سرانجام مشهورترین سازندهی خودروهای لوکس جهان نیز به گروه تولیدکنندگان تمام برقی پیوست. بعد از سالها تحقیق و آزمایش فنی، رولزرویس اسپکتر برای عرضه در سال ۲۰۲۴ آماده شده است.
رولزرویس، برند ۱۱۸ سالهی بریتانیایی است که امروزه با مالکیت بیامو اداره میشود. طی سالهای اخیر، پیشرانههای ۱۲ سیلندر آلمانی با قدرتی حدود ۶۰۰ اسب بخار، محرک رولزرویسهای مدرن بودند و البته برند انگلیسی را از احتمال ورشکستگی در اوایل قرن ۲۱ نجات دادند. رولزرویس هماکنون، خودروسازی سودآورد با انواع مدلهای سدان و شاسیبلند است که برای عرضهی خودروهای جدید با فناوریهای مدرن نیز تلاش میکند.
توجه به کاهش مصرف سوخت و رعایت استانداردهای مرتبط با آلایندگی خودرو در اروپا، مهمترین مشوق رولزرویس برای تولید مدلهای برقی هستند. شاید هواداران قدیمی این برند، علاقهمند پیشرانههای قدرتمند بنزینی باشند؛ اما نکات مثبت پرشمار در موتورهای برقی جدید، عرضهی رولزرویسهای الکتریکی را توجیه میکنند. تولید قدرت و گشتاور بالا به محض نیاز به شتابگیری، صدای کمتر نسبت به موتورهای بنزینی و همچنین عدم تولید گازهای آلاینده، فواید رولزرویس اسپکتر خواهند بود.
مهمترین چالش رولزرویس برای تولید اسپکتر، کنترل وزن و فرمانپذیری خودرو است. مدلهای V12 فعلی، به دلیل امکانات متنوع و نیاز به ادوات لوکس در کابین، حدود ۲/۵ تن وزن دارند اما به لطف موتورهای توئینتوربوشارژ بیامو، شتابگیری بسیار خوب ارائه میکنند. در سمت دیگر ماجرا، رولزرویس اعلام کرده است که باتریها و سیستم شارژر داخل اسپکتر به تنهایی، ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارند.
طراحی رولزرویس اسپکتر، برگرفته از تنها خودروی دودر کوپه شرکت سازنده است. حالت بدنه شباهت زیادی به ریث (Wraith) و تکنمونهی ۱۹ میلیون دلاری سوئیپتیل (Sweptail) دارد. در نمای اصلی اسپکتر، چراغهای بسیار باریک با ۲۲ عدد LED برای نورپردازی جلوپنجره دیده میشود. این خودروی پهنپیکر برقی با توجه ویژه به ایرودینامیک ساخته شده است. حتی مسجمهی اسپریت آو اکستازی (Spirit of Ecstasy) طرحی مخصوص این خودرو دارد تا کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. اسپکتر، بهترین خودروی تاریخ رولزرویس با ضریب درگ ۰.۲۵ محسوب میشود.
هنوز اطلاعات دقیق از تواناییهای فنی اسپکتر منتشر نشده اما بنابر اخبار موجود، مجموع قدرت ۵۷۷ اسب بخار با گشتاور ۹۰۰ نیوتنمتر خواهد داشت. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، مشابه رولزرویس ریث، ۴/۴ ثانیه پیشبینی شده، درحالیکه توان پیمایش اسپکتر با یک شارژ، ۴۱۸ کیلومتر است.
مدیران رولزرویس اعلام کردهاند که هدف از تولید اسپکتر، عرضهی یک سوپرلوکس برقی با عملکرد فنی اسپرت یا مصرف انرژی بهینه نبوده؛ بلکه راحتی عالی و احساس مورد نیاز خریداران رولزرویس، مورد توجه است. فنربندی و سیستم تعلیق اسپکتر، فراتر از دیگر تولیدات رولزرویس خواهد بود. همچنین، ابتکارات جدید مثل عملکرد مستقل هر چرخ در شرایط مختلف جاده، پیادهسازی شده است.
در فضای داخلی اسپکتر، بیشترین تجهیزات الکترونیکی ارائه شده در تاریخ رولزرویس وجود دارد. در سقف و درهای ورودی به کابین، حالت ستاره شب (Starlight) با ۴۷۹۶ عدد LED قابل سفارش است. صندلیهای جلو و عقب اسپکتر نیز، متفاوت از دیگر خودروهای رولزرویس طراحی شدهاند.
.
قیمت، انواع پیشرانه و تجهیزات رولزرویس اسپکتر طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. رسانههای مختلف، حدود قیمت ۴۰۰ هزار دلار را برای این خودرو پیشبینی کردهاند. در سال ۲۰۲۱، رولزرویس ریث با پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۶۲۴ اسب بخار پ، آستانه قیمت ۳۴۰ هزار دلار داشت.
رامین سپهری
۲۷ مهر ۱۴۰۱خیلی رو اعصابه یه آلمانی با اسم تورستن مولر مدیرعامل یک برند اشرافی بریتانیایی باشه!! کاش لااقل مدیریتش با انگلیسیا بود!
Royal Driver Uk 70
۲۷ مهر ۱۴۰۱مگه مشکلش الان رولزرویس چیه؟؟؟!
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۷ مهر ۱۴۰۱فکر نمیکردم اینقدر زیبا باشه
محمدرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱چراغ های ۲تایی به طور عجیبی ترند شدن.فکر نمیکردم به رولزرویس که اصیل ترین طراحی رو داره سرایت کنه.جالبه که از نیسان جوک شروع شد.
datsun
۲۷ مهر ۱۴۰۱خیر از قدیم چراغ دو تیکه بوده از ۲۰۰۰ به بعد در مورد جوک صدق میکنه
محمدرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱منظورم ۲تیکه به این صورته که چراغ اصلی پایین قرار داره و چراغ فرعی بالا .
کدام خودرو ها بوده؟
datsun
۲۷ مهر ۱۴۰۱چراغ های دو تیکه اصلی که از قدیم بوده نمونش همین نیسان جونیر تو ایران و وانتهای آمریکای ولی چراغ های دو تیکه اصلی پایین پونیاک آزتک تو خودروهای نوین فکر کنم اولین بار استفاده کرد
RezaRs
۲۷ مهر ۱۴۰۱هیچ طوره باهاش ارتباط برقرار نمیکنم مث باقی رولز رویسای جدید بعد از پیوستن رولز رویس به بی ام و کلا حال نکردم
❤BMW❤
۲۷ مهر ۱۴۰۱یا خدا
عجب چیزیههه
سلطان بی چون و چرای سوپر لوکس ها = ❤️رولزرویس❤️
the1
۲۸ مهر ۱۴۰۱موج تغییرات به صخره ای با اصالت مثل رولز رویس هم رسید….
فارغ از خوب یا بد بودن الکتریکی سازی و موافقت یا مخالفت ها، هر تغییری اولش یه حال گیری خاصی تو ادم ایجاد میکنه من جمله اینکه فراری، رولز رویس، لامبورگینی و امثال این اسطوره ها رو برقی کنی، مثل این میمونه بخوای تن یه ژنرال پر افتخار، رکابی و شلوارک کنی و بفرستیش بیرون….
Reza
۲۲ شهریور ۱۴۰۳کل دنیا دارن ماشیناشونو برقی میکنن با توجیه محیط زیستی و گرمایش جهانی که کاملا غلطه چون چند برابر سوختی که یک ماشین بنزینی مصرف می کنه باید مصرف بشه برای تولید برق ماشین های برقی،،،مگه اینکه کل صحرای آفریقا رو با سولار پنل فرش کنند که هزینه ای چند هزار میلیارد دلاری میطلبه…
آدم اگه قصد حمایت از محیط زیستو داره،،بره یه ماشین هیبریدی بخره که برای شارژ نیاز به اتصال به پریز نداشته باشه اگه اشتباه نکنم مثل پریوس.مصرف سوختش هم کمتر از ۲ لیتر در صد کیلومتره..یه ماشین خورشیدی ساخته بودن اونم از حیث محیط زیست خوبه ولی مجوز تولید نمیدن چون نون خیلیا رو آجر میکنه از جمله پمپ بنزینا یا ایستگاه شارژ و…