در قسمتی دیگر از سری مطالب بررسی خودروهای تولید داخل، امروز به سراغ یکی از ارزانترین خودروهای بازار یعنی تیبا رفتهایم.
معرفی تیبا
تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً بهعنوان پایهای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.
طراحی بیرونی
طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااینحال نمیتوان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسلکننده به نظر میرسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم میتوان آنرا قابلقبول دانست آنهم برای یک خودروی ارزانقیمت کوچک. درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزانقیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما بهطورکلی این سدان سابکامپکت سایپا با چراغهای مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید ۱۳۲ قرار گرفته و با کمی اغماض و همینطور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، میتوان آنرا قابلقبول دانست.
طراحی داخلی
طراحی داشبورد تیبا نیز همانند نمای بیرونی هماکنون کاملاً قدیمی و از مُد افتاده به نظر میرسد که شاید هیچ جذابیتی نداشته باشد. همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که بهواقع بیکیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آنها به انسان دست میدهد! اما بااینوجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرنتر به نظر میرسد. همچنین در رو دریها قسمتی پارچهای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب میشود درحالیکه غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوشفرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشهها و دسته برفپاککن همچنان از پراید قرض گرفته شده است.
قوای محرکه تیبا
تیبا همانطور که در پلتفرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان (همان سازندهٔ پیشرانهٔ EF7 ایرانخودرو) تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سیسی افزایش داده و ضریب تراکم آنرا هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور ۱.۵ لیتری تیبا ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بااینحال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمدهای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است. بااینحال این موتور برای تیبا مناسب به نظر میرسد بهنحویکه کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور میگذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب میشود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.
مزایا و معایب تیبا
برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااینوجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد میتوان بهعنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سالهای ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج میبرد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونههای جدید برطرف شده است. از دیگر معایب این سدان کوچک ایرانی نیز میتوان به کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل اتاق اشاره کرد.
در سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، شاید قیمت مناسب تیبا را بتوان یکی از مزایای عمدهٔ آن دانست که همین امر به فروش بالای آنهم انجامیده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینههای نگهداری نسبتاً پایین و استهلاک کمتر آن خصوصاً در مقایسه با محصولات ایرانخودرو است. علت این موضوع این است که پایه و اساس تیبا به پراید بازمیگردد یعنی خودرویی که در ایران به کمخرجی معروف است. کشش مناسب پیشرانه، فضای داخلی مناسب خصوصاً در قسمت عقب با توجه به کلاس خودرو و توانایی بهتر ترمزها در مقایسه با پراید را نیز میتوان بهعنوان دیگر مزایای تیبا نام برد.
تجهیزات، قیمت و رقبا
از خودرویی با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان آنهم در این شرایط آشفتهٔ بازار نباید انتظار تجهیزات زیادی داشت. به همین دلیل از مواردی چون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر میتوان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد درحالیکه سایپا آینههای جانبی تاشو، برفپاککن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرمکن شیشهٔ عقب را هم بهعنوان آپشنهای تیبا نام برده است! درهرحال بهای کارخانهای این خودرو هماکنون از ۲۵,۵۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به ۲۷,۳۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ دوگانهسوز رنگی میرسد؛ بنابراین تیبا با این قیمت در بازهای تقریباً بیرقیب قرار گرفته و رقیب مستقیمی را روبروی خود نمیبیند. به همین دلیل شاید بتوان سمند SE را با قیمت ۲۸,۱۰۰ میلیون تومان، بهعنوان تنها رقیب قیمتی ایرانخودرو برای تیبا برشمرد.
مشخصات فنی تیبا
مدل | ۱۳۹۶ |
---|---|
ویژگی | خودروی داخلی |
مشخصات پیشرانه | |
موتور | ۴ سیلندر خطی ۸ سوپاپ |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
قدرت | ۸۷ اسب بخار در دور ۵۳۰۰ |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ |
گیربکس | دستی ۵ سرعته |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
ابعاد و وزن | |
طول | ۴۱۰۵ میلی متر |
عرض | ۱۶۴۱ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۸۴ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۴۱۰ میلی متر |
حجم صندوق بار | - |
وزن خالص | ۱۰۰۰ کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | ۱۷۵/70R13 |
سرعت و شتاب | |
شتاب صفر تا صد | - |
حداکثر سرعت | - کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی | |
مصرف سوخت در شهر | - |
مصرف سوخت در جاده | - |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۹۵ لیتر |
استاندارد الایندگی | یورو ۴ |
حجم باک بنزین | ۴۱ لیتر |
امکانات | |
امکانات ایمنی | ترمز ABS- کیسه هوای راننده-کیسه هوای سرنشین جلو-چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Switch)-چراغ مه شکن جلو-چراغ مه شکن عقب -چراغ خطر سوم-قفل مرکزی-سیستم ضد سرقت با کد متغیر(Immobilizer)-کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
امکانات رفاهی | تهویه مطبوع-CD Playerبا قابلیت پخش MP3-چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور-آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل-شیشه بالابر برقی جلو-جالیوانی روی کنسول جلو و ساعت دیجیتال-صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع-برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم-درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل-گرمکن شیشه عقب-ریموت کنترل |
آپشن ها | آینه های جانبی برقی-شیشه بالابر برقی عقب-تهویه مطبوع اتوماتیک-کیت گاز سوز-رینگ آلومینیومی |
M.us
۲۲ دی ۱۳۹۶بهتر از پراید اما قیمتش خیلی زیاد با این وعظ ایمنی و امکانات وراحتی قدرتش نسبت یه پراید 15 تا بیشتره فک کنم ،حالا نمیشد اینارو به همون قیمت که به عراقیا میدن به ما هم میدادن یا اینکه واسه ما فقط خار داره یکی ازرفیقام که تو سایپا کار میکرد میگفت کل قیمت پراید 10_12 تومن بعدش اینا میان قیمتو دو برابر میکنن میدن بازار
گنجی
۲۲ دی ۱۳۹۶من نمیدونم کی به شما گفته تیبا تو عراق 10 تا 12 تومنه ؟
M.us
۲۲ دی ۱۳۹۶عزیزم منظورم قیمتیه که تمام قطعات و نصبش بر میداره نه اینه به چه قیمتی تو عراق میفروشه ثانیا پرایدو گفتم که یه مدت پیش میداد به عراق الان نمیدونم برادرای عراقی بازم محصولات خوش ساخت سایپا رو میخرن یا نه
Sajjad
۲۲ دی ۱۳۹۶جالبه همه هم قسم میخورن و همه هم یه اشنا دارن که رفته عراق و اون گفته پراید اونجا 5 تومنه!
مرتضی مقدم
۳۰ آبان ۱۳۹۷قیمت پراید توی عراق شش هزار دلاره که با هزار و پونصد دلار میشه لیزینگی خریدش که با دلار چهار هزارتومن دوران باستان میشه شش ملیون.یعنی شش ملیون پیش پرداخت و 18ملیون پرداخت قسطی.الان با دلار 13 هزاری حساب کنی باید کلاتو بندازی هوا.خخخخ
Saeed Boroomand
۲۲ دی ۱۳۹۶ضمن تاکید به این که قیمت پراید و تیبا و تینا و اینا منطقی و توجیه پذیر نیستش و ماشین های بسیار بهتری توی دنیا با قیمت های حتی کمتر موجود هستن،
قیمت ها توی عراق توی لیست جستجو اسم سایپا هست، و مدل های دیگه هم هستن.
البته اونچه که من میدونم اینه که خدمات پس از فروش خوبی رو شرکت سایپا اونجا ارایه میکنه و شبکه عرضه قطعات و خدمات داره و قطعات ارزون، هر چند همین بازارم از دست میده کافیه برخی مدل های سوزوکی یا شرکت های هندی وارد این بازار ها شن.
http://www.iraqsale.com/IRQ_Main_en.aspx
علی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷من خودم شنیدم راننده تاکسی میگفت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومن خریدم .
بهمنی
۳۰ مرداد ۱۳۹۸تیبا ماشین استخوان دار و پرشتاب هست همه قیمت تیبا رو در برابر پژو و پراید 30 سال پیش مناسب می دونن
حسین
۱۳ فروردین ۱۳۹۸تیبا زشت و بد قیافه است کاپوت و جلو پنجره خیلی کوچک هندلینگ خیلی ضعیف داره فاصله محور ها از پراید کمتره اصلا همچین ماشین زشتی با کاپوت غیر استاندارد تو هیچ جای جهان نیست، برو ساینا بردار نرم و کم مصرف و پرشتاب خیلی خوش قیافه و بروز مثل لکسوس با امکانات تهویه مطبوع و ….
آریایی
۲۶ فروردین ۱۳۹۸تیبا زشت و بد قیافه است کاپوت جلو و جلو پنجره خیلی کوچک حالم ادم رو بهم می زنه!! کاپوت تیبا تو دنیا بی همتاست!!!!
Farhad
۳ مهر ۱۳۹۸تیبا ماشین پرشتاب و با سیستم تعلیق نرم و بدون صدا هست، کاپوت تیبا مثل ماکسیما و زانتیا یک تیکه هست و محکم. چرخ های عقب تیبا زاویه دار مثل 405 و سمند هستند که هندلینگ تیبا رو افزایش میده…..
مسعود
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸تیبا ارتفاع بیشتر از پراید داره عرض و فاصله محور چرخ ها هم مثل پراید!! کاپوت معروف تیبا که زشت زشت غیرقابل انکار غیر استاندارد و اصلا اسپرت نمیشه با کوچکترین تصادف باید عوض بشه!
یوسف
۱ خرداد ۱۳۹۸تیبا در برابر پراید خیلی استهلاک قطعات زیاد داره قیافه و رخ زشت تیبا هم که به کاپوت ژیان معروفه! در برابر پژو هم اصلا جادار نیس هندلینگ خیلی خیلی ضعیف تر از پژو داره مصرف سوخت تیبا خیلی بیشتر از پراید هست چون حجم موتور پراید رو زیاد کردن رو پراید، ارتفاع تیبا بیشتر از پراید هست محض اطلاع!
محسن
۸ مرداد ۱۳۹۸پراید رو فروختم و تیبا خریدم منصفانه بگم تیبا خیلی تیزه سیستم تعلیق نرمی داره مصرفش هم در حد پراید هست شاید نیم لیتر، تیبا خیلی خوشگل و خانومی هست مثل پژو های 30 سال پیش قدیمی و دمده نیست…
بهزاد نکونام
۳۰ مرداد ۱۳۹۸تیبا یه ماشین اقتصادی و پرشتاب و کم مصرف هست که قیافه قشنگ و خانومی داره ، موتور تیبا مثل سیلو 1500 هست که کم مصرف و کم استهلاک، در کل قیمت تیبا باعث میشه کسی سمت سمند و پژو قدیمی نره و تیبا بخره، جدیدا مدل 97 به بالا هم سایپا موتور و گیربکس رو به nd2 بهینه کرده
KING 918
۲۲ دی ۱۳۹۶سایپا این طوری تبلیغ تیبا رو میکنه توی یه فایل PDF دارمش …
مجهز به پیشرفته ترین امکانات روز دنیا از جمله شیشه های برقی فقط جلو .. زه های کنار بدنه .. اینه های جانبی .. کلید باز کردن در صندوق عقب ..کمربندهای ایمنی .. چراغ سقفی و …
یعنی رو میخواد اینا رو بیان کنی …..
اون زه ها کنار بدنه منو کشت با این اپشن داره کل اقتصاد خودرویی رو فلج میکنه ….
مسعود
۱۹ فروردین ۱۳۹۷خخخخخخخخخ
Amir
۳ مهر ۱۳۹۸کسی که داره در مورد تیبا بد میگه اگه یبار سوار تیبا بشه و قیمت و پول توی جیب مردم رو ملاک قرار بده می فهمه که تیبا ارزش خرید بالایی داره، دیگه همه تیبا رو ماشین نرم و پرشتاب می دونن یه سری آدم متعصب میگن بده، محض اطلاع چرخ های عقب تیبا مثل سمند و 405 زاویه دار هستند که هندلینگ تیبا رو تضمین میکنه.
نیکنام
۱۰ مرداد ۱۳۹۸پراید رو فروختم و تیبا خریدم منصفانه بگم تیبا خیلی تیزه سیستم تعلیق نرمی داره مصرفش هم در حد پراید هست شاید نیم لیتر، تیبا خیلی خوشگل و خانومی هست مثل پژو های 30 سال پیش قدیمی و دمده نیست…
F۲۲RAPTOR
۲۲ دی ۱۳۹۶همونطور که ذکر شد تیبا موتورش باتوجه به حجمش اصلا بازدهی مناسبی نداره
این موتور حد اقل باید ۱۰۰ اسب میداشت
اوضاع وختی وخیم تر میشه که ماشینای چینی هم موتاروشون با این حجم حد اقل ۱۰۵ اسب قدرت دارن
البته تو این کلاس همین قدرت کافیه
Khan
۲۲ دی ۱۳۹۶واقعا حیف شد «آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد» که یکی از آپشن های رفاهی فوق لوکس ذکر شده برای دنا هست رو روی این ماشین نداریم (یا نوشته نشده)
مجتبی
۱۰ مرداد ۱۳۹۸تیبا ماشین بی ازاریه پرشتابه و کم مصرف، چرخ های عقبش زاویه دار هستند که هندلینگ رو افزایش میده وزنش و پایداریش تو جاده خوبه تو فیلم های سرعت
تیبا که هم وطن هامون گذاشتن تیبا 230 تارفته در شتاب 11 میزنه البته با شمع سوزنی و هواکش اسپرت و بنزین سوپر . در کل اوضاع قیمت تیبا خیلی مناسب تر از ماشین های ایرانخودرو با قیمت های افسانه ای است
PooRiyA..BMW.GERMAN
۲۲ دی ۱۳۹۶هیچ مزایایی نداره سرتا پاش عیبه
پولتو آتیش بزن ولی از سایپا زباله نخر
ال ۹۰ مدل ۹۳ یا ۹۴ با این پول میشه خرید
۲۰۶ صندوقدار مدل ۹۴ میشه خرید
که از هر نظر بهتر از این لگنه
ss
۲۲ دی ۱۳۹۶با 25 میلیون شما ال 90 94 میخری؟؟
به ما هم معرفی کن بریم چندتا بخریم
AMir17NP
۲۴ دی ۱۳۹۶با 27 تومن ال90 مدل 88هم گیر نمیاد !!
206 مدل 91 با این پول به آدم میدن تازه اونم v20 !
درکل پراید شرف داره به این حلبی بی کیفیت سایپا با این همه عیب و ایراد
حقیقت تیبا
۸ مرداد ۱۳۹۸تیبا ماشین بی ازاریه پرشتابه و کم مصرف، چرخ های عقبش زاویه دار هستند که هندلینگ رو افزایش میده وزنش و پایداریش تو جاده خوبه تو فیلم های سرعت
تیبا که هم وطن هامون گذاشتن تیبا 230 تارفته در شتاب 11 میزنه البته با شمع سوزنی و هواکش اسپرت و بنزین سوپر . در کل اوضاع قیمت تیبا خیلی مناسب تر از ماشین های ایرانخودرو با قیمت های افسانه ای است
علیرضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۸کسی که داره در مورد تیبا بد میگه اگه یبار سوار تیبا بشه و قیمت و پول توی جیب مردم رو ملاک قرار بده می فهمه که تیبا ارزش خرید بالایی داره، دیگه همه تیبا رو ماشین نرم و پرشتاب می دونن یه سری آدم متعصب و نادان میگن بده
Pooya
۲۲ دی ۱۳۹۶سلام
در این بازار داغون ماشینی ایران خرید ماشینی مثل ساینا صفر ارزش داره یا نه ؟
جواد
۲۴ دی ۱۳۹۶دادا تیبا بهتره ساینا با تیبا فرقی ندارن فقط ظاهرشون فرق داره که تیبا هم ارزون تره هم موقع فروش مشتری بهتر داره مخصوصا تیبا صندوقدار
Amir
۱۰ مرداد ۱۳۹۸من تجربه داشتن ماشین سمند و پژو و 206 و پراید رو داشتم، باورتون نمیشه ولی تیبا نرم ترین سیستم تعلیق رو داشت پایداریش تو جاده خوب بود در کل با این وضعیت قیمت ها تیبا ارزش خرید خیلی خیلی بیشتر از ماشین های قدیمی ایران خودرو دارد، بعداز تیبا سمند خیلی نرم و راحت بود، 206 کوچکترین فضای سرنشین عقب بین همه ی ماشین های ایرانی دارد حتی کوچک تر از پراید.
datsun
۲۲ دی ۱۳۹۶(فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر میتوان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد)
?????
تو سال ۲۰۱۸ زندگی میکنیم و فرمان هیدرولیک جز امکانات و تجهیزات حساب میشه
Wrx
۲۲ دی ۱۳۹۶بنزین بیارین منو اتیش بزنین راحت شدم ولی این مطالبو نبینم ???
اخه تیبا اصن عددی هست که راجبش ادم بخواد مطلب بنویسه اونم تو سال ۲۰۱۸☹️?????
armin
۲۲ دی ۱۳۹۶بهتره بگیم کمپانی هندی ایتال دیزاین
سامان اذری
۲۲ دی ۱۳۹۶??
ماتئوس
۲۲ دی ۱۳۹۶خلاصه و مفید …….?
شاهین
۲۲ دی ۱۳۹۶پراید از این بهتره بنظر من، حداقل طراحیشو میبینم حالم کمتر به هم میخوره…
ونوم اف ۵
۲۲ دی ۱۳۹۶تنها مشکل تیبا قدرت بالا و گشتاور ویرانگرش هست که با توجه به جاده های ایران به ماشین اسیب میرسونه ولی برای کشورهای اروپایی مناسبه
سورنا
۲۲ دی ۱۳۹۶عجب :)
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۳۹۶پدال عشق تیبا
دیگه شکم به یقین تبدیل شد
خداوکیلی مطلب از ۴۰۵ بزار هرروز ولی ازاین ایکبیری نذار
Roger waters
۲۴ دی ۱۳۹۶405 هرقدرم قدیمی باشه باز احترامش واجبه… زمان خودش مارادونایی بوده تو عرصه اتوموبیل… مارادونا هم پیر و چاق شده..فوتبال پیشرفت کرده ولی بازم مارادوناس…
علیرضا
۷ مرداد ۱۳۹۸با این اوضاع قیمت ها تیبا خیلی ارزش خرید داره، 40 میییلییییون ارزان تر از پژو 30 سال پیش و 6 میلیون گران تر از پراید 30 سال پیش هست، تیبا کم مصرف و پرشتاب هست و سیستم تعلیق نرمی داره.
Raha
۲۲ دی ۱۳۹۶تو اوکراین 4 تومانه
Saeed Boroomand
۲۲ دی ۱۳۹۶کی گفته؟ لینک بگذارید.
گنجی
۲۳ دی ۱۳۹۶چرا همینجوری رو هوا قیمت میگین؟؟؟؟
samurai
۲۲ دی ۱۳۹۶امریکا اینا رو میبینه تحریممون میکنه خدایی 40 سال پسرفت به معنای واقعی نمونشم : هندا 125 چینی – پیکان وانت – نیسان گاوی- اردی – 405 – پراید – تیبا الانم کلی مدل ماشین چینی که خود چینیا هم سوار نمیشن فقط واسه ایران تولید میشه هواپیماها هم که یا دست دوم یا توپولی روسی اونم وضع اینترنت …………:(((((((((((((
Behnam
۲۲ دی ۱۳۹۶تیبا ساینا کوییک همه همون پرایدن فقط با این فرق که پراید قیافش یکم بهتره
#ali.m#
۲۲ دی ۱۳۹۶معرفی تیبا:
?طراحی بیرونی :به معمای واقعی فاجعه .
خیلی زشت .و بدون تناسب .از همه جهت .
?طراحی داخلی :فوق فاجعه .
یه بیرون زدگی احمقانه. دقیقا جایی که زانوی شاگرد قرار میگیره داره که اگه بخوای صندلی رو بکشی جلو
میره تو زانوت .
کلا سایپا نمیتونه داشبورد طراحی کنه اون از 131که از پراید معمولی خیلی زشت تر شد اینم از تیبا .
?قوای محرکه:همون پراید قوی ترش کردن .
موتورش به شکل مسخره ای شتابش زیاده .من که اصلا باهاش حال نکردم .
?گیربکس :تک تک دنده ها سفت و خشکه و به زور جا میره .
در کل سمند و 206تیپ 2خیلی بهترن .
شتابشون کمتره ولی در عوض هم قیافشون بهتره هم گیربکسشون.
در کل همشون اشغالن .
واااقعا نمیتونم تصور کنم که چجوری همون سمند اشغال رو میذارن کنار اینو میخرن .
امیدی
۲۲ دی ۱۳۹۶دوستان نویسنده پدال
ما وقتمون رو میزاریم میایم توی سایت شما که اطلاعاتمون درباره خودروهای روز دنیا بره بالا و ماشینای جدیدی رو که معرفی میشن اینجا بررسیشو بخونیم.
درسته که اکثر ما توان خرید خودرو خارجی رو نداریم ولی کسی که میاد اینجا دوس نداره مطالبی درباره آشغالای سایپا و ایرانخودرو رو بخونه.
لطفا دیگه از این مطالب ندارید. با تشکر
احمد
۲۳ دی ۱۳۹۶مزایا هم مگه داره ؟!
Taaj
۲۳ دی ۱۳۹۶قیمت قطعاتش در بهترین حالت 2 تا 3 برابر پرایده من 130 هزار کیلومتر با تیبا رانندگی کردم اگه بخاد اذیت بکنه و خرج بذاره سنگین خرج میذاره ! فقط موتورش خوب را میره و مصرفش واسه من عالی بود وگرنه در کل ماشینی نیست البته صددرهزار که از پراید بهتره !
Saeed Boroomand
۲۳ دی ۱۳۹۶صد در صد برابر هست با
100*(1/100)
که میشه یک و حتما اون اتفاق رخ میده
صد در هزار برابر هست با
100*(1/1000)
که احتمال اتفاق افتادن رو به یکی از ده تا کاهش میده.
?
سپهر
۸ آبان ۱۳۹۸عزیزم صد در هزار همون ده درصد خودمونه ?
VOLVO
۲۳ دی ۱۳۹۶به نام خدا
نه
Sevlan
۲۳ دی ۱۳۹۶برادران دینی !!! این دوتا شرکت صادراتشون به کشورهای دوست و همسایه خیلی ارزونتر از اونیه که به ملت همیشه در صحنه میفروشه ، سورن ELX داده به گرجستان ۶۷۰۰تا ۶۹۰۰ دلار ، چرا یه عده نمیخوان باور کنن ، نمیگم میدن ۱۰۰۰ دلار ولی یقینا از داخل کشور ارزونتره ، چه دلیلی به غیر از …رفرض کردن ملت میتونه داشته باشه؟!
Genius
۲۳ دی ۱۳۹۶واقعیت اینه که نسبت به پراید یک سر و گردن بالاتره و در بازه ای بین پراید و ریو قرار میگیره اما اولا قیمت کنونی این خودرو حقیقتا غیرقابل پذیرش و اندکی بالاست ثانیا براحتی میشه با یک دست کشیدن به سر و گوش این ماشین بالاخص در خصوص طراحی و کیفیت فوق العاده نازل ادوات داخلی و عایق فایروال مابین موتور و کابین ارزش مالکیت این خودرو رو افزایش داد
رضا
۲۳ دی ۱۳۹۶دوست عزیز iraqsale یک سایت کاملا ساختگی هست ، رتبه اش تو الکسا واسه ایرانیا ۲۹ هزار هست ، حالا چرا ایرانیا ؟ چون ۹۰ درصد بازدید کننده هاش ایرانی هستند و فقط ۱۰ درصد بازدید کننده هاش عراقی هستند ، کلا رفته تو سایت های ایرانی دسته بندی شده ، توی لیست ۱۰۰ هزار سایت برتر عراقی هم نیست یعنی عراقی ها از این سایت اصلا استفاده نمی کنند ، فکر کنم الان معلوم شده باشه این سایت رو چه کسانی و با چه هدفی ساختند
https://www.alexa.com/siteinfo/iraqsale.com
Saeed Boroomand
۲۳ دی ۱۳۹۶ممنون ازتون، قیمت هاش با قیمت هایی که خود سایپا اعلام میکنه برای صادرات یکی هستش، و خب اگه اطلاعات غلط باشه قایدتا معنی اش اینه که …
به جز این پیدا کردن سایت های انگلیسی توی ایران و عراق و خیلی حاهای دیگه که زبان اصلیشون انگلیسی نیست و ارتباط هاشونم محدود مونده با خارج سخته، بنابراین شاید قابل توجیه باشه که چرا خود عراقی ها کمتر استفاده میکنن.
باز توی وب سایت های معتبر تری مثل
http://spb.adlr.ru/articles/jeneva.php?id=8473
قیمت سمند مجدد همونی هست که برای صادرات اعلام کردن، هر چند با این قیمت ها کسی خرید نمیکنه، مکه اون مشوقی باشه، یا مثلا توی عراق فکر کنم پراید خودش خط تولید داره.
ali a
۲۳ دی ۱۳۹۶من خودم از سر ناچاری تیبا هاچبک دارم.. صدای زوزه موتور خیلی زیاد داخل میاد..مصرف سوخت هم داخل شهر به نسبت حجم موتور زیاده واقعا…ایمنی هم شاید یکم از پراید بهتر باشه.. استهلاکش کمه … جمع و جور و تو دسته..دنده عقب بعضی موقع کلاچ رو تا ته هم گرفتی باز با صدا میره جا..
مسعود
۲۴ دی ۱۳۹۶من یه تویوتا کارینا مدل ۱۹۹۳ دارم الان شش ماهی هست که گرفتم کیسه هوا و کولر نداره ولی خیلی چیزهای دیگه بیشتر از این تیبا اونم برای ماشینی که ۲۴ سال پیش ساخته شده آینه های ماشین من برقی هستند و موتور ۲۰۰۰ داره ۱۶ سوپاپ با ۱۳۳ اسب بخار قدرت تو این مدتی که دارم سوار میشم فقط یک دست شمع براش عوض کردم بقیه مثل ساعت کار میکنه الان تو هوای منفی صفر بیرون تو خیابون میذارمش صبح ها با تک استارت روشن میشه حرف نداره برای پولی که من بابتش دادم این ها رو نوشتم چون میخواهم بگم ماشین ۲۴ پیش تویوتا از این تیبا روز خیلی خیلی بهتره اصلا قابل مقایسه نیستند
hosein
۲۴ دی ۱۳۹۶ماشین واسه شهر خوبه اونم بیشتر واسه مصرف پایینش… جاداریشم خوبه. ولی فکرو خیال اینو نباید کنی که مثل 405 یا 206tu5 بری با ماشینا گنده ترت کلکل کنی. چون هندلینگ زیر خط فقره توانایی حرکتی هم تعطیل نهایت در حد تیپ2… این ماشینایی که ایران تولید میکنه خیلی قیمت تندو تیزی واسشون گذاشته… یه جورایی واسه پلاک ملی باید دوبل پول بدی. مثلا پارس نهایت 20تومن صفرش ارزش داره ولی 40 میخریمش. همونطور که اپتیما رو پلاک ملیشو دوبرابر قیمت پلاک منطقش میخریم. پول زور به پلاک ماشین میدیم…
بنده خدا یکتا
۱۵ دی ۱۳۹۷لطفا انصاف داشته باشین، چیزی به نام مطلق نیست همه چیز نسبی است، تیبا نسبت به پولی که میدی واقعا ارزش خرید داره آخه با وجدان 4 تومن اختلاف با پراید داره ولی زمین تا آسمون فرق داره، موتور 1500 مثل ریو و سیلو نرم و کم مصرف و پرشتاب داره که خیلی قوی تر از پراید هست، اتاقش هم مثل 206 بیضی شکل که ایمنی خیلی بهتر از پراید داره، سیستم تعلیق و سیستم ترمز تماما قطعات مشترک با ریو داره که ترمز گیری و هندلینگ خیلی بهتر پراید داره، در ضمن صندلی های تیبا ریوهستن 4 حالت تنظیم میشه، از لحاظ جاداری صندلی های تیبا جادار تر از پراید و 206 است ولی از پژو و سمند کمی کوچکتره، امکانات هم 4 شیشه برقی ، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل، کولر و بخاری قوی تر پراید و… درکل واقعا نسبت به قیمتش دربرابر پراید قاتل ، تیبا ارزش خرید دارد.
سجاد
۳۰ مرداد ۱۳۹۸بعضی ها میگن تیبا بده و خوب نیست ولی اگه یه بار سوار بشین و قیمت مناسب تیبا با اوضاع قیمت های غیر منطقی و سمند و پژو قدیمی در نظر بگیرید متوجه می شوید تیبا خیلی خوش قیمت هست و همه جا به نرمی و پرشتاب بودن و کم مصرف بودن میشناسن، ستونهای جلو تیبا خیلی محکم تر و پهن تر از پراید و پژو قدیمی هست