فروش رولزرویس در چین، قابل توجه است و حالا خودروسازان این کشور، آماده رقابت با لوکسترین برند حمل و نقل جهان هستند.
جوزف کابان که با طراحی بوگاتی ویرون به شهرت جهانی رسید، حالا با غول خودروسازی چین و برند رووی همکاری میکند. ساعاتی پیش، رووی (Roewe) خودروی مفهومی آیندهنگرانهای به نام “پرل” را رونمایی کرد که توسط کابان، طراح سابق رولزرویس خلق شده است. این خودروی لوکس تمامبرقی (EV) شباهتهایی به رولزرویس گوست و جگوار تایپ ۰۰ دارد.
رووی زیرمجموعه SAIC موتور است که معمولاً روی خودروهای اقتصادی تا میانرده تمرکز دارد. جوزف کابان، طراح اسلواکی با سابقهای درخشان در صنعت خودرو، از آوریل ۲۰۲۴ به SAIC پیوسته و تجربیات خود از برندهای اشکودا، بیامو، فولکسواگن، بوگاتی، آئودی و رولزرویس را با خود آورده است.
طراحی بیرونی: ترکیبی از لوکس و آیندهنگر
-
درهای متقارن (Suicide doors) بدون قاب
-
آینههای جانبی الکترونیکی
-
ستونهای A و D پنهانشده
-
نوارهای طلایی دور پنجرهها
-
نوار LED ضخیم در جلو با لوگوی نورانی رووی
-
چراغهای عقب هماهنگ با طراحی جلو
فضای داخلی: راحت و کاربردی
-
چهار صندلی با فضای گسترده (بهویژه برای سرنشینان عقب)
-
فرمان بیضیشکل
-
صفحه نمایش بزرگ مرکزی
-
میزهای جمعشو برای سرنشینان عقب
رووی اعلام کرده که سبک طراحی “پرل” به معنی مروارید، زبان طراحی جدید این برند برای مدلهای آینده است. رسانههای چینی شوخی میکنند که بهزودی مشتریان میتوانند “رولزرویس اقتصادی” را با قیمتی حدود ۱۰۰,۰۰۰ یوان (۱۳,۷۰۰ دلار) خریداری کنند که تقریباً میانگین قیمت خودروهای رووی است.
تغییر مسیر رووی به سمت بازار پریمیوم
رووی هرگز بهعنوان یک برند لوکس معرفی نشده بود، اما اقدامات اخیر SAIC نشان میدهد که این شرکت برنامههای جدیدی دارد. کانسپت جدید، نه تحت برندهای بالاردهتری مانند MG یا IM، بلکه تحت برند رووی ارائه شده است.
این تغییر مسیر از سال ۲۰۲۳ آغاز شد، زمانی که رووی D7 EV را معرفی کرد که شباهت زیادی به خودروهای نیو (Nio) داشت و برد ۶۱۰ کیلومتری ارائه میداد. اواخر ۲۰۲۳، نسخه PHEV این خودرو با توان پیمایش ۲۲۰۸ کیلومتر و مصرف سوخت ۲/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، رکورد جهانی گینس را شکست. این مدل در بازارهای صادراتی با برند MG عرضه میشود.
به نظر میرسد SAIC در حال تغییر جایگاه رووی است و آن را به رقابت با برندهایی مانند هونگچی، BYD، جیلی و چری میآورد که همگی خودروهای PHEV با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر دارند.
Lyting
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بشرطی که مثل رولزرویس ماشین ۲۰۰-۳۰۰ هزاری رو ۱ میلیون نکنه تو پاچه مشتری
ممد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴فک نکنم…
ashkanyp
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴منکر پیشرفت چین نیستم و داره به سمتی میره که خیلیا اگه باهاش شراکت نکنن ممکنه جا بمونن ولی آخه این چیه؟ شبیه اوریگامی درست کرده توقع داره یکی رولزرویسو بیخیال بشه به خاطر این؟ بعضی ماشینا و برندا یه تاریخچه و اصالت خاصی دارن که جایگزینی ندارن، کدوم چینی میتونه مشتری فراریو بگیره مثلا؟
Mohammad
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴نیسان هم همین فکر رو میکرد الان دارن ورشکست میشه
در ضمن وقتی قیمتش یک سوم رولز رویس باشه
شاید افرادی باشن که رولر رویس خوششون نیاد سلیقه ای هست
مگه مردم به آزادی اعتقاد ندارن ؟
آزادی یعنی بازار آزاد که هم رولر رویس باشه هم این خودروی چینی دیگه اختیار من هست کدوم بخرم
ولی اگه برفرض مثال واردات خودروی غربی یا خودروی شرقی ممنوع بسه به این نمیگن آزادی
نه به تفادس
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴مگه فرقی توی طراحی بین اصالت رولزرویس و لین ماشین نمی بینم ازادی انتقاد؟ بین اصل و کپی متاسفم برای کسی که اینو میخره
Lyting
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بستگی به قیمتش داره هرچی گرون تر بیشتر می فروشه
yektachafi
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا که طراحی یه خودرو سخته پس چرا اصلا طراحی کنیم؟
J
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴شباهت عجیبی به جگوار ۰۰ داره. جالبه هنوز نیومده اما کپیش از خودش زودتر رسید
نه به تفادس
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴چینیه دیگه چیکارش کنیم
Mohammad
۵ اردیبهشت ۱۴۰۴شت چه خفنه از آینده اومده
شبیه اون کانسپت جگواره