در دورانی که خودروسازی در رکود به سر میبرد و کمپین نخریدن خودروی صفر شکل گرفته کارشناسان عوامل مختلفی مانند وضع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن را به عنوان عامل اصلی بیمیلی مردم به ماشین ذکر میکنند. در این بین ممکن است عدهای به علت نیاز به خودرو با همه عوامل کنار آمده و اقدام به خرید کنند. در ذیل تجربه شخصی یکی از هموطنان از خرید خودروی صفرکیلومتر را برای شما بیان میکنیم.
در آغازین روزهای شروع ثبتنام خودروی تیبا ۲ توسط سایپا، اقدام به خرید یک دستگاه نمودم. خودرو با حدود ۵ ماه تأخیر واگذار گردید. هنگام تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم که باطری ماشین دست دوم است که نمایندگی مربوط بهراحتی با تعویض باطری با سایپا ۱۴۱ صفرکیلومتر مشکل را حل کرد!! تحویل خودرو با یکلایه گردوغبار روی آن انجام گردید. در حرکت به سمت منزل در اولین تقاطع مسیر، متوجه ترمزهای به شدت ضعیف خودرو شدم که با خوششانسی از تصادف با خودروی بدون پلاک نجات پیدا کردم. پس از چند دقیقه تصمیم به استفاده از کولر خودرو گرفتم که پس از چند دقیقه صدایی شبیه انفجار از محفظه کاپوت بلند شده و بوی سوختگی داخل کابین پیچید. تصمیم گرفتم فعلاً استفاده از آپشنهای خودرو را متوقف کنم. در اولین روز پس از پلاک شدن خودرو سر تقاطع، دنده ۱ خودرو جا نمیرفت و حدود دو دقیقه باعث راهبندان و اعتراض سایر رانندگان گردید. با مراجعه به نمایندگی عنوان شد که چنین مشکلی شایع بوده و توصیه نهایی تعویض گیربکس است! با وجود تجربه خرید قبلی تندر ۹۰ که علیرغم ۶ سال کارکرد حتی ۱ ریال هزینه نیز نداشت، این بار تصمیم به تعویض و تبدیل خودرو به ۲۰۶ نمودم. تحویل ۲۰۶ توسط ایران خودرو یک ماهه انجام شد. در نمایندگی خودرو تست شد و ظاهراً سالم مینمود. حدود ۱۰ دقیقه رسیدن تا منزل طول کشید که در این موقع متوجه لقی تکیهگاه سر صندلی راننده و صدای غیرعادی تقتق از موتور شدم که با گرفتن کلاچ قطع میشد. دربهای خودرو نیز جهت بسته شدن نیاز به درگیری فیزیکی داشتند.فردا جهت رفع عیب به نمایندگی مراجعه نمودم ولی هیچگاه در مخیله بنده حقیر نمیگنجید که این سرآغاز یک روند مداوم خواهد بود! نمایندگی بیان کرد که این ایرادات در سرویس ۱۰۰۰ کیلومتر رفع خواهند شد. منتها مشکل به همینجا ختم نشد. روزبهروز به مقدار صدا اضافه شد تا جایی که حین توقف حسی شبیه صدای تراکتور احساس میشد. در دنده ۲ بدنه خودرو و سردنده به شدت لرزش داشت. در کیلومتر ۲۰۰ صدای جیرجیر شدید حین ترمز گرفتن شنیده میشد و حدود همان زمان بوق خودرو نیز از کار افتاد.
درحالیکه حدود ۱ ماه از تحویل خودرو گذشته بود ارمهای مثلاً کروم کاری پژو در جلو و عقب خودرو شروع به سیاه شدن کرد و ظاهر ماشین بیشتر به خودروهای فرسوده مینمود تا ماشین صفرکیلومتر. درها رگلاژ شدند ولی همچنان موقع بسته شدن نیروی زیادی لازم بود.
دوباره مجبور به حضور در نمایندگی شدم که در بررسی خودرو مشخص گردید انبار اگزوز خودرو نیز زنگزده و باید تعویض شود. درحالیکه خودرو در این مدت حتی کارواش نرفته بود و در بارندگی از منزل خارج نشده بود. بوق و دو دیسک چرخ عقب خودرو تعویض شد. صدای جیرجیر دیسکها قطع شد اما صدای تقتق قبلی که به تشخیص نمایندگی متعلق به صفحه کلاچ بود علیرغم ۲ بار تعویض همچنان برقرار بود. در همین گیرودار صدای سمفونی تسمههای خودرو نیز به قبلی اضافه گردید! علت لرزش در دنده ۲ نیز پلوس عنوان شد که به گفته نمایندگی به علت کیفیت مشابه نمونههای تعویضی تعمیر عملاً بینتیجه مینمود.
صندلی راننده جایگزین، نیز ایراد دیگری در قسمت تنظیم ارتفاع داشت. در اینجا سؤالی برای مشتری پیش میآید که چرا قطعات قبل از ارسال تست نمیشوند و کسی که مهر کنترل کیفیت بر قطعات خودرو میزند موقع تأیید به چه چیز میاندیشد!
مراجعات مکرر بنده جهت رفع ایراد گیربکس و صفحه کلاچ ادامه داشت و این بار هردوی این قطعات تعویض شدند ولی دریغ از کاهش صدای حتی به میزان یک دسیبل.
تنها دو روز از گارانتی سال اول خودرو گذشته بود که متوجه شدم سرمایش کولر خودرو به صفر رسیده. بررسی نشان داد گاز کولر نشتی دارد و تخلیه شده. جهت رفع عیب مراجعه نمودم ولی عنوان شد گارانتی گاز کولر ۱ سال یا یک تابستان است. رویهای برخلاف خودروهای وارداتی که پس از سه سال تنها برای چک کردن فشار گاز نیاز به مراجعه دارند. نشتیابی و گازگیری را به صورت آزاد و خارج از نمایندگی انجام دادم.
پس از یک سال و برای اولین بار تصمیم به خروج از شهر با ماشین نمودم. در حالی که خودرو تنها ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت. در اواسط مسیر چراغ باطری خودرو روشن و مدتی بعد خودرو خاموش شد. من ماندم و جاده خلوت و بدون آنتندهی موبایل. از بخت خوب پس از نیم ساعت خودروی امداد رسید و متوجه پارگی تسمه دینام شد. علت پارگی جالب بود، پوسیدگی و فرسودگی شدید تسمه دینام. مورد مهم دیگر مصرف بالای بنزین خودرو بود که بیشتر به ماشینهای آمریکایی قدیمی مینمود تا خودروی صفرکیلومتر. باید تصمیم مهمی میگرفتم یا هر روز حضور در نمایندگی یا فروش خودرو. در نهایت ماشین به علت معیوب بودن با ضرر فروخته شد، البته فروشی که بیشتر باعث خوشحالی بنده شد. کیلومتر خودرو در هنگام فروش تنها ۴۵۰۰ کیلومتر بود. البته با این ۲ تجربه خرید خودرو صفر، ترجیح میدهم فعلاً جهت تردد سایر راهها را تست کنم.
سؤال بنده از خودروسازان داخلی این است: چرا کنترل کیفیت خودرو بدون نظارت صحیح انجام میشود؟ چرا قطعات تعویضی فاقد کیفیت هستند و در واقع با تعویض قطعه اکثر مشکلات خودرو رفع نمیشود؟ مصرف سوخت بالا زیان هنگفتی به لحاظ سلامتی و هزینه به مصرفکننده و کشور وارد میکند. چرا توجهی به این موضوع نمیشود؟ آیا بهتر نیست به جستجوی علت بیاعتمادی ملت به خود بپردازید و مردمی که این سالهای طولانی با همه مشکلات شما کنار آمدهاند روزی شاهد کیفیت و قیمت مناسب و درخور شأنشان باشند؟ چرا علیرغم افزایش چند برابری قیمتها، کیفیت خودروها بسیار تنزل کرده و همان کیفیت اولیه را ندارد؟
به درخواست تعدادی از مخاطبان و برای رفع شبهاتی که عدهای با یا بدون غرض مطرح نمودند، تصاویر تعدادی از فاکتورها نیز ضمیمه میگردد. ضمن آنکه بوق ماشین هم خراب و سپس تعویض شد که قبلاً در متن اشاره نشده بود اما فاکتور آن در تصاویر موجود هست. تعویض صندلی راننده برای بار دوم هم به خریدار نگونبخت بعدی محول شد.
نویسنده: امیر صابریان
توجه: این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و هرگونه کپیبرداری و بازنشر آن بدون لینک مستقیم به همین صفحه و ذکر نام سایت پدال و نام نویسنده، ممنوع میباشد.
محمد امین
۱۳ آذر ۱۳۹۴مشکل خود مردم هستن که ساکتن مثلا شما به جاع اعتراض ماشینو فروختی البته اعتراضم میکردی به جایی نمیرسید فقط متاسفم واسه دولت و کشور که ما مردم رو ***
KING 918
۱۳ آذر ۱۳۹۴خودروی صفر وطنی پژو 206 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه داریم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از کی تا حالا پژو ماله ایران شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ax1
۱۳ آذر ۱۳۹۴منظور از وطن چین هستش
مهمان
۱۳ آذر ۱۳۹۴پژو206 ؟؟؟ اگر اسم این پژو بود که این شرکت 100 سال پیش ورشکست شده بود
بهتره بگین ویران خودرو 206
tv
۱۳ آذر ۱۳۹۴اینا اشتباهات لپیه…تو متن اشاره شده بود مصرفش مثل ماشینای قدیمی امریکایی هست.هر کی این متن رو نوشته بدجور از مرحله پرت بوده ، امریکایی با 8 تا سیلندر صدی 14 تا مصرف داره مثل بلیزر باموتور 350 . اونوقت 405 با موتور 4 سیلندری صدی 10 تا ،کدومشون مصرفش بیشتره ؟! نویسنده ی محترم اول تحقیق بعد نگارش .
tv
۱۳ آذر ۱۳۹۴معذرت می خوام دو تا کامنت پشت سر هم میذارم. دوستانی که به بنده منفی دادن بیان بگن کدومشون تجربه داشتن ماشین امریکایی رو داشتن ؟ یا چند نفر 405 داشتن؟ من هم امریکایی و المانی قدیمی هم الان 405 دارم . این حرفیم که زدم تجربه ی 5 سال سر و کله زدن با هر کدوم از این ماشینا بوده. اگه جایی از حرفم اشتباه بوده لطف کنید بگید منم از این نادونی در بیارید .
سعید
۱۳ آذر ۱۳۹۴با تشکر از امیر عزیز که این مقاله رو نوشتی
به نظر من بیا یه کاری کن درسته که حمل بر فرض محاله ولی بیا این متنتو برای روزنامه های شرق و ارمان و دنیای اقتصاد و حتی مجله خط خطی بفرست بالاخره یکیشون چاپش میکنه اما به نظر من اونجوری که من چند باری مطلب فرستادم مجله خط خطی گزینه بهتری هست چون یه مجله طنز سیاسی هست که خیلی پرتیراژ و پر طرفداره و مدام ایراد های دولتو میگه
موفق باشی
علی
۱۳ آذر ۱۳۹۴با تشکر از اقای امیر بابت این مقاله
اقای امیر من هم با شما همدرد هستم یدونه 206 خریدیم عین شما تمام مشکلات هنوز با چند بار مراجعه به نمایندگی پابرجاست !!!
واقعا نمیدونم اخه این فرغون خودرو :) چی فکر میکنه با این ماشین درست کردنش انشاالله به امید اون روز که ورشکست بشه یه نفس راحت بکشیم
با تشکر .
scorpion
۱۳ آذر ۱۳۹۴منم ی رانا مدل 93 دارم 12 تا کارکرده واقعا مزخرفه مصرفشم صدی 10 هست منم میخوام بفروشمش
لابد دشمن مردم
۱۳ آذر ۱۳۹۴مشکل مملکت ما دروغ و همینطور اغراقه . این همه مشکل که شما داشتی رو لادا دوهزار سال پیش هم نداشته . من به وجود ایرادات واقفم اما متن شما قطعا اجماع مشکلات بیش از یک خودرو بوده.من در یکی از شرکت های قطعه ساز ایران خودرو کار میکنم به واسطه کارم با خدمات پس از فروش ایران خودرو همکاری مستقیم دارم و به همه مقدسات قسم تضمین میکنم که دارید دروغ میگید. ماشین ایرانی کیفیتش مناسب نیست این خیلی بده اما بدتر از اون نوشتن دروغ و اشاعه اونه.
KING 918
۱۳ آذر ۱۳۹۴عزیز این دروغ رو ما با چشم خودمون دیدیم ……….
دوست عزیز دیگه خواهشا از ایرانخودرو دفاع نکنید چون خودتون بهتر میدونید من چیزی نگم بهتره ……………..
تاییدیه
۱۳ آذر ۱۳۹۴با سلام
والا من یه 206 تیپ 5 مدل فروردین 94 دارم تا به الان 9 هزارکیلومتر کار کرده که تقریبا 7 هزارتاش رو تو جاده بوده(مسیر شمال که دائما بارانی است) و دائما کولر روشن(در تابستان ) ، به خدا حتی یک دونه از این مشکلات رو هم نداشتم . من با نظر این دوستمون موافقم ، فکر کنم شما مشکلات چندین خودرو رو در یک خودرو خلاصه کردین و اغراق میفرمایید . تنها مشکل من این بود که کمربندشاگرد جمع نمیشد که با مراجعه به گارانتی سریعا درست شد و بدون هیچ هزینه ای تحویل شد .
من منکر کیفیت پایین تر ادوات این ماشین نمیشم . بله نسبت به مدل های قبل 90 کیفیت لوازم پایین تر هستش ولی نه در این حد !! من قصد دفاع از خودرو ساز رو ندارم ولی اینجور یک طرفه و اغراق امیز درست نیست ادم صحبت کنه . ادم باید خودشم به ماشینش برسه ، نه اینکه فقط کار بکشه ازش . من همون اول یک سری خرجها رو رو ماشین کردم مثلا تعویض لاستیک و روغن موتور رو همون اول عوض کردم که متاسفانه شاهد این قضیه بودم که دوستان به جای 3.5 لیتر 2.5 لیتر روغن ریخته بودند . واقعا برام عجیبه این همه مشکل تو دو تا ماشین پی در پی وجود داشته باشه از دو شرکت مجزا برای یک نفر !!!!!!!!
ali ayat
۱۳ آذر ۱۳۹۴تو نگران جیب خودتی مرد حسابی برو از خدا بترس
فریا
۱۳ آذر ۱۳۹۴یقین ندارم ، ولی فـــکر کنم شما رو خیلـــی خوب بشناســم .
با اون یکی اکانت تشریف بیــارید :-D
محمدرضا
۱۳ آذر ۱۳۹۴من پرشیا گرفتم از روزه اول باید سه بار یا چهار بار نیم کلاج میکردم تا دنده عقب جا بره ، کلافه شده بودم ، بعدشم دیدم که ماشین سر میزنه و ازش صدای تاق تولوق میاد ، بردم نمایندگی گفت ای سی یو خرابه و دستور اشتباه میفرسته ، بعده چند بار رفت و آمد و دستکاری برنامه درست نشد. به هزار زحمت ماشینی که 7000 تا کار کرده بود رو فروختم . اینا همینن ، اغراقی نیست ، شما خوش شانس بودی . ( ماشین قبلیمم سمند بود که هر 15000 تا واشر سرسیلندر میسوزوند ! انگار تایمری چیزی داشت که می بایست بسوزونه ! )
پول کره ای و ژاپنی نداشتم ، چینی خریدم ، الان یه ساله که جونم راحته .
ایران خودرو ، سایپا مردم رو سره گردنه گیر آوردن . همین و بس ! ( اینم راجع به پرشیا بگم که داخلش تریم کرم بود ، ولی رنگه در و فرمون و داشبورد با هم فرق می کرد ، اسباب بازی هم این وضع رو نداره ! )
خسته شده
۱۳ آذر ۱۳۹۴میبینم که نماینده های شرافت مند و سوگند خورده ایران خودرو و سایپا اومدن اینجا در افشانی میکنن من آدم آرومیم ولی اگه ***
رضا
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز من هم سال ۹۳ یه ۲۰۶ تیپ پنج گرفتم هفته اول خوب بود اما بعد از یه هفته دنده هاش سفت شد یه مدت مدارا کردم شاید درست بشه اما بدتر شد تازه بعد از یک ماه فرمان قفل شد که با جرثقیل بردم نمایندگی مرکزی شرق ( جایی که سگ صاحبشو نمیشناشه) بعد ازسه روز گفتن ماشین درست شده موقع تحویل گفتن گیر بکس و دو تا قطعه که یادم نیست باید عوض شه که فعلا نداریم ماشین که آوردن دیدم یه خط ربز روگلگیرش افتاده تازه یادشون رفته پمپ هیدرولیک فرمان عوض کنن (اینقدر گیج) خلاصه بعد دو سه بار رفتن به نمایندگی تعویض کامل گیر بکس وقطعات دیگه ماشین بدتر شد که بهتر نشد
آخر سر مجبور شدم بعد یکسال با کارکرد ۵۰۰۰ کیلومتر پنج میلیون پانصد هزار تومن ضرر ماشینو بفروشم یه ام وی ام بخرم
ضمناً شما فکری به مقدساتت بکن و الکی قسم نخور
جرمی
۱۳ آذر ۱۳۹۴این مقاله به هیچ عنوان دروغ نیست . من 206 مدل 88 دارم . سرویس 60000 به اسرار تلفنهای پی در پی ایرانخودرو ، به یکی ازنمایندگیها مراجعه کردم . بعد 6سال برای اولین بار تسمه تایم و تسمه دینام تعویض شد و من برای سه ماه به شهرستان رفتم . در اونجا بخاطرصدا و لرزش موتور ،مجبور به تعویض دوباره همون قطعات شدم.! در حالی که کمتر 1000کیلومتر کار کرده بود مجبور به پرداخت دوباره هزینه تعویض شدم .ما که دروغ میگیم ! اگه شما راست میگی ، فاکتورهارو بیارم شما پولشو بهم پرداخت کن . چون ایرانخودرو معتقد باید میامدم تهران وتعویض میکردم !!!!!!!!!!!!!!!!! شاید شما بتونید بدون تسمه ها این مسیرو برید منکه نتونستم .
لابد دشمن مردم و امت و ملت
۱۳ آذر ۱۳۹۴خدا شما رو شفای عاجل بده. اگر ایرنخودرو بابت اتیش گرفتن ماشین هاش به کسی زنگ زد به شمام بابت تعویض تسمه زنگ میزنه! دی واقعا دی!
دیگ طمعتون رو با وعده ارزان دادن خدمات به جوش اوردن سرتون کلاه گذاشتن حالا هزینه تیز بازیتون رو میزارید به حساب ایرانخودرو!
KING 918
۱۳ آذر ۱۳۹۴یعنی واقعا از اشغال خودرو ببخشید ویران خودرو عذر میخوام چی بود اسمش اره همون دفاع کردن از نجومی ترین کار هاس مگه چیزی ازش بماسه ……….
دیگه خودتون بهتر میدونید چرا …………….
بیژن دولت سرایی
۱۳ آذر ۱۳۹۴جناب “لابد دشمن مردم”
واقعا بنده از میزان دقت و هوش شما شگفت زده شدم…
تیم پدال ابدا احتمال نمیداد که کسی به مغرضانه بودن این متن پی ببرد، در حقیقت ما در سایت قصد داشتیم تا بنای خودروساز محبوب و با کیفیت داخلی را با بافتن اراجیف صد من یه غاز، ریشه کن کرده و خودروهای کمپانی خودمان را به بازار تزریق کنیم که شما نقشه های ما را برهم زدید…
آخه برادر من یه بارکی بگو کل ملت که از کیفیت پایین خودرو مینالن دروغگو تشریف دارن دیگه…
سپاس از لطفی که داشتید و تهمتی که به اعضای تحریریه و همینطور مخاطبین پدال زدید…
لابد دشمن مردم و امت و ملت
۱۴ آذر ۱۳۹۴خیلی کار زشتی و غیر حرفه ای کردید که متن جوابیه من رو منتشر نکردید. متاسفانه زره ای اخلاق حرفه ای ندارید. فقط میتونم بگم متاسفم.
این چند صباح عمر بنده و شما هم میگذره چیزی که میمونه ما هستیم و کارهایی که کردیم.
موفق باشید.
afish
۱۴ آذر ۱۳۹۴با عرض ادب و احترام امیدوارم روزی برسه که به جای اینکه 40 میلیون برای این ماشینها بدیم به جاش شورولت اسپارک یا هیوندا اکسنت یا کیا ریو یا ام جی 3 یا مزدا 2 یا رنو سیمبل یا………… سوارشیم با اون پول دوست دارم ببینم امثاله شما که به اسم قطعه سازی هزار جور رانت و وام میگیری بعد دلالیه جنسای چینیو میکنید کجایید در ضمن من اصلا با مقاله کاری ندارم خودم خیلی بدتر از ایناش سرم اومده
ZIPPO
۱۴ آذر ۱۳۹۴به به
اقای قطعه ساز
1 روز 2 ساعت برو تو یکی از نمایندگی های ایران خودرو و سایپا تا ببینی واقعیت ها رو
شما مشخصه کلا از مرحله پرتی
امیدوارم در سایر قسمت های زندگیت اینجوری به مقدسات قسم نخوری
حتما 1 روز فقط 2 ساعت 1 سری به نمایندگی ها بزن
همه ملت ما از این گاری ساز ها ماشین خریدن همه هم همچین تجربیاتی رو دارن
دقیقا لادای 2 هزار سال پیش اسم تنهاش میارزه به کل صنعت عقب مونده ما
ارمان
۱۴ آذر ۱۳۹۴حاضرم برای اینکه بفهمیم کی دروغ میگه برت دارم با کارته ماشینم بریم نمایندگی ایرانخودرو (شرم بهش باد)استعلام بگیریم اکه تو این مدت زیر 10 تا خرابی جددی داشتم منو وسط تهران اعدام کن اما اگه حق با من بود همه بچهای سایت بیان تو قطعه سازیت ***دره کارگاهت
لا اقل تا حالا 18 بار چراغ ترمز عقب سوزونده همه رو فاکتور دارم که یه زمانی دماغ امثال تورو بسوزونم فاکتور با مهر صندوق نمایندگی رسمیییی
***
آرش
۱۳ آذر ۱۳۹۴حقیر اگر قصد 206 سوار شدن کنم با سی و پنج میلیون،بی شک با پونزده تومن یه مدل 84 میگیرم و باقی بیست تومن رو میزارم بانک ماهانه 320 تومن سودش میشه، که کل هزینه های ماشین رو پوشش میده. وقتی ماشینی صفرش با ده سال کارکرده اش فرقی نداره چرا بایستی هزینه برای خودرو نو کرد؟!!
مهدی
۱۳ آذر ۱۳۹۴خیلی هم فرق داره
دایی من ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۲ گرفته خییییییلییی راضیه!!! فرقش با مدل ۹۴ اینه
تنها خرجش بعد یه سال یه باطری بوده!!!
مهمان
۱۳ آذر ۱۳۹۴ماشین صفر با ده سال کارکرد فرقی نداره؟؟؟؟!!!!!
مدل 84 جنازش میارزه به صفر کیلومتر 94
اون موقع تمام قطعات یا فرانسوی بوده یا بوش
الان حتی ای سی یو هم چینیه ؛ اون هم چینی اشغال
reza
۱۳ آذر ۱۳۹۴برای کسانی که این حرکت ملیو نادیده گرفتند و اقدام به خرید کردند متاسفم…حقشون همون پرایده وپرایدم باقی می مونه
حسین
۱۳ آذر ۱۳۹۴خدای من .باورم نمیشه
واقعا ما داریم به سمت کجا میریم.به اسم *** چه حق الناسی داریم میکنیم.
اینه حقه مردم اینه مدیریت و نظارت در کشوری که همیشه ***
متاسفم
کشوری که پول در اون خیلی سخت بدست میاد اینطوری باید خرج بشه
اون هایی که رفتید عین ماشین ندیده ها ثبت نام کردید دستتون درد نکنه
لیاقت ما بیشتر از این نیست و نمیشه
فرزاد
۱۳ آذر ۱۳۹۴باید میزدی تجربه خرید دو اشغال وطنی!..هر چند این ماشینها ***
احسان آرسنالی
۱۳ آذر ۱۳۹۴با عرض سلام و تشکر از اقا امیر این مقاله ای که اینجا نوشتی رو احتمالا عده ی محدودی از خوانندگان پدال به صورت تجربی درک کردند یکی از این اشخاص بنده هستم البته مطلبت خیلی محدود و خودمانی بود. مثلا من یه رانای صفر مدل 91 داشتم به جزء موتور تقریبا تمام قطعاتش تعویض شد یعنی از کولر بگیر تا صفحه کلاچ و تسمه و قفل کن کلاچ و باطری و لنت و داشبورد روبروی راننده و تمام چراغ ها و چراغ سقفی و زیرپایی و تسمه تایم و در راننده و ترمز 2 از درهها و …. یکسال از دوسالی که اون ماشین رو داشتم تو نمایندگی سپری شد و بلاخره با اتمام گارانتی فروختمش
محمد کاظم
۱۳ آذر ۱۳۹۴به نظر بنده با این کیفیت افتضاح خودروهای مثلا نو خرید یک دستگاه خودروی دست دوم خارجی یا داخلی سرحال گزینه بهتری است و اعصابتان هم راحتتر است!
amir
۱۳ آذر ۱۳۹۴ما یه پرشیا صفر گرفتیم و را افتادیم به سمت قشم شب رو توی یزد خوابیدیم صب که بیدار شدیم دیدیم لاستیکمون مثل تخم مرغ باد کرده، موندیم تا نمایندگی وا کرد بابام رفت داد و بیداد که حداقل کم میزارین از جنس داشبرد و لامپا و این چیزا کم بزارین با ترمز و لاستیک جون مردم و به خطر میندازین بهمون ۱۵ هزار تومن دادن خسارت لاستیک که همون جا پرت کرد و گفت گور پدر همتون و رفتیم ۱ ملیون لاستیک خریدیم، بعد یه ماه بردیم نمایندگی آینه برقیش و عوض کنه که ماشین و گرفت بعد یه هفته تحویل داد گفت سفارش دادیم بیاد بهتون میگیم ، فرداش فهمیدیم پمپ هیدرولیکمون خراب شده بردیم گفتن که اینو عوضش کردن و پیچشو بد بستن :| ، زنگ زدیم به شکایات ایران خودرو گفتن ما برای ماشین شما ۳ تا آینه فرستادیم و یه پمپ هیدرولیک (که هیچ کدوم و توی فاکتور نزدن ) فرداش ماشین زیدیم فروش با ۸ ملیون ضرر توی ۲ ماه فروختیمش ،هفته بعدشم کسی که خریده بود زنگ زد و کلی فشمون داد که متور سوزده ماشین وسط راه موندم . واقعا متاسفم برای مملکتمون و کسایی که دارن توش کار میکنن حرف از پیشرفت میزنن
KING 918
۱۳ آذر ۱۳۹۴ایولا خیلی خندیدیم خخخخخخخخخخخخخخخ
عزیز باید تحمل کرد دیگه ………………
ایشالا زودتر نابود بشن ………………..
خسته شده
۱۳ آذر ۱۳۹۴آره دقیقا همینجوریه یکی از آشنایان ما هم پرشیا صفر گرفت اومد تویه جاده موتور سوزوند
یعنی همه جاش مشکل داره از آینه موتور چرخ اتاق فرمون و و و و این است نشانه کیفیت بله
خسروی
۱۳ آذر ۱۳۹۴متاسفانه بنظر میرسه این مشکلات فنی از ماشین های مدل نود نود و یک و به بعد خیلی فراگیر شد که کیفیت قطعات استفاده شده خیلی پایین اومد. من 206 هشتاد و نه دارم که فقط 22500 تا راه رفته. تنها مشکلش صداهای اضافه از صندلی عقب است که از سال دوم شروع شد و دلیلشو هنوز نفهمیدم! یکبار دو سال قبل باتری شو عوض کردم که بنظر طبیعی است.
البته شاید هم خوش شانس بودم ماشین مشکلات اینچنینی که دوستامون گفتن پیدا نکرده واقعا خیلی سخته هر روز بیفتی دنبال تعمیرکردن ماشین صفر.
سعید
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام ، من به شانسی بودن کیفیت خودروهای صفر کیلومتر تولید داخلی کاملاً باور دارم و علت اصلی آن 1- فرسودگی تجهیزات تولیدی شرکتها و عدم امکان رعایت تلرانسهای ساخت مناسب 2- نمایندگان اداره استاندارد در کارخانجات خودرو و قطعه سازی کارمند ان شرکتها بوده و حقوق خود را از شرکتهای خودروساز و قطعه ساز می گیرند . می دانم ، و راه حل نسبی را رفع دو مورد فوق و افزایش مدت گارانتی اجباری کارخانجات خودروسازی طی سالهای آتی می دانم ..
احمد باقری
۱۳ آذر ۱۳۹۴انصافا نیابد کسی میرفت دوباره این ماشینهای به ظاهر صفر رو می خرید. شما مجبوری بارها نمایندگی بری و وقتی تعویض هم میکنه، اتفاقی نمیفته ، وضعیت هم معلومه، چون جنس تعویضی مثل همون جنسی که از اول روی ماشین سوار هست، کاملا بنجله و فرق خاصی نداره. حالا مشکل از این هم بدتره و برای افرادی که ماشین دست دوم چند سال پیش رو هم میگیرن این مشکل ادامه پیدا میکنه، چرا که اگه یکبار به تعمیرگاه هم برن و بخوان قطعه ای رو تعویض کنن، الان لوازم یدکی توی بازار هم کم کم داره با همین اجناس بنجل پر میشه.
نیما
۱۳ آذر ۱۳۹۴من هم تجربه مشابه رو با 206 داشتم خودرویی که سال 84 صفرشو داشتم هیچ مشکلی نداشت ولی همین ماشین خوب رو الان اینقدر بی کیفیت تولید میکنن که ادم یاد رنو 21 میافته
Kamran.k
۱۳ آذر ۱۳۹۴مشکلاتی که هیچ موقع از صنعت خودرو سازی ایران رفع نمیشه …
بهترین راه حل خرید خودروی وارداتی چه صفر چه کارکرده..
طاها
۱۳ آذر ۱۳۹۴بنده سال 88این موضوع برام پیش آمد وفقط لیست قطعاتی که تعویض کردم می نویسیم خودرو پژو 405_تعویض آینه سمت راننده 2_تعویض تیغه های بر ف پاک 3_تعویض زه های روی سپر4_تعویض رگلاتور گاز، سنسور فشار گاز،شیر گاز،انژکتور گاز مربوط به سی ان جی5_تعویض ریل صندلی 6_ تعویض بوقها7_تعویض لامپها ی جلو (موارد فوق در کیلومتر چهار هزار انجام شد)8_تعویض دوبار تعویض گیربکس
مصطفی
۱۳ آذر ۱۳۹۴اخه ال نود و ول کردی ماشین های سر هم بندی چینی درجه 3 خریدی
ال نود من از سال 91 تا حالا حتی برا سرویس گارانتی هم مراجعه نکردم چون واقعا مشکلی نداشت و تا حالا خداروشکر بجز روغن هیچی عوض نکردم
خیلی ها میخواستن منو منصرف کنن از النود ولی هنوزم اعتقاد دارم ماشینی بخرید که کمترین داخلی سازی و داره و فعلا همین ال نود تنها گزینه ست تو این رنج
SINA-GERMANY-PORSCHE
۱۳ آذر ۱۳۹۴بهتره بگین ال نود ماشین خوبی بود…چون ایران خودرو طبق معمول تو مدلهای صفرش گند زده تو ال نود هم همینطور…اما سابقا ماشین موجه و خوبی بود…الانم شاید نسبت به بقیه بهتر باشه…خدا ریشه این دوتا قاتل زنجیره ای رو خشک کنه به حق پنج تن الهی…!
الیاس
۱۳ آذر ۱۳۹۴منم 405 سال 92 خریدیم اولین بار که ماشین تمیز کردم دیدم رنگ ماشین از کنار نگاه میکنی حالت دایره دایره داره!!! با اسپری اکثرا رنگ کردن اون دایره خاص رنگ کردن منظورم هست البته جلای ماشین به طرز افتضاحی رنگ شده بود بعد رنگ ماشین روغن کم میکرد به هر کی هم نشون دادیم گفت ماشین ایرادی نداره نه رنگ دود ماشین نه صدا نه کارکرد خلاصه هم روغن هارو توی 2 سال امتحان کردم آخر رسیدم به روغن فله یا بشکه ای دیگه هر 4 هزار تا مثل تاکسی ها روغن عوض میکنم بنظرم در محدود 40 میلیون اول ال 90 بعد خودروی چینی درسته خوب نیست ولی خوب از خودروی داخلی بهتره تا حال توی آشناها ندیدم خرج اساسی برای خودرو چینی انجام بدن x60 j5 و جیلی
نویدی
۱۳ آذر ۱۳۹۴از ماست که بر ماست
مریلا ایران دوست تهرانی
۱۴ آذر ۱۳۹۴بعضی وقتا هم از شماست که برماست،
sjs
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوست گرامی اعتراض شما نشانه ی عدم همراهی با مسولان خودرو سازی درجهت نیل به اهداف والای ورود دست کج آغایان به جیب ملت است…
خسته شده
۱۳ آذر ۱۳۹۴مردم ماشین میگیرن راحت بشن را رفتن نگو از وقتی ماشین میگیرن تازه دویدن هاشون شروع میشه همه چیمون برعکس دنیاست اینم روش
سینا5445
۱۳ آذر ۱۳۹۴والا من سال88 یه پژو پارس خریدم تا حالا فقط باطری و روغن عوض کردم
تسمه تایم هم عوض نکردم
تنها ایرادش اینه که موتورش میزنه به بدنه که با یه چکش درست میشه
به نظرم خودرو های قدیمی مونتاژ بهتری داشتن
arash66
۱۳ آذر ۱۳۹۴قطعات خودروهای قدیمی تر کیفیت بهتری داشتند، ولی به محض اینکه مجبور شوید قطعات رو تعویض کنید شما هم دچار این مشکلات خواهید شد !
arash66
۱۳ آذر ۱۳۹۴مشکل اصلی از قطعات بی کیفیت ساخت داخل و چین هست !
مشکل بعدی خودروساز هست که این قطعات رو سفارش میده و مونتاژ میکنه.
حقیقت تلخ هست، قطعه ساز به بهانه اشتغال زایی دنبال حمایت از تولیداتش هست و همچنان آشغال تولید میکند و خود مدیرانش سوار بر ماشین های روز آلمانی و ژاپنی می شوند نه ایرانی !
درسته تحریم ها و فشار های داخلی و اقتصادی به تولیدات داخلی اثر می گذارد و لی انصاف و انسانیت از بین ما رفته و همه فکر جیب خود هستند.
فرهنگ رقابت و برندینگ در ایران وجود ندارد ….
مریلا تهرانی اصل
۱۴ آذر ۱۳۹۴هیچ میدونستید در زبان فارسی ، اشتغال و شغل با کلماتی چون اشغال { زباله } و اشغال { مشغول بودن تماس تلفنی } و همینطور شغال مترادف و هم وزن میباشد ؟!
پس میتوان گفت اشتغال زایی هم کار کثیفیست و شغال هم موجود کثیفیست..
یه پسر
۱۳ آذر ۱۳۹۴بلایی که چن روز پیش سر من اومد هم جای تامل داره
من ساده ی خوشحال 5 ماه پیش به هوای اینکه تسمه تایم ماتیزم 40 هزار تا کار کرده و وقت پول تو دست و بالم بود با دستای خودم ماشین سالمو دادم تسمه تایمشو تعویض کنن
الان بعد از گذشت 10 هزار کیلومتر ماشین شروع به دود کردن کرد بعد هم نمیشد باهاش راه رفت بکسلش کردم تا تعمیرگاهی که خدارشکر مال یکی از دوستانه ؛ این بنده خدا هم گفت چون تسمه ات رو چینی بسته بودی یا اینکه تعمیرکار قبلی تسمه درست نبسته بوده ماشین دست در آورده الان منو مجبور به تعمیر اساسی موتور کرده
جالب اینجاست دوو ریسر اگه تسمه رد می کرد خاموش میشد راه نمی رفت اما ماتیز نامردی نمی کنه و …
خلاصه اگه دوو یا پژوی اصیل تو دست بالتون هست مراقب دست های هنرمند (تعمیرکار) هم وطن هامون که با قطعات چینی هنر نمایی می کنن باشین
پیرمرد خسته
۱۵ آذر ۱۳۹۴اسم تعمیرکار نیار که حالم بهم میخوره..
یعنی خودم هزارم عیب ماشین رو بگیرم یا تحمل کنم اما پیش تعمیرکار نبرم !
همشون نامرد شدن ، دیگه مثل قدیمیا انصاف سرشون نمیشه. همین دهه هفتادیارو میگم که تا ۵ سال پیش شاگرد بودن و حالا واسه خودشون تعمیرکار حرفه ای شدن !!
هرموقع ماشین یه عیب پیدا میکرد میبردم دست اینا میسپردم و تازه بالا سرشونم وای میسادم اما آخر چنتا عیب دیگه هم بهش اضافه میشد بعدش که میرفتم بیرون از مغازه..
بلد نبودنشون به کنار ، اینکه بیخودی چیزای دیگه ماشین رو انگولک میکنن و الکی میگن خرابه آدم زورش میگیره ! حالا من که تجربه پیدا کردم حواسم هست تا میگن میخای فلان جاشو هم عوض کنیم میگم نه ! نمیخاد ، سالمه !
یعنی الکی الکی خرج میزارن رو دستت که دستمزد اضافی بگیرن ! واسه خودشون کار میتراشن ! اما فکر نمیکنن که این بیچاره پول داره یا نه ، چیزی از لحاظ فنی حالیش هست یا نه فقط از رو نگرانی از اینکه شاید واقعا مشکل داشته باشه وقتی که بهش میگی عوضش کنم اونم میگه عوض کن اگه مشکل داره !
یه چینی بیخود میزاره رو ماشینت و مال خودت رو که اصلی و سالم هست رو نگه میداره و به نفر بعدی دو برابر نو میفروشه چون اصلی هست !!..
یعنی تو این مملکت مردم خودشون بهم رحم نمیکنن اما انتظار دارن بهشون رحم کنن .، این مردم لیاقت همین زندگی و همین سیستم رو دارن. چون انسانیت ندارن بیشترشون.
كاروان
۱۳ آذر ۱۳۹۴من که زیاد موافق ماشین های داخلی نیستم ولی این مطلب بیشتر شبیه به یه داستان بود
مجید
۱۳ آذر ۱۳۹۴بعد از اینکه همسرم موفق شد دوو سیلوی نازنینما چپ کنه یه 405 پیدا کردم مدل 82 که هشتاد تا بیشتر کار نکرده بود با اینکه دلم هنوز توی دوو بود خریدمش اوایل با دوو مقایسه میکردم دلم را میزد ولی روز به روز بیشتر ازش خوشم اومد تا حالا بجز قطعات مصرفی خرجی نداشته و شتاب و قدرت موتورش حرف نداره کلاج و فرمونش فوق العاده نرمه تاحالا هرکس رونده مشتریش شده و برادرم با روندنش 405 صفر خودش را فروخت بدون اقراق میگم کیفت جدید ها افتضاحه
حميد
۱۳ آذر ۱۳۹۴این تیبا رو نگو که کیفیتش افتضاح مخصوصا صندلیهاش که دیسک کمر میاره
به نظر من کارگاهای شرکت نباید بیکار شوند مدیرها باید اخراج شوند و طراحها
بعدش یک سر طراح درجه یک جهانی و یک مدیر طراز اول خودرو مثل این برزیلیه که نیسان رو نجات داد
لانتا
۱۳ آذر ۱۳۹۴یه خرده تو نقد خودرو ها واقعا زیاد روی شده بنده تیبا تا بحال نروندم اما 206داشتم چهار سال از نمایندگی تحویل گرفته شده هیچ کدوم از مشکلات شما گفتید نداشته حتی یکی از دوستان206مدل 94داره والا واس اونا این مشکلات اصلا نداره البته من خودم ماشین روندم و ماشین خودم را ترجیح دادم اما مشکلاتی که گفتید ندیدم حتی ماشین 12هزار کیلومتر کار کرده فقط روغن با فیلترش عوض شده حتی یکی دیگه از دوستانم رانا داره واسه اونم این مشکلات نداره ! واقعا از سایت پدال انتظار این جور مقاله ها رو نداشتم ! درست ماشین ها بیکیفیت هستند اما چیزای که شما گفتید میشه بش گفت فاجعه که من اصلا تا بحال ندیدم !
parham
۱۳ آذر ۱۳۹۴شما احتمالا از خودرو سر رشته ای ندارید یا اینکه از خودروتون کم استفاده میکنید ولی خیلی ها با این مشکلات به یکباره مواجه شدند و جای تعجب داره که شما فرقی در خودرو صفر کیلومتر 206 با مثال 89 متوجه نمیشید. و جانبدارانه سخن میگید حساسیت در خودرو صفر کیلومتر و یا به عبارتی توقع بسیار بیشتر هست اگر نباشه شما برای پولتون و درجه اول خودتون ارزشی قائل نیستید
و من الله توفیق