گروه خودروسازی سایپا مشخصات و ویژگیهای کراس اوور آریا را اعلام کرد. تولید آریا از زمستان ۱۴۰۲ آغاز شده و در بهار سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد.
به گزارش پدال، هاچبک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. با روی کار آمدن محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید سایپا پروژه عرضه این خودرو به دلیل ایرادات مختلف متوقف شد. سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگیهای شاهین عرضه میشد قطعا شکست میخورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگیهای آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.
در پروژه احیای آریا شرکتهای دانگ اتومبیل چین (DAE) و HARBIN DONGAN چانگان به عنوان شرکای سایپا وظیفه تأمین موتور، گیربکس، پلتفرم برق و تریم داخلی آریا را برعهده دارند. به زبان سادهتر آریای جدید باطنی کاملا چینی پیدا کرده؛ البته که تکنولوژی و ویژگیهای قوای محرکه و کابین آریا به حدی بروز هستند که سایپا از پس طراحی و تولید قطعات آنها بر نمیآید.
مشخصات فنی سایپا آریا
نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی 4J20V شناخته میشود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M20 مونتاژ شود.
بنابر اعلام سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد این موتور بر روی آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ ارائه دهد. موتور M20 مجهز به تکنولوژی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) و مصرف ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
پیشرانه M20 آریا که در حال حاضر بر روی محصولات چانگان نیز استفاده میشود قرار است با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE (مشابه دنا و تارا) عرضه شود. هنوز از قابلیتهای حرکتی و شتاب آریا اطلاعاتی در دست نیست چرا که فرآیند صحهگذاری و کالیبراسیون محصول به اتمام نرسیده و آریا در حال گذراندن تستهای تابستانه خود در بیابانهای چین است.
امکانات ایمنی و رفاهی سایپا آریا
با دست و دلبازی سایپا قرار است آریا لقب پرآپشنترین خودروی ایرانی را یدک بکشد. امکانات آریا طیف متنوع و بروزی را در بر گرفته که حتی از امکانات ایران خودرو ری را نیز در بعضی موارد بیشتر است. از روزی که شاهین به عنوان نسخه سدان آریا به خیابانها آمد در کنار عیوب موتور ۸ سوپاپه توربو، نقدهای زیادی به طراحی داخلی آن نیز وارد شد. برخلاف طراحی بیرونی شاهین که به عنوان زیباترین سدان ایرانی شناخته میشود، داشبورد آن قدیمی و ساده است.
سایپا با شناخت دقیق از ایرادات محصول قبلی این پلتفرم تصمیم گرفته برای جلب رضایت مشتریان دست به دامن چینیها شود. برای نخستینبار در نمایشگاه خودروی مشهد تصویری از کابین جدید آریا منتشر شده که حاکی از تغییر اساسی در خودروی سایپا دارد. بنابر اعلام مدیران سایپا، این شرکت برای ارتقای کیفیت متریال داشبورد و نصب امکانات جدید تصمیم گرفته صفر تا صد کابین آریا را از نو طراحی کند.
در کابین جدید آریا به طور کامل از پوششهای نرم و چرمی استفاده شده و برای نخستینبار امکانات بروزی همچون هداپ دیسپلی و شارژر وایرلس در یک خودروی ایرانی نصب شده است. چنانچه نمای داخلی نمونه تولیدی با تصویر گرافیکی فوق مشابه باشد شاهد زیباترین و بروزترین کابین بین خودروهای ایرانی خواهیم بود. استفاده از المانهای لوکس نظیر ساعت آنالوگ، چرم قهوهای و تزئینات نقرهای، کابین جدید آریا را از نظر طراحی و رنگبندی یک سر و گردن نسبت به ری را ایران خودرو بالاتر نشان میدهد.
قرار است آریا در دو مدل بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه شود. ظاهرا خبری از تیپ بندی متنوع در این خودرو نیست و آریا تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود. از امکانات آریا میتوان به این موارد اشاره کرد:
- کلاستر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- هداپ دیسپلی
- رادار نقطه کور
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور نور و باران
- نورپردازی داشبورد و رودریها
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد
- شیفتر برقی تعویض حالت گیربکس همراه با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان
- صندلیهای برقی سرنشینان جلو همراه با گرمکن
- درب صندوق برقی
- کول باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان ردیف عقب
قیمت تقریبی و بررسی جایگاه سایپا آریا در بازار
سایپا با عرضه آریا به دنبال رقابت جدی با ایران خودرو “ری را” است. هر دو شرکت تلاش دارند محصول خود را زودتر روانه بازار کنند؛ سرعت در تحویل اولین سری تولیدی و همچنین قیمتگذاری منطقی در تعیین برنده نهایی مسابقه آریا و ری را موثر هستند. سایپا نیز همچون ایران خودرو سودای قیمت میلیاردی برای دسته گل خود دارد.
بخوانید: مشخصات و ویژگیهای ایران خودرو ری را
با نگاه به ویژگیهای فنی پروژه ری را و آریا میتوان پی برد با توجه به اینکه عمده قطعات آریا از چین تأمین میشود و طراحی مجموعههای فنی آن توسط خارجیها انجام شده آریای سایپا کیفیت بالاتر در عین حال قیمت گرانتر و از آن طرف ریرای ایران خودرو نیز به دلیل استفاده از قطعات مشترک با دنا و تارا قیمت کمتر ولی ایرادات و خرابیهای بیشتر و در نتیجه مراجعات بیشتری به نمایندگی داشته باشد.
شما بگویید؛ با بودجه تقریبی یک میلیاردی، سایپا آریا انتخاب شما خواهد بود یا ایران خودرو ری را؟
امیرحسین
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ارزش این ماشین نهایتا ۲۰۰ میلیون
اگه قراره یک میلیارد باشه بهتره با این قیمت یه چینی بخریم که کلی اپشن بیشتر و بهتر و باکیفیت تر داره.
من از همین الان میگم بیشتر اپشنای این ماشین درست کار نخواهد کرد همونطور که عادی ترین اپشن ها توی ماشین های سایپا بعد از مدتی خراب میشن و با مشکل مواجه میشن.
جدای از همه اینها هنوزم که هنوزه داشبوردایی که میزنن اصلا قابل مقایسه با داشبورد های جدید نیست
رضا
۲۱ شهریور ۱۴۰۲الآن یک موتور سیکلت معمولی رو باید بابتش 80 تا 120 بدهی ، یک دوچرخه معمولی رو باید بابتش بالای 20 بدهی ، بعد می گی این ماشین می شه 200 میلیون تومان !؟
ملت بی فکر همینه ، اینهمه هم لایک گرفتی ؟
منطق ملت کجا رفته ؟
phonix
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اون موتور نهایتا اندازه دوچرخه ای که گفتی قیمتشه دوچرخه زیر 20 تومنه معمولیاش عقل تو کجا رفته ؟
اصلا کجا زندگی میکنی ؟ منظورت ملت کجاس ؟ جیبوتی ؟
امین
۱۰ دی ۱۴۰۲مسئله اینه که شما پذیرفتی موتورسیکلت ۸۰ تا ۱۲۰ ارزش داشته باشه ولی واقعا نمی ارزه. شما تمام قطعات را خودت بخر مونتاژ کن نهایتا ۳۰ تومن میشه نه ۸۰ تومن
شهروند
۱۸ بهمن ۱۴۰۲عزیزم گفته ارزش این ماشین نهایتا 200 یعنی بیشتر نمیارزه پول نده
اتابک
۱۹ اسفند ۱۴۰۲به نظرم کارمند شرکت سایپاهستی شما، آخر منطق!!!!!!!!
مهدی
۷ تیر ۱۴۰۳اگه قیمتش زیره ۵۰۰ باشه با ارزشه🙌🏻
حسن کریمی صدیق
۱۹ شهریور ۱۴۰۲جفت چرخ جلو از سگ دست کنده میشود مثل رویال شورلت .ترمزهای آریا بد است مثل اسلافش. .
سامان
۲۰ شهریور ۱۴۰۲قیمتش بالا باشه شکست میخوره
H.h
۲۲ شهریور ۱۴۰۲قیمت بالای ۵۰۰ میلیون هردو ماشین اریا و ریرا قطعا شکست خواهند خورد…
مسعود
۲۲ شهریور ۱۴۰۲واسم سواله چرا هر خودرویی تولید میکنن یک سال بعدش هاچ بکشو میزنن؟!!!
پراید ، ساینا=کویبک ، ال نود ، تیبا =تیبا۲ ، شاهین = آریا
باز خوبه شاهین و پیکان وانت نکردن
مثل پرشیا🥴
اتاق تیبا و کویبک رو دستشون باد کرده چراغ و جلو پنجره و سپر و عقب و جلو عوض کردن یه طرحی رو در انداختن شده آریا
… آب قطعه
ناشناس
۲۲ شهریور ۱۴۰۲از روی عکس کیفیت پایین داشبورد و رودری ها مشخصه و بوی تند پلاستیکش تا اینجا میاد
کریم بلوچی
۲۳ تیر ۱۴۰۳شما ی ماشین با کیفیت داخلی پیدا کن بجز سری های زیر ۸۹
مینویی
۲۵ شهریور ۱۴۰۲یک میلیارد تومان برای این خودرو (آریا) بسیار بسیار گرانه…با توصیفات اعلامی تا 500 میلیون یدک نیست!!
علی
۲۵ شهریور ۱۴۰۲یه تومان خوب طرف میره یه کراس اور چینی میخره….الان جک اس 3و ام وی ام x22pro
s5هایما و….بدبختی اینه این دو شرکت رقابتم بلد نیستم از بس انحصاری بوده …..
عبدالله
۲۵ شهریور ۱۴۰۲سلام برای سلامتی و عاقبت بخیر هموطنان عزیزم دعا میکنم با این اوضاعی که همه میبینیم حرفی برای گفتن نمیمونه امیدوارم مسئولین زودتر بیدار شن
سیدح
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ای مردم تجربه نشون داده علاج کار نخریدنه
هرچی اشغال رو خورد مردم میدن .فکر میکنن مردم ….
Viper
۱۹ مهر ۱۴۰۲در وصف حال صنعت خودروسازی ایران همینقدر بگم که جلوی ۱۴۰ اسب بخار علامت تعجب میزاریم 🤣
سجاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳دوستان عزیز قیمت رو که بحث کردن ما مشخص نمیکنه بازار مشخص میکنه اونم تکلیفش روشنه سایپا و ایرانخودرو یه خر بیارن دو تا رنگ قرمز و مشکی بزنن بهش به همت مسئولان و دلالان همیشه در صحنه میشه پرچمدار صنعت خودرو و قیمتش هم هر چی عشقشون بکشه یه نگاه به قیمت تارا v4 و شاهین cvt بندازین تا از قیمت این شاهکار جدیدشون زیاد تعجب نکنید
علی برکت الله
علی
۱۹ فروردین ۱۴۰۳سلام
شاهین اتومات لیاقت این قیمت رو داره . الان بسیاری از خودروهای گرانتر دارای سنسور نور و باران نیستند . مثل chery tiggo 5 که گرونتره .
علی حیدری
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳کاری ندارم کی میخاد بخره و طرز فکر و تحصیلاتش در چه حده ،یا واقعا مصرف کنندس یا صرفا جهت دلالی و کسب سود
فقط اینو بگم شاهین هم مثل تمام فرقون های طراحی ایران طراحی و اتاقش افتضاح بود و اصلا استاندارد خاصی نداشت
حالا همونو میخان کراس اوور کنن
بابا حداقل ریرا مشابه محصولات دیگه ایران خودرو نیست حداقل تو ظاهر
این چه افتضاح شرم آور جدیدیه آخه که همون شاهینو میخایید کراس کنید با اون طراحیش
دقیقا مثل پراید که تیبا شد بعد همون ساینا و کوییک و سهند و آشغالای همیشگی
خب مسلمه من اگر خر مرده رو بیارم همه بخرن تا آخرش همونو با تعویض رنگ و سایز میدم به آدمای کور
فقط و فقط از ماست که بر ماست
1234
۷ تیر ۱۴۰۳وقتی کوئیکا رو میریزی تو شاهینا
کریم بلوچی
۲۳ تیر ۱۴۰۳من خودم حدود ۱۷ ساله که پشت فرمونم از پژو مدل ۸۳ الی ۹۹ داشتم
تنها ماشینای ایرانی که نداشتم سمند و سورن و دنا بوده
تا چند مدت پیش پارس موتور جدید مدل ۴۰۳ داشتم صفر خشک بودش رودری سمت شاگرد صدا میداد متوجه شدم از داخل شکسته مجبور شدم عوضش کنم با این وضعیت بنظرم ی ماشین از سری های پژو یا پراید مدل ۸۵ الی ۸۹ بگیریم خودمون جمش کنیم سوارشم بشیم بهتره تا این آشغالای سری ۴۰۰ به بالا رو بگیریم
کاوه
۲ شهریور ۱۴۰۳خودرو شاهین مدل 1402دارم یکسال خورده ای کار کرده سیستم اندروید نداره آپ نشان کار نمیکنی خیلی وقتها قاطی میکنه بلوتوث موزیک خیلی وقت ها قطع هست سنسور باد لاستیک عملا خطا داره چراغ جلو شاگرد و چراغ ترمز عقب راننده دوماه یک بار می سوزه واشر توربو 10 هزارتا کار نکرده سوخته روغن بخوای تعویض کنی روغن بیرون نهایتا 700تومن میگیرن ولی خود سایپا بخاطر گارانتی 1300میگیره بشدت هندلینگ ضعیفه رو هر دست اندازی بری قشنگ دومنر رو هوای فقط شتاب داخل شهر داره خارج از شهر اصلا ولی چرخش اندازه محصولات ایران خودرو ارزش داره بازم