رولز رویس

مقایسهٔ نسل‌های هفتم و هشتم رولزرویس فانتوم

در صنعت خودروسازی مدرن، اکثر خودروسازان هر پنج سال یک‌بار نسل جدید محصولات خود را معرفی می‌کنند اما نسل قبلی رولزرویس فانتوم به مدت سیزده سال در کارخانهٔ این شرکت در گودوود به تولید رسید؛ حال به‌تازگی سرانجام نسل جدید یا هشتم این سدان فوق لوکس رونمایی شده است و بنابراین حالا زمان مناسبی برای بررسی تغییرات این نسل نسبت به نسل قبلی است.

نمای جلویی

نسل هشتم فانتوم حتی از نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل هفتم خود نیز بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد. چراغ‌های جلوی باریک LED یکی از ارتقاءهای جذاب این سدان لوکس هستند و ظاهری خشمگین‌تر به آن بخشیده‌اند. البته رولزرویس قصد ایجاد تغییرات بنیادین را در فانتوم جدید نداشته است و به همین دلیل شاهد تغییرات ظاهری ظریفی در نسل جدید این خودرو هستیم. بااین‌حال در نمای جلویی فانتوم VIII ورودی‌های هوای بزرگ‌تری دیده می‌شود. علاوه بر این، جلوپنجره هم تغییر کرده و به یک قاب کرومی براق بزرگ مجهز شده است.

نمای جانبی

با نگاه به نمای جانبی می‌توان گفت که دو نسل آن در این قسمت یکسان هستند. بااین‌حال، اوورهنگ جلو در نسل جدید کمی کوتاه‌تر شده که موجب شده دماغهٔ خودرو کوتاه‌تر به نظر برسد درحالی‌که سپر جلوی یکپارچهٔ آن نیز نمایی نرم‌تر از قبل را ایجاد نموده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد خط سقف فانتوم جدید در جلو و عقب شیب بیشتری دارد اما در کل تغییرات جانبی این سدان سوپرلوکس بسیار اندک هستند.

نمای عقبی

نسل هشتم فانتوم در عقب دارای طراحی نرم‌تر و ظریف‌تری نسبت به نسل قبلی است. همچنین سقف و شیشهٔ عقب نیز با فرم نرم‌تری به صندوق بار متصل شده‌اند که موجب ایجاد نمای آئرودینامیک‌تری در فانتوم VIII شده است. از دیگر تغییرات قابل‌توجه این قسمت نیز می‌توان به تغییر چراغ‌های عقب اشاره کرد که به یک حلقهٔ LED هم مجهز شده‌اند.

نمای داخلی

رولزرویس همواره به کابین‌های فوق‌العادهٔ خود معروف است و حالا نسل جدید فانتوم نیز در داخل ارتقاء کاملی را بدون تغییرات ظاهری کلی تجربه کرده است. بزرگ‌ترین تغییر اینجا، استفاده از صفحه آمپر دیجیتالی بجای نمونهٔ آنالوگ نسل قبلی است. این تغییر به نسل هشتم این خودرو نمای داخلی بسیار مدرن‌تری بخشیده است. علاوه بر این، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز بخش گسترده‌ای از نمای بالایی داشبورد را به خود اختصاص داده و به همین دلیل رولزرویس مجبور شده که دریچه‌های تهویه را به بخش پایینی داشبورد انتقال دهد.

صندلی‌های عقب

مطمئناً یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فانتوم صندلی‌های عقب آن است چراکه اکثر مالکین، سواری با فانتوم را در این قسمت تجربه می‌کنند؛ اما رولزرویس در نسل جدید فانتوم تغییرات زیادی در این قسمت ایجاد نکرده است. البته این شرکت تا حد زیادی به سلیقه و سفارشات خریداران برای کابین فانتوم توجه دارد و بنابراین دو نمونه از این خودرو می‌توانند در داخل بسیار با یکدیگر متفاوت باشند. سازندهٔ بریتانیایی مجموعهٔ گسترده‌ای از آپشن‌ها را برای تزئین کابین فانتوم VIII ارائه کرده است که شامل مواردی چون نقاشی‌های روغنی، گلدان‌های چینی و حتی یک کارت طلایی با چاپ سه‌بعدی DNA مالک می‌شود.

زیر کاپوت

رولزرویس در سدان پرچم‌دار خود، قوی‌ترین پیشرانه‌اش را ارائه کرده است و بنابراین به نظر می‌رسد سازنده حتی در این خودرو با چنین تمرکزی بر لوکس بودن، همچنان به اسب بخار و سرعت هم توجه داشته است. فانتوم ۲۰۱۸ به یک پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو جدید مجهز شده است که ۵۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این در حالی است که نسل قبلی از نسخهٔ تنفس طبیعی همین پیشرانه با ۴۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. بدین ترتیب اکنون فانتوم VIII برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به ۵.۳ ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که فانتوم VII این کار را در ۵.۹ ثانیه انجام می‌داد.

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    تو نمای داخلی اشاره ای به تغییر فرمان و اضافه شدن دکمه ها روی اون نشده به نظر من فرمان ظاهر بهتری پیدا کرده

    1. سعید(تهران)

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (496 ديدگاه)

      دوست عزیز با معادل سازی ایران خودرو با فرغون سازی به صنعتگران شریف مشغول به ساخت وسیله پر کاربردی مثل فرغون توهین و بی احترامی میکنید، لطفا اصلاح بفرمائید.

  2. Amir

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    از حالتی که کاپوتش میاد جلو و یک دفعه میاد پایین خیلی خوشم میاد ، بویژه ۲ ستونی که در ۲ طرف با این کار درست میشه ‌.

    1. Amir

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      خود رولزرویس هم مثکه از این ۲ یعنی ستونی که در ۲ طرف کاپوت تشکیل میشه و بعد میاد پایین مثل من خیلی خوشش میاد !
      به ۲ تا عکس‌ اول و آخر دقت کنید ، این ویژگی در نسل جدید خیلی تشدید شده ،

  3. Hamid.Hellcat

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    خاص ترین و با پرستیژ ترین لوکس دنیا

    1. محمد

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (226 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره. رولزرویس فقط یه ماشین نیست، یه شاهکار هنری و مهندسی.

  4. Roham

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    نسل جدیدش خیلی چهره مغرور و با ابهتی گرفته
    ولی کجا سپر جلوش یکپارچه ست؟!!!
    منظورش با بدنه ست یا …؟
    تو عکس که با بدنه یکپارچه به نظر نمیاد!!!
    شاید من اشتباه برداشت کردم
    ولی به نظر من نمای داخلی نسل هفتمش خیلی لوکس تر به نظر میاد که شاید به خاطر رنگ چوب استفاده شده ست و خب اینا تو رولزرویس کاملا قابل سفارشه
    نکته دیگه اینکه اینکه لا اقل تو عکس ، کف پوش های نسل هفتم به مراتب حس بهتری به بیننده می ده!

  5. PaRHaM

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    واقعا شاهکاره❤??
    خیلی دوسش دارم

  6. آرش

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    قیافش لامصب قیافش! مغروره، طوری که انگار به تسلط و برتری خودش واقفه و نیازی نداره اینو به کسی ثابت کنه.

  7. Amir

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (56 ديدگاه)

    لامصب جلو پای سرنشینان عقب انقدر جا هست میشه پشتی گذاشت با بی ژامه لم داد همون پایین خیلی هم راحت تره. /:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا