با توجه به تاریخ ۱۱۵ سالهٔ رولزرویس، شاید فکر کنید این شرکت از تغییرات مصون خواهد بود. از بسیاری جهات این تفکر درست است و این برند برای دههها بدون رقیب بهعنوان نقطهٔ اوج خودروهای لوکس به پیش رفته است؛ اما حتی رولزرویس با تاریخ صدساله هم میداند که انعطافپذیری باعث موفقیت میشود و مدلهای مشکی نشان به همین دلیل ساخته شدند. نسخهٔ مشکی نشان از مدلهای داون، ریث و گوست، به خریداران جوان رو به رشد رولزرویس امکان انتخاب بیشتری دادند. جوانان میلیونر میخواهند در کنار انحصار رولزرویس، ظاهر مخوفتر و قدرت بیشتری داشته باشند و این دقیقاً همان چیزی است که با خرید یک نسخهٔ مشکی نشان به دست میآورند.
اما چند وقتی است که عضو جدیدی به این خانواده اضافه شده است. این خودرو کولینان مشکی نشان است که ازهرجهت فوقالعاده شیک به نظر میرسد. این ماشین بدون شک یکی از مجللترین شاسیبلندهای حال حاضر بازار محسوب میشود اما نکتهٔ مهمتر اینکه هرچند کولینان مشکی نشان همان سطح کیفیت و انحصاری که از یک رولزرویس انتظار میرود را حفظ کرده و حالا کمی هم زیباتر شده اما این خودرو یکی از معدود ساختههای برند فوق لوکس بریتانیایی است که در صندلی راننده هم به همان اندازهٔ صندلیهای عقب هیجانانگیز و لذتبخش است.
در نگاه اول شاید متوجه تغییرات ظاهری کولینان مشکی نشان نشوید زیرا آنها خیلی قابلتوجه نیستند اما با نگاهی دقیقتر میتوان متوجه قطعات تزئینی بدنه، جلوپنجره و مجسمه روح خلسه شد که همگی مشکیرنگ شدهاند. این قطعات با یک روکش کرومی مشکی براق شیمیایی پوشیده شدهاند. به گفتۀ رولزرویس، فرایند ساخت این قطعات مشکیرنگ دشوار و پرزحمت است اما برای جلوگیری از خراشیدگی در طولانیمدت این کار ضروری است. البته از شرکتی که همیشه خاصترین خودروها را ساخته کمتر از این هم انتظار نمیرود.
رینگها نیز از این تریم منحصربهفرد بهره میبرند. این رینگهای ۲۲ اینچی از پنج قسمت C شکل کوچک تشکیل شدهاند و برای اولین بار در پشت آنها کالیپرهای ترمز رنگی قرار میگیرد. البته این کالیپرها فقط با رنگ قرمز ارائه میشوند. بهطورکلی، تغییرات بیرونی نسخهٔ مشکی نشان یک پیشرفت ظریف و شیک و برای خودرویی است که بهخودیخود بسیار چشمگیر به نظر میرسد.
در داخل نیز تقریباً همینطور است و شاهد ارتقاءهای کوچکی نسبت به کولینان معمولی هستیم. در اینجا تریم فیبر کربنی که بهصورت استاندارد ارائه میشود، بخش عمدهای از داشبورد و کنسول مرکزی را پوشش داده و نمایی سهبعدی ایجاد کرده است. در همین حال، تودوزی چرمی جدید قرمزرنگ در کنار تریمهای مشکی سنتی، استثنایی به نظر میرسد. علاوه بر این، ویژگی مشهور ساختههای رولزرویس یعنی سقف ستارهای هم در نسخهٔ مشکی نشان بهتر شده است. این سیستم که از ۱۳۴۴ کابل فیبر نوری مجزا تشکیل شده نهتنها کاملاً قابل تنظیم است بلکه با ویژگی جدیدی بنام «شوتینگ استار» هم همراه شده است. این ویژگی که با فشردن یک دکمه فعال میشود، نورهای متحرکی را در آسمان مصنوعی سقف خودرو به جریان درمیآورد.
زیر کاپوت کولینان مشکی نشان همان نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی نسخهٔ پایه قرار گرفته است اما درحالیکه این موتور قبلاً ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد، حالا خروجی آن به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این افزایش از طریق باز تنظیم ECU حاصل شده است. رولزرویس زحمت اعلام شتاب صفرتاصد نسخهٔ مشکی نشان را به خود نداده است زیرا این عدد در چنین خودرویی چندان مهم نیست اما آزمایشهای مستقل شتابی زیر ۵ ثانیه را ثبت کردهاند. همچنین این نسخه از پشت فرمان بهطور قابلتوجهی سریعتر از برادر ۵۷۰ اسب بخاری خود احساس میشود.
در حالت رانندگی اسپرت که رولزرویس آن را Low مینامد، ریمپ دریچه گاز و بهبود پدال گاز به رها کردن تمام نیروی عظیم موتور V12 کمک میکند آنهم به شیوهای که در کولینان پایه دیده نمیشود. در خط مستقیم، اشتیاق این پنت هاوس ۲۷۵۰ کیلوگرمی برای افزایش سرعت حیرتانگیز است. همچنین به لطف دیسکهای ترمز جدید و کاهش بازهٔ حرکتی پدال ترمز، خودرو به همان خوبی هم متوقف میشود. یکی از بهترین ویژگیهای این ماشین اما صدای جذاب اگزوز است که شنیدن آن در یک رولزرویس بسیار جالب خواهد بود.
الگوی تعویض دندهٔ تهاجمیتر گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF از قدرت بیشتر موتور V12 بهخوبی استفاده میکند. البته این گیربکس مثل کولینان پایه، همچنان دندهها را کاملاً بدون درز و وقفه تعویض میکند اما حالا دور موتور را بالاتر میبرد و به لطف ضریب دندههای کوتاهتر، گشتاور بیشتری را تحویل میدهد. بااینحال، رولزرویس به ارائهٔ پدالهای تعویض دنده پشت فرمان حتی فکر هم نمیکند زیرا بههرحال این هنوز یک کولینان است.
این خودرو همچنین به ارائهٔ رانندگی اسپرت و هیجانانگیز هم علاقهای ندارد اما بااینحال، سیستم تعلیق بادی سفتتر خودرو بازخورد بهتر و واکنشپذیری بیشتری پیدا کرده و فرمان سنگینتر و سریعتر نیز توانایی پیچیدن خودرو را بهبود بخشیده است. البته هنوز هم حرکات بدنهٔ کولینان زیاد است اما حالا کمی مطمئنتر و قابلپیشبینیتر عمل میکند. بااینحال، حتی فکر اینکه ارتقاء پرفورمنس باعث کاهش راحتی سواری کولینان شده باشد هم به ذهنتان خطور نکند زیرا نسخهٔ مشکی نشان حتی با وجود این ارتقاءها، هنوز هم یکی از ساکتترین، نرمترین و راحتترین خودروهای روی کره زمین است و فقط حالا پشت فرمان کمی بیشتر سرگرم خواهید شد.
برای این افزایش جزئی هیجان رانندگی کولینان اما باید مبلغ گزافی پرداخت کرد زیرا قیمت نسخهٔ مشکی نشان از ۳۸۲ هزار دلار آغاز میشود و نمونهٔ آزمایشی ما بیش از ۴۴۰ هزار دلار قیمت دارد. این مبلغ خیلی زیادی است اما برای خریداران کولینان، هزینهٔ اضافی نسخهٔ مشکی نشان اهمیتی نخواهد داشت زیرا مثل این است که برای ما، قیمت یک ساندویچ چند دلاری، ۵۰ سنت افزایش پیدا کند. همچنین، بهبودهایی که نسخهٔ مشکی نشان نسبت به کولینان استاندارد تجربه کرده آنقدر ارزش دارد که گزافترین قیمتها را هم توجیه میکند. کولینان مشکی نشان زیباتر، شیکتر و قطعاً سریعتر است اما همچنان همان سطح راحتی که از یک رولزرویس انتظار میرود را حفظ کرده است. این نسخه آنقدر خوب است که با خود میگوییم چرا کسی با علم به وجود نسخهٔ مشکی نشان باید سراغ کولیان پایه برود.
مشخصات فنی
Rolls Royce Cullinan Black Badge | |
پیشرانه | ۶.۷ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۹ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۲۷۵۳ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۳۸۲ هزار دلار |
قیمت تستشده | ۴۴۰ هزار دلار |
Royal Driver UK 70
۱ مهر ۱۴۰۱وای عزیز دلمه کالینان. قلعه سلطنتی متحرک مرمری. اومد پستای چینیو شست برد
دیجی
۱ مهر ۱۴۰۱لامصب عکساش بهت قدرت میده خودش داشته باشی که دگرهچ
احمدرضا
۱ مهر ۱۴۰۱خیلی قشنگه
شاسی بلند مورد علاقمه بعد آستون مارتین 707 اسبی بعد بنتایگا
بهراد
۱ مهر ۱۴۰۱اون روز داشتم بررسی این ماشین که carwow کرده بود رو میدیدم. اصلا یک رخشیه یه چیز میگم یه چی میشنوی
سامان اذری
۱ مهر ۱۴۰۱داداش از نزدیک دیدنش یه حس بینظیری میده
انگار تو یه کلاس دیگس
همیشه گفتم باز هم میگم هیچی رولزرویس نمیشه
Royal Driver UK 70
۱ مهر ۱۴۰۱رولزرویس پرستیژ و اصالته خالصه
MOHAMMAD.DEMON
۱ مهر ۱۴۰۱مخصوص شوگر ددی های ۶۰ ساله با شکم بزرگ که میخوان شب تنها نباشن
مازیار
۱ مهر ۱۴۰۱اینطور مخالفت هم نوبره در نوع خود
MOHAMMAD.DEMON
۱ مهر ۱۴۰۱مخالفت نبود
منم ۶۰ سالم بشه کسی بهم نگاه نکنه میخوام یکی بخرم زیر بارون با اون چتر توی در دل ببرم مخصوصا میتونم لباس سفید بخرم با کلاه سفید با لوگی بوگاتی روش یکم هم اینگلیسی با لهجه میتونم یوتوبر بشم دل جوانان ایرانی رو ببرم با فیلم های که از کیفیت چرم ماشین های که میخرم تعریف بکنم حتی میتونم دلالی بکنم میتونم بی ام و های دو سه هزار دلاری بخرم به اسم بازسازی بکنم پاچه ملت ولی اصلا فخر فروشی نمیکنم میتونم از ماشین برقی بدم بیاد بگم تسلا پیف پیف ولی میتونم پورشه برقی بخرم میتونم برم ۳۰ سال آمریکا زندگی بکنم بعد ناراضی باشم بگم اینجا پیف پیف ایران خوبه چون هزینه دکتر کمتره
اخ ببخشید اینا آدم های دیگه ای بودن من نمیتونم اینقدر بی…رف باشم
سامان اذری
۱ مهر ۱۴۰۱فکنم به ویدیو های علی بخردی زیاد نگاه میکنی
MOHAMMAD.DEMON
۱ مهر ۱۴۰۱توی یکی دو روز اخیر نشستم نگاه کردم و فهمیدم انسان ها مخصوصا ایرانی ها در هوس سرابی زندگی میکنن که سرمایه داران از داخل همون گونه انسانی به وجود آوردن
چه به به و چه چه ها زیر همین پست برای یک تکه آهن و شیشه و چرم زده نشد یه قشر از فخر فروشی اون آهن شیشه پول در میارن
یه سری از نوشتن مطالبی در مورد اون آهن شیشه و تلقین این حرف که اون آهن شیشه خیلی با ارزش هستش و باید تحلیل و تجزیش کرد و باهاش رویا ساخت و از این کار پول در میارن از ترویج فخر فروشی
یه سری هستن مثل اون سه احمق که فلسفه پردازی میکنن و اون آهن و شیشه رو موجود زنده تفهیم میکنن به مردم
خلاصه اون آهن شیشه خیلی با ارزش شده کلی آدم ازش نون میخورن
شما از پدال بپرس سیاست هاتون اجازه میده به عنوان انسان همدردی بکنید با مردم زخمی کشور و مثلاً پیام تسلیتی بگید به مردم میگن نه سیاست هاشون منافعشون رو نمیزاره به خطر بیوفته بپرس عاشورا چطور میتونید تسلیت بگید به مردم قطعا جواب بله هستش
خلاصه که یه حرفی هست میگه فقط زنده بودن بین بقیه آدم ها باعث نمیشه ما هم آدم باشیم باید ثابت کنیم که ادمیم
بی خیال اسم
۱ مهر ۱۴۰۱باشد
2311
۱ مهر ۱۴۰۱اتفاقا برعکسه، رولزرویس جوون ترین خریدارا رو توی گروه بی ام و داره
ماشینایی که بیشتر پیرمردای تقریبا پولدار میخرن بیشتر لکسس ال سی 500 و کوروت (نسل های قبل) هستش
MOHAMMAD.DEMON
۱ مهر ۱۴۰۱منطقی هستش خودرو اسپورت برای پیر مرد ها
خودروی غوطه ور در فخر فروشی برای جوانان
خب خاک تو سر اون جوان
بی خیال اسم
۱ مهر ۱۴۰۱عالیه واقعا
رولزرویس تو لوکس ساز ها یک چیز دیگس واقعا فوق العاده هست
Kamy
۱ مهر ۱۴۰۱( اما برای خریداران کولینان، هزینهٔ اضافی نسخهٔ مشکی نشان اهمیتی نخواهد داشت زیرا مثل این است که برای ما، قیمت یک ساندویچ چند دلاری، ۵۰ سنت افزایش پیدا کند.)
تخریبمون کردی با این جمله ..
بی خیال اسم
۱ مهر ۱۴۰۱😂
Kamy
۱ مهر ۱۴۰۱دوست دارم بدونم با برقی شدن خودروها برنامه zf واسه آینده چیه
بی خیال اسم
۱ مهر ۱۴۰۱آره هیجان انگیزه
حسین
۱ مهر ۱۴۰۱یه از اینا برای مسافرت
یه بوگاتی شیرون برای سفر کاری و تفریحی
یه پرشیا سفیدم برای کل خانواده
چراغ خاموش 😂
Payfast
۲ مهر ۱۴۰۱لامصب یه ماشین ارزون مثله بولید میخوام پراید گرونه واس فخر فروشیه
hitman
۱ مهر ۱۴۰۱برای یه رولزرویس خیلی خیلی ارزونه
۹۱۱
۱ مهر ۱۴۰۱خیلی با ابهت از آب درآمده….
ولی رویز رویز به لوکس بودنش معروف هست نه سریع بودنش ولی خیلی خوبه.
نقی منم میخوام.
نا اسم
۲۷ بهمن ۱۴۰۲رویز رویز خدایی؟؟ رولز رویس بابا رولز رویس من پیر شدم سر این ماجرا
aryan 25
۱ مهر ۱۴۰۱جزو ماشین های خیلی جذابه
از دوستان یه سوال داشتم اینکه فرق سوپرشارژر با توربو شارژ و تنفس طبیعی چیه ؟ اگر هم مقاله ای تو پدال ازش کار شده لطفاً لینکش رو برام بفرستید
ممنون میشم
viper2
۲ مهر ۱۴۰۱موتو تنفس طبیعی یعنی موتوری که هیچ گونه کمپرسوری نداره و هوای ازاد (هوایی که داریم توش نفس میکشیم با فشار ۱ اتمسفر) وارد موتور میشه مانند پراید یا پژو tu5 یا بخوام بالا تر مثال بزنم ازرا و جنسیس سدان یا بخوام بالا تر بگم دوج چارجر اسکات پک . اما موتور های تنفس مصنوعی . تنفس مصنوعی یعنی در راه ورود هوا به موتور یه کمپرسور وجود داره که هوا رو کمپرس میکنه . حالا این کمپرسورا دو نوع کلی هست یکی سوپرشارژر هست که نیروی کمپرسور از طریق پولی میل لنگ گرفته میشه و به وسیله تسمه به سوپرشارژر انتقال داده میشه که خود سوپرشارژر چند نوع هست . اما توربو در کل یه توربین داره یه کمپرسور و نیروی کمپرسور از طریق جریان دود اگزوز هست و هوای خروجی اگزوز پره توربین رو میچرخونه و از طریق یه شافت که تو توربوشارژر قرار داده نیرو به کمپرسور منتقل میشه و بعدش هم هوا به مانیوفلد بعدشم محفظه موتور میره . این یه توضیح خلاصه بود امیدوارم مفید بوده باشه .
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲ مهر ۱۴۰۱فیض بردم از اطلاعات شما
هدف جهانی
۲۹ مهر ۱۴۰۱ساده بسیار سنت گرا و شیک