چندی است که خبر ورود یک محصول جدید از تولیدات سایپا به ناوگان تاکسیرانی منتشر شده و در بعضی از شهرها هم تعدادی از این محصول به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شده است. این خودرو آریو نام دارد و محصولی از کمپانی چینی زوتی است که به کپیبرداری صرف از خودروهای سایر کمپانیها مشهور است. البته تقریباً همه خودروسازان چینی کموبیش درزمینهٔ کپی کاری دستی بر آتش دارند، اما این روزها زوتی در کپیبرداری زبانزد خاص و عام شده است. نام اصلی این خودرو، زوتی Z300 میباشد و شباهت انکارناپذیری به تویوتا Allion دارد، بهگونهای که میتوان این خودرو را بهجز در چند بخش کوچک از جمله جلوپنجره و چراغهای جلو کپی کاملی از تویوتا آلیون نامید.
آریو در ابتدای ورود به ایران با قیمتی در حدود ۷۲ میلیون تومان به فروش میرسید و در آن دوره استقبال عمومی چندانی از آن صورت نگرفت؛ اما پس از مدتی، مونتاژ این خودرو در داخل کشور آغاز شد و با داخلی سازی برخی قطعات، حذف بعضی آپشن ها و البته کاهش یافتن تعرفههای وارداتی که به سبب مونتاژ در داخل انجام شد، قیمت این خودرو برای نسخه دندهای به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای نسخه اتوماتیک به ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
آریو اتوماتیک از یک موتور ۱۶۰۰ سیسی میتسوبیشی استفاده میکند که در لنسرهای دندهای هم به کار رفته است. این موتور برای آریو ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. همچنین آریوهای دندهای از یک موتور ۱.۵ لیتری میتسوبیشی با توان ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتنمتر استفاده میکند.
همانطور که گفته شد، چند ماهی است که نسخه تاکسی آریو با قیمتی کمتر است نسخه عادی برای طرح تعویض تاکسیهای فرسوده پیشنهاد شده است و تعدادی از آنها هم برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شدهاند. در این حال ممکن است که بسیاری از اینکه این خودروی چینی و ناشناخته برای استفاده در تاکسیرانی انتخاب شده است، انتقاد کنند. البته این اعتراض کاملاً وارد است، اما اگر از منظری دیگر به قضیه نگاه کنیم، آریو گزینه آنچنان بدی هم برای استفاده بهعنوان تاکسی نخواهد بود.
البته قطعاً در حالت ایده آل هیچکدام از خودروهای چینی نهتنها برای استفاده در تاکسیرانی، بلکه برای هرگونه استفاده دیگری نیز مناسب نیستند، اما مسئله اینجاست که شرایط کشور ما چندان شرایط ایده آلی نیست. در کشور ما که تویوتا کمری که در کشورهای بسیاری بهعنوان تاکسی خدمت میکند، یک خودروی کاملاً لوکس و اشرافی محسوب میشود و حتی هیوندای اکسنت با آن ابعاد کوچک بالای ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، باید به دنبال گزینههای ارزانتری برای تاکسی بود، چراکه رانندگان تاکسی معمولاً آنقدر ثروتمند نیستند که توانایی خرید یا تأمین هزینههای جاری چنین خودروهایی را داشته باشند و پرداخت کرایه چنین تاکسیهایی نیز از عهده هرکسی برنخواهد آمد.
از طرف دیگر خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ نیز علاوه بر کیفیت پایین، استهلاک بسیار بالا و مصرف سوخت زیاد، از یک ضعف بزرگ رنج میبرند و آن نبود گیربکس اتوماتیک است که برای تاکسیها بسیار مهم است. همه ما بهخوبی واقف هستیم که رانندگان زحمتکش تاکسی ساعتهای بسیاری در هر روز را در پشت فرمان میگذرانند و مدام در حال کلاچ گیری و تعویض دنده هستند. این شرایط میتواند به سرعت باعث استهلاک بدن از جمله مشکلات زانو، کمر، ضایعه دیسک و … شود و هزینههای درمانی زیادی را به رانندگان تاکسی تحمیل کند. به همین دلیل در اکثر کشورها برای تاکسیها از خودروهای دنده اتوماتیک استفاده میکنند تا از بروز چنین مشکلاتی برای رانندگان تاکسی جلوگیری شود.
در چنین شرایطی باید سعی شود که از یک خودروی دنده اتوماتیک برای تاکسی استفاده شود که قیمت بالایی هم نداشته باشد و استهلاک پایینی هم داشته باشد؛ بنابراین در شرایط فعلی کشور ما که هیچ خودروی مناسب دیگری با قیمت قابل پرداخت برای رانندگان تاکسی وجود ندارد، شاید آریو گزینه نسبتاً مناسبی باشد. این خودرو از گیربکس اتوماتیک بهره میبرد که خود نکته مهمی برای استفاده در تاکسیرانی است. همچنین این خودرو در کلاس خود خودرویی جادار محسوب میشود و فضای خوبی برای سرنشینان فراهم میکند. علاوه بر اینها، موتور این خودرو که از محصولات کمپانی میتسوبیشی ژاپن است و تحت نظارت همین کمپانی در چین تولید میشود، استهلاک پایینی داشته و میتواند بسیار بیشتر از موتورهای قدیمی و بیکیفیت خودروهای داخلی عمر کند. ضمن اینکه این موتور مصرف سوخت پایین و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارد که از نظر محیط زیستی هم برای خودرویی که قرار است چندین ساعت در روز کار کند مناسب خواهد بود. در نهایت اینکه بنا بر تستهای انجام شده، سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو بهگونهای تنظیم شدهاند که سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم کنند و این مسئله نیز میتواند برای یک تاکسی حائز اهمیت باشد.
البته آریو معایبی نیز دارد. از جمله اینکه خودروی چندان پر شتابی نیست و به دلیل داشتن سیستم تعلیق نرم، هندلینگ بالایی هم ندارد، در نتیجه نمیتوان از این خودرو انتظار رانندگی پرشتاب و اسپرت را داشت. البته این مورد چندان برای یک تاکسی که اغلب در شهرها مورد استفاده قرار میگیرد چندان مسئله مهمی هم نیست؛ اما یک ایراد مهمتر به آریو وارد است و آن قیمت بالای قطعات و کم بودن لوازمیدکی و تعمیرکار ماهر برای این خودرو در کشور ماست.
همانطور که میدانیم، قشر زحمتکش رانندگان تاکسی آنقدر درآمد ندارند که از پس هزینههای سنگین لوازمیدکی برآیند و قیمت لوازمیدکی آریو در بعضی موارد به چند برابر قیمت لوازمیدکی خودرویی مثل سمند میرسد. ضمن اینکه به دلیل حضور زیاد این خودرو در شهر و ترافیک، امکان بروز تصادف برای آن بسیار زیاد است و در نتیجه لوازمیدکی خصوصاً قطعات بدنه آن باید بهوفور در بازار وجود داشته باشد و آریو در این زمینه چندان سربلند نیست. در نهایت اینکه به دلیل تازه بودن این خودرو در بازار، هنوز مکانیکها آنقدر با آن آشنا نشدهاند که بتوانند در صورت بروز مشکل، آن را فوراً برطرف کنند و رانندگان تاکسی هم نمیتوانند برای هر مورد کوچکی به نمایندگی مراجعه کنند.
با توجه به مطالب بالا، باید باز هم ذکر کنیم که آریو یا هر خودروی چینی دیگری تحت هیچ شرایطی در یک کشور با شرایط نرمال گزینه مناسبی برای استفاده بهعنوان تاکسی نیستند؛ اما در شرایط کشور ما که بهنوعی انتخاب بین بد و بدتر حاکم است، آریو نیز داشتههایی دارد که میتواند با تکیه بر آنها گزینه نسبتاً بهتری برای تاکسیرانی باشد. البته این خودرو قطعاً دارای ضعفهایی خصوصاً درزمینهٔ تأمین قطعات و خدمات میباشد. در نتیجه لازم است که سایپا به سرعت با انجام داخلی سازی قطعات این خودرو، قیمت تمام شده آنها را کاهش دهد و قطعات مورد نیاز را به اندازه کافی تأمین نماید. همچنین لازم است که سایپا با افزایش دانش و تجربه پرسنل خدمات پس از فروش خود، نگرانیها را از بابت تعمیرات و سرویسهای این خودرو مرتفع سازد.
در نهایت امیدواریم که در آینده شرایطی در کشور ما فراهم شود که دیگر انتخابها بین بد و بدتر نباشد و بتوان خودروهایی را برای استفاده انتخاب کرد که واقعاً خودروهایی از هر نظر مناسب باشند و بتوانیم انتخابهایی ایده آل را داشته باشیم.
ميثم
۱۱ آبان ۱۳۹۵بچه ها همه ما میدونیم چی خوبه و چی بده برا تاکسی مشکل انتخاب ماشین نیست مشکل اونایی هستن که به اصطلاح سیاست گذاری میکنن برا 80 میلیون ادم تو این سی و چند سال ثابت شده هیچ کدومشون سر جایی که باید باشن نیستن و واقعا به وظایف خودشون نه عمل میکنن نه فکر فقط شده آزمون و خطا که نمونشو تو شهر میبینیم امروز میکنن فردا پر میکنن پس فردا باز میکنن پر میکنن سه روز بعدش میره پایین سوراخ میشه اندازه فلکه صادقیه بعدم میگن فیبر نوری پاره شد لوله گاز ترکید فاضلاب زد بالا خلاصه یه محله شهر میشه عصر حجر
مهران
۱۲ آبان ۱۳۹۵شک ندارم هیچ جای دنیا اینقدر نا آگاهانه و غیر کارشناسی نقطه نظر نمیدن. ماشالا همه کارشناسن…البته خود نویسنده ی مقاله نیز متاسفانه با وجود ارزشمندی نوشته اش انتقاداتی بهش وارده.
متاسفانه مردم ما مثل رانندگی شون نظر میدن.بدون اطلاعات و ماشالا همگی حرفه ای.
اینکه یک درصد اطلاعات از خودرو سازی چین نداشته باشی و نبینی الان کجای کارن بعد بیای اینجوری از این صنعت بگی هنر نیست. تازه مگه تمام شرکتهای خودرو سازی چین در یک سطح هستند؟؟؟
اصلن چه ضرورتی داره نقطه نظر بدی؟؟؟فقط بیا و نظر شخصی تو بده نه اطلاعات در هم بر هم و عقده گشا که دیگران رو هم به اشتباه بیندازی.
قبلن از عزیزانی که صاحب نظر هستند پوزش می خواهم.
mohammad
۲۲ آبان ۱۳۹۵دوستان زوتی اس 300 ایا ایربگ داره یا فقط حرفشو میزنن چیا داره چیا نداره بهم بگید لطفا”
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۵بنده این ماشین رو بیش از یک ساله دارم بسیار نرم و کم مصرف و جاداره و بسیار بسیار راضی هستم مهم اینه که خوب باشه که هست میخواد چینی باشه یا ایرانی یا هر کشوری. خدا شاهده که بسیار عالیه. یه جورایی دیگه ایرانی شده بس کنید تعصب رو
کامبیز
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام بهترین گزینه تندر برای تاکسی بین خودروهای ایرانی میباشد
وحید
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶بهترین گزینه برای تاکسی باید ماشینی باشد که استهلاک کمتری داشته باشد در ضمن اگر آقایان از پول زیر میزی و صندلی ریاست برایشان مهم نباشد میتوانند طبق تعرفه خودروهای عمومی با کیفیت با گمرک 4 درصد وارد کنند
احسان بهمنی
۴ تیر ۱۳۹۶تو وضعیت خودروهای موجود برای تاکسی در این زمان آریو بهترین گزینه هستش .
احسان بهمنی
۴ تیر ۱۳۹۶برای گرفتن وام خودروهای 405 و سمند ef7 باید هفت خوان رستم رو پشت سر بزاری . با کارمزد بالا.
لاعقل این خودرو آریو رو میشه با چک شخصی و کارمزد پائین تر از خود سایپا گرفت .
ارین
۲۴ تیر ۱۳۹۶سلام من هنوز ماشینو نگرفتم ایا ماشین دوگانه سوز هستش لطفا بگین
مهرداد
۲۸ شهریور ۱۳۹۶در شهرستان نه.من شش روزه برای تعویض تاکسی فرسوده ثبت نام کردم خیلی مشکلات زیادی سر راهمه ضامن برای راننده ای که بسیار ضعیفه و کسایی که تا چیزی سود نداشته باشه برا خودشون انجام نمیدن قیمت تاکسی با شخصی تقریبا برابره و 10 سال بخواد سقف بزنه که البته این خودرو ها دوسال بعد ازپا درمیان با این مکانیکا درسته ولی برا راننده شهرستان چنین رقمی در این مدت کم و اینکه بیاد 31 میلیون بده خودرو عمومی که مال. مردمه خیلی جالبه کجای دنیا میان پول خودرو رو کامل میگیرن از راننده ولی مال مردمه اینقدر تاکسی در اراک زیاده که مسافر میخواد قیمت قانونی که یکطرفه بنفع مسافره و نمیشه حتی اصطحلاک خودرو رو دراورد بازم اونرو میخوان بشکنن واقعا خیلی نگران کننده هست خدا میدونه بقدری اضطراب و ترس وجودم رو گرفته یکدفعه باید 7 میلیون داشته باشی ضامن دوتا داشته باشی اونم راننده ضعیف هیچ کاری برا این قشر زحمت کش نشده حسرت میخورم که چرا مسافر اینقدر به فقط منافع خودش فقط نگاه میکنه انتظار نشدنی از راننده. داره میخواد حتما جلو در خونش تاکسی باشه کرایه مفت باشه هر مسیری که میخواد میگه واقعا از زیادی تاکسی وشخصی سو استفاده میکنه زیر قیمت میاد کرایه رو طی میکنه اینها بخاطر رقابت ناسالم بوجود اومده مثل راننده اتوبوسی که مجبوره از قم تا اراک با پنج هزار تومن بیاد یک سرنشین رو اول میشینه بعد که میرسه میاره رو پاش میزاره به راننده توهین میکنه. مسافرکش شخصی تاکسی رو تهدید میکنه که کار نکن. راننده ها ناشی و .. میان خسارت به تاکسی میرسونن بعد تو پرداخت خسارت کوتاهی میکنن بعد هم نصیحت میکنن که پیرهن زیادی پاره کردن اینجا سویس نیست ایرانه بیخیال شو تو هم اگه زدی خسارت نده مکانیک کار درست انجام نمیده باید چهار چشمی مراقب خودروت باشی میری 4 میلیون خرج موتور میکنی بعد دو روز روغن کم میکنه نمیشه واقعا کسایی کوتاهی کردن چرا یه نفر تو فلان اداره وام 100 میلیونی رو ظرف دو روز میگیره تو پرداخت هم کوتاهی میکنه. ولی من حتی برای خرید خودرو که میخوام باش کار کنم اینقدر استرس داشته باشم از کجا هفت میلیون بیارم تو شهر ما درامد تاکسی روزی 60 تومنه ساعتی 7 هزار تومن کار میکنم پول گاز چیزای دیگه دربیاد هیچ نمیمونه. واقعا مت بریدم اینرو گفتم که متوجه بشید ایا میشه خودرو 60 میلیونی با اینهمه اصطهلاک رو در اختیار مسافری که وقتی خوشش از راننده نیاد وسایل خودرو رو نابود میکنه من اونموقع که تازه سمند اومده بود خریدم یکبار یه موتر با زن و بچه خودش رو به زمین زد خواست خسارت بگیره اخه شنیده بودن که بیمه تاکسی گرونتره فکر میکردن بیشتر پول میگیرن البته شانس اوردم که یک راننده باخدا اومد گفت من دیدم تو کلی فاصله داشتی تاکسی هم متوقف بود پشت ترافیک اون بلا از سرم گذشت که بعد یکی از همسایهامون بود که گیر داده بود به خونه پدر خانمم. دفعه دوم. یه موتور دیگه که ترمز نداشت به پشت زد مقسر من رو اعلام کردن کروکی هم اون نبود پول رو گرفت البته. چند ماهذبعد که با همون موتور اومده بود بنزین باشلنگ بکشه اسید بجای بنزین رفته بود تو حلقش حالا حلالیت میخواست که جهاز دختر نداشتم اگه تاکسی گرون تو شهر باشه خوبه البته فرهنگ مردم طوری نباشه که فکر کنن بابا پولداره تو خودرو هم نشتن بخوان خسارت بزنن یا راننده های دیگه با این فرهنگ که تو شهرستانها هست راننده دچار مشکل میشه همون سمند هم تازه اگه صفر باشه مشکل درست میکنن چه مسافر چه راننده هایی که تهدید بتصادف میکنن بقیه رو با اوردن سپر تو ماشین دیگران..
حسین
۱۸ آذر ۱۳۹۶سلام با عرض خسته نباشی خدمت تمام رانندگان تاکسی.در تمام دنیا بهترین ماشین رو باسوبسیت و۵سال گارنتی به راننده تاکسی میدهند.مگر ما به مردم خدمت رسانی نمی کنیم .باید دولت با حذف واسطه ماشین هیبری به قیمت کارخانه بدهد.بدون گمرکی و مالیات.
مهدی
۱۱ دی ۱۳۹۶اگر کسی تا به حال اریو نگرفته لطفا اصلا طرف این خودرو نرود . لوازم بسیار گران حتی در نمایندگی و نبود قطعات . دو ماه فقط برای یک کمک سمت راست جلو علاف شدم . در کل ماشین بسیار ضعیف و قیمت بسیار بالا برای تاکسی است
حسين
۱۸ اسفند ۱۳۹۶سلام
ببخشید آریو دوگانس یا ن؟؟
آیا ماشین شتابدا ر یا سرعتی هست یا ن؟؟؟
امیر
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ماشین خیلی خوبیه برای تاکسی اگه بد بود که تاکسی نمیکردن شتابش هم از دنا بهتره و کم مصرفه جادار و یکی از ویژگی های خوبی که داره اتومات که برای راانندگان راحته کلا گزینه خوبیه کیفیت هم خوبه چون تازه راه افتاده زیاد شناخت ندارن وسایلش کمه ولی 2 سال گارانتی داره بنزینه دوگانه نیست ولی کم مصرفه که میشه باز دوگانه کرد
علیرضا
۲۸ مهر ۱۳۹۷من ثبت نام کردم البته شخصی .منتظرم بیاد ببینم چطوره .خوشم نیاد میفروشم.واله به خدا
سعید
۱۷ آبان ۱۳۹۷آریو خودروی با کیفیتی هست. از نظر کیفیت از هم رده های خودش مثل برلیانس ها سطح بالاتری داره. آپشن های زیادی نداره ولی در عوض کیفیتش بهتره. از جنس داشبورد و صندلی ها تا متعلقات جلوبندی و موتور در سطح کیفی بالاتری هست. مشکلات مونتاژی کمتری هم داره.
اما نکته مهم اینه که ۵ ستاره ایمنی داره. متاسفانه توی کشور ما مساله ایمنی کاملا فراموش شده؛ این در حالی هست که در کشورهای توسعه یافته مساله ایمنی تاثیرگذار ترین فاکتور برای اینتخاب یک خودرو هست.
خودروهای مثل سمند و ۴۰۵ حتی یک ستاره ایمنی هم ندارن.
برای برلیانس H330 هیچ تست ایمنی وجود نداره.
پلتفرم این خودرو با تویوتا آلیون مشترک هست و این خودش یک برگ برنده بزرگه. گیربکس اتوماتیکش ساخت کره هست و موتورش هم نسخه کاستومایز شده میتسوبیشی 4A92 هست.
نسخه ۱.۶ اتوماتیک این خودرو از نظر قدرت و کشش، در گردنه حتی از دنا و سمند که دستی هستن بهتر راه میره.
اما از معایب این خودرو باید به کمبود قطعاتش اشاره کرد. متاسفانه قطعه ای مثل کمک فنر به شدت کم یابه و در بازار هم قیمت بالایی داره. هستند کسانی که برای این قطعه نزدیک به ۴ ماه در صف انتظار نمایندگی هستن.
Aliasghar
۱۳ مرداد ۱۳۹۸خب الان ماچیکار کنیم وقتی قطعه نیست؟
یونس
۲۴ اسفند ۱۳۹۷ایرونی جماعت تا عمر داره بین بد و بدتر باید انتخاب کنه. اونم با قیمتهای گزاف.