آژانس فضایی بریتانیا از برنامههای رولزرویس برای بهکارگیری راکتور هستهای در مأموریتهای فضایی و کاوش ماه حمایت میکند.
رولزرویس امروز اعلام کرد سرمایه لازم را از آژانس فضایی بریتانیا برای تحقیق درباره استفاده از سوختهای هستهای برای مأموریتهای سفر به ماه دریافت میکند. محققان و مهندسان رولزرویس در حال کار روی میکرو راکتوری هستند که قدرت لازم برای انسانها جهت زندگی و کار در روی ماه را فراهم کند. همانطور که میدانید تمامی مأموریتهای فضایی به منبع قدرت مشخصی نیازمند هستند تا از سیستمهای ارتباطی، برنامههای علمی و تحقیقاتی حمایت کنند. سوخت هستهای پتانسیل افزایش قابلتوجه زمان مأموریتهای ماه نوردها را دارد و به این ترتیب میتواند ارزش علمی آنها را بهبود بخشد.
آژانس فضایی بریتانیا نیز اعلام کرد سرمایه ۲.۹ میلیون پوندی را به این پروژه اختصاص میدهد. پروژه موردبحث شامل توسعه یک راکتور هستهای ماژولار برای ماه نورد بریتانیا خواهد بود. شایان ذکر است در سال ۲۰۲۲ نیز این موسسه ۲۵۰ هزار پوند را صرف مطالعه و تحقیق در همین زمینه کرده بود. وزیر علوم و تکنولوژی بریتانیا میگوید:
کاوش در فضا بستر نهایی برای بررسی بسیاری از تکنولوژیهای مهمی است که ما در روی زمین به آنها نیاز داریم: از مواد و رباتها گرفته تا تغذیه، تکنولوژی پاک و بسیاری موارد دیگر. از آنجایی که ما آماده بازگشت انسان به ماه پس از نیم قرن میشویم، بنابراین از پروژه جذابی همچون راکتور ماژولار ماه نورد رولزرویس پشتیبانی میکنیم تا پیشتاز استفاده از منابع قدرت جدید برای مأموریتهای فضایی باشیم.
او ادامه میدهد:
همکاریهایی از این دست بین صنعت بریتانیا، آژانس فضایی و دولت بریتانیا به ایجاد شغلهای بیشتر در بخش تکنولوژی فضایی ۱۶ میلیارد پوندی ما کمک کرده و از پیشبرد اهدافمان در علم روز دنیا اطمینان حاصل میکند.
انتظار میرود بهکارگیری سوخت هستهای برای مأموریتهای فضایی شغلهای جدیدی را به منظور حمایت از این اقتصاد ارزشمند ایجاد کند. رولزرویس میخواهد این راکتور تا سال ۲۰۲۹ آماده نصب روی ماه نورد و ارسال به ماه شود. میکرو راکتور هستهای یاد شده که در مقایسه با سیستمهای قدرت دیگر نسبتاً کوچک و سبکوزن است صرفنظر از محل بهکارگیری، نور خورشید و دیگر شرایط محیطی میتواند قدرت مداومی را مهیا سازد.
این شرکت با بخشهای دیگری همچون دانشگاه آکسفورد، بنگو، برایتون، مرکز تحقیقات ساخت پیشرفته شفیلد و… همکاری میکند. جذب این سرمایه به معنی تقویت دانش و کارایی رولزرویس در زمینه چنین سیستمهای پیچیدهای بوده است. بریتانیاییها روی سه ویژگی کلیدی میکرو راکتور یعنی سوخت موردنیاز برای تولید گرما، روش انتقال گرما و تکنولوژی تبدیل آن به الکتریسیته کار میکنند. تکنولوژی موردبحث کاربردهای بالقوه زیادی دارد و میتواند در زمینههای تجاری و نظامی نیز کاربرد داشته باشد. هدف این است که یک منبع قدرت مدرن و پیشرفته برای نیازهای مختلف تولید شود و از نظر زیستمحیطی نیز مزیتهای بالایی را به نمایش بگذارد. ابی کلایتون مدیر برنامههای آینده رولزرویس میگوید:
سرمایهگذاری جدید آژانس فضایی بریتانیا به معنی پیشرفت برنامه میکرو راکتور رولزرویس است. ما مفتخریم که با دانشگاههای بریتانیا و این آژانس برای نمایش بهترین دانش و خلاقیت بریتانیا در فضا همکاری میکنیم. این سرمایهگذاری باعث خواهد شد ما در مسیر تبدیل میکرو راکتور به واقعیت پیشرفت کنیم و مزیتهای آن را هم برای فضا و هم برای زمین نشان دهیم. تکنولوژی موردبحث میتواند در زمینههای تجاری و دفاعی هم کاربرد داشته باشد و یک انرژی پاک، ایمن و مطمئن محسوب شود.
دکتر پل بیت مدیر ارشد آژانس فضایی بریتانیا نیز خاطرنشان میسازد:
ما در حال حمایت از تکنولوژی و تواناییهایی هستیم که بتواند اهداف جاهطلبانه کاوشهای فضایی بریتانیا را پیش ببرد. تولید سوخت هستهای برای ماه نورد شانس منحصربهفردی است تا از چنین تکنولوژیهایی حمایت کنیم و دانش و مهارتهای خود در زمینه هستهای و فضایی را بهبود بخشیم. این پروژه خلاقانه که توسط رولزرویس رهبری میشود شاید بتواند اسکان انسان در ماه را میسر سازد و شغلهای بیشتری را نیز ایجاد نماید.
همکاری رولزرویس با آژانس فضایی بریتانیا پس از آن صورت میگیرد که این موسسه دولتی اخیراً سرمایهگذاری ۵۱ میلیون پوندی را برای شرکتهایی اعلام کرد که بتوانند سرویسهای ارتباطی و ناوبری را برای مأموریتهای سفر به ماه توسعه دهند. سرمایهگذاری یاد شده بخشی از برنامه مون لایت آژانس فضایی اروپاست که هدفش ارسال ماهوارههای متنوع به مدار ماه خواهد بود. تحقق این برنامه باعث خواهد شد فضانوردان، محققان و ماه نوردان بتوانند دادههای زیادی از جمله ویدئوهای باکیفیت را ارسال کرده و بهصورت ایمن در روی ماه حرکت کنند.
JDM سابق
۳ آذر ۱۴۰۳یکی از بزرگترین دستاورد های رولزرویس به صنعت خودروسازی هدیه کردن آلیاژ 2615 یا همون RR58 بود
پیشرو ترین شرکت تولید پیشرانه های جت در اروپا
وقت بشه حتما درباره آلیاژ و کوتینگ در صنعت خودروسازی صحبت میکنیم
JDM سابق
۳ آذر ۱۴۰۳ببخشید اشتباه شد
منظورم ۲۶۱۸ بود نه ۲۶۱۵
KAIZEN
۳ آذر ۱۴۰۳سلام
لطفا در مورد اون آلیاژ بیشتر توضیح بده
برام جالب شد اصلا ازش اطلاع نداشتم
JDM سابق
۴ آذر ۱۴۰۳درود
یک نوع آلیاژ آلومینیوم که تو صنعت خودرو سازی علی الخصوص بخش های پرفورمنس کارآیی داره
این آلیاژ قالبا برای ساخت پیستون استفاده میشه
رویز رولزرویس ابتدا قبل از جنگ جهانی دوم این آلیاژ رو دولوپ کرد و برای پره های کمپرسور موتورهای جت مورد استفاده قرار داد
ما به طور کلی دوتا آلیاژ برای پیستون های پرفورمنس داریم
یکی 4032 و دیگری 2618
هر کدوم از اینها مزایا و معایب خودشون رو دارن
مثلاً 4032 آب بندی خوبی با سیلندر داره نرخ انبساط خوبی داره، سبک تره و سیلندر رو هم سایش نمیده
معایبش هم اینه 4032 حدوده 18 درصد از 2618 ضعیفتره
از طرفی 2618 رو داریم که نقطه ذوب بالاتری داره نسبت به ضربه و ناک مقاومت بیشتری داره خستگی و مقاومت کششی بهتری هم داره
ولی معایبش اینکه تو دراز مدت توصیه نمیشه چون باعث خراش و سایش سیلندر و رد شدن کمپرس و piston slap میشه علی الخصوص وقتی موتور سرده
بخاطر سیلیکون کمتر حدوده 15 درصد انبساط بیشتری داره که باید فاصله بیشتری بین پیستون و سیلندر باشه و بخاطر آهن بیشتر سنگین تر هم هست
هر کدوم از اینها کاربری خاص خودشو داره مثلاً خیلی از تیونر های خیابونی از 4032 استفاده میکنن چون تو دراز مدت مشکلی پیش نمیاره
تو مصارف سنگین تر از 2618 استفاده میشه
اما بازم چندین نکته هست
عملیات حرارتی و نوع و کیفیت مواد و همچنین فوت کوزهگری خیلی مهمه
ما پیستون داریم 1000 اسب تحمل داره پیستون هم داریم 3000 اسب هم تحمل میکنه
حتی شده مصارف تاپ فیول هم از 4032 استفاده کنن به دلیل وزن کمترش
نقش شرکت تولید کننده آلیاژ بسیار بسیار مهمه
جدا از این شرکتهای دیگه ای هم مثل Carpenter Technology و Alcoa آلیاژهای بهتر و با دوام تری ارائه کردن مثلاً شرکت Del west که واسه F1 سوپاپ تولید میکنه آلیاژی به نام 15- DW 2 تولید کرده که حتی 8 درصد از 4032 انبساط کمتر و حدوده 21 از آلیاژ 2618 سختی و مقاومت کششی بیشتری داره ولی چون این آلیاژ ها انحصاری هستن و آلیاژهای 4032 و 2618 از قبل در صنعت وجود داشتن و دم دست هستن فراگیر شدن
Taha Ayoobi
۴ آذر ۱۴۰۳👏👏👏
JDM سابق
۴ آذر ۱۴۰۳@Taha Ayoobi
کلا همه جا هستیا!!!😁
Taha Ayoobi
۴ آذر ۱۴۰۳ظهر ها که همه خوابن من گرد و خاک پست های پدالو پاک میکنم، کلا متصدی شدم دیگه 😂
بعضی وقتا که همه پست هارو زیر رو کردم میبینم بعضی هارو که خبر خیلی خاصی نبوده نرفتم،
این یکی از اونا بود اومدم ببینم چی به چیه دیدم بهبه چه کسی کامنت گذاشته و چه کامنتی هم گذاشته😁
ناشناس
۳ آذر ۱۴۰۳استاد اشتری با ۲۱۰۰ بودجه سراغ هایما s8 میری یا سراغ تیگو ۷ پرو؟
حسن
۴ آذر ۱۴۰۳با وضعیتی که برا بنزین سوپر تدارک دیدن دیگه توربو نباید خرید
بهترین موتور فعلی با بنزین ایران هایما اس 7 هست بعد فونیکس تیگو 7 پرو بقیه موتوری بدرد نمیخورن
ولی تنفس طبیعی بخر بنزین سوپر لیتری 40 هزار تومن واقعا زور داره