حتماً میدانید که شرکت رولزرویس علاوه بر فعالیت در زمینه خودروسازی به تولید پیشرانه های هواپیماها در صنعت هوانوردی نیز مشغول است اما آیا این دو شاخه هویت متفاوتی دارند؟
با ملاقاتی که چارلز رولز و سر هنری رویس در اوایل قرن بیستم ترتیب دادند، اولین قدمها برای تأسیس یکی از لوکسترین شرکتهای خودروسازی تاریخ یعنی رولزرویس برداشته شد. از زمان تأسیس رولزرویس تاکنون شاهد تولید برخی از لوکسترین و خاصترین خودروهای دنیا بودهایم. رولزرویس همچنین تولید کننده گرانترین خودروهای دنیا بوده و با اینکه در زمینه محصولات لوکس و سطح بالا حرف اول را میزند اما در سایر صنایع همچون صنعت هوانوردی هم حضور فعالی دارد. البته باید دانست شرکت خودروسازی رولزرویس هویت متفاوتی در مقایسه با رولزرویس تولید کننده پیشرانه های هواپیماها دارد.
رولزرویس در سال ۱۹۷۱ اعلام ورشکستگی کرد که نتیجه آن تقسیم شرکت به دو بخش رولزرویس موتور هلدینگ لیمیتد و رولزرویس لیمیتد بود که شرکت دوم روی پیشرانه های جت تمرکز داشت. این کمپانی که هماکنون رولزرویس Ltd نام دارد از جنگ جهانی اول تاکنون به کار تولید پیشرانه هواپیما میپردازد و اولین محصول خود یعنی پیشرانه ایگل را در سال ۱۹۱۵ برای ارتش بریتانیا تولید کرده است. در تمامی این سالها، شرکت رولزرویس Ltd تعهد زیادی به ساخت قوای محرکه هواپیماها نشان داده و دومین سازنده بزرگ پیشرانه این وسایل نقلیه هوایی در دنیا به شمار میرود. رولزرویس حتی برخی از مهمترین پیشرانههایی را که تاریخ صنعت هوانوردی را تغییر دادهاند تولید کرده است.
در حال حاضر پیشرانه های تولیدی رولزرویس در مشهورترین هواپیماهای دنیا بکار رفتهاند. مدتی پس از پایان جنگ جهانی اول و دوم، سری پیشرانه های RB211 رولزرویس توسعه یافتند. با نیروی رانش فراتر از ۱۸۶ هزار نیوتون، این پیشرانه تواناییهای فوقالعادهای داشته و در هواپیماهای لاکهید L-1011 تری استار و برخی نمونههای ترابری بوئینگ ۷۴۷ نصب شده است. طبیعتاً پیشرانه RB211 با گذشت زمان بهبود یافته تا مناسب نیازهای امروزی باشد. در حال حاضر پیشرانه یاد شده بهصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد و برای مثال نسخه RB211-535E4 آن در بوئینگ ۷۵۷ دیده میشود.
رولزرویس در سال ۱۹۹۰ پیشرانه های جدیدتر ترنت را معرفی کرد. ایرباس A330 با پیشرانه ترنت ۷۰۰ خود سریعاً جلبتوجه کرد چراکه توانایی تولید نیروی رانش ۳۲۰ هزار نیوتونی داشته و در توسعه آن به رعایت قوانین آلایندگی بدون تأثیر منفی روی دیگر فاکتورها توجه شده است. به همین خاطر پیشرانه های ترنت رولزرویس جزو گیراترین محصولات این شرکت هستند و علاوه بر ایرباس A330 در هواپیماهایی همچون ایرباس A350 XWB و بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر به عنوان یکی از بهترین جتهای تاریخ بوئینگ دیده میشوند. درست همانند RB211، پیشرانه ترنت نیز در طول این سالها ارتقا یافته و جدیدترین نسخههای آن ترنت ۱۰۰۰ و ترنت XWB هستند. با اینکه خودروسازی رولزرویس و شاخه هوانوردی آن در حال حاضر هویت جداگانهای دارند اما هم خودروها و هم پیشرانه های هواپیماهای رولزرویس جزو بهترین و پیشرفتهترین محصولات صنایع خودروسازی و هوانوردی هستند.
جرمی کلارکسون
۱۵ آبان ۱۴۰۳ترکیب ترنت 1000 رولز رویس رو 787 گاد شده
باید صعود ۹۰ درجه ایش بعد از بلند شدن از باند ببینید
amirkhanzadeh
۱۵ آبان ۱۴۰۳رولزرویس پادشاه لوکس سازی در زمین
و ارباب قدرت و اقتدار در آسمان
فقط انگلستان
۱۵ آبان ۱۴۰۳آمار فروش خودروسازان انگلیسی در سال ۲۰۲۳
۱.ام جی:۸۴۰ هزار
۲.واکسهال.اوپل:۶۷۰ هزار
۳.لندروور:۳۵۶ هزار
۴.مینی:۲۹۵ هزار
۵.جگوار:۶۴ هزار
۶.بنتلی:۱۳،۵۶۰
۷.لوتوس:۶،۸۰۰
۸.آستون مارتین:۶،۶۲۰
۹.رولزرویس:۶،۰۳۲
۱۰.مکلارن:۲،۰۰۰
۱۱.شرکت مورگان:۳۷۰
محمد
۱۵ آبان ۱۴۰۳جناب احمد زاده بزرگوار ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما و تحریریه محترم. بنده ۳ تا عرض کوچیک داشتم
۱.دیروز در پست معایب حرکت با دنده خلاص بنده یک تجربه شخصی در مورد گیربکس اتوماتیک در بخش نظرات ثبت کردم ولی متاسفانه نظرم حذف شد.نه توهین کردم،نه تبلیغات کردم،نه لینک گذاشتم و نه هیچ کار اشتباه دیگه ای.متاسفانه برای بار چندمه شاهد این برخورد و این اتفاق هستم و واقعیتش این رفتار ها بعد بیش از ۱۰ سال همراه شما بودن خیلی دلسرد کنندست.
۲.بخش مقالات آموزشی بیش از حد مختصر و کوتاه شده.تیتر رو که میخونی با خودت میگی الان یه مقاله کامل و با بار علمی خوب میخونم ولی تا میخوای گرم خوندن بشی سریع میرسی به انتهای مطلب.لطف کنید یه مقدار توضیحات بیشتری درج کنید.
۳.لطفا و خواهشا توی بخش آگهی ها یمقدار واقع بین باشید،جوری از خودروهای یه کشوری تعریف و تمجید میشه با خودت میگی اینا بنز s کلاس و آستون مارتین dbx هستن ولی ما قدر نمیدونیم.موفق و سربلند باشید
JDM سابق
۱۵ آبان ۱۴۰۳انگلیسیها باید بخاطر داشتن همچین ابر کمپانی ای به خودشون افتخار کنن