سایپا P90، جدیدترین محصول بومیسازی شده سایپا در ایران است که بر اساس رنو تندر ۹۰ طراحی و ساخته میشود. بعد از خروج رنو و سایر شرکای خودروسازان از ایران بعد از شروع تحریمها، اکنون راهکار دیگری که برای جایگزینی خودروهای خط تولید در پیش گرفته شده، تغییر ظاهری آنها و استفاده از لوگوی شرکت ایرانی و یا حتی تغییرات فنی برای استفاده از ظرفیتهای موجود است.
سایپا P90 به عنوان یک سدان جمع و جور، خلأ این کلاس در محصولات سایپا را پر خواهد کرد. البته باید دید که این خودرو قادر است محبوبیت دور از ذهن تندر L90 را در بین خریداران ایرانی تکرار نماید یا خیر.
این نخستین نمایش تصاویر رندر شده و گرافیکی سایپا P90 است که به صورت رسمی منتشر شدهاند. طراحی چراغها و سپرها به طور کلی دگرگون شده و البته رگههایی از خودروهای مختلف نظیر شورولت سونیک در آنها دیده میشود. جلوپنجره بزرگ جلو و چراغهای LED نمایی مدرن و بهروز به این خودروی قدیمی بخشیدهاند. متأسفانه هماهنگی بین نمای جانبی جعبهای شکل این خودرو که تغییری در آن صورت نگرفته با چراغهای جلو و عقب به چشم نمیخورد. بنابراین میتوان تغییرات ظاهری را به چراغها، سپرها و درب کاپوت و صندوق محدود دانست.
درواقع سایپا P90 با پلتفرم قدیمی B0 گروه رنو-نیسان و با داخلی سازی حداکثری از روی خودروی رنو تندر و با ارتقای ظاهری و باطنی با تغییرات کوچک اما از نظر بصری چشمگیر همراه بوده است.
لبهدار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایهای جدید درب محفظه موتور برای پاس کردن استانداردهای حفاظت از عابرین پیاده ازجمله تغییراتی است که بر روی آل ۹۰ ایجاد شده است.
اما عجیبترین تصمیم در مورد این خودرو، این است که سایپا میخواهد آن را با پیشرانههای مختلف خود ارائه نماید. این موضوع میتواند تنها مزیت تندر ۹۰ را که پیشرانه کم دردسر و نسبتاً قدرتمند آن است زیر سؤال ببرد.
امیر
۲۱ آبان ۱۳۹۹تا جایی که من ذهنم یاری میکن اینا همش شو آف دنا هم در دوره اول تحریم قرار بود تولید بشه اما بعد از برجام آماده تولید شد k132 و رهام هر وقت تولید شد به دست دلالن ها رسید تندر نود هم در سال بوق تولید و با تکنولوژی سی سال پیش به دست مردم همیشه در صحنه میرسه خیلی خنده دار در عصری که خودرو سازها دارن به سمت سوخت پاک میرن ما دریم تکنولوژی سی سال پیش انارو بومی میکنیم
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آبان ۱۳۹۹اگر این باشه خوبه
حداقلش بهتر از خوده L90 اورجینال هست .
زیزیگولو
۲۱ آبان ۱۳۹۹نوید میشه بگی طبق چه معیاری میگی این از ال نود اورجینال بهتره!!؟؟ زدن طراحی ماشینو نابود کردن!!! ….. خوب البته همیشه نظرا متفاوته
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آبان ۱۳۹۹بحث من طراحی هست و نه کیفیتی .
والا به نطر من هیچ پُخی نیستن اما حداقلش از L90 فابریکه قشنگتره .
باید بین بد و بدتر ، بد را انتخاب کرد? .
حسن
۲۱ آبان ۱۳۹۹مگه ال نود طراحی هم داشت که نابود بشه؟!
از نظر قیافه بهتر از ال ۹۰ هست ولی حُسن ال۹۰ کیفیت و بحث فنی بود که ایرانیزه شدش حتما بی کیفیته.
Hadi
۲۱ آبان ۱۳۹۹یکی نیست به اینا بگه که مردم ال۹۰ رو به خاطر موتور و کم استهلاک بودنش میخرن…
نه به خاطر ظاهر…
حالا اومدن ال۹۰ رو فیس لیفت کردن و یه مانیتور گذاشتن واسش میخوان خداتومن به مردم بفروشن…
خدایا تا کی باید این آشغالا رو تو خیابونا ببینیم؟
خودت به دادمون برس…
دیگه خسته شدیم از این همه………
amir
۲۱ آبان ۱۳۹۹اخه سال ۹۳ که اولین سری دنا رو تحویل دادن یک سال تا به وجود اومدن برجام فاصله داره که برادر
سورنا
۲۱ آبان ۱۳۹۹حقمونه داداشی اگه عرضه داریم نزاریم
محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۹سایپا مثلا میخواد چه موتوری روش بذاره ؟ واسه شاهین مجبور شده موتوره تیبا رو بذاره رو اینم میخواد همون موتور افتضاح رو بذاره !
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹احتمالا موتور تیبا رو 16 سوپاپ میکنه و روی این ماشین نصب میکنه
Ali_x76
۲۱ آبان ۱۳۹۹زهی خیال باطل
همون توربو ۸ سوپاپ رو میذاره
نامردا نیومدن حداقل از لوگان نسل جدید کپی بزنن، طراحیش خود به خود داغون بود، اینا هم داغونترش کردن.
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹انصاف دوستان این ماشین طراحیش بهتره یا ال نود قدیمی؟
کسانی که میگن این ماشین لایک
کسانی که میگن ال نود قدیمی طراحیش بهتره (!)دیس لایک
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹در مورد موتور هم منبع موثق دارم
Dr.Ahmadreza2002
۲۱ آبان ۱۳۹۹خب ی کاره انجین ریو رو بزارن دیگه
Zonda R
۲۱ آبان ۱۳۹۹اینجا دقیقا 20 سال قبل صنعت چینه
که اینا توشن
برید سال 2005 چین رو ببینید همون خودرو رو با بدنه متفاوت و موتور بد تولید میکردن با اسم خودشون
Meysam
۲۱ آبان ۱۳۹۹افتضاحی دیگر از صنعت گاری سازی
حتما میخواد موتور تیبا پلاس شده بزارن روش
خاککککک
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹تا جایی که من میدونم سایپا دو پروژه موتور داره یکی موتور ام 18 و ام 18 توربو موتور اول همون موتور تیبای 16سوپاپ شده هستش که تنفس طبیعیه وقدرتش بین 110تا115 اسبه و موتور دومی نمونه توربوی موتور اولیه وقدرتش چیزی در حدود 147تا150 اسب خواهد بود که این موتور ها روی این ماشین و ماشین های آینده سایپا استفاده خواهد شد….
no4
۲۱ آبان ۱۳۹۹واقعن اینجا باید گفت مورچه چیه که بخاد کله پاچش باشه
همون ال90 داغون رو سایپا میخواد داغون ترش کنه
هرچه بگندد نمکش میزنند وای به وقتی که بگندد نمک
Aria
۲۱ آبان ۱۳۹۹مطمئنم هیچ کس در شرکت رنو وجود نداره که بدونه
زمانی خودرویی به نامL90توی رنو تولید میشده شاید پدراشونم یادشون رفته باشه????
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹راستی تا جایی که من اطلاع دارم طراح ال 90 یک طراح ایرانی بوده به نام هرمیداس اتابکی
hssn
۲۱ آبان ۱۳۹۹اره درسته
که هنوزم زندس و خوووب یادشه:/….
aslani
۲۱ آبان ۱۳۹۹به فرض که درست باشه(که نیست)
خب؟
AMIR-REZA
۲۱ آبان ۱۳۹۹خب یعنی شما اطلاعات ندارید
خب؟
Dr.Ahmadreza2002
۲۱ آبان ۱۳۹۹اصلا از اولشم رنو اینو تولید نمیکرده که
این داچیا هست و مال ده پونزده سال قبله
Mohamad
۲۲ آبان ۱۳۹۹اصلا ال 90 مال رنو نیست مال شرکت داچیا بوده که بعد تحت تملک و زیر مجموعه شرکت رنو در امده تو ایران الکی ارم رنو چسبوندن بهش
امیر محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۹خاک تو سرمون کنن که بعد ۵۰ سال هنوزم اسکی می ریم و ی ذره خلاقیت نداریم آخرش معلوم میشه که طراحی کار ایران نبوده و ی طرح شکست خورده است دقیقا مثل سمند
Amin-mc20
۲۱ آبان ۱۳۹۹جدا از بحث کیفیت و کی قراره تولید بشه و موتورش چیه ولی از ظاهر ماشین واقعا خوشم ولی همونطور که میدونید یه آشغال دیگه از سایپاس
دوچرخه سوار
۲۱ آبان ۱۳۹۹کم کم دارین در شرکت رنو را تخته میکنید.
امیر محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۹چینی های کمونیست به کجا رسیدن ما هنوز درگیر ارابه های تاریخی فرانسه ایم
....
۲۱ آبان ۱۳۹۹امیر محمد جان
کشوری که تحریمه همینه
خودروسازی ک بازار برا فروش نداره همینه
بعد تو داری مارو با چینی ها که تو کل دنیا محصولاتشون رو میفروشن مقایسه میکنی؟!؟
هیچ خودروسازی موفقی تو دنیا وجود نداره که بازار فروشش در حد کشور خودش باشه و کشورش یه همچین تحریم های سر سختی داشته باشه
برا همین نباید خودروسازی های ایرانی و چینی رو کنار هم بزاری و مقایسه کنی!
واقعا منصفانه نیس!!
نمیگم وضعیت فعلی مون خوبه ها
ولی نسبت به شرایط خیلییی هم بد نیس!
مهدی
۲۱ آبان ۱۳۹۹خیلی بد نیست ???? یعنی از این بدتر هم میشه پس باید دعا کنیم بایدن دستمون بگیره تا از این بدتر نشده
سورنا
۲۱ آبان ۱۳۹۹وجود امثال شماهاست که به این روز افتادیم
....
۲۱ آبان ۱۳۹۹دقیقا
فقط بلدیم بکوبیم تو سر خودمون و کشورمون??
مهدی
۲۱ آبان ۱۳۹۹الان اگر ما امثال نبودن به چه روزی میافتادید مثلا ژاپن میشدید یا برمیگشتید به قرن چهارم هجری رییس کمیسیون صنعت و معدن وقتی بهش گیر دادن چرا بچت تو کانادا عشق و حال میکنه خیلی رک گفت هر کی زندگی بهتر میخواد خوب مهاجرت کنه اینجا جایه کسی که باید تحمل حالا چند سال و چند دهه و چند قرن توضیح نداد که باید مقاومت کرد
Ramin
۲۱ آبان ۱۳۹۹اوقققق
حالم بهم خورد
کراس اور شاهین sp100 بهتره
واقعا من با این سن خوشگل تر از این طراحا طراحی میکنم
بابا چرا اون طراحای مخ ایرانو اینداختین بیرون واین طراحان بی سوادو آوردید تو کار
خداوکیلی این ماشینه.
فقط اینگار ال نود رو تیونیگ کردن…… همین…..
Amin-mc20
۲۱ آبان ۱۳۹۹خواهش میکنم بجای این که مطالبی درمورد ماشین هایی که ارزش مطلب نوشتن دربارش ندارن ، مقایسه مازراتی mc12 با mc20 رو بزارید
ارشیاsvj
۲۱ آبان ۱۳۹۹راست میگه بابا.
ماشین جدید ایران گاری و کله پا به چه درد میخوره؟
مقایسه جالبی باید باشه بین MC20 و MC12
Amin-mc20
۲۱ آبان ۱۳۹۹اره خیلی جالبه تا جایی که انگلیسی بلد بودم خوندم فهمیدم که از هرنظر رشد داشته چه قیمت چه مصرف سوخت ولی نتیجه گیری آخرش میگفت این جانشین مناسبی نیست برای mc12 چون سبک ماشین ها فرق داره
Amin-mc20
۲۱ آبان ۱۳۹۹مقایسه رو لطفا بزارید تشنه این مقایسم!
Omid622
۲۱ آبان ۱۳۹۹ما تندر رو به خاطر موتور و فنی خوبش خریدیم حالا اینو چینی کنن دیگه واویلا میشه
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۲۱ آبان ۱۳۹۹حالا از بحث فنی و اینا بگذریم ظاهرش بهتر از ال نود هست.
از ظاهرش خوشم اومده
ولی حیف…….
MjM
۲۱ آبان ۱۳۹۹اولا عمرا با این طرح حتی تولیدش کنن و فقط به تغییر جزیی چراغ و سپر بسنده خواهند کرد
دوما 100 درصد کیفیتش افت وحشتناکی خواهد داشت چون یکی از نکات مثبت ال نود موتور و گیربکس خوبش بودک قطعا خرابش میکنن!
به ادعای خودشون ک بومی سازی شده پس باید ارز بری کمتری داشته باشه و قیمت کمتری داشته باشه ولی ازونجایی ک مافیا چنین کاری نمیکنه خودرویی ک قرار بود جایگزین پیکان بشه قیمت نجومی خواهد داشت
شورای رفاقت و مونتاژکاران طی یک سنگ کاغذ قیچی قیمتی بالای 400میلیون رو براش انتخاب خواهند کرد!
از اتاق فرمان هم اشاره کردن قبلا ک نسل جدیدش در اروپا معرفی شده!
N.I.M.A
۲۱ آبان ۱۳۹۹پشتش رو که از رنو الهام گرفتید حداقل جلوش هم از دیلایتهای داسی شکل رنو که روی تمامی محصولاتش هست الهام میگرفتید و نه محصولات لیفان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hssn
۲۱ آبان ۱۳۹۹به شدددت موافقم باهات
(Saeed(peugeot
۲۱ آبان ۱۳۹۹من به خوب و بد این طراحی کاری ندارم ….
ولی ما تا وقتی توان ساخت یه پلتفرم و نداریم ، اوضاع همینه …. اسکی رو پلتفرم های بقیس
بابا یه موتور با کیفیت مثل همین موتور L90 ندارییییم ……
بعد از طرفی وعده ای که میدن ۱۰ سال طول میکشه .….
الان گروه بهمن یه موتور ۱/۳ توربو میخواست بده کجاست
Mohammad.khalili
۲۱ آبان ۱۳۹۹کاش در ایران خودرو و سایپا تخته میشد همه ملت از شرشون راحت میشدن
Hamdreza
۲۱ آبان ۱۳۹۹لااقل چنتا رندر درست و حسابی میزاشتن … من طراح نیستم ولی منی که طراح نیستم میتونم تا فردا از اشکالات طراحی این خودرو بگم ….
چیز قشنگی نیست …
البته داچیا لوگان چنتا نسل جدید داده ولی ما همون نسل قدیمی رو فیس لیفت کردیم! یا خدا!
شورش رو در آوردند … بنظرم بجای بهتر کردن ظاهر بهتره روی امنیت و موتور و شاسی و نرمی خودرو و سیستم های بروز مث ترکشن کنترل و …. کار کنند ….
محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۹کاشکی از قیمتش هم میگفتند
حتماً 200میلیونه دیگه
بهراد
۲۱ آبان ۱۳۹۹ماشینی که نه قیافه داشت نه هندلینگ و لذت سواری فقط مصرف کم و دوام زیاد داشت اومدن موتورشم ازش گرفتن چراغ جلو سراتویی ، داخل سوناتایی عقبشم از تالیسمان اسکی رفتن ، معلومه نسخه اولیش تولید بشه میشه همون K132 ای که با پروتوتایپش کلیم فرق داره.
خداییش تندر نود خیلی زود تو جاده چپ میشه ، اکثرا افراد کارمند میخرنش که وقت ندارن تو تعمیر گاه بمونن فقط مسیر اداره رو طی کنن برگردن، از نظر شخصیتی به سمند شباهت داره ولی اصلا جوان پسند نیس. حداقل ایرانیزه می کنین موتور خودشو نمی تونین بسازین از هند و چین بیارین(تو هند نسخه هاچبکش هست)، خیلیم از پیشرانه پراید بهتره.
مهدی
۲۱ آبان ۱۳۹۹قسمت یک تسمه تایم ال ۹۰ رسیده به یک میلیون و پونصد چهارتا واشر و یک واشر سرسیلندرش شده سه میلیون و ششصد با این وضع اصلا مقرون به صرفه نیست و عملا موتور گرون و پر خرجیه اگر از نسخه چینی و هندی بی کیفیت بیارن که واویلا پس همون موتور تیبا برای این بهتره
Carbonado Aventador
۲۲ آبان ۱۳۹۹دوست عزیز ما نه فقیریم نه ندار..
.
ال ۹۰ یکیاز بهترین های بازاره و اگه هزاربار برگردم به عقب باز هم انتخاب اولم بین ماشینای ایرانی خواهد بود.
پارس lx هم داشتم ، ۲۰۶ هم داشتم.
هیچ کدومشون حتی نزدیک ال ۹۰ هم نیستن
.
کیفیت سواریش هم خوبه
شتابشم بالاس
سر پیچ ها هم خوبه
.
فکرکنم اون ماشینی که سوارش شدی ال ۹۰ نبوده?
بهراد
۲۵ آبان ۱۳۹۹کاملا هم الن نود بوده، مدل ۸۵ از مدلای فرانسوی بود.
ماشینی که تا ۱۲۰-۱۴۰ خوب میره ولی بعدش نفس نداره، دنده پنجشم تعریفی نداره.
هندلینگ چهارصدو پنج بهتر از دنا و سورن و پارس و النود هست.سایپا اصلا تو هندلینگ حرفی برای گفتن نداره.
به جرات میگم از نظر هندلینگ ۴۰۵ بهترینه،چون سبکه ،شاسی و اکسلش دست نخوردس مثل دنا نیس تو پیچ یه ترمز بزنی واژگون بشی(بدنه متفاوت و سنگین)،یا گیجی سمند رو داشته باشه، البته فقط از نظر هندلینگ خوبه،ایمنی ضعیفه
زیزیگولو
۲۱ آبان ۱۳۹۹والا این شبیه هرچی باشه شبیه ال نود نیستش …. به احتمال زیاد باید انتظار اینو داشت که تولید این ماشین همچنان تا سالهای سال ادامه داشته باشه!!!
sorena330
۲۱ آبان ۱۳۹۹عقب پولستار 2 با جلوی سونیک!!! احسنت به سلیقهی طراح
سامورایی از قله فوجی
۲۱ آبان ۱۳۹۹با موتور پراید ؟ ??????
نامجو
۲۱ آبان ۱۳۹۹انگار ماشین های بازی gta 3 هست
تحت پیگرد
۲۱ آبان ۱۳۹۹اگر درهای مملکت باز باشه خودرو بیاد همین سایپا هم پیشرفت میکنه به جای اینکه آشغال تولید کنه بده دست دلال لاشخور این همه طراح و مهندس جوون و با انگیزه داریم خودروهای خوب تولید میکنه با قیمت مناسب ولی تو مملکت ما به تنها چیزی که فکر نمیشه انسانیت و شرافت و آینده ایرانه مسیولین و نکبت زاده هاشون که گرگ بودن مردم هم دارن گرگ میشن همه به فکر خودشونن برادر به برادر رحم نمیکنه مملکت رو بوی تعفن برداشته
امیر
۲۱ آبان ۱۳۹۹1_ظلمی که ایران خودرو و سایپا به ایرانی ها کرد بیشتره_ لایک ??
2_ظلمی که داعش به انسانها کرد بیشتره _دیسلایک ?
زیزیگولو
۲۱ آبان ۱۳۹۹امیر جان پسر خوب!!!! این کامنتو من چن هفته پیش نوشته بودم ولی نه به این شکل ….. نوشته بودم : محصولات سایپا و ایرانخودرو خطرناکتره لایک ، داعش خطرناکتره دیسلایک
امیر
۲۱ آبان ۱۳۹۹من چندین ساله که دارم این دو خودروسازو با داعش مقایسه میکنم نه اون کامنت شما رو دیدم و نه به این چیزا اهمیت میدم .من فقط چیزی که از واقعیت جامعه ام توی این چندین سال از این دو آشغال ساز دیده ام و در ذهنم نقش بسته بود رو به زبون آوردم( تایپ کردم) آره پسره خوب!!!
زیزیگولو
۲۲ آبان ۱۳۹۹تو گفتیو منم باور کردم پسر خوب!!!!!!
مهدی موتورز
۲۱ آبان ۱۳۹۹خوشگله
به دردر یه ماشین شهری میخوره
دیروز خوندم ائودی ttواس افریقا تولید میششه
هر چند در بعضه شهر ها بد تر از افریقا ایم
برقی هم نیست پس باز هم باید صدای نکره گوش بدیم
ولی خدایی پیکان صدا جالبی داشت
ای خاک بر سر ما که پیکان بهتر از الانه
رامتین
۲۱ آبان ۱۳۹۹عجب طراحی جذابی! بنظرم موتور M18 روش میاد. M18 در حال توسعه هست که نمونه 16 سوپاپ شده تیبا به شکل تنفس طبیعی و افزایش حجم از 1.5 به 1.6 لیتر و توان حدود 120 اسب خواهد بود. روی کراس شاهین این موتور قراره بیاد و روی این خودرو هم محتمله.
مهرداد كمال
۲۱ آبان ۱۳۹۹لابد میخوان موتو تیبا روش بزارن
محمد
۲۱ آبان ۱۳۹۹عجب جهشی
اگر با همین سرعت برن جلو اینده درخشانی در انتظار همه است
Abtin
۲۱ آبان ۱۳۹۹اولا سلام به همه دوستان…
دوما آخه مردم چی تو سرتونه؟ الان بعضیا میان میگن شبیه دناهه یا نمیدونم ساینا و… غیره.ببینم فازتون چیه؟من از طرفدارای لگن خودرو یا سایپا نیستم که سنگشونو به سینه بزنم و بگم خوبن.خیلی هم از ماشین هاشون متنفرم.ولی وجدانا چرا تا ماشینی معرفی میشه یا میگین کپیه و یا میگین خاک تو سرتون؟هرکدومتون اگه واقعا مردین و عرضه و غیرتشو دارین ماشین طراحی کنید ببینیم چی درست کردید.و اگه جوابتون نداشتن پوله باید بگم که دیگه اینقدر حرف مفت نزنید.شما که پول ندارید چجور واسه خرید این لگنا میرید صف میکشید؟این میاد میگن آشغاله،کوییک میاد میگن چرته،دنا پلاس اومد گفتن مثل جکه و….
اگه اینطوریه پس چرا همتون میخرید؟
نخریدن یک یا دو نفر هیچ دردی رو دوا نمیکنه تا وقتی که هیچکی حتی یک نفر هم نخره.اگه اوضاع خودروسازی ما اینطوریه بدونید همش تقصیر مردمه.اگه اونا نخرن دیگه یه همچین مدلایی رو تو خواب هم نمیبینیم.پس دیگه اینقدر غر نزنید