رولز رویسصنایع هوایی

رولزرویس تست‌های کم‌مصرف‌ترین پیشرانه هوانوردی دنیا را کامل کرد

رولزرویس اعلام کرد تست‌های پیشرانه هوانوردی فوق‌العاده کارا و کم‌مصرف اولترا فن خود را در دربی بریتانیا تکمیل کرده است. توسعه کم‌مصرف‌ترین پیشرانه هوانوردی دنیا گامی مهم در دستیابی به حمل و نقل هوایی بدون آلایندگی خواهد بود.

این شرکت بریتانیایی اظهار داشت اولین تست پیشرانه جت اولترا فن سبز جدید خود را در تأسیسات دربی بریتانیا به پایان رسانده است. رولزرویس ادعا می‌کند پیشرانه یاد شده ساکت‌ترین و کم‌مصرف‌ترین پیشرانه هوانوردی تاریخ بوده و حدود ۱۰ درصد مصرف سوخت بهتری نسبت به کم‌مصرف‌ترین پیشرانه هوایی کنونی یعنی ترنت WXB دارد.

شرکت موردبحث در بیانیه‌ای گفته است:

اولترا فن یک پیشرانه هوایی جدید است که بزرگ‌ترین در دنیا به شمار رفته و از تکنولوژی‌های جدیدی برای مصرف سوخت بسیار کم سود می‌برد. این امر به معنی آلایندگی کمتر و حفظ محیط‌زیست خواهد بود. تکنولوژی یاد شده قابل تجاری‌سازی بوده و باعث تولید پیشرانه‌ای با محدوده رانش بیش از ۴۴۴,۸۲۰ نیوتونی برای هواپیماهای استاندارد یا پهن‌پیکری خواهند شد که شاید پس از دهه ۲۰۳۰ میلادی تولید شوند.

این پیشرانه جدید از یک فن با قطر قابل‌توجه ۳۵۵ سانتی‌متر سود می‌برد و رولزرویس ادعا می‌کند استفاده از هسته نسبتاً کوچک در این فن یکی از فاکتورهای کلیدی دستیابی به چنین مصرف سوخت پایینی بوده است. نیروگاه جدید رولزرویس در زمان تست‌ها ۶۴ مگاوات قدرت را تولید کرده و درعین‌حال ۲۵ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به رقیبی همچون ترنت داشته است. تست‌های موردبحث در تأسیسات دربی رولزرویس انجام شده‌اند و پیشرانه آزمایشی اولترا فن این شرکت از سوخت هوانوردی ۱۰۰ درصد پایدار استفاده کرده است. بریتانیایی‌ها می‌گویند سوخت یاد شده از ضایعاتی همچون روغن‌های پخت‌وپز به دست می‌آید. رولزرویس می‌گوید:

پیشرانه نمایشی اولترا فن برای آینده طراحی شده و خواهد توانست از همان روز اول با سوخت هوانوردی ۱۰۰ درصد پایدار استفاده کند. همچنین ما به‌صورت فعال گزینه‌های بالقوه استفاده از قوای محرکه هیبریدی و هیدروژنی را بررسی می‌کنیم.

بنا به دلایل یاد شده مدیران رولزرویس مطمئن هستند پیشرانه اولترا فن قواعد بازی را در صنعت هوانوردی تغییر خواهد داد. طوفان ارگین بیلیجیک مدیر ارشد برند موردبحث می‌گوید:

پیشرانه اولترا فن قواعد بازی را تغییر می‌دهد و تکنولوژی‌های تست شده می‌توانند پیشرانه‌های کنونی و آتی را بهبود بخشند. به همین خاطر است که بیانیه ما اهمیت زیادی دارد. ما تاریخچه‌ای درخشان در تولید پیشرانه‌های کارا و کم‌مصرف داریم.

تست این پیشرانه دستاوردی مهم در نیل به اهداف صنعت هوانوردی یعنی آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود. پروژه اولترا فن که از حمایت دولت بریتانیا برخوردار بوده از سال ۲۰۱۴ تاکنون در حال توسعه است. کمی بادنوچ وزیر تجارت بریتانیا می‌گوید:

این تکنولوژی پیشرفته به هدف آتی که آینده‌ای سبزتر برای هوانوردی است کمک خواهد کرد و درعین‌حال سرمایه‌های بیشتری را جذب صنعت هوافضاهای بریتانیا می‌کند که در نهایت منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    آفرین

    موافقم 27
    مخالفم 1
  2. یوسف

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    رولزرویسی که در متن بهش اشاره شده با رولزوریس موتورز که سازنده خودروهای فوق لوکسه و در تملک بی ام و هستش فرق میکنه. این رولزوریس یک شرکت هوا فضا،صنایع دفاعی، موتور کشتی و تاسیسات نیروگاهی و هسته ای هستش که تا سال 1973 با بخش خودروسازی یک شرکت رو تشکیل میدادن ولی بعدش از هم جدا شدن. رولزرویس هولدینگز دومین سازنده موتور هواپیماهای جت و همچنین از سازندگان بزرگ موتور جنگنده هاست.

    موافقم 60
    مخالفم 6
    1. پویا

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (487 ديدگاه)

      تا آخرین آماری که من دیدیم
      بعد از هلدینگ General electric وPratt and whitney سومین تولید کننده بزرگ موتور جت محسوب میشه
      از افتخارات اخیرش هم برنده شدن مناقصه ارتقا بمب افکن های b52 با موتور f130 هست

      موافقم 19
      مخالفم 1
  3. GT R

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    امروزه رولز-رویس هلدینگز، در چهار حوزه فعالیت می‌نماید، که شامل: فناوری هوافضا، صنایع دفاعی، تجهیزات دریایی و انرژی می‌باشد. این شرکت هم‌اکنون دومین تولیدکننده موتورهای جت هواپیماهای مسافربری می‌باشد، همچنین در رتبه دوم سازندگان موتور هواگردهای نظامی نیز قرار دارد.
    منبع : ویکی پدیا
    البته این اطلاعات برای سال های بعد از ۲۰۰۴ هست و معلوم نیست دقیقا برای چه زمانی هست

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. عاشق پدال

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    هر کشوری که به موتور هوایی برسه، یعنی تو تمام زمینه های مهندسی سرمایه گذاری کرده و نتیجه داده.
    یادش بخیر. زمان برجام میگفتن فرانسه تکنولوژی شو بهمون بده تا ما با برجام حال کنیم. نمیدونست این ملت بدبخت که حتی شاسی خودرو نمیتونن بگیرن. چه برسه تکنولوژی ایرباس.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. Mercede kaviani

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    مثل همیشه بی نطیری وبهترین هستی رولزرویس عاشق همیشگی ات مرسده دایانا کاویانی

  6. محمدهادی

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    موتور توربو فن فعلا کارامد ترین و مدرن ترین موتور هوایی در جهانه
    خیلی دوست دارم ببینم واقعا دنیا بعد از توربو جت به توربو فن درمرحله بعد به چه طرحی انتقال پیدا میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا