سایپا

تیبا صندوق دار: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

مشخصات تیبا 1

در قسمتی دیگر از سری مطالب بررسی خودروهای تولید داخل، امروز به سراغ یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار یعنی تیبا رفته‌ایم.

معرفی تیبا

سایپا تیبا

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.

طراحی بیرونی

طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست آن‌هم برای یک خودروی ارزان‌قیمت کوچک. درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌طورکلی این سدان ساب‌کامپکت سایپا با چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید ۱۳۲ قرار گرفته و با کمی اغماض و همین‌طور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست.

طراحی داخلی

طراحی داشبورد تیبا نیز همانند نمای بیرونی هم‌اکنون کاملاً قدیمی و از مُد افتاده به نظر می‌رسد که شاید هیچ جذابیتی نداشته باشد. همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که به‌واقع بی‌کیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آن‌ها به انسان دست می‌دهد! اما بااین‌وجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در رو دری‌ها قسمتی پارچه‌ای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب می‌شود درحالی‌که غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوش‌فرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاک‌کن همچنان از پراید قرض گرفته شده است.

قوای محرکه تیبا

تیبا همان‌طور که در پلت‌فرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان (همان سازندهٔ پیشرانهٔ EF7 ایران‌خودرو) تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی‌سی افزایش داده و ضریب تراکم آن‌را هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور ۱.۵ لیتری تیبا ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است. بااین‌حال این موتور برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.

مزایا و معایب تیبا

برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااین‌وجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد می‌توان به‌عنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سال‌های ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج می‌برد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونه‌های جدید برطرف شده است. از دیگر معایب این سدان کوچک ایرانی نیز می‌توان به کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل اتاق اشاره کرد.

در سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، شاید قیمت مناسب تیبا را بتوان یکی از مزایای عمدهٔ آن دانست که همین امر به فروش بالای آن‌هم انجامیده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و استهلاک کمتر آن خصوصاً در مقایسه با محصولات ایران‌خودرو است. علت این موضوع این است که پایه و اساس تیبا به پراید بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در ایران به کم‌خرجی معروف است. کشش مناسب پیشرانه، فضای داخلی مناسب خصوصاً در قسمت عقب با توجه به کلاس خودرو و توانایی بهتر ترمزها در مقایسه با پراید را نیز می‌توان به‌عنوان دیگر مزایای تیبا نام برد.

تجهیزات، قیمت و رقبا

از خودرویی با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان آن‌هم در این شرایط آشفتهٔ بازار نباید انتظار تجهیزات زیادی داشت. به همین دلیل از مواردی چون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد درحالی‌که سایپا آینه‌های جانبی تاشو، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشهٔ عقب را هم به‌عنوان آپشن‌های تیبا نام برده است! درهرحال بهای کارخانه‌ای این خودرو هم‌اکنون از ۲۵,۵۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به ۲۷,۳۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ دوگانه‌سوز رنگی می‌رسد؛ بنابراین تیبا با این قیمت در بازه‌ای تقریباً بی‌رقیب قرار گرفته و رقیب مستقیمی را روبروی خود نمی‌بیند. به همین دلیل شاید بتوان سمند SE را با قیمت ۲۸,۱۰۰ میلیون تومان، به‌عنوان تنها رقیب قیمتی ایران‌خودرو برای تیبا برشمرد.

مشخصات فنی تیبا

مدل۱۳۹۶
ویژگیخودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی ۸ سوپاپ
حجم موتور۱۵۰۳ سی سی
قدرت۸۷ اسب بخار در دور ۵۳۰۰
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰
گیربکسدستی ۵ سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۱۰۵ میلی متر
عرض۱۶۴۱ میلی متر
ارتفاع۱۴۸۴ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۴۱۰ میلی متر
حجم صندوق بار-
وزن خالص۱۰۰۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها۱۷۵/70R13

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد-
حداکثر سرعت- کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر-
مصرف سوخت در جاده-
مصرف سوخت ترکیبی۶.۹۵ لیتر
استاندارد الایندگییورو ۴
حجم باک بنزین۴۱ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ABS- کیسه هوای راننده-کیسه هوای سرنشین جلو-چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Switch)-چراغ مه شکن جلو-چراغ مه شکن عقب -چراغ خطر سوم-قفل مرکزی-سیستم ضد سرقت با کد متغیر(Immobilizer)-کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

امکانات رفاهی

تهویه مطبوع-CD Playerبا قابلیت پخش MP3-چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور-آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل-شیشه بالابر برقی جلو-جالیوانی روی کنسول جلو و ساعت دیجیتال-صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع-برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم-درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل-گرمکن شیشه عقب-ریموت کنترل

آپشن ها

آینه های جانبی برقی-شیشه بالابر برقی عقب-تهویه مطبوع اتوماتیک-کیت گاز سوز-رینگ آلومینیومی

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. M.us

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    بهتر از پراید اما قیمتش خیلی زیاد با این وعظ ایمنی و امکانات وراحتی قدرتش نسبت یه پراید 15 تا بیشتره فک کنم ،حالا نمیشد اینارو به همون قیمت که به عراقیا میدن به ما هم میدادن یا اینکه واسه ما فقط خار داره یکی ازرفیقام که تو سایپا کار میکرد میگفت کل قیمت پراید 10_12 تومن بعدش اینا میان قیمتو دو برابر میکنن میدن بازار

    1. گنجی

      ۲۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (16 ديدگاه)

      من نمیدونم کی به شما گفته تیبا تو عراق 10 تا 12 تومنه ؟

      1. M.us

        ۲۲ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (237 ديدگاه)

        عزیزم منظورم قیمتیه که تمام قطعات و نصبش بر میداره نه اینه به چه قیمتی تو عراق میفروشه ثانیا پرایدو گفتم که یه مدت پیش میداد به عراق الان نمیدونم برادرای عراقی بازم محصولات خوش ساخت سایپا رو میخرن یا نه

      2. Sajjad

        ۲۲ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (1868 ديدگاه)

        جالبه همه هم قسم میخورن و همه هم یه اشنا دارن که رفته عراق و اون گفته پراید اونجا 5 تومنه!

        1. مرتضی مقدم

          ۳۰ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (178 ديدگاه)

          قیمت پراید توی عراق شش هزار دلاره که با هزار و پونصد دلار میشه لیزینگی خریدش که با دلار چهار هزارتومن دوران باستان میشه شش ملیون.یعنی شش ملیون پیش پرداخت و 18ملیون پرداخت قسطی.الان با دلار 13 هزاری حساب کنی باید کلاتو بندازی هوا.خخخخ

      3. Saeed Boroomand

        ۲۲ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (540 ديدگاه)

        ضمن تاکید به این که قیمت پراید و تیبا و تینا و اینا منطقی و توجیه پذیر نیستش و ماشین های بسیار بهتری توی دنیا با قیمت های حتی کمتر موجود هستن،
        قیمت ها توی عراق توی لیست جستجو اسم سایپا هست، و مدل های دیگه هم هستن.
        البته اونچه که من میدونم اینه که خدمات پس از فروش خوبی رو شرکت سایپا اونجا ارایه میکنه و شبکه عرضه قطعات و خدمات داره و قطعات ارزون، هر چند همین بازارم از دست میده کافیه برخی مدل های سوزوکی یا شرکت های هندی وارد این بازار ها شن.
        http://www.iraqsale.com/IRQ_Main_en.aspx

      4. علی

        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (13 ديدگاه)

        من خودم شنیدم راننده تاکسی میگفت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومن خریدم .

        1. بهمنی

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (22 ديدگاه)

          تیبا ماشین استخوان دار و پرشتاب هست همه قیمت تیبا رو در برابر پژو و پراید 30 سال پیش مناسب می دونن

    2. حسین

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (7 ديدگاه)

      تیبا زشت و بد قیافه است کاپوت و جلو پنجره خیلی کوچک هندلینگ خیلی ضعیف داره فاصله محور ها از پراید کمتره اصلا همچین ماشین زشتی با کاپوت غیر استاندارد تو هیچ جای جهان نیست، برو ساینا بردار نرم و کم مصرف و پرشتاب خیلی خوش قیافه و بروز مثل لکسوس با امکانات تهویه مطبوع و ….

      موافقم 2
      مخالفم 3
    3. آریایی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تیبا زشت و بد قیافه است کاپوت جلو و جلو پنجره خیلی کوچک حالم ادم رو بهم می زنه!! کاپوت تیبا تو دنیا بی همتاست!!!!

      1. Farhad

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (9 ديدگاه)

        تیبا ماشین پرشتاب و با سیستم تعلیق نرم و بدون صدا هست، کاپوت تیبا مثل ماکسیما و زانتیا یک تیکه هست و محکم. چرخ های عقب تیبا زاویه دار مثل 405 و سمند هستند که هندلینگ تیبا رو افزایش میده…..

    4. مسعود

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (7 ديدگاه)

      تیبا ارتفاع بیشتر از پراید داره عرض و فاصله محور چرخ ها هم مثل پراید!! کاپوت معروف تیبا که زشت زشت غیرقابل انکار غیر استاندارد و اصلا اسپرت نمیشه با کوچکترین تصادف باید عوض بشه!

    5. یوسف

      ۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (7 ديدگاه)

      تیبا در برابر پراید خیلی استهلاک قطعات زیاد داره قیافه و رخ زشت تیبا هم که به کاپوت ژیان معروفه! در برابر پژو هم اصلا جادار نیس هندلینگ خیلی خیلی ضعیف تر از پژو داره مصرف سوخت تیبا خیلی بیشتر از پراید هست چون حجم موتور پراید رو زیاد کردن رو پراید، ارتفاع تیبا بیشتر از پراید هست محض اطلاع!

      1. محسن

        ۸ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (22 ديدگاه)

        پراید رو فروختم و تیبا خریدم منصفانه بگم تیبا خیلی تیزه سیستم تعلیق نرمی داره مصرفش هم در حد پراید هست شاید نیم لیتر، تیبا خیلی خوشگل و خانومی هست مثل پژو های 30 سال پیش قدیمی و دمده نیست…

    6. بهزاد نکونام

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (9 ديدگاه)

      تیبا یه ماشین اقتصادی و پرشتاب و کم مصرف هست که قیافه قشنگ و خانومی داره ، موتور تیبا مثل سیلو 1500 هست که کم مصرف و کم استهلاک، در کل قیمت تیبا باعث میشه کسی سمت سمند و پژو قدیمی نره و تیبا بخره، جدیدا مدل 97 به بالا هم سایپا موتور و گیربکس رو به nd2 بهینه کرده

  2. KING 918

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    سایپا این طوری تبلیغ تیبا رو میکنه توی یه فایل PDF دارمش …
    مجهز به پیشرفته ترین امکانات روز دنیا از جمله شیشه های برقی فقط جلو .. زه های کنار بدنه .. اینه های جانبی .. کلید باز کردن در صندوق عقب ..کمربندهای ایمنی .. چراغ سقفی و …
    یعنی رو میخواد اینا رو بیان کنی …..
    اون زه ها کنار بدنه منو کشت با این اپشن داره کل اقتصاد خودرویی رو فلج میکنه ….

    1. مسعود

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (52 ديدگاه)

      خخخخخخخخخ

      1. Amir

        ۳ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (10 ديدگاه)

        کسی که داره در مورد تیبا بد میگه اگه یبار سوار تیبا بشه و قیمت و پول توی جیب مردم رو ملاک قرار بده می فهمه که تیبا ارزش خرید بالایی داره، دیگه همه تیبا رو ماشین نرم و پرشتاب می دونن یه سری آدم متعصب میگن بده، محض اطلاع چرخ های عقب تیبا مثل سمند و 405 زاویه دار هستند که هندلینگ تیبا رو تضمین میکنه.

    2. نیکنام

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (22 ديدگاه)

      پراید رو فروختم و تیبا خریدم منصفانه بگم تیبا خیلی تیزه سیستم تعلیق نرمی داره مصرفش هم در حد پراید هست شاید نیم لیتر، تیبا خیلی خوشگل و خانومی هست مثل پژو های 30 سال پیش قدیمی و دمده نیست…

  3. F۲۲RAPTOR

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    همونطور که ذکر شد تیبا موتورش باتوجه به حجمش اصلا بازدهی مناسبی نداره
    این موتور حد اقل باید ۱۰۰ اسب میداشت
    اوضاع وختی وخیم تر میشه که ماشینای چینی هم موتاروشون با این حجم حد اقل ۱۰۵ اسب قدرت دارن
    البته تو این کلاس همین قدرت کافیه

  4. Khan

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    واقعا حیف شد «آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد» که یکی از آپشن های رفاهی فوق لوکس ذکر شده برای دنا هست رو روی این ماشین نداریم (یا نوشته نشده)

    1. مجتبی

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تیبا ماشین بی ازاریه پرشتابه و کم مصرف، چرخ های عقبش زاویه دار هستند که هندلینگ رو افزایش میده وزنش و پایداریش تو جاده خوبه تو فیلم های سرعت
      تیبا که هم وطن هامون گذاشتن تیبا 230 تارفته در شتاب 11 میزنه البته با شمع سوزنی و هواکش اسپرت و بنزین سوپر . در کل اوضاع قیمت تیبا خیلی مناسب تر از ماشین های ایرانخودرو با قیمت های افسانه ای است

  5. PooRiyA..BMW.GERMAN

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    هیچ مزایایی نداره سرتا پاش عیبه
    پولتو آتیش بزن ولی از سایپا زباله نخر
    ال ۹۰ مدل ۹۳ یا ۹۴ با این پول میشه خرید
    ۲۰۶ صندوقدار مدل ۹۴ میشه خرید
    که از هر نظر بهتر از این لگنه

    1. ss

      ۲۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (823 ديدگاه)

      با 25 میلیون شما ال 90 94 میخری؟؟
      به ما هم معرفی کن بریم چندتا بخریم

    2. AMir17NP

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      با 27 تومن ال90 مدل 88هم گیر نمیاد !!
      206 مدل 91 با این پول به آدم میدن تازه اونم v20 !
      درکل پراید شرف داره به این حلبی بی کیفیت سایپا با این همه عیب و ایراد

    3. حقیقت تیبا

      ۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10 ديدگاه)

      تیبا ماشین بی ازاریه پرشتابه و کم مصرف، چرخ های عقبش زاویه دار هستند که هندلینگ رو افزایش میده وزنش و پایداریش تو جاده خوبه تو فیلم های سرعت
      تیبا که هم وطن هامون گذاشتن تیبا 230 تارفته در شتاب 11 میزنه البته با شمع سوزنی و هواکش اسپرت و بنزین سوپر . در کل اوضاع قیمت تیبا خیلی مناسب تر از ماشین های ایرانخودرو با قیمت های افسانه ای است

    4. علیرضا

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (9 ديدگاه)

      کسی که داره در مورد تیبا بد میگه اگه یبار سوار تیبا بشه و قیمت و پول توی جیب مردم رو ملاک قرار بده می فهمه که تیبا ارزش خرید بالایی داره، دیگه همه تیبا رو ماشین نرم و پرشتاب می دونن یه سری آدم متعصب و نادان میگن بده

  6. Pooya

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام
    در این بازار داغون ماشینی ایران خرید ماشینی مثل ساینا صفر ارزش داره یا نه ؟

    1. جواد

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دادا تیبا بهتره ساینا با تیبا فرقی ندارن فقط ظاهرشون فرق داره که تیبا هم ارزون تره هم موقع فروش مشتری بهتر داره مخصوصا تیبا صندوقدار

    2. Amir

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (22 ديدگاه)

      من تجربه داشتن ماشین سمند و پژو و 206 و پراید رو داشتم، باورتون نمیشه ولی تیبا نرم ترین سیستم تعلیق رو داشت پایداریش تو جاده خوب بود در کل با این وضعیت قیمت ها تیبا ارزش خرید خیلی خیلی بیشتر از ماشین های قدیمی ایران خودرو دارد، بعداز تیبا سمند خیلی نرم و راحت بود، 206 کوچکترین فضای سرنشین عقب بین همه ی ماشین های ایرانی دارد حتی کوچک تر از پراید.

  7. datsun

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    (فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد)
    ?????
    تو سال ۲۰۱۸ زندگی میکنیم و فرمان هیدرولیک جز امکانات و تجهیزات حساب میشه

  8. Wrx

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    بنزین بیارین منو اتیش بزنین راحت شدم ولی این مطالبو نبینم ???
    اخه تیبا اصن عددی هست که راجبش ادم بخواد مطلب بنویسه اونم تو سال ۲۰۱۸☹️?????

  9. armin

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    بهتره بگیم کمپانی هندی ایتال دیزاین

  10. سامان اذری

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3218 ديدگاه)
    1. ماتئوس

      ۲۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (694 ديدگاه)

      خلاصه و مفید …….?

  11. شاهین

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4695 ديدگاه)

    پراید از این بهتره بنظر من، حداقل طراحیشو میبینم حالم کمتر به هم میخوره…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. ونوم اف ۵

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تنها مشکل تیبا قدرت بالا و گشتاور ویرانگرش هست که با توجه به جاده های ایران به ماشین اسیب میرسونه ولی برای کشورهای اروپایی مناسبه

  13. سورنا

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    عجب :)

  14. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10478 ديدگاه)

    پدال عشق تیبا
    دیگه شکم به یقین تبدیل شد
    خداوکیلی مطلب از ۴۰۵ بزار هرروز ولی ازاین ایکبیری نذار

    1. Roger waters

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (28 ديدگاه)

      405 هرقدرم قدیمی باشه باز احترامش واجبه… زمان خودش مارادونایی بوده تو عرصه اتوموبیل… مارادونا هم پیر و چاق شده..فوتبال پیشرفت کرده ولی بازم مارادوناس…

      1. علیرضا

        ۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (8 ديدگاه)

        با این اوضاع قیمت ها تیبا خیلی ارزش خرید داره، 40 میییلییییون ارزان تر از پژو 30 سال پیش و 6 میلیون گران تر از پراید 30 سال پیش هست، تیبا کم مصرف و پرشتاب هست و سیستم تعلیق نرمی داره.

  15. Raha

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    تو اوکراین 4 تومانه

    1. Saeed Boroomand

      ۲۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (540 ديدگاه)

      کی گفته؟ لینک بگذارید.

    2. گنجی

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (16 ديدگاه)

      چرا همینجوری رو هوا قیمت میگین؟؟؟؟

  16. samurai

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (598 ديدگاه)

    امریکا اینا رو میبینه تحریممون میکنه خدایی 40 سال پسرفت به معنای واقعی نمونشم : هندا 125 چینی – پیکان وانت – نیسان گاوی- اردی – 405 – پراید – تیبا الانم کلی مدل ماشین چینی که خود چینیا هم سوار نمیشن فقط واسه ایران تولید میشه هواپیماها هم که یا دست دوم یا توپولی روسی اونم وضع اینترنت …………:(((((((((((((

  17. Behnam

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    تیبا ساینا کوییک همه همون پرایدن فقط با این فرق که پراید قیافش یکم بهتره

  18. #ali.m#

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1835 ديدگاه)

    معرفی تیبا:
    ?طراحی بیرونی :به معمای واقعی فاجعه .
    خیلی زشت .و بدون تناسب .از همه جهت .
    ?طراحی داخلی :فوق فاجعه .
    یه بیرون زدگی احمقانه. دقیقا جایی که زانوی شاگرد قرار میگیره داره که اگه بخوای صندلی رو بکشی جلو
    میره تو زانوت .
    کلا سایپا نمیتونه داشبورد طراحی کنه اون از 131که از پراید معمولی خیلی زشت تر شد اینم از تیبا .
    ?قوای محرکه:همون پراید قوی ترش کردن .
    موتورش به شکل مسخره ای شتابش زیاده .من که اصلا باهاش حال نکردم .
    ?گیربکس :تک تک دنده ها سفت و خشکه و به زور جا میره .
    در کل سمند و 206تیپ 2خیلی بهترن .
    شتابشون کمتره ولی در عوض هم قیافشون بهتره هم گیربکسشون.
    در کل همشون اشغالن .
    واااقعا نمیتونم تصور کنم که چجوری همون سمند اشغال رو میذارن کنار اینو میخرن .

  19. امیدی

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان نویسنده پدال
    ما وقتمون رو میزاریم میایم توی سایت شما که اطلاعاتمون درباره خودروهای روز دنیا بره بالا و ماشینای جدیدی رو که معرفی میشن اینجا بررسیشو بخونیم.
    درسته که اکثر ما توان خرید خودرو خارجی رو نداریم ولی کسی که میاد اینجا دوس نداره مطالبی درباره آشغالای سایپا و ایرانخودرو رو بخونه.
    لطفا دیگه از این مطالب ندارید. با تشکر

  20. احمد

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    مزایا هم مگه داره ؟!

  21. Taaj

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (19 ديدگاه)

    قیمت قطعاتش در بهترین حالت 2 تا 3 برابر پرایده من 130 هزار کیلومتر با تیبا رانندگی کردم اگه بخاد اذیت بکنه و خرج بذاره سنگین خرج میذاره ! فقط موتورش خوب را میره و مصرفش واسه من عالی بود وگرنه در کل ماشینی نیست البته صددرهزار که از پراید بهتره !

    1. Saeed Boroomand

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (540 ديدگاه)

      صد در صد برابر هست با
      100*(1/100)
      که میشه یک و حتما اون اتفاق رخ میده
      صد در هزار برابر هست با
      100*(1/1000)
      که احتمال اتفاق افتادن رو به یکی از ده تا کاهش میده.
      ?

      1. سپهر

        ۸ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیزم صد در هزار همون ده درصد خودمونه ?

  22. VOLVO

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (195 ديدگاه)

    به نام خدا
    نه

  23. Sevlan

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    برادران دینی !!! این دوتا شرکت صادراتشون به کشورهای دوست و همسایه خیلی ارزونتر از اونیه که به ملت همیشه در صحنه میفروشه ، سورن ELX داده به گرجستان ۶۷۰۰تا ۶۹۰۰ دلار ، چرا یه عده نمیخوان باور کنن ، نمیگم میدن ۱۰۰۰ دلار ولی یقینا از داخل کشور ارزونتره ، چه دلیلی به غیر از …رفرض کردن ملت میتونه داشته باشه؟!

  24. Genius

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    واقعیت اینه که نسبت به پراید یک سر و گردن بالاتره و در بازه ای بین پراید و ریو قرار میگیره اما اولا قیمت کنونی این خودرو حقیقتا غیرقابل پذیرش و اندکی بالاست ثانیا براحتی میشه با یک دست کشیدن به سر و گوش این ماشین بالاخص در خصوص طراحی و کیفیت فوق العاده نازل ادوات داخلی و عایق فایروال مابین موتور و کابین ارزش مالکیت این خودرو رو افزایش داد

  25. رضا

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    دوست عزیز iraqsale یک سایت کاملا ساختگی هست ، رتبه اش تو الکسا واسه ایرانیا ۲۹ هزار هست ، حالا چرا ایرانیا ؟ چون ۹۰ درصد بازدید کننده هاش ایرانی هستند و فقط ۱۰ درصد بازدید کننده هاش عراقی هستند ، کلا رفته تو سایت های ایرانی دسته بندی شده ، توی لیست ۱۰۰ هزار سایت برتر عراقی هم نیست یعنی عراقی ها از این سایت اصلا استفاده نمی کنند ، فکر کنم الان معلوم شده باشه این سایت رو چه کسانی و با چه هدفی ساختند

    https://www.alexa.com/siteinfo/iraqsale.com

    1. Saeed Boroomand

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (540 ديدگاه)

      ممنون ازتون، قیمت هاش با قیمت هایی که خود سایپا اعلام میکنه برای صادرات یکی هستش، و خب اگه اطلاعات غلط باشه قایدتا معنی اش اینه که …
      به جز این پیدا کردن سایت های انگلیسی توی ایران و عراق و خیلی حاهای دیگه که زبان اصلیشون انگلیسی نیست و ارتباط هاشونم محدود مونده با خارج سخته، بنابراین شاید قابل توجیه باشه که چرا خود عراقی ها کمتر استفاده میکنن.
      باز توی وب سایت های معتبر تری مثل
      http://spb.adlr.ru/articles/jeneva.php?id=8473
      قیمت سمند مجدد همونی هست که برای صادرات اعلام کردن، هر چند با این قیمت ها کسی خرید نمیکنه، مکه اون مشوقی باشه، یا مثلا توی عراق فکر کنم پراید خودش خط تولید داره.

  26. ali a

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (776 ديدگاه)

    من خودم از سر ناچاری تیبا هاچبک دارم.. صدای زوزه موتور خیلی زیاد داخل میاد..مصرف سوخت هم داخل شهر به نسبت حجم موتور زیاده واقعا…ایمنی هم شاید یکم از پراید بهتر باشه.. استهلاکش کمه … جمع و جور و تو دسته..دنده عقب بعضی موقع کلاچ رو تا ته هم گرفتی باز با صدا میره جا..

  27. مسعود

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه تویوتا کارینا مدل ۱۹۹۳ دارم الان شش ماهی هست که گرفتم کیسه هوا و کولر نداره ولی خیلی چیزهای دیگه بیشتر از این تیبا اونم برای ماشینی که ۲۴ سال پیش ساخته شده آینه های ماشین من برقی هستند و موتور ۲۰۰۰ داره ۱۶ سوپاپ با ۱۳۳ اسب بخار قدرت تو این مدتی که دارم سوار میشم فقط یک دست شمع براش عوض کردم بقیه مثل ساعت کار میکنه الان تو هوای منفی صفر بیرون تو خیابون میذارمش صبح ها با تک استارت روشن میشه حرف نداره برای پولی که من بابتش دادم این ها رو نوشتم چون میخواهم بگم ماشین ۲۴ پیش تویوتا از این تیبا روز خیلی خیلی بهتره اصلا قابل مقایسه نیستند

  28. hosein

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ماشین واسه شهر خوبه اونم بیشتر واسه مصرف پایینش… جاداریشم خوبه. ولی فکرو خیال اینو نباید کنی که مثل 405 یا 206tu5 بری با ماشینا گنده ترت کلکل کنی. چون هندلینگ زیر خط فقره توانایی حرکتی هم تعطیل نهایت در حد تیپ2… این ماشینایی که ایران تولید میکنه خیلی قیمت تندو تیزی واسشون گذاشته… یه جورایی واسه پلاک ملی باید دوبل پول بدی. مثلا پارس نهایت 20تومن صفرش ارزش داره ولی 40 میخریمش. همونطور که اپتیما رو پلاک ملیشو دوبرابر قیمت پلاک منطقش میخریم. پول زور به پلاک ماشین میدیم…

  29. بنده خدا یکتا

    ۱۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    لطفا انصاف داشته باشین، چیزی به نام مطلق نیست همه چیز نسبی است، تیبا نسبت به پولی که میدی واقعا ارزش خرید داره آخه با وجدان 4 تومن اختلاف با پراید داره ولی زمین تا آسمون فرق داره، موتور 1500 مثل ریو و سیلو نرم و کم مصرف و پرشتاب داره که خیلی قوی تر از پراید هست، اتاقش هم مثل 206 بیضی شکل که ایمنی خیلی بهتر از پراید داره، سیستم تعلیق و سیستم ترمز تماما قطعات مشترک با ریو داره که ترمز گیری و هندلینگ خیلی بهتر پراید داره، در ضمن صندلی های تیبا ریوهستن 4 حالت تنظیم میشه، از لحاظ جاداری صندلی های تیبا جادار تر از پراید و 206 است ولی از پژو و سمند کمی کوچکتره، امکانات هم 4 شیشه برقی ، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل، کولر و بخاری قوی تر پراید و… درکل واقعا نسبت به قیمتش دربرابر پراید قاتل ، تیبا ارزش خرید دارد.

  30. سجاد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بعضی ها میگن تیبا بده و خوب نیست ولی اگه یه بار سوار بشین و قیمت مناسب تیبا با اوضاع قیمت های غیر منطقی و سمند و پژو قدیمی در نظر بگیرید متوجه می شوید تیبا خیلی خوش قیمت هست و همه جا به نرمی و پرشتاب بودن و کم مصرف بودن میشناسن، ستونهای جلو تیبا خیلی محکم تر و پهن تر از پراید و پژو قدیمی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا