برخی اوقات سازندگان ایرانی بازار خودروهای خود را با دست خودشان خراب میکنند! حتی اگر این خودرو وارداتی و یا مونتاژی بوده و محصولی داخلی نیز نباشد. شاید بپرسید چرا؟ اجازه دهید برایتان توضیح دهم. کمتر از دو سال است که شرکت سایپا یکی از پرفروشترین کراساوورهای بازار چین یعنی چانگان CS35 را وارد و حتی اخیراً به مونتاژ آن در سایت “کاشان” اقدام نیز نموده است، اما این محصول که نسبت به بسیاری از چینیهای موجود در ایران، از وضعیت کیفی بالنسبه بهتری برخوردار است هنوز نتوانسته آنچنانکه باید و شاید خودی در بازار نشان داده و یا بهاصطلاح جا بیفتد. مهمترین دلیل این امر هم به نحوه قیمتگذاری نامناسب این خودرو برمیگردد.
شرکت سایپا، ابتدابهساکن چانگان CS35 را با قیمتی بیش از ۸۰ میلیون تومان روانه بازار نمود، ولی پس از استقبال سردی که از آن به عمل آمد، در چندین مرحله، بهای آن را به ۶۴ میلیون تومان تنزل داد. شرکت سایپا با آن همه سابقه و آشنایی خود با بازار ایران بایستی این نکته بدیهی را درک میکرد که اولاً، اکثر خریداران ایرانی به این راحتی حاضر نیستند برای یک خودروی ناشناخته چینی تا این حد هزینه کنند، آنهم خودرویی که ظاهرش چندان شبیه کرهایها نیست! و ثانیاً، عمده مصرفکنندگان و بهخصوص مشتریان خودروهای زیر صد میلیون تومانی، هیچگاه نوسانات پیاپی در قیمت یک خودرو را برنمیتابند، بهویژه اگر قیمت این خودرو روز به روز در حال کاهش بوده و خریدش ضرر هنگفتی را دامنگیرشان نماید. پس بهخوبی شاهدیم که طمعورزی اولیه طرف ایرانی، بیش از همه به خود او زیان وارد نمود و بازار محصولش را هم بهنوعی خراب کرد، اما حال که مونتاژ این خودرو در کشورمان آغاز شده، بهتر است که شرکت سایپا به تثبیت قیمت این خودرو اقدام نموده و بهای آن را در حد معقولی پایین بیاورد، زیرا هنوز هم این خودرو با نرخ فعلی تا حدی گران به نظر میرسد. بگذریم! اکنون وقت آن رسیده که نگاه کوتاهی به مختصات کلی چانگان CS35 بیاندازیم.چانگان CS35، برای نخستین بار، در سال ۲۰۱۱ میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان ظاهر شد آنهم به هیئت یک خودروی کانسپت، اما یک سالی زمان برد تا شکل نهایی به خود گرفت و مهیای رونمایی در نمایشگاه پکن گردید. در نهایت نیز، تولید این خودرو در سیام ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی، در خاک چین آغاز شد. طراحی بدنه
طراحی بدنه چانگان CS35 با کمک طراحان ایتالیایی صورت پذیرفته است. این طرح، از سبکی مستقل سود برده و از هیچ خودروی دیگری هم در این کره خاکی تقلید نکرده است. خطوط سیالی در اقصی نقاط بدنه آن به کار رفته و جلوهای خاص را برای آن مهیا نموده است. البته این سبک از طراحی با آنکه هیچ ایراد فاحشی هم بر آن مرتبط نیست و حتی از برخی زوایا نیز زیباست، ولی در کشورمان چندان جا افتاده نیست و برخی از هموطنان آن را نمیپسندند. و در این میان، بیشتری ایرادی که از آن گرفته شد، مربوط به طول کم این خودرو و طراحی بخش عقب آن بود، طرحی که از دید برخی از افراد حتی ناقص نیز ارزیابی میشود! اینکه این ایراد تا چه حد درست است بستگی به دیدگاه مشتریان و نیز نظر متخصصان طراحی دارد.
برخلاف طراحی بحثبرانگیز بدنه، کابین چانگان CS35 جایی است که تا حدی میتواند رضایت خاطر خریداران خود را فراهم آورد. طراحی این کابین به ساختههای فورد بسیار نزدیک است، بهخصوص فرم پنل میانی داشبورد که ابزار و ادوات بر روی آن جای گرفتهاند. متریال و مواد به کار رفته در آن نیز از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت هستند که تا حدی نسبت به دیگر همقطاران چینیاش در بازار بهتر بوده ولی کماکان از نرم ایدهآل خود فاصله دارد.
همانطور که پیش از این نیز بارها گفته شد، به رغم پیشرفتههای صورت گرفته در چند سال اخیر، هنوز هم کیفیت نهچندان خوب مواد به کار رفته در داشبورد و نیز کابین، پاشنه آشیل اکثر محصولات چینی به شمار میآید و به نظر میرسد که خیلی از سازندگان آن دیار، این مطلب ساده و بدیهی را درک نکردهاند که کیفیت مواد داخل کابین هم در جای خود بسیار مهم است و لااقل مشتریان ایرانی را نمیتوان را با یک داشبورد پلیمری ساده اما با ظاهری زیبا گول زد! البته ناگفته نماند که برخی از سازندگان چینی منجمله هاوال و جیلی و… تا حد زیادی به کیفیت داشبورد خودرو و عایقبندی آن اهتمام دارند و لااقل از این لحاظ نسبت به دیگر همقطاران چینی خود جلوتر هستند.
گرچه فضای موجود در کابین و صندوق چانگان CS35، با دیگر همتایان چینیاش، منجمله امویام X33 و یا لیفان X60 یکسان نبوده و کمی کوچکتر است ولی با این حال، چهار سرنشین بزرگسال بهراحتی میتوانند در آن جای گیرند و از فضای سر و پای مناسبی نیز بهرهمند شوند. حجم صندوقعقب آن بهوضوح اندک است و بیشتر شبیه خودروهای هاچبک است تا یک کراساوور کوچک.
نورپردازی مناسب داخل کابین هم از نقاط مثبت دیگری است که در این خودرو مشاهده میشود. صفحه مدرج پشت فرمان، با خطوطی خوانا مدد دهنده راننده در شبهنگام است و فرمان الکتریکی خوشدست آن یاری گر او در ترافیکهای سخت درونشهری.
چانگان CS 35 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری تمام آلومینیمی ۱۶ سوپاپ نیرو میگیرد. این پیشرانه که با نام BLUE CORE عرضه میشود، با همکاری شرکای خارجی چانگان، منجمله مزدای ژاپن و فورد آمریکا تکوین و توسعه یافته است و از ویژگیهای آن میتوان به مصرف کمتر، کارایی بهتر و نیز آلایندگی کمتر نسبت به پیشرانههای متداول بنزینی اشاره نمود. خروجی توان این پیشرانه معادل ۱۲۵ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۱۶۰ نیوتنمتر است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میشود که نسخههای تولید شده کشورمان با گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند.
از لحاظ ایمنی، چانگان CS35 توانسته است ۴ ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت نماید. نسخه مونتاژ ایران این خودرو، به طور استاندارد از ۴ عدد کیسه هوای ایمنی برخوردار است و به اقلامی همچون سامانه ضد بلوکه ترمز، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و نیز سامانه کمکی ترمز در شرایط اضطراری مجهز هست. در کنارش، از کمربندهای ایمنی سه نقطهای و پیش کشنده نیز بهره میبرد.
از همان بدو ورود، چانگان CS 35، همیشه جز ۱۰ کراساوور پرفروش بازار چین بوده و در سال ۲۰۱۵ میلادی، با فروشی نزدیک به ۱۷۰ هزار دستگاه، مقام پنجمین کراساوور پرفروش بازار چین را از آن خود نموده است. پس با این تفاسیر میتوان این خودرو را محصولی سخت چینی پسند دانست.
در بازار کشورمان نیز، اگر بهای این خودرو در ارقام پایینتری تثبیت شده و شرایط فروش آن سهلتر گردد میتوان بازار خوبی را برای آن پیشبینی کرد، بهویژه آنکه این خودرو توسط دومین خودروساز کشورمان تولید میشود و از این لحاظ میتوان انتظار خدمات پس از فروش بهتری را لااقل نسبت به دیگر خودروهای وارداتی و مونتاژی داشت. البته امکان تحقق این موارد در صورتی امکانپذیر است که کیفیت این خودرو به بهانه ایرانیزه شدن و استفاده از قطعات داخلی به پایین سطح ممکن تنزل نیابد! به امید روزی که شاهد تولید بهترینها توسط سازندگان ایرانی باشیم.
مشخصات فنی چانگان CS35
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ – ۵۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ الی ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون
سیستم فنربندی عقب: بازوهای نیمه دنبالهای (TRAILING ARM)
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی
مصرف سوخت در سیکل ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک
نوع محور محرک: دیفرانسیل جلو
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۱۶۰/۱۸۱۰/۱۶۷۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲۵۶۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۷۰ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۵۲ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۰ R 16
۴ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
۴ عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BAD)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع
تجهیزات رفاهی
طبق مندرجات وبسایت شرکت سایپا این خودرو با تجهیزات رفاهی ذیل عرضه میشود البته با قید این نکته که ” احتمال مغایرت در عکسها و مشخصات فنی با خودروی تحویلی وجود دارد ”
سانروف برقی
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
فرمان الکتریکی (EPS)
صندلیهای چرمی
آینههای جانبی با قابلیت تاشوی برقی + مجهز به چراغ راهنما
صندلی راننده قابل تنظیم در شش جهت
سنسور پارک دندهعقب
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
دکمههای تنظیم بر روی فرمان + قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم تهویه مطبوع
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD PLAYER و پورت AUX،USB
۶ عدد بلندگو
بازکننده درب باک و صندوقعقب از داخل
چراغهای جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع
ریموت کنترل تاشو
زیر آرنجی مرکزی جلو
کامپیوتر اطلاعات سفر
هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی
برفپاککن عقب + گرمکن شیشه عقب
و…
در ایران: ۶۶ میلیون تومان (ثبتنام در نمایندگی شرکت)
در چین: ۹۲,۹۰۰ یوآن (نسخه اتوماتیک، تیپ LUXURY)
در امارات: ۵۴,۹۹۵ الی ۵۹,۹۹۵ درهم
منابع:
GLOBALCHANGAN.COM
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
ماندانا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام من هم واسه چانگان ثبت نام کردم تسهیلاتیشو ۱۴ اردیبهشت ثبت نام کردم دوستان آیا می دونین کی تحویل میدن دقیقا؟
محمدرضا محمدیان
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶من جدید ثبت نام کردم
رضا
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان
امروز رفتم نمایندگی سایپا در شیراز ظاهرا ایربگ های جانبی را سایپا در مدل اتومات هم حذف کرده
همچنین سیستم کنترل کشش که نسبت به نمونه وارداتی در مدل مونتاژ داخل حذف شده
اگر کسی در این مورد اطلاعاتی داره لطفا اعلام بفرمایید
بهزاد
۲۸ بهمن ۱۳۹۶من تحویل دی ۹۶ ،۴ ایربگ هست
محمدرضا محمدیان
۱ خرداد ۱۳۹۶سلامی دوباره بنده ثبت نام کردم گفتند دعوت نامه هفته ۴ تیر ماه میاد دیگه خدا میدونه کی تحویله
علی
۱۵ خرداد ۱۳۹۶سلام منم میخوام ثبت نام کنم ماشین خوبی ارزششو داره چون ال نود دارم پشیمون نمیشم راهنمایی کنید
امیررضا
۲۷ مرداد ۱۳۹۶بنده خدا شانس بیاری سایپا اپشن فرمون رو برنداشته باشه.یه اپشن خیلی مهم دیگه هم که داره اونه که اون جلو یه چیزی به نام موتور گذاشته رو این مدل تازه 1600هم هستش دمشون گرم خداییش خیلی اپشنای با حالی گذاشتن فقط کاش اپشن صندلی راننده رو هم در اینده در نظر بگیرن خیلی حال میده یکی از فامیلای پولدارمون ماشینش صندلی داشت خداییش این پولدارا چه ماشینایی سوار میشسن همشون اپشن دارن
henry
۱ مهر ۱۳۹۶سلام . به این میگن یه مطلب عالی و مصور از یک خودرو. از تمام خودرو صندوف و کابین و خارج کاملا تصویر تهیه شده بود. بسیار متشکرم
علی شکیبا
۵ مهر ۱۳۹۶دوستان عزیز چانگان نسبت به قیمتش واقعا ماشین عالی و خوب و بی سروصداهستش و دقت زیادی در طراحی و ریزه کاری آن شده است و با وجود چینی بئدنش احساس استفاده از یک خودروی مدرن رو به راننده میده.
علی شکیبا
۵ مهر ۱۳۹۶سلام دوستان عزیز چانگان نسبت به قیمتش واقعا ماشین عالی و خوب و بی سروصداهستش و دقت زیادی در طراحی و ریزه کاری طراحی آن شده است و با وجود چینی بودنش احساس استفاده از یک خودروی مدرن رو به راننده میده. استقبال کنید تا خودروهای قویترشو هم بیاره ایران و چری و لیفان بی کیفیت رو از بازار بیرون کنه. چری خجالت نمیکشه موتور قدیمی 2000 پرمصرف x33 رو روی تیگو و آریزو میزاره و 90 میلیون از ملت ساده ما میگیره.
محمد
۵ آبان ۱۳۹۶سلام اقا من میخوام بخرم الان پارس ۹۶ دارم میخوام بدم دیگه تکراری شده این ماشینا ایرانی خواستم ببینم واقعا خوبه اونایی که دارن راضین
آبتین
۱۴ آذر ۱۳۹۶خیلی ماشین خوبی هست نسبت به قیمتش خیلی خوبه و زیبا ست اتاق خیلی خوبی هم داره گیربکس ژاپنی هست وشتابش هم خوبه
بهرام
۱۲ دی ۱۳۹۶من این ماشینو یک یک سالو نیم دارم و ازش خیلی راضی هستم اونهایی که اشتباهی راهنمایی می کنن شتر سوار هستن.
ساسان منصوری
۳۰ بهمن ۱۳۹۶فضای بار صندوق ماامیدکننده است چطوری میشه با این خودروی دم کوتاه دم بریده خانواده ای ۵نفره سفربره جای دوساک کوچک بیشتر نداره حیف شد انتخاب عالیه میشد اگر جای صندق عقب ان مناسب بود