رولز رویسصنایع هوایی

معرفی پیشرانه جدید رولزرویس با قوی‌ترین سوخت تاریخ!

رولزرویس در حرکتی شوکه کننده پیشرانه جدید خود با قوی‌ترین سوخت پایدار SAF تاریخ را معرفی کرده است.


ژاپنی‌ها در صنعت هیدروژن پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، صنعتی که اکثر کشورها اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند؛ اما رولزرویس به‌طور غیرمنتظره‌ای یک پیشرانه جدید را معرفی کرده و از آن به عنوان قوی‌ترین پیشرانه تاریخ نام می‌برد. این نیروگاه پرقدرت به تازگی پرده‌برداری شده و کارشناسان باور دارند همین پیشرانه و سوخت بکار رفته در آن توانایی ایجاد تحول واقعی در حمل‌ونقل جهانی را خواهد داشت. در ادامه به برخی از جزئیات منتشر شده پیشرانه رولزرویس می‌پردازیم.

رولزرویس به عنوان یکی از معتبرترین نام‌های صنعت خودرو و هوانوردی شناخته می‌شود و هم‌اکنون برنامه تست سوخت هوانوردی پایدار SAF را کامل کرده است. این حرکت تاریخی را می‌توان یک قدم رو به جلوی بسیار بزرگ دانست که شاید تحول زیادی در صنعت هوانوردی ایجاد کرده و باعث پروازهای سبز و بدون آلایندگی شود. در حال حاضر یکی از پیشرانه‌های تست شده با این سوخت پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ رولزرویس است که در بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر دیده می‌شود. این پیشرانه بدون هیچ‌گونه تغییری در ساختار خود می‌تواند از سوخت SAF استفاده کند.

چنین تطابقی یک شاهد مهم از نوآوری قابل‌توجه رولزرویس در طراحی پیشرانه است. همچنین بریتانیایی‌ها تمرکز زیادی روی تکنولوژی‌های هوانوردی سبز دارند. باید دانست مشخصات فنی و عملکردی پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ با سوخت SAF بسیار احساس‌برانگیز است و از نظر نیروی رانش هیچ کمبودی وجود ندارد و به ۳۴۷ کیلو نیوتون می‌رسد. تست‌های اولیه نشان می‌دهند در صورت استفاده از سوخت SAF، مصرف سوخت تا یک درصد کمتر خواهد بود هرچند فعلاً نتیجه نهایی اعلام نشده است. همچنین به‌کارگیری این سوخت باعث کاهش قابل‌توجه آلایندگی می‌شود و در مقایسه با سوخت جت مرسوم، میزان تولید دی‌اکسید کربن تا ۸۰ درصد کمتر خواهد بود.

تولید موفقیت‌آمیز پیشرانه رولزرویس با سوخت SAF در صنعت هوانوردی یک دستاورد بسیار مهم است و تا همین چند سال پیش امری غیرممکن جلوه می‌کرد. همان‌طور که گفته شد یکی از ویژگی‌های اصلی سوخت یاد شده را می‌توان کاهش قابل‌توجه آلایندگی دانست که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبدیل می‌کند. ایرلاین هایی که از این پیشرانه‌ها استفاده کنند راحت‌تر می‌توانند استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه را پاس کنند و از آنجایی که رولزرویس جزو معتبرترین سازندگان پیشرانه هواپیماهاست بنابراین همکاری با آن باعث تقویت جایگاه شرکت‌های سفارش دهنده نیز خواهد شد. باید دانست طراحی این پیشرانه فرایندی یک یا دو ساله نیست و از جمله دستاوردهای کلیدی پروژه SAF رولزرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رولزرویس تست‌های اولیه پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ با سوخت SAF را از سال ۲۰۲۱ شروع کرد. در سال ۲۰۲۲ این شرکت اولین تست‌های پروازی واقعی با این پیشرانه را روی بوئینگ ۷۴۷ انجام داد و به تدریج میزان سوخت SAF مورد استفاده را نیز بیشتر کرد. در دهم نوامبر ۲۰۲۳ رولزرویس اعلام کرد تمامی تست‌ها را پشت سر گذاشته و ۱۰۰ درصد سوخت SAF را روی این پیشرانه آزمایش کرده است. رولزرویس ثابت کرده پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ می‌تواند سوخت ۱۰۰ درصد SAF را بدون هیچ‌گونه تأثیر منفی روی پارامترهای عملکردی بسوزاند و تمامی تست‌های ایمنی را نیز پاس کند. پیشرانه جدید رولزرویس به منظور دکربنیزه کرده حمل‌ونقل هوایی طراحی شده است. این نوع حمل‌ونقل جزو آلاینده‌ترین راه‌های جابجایی افراد در دنیای مدرن محسوب می‌شود. آیا این پیشرانه و سوخت SAF جایگزینی عالی برای هیدروژن خواهد بود؟ شرکت‌های دیگر نیز چنین چیزی را امتحان کرده‌اند و حتی صحبت‌هایی درباره استفاده تجاری از SAF در سال ۲۰۲۶ وجود دارد. البته پیشرانه جدید با سوخت SAF می‌تواند نزدیک‌تر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنیم و فقط کافی است برندهایی همچون بوئینگ یا ایرباس آن را سفارش دهند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. HELLO.BROTHERS

