رولز رویس

تجارت پیچیده رولزرویس منتظر هیدروژن نخواهد ماند!

دیدگاه مدیرعامل سابق رولزرویس درباره حمل‌ونقل پاک و دستاوردهایش در طول ۷ سال مدیرعاملی این شرکت.

وارن ایست، مدیرعامل رولزرویس، می‌گوید که برای بازنشستگی در سال ۲۰۲۳ آماده می‌شود و رهبری ۷ ساله رولزرویس برایش مایه افتخار است. از جمله دستاورهای این مدیر بالارده می‌توان به حل رسوایی رشوه‌خواری بزرگ و قرارداد ۶۷۱ میلیون پوندی مدیران قبلی رولزرویس و شناسایی ترک‌های هزینه‌بر در موتورهای جت رولزرویس اشاره کرد.

پس آن هم کوید-۱۹ همه‌گیر شد و هواپیماهایی را که رولزرویس تولیدکننده موتور آن‌ها بود را بی‌کار کرد. این مشکل برای شرکتی به بزرگی رولزرویس نیز ملموس بود پس ایست حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران جذب کرد و تقریبا ۷ هزار شغل را از چرخه خارج کرد.

فرصتی دوباره برای حل مشکلات رولزرویس

مدیرعامل رولزرویس که تحصیلات خود را در حوزه مهندسی و در دانشگاه آکسفورد تکمیل کرده است می‌گوید که ابزار لازم برای جانشینش، «توفان اِرگین بیلجیک»، مهیا هستند تا عملکرد مالی این برند را بهبود بخشد و حتی شرکت را از وضعیت همیشه آشفته خارج کند. بیلجیک ۶۳ ساله سرانجام در تاریخ ۱ ژانویه به سمت مدیرعاملی رولزرویس رسید.

رولزرویس مدل تجاری متفاوتی دارد؛ این شرکت ۴۴ هزار کارکن در ۱۴ کشور جهان دارد و با تولید موتورهایی جت ضرر می‌کند، سپس با تعمیرات و سرویس‌ آن‌ها و سود حاصل از آن، ضرر را جبران می‌کند؛ بنابراین با شروع همه‌گیری این سود به ۱۰ درصد میزان پیشین خود رسید و فاجعه‌بار شد. درآمد ۱ میلیارد دلاری این برند در سال ۲۰۱۹ بعدا بهبود پیدا کرد اما همچنان و با کمک دولت انگلستان نیز نیاز به راه‌حلی جدی داشت.

ایست می‌گوید که رولزرویس از زمان ملی‌شدن این شرکت در سال ۱۹۷۱ هیچگاه به‌صورت مستقیم از حکومت درخواست کمک نکرده است (هرچند ک وام ۲ میلیارد دلاری آن‌ها توسط یک شرکت دولتی تامین می‌شد). تولیدات موتورهای جت نیز در همان سال ملی‌شدن از خودروسازی آن جدا شد. ایست می‌گوید:

موقعیت کنونی جهان در این سال‌ها با دهه ۷۰ تفاوت دارد. به نظر من کمک حکومتی از دیدگاه سیاسی کمک خاصی نخواهد کرد.

موقعیت رولزرویس در صنعت هوانوردی

باوجود اینکه وضعیت پرواز جت‌های این شرکت از دوره همه‌گیری ۷۰ درصد بهبود یافته است اما همچنان زمان طولانی ریکاوری و بازیابی این شرکت باعث نگرانی سرمایه‌گذارانش شده است. با این همه، سیاست لغو قرنطینه هوافضایی برای مرزهای داخلی چین و استفاده از موتورهای جت رولزرویس در هواپیماهای داخلی این کشور، باعث حفظ امیدها روی صنعت هوایی رولزرویس می‌شود.

باوجود اینکه مدیرعامل این شرکت وضعیت آن را کاملا خوب می‌داند اما برای بقا در صنعت هوایی باید به‌روزرسانی‌هایی را در سبد محصولاتش انجام دهد و منتظر هواپیماسازانی چون ایرباس و بویینگ باشد تا محصولات جدیدی را روانه بازار کنند. مشخصا این روند سال‌ها طول خواهد کشید؛ چراکه بویینگ هنوز درحال بازیابی خود از فاجعه ۷۳۷ مکس است و ایرباس هم به سودآوری آسان و سریع علاقه زیادی دارد.

ایست اطمینان دارد که یک هواپیمای بزرگ دوردیفه دیگر تولید خواهد شد که نیازمند موتور رولزرویس باشد. او به سرمایه‌گذاری دوره همه‌گیری اشاره کرد و گفت که این شرکت درحال ساخت موتوری جدید با توانایی حرکت‌دادن یک هواپیمای ۲۰۰ تنی است که مصرف سوختش یک‌پنجم نمونه‌های معمولی باشد.

«ریچارد آبولافیا»، یک مشاور در مدیریت آیرودینامیک، می‌گوید که ضربه‌نخوردن رولزرویس در دوره همه‌گیری کرونا قابل‌تامل است چراکه نه‌تنها شکست نخورد بلکه با وجود نبود دید کافی از کاربری واقعی و فشار زیاد مالی روی بخش مهندسی، روی موتور جدید موسوم‌به «اولترا فن» سرمایه‌گذاری کرد.

رولزرویس اولترا فن

در تولید هواپیماهای جدید یک فاکتور دیگر نیز وجود دارد که از توسعه مدل‌های جدید جلوگیری می‌کند: عدم قطعیت بسیار بالا در پیشرانه این هوانوردها. خطوط هواپیمایی جهان متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ پروازهای خود را عاری از انتشار کربن کنند اما خبری از هواپیمای پاک برای رسیدن به این هدف نیست.

در این میان، رولزرویس درحال انجام آزمایش‌های جدید است. این شرکت تاکنون یک هواپیما تک‌ردیفه برقی مجهزبه باتری را با سرعت ۵۵۵ کیلومتر بر ساعت پرواز داده و ماه گذشته هم نخستین آزمایش پرواز هواپیمای هیدروژنی را انجام داد. این تست‌ها باوجود موفقیت چندان جلو نرفته‌ و پیشرفته نیستند. به گفته ایست رولزرویس هم تنها یک دوجین مهندس را مسئول بخش هیدروژن کرده است.

صنعت هوانوردی برای نیل به هدف حمل‌ونقل پاک خیلی روی سوخت هوانوردی پایا، «SAF»، حساب باز کرده است که از مواد روغن خوراکی تهیه می‌شود. هواپیماها همچنان کربن منتشر خواهند کرد اما این کربن از هوا تولید خواهد شد نه سوخت‌های فسیلی زیرزمینی. این فناوری برای تمام اهالی این صنعت مهم و حیاتی به شمار می‌رود. ایست هم انتظار دارد که تقاضا SAF حداقل تا ۶۰ سال آینده بالا باشد؛ به‌همین دلیل خیلی روی هیدروژن حساب باز نکرده است. او با تردید نسبت‌به استفاده سوخت هیدروژنی می‌گوید:

ما به‌عنوان یک بخش نمی‌توانیم منتظر هیدروژن بمانیم. اگر درباره این سوخت اشتباه کنیم چه می‌شود؟!

ایست باوجود اینکه وارد دوره بازنشستگی می‌شود اما همچنان در راه انتقال انرژی صنعت هوایی کار خواهد کرد؛ هرچند که این‌بار سمتی در شرکتی بزرگ چون رولزرویس نخواهد داشت. او همچنان یکی از اعضای اصلی مدیرعاملان «ASML» خواهد بود؛ شرکتی هلندی که به‌خاطر تولید پیشرفته‌ترین تجهیزات نیمه‌هادی جهان، نقشی اساسی و مهم در اقتصاد کل جهان دارد.

نمونه یک SMR از رولزرویس

با توجه به تجربه ایست در هدایت دو شرکت «FTSE 100» را برعهده داشته است، بعید نیست که دولت انگلستان برای مشاوره سیاست‌های اقتصادی به او روی بیاورد. ایست در نقد وزرای انگلستان به‌خاطر استراتژی‌های «گرم‌وسرد» محافظه‌کارانه عمل کرده است و به گفتن اینکه دولت راه زیادی را در پیش دارد بسنده کرده است. او معتقد است که سیاست‌های اقتصادی دولت بریتانیا می‌تواند از کار روی ماژول‌های رآکتور هسته‌ای کوچک، «SMR»، درس بگیرد؛ این مسئله باتوجه به بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه-اوکراین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رولزرویس امید دارد که تقاضا برای رآکتورهای ارزان‌تر شرکتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک افزایش یابد. با گفته ایست، SMRها وضعیت خوبی دارند و این مورد بهتر هم می‌شود. او حکومت را در نقش روان‌ساز یک ماشین مکانیکی یا کاتالیست یک فرایند شیمیایی می‌بیند؛ چراکه سرمایه‌گذاری‌هایش می‌تواند باعث سودآوری‌اش شود.

