مدیرعامل رولزرویس اعلام کرده که این شرکت ممکن است از بازار خودروهای برقی خارج شده و به تولید خودروهای درونسوز هیدروژنی بپردازد.
حال با رشد فراوان صنعت و تبدیل شدن خودروهای برقی به یک روند متداول برای خودروسازان، رولزرویس ممکن است باتریها را به فراموشی سپرده و از پیشرانههای سلول هیدرروژنی برای مدلهای لوکس استفاده کند؛ البته این تصمیم تازه، زمانی اجرایی خواهد شد که فناوری موتورهای هیدروژنی به بلوغ کافی رسیده باشند و بتوان از آنها در مقیاس صنعتی استفاده کرد.
رولزرویس اسپکتر برقی که آخرین مدل معرفیشده توسط این خودروساز انگلیسی به شمار میرود، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی وارد خط تولید میشود. این خودروی کوپه به یک بسته باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی تجهیز شده است که تقریبا یکی از بزرگترین نمونههای موجود در بازار به شمار میرود. رولزرویس مدعی است که اسپکتر توان پیمایش مسافتی ۴۸۰ کیلومتری را دارد و میتواند با نرخ ۱۹۵ کیلوواتی دوباره شارژ شود. با این وجود مدیرعامل این مجموعه، «تورسِن مولِر اوتووس» میگوید که موقعیت خاص این خودروسازی با درنظر گرفتن مشتریان متوسط آن راه را برای اندیشیدن به جایگزینهای هیدروژنی در آینده باز میکند.
او در مصاحبه اخیر خود در جریان معرفی کوپه برقیاش گفت که فناوری موتورهای درونسوز هیدروژنی شرکتهایی چون JCB و تویوتا احتمالا با نیازشان در خودروهای بزرگ، سنگین و لوکس هماهنگی دارد و بهنوعی جایگزین مناسب موتورهای V12 بزرگ است. مولر با اشاره به آزمایشها و تستهای کارخانه مادر، بیامو، در اوایل قرن ۲۱ میگوید:
به نظر من موتورهای درونسوز هیدروژنی چیزی نیستند که بتوانم آنها درنظر داشته باشم چراکه چندین سال پیش تستهای لازم را انجام داده و نتیجهگیری کردهایم. این بهترین راه استفاده از هیدروژن نیست و اگر این فناوری در آینده استفاده شود، قطعا سلولهای سوختی خواهند بود. سلولهای سوختی هم تفاوت چندانی با باتری ندارد. تنها روش دریافت نیرو متفاوت است.
تازه چراکه نه؟ اگر زمانش برایمان فرا رسد و فناوری به اندازه کافی پیشرفته شده باشد خواهم گفت. آنگاه چیزی خواهد بود که ما بهعنوان رولزرویس به دنبال آن میگردیم. چراکه نه؟ ما شاید از کار با باتریها خارج شده و به استفاده از سلولهای سوختی روی بیاوریم.
مولر درحالی این سخنان را میزند که شرکت بیامو تعداد محدودی از مدل iX5 هیدروژنی را معرفی کرده است. این خودرو از فناوری سلول سوختی پروتوتایپ استفاده میکند که سلولهایش توسط شرکت تویوتا تامین میشود؛ سازندهای که خود یکی از طرفداران و معتقدان اصلی هیدروژن است.
بیامو iX5 هیدروژنی در تعداد بسیار محدودی به فروش میرسد. مدیرعامل این برند آلمانی با اشاره به نمادین بودن این حرکت صنعتی میگوید که فروش خودروهای یادشده نشاندهنده بلوغ فنی این نوع سیستم حرکتی و دستیابی به ظرفیتهایش برای آینده است. مولر هم معقتد است که فناوری یادشده در آینده جایگاه خاص خود را دارد بهویژه زمانی که صحبت از مدلهای معمولی رولزرویس میکنیم. این خودروسازی بریتانیایی معتقد است که این دسته از خودروها بهطور کلی برای سفرهای درازمدت و استفادههای مداوم خریداری نمیشوند.
مولر میگوید که یک مشکل سر راه این شرکت قرار دارد:
مسلما خبری از شارژ هیدروژن در خانه شما نیست درحالیکه با مالکیت یک خودروی برقی میتوانید از این مزیت بزرگ بهرهمند شوید. تمام مشتریان ما گاراژهای بزرگی دارند. فضای زیادی در خانه و محل کار وجود دارد که بتوان شارژ خودروی برقی را نصب کرد. بسیاری از مشتریان ما هماکنون شارژرهای خودرو را در خانههایشان نصب کردهاند چون اسپکتر اولین خودروی برقی آنها به شمار نمیرود.
بنابراین او میگوید که رولزرویس نگاهی نزدیک و دقیق به توسعه زیرساختهای سوخترسانی هیدروژن در آینده دارد؛ زیرساختهایی که میتوانند استفاده و بهرهوری از این فناوری نوپا را برای کابران راحتتر کنند. نظر شما درباره آینده پیشرانههای خودرویی چیست؟ آیا هیدروژن سرانجام موفق به سلطه بر بازار خواهد شد؟!
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اونوقت ما تو ایران هنوز توی کیفیت بنزین موندیم
هاتف
۲۴ خرداد ۱۴۰۲مقاله درمورد رولزرویس، یعنی کمتر از یک صدم درصد مردم جهانه، نمیدونم چرا سر هرچیزی فاز خودتحقیری برمیدارین
مردیم از خوشی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲متاسفانه شمایی که درک نداری
این روند تنها رولزرویس نیست بلکه تمام صنعت خودرو هست
شما تو یه لجنزار گیر افتادی و از بوی گند داری خفه میشی ، نمی تونی با دید مثبت بگی به به چه بوی خوبی میاد !
کشور از همه لحاظ چه اقتصاد چه طبیعت و فرهنگ و … نابود شده وامثال شما مثل کبک سرتون زیر برفه
هاتف
۲۴ خرداد ۱۴۰۲شما اگه فکر میکنی تو لجنزاری سه تا راه داری: میتونی از لجنزاری که توشی فرار کنی، یا خودتو از بین ببری، یا تلاش کنی واسه بهتر شدنش. در هر صورت پشت گوشی نشستن و به زمین و زمان فحش دادن مشکلت رو حل نمیکنه. همونطور که تعطیل کردن صنعت خودرو و بیکاری صدها هزار نفر مشغول به کار تو صنایع قطعه سازی مشکلی رو حل نمیکنه.
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲هاتف جان اینجا میتونی واقعیت هارو بگی
نترس سهمیه س ا ن د ی س ت رو قطع نمیکنن
یعنی تو الان میگی ایران همه چیش گل و بلبله
هاتف
۲۴ خرداد ۱۴۰۲حسین جان من نوشیدنی شیرین دوست ندارم، بهم نمیسازه. اینجام سایتی نیست که واسه کامنت گذاشتن بشه پولی گرفت. یاد بگیریم زود به دیگران برچسب نزنیم.
کجای دنیا همه چیش گل و بلبه. همه جا مردم با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم میکنن.
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲آقا هاتف همین کشور امارات که به ما نزدیک ۲۶ ماه تورم منفی داشته یعنی همه چی به جای اینکه گرون بشه
ارزون میشه
از لحاظ حمل و نقل بهترین ماشین های دنیا زیر پای مردمشه
یکی از کشورهایی هست که به مردمش حقوق بالا میده
من از این لحاظ گفتم گل و بلبل
تازه اگر هم بخوای مورد های بیشتری میگم
هاتف
۲۵ خرداد ۱۴۰۲حسین جان امثال امارات و قطر و کویت تو جهان استثنا هستند، مثل اینکه بیای بگی همه تو اروپا پولدارن مثل کشور موناکو! یکبار برای همیشه سعی کن اینو بفهمی که یه کشور یک میلون و چهارصد هزار کیلومتر مربعی با ۹۰ میلیون جمعت رو نمیشه با “شهر کشور” مقایسه کرد.
طاها
۲۹ مرداد ۱۴۰۲چرا ما ایرانیا عادت داریم خودمون رو با قوی ترین کشورهای دنیا مقایسه کنیم؟
ما نهایتاً کشوری مشابه پاکستان، ترکیه و عراق هستیم.
در همین سطح هم حرف های زیادی برای گفتن داریم…
واقع بین باشیم، خودمون رو با اروپا و آمریکا مقایسه نکنیم.
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۲به طرزی عجیب کمتر برند لوکس خودرویی یارای رقابت با برند رولزرویس رو داره
مردیم از خوشی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲من نمی دونم سوخت آینده چی هست
ولی برق نیست
شما فکرش را بکن میگند گوشی را بالا سرت نگذار هنگام خواب چون ضرر داره
بعد مگه میشه باسنت را بزاری رو باتری به این بزرگی و برا سلامت مضر نباشه؟
احتمالا هزار یک مرض به وجود میاره
وی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ببین کی داره این حرفارو میزنه😂😂😂
BMW
۲۴ خرداد ۱۴۰۲رولزرویس صفایی داره برای خودش لعنتی هر چی بیشتر از برقی دور بمونیم بهتره
محسن
۲۴ خرداد ۱۴۰۲رولزرویس دیگه نباید تو دام تویوتای کلاهبردار میوفتاد!!!!
blackwing
۲۴ خرداد ۱۴۰۲این کامنت شما تا فردا صبح ۴۰ تا دیسلایک میگیره
Kamy
۲۴ خرداد ۱۴۰۲تا ساعت ۹ و ۱۱ دقیقه ۳۳ تا گرفته 😂
blackwing
۲۴ خرداد ۱۴۰۲حدوداً ۸۰ تا ۹۰ میلیون اتومبیل تو دنیا در حال تولید جهانی هستن ، شما تصور کن اگر همه بخوان برقی بشن چقدر منابع لیتیوم باید استخراج بشه و چه تعداد زیادی باتری باید برای همه این ماشینها ساخته بشه !!
این فرایند خودش چند برابر ساخت ماشینهای درونسوز به محیط زیست آسیب وارد میکنه!
Kamy
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ممکنه یه جایگزین خوب واسه لیتیوم پیدا بشه باتریها هنوز اول کارن برقیا مزایای خوبی دارن و صدرصد نسبت به الان پیشرفت خوبی پیدا میکنن
البته آینده رو نمیشه پیش بینی کرد
دیا
۲۴ خرداد ۱۴۰۲فکر نکنم ایده ماشین های الکتریکی به جایی برسه. احتمالا اینده کلا به طرف ماشینهای هیدروژنیه. همون چیزی که ژاپنی ها پیشبینی کردن. هزینه ماشینهای الکتریکی سرسام آوره و فقط یا عده محدود از اون استفاده می کنن.