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    تا ۸۰ درصد تولید دی اکسید کربن کم میشه،عجب کافران خوبی،این کافران چقدر برای پیشرفت بشر زحمت میکشن.🤣🤣🤣🤣🤣

    موافقم 33
    مخالفم 9
    1. NAVID@@98

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (766 ديدگاه)

      کا چی؟ 🥇👑این عزیزان خوب به خدا ایمان دارند همیشه و مسیحی هم هستن حتی خدایی کار میکنند خدا را در کارشان در نظر میگیرند خدا هم کمکشان میکنه در عمل هر جا چیز اول هم هستن میبینیم اروپا و آمریکا به سَبَب اینکه خدایی کار میکنند خدا در کارشان در نظر گرفته خدا هم کمکشان کرده و هر جا چیز اول هستن را به منصه ظهور رسانیده اند خوب هم رسانیده اند همیشه این عزیزان باید یاد باد این عزیزان یاد باد🥇👑 !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! 🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      دوستان دیدید ما خودمونم تو کشورمون میتونستیم درست باشیم ولی حرف یه چیزه ولی عمل چی بجا عمل صالح چی کار میکنیم یادبگیر ازونا اگه درست بود یا عوض شد اگه درست ادامه میدادن الان تو اسیا که قطعا اول بودیم میشدیم خیلیاش رو همون موقه شده بودیم اگه ادامه پیدا میکرد هرچیز دیگشم می‌شدیم هر چیزش به پای اونا نمیرسیدیم نمیگم دیگه در اون ولی اگه نمی…. تو اوضاع هم درست میشد ای ک…😤

      موافقم 13
      مخالفم 10
      1. SMS

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (580 ديدگاه)

        ملت تو همین ماشینایی که می سازه مونده چه برسه به هواپیماهاش

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. deep think

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      مدیون هستید فکر کنید حتی یک نفر غیر انگلیسی الاصل حتی بریتانیایی های دیگر در این پروژه نقش داشتند با احترام به همه تفکرات ایلان ماسک زیدان ساکا یا لویس همیلتون کجایی اند؟ سرتون سلامت-موفق و سر بلند باشید :)

      موافقم 10
      مخالفم 8
    3. حسین دهمرد

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      چی رو به چی ربط میدین. اگر این تفکرات پوچ شما رو همین غربی ها داشتن هیچوقت نباید از دستاورد های خوارزمی و ابن سینا و طوسی و بیرونی و رازی و خیام و و امثالهم استفاده میکردن.
      ضمنا اول برو تعریف کفر رو یاد بگیر بعد بیا اظهار فضله کن. یکی فیزیکدان میشه یکی فیلسوف میشه یکی ریاضی دان میشه یکی شمی دان میشه. ولی اگر درک درستی از جهان نداشته باشه ممکنه با علمش بمب اتم بسازه یا بمب تاول زا.

      موافقم 8
      مخالفم 4
    4. amirkhanzadeh

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      ما آخوند زحمت کش داریم

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. Ali

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    ایول به رولزرویس
    فقط ی سوال داشتم آیا نمیشه سوخت هیدروژنی رو توی صنعت هوایی استفاده کرد؟
    و SAF من نمیدونم چه سوختیه اگه کسی میدونه بگه لطفا با تشکر.

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. سهیل

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    سوخت هوانوردی پایدار -یا SAF- اصطلاحی است که برای سوخت جت تولید شده از منابع غیر فسیلی به­‌کار می‌­رود. SAF که از روغن‌های پخت و پز و چربی‌های زائد حیوانی تولید می‌شود، می‌تواند انتشار کربن در پروازها را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

    موافقم 24
    مخالفم 1
  4. Kiarash

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (498 ديدگاه)

    واقعا تحسین برانگیزه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. جرمی کلارکسون

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (979 ديدگاه)

    تو آینده ایم

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1172 ديدگاه)

    حالا که بحث هوانوردی شد یه پروژه هوافضا زیر نظر ناسا هست که میخوان یه شاتل فضایی رو از طریق به هواپیما به فضا بفرستن و درحال تست هستش کرونا پیشرفتش رو کند کرد
    اینم مقاله جالبی برای پدال میشد

    1. اشترانکوه

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اونا تو زمینم موندن چه رسد به فضا هه همین علمم ما داشتیم بهشون دادیم بخودمون زور میگن احدی یارای گذر از گنبد نیلفام آسمان رو نداره بالا سرت آبه مشتی اقیانوس عظیم طوفان نوح چطور رخ داد با باران هه در قرآن بوضوح خالق شرح داده جز روح ما اونم از دریچه های نامرئی چیزی از سقف۱۴۰۰۰کیلومتری آسمان بخاطر خلا ومتلاشی شدن عبور نمیکنه.

  7. Ahmad

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاهکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا