رنو برخلاف خودروساز هموطنش یعنی پژو تا آخرین روزهای تحریم نیز با شرکای ایرانی خود باقی ماند تا از سرمایهگذاری خود در اینجا، پاسداشت کند. با این وجود و علیرغم انتشار بیانیه لوزان سوئیس، این شرکت فرانسوی سطح همکاری خود را به دلیل اختلافات مالی با طرفهای ایرانی، به پایینترین حد ممکن کاهش داده است.
کاهش فعالیتهای این شرکت را میتوان در تعداد تندرهای تولیدی دو شرکت ایرانخودرو و سایپا بهوضوح دید. در این زمینه محمد قربانی، معاون برنامهریزی تولید شرکت سایپا، عنوان کرده که عدم ایفای تعهدات شرکت رنو در تأمین قطعات این خودرو باعث شده تا ظرفیت تولید این خودرو کاهش پیدا کند؛ بهطوریکه هماکنون پارسخودرو ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ دستگاه تندر ۹۰ را دارد، اما روزانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تندر ۹۰ تولید میکند. وی همچنین افزود که در حال حاضر پارسخودرو با مذاکره با رنو بهدنبال افزایش تحویل قطعات و رشد تولید یک خودرو است، اما تاکنون صحبتی درباره افزایش قیمت تک قطعات تحویلی از سوی رنو پارس صورت نگرفته است، ضمن آنکه رنو سطح همکاری را کاهش داده تا محدودیتها برطرف شود. قربانی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی پارسخودرو تأمین قطعات است، تصریح کرد که هنوز قرارداد جدیدی با رنو منعقد نشده است و در حال مذاکره هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۲ هزار دستگاه از تعهدات این شرکت به مشتریان به سال ۹۴ منتقل شده است، اظهار کرد: در ماههای پایانی سال ۹۳ میزان تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا کرد به همین منظور نتوانستیم به تمام تعهدات خود در سال گذشته عمل کنیم، اما در فروردین و اردیبهشت امسال به تمام تعهدات معوق خود عمل خواهیم کرد. معاون برنامهریزی تولید شرکت سایپا در ادامه با اشاره به اینکه افزایش یک میلیون تومانی قیمت پارستندر با هماهنگی شورای رقابت بوده است در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا علاوه بر نرخ یک درصدی مالیات بر ارزشافزوده، قیمت تندر ۹۰ افزایش پیدا کرده است، افزود: ما هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود خلاف قانون و بدون هماهنگی با شورای رقابت اعمال نکردهایم. خودروی پارستندر پیش از این با یک ایربگ تولید میشد، اما براساس قانون این خودرو باید به دو ایربگ مجهز میشد که این شرکت نیز اطلاعات هزینههای نصب ایربگ را به شورا ارسال کرد و هماهنگی لازم را برای افزایش هزینههای تولید آن با شورای رقابت انجام داده است. وی در انتها به این نکته نیز اشاره کرد که تجدیدنظر در قرارداد تندر-۹۰ با رنو در حال انجام است و پیگیری خواهیم کرد تا تولید افزایش یابد، این در حالی است که پارسخودرو بهطور جدی مذاکره با رنو را ادامه خواهد داد. بازنشستگی پراید
معاون تولید سایپا روز گذشته همچنین در مورد ادامه تولید پراید عنوان کرد که توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ برنامهریزی شده است، اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلاً تولید میکنیم. قربانی در مورد هدفگذاری شرکت سایپا برای سال ۹۴ اظهار کرد که هدفگذاری سال جاری در سایپا تولید ۵۸۴ هزار دستگاه خودرو است. وی تصریح کرد: دو موضوع زنجیره تأمین و تأمین تقاضای بازار از جمله راهبردهای سایپا در سال جاری است و بر این اساس، هدفگذاری افزایش تولید و توسعه صادرات در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین دلیل در سال ۹۳، صادرات با ۱۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲، به ۱۲۳ هزار دستگاه رسیده و در سال جاری نیز هدفگذاری صادرات با ۱۲۰ درصد رشد طراحی شده است. قربانی توسعه محصول را بهعنوان راهبرد سوم سایپا در سال جاری عنوان و تصریح کرد که بر این اساس، تولید انبوه خودروی H۳۰۰، تیباهاچبک و سراتو در دستور کار قرار گرفته است و ساینا نیز در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه میرسد، ضمن اینکه خودروی آریو نیز تا پایان اردیبهشت شمارهگذاری خواهد شد.
شریک آمریکایی؟
وی در پاسخ به سؤال یک از خبرنگاران مبنی بر مذاکره سایپا با خودروسازان آمریکایی خاطرنشان کرد: مذاکرات در سطح سیاسی باید اتفاق بیفتد و سطوح بالای کشور این مذاکرات را پیگیری کنند، این در حالی است که سایپا هنوز با طرف آمریکایی وارد مذاکره نشده است، اما بنا داریم تا در ادامه مسیر خود، مدلها و برنامههای وزارت صنعت را در مذاکرات خود پیش برویم. به گفته قربانی، اگر قرار باشد شرکای خارجی بیشتری را جذب کنیم باید به پیششرطهای آن هم توجه داشته باشیم، این در حالی است که بخشی از این ارتباطات به حوزههای سیاسی برمیگردد و اگر دولت بسترها را فراهم کند، از مذاکره با خودروسازان آمریکایی استقبال میکنیم.
سهم چینیها در سایپا
معاون تولید سایپا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تغییر شرایط برای شراکت با خودروسازان اروپایی و آمریکایی و تأثیر آن در شراکت با چینیها گفت: آنچه برنامه سایپا است، اختصاص سهم ۵ درصدی به چین از تولیدات این شرکت است، این در حالی است که فارغ از اینکه طرفهای شراکت، از چه کشوری هستند، به کیفیت و قیمت اهمیت میدهیم.
وی اظهار کرد: از ۵۸۴ هزار دستگاه تولید در سال ۹۴، حدود ۲۷ هزار دستگاه به چینیها اختصاص خواهد یافت، بنابراین اگر بازار نسبت به تولید محصولات چینی اقبال نشان دهد، سهم چین را بالا خواهیم برد. البته در این میان پاس کردن استانداردهای مشترک و امکان رقابت قیمتی را نیز درنظر خواهیم گرفت. به گفته قربانی، ازنظر قیمت و کیفیت باید تولیدات با چین قابل رقابت باشد.
محمدرضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴باسلام و عرض ادب.
تنها راه چاره در تحریمه.
مردم غیرت کنید و فقط یک مه نه یک عمر فقط یک ماه لگنهای اینارو نخرید و بیاید تحریمشون کنیم.والله ورشکست میکنن از شرشون راحت میشیم.اونایی جونشونو دوست دارن و یه ذره جنم مونده بزنن لایکو…
jj
۱۱ تیر ۱۳۹۴سلام به همه
دوست عزیز بسیار عالی بود واقعا موافقم اگه بعضی از هموطنان یه ذره طرز تفکر شما رو داشتن ما الان این خودرو ها رو سوار نمی شدیم ، ما خودمون هستیم انتخاب می کنیم چی برامون بسازن پس ارزش خوتون بالا نگه دارید ، ارزش ما بالاتر از سوار شدن ماشین بسیار بی کیفیت و غیر ایمن است.
حامد
۱۲ خرداد ۱۳۹۴تمامی قطعات اینها چینی است و خودروی این عزیزان هیچ نقشی در شکوفایی صنعت اقتصاد و کارافرینی ندارد
ALiHidden
۱۵ خرداد ۱۳۹۴الان تنها سوالی ک برا من اینجا گنگه اینه ک عایا این مسئولین از جمله : چینپا(سایپا)-فرغون خودرو(ایران خودرو) تا حالا ی بار محض رضای خدا سوار این ماشینای خودشون شدن؟:|
داداش راه داره از ما بکشی بیرون؟:|
یکی از فانتزی هام اینه ک این مسئولین رو سوار ماشین(گاری)داخلی(مثلا داخلی:|)ببینم:|
لامصب این لوگوی چینپا رو هر چی ک میره کلا از ریخت میره:|
این تیکش باحاله ک میگه :به گفته قربانی، ازنظر قیمت و کیفیت باید تولیدات با چین قابل رقابت باشد.(من دیگه حرفی ندارم:|)
پایان گپ
بنده خدا
۲۵ خرداد ۱۳۹۴خدایا نسل پراید ریشه کن بشه….نسل تندر زیاد…
محمدMOHAMMAD
۲۶ خرداد ۱۳۹۴زنده باد تندر90
mohammad
۲۹ خرداد ۱۳۹۴والا تحریم کنید من خودم دارم لیفان ۶۲۰ میخرم خیییلی هم تحقیق کردم از اونایی که دارن سوال کردم اکثرا راضی ان ولی ماشین ایرانی نمیگیرم تا به قیمت واقعیش برسه مثلا تولید داخله!!!
AHMADREZA
۳۱ خرداد ۱۳۹۴خدا لعنتشون کنه که فقط با جون مردم بازی میکنند
amin
۳ تیر ۱۳۹۴بابا آخه لیفان ایکس 60 هم شد ماشین..یه لگن به تمام معناست.من یه دونه داشتم.افتضاح افتضاحه.یعنی قربون 405 بره.حیف نیست اسم این آشغال چینی رو به زبون میارید.گول ظاهرشو نخورید.ظرف دو سه ماه به صدا میافته. موتورشم که حال راه رفتن نداره.حالا اگه جک(همون جی5) رو میگفتی یه چیزی.خلاصه بگم گول ظاهرشو نخورید.هر چند ظاهرشم مالی نیست که آدم بخواد روش نظر بده…. پولتونو دور نریزید.
جاوید
۴ تیر ۱۳۹۴من الان ۵ ماهه ماشینمو فروختم و هرگز هم این آشغالارو نمی خرم شایدم بقیه یه غیرتی نشون بدن و دست به دست هم بدن و این شرکتای بی همه چیزو ورشکست کنن.
بابا لا اقل به فکر جون و جیب خودتون باشید.
رضا
۸ تیر ۱۳۹۴هر روز کیفیتو پایین میارن دلیلشونم اینه که وقتی نمیتونن سود کافی رو حاصل بشن مجبورن از کیفیت بزنن.از سال ۹۰ به بعد قیمتا رو دو برابر کردن کیفیتو هم دو برابر آوردن پایین بعد میاد میگه سود نمیکنیم….
ARASH
۲۲ تیر ۱۳۹۴به خدا مردم مشوقه اینان چرا؟؟؟
چون وقتی خودروساز میبینه مردم واسه آشغالاش سر ودست میشکنن و خودشم باورش نمیشه!!وقتی آشغالی شبیه دمپایی پراید وانت تولید میشه و ملت واسه خریدش بی صبری میکنن نتیجه این میشه
کیوان
۲۹ تیر ۱۳۹۴خنده دارترین جمله معاون تولید سایپا در پاسخ به خبرنگار ( آنچه برنامه سایپا است، اختصاص سهم ۵ درصدی به چین از تولیدات این شرکت است، این در حالی است که فارغ از اینکه طرفهای شراکت، از چه کشوری هستند، به کیفیت و قیمت اهمیت میدهیم.)