برند رولزرویس علاوه بر فعالیت در خودروسازی به تولید پیشرانه برای صنعت هوانوردی نیز مشغول است؛ اما این دو شاخه هویت متفاوت دارند.
با ملاقاتی که چارلز رولز و سر هنری رویس در اوایل قرن بیستم ترتیب دادند، اولین قدمها برای تأسیس لوکسترین شرکت خودروسازی تاریخ برداشته شد. از زمان تأسیس رولزرویس تاکنون شاهد تولید برخی از گرانترین و خاصترین خودروهای دنیا بودهایم. رولزرویس اما در صنعت هوانوردی هم حضور فعال دارد که البته شرکت خودروسازی رولزرویس هویت متفاوتی در مقایسه با مجموعهی تولید کننده پیشرانههای هواپیما دارد.
رولزرویس در سال ۱۹۷۱ اعلام ورشکستگی کرد که نتیجه آن تقسیم شرکت به دو بخش رولزرویس موتور هلدینگ لیمیتد و رولزرویس لیمیتد بود که شرکت دوم روی پیشرانه های جت تمرکز داشت. این کمپانی که هماکنون رولزرویس Ltd نام دارد از جنگ جهانی اول تاکنون به کار تولید پیشرانه هواپیما پرداخت و اولین محصول خود به نام ایگل را در سال ۱۹۱۵ برای ارتش بریتانیا تولید کرد. این مجموعه از سال ۱۹۸۷ خصوصیسازی شد و مستقل از بخش خودروسازی به زیرمجموعهی رولزرویس هلدینگز رسید.
رولزرویس هلدینگز
رولزرویس هُلدینگز مالک شرکت صنایع انرژی، هوافضای و جنگافزار بریتانیایی است که سهامدارانی از کشورهای مختلف دنیا دارد. هلدینگ رولزرویس در زمینه طراحی، ساخت و توسعهی فناوری سامانههای تولید، انتقال و توزیع برق، توسعه فناوری و تولید تجهیزات نظامی و بهویژه در زمینه فناوری هوافضا نیز فعالیت دارد.
علاوهبر هوانوردی، رولزرویس در رتبه ۱۶ از فهرست بزرگترین پیمانکاران پروژههای نظامی جهان قرار دارد. همچنین این شرکت به واسطه MTU که برند تابعه آن است، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتورهای دیزلی و گازی بزرگ، مخصوص کشتیرانی و صنایع غیردریایی در جهان است.
بخشی از سهام رولزرویس هلدینگز که در بازار بورس لندن معامله میشود، معادل ۲۲ میلیارد پوند برآورد شد، که رولزرویس را در جایگاه ۲۴ از بزرگترین شرکتهای فعال در بورس لندن قرار میددهد.
دومین سازندهی بزرگ در صنعت موتور هواپیماهای مسافری
در تمامی این سالها، شرکت رولزرویس Ltd تعهد زیادی به ساخت قوای محرکه هواپیماها نشان داده و دومین سازنده بزرگ پیشرانه این وسایل نقلیه هوایی در دنیا به شمار میرود. رولزرویس حتی برخی از مهمترین پیشرانههایی که تاریخ صنعت هوانوردی را تغییر دادهاند تولید کرده است.
مدتی پس از پایان جنگ جهانی اول و دوم، سری پیشرانه های RB211 رولزرویس توسعه یافتند. با نیروی رانش فراتر از ۱۸۶ هزار نیوتون، این پیشرانه تواناییهای فوقالعادهای داشته و در هواپیماهای لاکهید L-1011 تری استار و برخی نمونههای ترابری بوئینگ ۷۴۷ نصب شده است. طبیعتاً پیشرانه RB211 با گذشت زمان بهبود یافته تا مناسب نیازهای امروزی باشد. در حال حاضر پیشرانه یاد شده بهصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد و برای مثال نسخه RB211-535E4 آن در بوئینگ ۷۵۷ دیده میشود.
رولزرویس در سال ۱۹۹۰ پیشرانه های جدیدتر را بانام ترنت معرفی کرد. ایرباس A330 با پیشرانه ترنت ۷۰۰ خود سریعاً جلبتوجه کرد چراکه توانایی تولید نیروی رانش ۳۲۰ هزار نیوتونی داشته و در توسعه آن به رعایت قوانین آلایندگی بدون تأثیر منفی روی دیگر فاکتورها توجه شده است. به همین خاطر پیشرانه های ترنت رولزرویس جزو گیراترین محصولات این شرکت هستند و علاوه بر ایرباس A330 در هواپیماهایی همچون ایرباس A350 XWB و بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر به عنوان یکی از بهترین جتهای تاریخ بوئینگ دیده میشوند. درست همانند RB211، پیشرانه ترنت نیز در طول این سالها ارتقا یافته و جدیدترین نسخههای آن ترنت ۱۰۰۰ و ترنت XWB هستند. با اینکه خودروسازی رولزرویس و شاخه هوانوردی آن در حال حاضر هویت جداگانهای دارند اما هم خودروها و هم پیشرانه های هواپیماهای رولزرویس جزو بهترین و پیشرفتهترین محصولات صنایع خودروسازی و هوانوردی هستند.
در حال حاضر نیز پیشرانههای تولیدی رولزرویس در مشهورترین هواپیماهای دنیا به کار رفتهاند. ایرباس A380 به عنوان بزرگترین مسافربر درحال کار دنیا از ۴ موتور توربوفن رولزرویس RB960 و RB970 از سری ترنت ۹۰۰ در مدلهای مختلف استفاده میکند.
جرمی کلارکسون
۱۵ آبان ۱۴۰۳ترکیب ترنت 1000 رولز رویس رو 787 گاد شده
باید صعود ۹۰ درجه ایش بعد از بلند شدن از باند ببینید
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳رولزرویس پادشاه لوکس سازی در زمین
و ارباب قدرت و اقتدار در آسمان
فقط انگلستان
۱۵ آبان ۱۴۰۳آمار فروش خودروسازان انگلیسی در سال ۲۰۲۳
۱.ام جی:۸۴۰ هزار
۲.واکسهال.اوپل:۶۷۰ هزار
۳.لندروور:۳۵۶ هزار
۴.مینی:۲۹۵ هزار
۵.جگوار:۶۴ هزار
۶.بنتلی:۱۳،۵۶۰
۷.لوتوس:۶،۸۰۰
۸.آستون مارتین:۶،۶۲۰
۹.رولزرویس:۶،۰۳۲
۱۰.مکلارن:۲،۰۰۰
۱۱.شرکت مورگان:۳۷۰
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۵ آبان ۱۴۰۳ام جی چون آشغال میسازه ببین چه فروشی داره!! 🤦🏻♂️😂😂😂
حسن
۱۵ آبان ۱۴۰۳وجدانا اسامی را نگا کن همه سلطان همه لوکس ساز و زیبا
M
۲۳ آبان ۱۴۰۳ام جی انگلیسیه؟؟
محمد
۱۵ آبان ۱۴۰۳جناب احمد زاده بزرگوار ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما و تحریریه محترم. بنده ۳ تا عرض کوچیک داشتم
۱.دیروز در پست معایب حرکت با دنده خلاص بنده یک تجربه شخصی در مورد گیربکس اتوماتیک در بخش نظرات ثبت کردم ولی متاسفانه نظرم حذف شد.نه توهین کردم،نه تبلیغات کردم،نه لینک گذاشتم و نه هیچ کار اشتباه دیگه ای.متاسفانه برای بار چندمه شاهد این برخورد و این اتفاق هستم و واقعیتش این رفتار ها بعد بیش از ۱۰ سال همراه شما بودن خیلی دلسرد کنندست.
۲.بخش مقالات آموزشی بیش از حد مختصر و کوتاه شده.تیتر رو که میخونی با خودت میگی الان یه مقاله کامل و با بار علمی خوب میخونم ولی تا میخوای گرم خوندن بشی سریع میرسی به انتهای مطلب.لطف کنید یه مقدار توضیحات بیشتری درج کنید.
۳.لطفا و خواهشا توی بخش آگهی ها یمقدار واقع بین باشید،جوری از خودروهای یه کشوری تعریف و تمجید میشه با خودت میگی اینا بنز s کلاس و آستون مارتین dbx هستن ولی ما قدر نمیدونیم.موفق و سربلند باشید
هیچکس
۱۵ آبان ۱۴۰۳با شما موافقم
پدال، پدال سابق نیست
شاهین
۱۵ آبان ۱۴۰۳سلام و عرض ادب
بحث کامنت ها کاملا سیستمی هست و هیچ شخصی دخالت نداره توش. مواردی هم تایید نمیشه میره برای بازبینی دستی و اون موقع ما نگاه میکنیم. من خودم همیشه کامنت های مطالب خودمو نگاه میکنم و البته اعتراف میکنم که گاهی اوقات بعضی کامنت ها بصورت اشتباهی تایید یا رد میشن و از این بابت عذر میخوام.
بابت مقالات آموزشی تلاش مجموعه پدال اینه که طیف وسیعی رو پوشش بده و جالب اینکه جلب نظر همه کاربران بسیار سخته چون بعضی کاربران هم دقیقا مخالف شما فکر میکنن و میگن که حوصله مقالات طولانی و مفصل رو نداریم ولی چشم سعی میکنیم مطالب مفید رو بصورت جامع تر پوشش بدیم و البته یه توازنی هم بین همه نظرات برقرار بشه.
نکته بعدی هم بحث تبلیغات هست که تو هر مجموعه ای وجود داره و ماهم از این قضیه مستثنا نیستیم چون بالاخره چند نفر تو پشت صحنه کار میکنیم و همگی هم خانواده داریم و بالاخره باید یه جوری پول دربیاد. این مطالب با برچسب رپورتاژ یا آگهی منتشر میشه و پدال تو مطالب تبلیغاتی دخل و تصرفی نداره ولی همیشه سعی این بوده که خود ما جانب انصاف رو رعایت کنیم و همیشه هم نقد داشتیم به خودروسازان.
هدف همه ما اینه که دور هم خوش باشیم و از خود خودرو لذت ببریم. ممنون که این همه سال همراه ما هستین ♥️🌺
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۵ آبان ۱۴۰۳همچنین متقابلا…🙏❤️❤️
ممنون شاهین جان بابت این همه ارائه مطالب ناب. و البته تشکر ویژه از همه نویسنده های دیگه مثل آقای دهقان، صفرپور و…
این مطلب پیشرانه های هوافضای رولزرویس هم فوق العاده بود. 😍
شاهین
۱۵ آبان ۱۴۰۳ارادت دارم
amirboss
۱۶ آبان ۱۴۰۳اتفاقا این مشکل برای من هم پیش اومده.
درضمن عمده مطالب تخصصی نهایت در حد آشنایی هست تا موشکافانه و تجزیه تحلیل.
درضمن پدال یه سایت آموزشی و کاربردی هست تا یه مکان برای کل کل های بی محتوا.
اگه انتقادی از فلان خودرو و فلان خودرو ساز هست باید با منطق و کاملا علمی باشه تا تعصبی و احساسی.
با سپاس از همه بزرگواران.
JDM سابق
۱۵ آبان ۱۴۰۳انگلیسیها باید بخاطر داشتن همچین ابر کمپانی ای به خودشون افتخار کنن
حسن
۱۵ آبان ۱۴۰۳رولزرویس سلطان اروپا