هواپیماهای عمودپرواز میتوانند نقش فوقالعادهای به عنوان تاکسیهای هوایی کوتاه برد داشته باشند اما این وسایل نقلیه به درد کارهای بیشتری هم میخورند. برای مثال اگر شعاع حرکتی این هواپیماها اندکی بیشتر باشد میتوانند سفرهای بیشتری را با سرعت و راحتی زیاد انجام دهند. چندین کمپانی هماکنون در حال برنامهریزی برای تولید هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی و هیبریدی با آلایندگی پایین هستند و رولزرویس نیز اقدام به تولید توربو ژنراتور خاصی کرده است. این توربو ژنراتور به عنوان یک واحد افزایش دهنده شعاع حرکتی چنین هواپیماهایی عمل میکند و ابعاد جمعوجوری دارد.
بخش اعظم مزیتهای مربوط به هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی با این توربو ژنراتور جدید باقی خواهد ماند. در واقع همچنان با یک وسیله نقلیه تمام الکتریکی روبرو خواهیم بود که باتریهای بزرگی را حمل میکند بنابراین میتواند همچنان پرواز و فرود آرام و ساکتی را انجام دهد و مأموریتهای کوتاه نیز بهصورت پاک و بدون آلایندگی انجام شود و نیازی به استفاده از ژنراتور نباشد. در واقع این هواپیماها حتی با پروازهای طولانیتر نیز آلایندگی بسیار کمتری نسبت به هواپیماها یا بالگردهای درونسوز خواهند داشت.
رولزرویس به دنبال استفاده از این توربو ژنراتور در هواپیماهای متنوعی بوده و قدرت آن را بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلووات (۶۷۰ تا ۱۶۱۰ اسب بخار) اعلام کرده است. این کمپانی در حال توسعه سیستمهای توزیع قدرت خاص خود بوده و بهطور مثال قدرت این ژنراتورها میتواند برای شارژ باتری یا نیرو بخشیدن مستقیم به پیشرانههای الکتریکی بکار برود؛ بنابراین توربو ژنراتور جدید رولزرویس نه تنها میتواند شعاع حرکتی را افزایش دهد بلکه میتواند حداکثر قدرت کل مجموعه را نیز بهبود بخشد و این امر در صورت نیاز منجر به تأمین قدرت آنی به منظور حمل محمولههای سنگین خواهد شد.
رولزرویس به عنوان بازیگری تثبیت شده در صنعت هوانوردی میخواهد تأییدیه این ژنراتورها را از مقامات صنعت بگیرد؛ اما درباره چه میزان شعاع حرکتی بیشتری صحبت میکنیم؟ این امر بستگی به ابعاد باک سوخت دارد اما برای مقایسه میتوانیم از هواپیمای جابی S4 تمام الکتریک نام ببریم که قول ارائه یکی از بیشترین بردها بین هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی را با رقم ۲۴۰ کیلومتر داده است؛ اما کانسپت های هیبریدی همچون زوری ۲.۰ قول برد ۷۰۰ کیلومتری را دادهاند و شرکت اودیس میگوید هواپیمای نهنفرهاش میتواند برد ۱۶۰۰ کیلومتری داشته باشد.
رولزرویس در سال ۲۰۱۸ هواپیمای عمودپرواز هیبریدی/الکتریکی خودش را معرفی کرد و قول شعاع حرکتی حدود ۸۰۵ کیلومتر را دارد هرچند این کانسپت فعلاً راهی به خط تولید نیافته است. رولزرویس شاید بیشتر به خاطر خودروهای فوق لوکس خود شناخته شده باشد اما وزنه سنگینی در صنعت هوانوردی به شمار میرود زیرا دومین سازنده بزرگ پیشرانه هواپیما در دنیاست. قطعاً این شرکت تنها نظارهگر الکتریکی شدن صنعت هوانوردی نخواهد بود و قبلاً قوای محرکه الکتریکی را برای ایرباس و برخی پروژههای عمودپرواز تهیه کرده است. هواپیمای تمام الکتریکی Spirit of Innovation این شرکت رکورد سریعترین هواپیمای الکتریکی دنیا را در اختیار دارد.
phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱جهت اطلاع دوستان
رولزرویس تولید کننده موتور هواپیما و کشتی با رولزرویس موتور فرق داره یکی نیستن فکر کنم قبلا تو بهران اقتصادی مجبور به فروشش شدن
ضمن اینکه این شرکت به همراه BAE SYSTEMS بخش بزرگی از صنایع هوایی دنیا رو هندل می کنن و هردو هم ماله کشور انگلستان هستن .
رقیب این شرکت هم میشه جنرال الکتریک که تا الان سرمایه گذاری و تلاش زیادی در زمینه پیشران های الکتریکی هواپیما نداشته.
اما رولزرویس خیلی خوب وارد شده و علاوه بر هوا نوردی داره کشتی هایی با سوخت های جایگزین و دوستدار محیط زیست تولید میکنه که در اون بخش داره با شرکت های ژآپنی رقابت میکنه اونا هم دارن کشتی هایی با سوخت هیدروژن تولید میکنن
صرفا برای اطلاعات عمومی
حمید
۲۷ تیر ۱۴۰۱کاشکی خودروی پرنده تولید بشه