چند وقت پیش بود که مدیرعامل شرکت سایپا در اظهارنظری شگفتآور مدعی شد که هیچ خودرویی در دنیا توان رقابت با پراید ازلحاظ قیمت و کیفیت را ندارد. در همان زمان انتشار این خبر، وعدهٔ تهیهٔ مطلبی تحت عنوانی که در بالا مشاهده میکنید را به شما مخاطبین عزیز پدال دادم و حالا این مطلب را آماده کردهام تا بفهمیم آیا ادعای مدیرعامل سایپا واقعاً صحت دارد یا خیر.
در کشورهای مختلف دنیا یا مستقیماً توسط خودروسازان معتبر جهانی یا بهوسیلهٔ همکاری مشترک با خودروسازان معتبر و سازندگان محلی و یا توسط خودروسازان بومی هر کشور خودروهای اقتصادی و ارزانقیمتی جهت استفادهٔ قشر متوسط و ضعیف جامعه تولید میشوند که عمدتاً قیمتهای بسیار پایینی دارند. در ادامهٔ این مطلب به معرفی تعدادی از این خودروها در کشورهای مختلف دنیا میپردازیم که قیمتی مشابه پراید دارند. برای انجام مقایسۀ عادلانه، قیمت پراید را هم به تومان در نظر گرفتهایم و هم معادل دلاری آنرا. برای این مقایسه، قیمت پراید به تومان ۲۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان و به دلار ۶۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده است؛ بنابراین خودروهایی که در این مطلب معرفی میشوند همگی حدوداً همین قیمت را دارند. همچنین جهت جلوگیری از اطالهٔ مطلب صرفاً به بیان قیمت، موتور و تجهیزات خودروها میپردازیم درحالیکه مشخصات کامل تمامی آنها موجود و قابلارائه است.
کشور چین بزرگترین تولیدکنندهٔ خودرو در جهان است و شرکتهای خودروسازی داخلی فراوانی هم دارد. خودروسازانی که خیل عظیمی از محصولات آنها راهی کشورمان هم شدهاند. در این کشور، عمدتاً سازندگان داخلی یا شرکتهای جوینت ونچر، خودروهای ارزانقیمتی را تولید و به بازار عرضه میکنند که در اینجا یک نمونه از آنها را معرفی میکنیم.
شرکت جنرال موتورز چند وقتی است با شرکتهای چینی Wuling و SAIC از طریق سرمایهگذاری مشترک، برندی را با نام Baojun تأسیس کرده که به تولید خودرو در چین میپردازد. جدیدترین محصول این شرکت، یک هاچبک متوسط بنام ۳۱۰ است. این خودرو که در چهار تیپ مختلف عرضه میشود، قیمت بسیار پایینی دارد. برای مقایسه با پراید، تیپ دوم بااوجون ۳۱۰ را انتخاب کردهایم که ۳۹,۸۰۰ یوآن معادل حدوداً ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر با ۸۰ اسب بخار قدرت است که تنها ۵.۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند. تیپ دوم بااوجون ۳۱۰ دارای امکاناتی چون آینههای جانبی برقی، چراغهای هالوژن، ترمز ABS و EBD، ایربگ راننده، چهار پنجرهٔ برقی و تهویه مطبوع است. خودرویی بهمراتب مدرنتر و ایمنتر از پراید که حتی قیمتی کمتر از آن دارد.
کشور بعدی روسیه است که شرکت محلی لادا بیشترین سهم را از بازار خودروی آن دارد. شرکتی که بهتازگی همکاریهایی را با شرکت رنو-نیسان آغاز کرده است. لادا چند وقتی است سدان کوچکی بنام گرانتا را به بازار عرضه میکند که قیمت بسیار مناسبی دارد. این خودرو در دو نمونهٔ سدان و لیفتبک تولید میشود که قیمت نمونهٔ سدان آن از ۳۸۳,۹۰۰ روبل معادل ۱۹,۱۰۰,۰۰۰ تومان و مدل لیفتبک از ۴۰۴,۲۰۰ روبل معادل ۲۰,۱۰۰,۰۰۰ تومان آغاز میشود. لادا گرانتا مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر است که با سه سطح قدرت ۸۷ اسب بخار، ۹۸ اسب بخار و ۱۰۶ اسب بخار عرضه میگردد.
اما کشوری که مهد خودروهای ارزانقیمت بوده و بیشترین خودروهای ارزانقیمت در آن عرضه میشوند، هند است. در این کشور خودروسازان خارجی و داخلی خودروهای ارزانقیمت فراوانی را عرضه میکنند که تعدادی از آنها را در اینجا معرفی میکنیم.
ابتدا از خودروساز بومی هند یعنی تاتا موتور شروع میکنیم که خودروی نانوی آن ارزانترین خودروی دنیا محسوب میشود؛ اما از نانو که بگذریم، تاتا بهتازگی محصول جدیدی را بنام تیاگو معرفی کرده که با قیمت مناسبی به بازار عرضه شده است. تیپ پایهٔ تیاگو ۳۹۴ هزار روپیه معادل ۱۸,۶۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد اما ما برای مقایسه با پراید تیپ دوم آن با قیمت ۴۲۹ هزار روپیه یا ۲۰,۳۰۰,۰۰۰ تومان را انتخاب کردهایم. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر دیزل است که ۷۰ اسب بخار قدرت دارد. این هاچبک هندی از تجهیزاتی چون فرمان برقی، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برخوردار است.
گروه خودروسازی رنو-نیسان چند وقتی است که برند داتسون را مجدداً احیا کرده و توسط آن خودروهای ارزانقیمتی را جهت عرضه در کشورهایی مثل هند تولید میکند. ارزانترین محصول این شرکت، مدل جدید ردیگو است. یک هاچبک کوچک شهری که قیمت آن از ۲۳۹ هزار روپیه معادل تنها ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ میلیون تومان آغاز میشود. بالاترین تیپ این خودرو ۳۱۹ هزار روپیه معادل ۱۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۸۰۰ سیسی سه سیلندر با ۵۳ اسب بخار قدرت است و از تجهیزاتی چون تهویه مطبوع با دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان برقی، پنجرههای برقی و دو ایربگ سود میبرد.
اما داتسون محصول بزرگتری را هم برای کشورها درحالتوسعه تدارک دیده که گو نام دارد. بالاترین تیپ بنزینی این خودرو، ۴۱۴ هزار روپیه معادل ۱۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. خودرویی مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر با ۶۷ اسب بخار قدرت. از تجهیزات استاندارد این تیپ هم میتوان به تهویه مطبوع، پنجرههای برقی جلو، ایربگ راننده، قفل مرکزی و چراغهای مشایعتکننده اشاره کرد.
اما یکی از خودروسازانی که در هند بیشترین خودروهای ارزانقیمت را تولید میکند، شرکت ماروتی است که در اصل زیرمجموعهٔ هندی شرکت سوزوکی محسوب میشود و محصولات خود را هم با برند سوزوکی در هند عرضه میکند. این شرکت طیف وسیعی از خودروهای ارزانقیمت را در هند عرضه میکند که در اینجا یکی از آنها را که آلتو A10 نام دارد معرفی میکنیم. گرانترین و بالاترین تیپ بنزینی این خودرو ۳۵۱ هزار روپیه معادل ۱۶,۶۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. ماروتی-سوزوکی آلتو A10 از یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر با ۶۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند و تجهیزات فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برای آن ارائه شده است.
خودروساز بعدی مطلب ما هیوندای است که هاچبک کوچک ائون را خاص بازار هند تولید میکند. این خودرو در بالاترین تیپ خود ۳۶۸ هزار روپیه معادل ۱۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد. در سینهٔ ائون یک پیشرانهٔ کوچک ۸۰۰ سیسی سه سیلندر نصب شده که ۵۵ اسب بخار قدرت دارد. تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، پنجرههای برقی و قفل مرکزی از تجهیزات بالاترین تیپ هیوندای ائون هستند.
و درنهایت آخرین خودرویی که در این مطلب قصد معرفی آنرا داریم، هاچبک کوچکی بنام بریو محصول شرکت هوندا است. البته این خودرو قیمت بیشتری نسبت به دیگر خودروهای این لیست دارد بهگونهای پایینترین تیپ آن با قیمت ۴۶۹ هزار روپیه معادل ۲۲ میلیون تومان عرضه میشود؛ اما در عوض بریو مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر است که ۸۷ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه بهصورت استاندارد از تجهیزات پنجرههای برقی جلو، فرمان برقی، تهویه مطبوع، قفل مرکزی و ایموبلایزر برخوردار است.
بنابراین میبینیم که با قیمتی هماندازهٔ پراید و یا حتی کمتر چه خودروهای جدیدتر، مجهزتر، ایمنتر و کممصرفتری را در سطح دنیا میتوان خریداری کرد. خودروهایی مانند بااوجون ۳۱۰ که واقعاً با توجه به قیمتشان، خودروهای ارزندهای هستند؛ اما مدیرعامل سایپا هنگام بیان آن اظهارنظر جنجالی گفته بود که «اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال میکنیم»؛ بنابراین به ایشان پیشنهاد میکنیم اگر به گفتهٔ خود پایبند هستند، نگاهی به مطلب فوق انداخته تا هم تجدیدنظری در ادعای بیرقیب بودن پراید نموده و هم از یکی از خودروهای معرفیشده، طبق حرف خودشان برای عرضه در بازار داخلی استقبال کنند. امری که البته تقریباً ناممکن به نظر میرسد.
Ehsan
۲۷ آبان ۱۳۹۵ولی از حق نگذریم این ماشینها هم همچین مالی نیستن .از برخی جهات دست کمی از پراید ندارن.
اون ماشین چینیه چرا آرم سمند روشه؟ خخخ
MPH
۲۷ آبان ۱۳۹۵خب رقیب پرایدن دیگه چه انتظاری داری. باید با دید پرایدی بهشون نگاه کنی. و خب قطعا هیچکدومشون آش دهن سوزی نیستن
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵اون ارم سوزوکی هست
SS
۲۷ آبان ۱۳۹۵اولا که قیمت پراید حدود 16 میلیون هست نه 20 میلیون
و باقی قیمتش مربوط به عوارض دولت و … هست که باید برای ماشین های بالا هم در نظر گرفته بشه
به نظرم تنها ماشینی که اگر با این قیمت ها عرضه میشد از پراید ارزنده تر بود و برای خانواده ها هم کاربردی بود لادا گرانتا هست که از نظر فنی هم از چینی ها قابل اعتمادتره
البته از حق نگذریم که اگرچه پراید بی کیفیت و ناایمن هست اما هزینه های نگهداری و قیمت قطعاتش به قدری پایین هست که حتی در بازار هایی مثل عراق هم به عنوان تاکسی ازش استفاده میکنن
خوب بود هزینه های نگهداری این ماشین ها رو هم مقایسه می کردید
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵حضرت استاد پراید 23 سال داره تو ایران تولید میشه و قطعاتش رو توی حیاط خونه هام تولید میکنن شما فکر میکنی سال 1372 هم قطعات پراید اینطوری بود؟ نه این ماشینهای بالاهم اگه سه دهه تو افغانستان هم تولید بشن قطعاتشون مفت میشه
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵مطمئن باش همشون از پراید بهترن
sina
۲۷ آبان ۱۳۹۵با وجود طرفداری ام از این مطلب و در مورد نا حق بودن قیمت پراید اما باید بگم این مطلب اصلا درست نیست چون این ماشینها همشون تولید 2015 یا 2016 هستن بهرحال در موردشون تحقیق صورت گرفته قطعاتش از جاهای مختلف تامین میشه اما پراید داره با تکنولوزی 20 سال پیش بدون هیچ گونه هزینه تحقیق سالیانه برای مدل جدید و قطعاتشم از صفر تا صد خودش میسازه…
برای مثال کیا برای مدل اپتیمای سال جدید 125 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و انتظار داره 50 هزارتا بفروشه
شما نگاه کن یه مدل ماشین یک سال ازش میگذره کلی قیمتش میشکنه چ برسه به بیست سال
امیر
۳۰ آبان ۱۳۹۵تو منطقه ازاد ارس ۴۵ تومن اکسنت سراتو ۲۰۰۰ ۲۰۱۶ ریو ۵ ۲۰۱۶ خرید این نامردیه اینجا دنا برلیانس بیخود رو میشه خرید باید کل کشور مثل مناطق ازاد بشن
TSHDN
۲ بهمن ۱۳۹۵آره بابا پراید از اینا بهتره اخه اینا دیگه چی هستن؟والا ظاهر پراید بهتره بنظرم تا اینا این هوندا آخریه پشتش شبیه سوسکه?اینقد میگید پراید مال 30 سال پیشه خب باشه با همین که مال 30 پیشه ولی اینایی که تازه تولید شدنو میخوره البته به غیر از لادا گرانتا که اگه قیمت مناسب داشته باشه میتونه با پراید وارد جنگ بشه البته باید هزینه ی نگهداریشونم حساب کرد . این ماشینایی که ما دیدیم خب یدونه ایربگ هم که بیشتر ندارن فک کنم ایمنی پراید بیشترشون باشه .این ماشین های جدید و ارزون قیمت یدونه مانیتور میزارن وسطش مردم ما هم که دنبال همین چیزا هستن از جمله مانیتور و سانروف و … تا مردم فک کنن که این مثلا ماشین خوبیه برای پرایدم میشه مانیتور گذاشت
TSHDN
۲ بهمن ۱۳۹۵آره بابا پراید از اینا بهتره اخه اینا دیگه چی هستن؟والا ظاهر پراید بهتره بنظرم تا اینا این هوندا آخریه پشتش شبیه سوسکه?اینقد میگید پراید مال 30 سال پیشه خب باشه با همین که مال 30 پیشه ولی اینایی که تازه تولید شدنو میخوره البته به غیر از لادا گرانتا که اگه قیمت مناسب داشته باشه میتونه با پراید وارد جنگ بشه البته باید هزینه ی نگهداریشونم حساب کرد . این ماشینایی که ما دیدیم خب یدونه ایربگ هم که بیشتر ندارن فک کنم ایمنی پراید بیشترشون باشه .این ماشین های جدید و ارزون قیمت یدونه مانیتور میزارن وسطش مردم ما هم که دنبال همین چیزا هستن از جمله مانیتور و سانروف و … تا مردم فک کنن که این مثلا ماشین خوبیه برای پرایدم میشه مانیتور گذاشت .
سبحان
۲۷ آبان ۱۳۹۵نظرات زیادی رو این چند روز در مورد گفته گوهربار این بزرگوار مطالعه کردم اما هیچ یک از دوستان متوجه نشدند این بزرگوار چندان هم بیراه نگفته. آخه کدوم کشوری، کدوم شرکتی می تونه آشغالی مثه پراید تولید کنه؟ اگه ازین جنبه به حرف ایشون توجه کنید، می بینید که این بزرگوار دو پهلو صحبت کرده و حرفش درسته.
محمدرضا♥BMW♥
۲۸ آبان ۱۳۹۵عالی بود??????
سیاوش
۲۷ آبان ۱۳۹۵به نظر منم هم همچینم چنگی به دل نمی زنن موتور های بسیار ضعیف باحجم موتور پایین ولی به نظرم لیست یه خودرو رو جا انداخته اونم داچیا لوگان هست که فیس لیفتش 6900 یورو (سیمبل)هست ولی واقعاغیر قابل مقایسه با پراید و این ماشین های بالا است
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵عزیزجان پراید با موتور 1300 فقط 67 اسب قدرت داره ولی این ماشینا با موتور کوچکتر قدرتشون از پراید بیشتره درباره ایمنی هم که صحبتی نشه بهتره
حسین
۲۷ آبان ۱۳۹۵این ماشینا اکثرا هاچ بک اند که!
کیفیت رو هم باید بررسی میکردید!
احتمالا منظور مدیرعامل سایپا این بوده که حتی اگه این ماشینا تو ایران تولید هم بشه،قیمتشون خیلی بیشتر از پرایده!
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵پراید هم اولش هاچ بک بوده که توسط کره ای ها و بعدش ما انواع مدلا بجز شاسی بلند که حتما مهندسان سایپا در حال کار روش هستن تولید شد
منظورت اینه که کیفیت پراید از اینها بالاتره؟ بعنوان لطیفه حرف قشنگی گفتی
این قسمت رو خوب اومدی چون هزینه بی کفایتی و فساد مدیران و مسئولان رو ملت باید پرداخت کنن
علی اتزیو
۲۹ آبان ۱۳۹۵ولی خداییش فقط تو ایرانه که ماشین های بیست ساله پیش توسط جوان های محترم کلا تغییر چهره میدن و نو نوا میشن خداییش این پراید 111 و سمند و 405 و پیکان و از جوان های این مرزو بوم نگیره که کلا بساط ماشین چخ کردن جمع میشه فک کنم منظور مدیر عااااامل سایپا اسپرت شدن سایپا رو تو کل دنیا مثال زدن خخخخخخ
سعید
۲۷ آبان ۱۳۹۵مصرف سوخت والایندگی چندبرابرپراید را فراموش نکنید
M
۲۷ آبان ۱۳۹۵لایک .ازین مطلبا زیاد بزارید تا ملت به خودشون بیان … البته وقتی میدر عامل پراید میگه هیچ جای دنیا ماشینی باکیفیت و امکانات پراید نمیتونید با این قیمت پیدا کنید دیگه خودتون میدونید مردمو چی فرض کردن…
Danial
۲۷ آبان ۱۳۹۵من از اولم برام سوال بود که چرا پراید هاچ بک گرون تر از پراید صندوقداره !؟!؟!؟
علی
۲۷ آبان ۱۳۹۵اولش اینطوری نبود دهه 70 کسی به راحتی حاچ بکشو نمی خرید و قیمتش هم پایینتر بود من کره ایش رو داشتم که شتابش هم عالی بود وقتی دیدن مردم از هاچ بک خوششون اومده گرونش کردن
aminhossein
۲۸ آبان ۱۳۹۵نظام عرضه و تقاضا
carlove
۲۷ آبان ۱۳۹۵اگر این ماشین ها بخواهند وارد ایران بند گمرک قیمت آن هارو دو برابر می کنه تو این ها به نظر من همشون از پراید بهترن چون طراحی بروزی دارن
علی اتزیو
۲۹ آبان ۱۳۹۵جانم!!!!!!
طراحی بروز ؟؟!!!!!!؟؟!؟!؟
من که شک می دونم
carlove
۲۷ آبان ۱۳۹۵پراید از همه لحاظ از همش داغون تره
احمد باقری
۲۷ آبان ۱۳۹۵افسوس.
AK_007
۲۷ آبان ۱۳۹۵تو سایت دبی کارز تشریف ببرین و ماشین های دست ۲ باقیمت پراید پیدا کنید,
من که یه مرسدس اس ۵۰۰ ۲۰۰۵ پیدا کردم
شما چطور?!
ahmad
۲۷ آبان ۱۳۹۵خخخخخخ
این مدیر مونتاژ کار دولتی همین النشم سر قضیه احتمال ورود رنو کوئید عزا گرفته!
همشون دارن سکته میکنن از ترس اینکه رنو میخواد یه دونه رقیب معمولی و ساده واسه پراید و تیبا وارد بازار ایران کنه
از ترس ورود همین کوئید (چون که میدونن آشغال هاشون توان رقابت نداره) دارن زد و بند میکنن که قیمت تمام شده کوئید رو بالاتر از پراید و تیبا بزنن تا انحصار مفت و دزدی آقایون مختل نشه!
بعد حرف از رقابت میزنن!
این مدیر مونتاژ کار هم حتما یه چیزی زده بوده موقع مصاحبه!
aminhossein
۲۸ آبان ۱۳۹۵رنو کوئید موتور واقعا ضعیفی داره و احتمالا ده تومنی هم گرون تر باشه
شک دارم مردم ما با این شرایط دست از سر پراید بر دارن
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۵همشون بهتر از پراید و تیبا هستن اما متاسفانه شرایط تحمیلی دولت به خودروساز از یک طرف(۳۰درصد عوارض مختلفی ک به قیمت کارخونه اضافه میشه ،تعرفه واردات قطعه، اجبار به ایجاد شغل و مدیران دولتی) و بهره روی پایین شرکتها و هزینه بالای تامین مالی باعث میشن هیچ کدوم از این خودروها امکان عرضه با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون رو نداشته باشن. قرار بود ایران خودرو همین سوزکی آلتو و یا سلریو رو با قیمت تقریبی ۳۰ میلیون مونتاژ کنه!
mohammad fm480
۲۸ آبان ۱۳۹۵همه این ماشینا طراحیشون مضخرف بود و همه هاچبک اند و چیز جالبی نیستن .تو این لیست من فقط لادا گرانتا رو به پراید ترجیح میدم و بنظرم بجز لادا پراید از همه قشنگ تره. واقعا طراحیشون خیلی مضخرفه خیلییییی
ahmad
۱ آذر ۱۳۹۵معیار و سلیقه قرن نوزدهمیت تو حلقم!
Mrsin
۲۹ آبان ۱۳۹۵نکته اصلی که اکثرا فراموش میکنیم اینه که پراید داره توی ایران تولید میشه!باید قیمتش به اندازه جیب مردم باشه.وقتی میگی خودرو قشر ضعیف یعنی قشر ضعیف با یکم پس انداز بخرش.واقعا به نظرتون میشه ؟معلومه نه.
بعد این ماشین توی ایران به ریال داره تولید میشه چه دلیلی داره با دلار مقایسش کنیم؟پس دیگه چرا خودرو ملی تولید کنیم و خودمون و عذاب بدیم اگه قراره قیمت همون قیمت خارجی با کیفیت کمتر باشه؟وارد میکنیم دیگه.
میثم
۲۹ آبان ۱۳۹۵خودرو سازها کی به فکر مردم بودن که بار دومش باشه.
کی به مردم راست گفتن که بار دومش باشه
مک میسل
۳۰ آبان ۱۳۹۵از گرانتا خیلی خوشم اومد
عاطفه
۳۰ آبان ۱۳۹۵به قول رندی گیج این ماشین های قراضه رو مخصوص آدم های قراضه می سازن چون اکثر آدم ها از رویاهاشون دست می کشن
1989
۲ آذر ۱۳۹۵چقدر با خوندن این کامنت انگیزه گرفتم. یا مورسیه لاگو یا هیچی. یه روز مونده باشه به آخر زندگیم می خرمش.
الکی مثلا من یه مهندس بیکار مسافرکش نیستم !!!
HoSeIn
۲ آذر ۱۳۹۵اولاً تو این سالیان اخیر اینقدر ادعاهای غیرکارشناسی توسط مدیران بی کفایت شنیده شده و میشه که صحه گذاشتن به همه اونها و جدی گرفتنشون وقت تلف کردنه
ثانیاً از یه جنبه هم ادعای این بنده خدا زیاد دور از ذهن نیست چراکه سرهم بندی کردن یه چارچرخه غیرایمن با تکنولوژی قدیمی به مدت اونم 25 سال و قالب کردنش به مصرف کننده بیچاره ای که هیچ حق انتخاب دیگه ای نداره از پس هر شرکتی برنمیاد مگر شرکت سای پا