ایست درباره دورنمای صنعت تولیدات بریتانیا و توان این کشور در تولید قهرمانان صنعتی خوش‌بین است. او می‌گوید:

ما برخی از بهترین مهندسان را درکشور تربیت می‌کنیم. ما زنجیره تامین تدارک داخلی داریم که شامل شرکت‌های کوچک انگلیسی می‌شوند و توان انجام کارهای خارق‌العاده‌ای را دارند در سطح جهانی، در سطحی بالاتر توانشان حرکت می‌کنند. تنها مسئله همکاری و جمع‌کردن چیزها و داشتن انگیزه برای انجام دادن این کارها است.

کشیده شدن در نبردهای روزمره در هر تجارتی ممکن و آسان است. هر از چندگاهی خوبی‌هایش را به خود یادآوری کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. DoctoR

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    هیدروژن دیگه فایده نداره حالا هرجوری میخواید فکر کنید تویوتا تنها نمیتونه در کل کره زمین سامانه سوخت رسانی هیدروژن ایجاد کنه کنه همین الانش توی پیشرفته ترین کشور های اروپا سوخت هیدروژن برای میرای گرون هست درحالی که تکنولوژی الکتریکی داره با سرعت برق و باد پیش میره اگر تویوتا بخواد برخلاف جریان خودروسازی شنا کنه سرنوشتی جز غرق شدن نداره کاش ی عده بجای دست و پا زدن توی تباهی مطلق یکم فکر کنن

    موافقم 10
    مخالفم 24
    1. phonix

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      نظر شما چیه به این موضوع ورود کنی و باتری سبک وزن بسازی ؟
      مخازن سوخت هواپیما ها در بالشون هست حالا اگر ما بخوایم کل بال هواپیمارو با باتری پر کنیم این سازه دیگه از زمین بلند نمیشه
      ولی هیدروژن ممکنه با وصل شدن یک سامانه به هم در قرار گیری چنیدن مخزن در بال ها و خود بدنه با تکنولوژی فعلی ممکن هست
      ضمن اینکه هیدروژن مصرفی برای این مدل خودرو ها نه تنها گرون نیست بلکه جایگاه های سوخت در اروپا هم وجود دارن ولی خول کمن مثلا یبار مت واتسون در خال برسی میرای گفت فقط یک جایگاه تو کل انگلیسهست که اونم تو لندنه

      موافقم 4
      مخالفم 9
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    علی خان صفرپور
    داداشم
    حاااااال کردم
    عجب مقاله‌ی آموزنده‌ای برای کسانی که در ایران بیزینس دارند .
    نکته‌های بسیار آموزنده‌ای گفته شده که جواب پس داده و رولزرویس نجات پیدا کرده !

    خوندن این مقاله برای همه بیزینسمن‌ها از واجباته !
    فرقی نمیکنه چه بیزینسی دارید ، از کوچک تا بزرگ با بفهمید اول در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و سپس در خدمات پول به دست بیاورید !

    مثل کاری که کره‌ای‌ها کردند و پیروز شدند !
    کره‌ای‌ها برعکس ژاپنی‌ها عمل کردند و قطعه‌فروشان و مکانیک‌ها را با خودشان همراه و مُتَحِد کردند و سود خودشان را به جای فروش خودرو کشاندند به خدمات رسانی به خودروهای کارکرده !
    اینجاست که همه‌ دنیا مو را میبینند و عده‌ی بسیار کمی پیچش مو را میبینند !

    موافقم 14
    مخالفم 23
    1. علی صفرپور

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (173 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما با پدال

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        🙏🏻❤

        موافقم 6
        مخالفم 1
  3. Amiro

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (403 ديدگاه)

    نیازمند واردات از این مدیر ها با ارز نیمایی هستیم لطفاً رسیدگی کنید

    موافقم 19
    مخالفم 3
  4. مازیار

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    تنظیم نصب و بالانس اون پره چرخنده داخل محفظه موتور بسیار مهم و تعیین کننده هست که فقط از عهده چند کمپانی معدود در دنیا برمیاد

    موافقم 26
    مخالفم 1
  5. Mercede kaviani

    ۲۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (550 ديدگاه)

    با سلام به ذوست عزیز علی صفرپور
    وتشکر بی کران از مطلب بی نظیر و عالی شما در مورد شرکت عظیم رولزرویس هلدینک رولزرویسهم مثل 119 ساله خود همواره بهترین ها را در همه زیمنه ها عزضه کرده است ودر زمینه علم تکنیک همیشه اول است رولزرویس هلدینک همیشه محبوبم تشکر که هیچ وقت دوستدانت را نا امید نکردی جز سال 1998
    با تشکر مجدد
    با احترام و ارزوی بهترین ها
    مرسذه دینا کاویانی

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا