رنو برخلاف خودروساز هموطنش یعنی پژو تا آخرین روزهای تحریم نیز با شرکای ایرانی خود باقی ماند تا از سرمایهگذاری خود در اینجا، پاسداشت کند. با این وجود و علیرغم انتشار بیانیه لوزان سوئیس، این شرکت فرانسوی سطح همکاری خود را به دلیل اختلافات مالی با طرفهای ایرانی، به پایینترین حد ممکن کاهش داده است.
کاهش فعالیتهای این شرکت را میتوان در تعداد تندرهای تولیدی دو شرکت ایرانخودرو و سایپا بهوضوح دید. در این زمینه محمد قربانی، معاون برنامهریزی تولید شرکت سایپا، عنوان کرده که عدم ایفای تعهدات شرکت رنو در تأمین قطعات این خودرو باعث شده تا ظرفیت تولید این خودرو کاهش پیدا کند؛ بهطوریکه هماکنون پارسخودرو ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ دستگاه تندر ۹۰ را دارد، اما روزانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تندر ۹۰ تولید میکند. وی همچنین افزود که در حال حاضر پارسخودرو با مذاکره با رنو بهدنبال افزایش تحویل قطعات و رشد تولید یک خودرو است، اما تاکنون صحبتی درباره افزایش قیمت تک قطعات تحویلی از سوی رنو پارس صورت نگرفته است، ضمن آنکه رنو سطح همکاری را کاهش داده تا محدودیتها برطرف شود. قربانی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی پارسخودرو تأمین قطعات است، تصریح کرد که هنوز قرارداد جدیدی با رنو منعقد نشده است و در حال مذاکره هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۲ هزار دستگاه از تعهدات این شرکت به مشتریان به سال ۹۴ منتقل شده است، اظهار کرد: در ماههای پایانی سال ۹۳ میزان تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا کرد به همین منظور نتوانستیم به تمام تعهدات خود در سال گذشته عمل کنیم، اما در فروردین و اردیبهشت امسال به تمام تعهدات معوق خود عمل خواهیم کرد. معاون برنامهریزی تولید شرکت سایپا در ادامه با اشاره به اینکه افزایش یک میلیون تومانی قیمت پارستندر با هماهنگی شورای رقابت بوده است در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا علاوه بر نرخ یک درصدی مالیات بر ارزشافزوده، قیمت تندر ۹۰ افزایش پیدا کرده است، افزود: ما هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود خلاف قانون و بدون هماهنگی با شورای رقابت اعمال نکردهایم. خودروی پارستندر پیش از این با یک ایربگ تولید میشد، اما براساس قانون این خودرو باید به دو ایربگ مجهز میشد که این شرکت نیز اطلاعات هزینههای نصب ایربگ را به شورا ارسال کرد و هماهنگی لازم را برای افزایش هزینههای تولید آن با شورای رقابت انجام داده است. وی در انتها به این نکته نیز اشاره کرد که تجدیدنظر در قرارداد تندر-۹۰ با رنو در حال انجام است و پیگیری خواهیم کرد تا تولید افزایش یابد، این در حالی است که پارسخودرو بهطور جدی مذاکره با رنو را ادامه خواهد داد. بازنشستگی پراید
معاون تولید سایپا روز گذشته همچنین در مورد ادامه تولید پراید عنوان کرد که توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ برنامهریزی شده است، اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلاً تولید میکنیم. قربانی در مورد هدفگذاری شرکت سایپا برای سال ۹۴ اظهار کرد که هدفگذاری سال جاری در سایپا تولید ۵۸۴ هزار دستگاه خودرو است. وی تصریح کرد: دو موضوع زنجیره تأمین و تأمین تقاضای بازار از جمله راهبردهای سایپا در سال جاری است و بر این اساس، هدفگذاری افزایش تولید و توسعه صادرات در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین دلیل در سال ۹۳، صادرات با ۱۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲، به ۱۲۳ هزار دستگاه رسیده و در سال جاری نیز هدفگذاری صادرات با ۱۲۰ درصد رشد طراحی شده است. قربانی توسعه محصول را بهعنوان راهبرد سوم سایپا در سال جاری عنوان و تصریح کرد که بر این اساس، تولید انبوه خودروی H۳۰۰، تیباهاچبک و سراتو در دستور کار قرار گرفته است و ساینا نیز در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه میرسد، ضمن اینکه خودروی آریو نیز تا پایان اردیبهشت شمارهگذاری خواهد شد.
شریک آمریکایی؟
وی در پاسخ به سؤال یک از خبرنگاران مبنی بر مذاکره سایپا با خودروسازان آمریکایی خاطرنشان کرد: مذاکرات در سطح سیاسی باید اتفاق بیفتد و سطوح بالای کشور این مذاکرات را پیگیری کنند، این در حالی است که سایپا هنوز با طرف آمریکایی وارد مذاکره نشده است، اما بنا داریم تا در ادامه مسیر خود، مدلها و برنامههای وزارت صنعت را در مذاکرات خود پیش برویم. به گفته قربانی، اگر قرار باشد شرکای خارجی بیشتری را جذب کنیم باید به پیششرطهای آن هم توجه داشته باشیم، این در حالی است که بخشی از این ارتباطات به حوزههای سیاسی برمیگردد و اگر دولت بسترها را فراهم کند، از مذاکره با خودروسازان آمریکایی استقبال میکنیم.
سهم چینیها در سایپا
معاون تولید سایپا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تغییر شرایط برای شراکت با خودروسازان اروپایی و آمریکایی و تأثیر آن در شراکت با چینیها گفت: آنچه برنامه سایپا است، اختصاص سهم ۵ درصدی به چین از تولیدات این شرکت است، این در حالی است که فارغ از اینکه طرفهای شراکت، از چه کشوری هستند، به کیفیت و قیمت اهمیت میدهیم.
وی اظهار کرد: از ۵۸۴ هزار دستگاه تولید در سال ۹۴، حدود ۲۷ هزار دستگاه به چینیها اختصاص خواهد یافت، بنابراین اگر بازار نسبت به تولید محصولات چینی اقبال نشان دهد، سهم چین را بالا خواهیم برد. البته در این میان پاس کردن استانداردهای مشترک و امکان رقابت قیمتی را نیز درنظر خواهیم گرفت. به گفته قربانی، ازنظر قیمت و کیفیت باید تولیدات با چین قابل رقابت باشد.
تحریم خودروی ایرانی جهاددراه خداست
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴عجب!!!!پس پراید همچنان میخواد تولید شه لابد بازار هم همچنان کشش داره اونوخ میشه بگین دقیقا تا کی این کشش ادامه داره؟یا خدا
احمدرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴تا وقتی که مردم فقیرند و قدرت خرید ماشین خوب ندارند پراید هم هست. پراید نباشه با 20 میلیون کدام خودروی قابل قبول قابل خریده ؟
احسان(احسان سابق)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴حس می کنم حرفای این بابا-معاون تولید سایپا- بوی خون میده
Hitler
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴معاون تولید سایپا روز گذشته همچنین در مورد ادامه تولید پراید عنوان کرد که توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ برنامهریزی شده است، اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلاً تولید میکنیم.
سال 1440.اینجا ایران است.به دلیل کشش بازار پراید کماکان تولید می شود.
من با سود مشکلی ندارم.با دله دزدی و خوردن حق مردم هم مشکلی ندارم.با ثروت یک شبه و مردم فقیر هم مشکلی ندارم.فقط چرا؟آخه مگه چقد سخته یک محصول جایگزین با شرافت آوردن یا اصلاحات یک خودرو؟
نه واقعا چرا باید همون موتور هشت سوپاپ مزخرف رو اون بدنه طلقی سوار شه؟
جون مردم و ما به جهنم.خدا هم که نمیشناسین.انصاف هم که ندارین.مگه گلوی یکی چقد باید گشاد باشه که این همه حقو بخوره تازه بیاد بگه اگر بازار کشش داشته باشد.خوب عزیز من کسی که کار نداره و میخواد بره مسافر کشی یا جوون عشق ماشین که تازه گواهینامه گرفته و پول نداره (که قسمت بزرگی از جامعه رو شامل میشه)تا ابد هست و این یعنی کشش بازار دیگه.
پ.ن:مردم هم چاره ای ندارن ،نخرن چیکار کنن.
پ.ن2:جورج اورول در کتاب 1984از مفهوم دوگانه باوری استفاده کرده اینکه بدونه انجام دادن یک کار به ضررته ولی امید داشته باشی که سود ده باشه.
این دقیقا مصداق ماست.(کامیاب کبیر)
Hitler
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴اصلاح میکنم:بدونی انجام یک کار به ضررته.
بدونه اشتباه تایپی هس.
آرماااان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴این کشش همیشه ادامه داره دوست عزیز،در واقع پراید کار تنظیم جمعیت رو انجام میده،داره مردمو به کام مرگ میفرسته و نمیزاره جمعیت ایران از مرز ۹۰ بالاتر بره
سعید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴قبلا یکی می خواست ماشین بخره به عنوان اولین ماشین می تونست یه پراید بخره اما ماشاا… الان که دیگه قیمتاش رفته بالا …
بعضی وقتا توی خیابون یه سری راننده ها پشت پراید چنان فیگور می گیرن که راننده بنز و بی ام و و مازاراتی این جور قیافه نمی گیرن … مخصوصا اونایی که حتی دلشون نمیاد پلاستیک روی صندلی ها رو بکنن …چرا آخه !!!؟
حسين
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴جالبه هر ماشینی تولیدش کم میشه یا متوقف میشه گرون میشه!
میثم
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴آی گفتی. نمونه بارزش این مگان و تینا هست. یعنی من موندم کدوم عقل سالمی میاد 185 میلیون میده تینای تولید 3 سال پیش رو میخره؟! با این پول میشه کمری و آکورد 2015 فول خرید. یا مگان کاملا از رده خارج 130 میلیون!؟ واقعا آدم شاخ در میاره!
جواد
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ما ال نود پارس خودرو آخر نود گرفتیم مدل E2 دو ایربگ فقط 16 تومن نمیدونم مملکت به کجا داره میره
Mamas
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴این در حالی است که فارغ از اینکه طرفهای شراکت، از چه کشوری هستند، به کیفیت و قیمت اهمیت میدهیم. … سایپا مطمئن :)
Archi Khan
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴کلا ما خودمون هم مردم کشسانی هستیم آااا…
ahmad
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴بازار کشش داشته باشه فعلا ادامه میدین؟ به دانبال افزایش سهم چین هستید؟
شما انحصار و ناچاری مردم در انتخاب پراید رو به کشش بازار ربط میدین؟
اصلاً شما چطور میتونید سرتون رو بالا بگیرید از تولید خودرویی با سیستم مربوط به 50 سال پیش دفاع کنید؟!
بهزاد
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴بابا ،ملت از این پراید پیر ب خدا خسته شدن ،چرا اینقدر ب فکر مردم نیستین …..
علیرضا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴جالبه که الان که حرف خودروسازهای امریکایی و… شده باز این سایپا خودشو میندازه جلو. تو مگه وکیل وصی مردمی؟ آخه همه میدونن شماها فقط به فکر سود و جیبتون هستید.
امان از روزی که خودروی مثلا امریکایی بخواد از مسیر شما به دست مردم برسه ( اگر مردمی باشن که توانشو داشته باشن تحویلش بگیرن!)
احسان(احسان سابق)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴…معاون تولید سایپا روز گذشته همچنین در مورد ادامه تولید پراید عنوان کرد که توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ برنامهریزی شده است، اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلاً تولید میکنیم…
خدایا کشش بازار!!!!! مسوولین مارو ببینید. دارن کجا زندگی می کنن اینا؟اصن توجیه هستن آیا؟! حداقل خودشون که تو ایران زندگی می کنن حالشون بد نمیشه این همه پراید تو خیابون ببینن؟
amir
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام دوستان
چرا ادامه ندن به تولید پراید وقتی این همه سود داره و فروش میره و مردم ما هم از سر ناچاری مجبورن بخرن تولیدش میکنن دلشون برا من و شما نسوخته که فقط فکر جیب خودشونن خدایاااااا چقدر ظلم
mamad
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴مشکل از مردمه حالا شما هر جی میخواید بگسد
هکتوریوس
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴مشکل از مردم نیست…
شما لطف کن یه جایگزین با قیمت پراید معرفی کن، مطمئن باش مردم استقبال میکنن…
محمد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴به نظر من مردم باید ماشین چینی بخرن تا سایپا و ایران خودرو به خودشون بیان بخدا از ماشینای ایرانی خسته شدیم….
hamed
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴تا موقعی که مرزها بسته باشه و رقابت نباشه همین آش و همین کاس!!!
یه سر برید عراق ببینید چه خبره!!! اسپورتیج و سانتافه براشون چرت ترین خودرو بعد برای ما آرزو
تا کجا مردم می خوان از شرکت های ایرانی خرید داشته باشن خدا میدونه!!! آقا نخرید!!!!!!یک سال نخرید!!!! بزارید به قول خودشون همش صادر بشه براشون سود داشته باشه ولی از اون طرف گمرک خودرو آزاد بشه
میان ماشین 2000 سی سی به بالا رو ممنوع اعلام می کنن به خاطر مصرف بعد مردم ما هم میگن راست میگن دیگه!!!! در حالی که 3000 سی سی اونا از سمند و ال 90 و206 خودمون کمتر مصرف می کنه!!!! جهل و نا آگاهی پدر مملکت رو در آورده
MILAD
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴95! کشش! بسته تورو خدا این همه ظلم تا کی میخوایید از این انحصار سو استفاده کنید پدر مردم بدبختو در اوردید … اخه تا کی کسی نمیخواد کاری بکنه ….برید چینی های محترمو ببینید خجالت بکشید….مردم چاره ندارن چون انتخاب دیگه ای ندارن والا شما از کافرا بدترید….
محمد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴مرسی مردم خوب و دلسوز
همه کامنتدهارو همیشه میخونم چوندحرف دل ؛ حرف دل خودم و امسال من.
مرسی که نظر میدین اگه این اقایون یک بار این نظرات شما رو نگاه کنن میفهمن چقدر عقب افتادییم تو خودرو سازی.
سعید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴چندسال پیش میگفتن تولید پراید تا سال 93 متوقف میشه،بعدش گفتن پراید و 405 فقط تا سال 94 تولید میشه،حالا هم که شده 95 !!!
sunmartin
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴احتمالا این گاو شیرده که بعد از پیکان عهد بوق دومین کالای پدلساز آقایان و رجال بود هیچگاه هز جرخه سیر تسلسل خارج نمیشه بلکه بمانند شریک قافله و یار غار ویران خودرو مصداق 405 را ایفا میکنه که از گونه ای (پراید 132 به 133 و ایکس 100 به ایکس 200)با مزخرف ترین تغییرات مبدل و خودروی تیبا (مینیاتور اسبق)در ورژن های 2 و 3 و سدان و ناچ بک و هاچ بک و سافاری و کاماری و وانت و غیره و ذالک تولید شده و بخورد ملت محق داده میشه البته در کنار این خودرو 405 نیز با نام های جدید و دهن پر کن و ظاهر افتضاح “دنا” (سمند بزک شده سابق)1 و 2 و دنا توربو و دنای سال و پارسال پیرارسال و دیروز و امروز و فردل و هزار دروغ و دبنگ و خدعه ..ساخته و آماده تحویل ؛و پس از یک جنگ زرگری با سازمان “رفاقت”به دست مشتری داده میشه .در کنار این موارد چندین و چند خودروی جدید چینی و کاردستی از جمله دانگ فنگ اتومات و دانگ فنگ شبیه 206 و جانگ سو و خودروی جدید و رخشان هابال و چانگان ایدرو و چانگان بادرو چانگان ای 55 و میوتوتانا وارد و با طرح های شربتی به قیمت خودرو های روز دنیا فروخته میشه “هر روز بدتر از دیروز”
دانیال
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴بهترین نظرکه تا حالا خوندم..لایک دوست عزیز
آرش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴به همین مسئول کشش دار بگن که بیا یک سال با پراید زندگی کن تو خیابونا باهاش رانندگی کن زن و بچه و خونوادتو بذار توش برو مسافرت تو جاده های درب و داغون این مملکت رانندگی کن تا ببینم اون موقع که با ماشینت که تمام عزیزانت توشن ی کامیون از کنار پرایدت رد میشه چه حالی میشی ؟ اونموقع بازم حرف از کشش میزنی ؟
طرف خودش bmw سوار میشه حرف از کشش برای پراید میزنه
کاش مسئولین ما یک ذره انصاف داشتن انصاف هم نه یک ذره به خدا اعتقاد داشتن فقط یک ذره …
سیاوش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴چقدر بدبخت شدیم که به ماشینای معمولی کشورهای دیگه ، میگیم لوکس.یارو موهاوی سواره 100 بار نشونش میده. بزرگترین ظلم در حق مردم ایران آزاد نکردن واردات خودروِ. این همه جون مردم به خاطر ماشینای داخلی گرفته میشه ، بس نیست؟؟؟؟ آخه سوناتا و آزرا هم شد ماشین لوکس ؟ اینا خارج از ایران معادل پارس و دنای ما حساب میشه.واقعاً افسوس میخورم وقتی میبینم مردم تو افغانستان و پاکستان هم همه تویوتا سوارن اونوقت ما… سالی 20 – 30 هزار نفر از مردم مون به خاطر پراید و پارس و 405 و سمند میمیرن … تو همون اهریمن جهانی ، هیوندای و کیا رو به زوررر راه میدادن تو کشورشون چون امنیتش پایین بود اونوقت ما یه کاری میکنیم ملت همین ها رو هم نتونن بخرن …
سیاوش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴یعنی برادران چینی بروند آمریکاییها بیان وا مصیبتا جواب … را چی بدیم
افشین
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴از مسولین تقاضا دارم یه دلیل مسخره ی دیگه هم برای افزایش قیمت 405 بگید :-)
ali136125
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام دوستان
تا زمانی که شرکت های داخلی فکر جیب خودشون باشن همین طوره
مگه ما خودومن کم طراح خوب داریم
شرکتا وقتی صدای مردم در میاد پالون خر شون عوض میکنند سر مردم کلاه میزارن
خدا کنه یک روزی بیاد یکی به داد دل ما برسه
من یک عشق ماشین ده سال مغازه مکانیکی داشتم از بس این چیزا رو دید کارم ول کردم
Abbas
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴باسلام . زمانی نه چندان دور بهترین خودروهای آسیایی اروپایی تو ایران مونتاژ میشد هرچند
با قیمتهای گرانتر از عرف بین المللی اونهم به خاطر انحصار خودرو درایران دست مردم
میرسید اما حالا دل خوش کردیم به پراید و سمند و 405 وچینی های درجه 2 و3
ازقدیم گفتن خلایق هرچه لایق
محمدMohammad
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴منظور از کشش بازار این است که تا وقتی هنوز هرانسانی در ایران هست که از پراید جون سالم به در برده باید کشته بشود هر وقت همه مردند و نابود شدند آن وقت دیگر کشش بازار تموم میشه و پراید از رده خارج میشه حالا تعداد کشته های هر سال پراید در ایران را تقسیم بر جمعیت کل ایران کنید آن وقت است که متوجه می شوید پراید چند سال دیگه تولید خواهد شد
آرمان
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴تا کُنِشی وجود نداشته باشد واکنشی در کار نخواهد بود پس منظورایشان از کشش بازار همان عکس العمل مردم در برابر کُنِش ایشان است.
sky watcher
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴من نمیفهمم این l90 چیه اصلا
ماشین از این داغونتر ندیدم ظاهر که هیچ از پشت شبیه مینیبوسه
از جلو که دیگه نابوده
تودوزی داخلیش از این بدتر واقعا نمیشد پلاستیک خشک بازیافتی
طراحی 405 صدسال پیش خیلی از طراحی این l90 بهتره حیف پول بخدا
hero
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴اینا میخوان تندر 90 رو 50 میلیون بفروشن. ولی چون رنو پارس قبول نمیکنه
تولیدشو تا حد امکان کم کردن که ملت مجبور شن برن سراغ آشغالای چینی!
محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴اگر امنیت پراید در سطح پژو ایران خودرو بود الآن دست کم پنجاه هزار نفر زنده بودند
میثم
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴یک عده از خدا بی خبر و سودجو که نه جون و مال این مردم بیچاره براشون مهم و نه وجدانی دارن تا به خودشون بیان تا اینطور منابع یک ملت حروم نکنند…
تا کی این صنعت سردرگم و بی هدف میخواد از جیب و جون ملت هزینه ژست خودروساز بودن بپردازه ؟!!!
اخه چه کششی چه تولیدی ؟!!
کجای این کره خاکی به امثال شماها میگن خودروساز ؟!!!
بعد نیم قرن کافی تعرفه واردات صفر شه تا نسخه تون برا همیشه پیچیده شه !!! اون موقه که میفهمید کشش بازار برای چیزایی که سر هم میکنید چقدره…
دلسوز
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴با سلام خداییش اعتماد به نفس مدیران سایپا خیلی بالاست نمیدونم شاید روشون زیاده بابا شما باید خجالت بکشین این ابو طیاره ها رو تحویل مردم میدین و مردم هم واقعا پولشونو دور میریزن هر روز بی کیفیت تر و لی قیمت فضایی شورای رقابت هم باید به شورای رفاقت تغییر نام بده اینجا کی از مصرف کننده حمایت میکنه؟ پراید تولید میکنین با رده ی انرژی Dاونوقت بیست میلیون از مردم میگیرین افتخار هم میکنین؟فقط فکر جیبتون هستین وبس وجدانا چیتون درسته؟ ساخت خودروتون؟نمایندگیتون؟گارانتیتون؟ باید خجالت بکشین اگه وجدان داشته باشین
hero
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴رفاقتو خوب اومدی!
ahmad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴خواهش میکنم به شعور مردم دیگه توهین نکنید(تا بازارکشش داشته باشد