شرکت رولزرویس تستهای قویترین پیشرانه هواپیمای تجاری خود با نام پیرل 10X را آغاز کرد.
این شرکت که به خاطر تولید پیشرانههای هواپیمایی قدرتمند و خودروهای فوق لوکس شناخته میشود شروع تستهای پروازی قویترین پیشرانه خود یعنی پیرل 10X را اعلام نمود. این پیشرانه در هواپیمای داسو فالکن 10X به عنوان محصول پرچمدار و جدید شرکت فرانسوی بکار خواهد رفت. همچنین اولین پرواز پیشرانه موردبحث با استفاده از بوئینگ ۷۴۷ صورت میپذیرد.
پیرل 10X جدیدترین عضو از خانواده پیشرانههای پیرل رولزرویس است. این نیروگاه عظیم همچنین برای اولین بار در یک جت تجاری شرکت داسو نصب خواهد شد. به منظور جمعآوری دادههای حاصل از این تستها، خلبانها و مهندسان تست پرواز زیادی مشغول کار خواهند بود. این برنامه شامل بررسی عملکرد پیشرانه و همچنین تست فاکتورهای زیادی از جمله سرعت و ارتفاع پروازی است. فیلیپ زلر نائب رئیس شرکت داسو با انتشار بیانیهای گفته است:
ما از ورود به فاز بعدی و مهم توسعه پیشرانه جت تجاری خود هیجانزدهایم. تمامی این تستها کامل میشوند تا در نهایت قابلیت اطمینان پیشرانه تائید شود و نیازهای عملکردی ما را پوشش دهد.
واضح است که تضمین راندمان و قابلیت اطمینان یک پیشرانه قبل از نصب و سرویسدهی در هواپیمایی تجاری امری کلیدی خواهد بود. یکی از مهمترین کمکها برای تحقق این هدف استفاده از تأسیسات تست پرواز و هواپیمای آزمایشی بوئینگ ۷۴۷ است که در توسان آریزونا واقع شده و به خود رولزرویس تعلق دارد. در این هواپیما میتوان انواع پیشرانهها را نصب کرد و از صحت عملکرد آنها مطمئن بود.
گفته میشود تستهای موردبحث دادههای ارزشمندی را فراهم خواهد کرد که حداکثر حجم آنها در یک روز به ۲۰ گیگابایت هم میرسد که بیش از متوسط مصرف ماهانه اینترنت یک خانوار در بریتانیاست. احتمالاً میدانید که یک هواپیما از چهار پیشرانه برای ایمنی بیشتر استفاده میکند. به منظور بررسی پیشرانه رولزرویس نیز یک پیشرانه تست در کنار سه پیشرانه مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما این بار هواپیمای تست رولزرویس از ۵ پیشرانه استفاده خواهد کرد به گونهای که پیشرانه پیرل 10X در کنار یک پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ و سه پیشرانه RB211 قرار خواهد گرفت.
ترنت ۱۰۰۰ و RB211 توسط رولزرویس توسعه یافتهاند و اولی به خاطر مصرف سوخت کم و قابلیت اطمینان مشهور شده است. پیشرانه RB211 نیز از نوع توربو فن است که از دهه ۷۰ میلادی تاکنون در خط تولید قرار دارد. دبورا رابینسون مدیر تست و مهندسی رولزرویس میگوید تأسیسات تست پروازی این شرکت اهمیت بالایی دارد. این مرکز بخشی از تواناییهای تست و آزمایش گسترده شرکت به منظور اطمینان از صحت عملکرد پیشرانههاست. اگرچه کامپیوترها و ابزارهای ویژه میتوانند دادههای زیادی را تهیه کنند اما تست در هوا اهمیت به سزایی دارد. مهندسان با این تستها میتوانند نتایج وسیعی را کسب نمایند. او خاطرنشان میسازد:
ما با استفاده از این مرکز میتوانیم فرصت تست محدودیتهای پروازی را به دست آورده و بازخوردهای مناسبی از سبد محصولات خود را کسب کنیم.
جرمی کلارکسون
۲۰ فروردین ۱۴۰۳یجورایی رقیب موتور جنرال الکتریک GE9X هست که روی هواپیمای بوئینگ 777 X نصب شده
P
۲۰ فروردین ۱۴۰۳دقیقا همینطوره
امراللهی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳نه، اصلاً تو اون کلاس نیست. این مال هواپیماهای تجاری و کوچیکه.
Amirshayan
۲۰ فروردین ۱۴۰۳قوی ترین موتور رولز رویس فعلا ترنت xwb هست با 97000 پاوند رانش و قوی ترین موتور جنرال الکتریک هم ge90 هست که تا 115000 پاوند رانش رو میده حالا باید ببینیم این چیکار میکنه البته عجیب بود که قراره رو داسو بیاد
Anti Tesla
۲۰ فروردین ۱۴۰۳رولزرویس همیشه از کمپانیهایی بوده که در تحقیق و توسعه هزینه زیادی کرده.
Feri
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ولی من تعجب میکنم که چرا رولزرویس موتوره خودروهاشو بی ام و میسازه ولی خودش موتوره هواپیما،موتوره هواپیما که تولیدش دشوار تر وزمان ساختش طولانی تره
Mohammad
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بیشتر به خاطر اینکه زیر مجموعه بی ام و هست و بیشتر اون تصمیم میگیره براش
بعدشم وقتی موتوری به خوبی n74 بی ام و هست چرا وقت و هزینه صرف کنه یکی دیگه بسازه
موتور ساختن سخت تر از چیزی هست که به نظر میرسه
نیما
۲۱ فروردین ۱۴۰۳بخش طراحی و ساخت موتوراش کاملا مجزا و مستقل از خودروسازیشه
S
۲۲ فروردین ۱۴۰۳نکته جالبی بود
M power
۲۲ فروردین ۱۴۰۳خوشبحال بی ام و