رولز رویسصنایع هوایی

دستاورد مهم رولزرویس در توسعه پیشرانه هیدروژنی برای هواپیماها

دستاورد جدید رولزرویس در توسعه قوای محرکه هیدروژنی باعث ایجاد تحولی مهم در صنعت هوانوردی می‌شود.

از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد رولزرویس و همکار آن شرکت ایزی جت از تکنولوژی پیشرانه درون‌سوز هیدروژنی پیشرفته‌ای استفاده خواهند کرد. این قوای محرکه می‌تواند در طیف متنوعی از هواپیماها از جمله مدل‌هایی با ابعاد بدنه جمع و جورتر بکار رود. رولزرویس امروز اخبار مهمی درباره پروژه هیدروژنی خود منتشر کرد و گفت پروژه تحقیقاتی یاد شده به یک دستاورد کلیدی رسیده است.

این دستاورد نشان می‌دهد که امکان سوزاندن هیدروژن در شرایط مرتبط با حداکثر تیک آف وجود دارد. چنین امری یک قدم بسیار مهم رو به جلو در توسعه پیشرانه هیدروژنی هواپیماها محسوب می‌شود. تست‌های انجام شده روی پیشرانه پیرل ۷۰۰ با سوخت ۱۰۰ درصدی هیدروژن نشان داده امکان سوزاندن این ماده در شرایطی که حداکثر قدرت تیک آف نیاز است وجود دارد. این موضوع یک چالش مهندسی بزرگ برای رولزرویس بود که مهندسان توانستند با موفقیت آن را پشت سر بگذارند. به همین منظور نازل‌های اسپری سوخت پیشرفته‌ای طراحی شد که فرایند احتراق را کنترل می‌کند.

رولزرویس تائید کرده است این تست‌ها از نظر عملکردی و آلایندگی مطابق انتظارات بوده‌اند. به‌ منظور مدیریت میزان واکنش هیدروژن، نازل‌های جدید قادر بوده‌اند موقعیت شعله را با سیستم جدیدی که هوا و هیدروژن را مخلوط می‌کند کنترل کنند. این پیشرفت مهم می‌تواند در نهایت باعث نصب پیشرانه‌های سوخت هیدروژنی روی هواپیماها شود و تحول عظیمی در صنعت هوانوردی به وجود آورد. رولزرویس AE 2100 یک پیشرانه با قدرت تولیدی متوسط است که به خاطر دوام و کارایی بالا و مصرف سوخت پایین شناخته می‌شود. پیشرانه یاد شده در ابتدا توسط کمپانی آلیسون انجین توسعه یافت و در هواپیماهای نظامی و تجاری متنوعی از جمله لاکهید مارتین C-130 هرکولس، آلنیا C-27J اسپارتان و ساب ۲۰۰۰ بکار رفت. از جمله ویژگی‌های مهم پیشرانه AE 2100 می‌توان به طراحی دو شفت (یک شفت برای کمپرسور و یک شفت برای توربین) اشاره کرد که باعث کارایی بالا و مصرف کم می‌شود. همچنین توربین پرفشار دومرحله‌ای روی پیشرانه نصب شده که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است شرکت‌های ایرباس، ایزی جت و رولزرویس با یکدیگر همکاری می‌کنند تا مطمئن شوند زیرساخت‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، قوانین و چارچوب ایمنی صنعت هوانوردی برای تولید و عرضه هواپیماهای هیدروژنی آماده باشد. با این تفاسیر بریتانیا خواهد توانست در زمینه توسعه محصولات هیدروژنی پیشتاز باشد. البته باید به برخی مشکلات رولزرویس و ایزی جت در این راه نیز اشاره کنیم. چالش‌هایی همچون طراحی تانک‌های هیدروژن بزرگ و سنگین، تضمین تأمین متریال از انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه زیرساخت‌های جدید در فرودگاه‌ها از جمله این موارد هستند.

گفته می‌شود هنوز راه زیادی تا هموار شدن این مسیر و پرواز هواپیماهای هیدروژنی وجود دارد چراکه باید دولت‌ها و رگلاتورهای ایمنی و قانون‌گذار در این زمینه همکاری داشته باشند؛ اما رولزرویس علیرغم وجود این چالش‌ها مطمئن است پیشرانه‌های هیدروژنی آینده روشنی دارند و نقش مهمی را در کاهش آلایندگی ایفا خواهند کرد. تنها آلایندگی هیدروژن آب است و بنابراین ظرفیت‌های زیادی دارد تا به عنوان یک منبع سوخت پاک و پایدار مطرح شود. در سال‌های آینده شاید پرواز هواپیماهای هیدروژنی دیگر یک رؤیا نباشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4961 ديدگاه)

    رولزرویس بره یه طراحی جدید واسه ماشیناش درست کنه هواپیما پیش کش هواپیما فقط پراید

    موافقم 6
    مخالفم 54
  2. دانیال_Surrey،England

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    البته این خبر قدیمیه مال 5 یا 6 ماه پیشه فکر کنم.
    2 ماه بعدشم رولز رویس بیانیه داد که حالا حالاها این موتور هیدروژنی کار داره و این موتورای جت کنونی حداقل تا 2 دهه آینده به کارشون ادامه میدن.
    موتور جت الکتریکی هم که احتمالا هیچ نقشی نخواهد داشت به عنوان منبع اصلی پرواز،اگرم داشته باشه خیلی خیلی دور از تجاری سازیه،مگر اینکه یک انقلاب عظیمی رخ بده.
    اگر نقش داشت رولز رویس کسب و کار الکتریکیشو نمیفروخت.
    فعلا تنها گزینه جدی همین سوخت های پایداره.

    موافقم 33
    مخالفم 4
    1. شاهین

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      سلام دانیال داداش خبر ۲۹ ژانویه منتشر شده یعنی یکی دو روز قبل.

      موافقم 13
      1. دانیال_Surrey،England

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        احتمالا سایتی که پوشش داده و زحمت ترجمه رو کشیدی فکر میکنم خبر رو دیر پوشش داده.
        معمولا پیش میاد،وگرنه این خبر ماله چند ماه قبله.

  3. محسن

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    دوست عزیز جمله توی پرانتز اشتباهه
    از جمله ویژگی‌های مهم پیشرانه AE 2100 می‌توان به طراحی دو شفت (یک شفت برای کمپرسور و یک شفت برای توربین) اشاره کرد که باعث کارایی بالا و مصرف کم می‌شود. همچنین توربین پرفشار دومرحله‌ای روی پیشرانه نصب شده که به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.
    یه شفت برای کمپرسور و یکی برای توربین؟؟؟؟
    دو شفت داره که یکی توربین فشار بالا رو به کمپرسور فشاربالا و دیگری توربین فشار پایین رو به کمپرسور فشار پایین وصل میکنه
    ظاهرا نویسنده با مفهوم spool در توربوجت آشنا نبوده

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      این قسمت مربوط به متن اصلی هست

      The engine is more efficient and easier to regulate since it has two shafts: one for the compressor and one for the turbine.

      موافقم 11
  4. H2

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    ورود هیدروژن به زندگی روزمره ما هر روز داره نزدیکتر میشه

    موافقم 12
  5. احسان سعیدی

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    توجه داشته باشید که دو کمپانی rolls royce motor car تولید کننده خودرو متعلق به BMW و rolls royce holdings تولید کننده موتور هواپیما و تکنولوژی هوا فضا و دریانوردی کاملا از یکدیگر جدا هستند

  6. BMW

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    نمیدونم ولی اینطوری هیدروژن داره روز به روز به زندگی مون نزدیک تر میشه😁

  7. دلواری

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    وقتی این شرکت در کار ساختن وسایل کشتن انسان ها هستش.بعد مسافری وو..اول جنایتکاری بعد میتونی کار کنی…همش هم فن آوری اون برا ژرمن ها بود .دزدیدن یا اشکنازی ها فروختن..انگلیس کارش دزدی جنایت مفت خوری .جنگ غارت.مثل صهیونیست های مولود لندن.

    موافقم 1
    مخالفم 6
  8. مسعود

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چهار سال پیش سعی کردم اختراع مرتبط با موتور های توربوفن مبتنی بر سوخت هیدروژن در ایران ثبت کنم نشد.دوسال پیش تو سوئیس برای ایده مدال طلا گرفتم(سرچ کنید مسعود عرب عامری).سوئد و انگلیس در موتور هیدروژن سوز خیلی رشد کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا