سرانجام مشهورترین سازندهی خودروهای لوکس جهان نیز به گروه تولیدکنندگان تمام برقی پیوست. بعد از سالها تحقیق و آزمایش فنی، رولزرویس اسپکتر برای عرضه در سال ۲۰۲۴ آماده شده است.
رولزرویس، برند ۱۱۸ سالهی بریتانیایی است که امروزه با مالکیت بیامو اداره میشود. طی سالهای اخیر، پیشرانههای ۱۲ سیلندر آلمانی با قدرتی حدود ۶۰۰ اسب بخار، محرک رولزرویسهای مدرن بودند و البته برند انگلیسی را از احتمال ورشکستگی در اوایل قرن ۲۱ نجات دادند. رولزرویس هماکنون، خودروسازی سودآورد با انواع مدلهای سدان و شاسیبلند است که برای عرضهی خودروهای جدید با فناوریهای مدرن نیز تلاش میکند.
توجه به کاهش مصرف سوخت و رعایت استانداردهای مرتبط با آلایندگی خودرو در اروپا، مهمترین مشوق رولزرویس برای تولید مدلهای برقی هستند. شاید هواداران قدیمی این برند، علاقهمند پیشرانههای قدرتمند بنزینی باشند؛ اما نکات مثبت پرشمار در موتورهای برقی جدید، عرضهی رولزرویسهای الکتریکی را توجیه میکنند. تولید قدرت و گشتاور بالا به محض نیاز به شتابگیری، صدای کمتر نسبت به موتورهای بنزینی و همچنین عدم تولید گازهای آلاینده، فواید رولزرویس اسپکتر خواهند بود.
مهمترین چالش رولزرویس برای تولید اسپکتر، کنترل وزن و فرمانپذیری خودرو است. مدلهای V12 فعلی، به دلیل امکانات متنوع و نیاز به ادوات لوکس در کابین، حدود ۲/۵ تن وزن دارند اما به لطف موتورهای توئینتوربوشارژ بیامو، شتابگیری بسیار خوب ارائه میکنند. در سمت دیگر ماجرا، رولزرویس اعلام کرده است که باتریها و سیستم شارژر داخل اسپکتر به تنهایی، ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارند.
طراحی رولزرویس اسپکتر، برگرفته از تنها خودروی دودر کوپه شرکت سازنده است. حالت بدنه شباهت زیادی به ریث (Wraith) و تکنمونهی ۱۹ میلیون دلاری سوئیپتیل (Sweptail) دارد. در نمای اصلی اسپکتر، چراغهای بسیار باریک با ۲۲ عدد LED برای نورپردازی جلوپنجره دیده میشود. این خودروی پهنپیکر برقی با توجه ویژه به ایرودینامیک ساخته شده است. حتی مسجمهی اسپریت آو اکستازی (Spirit of Ecstasy) طرحی مخصوص این خودرو دارد تا کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. اسپکتر، بهترین خودروی تاریخ رولزرویس با ضریب درگ ۰.۲۵ محسوب میشود.
هنوز اطلاعات دقیق از تواناییهای فنی اسپکتر منتشر نشده اما بنابر اخبار موجود، مجموع قدرت ۵۷۷ اسب بخار با گشتاور ۹۰۰ نیوتنمتر خواهد داشت. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، مشابه رولزرویس ریث، ۴/۴ ثانیه پیشبینی شده، درحالیکه توان پیمایش اسپکتر با یک شارژ، ۴۱۸ کیلومتر است.
مدیران رولزرویس اعلام کردهاند که هدف از تولید اسپکتر، عرضهی یک سوپرلوکس برقی با عملکرد فنی اسپرت یا مصرف انرژی بهینه نبوده؛ بلکه راحتی عالی و احساس مورد نیاز خریداران رولزرویس، مورد توجه است. فنربندی و سیستم تعلیق اسپکتر، فراتر از دیگر تولیدات رولزرویس خواهد بود. همچنین، ابتکارات جدید مثل عملکرد مستقل هر چرخ در شرایط مختلف جاده، پیادهسازی شده است.
در فضای داخلی اسپکتر، بیشترین تجهیزات الکترونیکی ارائه شده در تاریخ رولزرویس وجود دارد. در سقف و درهای ورودی به کابین، حالت ستاره شب (Starlight) با ۴۷۹۶ عدد LED قابل سفارش است. صندلیهای جلو و عقب اسپکتر نیز، متفاوت از دیگر خودروهای رولزرویس طراحی شدهاند.
.
قیمت، انواع پیشرانه و تجهیزات رولزرویس اسپکتر طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. رسانههای مختلف، حدود قیمت ۴۰۰ هزار دلار را برای این خودرو پیشبینی کردهاند. در سال ۲۰۲۱، رولزرویس ریث با پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۶۲۴ اسب بخار پ، آستانه قیمت ۳۴۰ هزار دلار داشت.
aMiRsHaYaN
۲۶ مهر ۱۴۰۱پسر عجب چیزیه
گیج کلاسترشو فقط
TML BN
۲۶ مهر ۱۴۰۱سیاست کشور به خودرو سازی اون ربطی نداره من اصلا لایو رو ندیدم و با نظر اون آقا موافق ممکنه نباشم ولی تو هم لطفا متوجه شو که سیاست و شرکت در جنگ اون کشور ربطی به صنعت خودروسازیش نداره
Payfast
۲۶ مهر ۱۴۰۱سطح این ۳ کامنت از کامنت های قبلی می آید.
حسین دهمرد
۲۶ مهر ۱۴۰۱اون داره استفاده میکنه و مالیاتشو میده .تو که فقط تحریم و تهدید بهت رسیده {…}. تو دیگه چرا انقد جوش جایی رو میخوری که تو رو به کتف چپشم حساب نمیکنه. فقط مگه رو نقشه بتونی آمریکا رو ببینی.
hadaf
۲۷ مهر ۱۴۰۱همین مهد دموکراسی دنیارو به گند کشیده و غارت کرده و از دیکتاتوری حمایت پنهان و آشکار دارد اما فقط برای تامین منافع یک عده خاص در داخل آمریکا
AMIN JAFARI
۲۶ مهر ۱۴۰۱خیلی خفنه همه چی تمام
دست رولزویس و ب ام درد نکنه
رولزرویس با موتور احتراقی بی صدا بود با موتور الکتریکی دیگه چی میشه تصور کرد
M
۲۶ مهر ۱۴۰۱سپاس از طرفدارانم در سراسر کره زمین که در این مدتی که نبودم نگران شدند و در سایت جویای حال من شدند زین پس کامنت های ارزنده خود را که بسیار مورد علاقه و تحسین شماست را از سر میگیرم.
مقتدر باشید همچو هیوندای
کرگدن باواریا
۲۶ مهر ۱۴۰۱چقدرم محبوبی آخه :)
بنانج
۲۶ مهر ۱۴۰۱ببخشید یک سوال داشتم
بی صدای بنزینی چه فرقی با بی صدای برقی داره
جفتشون بی صدا هستن
Amir
۲۶ مهر ۱۴۰۱تو ماشینای لوکس الکتریکی شدن واقعا جوابه آرامش صد در صد رو میشه توش تجربه کرد
مهران
۲۶ مهر ۱۴۰۱داخلش فقط یه عروس کم داره👌
Mr.porshe
۲۶ مهر ۱۴۰۱به قول دخترا
هارتم اکلیلی شد :)
Payfast
۲۶ مهر ۱۴۰۱من ۹۱۱ خودمو بهت میدم سعی کن دیگه این کلمه رو نگو
۹۱۱
۲۶ مهر ۱۴۰۱چه عالی شده.
من فکر میکردم خیلی زشت باشه اما خیلی خوشگل شده.
فقط یه سوال.
این ماشین همون سری هفت هست، یا شاسی و موتور هاش فرق داره؟
کرگدن باواریا
۲۶ مهر ۱۴۰۱یه خط از جلوپنجره بکشی یکمی شبیه سری ۷ میشه
Afg
۲۶ مهر ۱۴۰۱چه رنگی داره لعنتی
Asa
۲۶ مهر ۱۴۰۱میشه گفت رقیب مستقیم کادیلاک سلستیک معرفی شد .
حالا خداوکیلی طراحی این بهتره یا سلستیک ؟
اونایی که میگفتن ۳۰۰ تا برای کادیلاک زیاده دیدید که رقیب مستقیمش ۳۴۰ تا فی میخوره ؟
و اینکه واقعا استایل بی نظیر سلستیک به عنوان یک ماشین برقی از این استایل سنتی و خپل زیبا تر نیست ؟
تو خیابون هردو شون رد بشن شما بر میکردی سلستیک کشیده و پهن پیکر با خط سقف و خطوط بی نظیرش رو نگاه میکنید یا این استایل سنتی ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۱من خیلی به کادیلاک علاقه دارم و مطمئنم شاسی بلند لیریک به شدت پرفروش می شه
اما داستان کلاس سوپرلوکس و مشتریان متمول، به کلی متفاوت هست
نه تنها کادیلاک، بلکه هیچ برند غیر انگلیسی دیگری نمی تونه مشتری رولزرویس جذب کنه
کسی که روزلرویس می خره، به معنای واقعی کلمه، اول از همه به مالکیت محصولی از برند رولزرویس فکر می کنه
ehsan.fa
۲۶ مهر ۱۴۰۱رونالدو با اون عظمتش تو مصاحبه چند سال پیش گفت هیچی روزلرویس نمیشه و ترجیحش این مارک هست
Asa
۲۶ مهر ۱۴۰۱جناب اشتری عزیز به نظر من علاقه مردم به رولز رویس بیشتر بخاطر برند سازی و تبلیغات هست تا اینکه دلیل منطقی پشتش باشه . این علاقه از جنس احساس هست نه منطق .
از همون جنس علاقه ای که باعث میشه خیلی ها ایلان ماسک رو بپرستند. دلیلش بیشتر بخاطر تبلیغات و پرسونال برندیگ فوق العاده ای هست که خود آقای ماسک انجام دادن وگرنه هممون میدونیم افراد شاخص تری از ایشون هم هستن در این دنیا اما هیچ کدوم به مشهوری آقای ماسک نیستند.
یا مثل علاقه و ارادتی که نسبت به هارلی دیویسون وجود داره . قطعا موتور های بهتری از اون هم هست اما از هرکس بپرسی میگه دوست داره یک دیویدسون تو پارکینگش باشه .
اینا نتیجه برند سازی ، تصویر سازی تو ذهن مشتری و تبلیغات هست .
برای همین خواهش کردم سلستیک و این رولزرویس رو صرفا بر اساس خودشون مقایسه کنید نه برند پشتشون وگرنه احساسات ممکنه قالب بشن .
datsun
۲۷ مهر ۱۴۰۱رولزرویس توی اشرافیت بی رقیبه تو ساخت خیلی دقت دارن به جزئی ترین چیزها هم توجه میشه بهترین متریال در کنار مونتاژ با دقت بالا
امیررضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱داداش جریان رولزرویس با تمام برندها فرق میکنه. همه میتونن لوکس بسازن ولی فقط رولزرویس میتونه سوپر لوکس بسازه. اون هزینهای که برای خرید یه رولزرویس پرداخت میکنن همیشه قابل توجیه هست چه سیصد هزار دلار چه هفتصد هزار دلار. بالاخره رولزرویسه شوخی نیست. هر میلیونری که هست و به اون جایگاه رسیده مطمئن باش اگه بخواد ماشین بخره رولزرویس رو ول نمیکنه بره مایباخ یا سلستیک یا فلائینگاسپار بخره.
Asa
۲۶ مهر ۱۴۰۱پدال عزیز مطلبی نوشته بودم در مقایسه این با سلستیک چرا پاکش کردید ؟
TML BN
۲۶ مهر ۱۴۰۱ولی جدی چرا این انقد جذابه من فکر کردم الان با یک شتر گاو پلنگ فضایی رو به رو میشم ولی واقعا خوبه
Elmiraj
۲۶ مهر ۱۴۰۱طراحی فست بک برای سلستیک زشت هست….
و شعاع پیمایش ۴۵۰ کیلومتری هم نقطه ضعف شدید!!!
ولی برای یه خودروی انگلیسی-آلمانی نه تنها زشت و نقطعه ضعف نیستن بلکه از واجبات و نقاط قوت هم بشمار میرن….!!!!
SLR _ 722
۲۶ مهر ۱۴۰۱بنظر من سلستیک اصلا زشت نیست ولی خوب فنی اون ( و همین اسپکتر ) در حد پرچمدار هم نیست
آنچه خیلی زشت بود کامنت های زیر پست سلستیک بود که افراد با سابقه پدال به هیچ خودروسازی در اینور و اونور اقیانوس اطلس رحم نکردند
مازیار
۲۶ مهر ۱۴۰۱طراحی فست بک قبل از این تو ریث لحاظ شده بخوبی هم جواب داده اما تو سلستیک نه زشت بلکه کمی نامانوس هست چون کادیلاک فست بک کمی نامانوس هست
صبر کنیم تا بازخورد هردو
زیاد طول نمی کشه
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ مهر ۱۴۰۱گل گفتی
شلبی
۲۶ مهر ۱۴۰۱به نظرم دلیل اینکه ابتدا نسخه کانسپت سلستیک معرفی شد که دقیقا مشابه نسخه نهایی بود این بود که جنرال موتورز میخواست بازخوردها نسبت به این خودرو رو بسنجه احتمالا بازخوردهای خوبی هم دریافت کردن و تا حدودی از فروش مطمئن هستن
الان که از نظر مشخصات کادیلاک رو با این رولز رویس مقایسه میکنم به نظرم میتونه پروژه موفقی باشه به خصوص اگه قیمت رولزرویس به طور قابل توجهی بیشتر باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۱به نظرم، همین موضوع که رونمایی از کادیلاک سلستیک یک روز قبل از رولزرویس اسپکتر انجام شد
نشانه تلاش و برنامه ریزی کادیلاک برای جذب مخاطب رولزرویس و اعتراف به برتری این برند انگلیسی هست
فکر می کنم کادیلاک می خواست روی اخبار مربوط به اسپکتر تاثیر بگزاره تا کمتر دیده بشه
محمد
۲۶ مهر ۱۴۰۱شعاع حرکتیش که نقطه ضعف هست ولی خب چون هردو این خوردرو ها معمولا برای مسافت طولانی استفاده نمیشن میشه ازش چشم پوشی کرد.
در مورد طراحی اما حرفتون رو اصلا نمیتونم قبول کنم .اسپکتر طراحیش اوج وقار . عقب ماشین که شبیه سوئیپ تیل و فوقالعادس و طراحی جلو هم فوق العاده . اما تو سلستیک طراحی عقب به خوبی این درنیومده و مهم تر ازهمه با جلوی ماشین اصلا همخوانی خوبی نداره
SLR _ 722
۲۶ مهر ۱۴۰۱خیلی عالی
ولی بنظرم طراحی داشبورد رولزرویس ها هیچ وقت درحد بقیه ماشین عالی نیست .
Royal Driver Uk 70
۲۷ مهر ۱۴۰۱برعکس زیباترین طراحی رو داره، حس کلاسیک و اشرافیشو تا الان حفظ کرده
مازیار
۲۶ مهر ۱۴۰۱امیدوارم مقایسه سلستیک با اسپکتر، به اندازه تایم زنی Z06 تو نوردشلیف معطلی نداشته باشه
SRT
۲۶ مهر ۱۴۰۱خوشمان امد
MOHAMMAD.DEMON
۲۶ مهر ۱۴۰۱پیر مرد پسنده چراغ های بی ام و هم چندان به پیر مردی بودنش کمکی نکرده
احمدرضا
۲۶ مهر ۱۴۰۱مطمئنا موفق میشه چون سکوت و آرامش برای خریداران رولزرویس اولویت بوده همیشه
موتور بنزینیشم صدای خیلی کمی به داخل کابین انتقال میداد اما با این موتور برقی همون یذره صدا و لرزشم حذف میشه البته که انتخاب من همچنان بنزینیه
ضمنا اون طرح روی داشبورد سمت سرنشین خیلی برام جذابه
Sobhan
۲۶ مهر ۱۴۰۱این چراغ به رویز میاد ولی به بی ام و نه🤗
Reza Waffen SS
۲۶ مهر ۱۴۰۱حاجی پشمام
RezaRs
۲۶ مهر ۱۴۰۱خیلی بردش کمه
Royal Driver Uk 70
۲۶ مهر ۱۴۰۱مهم نیست بهرحال یک ماشین اولترا لوکس با کاملترین سطح تکنولوژی و پرستیژ رو در اختیار داری
aryan 25
۲۶ مهر ۱۴۰۱واقعا زیباست
Si
۲۶ مهر ۱۴۰۱بد نیست ولی همون سری 7 هست
imperial
۲۶ مهر ۱۴۰۱Si
(بد نیست ولی همون سری ۷ هست)
کاندید جوک سال…
شاهین
۲۶ مهر ۱۴۰۱از TF شیفت میکنیم به اسپکتر 🙂
بسیار هم عالی و هیچ مشکلی نیست.
بی خیال اسم
۲۶ مهر ۱۴۰۱فوق العاده
کف کردم خدایی…
aMiRsHaYaN
۲۶ مهر ۱۴۰۱دوستان صبر کنین تارا v4 اسپکتر رو میزنه رو جاده خاکی
R@min
۲۶ مهر ۱۴۰۱دلیل طراحی فست بک هم سلستیک و هم اسپکتر قطعا دلیل فنی داره. شاید بخاطر ضریب درگ یا آیرودینامیک هست که روی سواری و پایداری تاثیر میزاره شایدم دلایل دیگه ولی قطعا به خاطر مسائل فنی هست.
به شخصه هیچ کدوم رو زیبا نمی دونم و برای شروع جایگزین های بنزینی راضی کننده عمل نکردن.
Elmiraj
۲۶ مهر ۱۴۰۱دلیل طراحی فست بک تقریبا تمامی سدان های الکتریکی وجود پک باتری ( با ارتفاع حداقل ۲۰ سانتی متر ) در کف خودرو هست که باعث بالا رفتن ارتفاع سرنشینان میشه و در ردیف عقب صندلی ها جهت جبران این فضای از دست رفته و حفظ فضای بالای سر ، مهندسان را مجبور به روی آوردن به طراحی فست بک و سقف های پانورامیک میکنه .
R@min
۲۶ مهر ۱۴۰۱تشکر نمی دونستم ولی خب بنظرم واقعا ظاهر هر دو محصول رو خراب کرده. نمای جلو هر دو خیره کننده و جذاب و نمای پشت بسیار دفرمه و ناموزون.
موضوعی که حتمیه موفقیت هر دو هست بدون هیچ تردیدی.
نویدی
۲۶ مهر ۱۴۰۱کادیلاک سلستیک فقط یه روز توی مرکز توجهات بود…اسپکتر اومد سلستیک رو شست و بُرد.
رولزرویس یزیدی تو🤣
Royal Driver Uk 70
۲۶ مهر ۱۴۰۱Show what you born for, Rolls-Royce 😎🇬🇧
ماکان
۲۶ مهر ۱۴۰۱سلام . من برخی از محصولات رولز رویس ، مرسدس بنز و بی ام و را از لحاظ طراحی ظاهری و پیشرانه در هر شرایطی هم که باشند ، همیشه خیلی دوست دارم .
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ مهر ۱۴۰۱الان قشنگ میشه دید که کدیلاک چه فشاری به دوست داران اروپایی آورده.قدرت کدیلاک کمه.شعاع حرکت کمه چرا فست بکه.خوب دیدیم قدرتش از این بد ترکیب بیشتره شتابش خیلی خیلی سره اینم فست بکه خیر سرش.لازم به یاد آوریه کدیلاک همین الان آپشن 3 موتوره 1000 اسبی رو میتونه ارائه کنه.خودرانش به کل هیکل رولز میارزه.سیستم فنر بندی انحصاریش که رولز تو خواب هم نخواهد دید.انصافا چراغهای عقبش رو ببینید چقدر زشت و احمقانه هست خدا وکیلی در مقابل کدیلاک اصلا دیده نخواهد شد.نکته دیگه کافیه یه خط مشکی وسط جلو پنجره بزاری میشه سری7 بد ترکیب تر از خودش.نکته بعدی این یه سری 7 هست با رو پوشی از رولز.بریم سراع نمای داخل ببینید چقدر فاصله وجود داره تو طراحی امکانات و تکنولوژی.ترکیب رنگ داخل رولز رو ببینید فقط یه لج باز میتونه بگه قشنگه اون رنگ صورتی حال آدم رو بهم میزنه.فقط اونجاش که مالک کدیلاک عقب لمیده رانندش هم سرش تو گوشیه ماشین رو حالت خودرانه.نکته آخر مشخص شد یه اروپا کلا رو هم اندازه یه کدیلاک نیستن.تموم شد دوران کوتاه اروپاییها دبگه برگشتیم به دوران بی انتهای صدر نشینی آمریکاییها.مثل قرن پیش.تمام
بی خیال اسم
۲۷ مهر ۱۴۰۱باشد حالا برو
بهنام
۲۷ مهر ۱۴۰۱در نمونه ی پروتوتایپ سلستیک که با پوشش استتارری رویت شده بود ، اون فرورفتگی روی درها نبود و بدنه صاف با خطوط مستقیم بود که ظاهر قدرتمندتری به این ماشین میدادن . تفاوت رولز و کادیلاک همینه . رولزرویس با خظوط مستقیم و ساده ظاهری قدرتمند و تنومند ایجاد کرده ولی کادیلاک با خطوط پیچیده و ظریف در همه ی زوایا ظاهری شکننده و غیرمستحکم پدید آورده که در این کلاس ضعف بشمار میاد . در کل نام کادیلاک محترمه و دوست دارم رقابت شانه به شانه ای با این انگلیسی کهنه کار و مغرور داشته باشه .
Hadi
۲۷ مهر ۱۴۰۱واقعا جذابه الکتریکی شدن برای رولز بهتره(هر چند کلا الکتریکی ها رو نیستم) ولی بیشتر با ماهیت سکوت و آرامش و اشرافیت رولز هماهنگی داره👌🏼
خیلی با ابهته بنظرم نمیشه گفت واقعا بین میباخ کادیلاک و رولزرویس گفت کدوم بهتره چون کاملا سلیقه ایه من هر سه تا رو تحسین میکنم…