در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ بود که سایپا در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت اقدام به نمایش محصول جدید خود بنام رهام کراس در کنار سدان K132 ایرانخودرو کرد. حال این شرکت طی مراسمی با حضور رئیس دفتر رئیسجمهور، مدیرعامل سایپا و دیگر مقامات دولتی و فعالان عرصهٔ خودروسازی کشور رسماً این خودرو را در کنار فیسلیفت دو محصول دیگر خود معرفی کرده است. فعلاً نام نهایی این خودرو که سایپا آنرا اولین کراساوور ایرانی میداند مشخص نیست و با توجه به اینکه نام سدان رهام به شاهین تغییر پیدا کرده، فعلاً با نام شاهین کراس یا SP100 کراس شناخته میشود.
همانطور که مشخص است، این بهاصطلاح کراساوور ایرانی درواقع نسخهٔ کراس هاچبک شاهین است که با ویژگیهایی مثل ریلهای روی سقف، روکشهای پلاستیکی طرفین و محافظهای نقرهای زیر سپرها سعی شده استایل آن به کراساوورها شبیه شود؛ بنابراین، شاهین کراس از لحاظ ویژگیهای فنی مثل پلتفرم و قوای محرکه و همینطور طراحی کابین هیچ تفاوتی با شاهین سدان ندارد. بااینحال، طراحی و استایل کلی خودرو خصوصاً در نمای عقب که بهواسطهٔ فرم هاچبک کاملاً با نسخهٔ سدان تفاوت دارد، برای شرکتی چون سایپا قابلقبول و قابلتوجه به نظر میرسد.
فعلاً لیست دقیق تجهیزات و آپشنهای شاهین کراس منتشر نشده ولی طبق گفتههای اولیه، این ماشین به تجهیزاتی مثل سانروف، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، استارت دکمهای، دیلایت، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب، تریم داخلی چرمی، کروز کنترل، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، دیلایت، آینههای جانبی تاشو برقی، دستیار شروع حرکت در سربالاییها و صندلی رانندهٔ برقی مجهز خواهد بود.
شاهین کراس مثل نسخۀ سدان خود در ابتدا با نسخهٔ توربوشارژ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 (موتور تیبا و ساینا و بقیۀ اقوام وابسته!) عرضه خواهد شد که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. بااینحال سایپا وعدهٔ ارائهٔ پیشرانهای قویتر با قدرتی تا ۱۵۶ اسب بخار و همینطور گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک را هم برای شاهین کراس داده است. در همین حال، در سیستم تعلیق این خودرو هم تغییراتی صورت گرفته و ارتفاع آن کمی نسبت به نسخهٔ سدان افزایش یافته است.
به گفتهٔ مدیرعامل سایپا «سید جواد سلیمانی»، انتخاب نام برای شاهین کراس به وزارت ارشاد سپرده شده است. به گفتهٔ وی، تاکنون سه دستگاه از این خودرو تولید شده و تولید انبوه آن به همراه شاهین سدان تا پایان امسال صورت خواهد گرفت. ظرفیت تولید سالانهٔ هردو مدل شاهین سدان و کراس ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام شده است. همچنین به گفتهٔ رئیس دفتر رئیسجمهور «محمود واعظی»، ۲۵ درصد از قطعات شاهین کراس خارجی بوده و ارزبری دارد که بیشتر به قسمتهای الکترونیکی مربوط میشود. فعلاً قیمت این کراس هاچبک ایرانی مشخص نیست ولی با توجه به آشفتگی این روزهای بازار خودرو، انتظار نمیرود قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد. در این صورت، شاهین کراس در برابر رقبایی مثل امویام X22 و جک S3 قرار خواهد گرفت.
اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، همزمان با معرفی شاهین کراس، سایپا بهطور رسممی فیسلیفت دو محصول دیگر خود یعنی ساینا S و کوییک S را هم معرفی کرده است. البته چند ماه پیش سایپا تصاویر ساینا S را منتشر کرده بود اما حالا این خودرو رسماً معرفی شده است. ساینا S بهعنوان فیسلیفت ساینای معمولی با تغییراتی در طراحی بیرونی و با آپشنهای بیشتری به بازار عرضه خواهد شد. کوییک S هم در ظاهر تغییراتی جزئی مثل جلوپنجرهٔ جدید و طراحی متفاوت سپر جلو با خطوطی مشکیرنگ در ادامهٔ چراغها را نسبت به نسخهٔ معمولی تجربه کرده و گفته میشود در دو تیپ ساده و فول آپشن به بازار عرضه خواهد شد.
در حاشیهٔ این مراسم همچنین بهطور رسمی سایپا با یار دیرینهٔ خود یعنی پراید خداحافظی کرد و بدین منظور یک دستگاه ۱۳۱ سفیدرنگ بهعنوان آخرین پراید با نوشتهٔ رئیس دفتر رئیسجمهور روی کاپوت آن راهی موزه شد. پراید که پیشینهٔ آن به فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ و سپس به کیا بازمیگردد، در سال ۱۳۷۲ مهمان جادههای کشورمان شد و پس از خاتمهٔ تولید پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، رسماً ارزانترین خودروی ایران لقب گرفت. این خودرو علیرغم همهٔ ضعفها و کاستیهایش، به خاطر قیمت مناسب (نه در چند سال اخیر)، فراوانی قطعات و هزینهٔ تعمیرات نسبتاً ارزان، پس از پیکان سالها پرفروشترین خودروی ایران بود و در طول نزدیک به سه دهه تولید در کشورمان مدلهای مختلفی از آن توسط سایپا ارائه شد. با همهٔ اینها، سرانجام پراید هم به پیکان پیوست تا بازار خودروی ایران بار دیگر با ارزانترین عضو خود خداحافظی کند.
حمید
۱۸ مرداد ۱۳۹۹چرا اینقدر پلاستیک بی کیفیت داخلش هست فرمون واقعا تو ذوق میزنه
تایرها کوچیک
المان های زیبایی در طرحهای امروزی چراغهای باریک و کشیده جلو و عقب هست که در این بکار نرفته
خط در عقب یکجوریه
Zonda R
۱۸ مرداد ۱۳۹۹این… اور فقط یه پروتوتایپ هست
تا بخواد همینمبه تولید برسه 3 سال طول میکشه
احتمالا با قیمت مناسب 400 میلیون !!!میدن دست مردم
اوناام با خوشحالی به بقیه فخر میفروشن
AMIR_REZA
۱۸ مرداد ۱۳۹۹تایر ها کوچیکه واسه کراس اووره؟؟؟نکنه میخوای تو ماشینی که تو ایران خراب شده تولید میشه رینگ ۲۲ اینچی برات بذارن ؟؟؟
یا اگه متریالش ضعیفه میخوای تو این کشور خراب شده برات رو داشبوردش چرم طبیعی گاوی بذاره ؟؟
به نظر من طراحی کراس اووره نسبت به کی ۱۳۲ لگن خیلی بهتره و واسه شرکتی که داره پراید تولید میکنه ……
من به هیچ وجه نمی خوام دفاع کنم ولی شما از یه کشور جنگ زده با تحریم آمریکا با انقلاب غلط با مدیران نالایق و فاسد با تورم چند هزار درصدی با فرار (بیرون راندن )مغز ها با ورشکستگی با دروغ با رانت با بی فرهنگی ( با ۲۵۰۰ سال قدمت!!!) چه انتظاری دارید ؟؟؟؟؟؟
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۹۲۵۰۰ سال قدمت؟
کشور ما بیش از ۷۰۰۰ سال تمدن شهر نشینی و بیش از صد هزار سال قدمت دارد!
قدمت انسانی که در غار های کرمانشاه پیدا شد بیش از این بود!
درضمن ، برای یک ماشین ده هزار دلاری کی چرم طبیعی میذاره؟
AMIR-REZA
۱۸ مرداد ۱۳۹۹منم در جواب به آقا حمید که کامنتش کامنت اول هست گفتم اون گفته بود که متریالش بی کیفیته من در جوابش همینو گفتم یعنی منظورم این بوده که توقعاتتون خیلی بالاس ………….و با حرف شما که میگی ماشین 10 هزار دلاری موافقم ولی شما که قیمت ماشینو به دلار حساب میکنی حقوق منم به دلار حساب کن …………..(البته حقوق کم من ربطی به خودروسازا نداره و مشکل یه جا دیگس )
در ضمن با حرفتون درباره تاریخ یه نکته اون افراد تو این سرزمین بودن اما آریایی نبودن (البته این بحث خیلی مهمی هم به نظر نمیرسه)و یه نکته دیگه اینه که تاریخ چیزییو تعیین نمیکه ما با اینکه یکی از بزرگترین تاریخ های دنیارو داریم اما الان از تقریبا همه ی دنیا بد بختتریم…….
ایمان
۱۸ مرداد ۱۳۹۹بدبخت شدیم رفت باید یه سی سالم این دو تا به کشتن بدنمون
AMIR / ARMI
۱۸ مرداد ۱۳۹۹قبل اینکه شاهد کامنت های به شدت حق و درست همه باشیم
باید بگم که
انتظار هاتون رو بیارید از پایین نه از این ماشین ها فقط
بلکه از زندگی در ایران و همه چیز
چون پدرامون کردن و با نسلی که دیده میشه امکان تغیرش نیست
فقط سکوت کنید
رامین
۱۸ مرداد ۱۳۹۹پدرامون نکردن، همراهی کردن و گرنه 90% نمی دونن واسه چی رفتن.
Hamid
۱۸ مرداد ۱۳۹۹بجز انتظار باید رانندگی مون رو هم درست کنیم که خیابون رو با پیست تاپ فیول اشتباه نگیریم
Mehdi TuRbO
۱۸ مرداد ۱۳۹۹این حرف کاملن غلط چرا
پدرانمون کردند
سکوت کنیم
پدرانمونم میگفتند پدرانشون و اطرافیانشون گفتند و این طرز فکر دادند
مام بودیم همون کار میکردیم حالا چون نتیجه رو دیدیم میگیم پدرانمون کردند
ادمایی که فقط دنباله رو اند و فکر نمیکنند و کتاب نمیخونند تو هر نسلی باشه تو هر کشوری باشه اشتباه میکنند شما میبینید تو کشوری مردم تظاهرات میکنند برای اینکه واکسن ضد کرونا تولید نکنیید اینا یعنی مردمشون تفکر دارند خودشون
و کشورایی بودند تو اوضاع بدتر خیلی داغون تر کشور خوبی دارند با اینکار که بگیم پورانمون کردند و ما قربانیه اوناییم و تشویق به سکوت کنیم اشتباه
ولی این مردمی که من میبینم امیدی بهشون نیست به خاطره رفتارشون تو بهترین کشورم باشند خراب میکنند اون کشورا همش مال رفتار خودمون.
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۹الان نسل جدید مطالعه داره و نتیجه انتخاب های اشتباهش رو میپذیره؟
الان شما ا ن ق ل ا ب کردی ، بعدش وضع بدتر شد کی باید پاسخگو باشه؟
اگه چهل سال بعد نوه ات به شما گفت خوشی زده بود زیر دلت چی میخوای بگی؟
چون اون نسل که سال ۵۷ ا ن ق ل ا ب کردن میگفتن چهل درصد سوء تغذیه داشتن و بیش از نیم قرن پ ه ل و ی بود و ارزش نفت سال پنجاه و دو از نفت صد و بیست دلاری بیشتر بود و … اما نسل الان نمیپذیره!
شما چی میخوای به ایندگان بگی که بپذیره و بنظرت چند درصد افراد فعال در ا ن ق ل ا ب جدید مطالعه دارند و بعدا نمیگن گول خوردن؟
ارشیاsvj
۱۸ مرداد ۱۳۹۹الان تو جمع کسی هست که از خاتمه تولید پراید ناراحت باشه؟؟
ناراحت لایک???بده
ناراحت دیسلایک???بده.
Carbonado Aventador
۱۸ مرداد ۱۳۹۹چرا ناراحت نباشیم؟!
ارزون ترین ماشینی که یه جوون
حداقل میتونست بخره بندازه زیر پاش؛ که زیر بارون و تو سرما لب اتوبان وای نسته تا یکی سوارش کنه..
تولیدش تموم شد..
از فردا قیمت هر مدل پراید یکی ده میلیون افزایش پیدا میکنه!!!
و دست نیافتنی تر از قبل میشه..
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ناراحت لایک بده
ناراحت دیسلایک بده
جفتشون مثل هم شد که ?
ممد ژانگولر
۱۸ مرداد ۱۳۹۹پدال داداش چه خبر خوبی تو این روز عزیز به ما دادی
من که از خوشحالی ی شمع روشن کردم تا خاموش میشه یکی دیگه روشن میکنم
Ho3ein
۱۸ مرداد ۱۳۹۹فیس ماشینو نگاه کن ?
وجدانن قیافه ش شبیه تراکنش ناموفقه?
اگه میدادن بچه های مهد کودک سر کوچه ما بهتر از این طراحیش میکردن?? چیه اخه؟!!
رامین
۱۸ مرداد ۱۳۹۹زندگی ما تو اینجا یه تراکنش ناموفقه اینکه جای خود داره.
Sajjad
۱۸ مرداد ۱۳۹۹دلم به حال اونی میسوزه که به کامنتا دیس میده
معلومه از طرفدارای سرسخت سلطان شاهینه
داداش ما شرمندتیم ما توان درک تکنولوژی سلطانو نداریم
Car lover
۱۸ مرداد ۱۳۹۹خوب بودنش ک خوبه
منتها نه بااین قیمت :)))
سی تومن باشه میخرمش
تا چهلم اوکیم
در حد ی آیفون میرزه
ولی دویست شرمندتم داداش
ی چیز دیگ هم اینکه فرض محال سایپا ی چیزی در حد x3 بی ام و هم بسازه حتی ارزون تر دیگ در بهترین حالت ۴۰ هزار تا میشه قیمتش
کدوم یک از ما میتونیم ۸۰۰ تومن ماشین بخریم؟
پس اولویت مسایل اقتصادیه تا مسایل صنعتی
هر چند ارتباط گسترده ای بین این دو موضوع وجود دارد
اما اولویت با پوله
Enzo
۱۸ مرداد ۱۳۹۹این تابوت از سال 72میهمان این کشور شد وطی این حدود سی سال میلیونها نفر از خانوادههای این مملکت چه بچه و چه پیر وجوون رو باعث مرگشون شد جواب اون خانوادهها رو کی میده.بخدا سنگ پا هم روش از این احمقا کمتره .خدا حافظی دارن میکنن . شورولت فککنم تو یه مدت کوتاه هرچی سدان داشته کنار گذاشته اینقدر اهنو طلوب نکرده .بعداً این بی مغزها میفرستن موزه .بقول دوستمون فقط باید سکوت کرد .
mrmr
۱۸ مرداد ۱۳۹۹پراید رو فرستادن موزه مگه فراریع
پشمای مدیر عامل فراری فر خورد
Farzad
۱۸ مرداد ۱۳۹۹رو چه حسابی به این آفتابه پلاستیکی میگن کراس اورر ¿
باید خندید یا گریست ¿
علی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹رو مردم همیشه در صحنه عزیزمون حساب کردن دوست عزیز.همون مردمی که ماشین به مرحله تولید نرسیده رو میرن میلیونی پیش خرید میکنند.حالا دیگه انتخابش با خودته که میخندی یا گریه میکنی
مرتضی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹جالبه هر دو نمونه ای مه از sp100 کراس اومده رینگ هیوندای دارن یک الانترای قدیمی یکی سوناتا. قطعا رو نمونه تولیدی بزرگتر از 16 اینچ نمیندازن که اینجا با رینگ 17 و 18 اینچ آوردن.
نامجو
۱۸ مرداد ۱۳۹۹داخلش چقدر زشت و بی کیفیته.
فکر میکنم سال 1450 ایران خودرو میزنه که قدرت موتورش بالای 120 اسب بخاره
مانی
۱۸ مرداد ۱۳۹۹تو این چند سالی بدنه پراید رو تقویت میکردن
سرعتش رو محدود میکردن،۲تا سیستم ایمنی نصب میکردن
یه خرده موتور رو بروز میکردن که مصرف کم بشه
تقریبا هیچ خرجی هم نداشت اما این زالو صفتها برای کوچیکترین تغییری کلی پول میخوان
اینجوری تولیدش ادامه پیدا میکرد،حالا تو این وضعیت که پراید ۱۰۰ میلیونه و حقوق مصوب کارگر ۲ میلیون هم نیست
قشر ضعیف باید چکار کنه؟
البته خیلی وقته کارد به استخون رسیده
ولی مصرف این ملت چیه که اینجور کرخ کرده کسی نمیدونه
Regrafan
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مرگ را در ارتفاع بالاتر تجربه کنید،سایپا مطمئن
Dna
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مقایسه شود با خبر قبل این
داوود
۱۸ مرداد ۱۳۹۹اینجانب کاری به تولید خودروی جدید و یا خداحافظی با پراید ندارم. تاسف اینجانب از جمله ناقص رئیس دفتر ریاست جمهوری است. لطفا” به کل جمله توجه فرمائید! ناقص نیست؟ این جمله قرار است در تاریخ بماند؟!!
فری
۱۸ مرداد ۱۳۹۹به نظر ماشین خوبیه اگه باقیمت خوب و اقساط بی بهره بدن ارزش داره
بهراد
۱۸ مرداد ۱۳۹۹برا خدا حافظی با پراید یه کم زود نبود؟یکمم از تجیزاتش می زدین بازم تولیدش میکردین.کولر و آینه جانبی و زاپاسم حذف میکردین
ماشینای جدیدی که قراره تولید بشن ۲سال اول خوبن،یکم بعدش باطناً میشن پراید.واسه صرفه اقتصادی بازم آپشناشو حذف می کنن قیمتشم میارن بالا.
خب اینا که ماشین جدید و بروز تولید میکنن بزارن تو بازار آزاد با وارداتیا رقابت کنن،اینطوری آپشنا دود نمیشه بره هوا،قیمتشم دستوری نمیشه.
منتظرتیم سلطان (شاهین تایپ R) ???
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۸ مرداد ۱۳۹۹وقتی سایپا حرف از کراس اوور میزنه حال آدم بیش از پیش از این اسم بهم میخوره!
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ولی من دارم فکر میکنم چه کسانی و چرا از متوقف شدن پراید خوشحالن؟
مشکل ما پراید نیست، مشکل ما فساد و ناکارآمدی توی صنعت خودروسازی مون هست، الان تمام مشکلات ما حل شد با توقف پراید؟ مشکل ما همین بود؟
AMIR_REZA
۱۸ مرداد ۱۳۹۹مشکلات ما فقط تو خودرو سازی نیس مشکل ما خیلی بزرگتر از ایناس،……
Zonda R
۱۸ مرداد ۱۳۹۹پراید دیگه براشون سود نداشت
شما در نظر بگیرید یدونه کوییک که همون پرایده رو الان با یه سری لوازم میان میگن 130 شرکتیشو برای خودشون چند درمیاد؟
پراید خوابشم نمیدید با یه جراحی پلاستیک 20 سال دیگه بعد از مرگش با سود, دهی 200 درصدی بمونه
OMID
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ببینم توی موزه سایپا چه ماشینایی باشه?
پراید ۱۳۱
۱۳۲
۱۴۲
۱۵۲
۳۸۴۷
۸۲۷۴۷۳۷
SS
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ظاهرش که خوبه. من رو یاد نسل قبلی محصولات اُپل میندازه که خوبه
داخل هم طراحی بدی نداره و از نظر کیفیت متریال هم نمیشه از سایپا بیشتر از این انتظار داشت
میمونه بحث فنی و ایمنی که از نظر ایمنی در هیچ موسسه معتبری تست نشده و تا تست نشه هیچ اظهار نظری نمیشه کرد
موتورش هم خیلی قدیمی و ضعیف هست و صرفا اضافه کردن یک توربوشارژر مشکل رو حل نمیکنه.
h.s
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ینی یه موتور ۱۵۰۰ با توربوشارژ قدرتش اندازه یه ۱۶۰۰ تنفس طبیعی ( تیو فایو) ک تکنولوژیش برای ۲۰ سال پیشه؟ حالا ولوو و بی ام و با موتورای توربوشارژ تو ایران خیلی باید مواظب باشن با این کیفیت بنزین حالا این دیگ چه خرج و دردسری میخاد برای مالک بندازه خدا میدونه. همینجوریشم موتورهای داخلی قابل اطمینان نیستن توربوشارژ هم بهش اضافه میشه به هیچ وجه نمیشه بهشون اطمینان کرد