنا خواهیم شد.

۱۰-رولزرویس سیلور سراف

قدرت: ۳۲۶ اسب بخار

سیلور سراف که به‌عنوان جانشین سیلور اسپیرت به بازار آمد، پلت‌فرم مشترکی با بنتلی آرناژ داشت ولی برخلاف بنتلی که به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و مجهز شده بود، سدان رولزرویس از پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V12 تنفس طبیعی ب‌ام‌و استفاده می‌کرد که ۳۲۶ اسب بخار قدرت داشت. این اولین رولزرویس V12 پس از فانتوم III سال ۱۹۳۹ محسوب می‌شد. بااین‌حال، سیلور سراف به شتاب گیری آهسته و هندلینگ نه‌چندان چابک شهرت یافت که البته برای یک سدان لوکس ۲.۳ تنی در اواخر دههٔ ۹۰ چیز عجیبی نبود. این ماشین ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

۹-رولزرویس فانتوم VII

قدرت: ۴۶۰ اسب بخار

فانتوم VII که جایگزین سیلور سراف محسوب می‌شد، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ تولید شد. این اولین رولزرویسی بود که پس از تملک کامل شرکت توسط ب‌ام‌و تولید شد. زیر کاپوت کشیدهٔ فانتوم یک پیشرانهٔ غول‌پیکر ولی فوق‌العاده پیشرفته پنهان شده بود. این یک نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 تنفس طبیعی بود که ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در سری I فانتوم یا نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت، انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعته صورت می‌گرفت اما در سری II سال ۲۰۱۲ با یک نمونهٔ هشت سرعته جایگزین شد.

۸-رولزرویس گوست I

قدرت: ۵۷۰ اسب بخار

نسل اول گوست در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مدلی ارزان‌تر از فانتوم برای رقابت با بنتلی فلاینگ اسپور و نسخه‌های V12 مرسدس بنز S کلاس رونمایی شد. به‌منظور کاهش هزینه‌ها، گوست روی پلت‌فرم نسل F01 ب‌ام‌و سری ۷ ساخته شد و ۲۰ درصد قطعات دو خودرو باهم مشترک بود. همچنین گوست برخلاف فانتوم، از نسخهٔ حجیم‌تر موتور N74 ب‌ام‌و 760Li استفاده می‌کرد. این موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو با تولید ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور، گوست را در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این اولین رولزرویس با موتور توئین توربو محسوب می‌شد.

۷-رولزرویس داون

قدرت: ۵۷۱ اسب بخار

رولزرویس داون به‌منظور جایگزینی با مدل روباز قبلی رولزرویس یعنی فانتوم دراپ‌هد ساخته شد و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. داون اما برخلاف فانتوم دراپ‌هد، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده می‌کرد. بااین‌حال، این موتور در اینجا یک اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به گوست تولید می‌کرد. داون اما ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر بود و به همین دلیل، با وجود گشتاور بیشتر، در شتاب صفرتاصد یک‌دهم ثانیه از گوست کندتر عمل می‌کرد.

۶-رولزرویس فانتوم VIII، گوست II، کولینان

قدرت: ۵۷۱ اسب بخار

محصولات جدیدتر رولزرویس که هم‌اکنون در حال تولید هستند، از مدل ارزان‌تر گوست گرفته تا شاسی‌بلند کولینان همگی از یک پیشرانه استفاده می‌کنند. این یک موتور ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو است که بر اساس همان موتور N74 ب‌ام‌و ساخته شده است. این موتور در تمام محصولات مذکور ۵۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما گشتاور آن متفاوت است. مدل‌های چهارچرخ محرک گوست و کولینان ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارند درحالی‌که این رقم برای فانتوم ۹۰۰ نیوتن متر است. هر سه مدل اما در کمتر از پنج ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

۵-رولزرویس اسپکتر

قدرت: ۵۸۵ اسب بخار

اسپکتر اولین خودروی الکتریکی رولزرویس محسوب می‌شود اما بر اساس همان پلت‌فرم فانتوم و کولینان ساخته شده است. قوای محرکهٔ دو موتورهٔ این خودرو ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند زیرا رولزرویس قصد ندارد حتی در دوران الکتریکی هم اسب بخار فوق‌العاده‌ای را ارائه کند؛ بنابراین، قطعاً اسپکتر به‌اندازهٔ لوسید ایر سریع نخواهد بود اما با وجود وزن وحشتناک نزدیک سه تن، ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که رقم قابل‌توجهی است. این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری، حدود ۴۲۰ کیلومتر را طی می‌کند.

۴-رولزرویس کولینان بلک بج، گوست II بلک بج

قدرت: ۶۰۰ اسب بخار

در محصولات رولزرویس، بلک بج به معنای نسخه‌های پرفورمنس بالا است. در این مدل‌ها علاوه بر افزایش قدرت، تزئینات بیرونی خودرو مثل مجسمهٔ روح خلسه نیز به رنگ مشکی درمی‌آیند. در حال حاضر نسخهٔ بلک بج برای مدل‌های گوست و کولینان ارائه می‌شود. این نسخه‌ها از همان پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو استفاده می‌کنند اما خروجی آن به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. این نیرو باعث می‌شود شتاب صفرتاصد گوست و کولینان بلک بج حداقل ۰.۴ ثانیه سریع‌تر شود.

۳-رولزرویس داون بلک بج

قدرت: ۶۰۱ اسب بخار

رولزرویس برای داون هم نسخهٔ بلک بج را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرده بود. در سینهٔ این نسخه نیز همان موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربوی ب‌ام‌و قرار داشت اما به لطف به‌روزرسانی ECU، خروجی این موتور به ۶۰۱ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور رسید که افزایشی ۳۰ اسب بخاری و ۲۰ نیوتن متری را نسبت به نسخۀ معمولی نشان می‌داد. البته این افزایش نیرو تأثیر چندانی در شتاب داون بلک بج نداشت زیرا این نسخه ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که تنها ۰.۱ ثانیه از نسخهٔ معمولی سریع‌تر بود.

۲-رولزرویس گوست I بلک بج

قدرت: ۶۱۲ اسب بخار

هرچند نسل اول گوست در سال ۲۰۱۴ فیس‌لیفت شد اما افزایش قدرتی را تجربه نکرد تا اینکه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، رولزرویس نسخهٔ بلک بج آن را معرفی کرد. این همراه با کوپهٔ ریث، اولین مدل‌های بلک بج رولزرویس بودند. در این نسخه، خروجی موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور رسید تا گوست بلک بج بتواند خود را ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.

۱-رولزرویس ریث

قدرت: ۶۳۲ اسب بخار

ریث در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ برای جایگزینی با فانتوم کوپه معرفی شد. این خودرو هم مثل همتای روباز خود یعنی داون، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده می‌کرد. بااین‌حال، این موتور در اینجا ۶۳۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های عقب تحویل می‌داد تا قوی‌ترین محصول تاریخ رولزرویس خلق شود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، رولزرویس در کنار گوست بلک بج، ریث بلک بج را هم معرفی کرد اما قدرت این نسخه نسبت به ریث معمولی افزایشی نداشت و صرفاً گشتاور آن به ۸۷۰ نیوتن متر افزایش یافته بود. ریث آخرین محصول رولزرویس با پلت‌فرم ب‌ام‌و محسوب می‌شد و تولید آن در سال ۲۰۲۳ خاتمه یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. M.83

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    دیوونه جلوپنجره هاشونم
    رولزرویس شاید مثل بنتلی و مرسدس موتورای قدرتمندی نسازه ولی امضای v12 و شخصیت مستقلو تو هر کدوم هز مدلاش حفظ کرده
    خصوصا گوست ..🥂

    موافقم 59
    مخالفم 5
    1. Ahmad

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (194 ديدگاه)

      دلیل اینکه موتور رولزرویس مثل بنتلی و بنز قدرتمند نیستن دلیل مهندسی داره چون رولزرویس پیچیده ترین سیستم تعلیق جهان رو داره قدرت موتور رو کاملا با سیستم تعلیق منطبق میکنن تا تعلیق بهترین عملکرد رو داشته باشه همین بنتلی که قدرت انجینش از رولزرویس بیشتره باعث شده تعلیقش خشک تر از رولز باشه

      موافقم 33
      مخالفم 1
      1. من کیم ❓❓❓

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        سیلندر ⁴🕳️⁴🕳️⁴🕳️⁴🕳️
        حجم موتور ⚙️1190⚙️
        مصرف⛽⛽⛽⛽⛽5L
        شتاب🏁⏱️🏁⏱️🏁7S
        قدرت 🚂🚂🚂🚂 68
        امنیت☠️☠️🧯 MÄŘĞ
        سرعت♨️♨️♨️ 200km

        ❓❓❓❓❓❓❓❓
        °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

  2. 제네시스

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (406 ديدگاه)

    اسپکتر زیباترین رولزرویس تاریخ 🩵

    موافقم 37
    مخالفم 10
    1. mercedes

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      فانتوم

      موافقم 12
      مخالفم 1
  3. آریا

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (193 ديدگاه)

    رولزرویس فانتوم جدید خیلی خوبه 680 اسبه

    موافقم 17
  4. سلتان تیبا

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلتان تیبا

    موافقم 10
    مخالفم 28
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دوباره یک ترول! جالبه مگه کامنت هایی که میدیم اول بررسی نمیشه بعد پخش شه؟ پس چه جوری ترول راحت نظر میده

      موافقم 28
    2. حسین

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      سلطان نه سلتان،بعد رولزرویس یک برند فوق لوکسه که خیلی ها قادر به خریدش نیستند.

      موافقم 24
      مخالفم 5
    3. امیر

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      امثال شما ها واقعا چه هدفی از این مسخره بازی هاتون دارین ؟!! یه بار شوخی کردین ما هم خندیدیم ولی بیشتر از یکبار خیلی بی مزه میشین ! من هم قبول دارم که ما باید خودمون رو به خاطر شرایط فاجعه بار حال حاضر ایران سرزنش کنیم چون از هر نظر حداقل ۲۰۰ سال از دنیا عقب هستیم ولی اینکه بخوایم عقب ماندگی ایران رو تبدیل به جوک برای خودمون کنیم ، اصلا خوب نیست و این اتفاقا نشون میده که ما نسبت به وضع حال حاضر کاملا راضی هستیم چون داریم بهش میخندیم و باهاش وقت سپری میکنیم ( شکایت کنیم ولی هیچوقت جنبه فان بهش ندیم چون ما کاملا جدی هستیم ) !!

      موافقم 36
  5. OM.01

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (552 ديدگاه)

    نزدیک به 2 ماه پیش یه رولزرویس Silver Seraph مدل 2000 با کارکرد 4400 مایل فروش رفت 70 هزار دلار! تقریبا میشه گفت صفر کیلومتر.100تا عکس و فیلم های داخل و بیرون کاملا گویا هستن و خودشون حرف میزنن.
    https://bringatrailer.com/listing/2000-rolls-royce-silver-seraph-10/

    پ.ن=من با خودم مشکل دارم و هر هفته یه بار سایت bring a Trailer رو چک میکنم و از 90 جا فشار میخورم…

    البته بیشتر از اون رولزرویس Silver Seraph، این بنتلی هه رو مخمه… واقعا فشار رو می‌اندازه اینقدر تمیز و نو و کم کار با این قیمت!!
    https://bringatrailer.com/listing/2007-bentley-arnage-t/

    21 آگوست 2023 تو حراج فروش رفت یعنی 8روز پیش…

    ببخشید کامنتم اگه بی ربط بود به رولزرویس
    البته اولش به رولزرویس ربط داشت😊

    موافقم 10
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (715 ديدگاه)

      داش نگاه نکن تا فشار نخوری

      موافقم 12
      مخالفم 3
  6. اشکان

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    رولزرویس اسپکتر فوق‌العاده شده….

    موافقم 15
    1. مازیار

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (876 ديدگاه)

      میشه بهش به عنوان پیشرفتی بزرگ در همون طراحی سنتی رولزرویس نگاه کرد

  7. Ehsan

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    یک به یک زیباتر

  8. رامتین

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3264 ديدگاه)

    فقط Rolls-Royce Black Badge

  9. mercedesamg

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بلک بج‌ها خیلی با نسخه معمولی تفاوتی ندارن،تنها رینگ مخصوص نصب و قطعات مشکی جایگزین قسمت های کرومی رنگ میشه،amg هم با اینکه خودش روی خودروهاش تیونینگ بدنه رو هم پیاده میکنه هیچ،وقتی نسخه بلک سریز خودرویی رو عرضه میکنه همراه با اسپویلر و کیت بدنه عریض‌تر و…طرح فیبر کربنی هست!

    موافقم 6
    مخالفم 4
  10. 18:45

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (673 ديدگاه)

    احسنت آقا امیر گل کاشتی. این مطلبت خییییلی متفاوت و خاص تر از چند هفته پیش بود. حال کردم💪💪👑❤️
    سورپرایز رولزرویسی شدم!
    حالا اگه تونستی بعدها یه مطلب از شجره نامه مدل فانتوم هم بنویس که همونطور که میدونیم، فانتوم با بالای 90 سال تولید، اصیل ترین خودروی تاریخه! 👑👑

  11. حسین دهمرد

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    رولز رویس و بنتلی در تمام تاریخشون یه ماشین دف جلو ندارن. اینه اصالت

    موافقم 10
    1. JDM

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1187 ديدگاه)

      قرارگیری دف چه ربطی به اصالت داره؟
      تعین قرارگیری محور محرکه ماشین یا همون دیفرانسیل بر اساس مکان نصب انجین‌ و آیرودینامیک لحاظ میشه و حتی معیار های مختلف دیگه ای رو هم مد نظر قرار میدن ولی اینکه شرکتی که از دف جلو استفاده کنه بی اصالت نیست. مثالشم👇🏻
      #هوندا_سیویک_ویتک
      و….

  12. حمیدرضا

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    به این میگن اصالت، قابل توجه دوست عزیز

    1. سعید

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بعد خیلیا اومدن هوشنگ چی چینی با این ماشین یکی میکنن وای بر ما

  13. Enzo Ferrari 2008

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    اسمش هم لوکسه رولزرویس

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا