سام کاویانی: گرچه با اعلام ۳۰ میلیونی بهای رنو کوئید، این خودرو تا حد زیادی از دایره رقابت با پراید خارج شد، ولی کماکان در میان عامه و اصحاب رسانه، به دیده یک رقیب برای پراید نگریسته میشود. پرایدی که به مدت ۲۳ سال است که در خط تولید سایپا جای خوش نموده و بیش از ۳۰ سال هم از عرضه آن در بازارهای جهانی میگذرد. شاید پر بیراه نباشد که پراید را نماد و آیکونی از خطه ایرانزمین بدانیم، زیرا هر چه باشد میلیونها دستگاه از آن در خیابانهای شهر و دیارمان در حال ترددند و بیشک نخستین گزینه انتخاب اجباری نزد آحاد مردمان این سرزمین است؛ و اما کوئید، این ساخته نوین و ارزانقیمت رنو، چه در انبان خود دارد که آن را چنین در مرکز توجهات جای داده است؟ و آیا این مرکب اروپایی تبار را میتوان حریف و همتایی قدر برای پراید دانست؟
در اینجا، ما سعی نمودیم که با دادههای در اختیار خود تا اندازهای به پاسخ این سؤالات نزدیک شویم. باشد که این مختصر مقبول افتد.
پیشینه تاریخی
رنو کوئید، از جدیدترین محصولات سازنده خود به شمار میآید و تنها کمی بیش از یک سال عمر دارد. این خودروی هاچبک که از طرحی شبه SUV برخوردار است، برای نخستین بار، ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی روانه بازار هند شد. رنو کوئید بر روی پلت فرم CMF-A گروه رنو – نیسان تکوین و توسعه یافته است. از این خودرو نیز همچون دیگر محصول رنو، یعنی لوگان، بهعنوان یک نوآوری و پدیده بزرگ یاد میشود.
در مقابل، پراید از پیشینه طولانیتر و غنیتری برخوردار است. نخستین نسل از آن توسط کمپانی مزدا طراحی شد و این کار نیز به درخواست فورد، سهامدار و شریک مزدا، صورت پذیرفت. تولید پراید از سال ۱۹۸۶ میلادی و همزمان در مزدا و نیز کیاموتورز کره جنوبی آغاز شد. این خودرو، در اقصی نقاط عالم با نامهای گوناگونی از جمله فورد فستیوا (FESTIVA)، مزدا ۱۲۱ و کیا پراید فروخته شد و در آن روزگار وانفسا یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار آمریکا به شمار میرفت. گرچه در سال ۱۹۹۰ میلادی به تولید این خودرو در ژاپن خاتمه داده شد ولی کماکان تا سال ۲۰۰۰ میلادی در خط تولید کیا جای داشت و نکته جالب اینجاست که بهرغم معرفی نسل دوم پراید در ۱۹۹۳ میلادی، همچنان نسل اول آن بهموازات نسل دوم به تولید میرسید تا اینکه عرضه نسل سوم پراید و یا همان ریو (RIO) به این قضیه مهر پایان زد.علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، این خودرو در ممالک دیگری همچون چین، تایوان و ونزوئلا هم در مدار تولید بود. آخرین مکانی هم که به غیر از ایران، پراید مهمان آن بود کشور مصر نام داشت که این خودرو از سالهای ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۲ میلادی، در آنجا تولید میشد.
طراحی
بیتردید از انصاف به دور است که دو خودرو با فاصله زمانی معادل سه دهه را به لحاظ طراحی با یکدیگر قیاس کنیم، ولی چه کنیم که شرایط خاص بازار خودرو در کشورمان این دو را به ناگزیر در تقابل جدی با یکدیگر قرار میدهد.
اما کوئید در دورانی پا به میدان نهاد که علم طراحی پیشرفت خارقالعادهای را نسبت به سه دهه پیش از آن شاهد بود و از همین روست که ما پیاپی ناظر ورود کلاسهایی از خودرو به بازار هستیم که پیشتر نامی از آنها در میان نبود، مثلاً کوپه شاسیبلند و یا مینی کراساوور و… رنو کوئید با آنکه یک هاچبک است ولی تم و عنصر غالب در طراحی آن، یک کراساوور کوچک را به بیننده القاء میکند و برآمدگی و فرورفتگی موجود در بدنهاش، نمایی جذاب و گیرایی را برای آن خلق نموده است، نمایی که فراتر از بهایی است که برای آن در نظر گرفته شده. بهعبارتدیگر، رنو کوئید را میتوان یکی از جذابترین خودروهای زیر ۵۰۰۰ دلاری در دنیای امروز دانست. در ناحیه جلو، جلوپنجره بزرگ شانه عسلی این خودرو که در میانه آن آرم رنو جای گرفته به همراه طرح زیبای چراغها و نیز، فرورفتگی موجود در گوشههای لامپهای مه شکن جلو، جلوهای گیرا و دلپسند را از آن به نمایش میگذارد. در عین حال، چینها و برآمدگیهای روی کاپوت نیز نمایی عضلانی را برای آن خلق نموده است. در عقب نیز، ما شاهد نصب دو چراغ کوچک و با هندسهای مناسب در بخشهای کناری بدنه آن هستیم. درمجموع، رنو کوئید به لحاظ طراحی، یک خودروی امروزی را به تصویر میکشد و پراید نیز یک خودروی سی سال پیش. پس لاجرم یک خودروی امروزی به سلایق ما مردمان نزدیکتر است تا یک خودروی قدیمی و از رده خارج، ولی این مسئله را نمیتوان بهخودیخود دلیلی بر عقبماندگی پراید دانست؛ بهواقع پراید را باید با خودروهای زمان خود سنجید و نه امروز.
کابین
پراید، همچون دیگر خودروهای دهه هشتاد میلادی، از کابینی بهره میبرد که در آن استفاده از خطوط تیز و شارپ حرف اول و آخر را درزمینهٔ طراحی میزد.و این موضوع تنها منحصر به پراید نبود، بلکه ما وجود چنین طرحی را در بسیاری از ساختههای آن زمان، بهویژه در تولیدات کره و ژاپن نیز شاهدیم. مثلاً طرح کابین هیوندای اکسل نسل دوم چنان به پراید شبیه است که اگر با دیدگان بسته وارد این خودرو شده و سپس چشمتان را باز کنید، حتی ممکن است این دو را با هم اشتباه گیرید!
کابین پراید، در زمان خود از کیفیت درخور و مناسبی بهره میبرد و نوع متریال مصرفی در آن نه تنها پایینتر از دیگر همقطاران کرهای خود در آن زمان نبود بلکه حتی درزمینهٔ ساخت و مونتاژ قطعات نیز از بسیاری از محصولات هیوندای و دوو هم بهتر بود؛ اما در طی سالهای تولید این خودرو در کشورمان، رفتهرفته از سطح کیفی مواد درون کابین آن کاسته شد و بهرغم فیسلیفتی که بر روی آن صورت گرفت به چیزی تبدیل شد که همگان شاهد آنیم و دیگر نیازی به شرح و توصیف مفصلی از سوی امثال بنده ندارد. فرمان سه پره و استاندارد پراید، جای خود را به یک فرمان بهاصطلاح ساخت داخل داد که نه تنها زیبا نیست بلکه سریعاً کیفیت اولیه خود را از دست میدهد، رودریهای نرم اولیه با پلاستیکهای سخت، زمخت و کم کیفیت تعویض شدند و پلاستیک بهکاررفته در سطوح رویی داشبورد هم اصلاً با نسخههای آغازین آن قابل قیاس نیست. فضای داخل پراید، فضای چندان جاداری نیست و گرچه افراد متوسط القامت در جلوی آن به راحتی جای میگیرند ولی فضای پا و سر در قسمت عقب آن کم بوده و نشستن سه سرنشین در آن با آرامش و راحتی توأم نیست.
فضای پا و سر، چه در ردیف جلو و چه عقب کوئید، به حد شگفتآوری خوب است و صندلیها نیز راحت بوده و کفی آنها از سایز مناسبی بهره میبرد؛ و در این میان، تنها نکته منفی، به عرض نسبتاً کم این خودرو برمیگردد که فضای موجود برای نشستن سه سرنشین را در عقب آن محدود نموده و حتی تجربه یک سفر ناراحتکننده را برای آنها فراهم میآورد. دید رو به خارج رنو کوئید هم در حد بسیار خوبی است.
زیر کاپوت پراید، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با کد M13 و به حجم ۱.۳ لیتر جای گرفته است که از توانی معادل ۷۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۸ نیوتن متر برخوردار است. طبق مدعای سایپا، این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس نموده است. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلوی پراید منتقل میشود.
در عوض، رنو کوئید با دو پیشرانه متفاوت به حجمهای ۰.۸ و ۱ لیتری در بازار هند عرضه شده و هر دو نسخه نیز سه سیلندر هستند. در این میان، پیشرانه ۰.۸ لیتری از توانی معادل ۵۳ اسب بخار و گشتاوری برابر ۷۲ نیوتن متر برخوردار است و پیشرانه یک لیتری هم از توانی معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۹۱ نیوتن متر بهره میبرد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، رنو کوئید تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود.
هنوز دقیقاً مشخص نیست که رنو کوئید با کدام یک از این دو پیشرانه در کشورمان تولید میشود ولی از آنجایی که در جراید و سایتها عمدتاً بر پیشرانه کوچکتر (۰.۸ لیتری) تأکید میشود ما نیز همین پیشرانه را ملاک سنجش این نوشتار قرار میدهیم.
اگر تنها سرعت و شتاب را در این بخش معیار قرار دهیم، رنو کوئید را در مقام بسیار فروتری نسبت به پراید میبینیم. مثلاً سایت «CARWALE» هند، در تستی که اخیراً بر روی نسخه ۰.۸ لیتری این خودرو انجام داد، عددی معادل ۱۷.۹۳ ثانیه را برای شتاب صفر تا صد آن ثبت نمود که در جای خود، از یک خودروی سخت کند حکایت میکند. گرچه در وبسایت رسمی شرکت سایپا، شتاب رسمی پراید درج نشده است، ولی برخی از دیگر وبسایتهای خودرویی ارقامی بین ۱۳.۷ الی ۱۴.۵ ثانیه را برای آن ذکر نمودند.
در کسب سرعت نهایی، اختلاف بین این دو بهمراتب بیشتر است. در جایی که پراید رسماً ماکزیمم سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای خود ثبت میکند. طبق مندرجات سایت «TOP GEAR» هند، سرعت نهایی رنو کوئید حداکثر معادل ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت ارزیابی میشود. پس با این حساب، لااقل بر روی کاغذ، رنو کوئید درزمینهٔ سرعت و شتاب حریف و رقیبی برای پراید به شمار نمیآید و در این موارد، پراید بهمراتب از آن سرتر است.
اگر به رنو کوئید تنها بهعنوان یک خودروی صرف شهری نگریسته شود، مقولاتی چون شتاب و سرعت کم موضوع چندان بغرنجی برای آن به شمار نمیآید؛ اما مشکل از آنجایی آغاز میشود که تصمیم به سیروسفر با آن در جادههای کوهستانی بگیریم، در آنجاست که شتاب و توان کم پیشرانه این خودرو سخت آزاردهنده خواهد بود و حتی ممکن است در هنگام سبقتگیری از کامیونها و تریلیها، در جادههای کمعرضی چون چالوس، هراز و… مخاطراتی را نیز با خود هم به همراه داشته باشد. البته در اینجا از مهارت راننده برای امری چون سبقتگیری نمیتوان غافل ماند که خود حکایت دیگری است و شرح آن در این مقال نمیگنجد.
ایمنی
پراید در زمانهای وارد میدان رقابت شد که حتی شبکه جهانی اینترنت هم برقرار نبود و به همین خاطر نیز اطلاعات چندانی از ایمنی آن در دسترس نیست. از طرفی، بسیاری از مؤسسات ایمنی هم در آن زمان وجود نداشتند، مثلاً موسسه معروفی مثل یورو انکاپ (EURONCAP)، یک دهه پس از عرضه نسل نخست پراید و در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد.
با این حال، طبق مندرجات یکی از نشریات خودرویی در آن دوره، در تستی که توسط موسسه ایمنی ADAC آلمان بر روی این خودرو انجام داد، نتیجه حاصله «ناامن» اعلام شدن خودروی مذکور بود. البته ناگفته نماند که شرکت سایپا چند سال پیش به تقویت ساختاری این خودرو اقدام نمود و بخشهای گوناگونی از بدنه و شاسی آن را تحت بازنگری و بهسازی مجدد قرار داد. این پروژه هم به نام X100 کدگذاری شد. متأسفانه سایپا هنوز دادههای مستندی را از نحوه تست نسخه تقویت شده پراید (X100) در مؤسسات معتبر جهانی، بیرون نداده که بتوان بر پایه آن به ارزیابی صحیحی درزمینهٔ ایمنی این خودرو رسید. به لحاظ دارا بودن تجهیزات ایمنی، پراید با کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و کمربندهای ایمنی سهنقطهای عرضه میشود.
در مقابل، رنو کوئید هم از این لحاظ، چندان وضع بهتری از پراید ندارد. چندی پیش، نسخه اولیه این خودرو در موسسه یوروانکاپ تست شد و موفق به اخذ حتی یک ستاره ایمنی نشد ولی شرکت رنو دگرباره به تقویت بدنه و شاسی آن اقدام نمود که حاصل آن کسب یک ستاره از موسسه یوروانکاپ بود. در این میان، مدیرعامل رنو پارس چندی پیش اعلام نمود که نسخه برزیلی این خودرو بهجای نسخه هندی آن در ایران تولید خواهد شد و این نسخه توانایی کسب سه ستاره را از سامانه یوروانکاپ را داراست، البته دراینباره باید منتظر نتایج حاصله ماند تا به قضاوت صحیحتری رسید. به لحاظ دارا بودن تجهیزات ایمنی، رنو کوئید حتی از پراید نیز ضعیفتر است و فعلاً نسخههای فول آن در بازار هند، از یک عدد کیسه هوای ایمنی، هشداردهنده بسته بودن کمربند ایمنی، میلههای محافظ در بخش جانبی و کناری خودرو و نیز قفل ایمنی کودک بهره میبرند.
تجهیزات
از آنجایی که رنو کوئید به لحاظ سایز و اندازه، تقریباً در حد و اندازه پراید هاچبک (سایپا ۱۱۱) است ما نیز برای مقایسه این خودرو را ملاک داوری خود قرار دادهایم. طبق مندرجات وبسایت رسمی سایپا پراید هاچبک از تجهیزات رفاهی و ایمنی ذیل بهره میبرد:
تهویه مطبوع – ترمز ABS – کیسههای هوا راننده و سرنشین جلو – سیستم ضد سرقت با کد متغیر (IMMOBLIZER) – قفل مرکزی – شیشهبالابرهای برقی دربهای جلو – آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برفپاککن شیشه جلو با دور قابل تنظیم – ساعت دیجیتال – فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع – چراغ جلو با قابلیت تنظیم نور (LEVELLING SWITCH)- رادیو CD با قابلیت پخش MP3 و برفپاککن عقب – جا لیوانی روی کنسول جلو و…
اما نسخه فول رنو کوئید یا RXT با تجهیزات ایمنی و رفاهی ذیل در بازار هند عرضه میشود:
فرمان الکتریکی – کیسه هوای راننده – صفحه نمایش لمسی در کنسول میانی و برای هر یک از سرنشینان عقب – سیستم هدایت ناوبری – تهویه مطبوع – قفل مرکزی – یک عدد خروجی برق ۱۲ ولت – آینههای الکتروکرومیک داخل – شیشههای برقی جلو – تریم دو رنگ داشبورد – سیستم صوتی با رادیو AM/FM با قابلیت پخش CD،MP3 و درگاه USB و AUX و اتصالات بلوتوث – سیستم ایموبلایزر موتور – آنتن سقفی – نگهدارنده فنجان و…
قیمت
نسخه ۰.۸ لیتری رنو کوئید، بسته به تیپ و تجهیزات رفاهی، بین ۲۷۹ الی ۳۸۷ هزار روپیه در بازار هند به فروش میرسد که با تبدیل آن به پول رایج کشورمان تقریباً عددی بین ۱۵ الی ۲۰.۹ میلیون تومان به دست میآید. طبق گفته مدیرعامل رنو پارس، این خودرو قرار است با رقمی حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود که امیدواریم که در عمل هم چنین باشد و از این عدد فراتر نرود. در مقابل، نسخه فول پراید ۱۱۱ که با کد SE در بازار عرضه میشود با بهایی بین ۲۱ الی ۲۲ میلیون تومان در بازار فروخته میشود.
داوری نهایی
در قیاس با رنو کوئید، پراید نسخهای سریعتر، قویتر و ارزانتری است و خودرویی است که طی سالیان مدید در کشورمان جا افتاده و شبکه گسترده خدمات پس از فروش، فراوانی لوازم یدکی و جنبه کاربری و معیشتی آن را کمتر خودرویی در این بازه قیمتی داراست. درنتیجه، حتی به فرض تولید انبوه رنو کوئید، سالها طول میکشد که این خودرو به جایگاه مشابه ای با پراید در بازار ارزانقیمتها نائل آید.
در برابر، رنو کوئید از طرحی مدرن و زیبا و کیفیت بالای متریال مصرفی چه در کابین و چه بدنه خود سود میبرد و در صورت عرضه با پیشرانهای قویتر، حتی قادر است خودروهای گرانتر بازار هم به چالش کشد. نکته دیگر مربوط به طرح «شبه کراساوور» کوئید است، طرحی که ارتفاعی معادل ۱۸۰ میلیمتر (از کف خودرو نسبت به سطح زمین) را برای آن مهیا ساخته است، نکتهای که در جادههای خاکی و پر دست و انداز کشورمان پوئن مثبتی به شمار میآید.
نام خودرو | پراید هاچبک (سایپا ۱۱۱) | رنو کوئید |
تعداد سیلندر | ۴ عدد | ۳ عدد |
حجم موتور | ۱۳۲۳ سیسی | ۷۹۹ سیسی |
توان | ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ RPM | ۵۳ اسب بخار در ۵۶۷۸ RPM |
گشتاور | ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ RPM | ۷۲ نیوتن متر در ۴۳۸۶ RPM |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۷ الی ۱۴.۵ ثانیه | ۱۷.۹۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۹۰۵ کیلوگرم | ۶۶۹ کیلوگرم |
مصرف میانگین سوخت | ۶.۴۴ لیتر | ۵.۵ لیتر |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۳۶۷۳/۱۶۰۵/۱۴۵۵ میلیمتر | ۳۶۷۹/۱۵۷۹/۱۴۷۸ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۳۴۵ میلیمتر | ۲۴۲۲ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر | ۲۸ لیتر |
اندازه تایر | ۱۶۵/۶۵ R 13 | ۱۵۵/۸۰ R 13 |
سیستم فنربندی جلو | مکفرسون استرات با فنر لول | مکفرسون استرات |
سیستم فنربندی عقب | پیچشی با فنر لول | میله پیچشی |
نوع کالیپر ترمز جلو | دیسکی | دیسکی |
نوع کالیپر ترمز عقب | کاسهای | کاسهای |
نوع سیستم فرمان | دنده شانهای | دنده شانهای (کمک الکتریکی) |
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
SAIPACORP.COM
RENAULT.CO.IN
CARWALE.COM
و…
MPH
۲۸ آبان ۱۳۹۵ایران شده آشغالدونی فرانسوی ها و چینیا. بدترین هاشونو واسه ایران میارن.البته این صددرصد تقصیر واردکننده ها و سازنده ها تو ایرانه نه طرف معاملشون.اونا ماشینای خیلی خوب و مناسبی هم دارند ولی جیب بعضیا سوراخ تر از این حرفاس
سوشا حمیدford
۲۸ آبان ۱۳۹۵لنگه هم هستن رنو کمی بهتره اونم از رو ناچاری.خدای کسی که 20میلیون میخواد پول ماشین بده و یکی از این دوتا رو بخره واقعا باید به حالش گریست.بی ماشین بودن بهتر از سوار بودن ایناس
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۸ آبان ۱۳۹۵باز سگ رنو شرف داره به پراید
حداقلش به روزتره …. والا
اصلا پراید رو نمیشه ماشین تلقی کرد ///
Elemento
۲۸ آبان ۱۳۹۵.
متاسفانه متاسفانه متاسفانه رنو کوئید بدتر از پرایده
رنو کوئید چیش به پراید شرف داره؟؟؟
این آشغال چیش خوبه؟؟
نه ایمنی… نه قدرت … نه شتاب …
با 60 اسب قدرت و شتاب 17 ثانیه ای و موتور 800 سی سی مصرف سوختش هم اصلا جالب نیست.
کاش ایمنی داشت ولی کند بود.
دلم رو با ایمنیش خوش میکردم.
بدبختانه همونم نداره.
دارم دیوانه میشم.
بلانسبت شما محمد رضا جان این ماشین فقط برای آدم هایی خوبه که یا مثل اکثر ما کم پولن یا یک عمر حسرت شاسی بلند سواری داشتن و حالا میتونن کمی دلشون رو خوش کنن که ما تو ماشین مثل عقاب !! بر بقیه مسلطیم.
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۸ آبان ۱۳۹۵مجید عزیز اتفاقا موتور برای این سطح از خودرو زیاد ملاک نیست به نظرم
باز کابین به روز متریال با کیفیت تر و ظاهر جذاب تر از جمله چیز هایی که پراید خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی ازش بی بهره ست
خدایی قبول کنید پراید هیچی نیسسسسسسسسسسسست هیچی
حالا رنو ۶۰ اسبه پراید ۷۰ اسب جهنم //// والا
ایمنی رنو کمه پراید که اصلا چیزی به اسم ایمنی درش تعریف نشده ////
omid
۲۹ آبان ۱۳۹۵به نظر من اصلا و ابدا پراید 30سال پیش با کویید قابل مقایسه نیست. پراید هرچی هم که داشته باشه یه اتاق و شاسی ضعیفه با مشخصات فنی قدیمی و منسوخ که هیچ جایی در بازار جهان نداره.اونم با چندین بار دستکاری و تغییرات مختلف توسط کیا و سایپا و … درصورتی که کویید یه طراحی جدید و مدرن از یه خودروساز معتبره که جایگاهی در بازار خودروی جهان داره و خواهد داشت. به نظرم این مقایسه و بررسی ها هیچ پایه ای نداره و حدس و گمانه چون کویید هنوز نیامده و کسی از نزدیک بررسی فنی نکرده که اینقدر دقیق راجع به همه چیزش اطلاعات وجود داشته باشه. همه اینها از روی چنتا عکس و فیلمه. چیزی که اکثر سایتها و مطبوعات نادیده میگیرند کویید برزیل هست که قراره توی ایران هم مشابه اون باشه و جدیدا در نمایشگاه سائوپائولو رونمایی شد. از ظاهر و باطنش میشه فهمیدخیلی با کویید هند تفاوت داره. موتور 1 لیتری، رینگ و لاستیک بزرگتر و .. . مردم یه تست تصادف دیدن و فکر کردن دیگه این ماشین چه افتضاحیه یا فکر کردند پراید چه تحفه ای در برابر این هست. درحالی که با اصلاح ساختاری و اضافه وزن 130 کیلویی و امکانات بهتر کویید برزیل نسبت به کویید هند، حتما ایمنی متوسطی – که اکثر خودروهای پرتیراژ ما ندارند – خواهد داشت. فقط توی یه مملکت جهان سوم میشه از یه محصول از رده خارج دفاع کرد و این همه نسبت به محصول جدیدتر هرچند ارزان قیمت و ساده جبهه گرفت. اینجا متاسفانه همه چیز در قدرت موتور و شتاب و آپشن خلاصه میشه.
محمد رضا
۲۸ آبان ۱۳۹۵پراید خیلی بهتره ک . این د چیه این تا دور بخواد برداره دل ادم سر میاد
كاپيتاليسم
۲۸ آبان ۱۳۹۵صدالبته که ایمنی پراید اسفناکه اما کوئید هم همون سطح ایمنی رو داره!
و موتورش حتی ضعیف تر از پرایده و قراره ۱۰-۱۵ میلیون گرانتر از پراید باشه
و مطمعنا هزینه تعمیرات وقیمت قطعاتش بیشتر از پراید و کمیاب تره
اصلا انتخاب عقلانی بنظر نمیاد
MPH
۲۸ آبان ۱۳۹۵“””در قیاس با رنو کوئید، پراید نسخهای سریعتر، قویتر و ارزانتری است”””
دیگه اون چیه که پراید اینجوری لهش کرده!!!!
خوبه پراید یکم آبرو داری کرد!!!!!!!
(new great britain(king mclaren
۲۸ آبان ۱۳۹۵نبرد دو گلادیاتور؟؟؟!!!!!!??
sina
۲۸ آبان ۱۳۹۵گلادیاتورررر؟؟!!!!
ریدلی اسکات اسم فیلمشو قطعا عوض میکنه!
….
پراید زاییده صنعت تنبل و سوبسیدی خودروساز ماست که مث نوزاد فقط ریختن تو حلقش و خب بالطبع با این وضع خودرو ساز هیچ وقت به فکر پیشرفت و رقابت نیست چون نیازی نداره. تو هر صنعت دیگه من ککم هم نمی گزه از دخالت های پرباگ دولت تو صنعت ولی خب اینجا با جون مردم مستقیم در رابطه اس… خدا نبخشه اینا رو که دستشون به خون هزاران ادم الوده است.
کاش تایید بشه نظرم
آرین
۲۸ آبان ۱۳۹۵یه درگ بذاریم ببینیم این رنو میبازه یا آریسان، جایزه زرشک طلایی شتاب رو بدیم بهش.وزنش 670 کیلو باکش 28 لیتره! مردم با این میخوان بزنن به جاده!!! شتاب پیشکش یکم سنگین تر میبود تو جاده باد نبرتش. البته از الان قضاوت کردن درست نیست. ولی اصلا خوشبین نیستم به این یکی.پیشرانه رو قربانی که چه عرض کنم سلاخی قیمت کردن.
ahmad
۲۸ آبان ۱۳۹۵از ضعف پیشرانه موتور صحبت کردید در حالی که باید در نظر بگیرید که موتور کوئید بهره وری و مصرف سوخت به مراتب بالاتری نسبت به موتور پر مصرف پراید داره
از طرف کدوم آدم عاقلی میخواد با ماشین های هاچ بک سطح پایینی مثل پراید سرعت بیشتر از 100 کیلومتر پر کنه
اونی که پراید رو واسه سرعتش ترجیح میده واقعا دیوانه است چون این ماشین سبک، اصلا برای پر سرعت راندن یا درگ مناسب نیست در سرعت بالا عملا منحرف میشه و وارونه میشه و هندلینگش رو بکلی از دست میده و اساساً دلیلی نداره که یک خودروی ارزان قیمت سبک وزن، موتور قوی داشته باشه
موتور فعلی کوئید با توجه ه وزن سبک و کاربری شهری که داره بسیار مناسب تر از پرایده و من معتقدم مطلقا پراید مستحلک ناموزون ، در هیچ زمینه ای توان رقابت با کوئید رو نداره
حتی در پیشرانه موتور! (به علت مصرف سوخت و اصطحلاک بالا)
آرین
۲۸ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز طبق آمار همین صفحه رنو با 500 سی سی حجم و یک سیلندر کمتر مصرفی کمی کمتر از 0.9 لیتر نسبت به پراید داره. من اسم اینو بهره وری نمیذارم. اینکه تکنولوژی موتور جدیدتری داره قطعا همین طوره. و اینکه استهلاکش کمتر خوب خیلی خوبه. ولی چیزی که تو رانندگی اهمیت داره اینه که ماشین یه حداقل قدرتی رو در اختیار راننده قرار بده تا تو جاده بتونه بهش اطمینان کنه.این ماشین خیلی ضعیفه. نهایت سرعت به کنار ولی چه طور میشه باهاش تو جاده بین شهری سبقت گرفت؟ در اینکه امکانات بهتری داره شکی نیست. ولی من اگه 30 ملیون بودجه داشته باشم تا یه ماشین برا کلیه مصارفم تهیه کنم. اینو انتخاب نمیکنم.
he
۲۸ آبان ۱۳۹۵نبرد رنو کوئید با پراید، دو گلادیاتور در یک میدان
گلادیاتور ؟!!! پراید گلادیاتوره؟!؟!؟
به حق چیز های نشنیده.
Elemento
۲۸ آبان ۱۳۹۵شوخی کردن دیگه.
اتفاقا بامزه هست.
شاید بهتر بود میذاشتن نبرد امپراتور ها ????
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵گفتن قراره نسخه یه لیتریش بیاد
میتونه برا وضع آلودگی کشور خوب باشه
و در نهایت چنین ماشینی باس ۱۰ تا ۱۵ تومن باشه نه ۳۰ تومن!
رضا پ
۲۸ آبان ۱۳۹۵من نمیدونم خودرویی با این مشخصات چرا باید 30 میلیون قیمت بخوره و تازه ما ملت ایران و این نویسنده عزیز باید امیدوار باشیم که از 30 میلیون بالاتر نشه !!!! بجز ظاهرش (اونم نسبت به پراید) آخه این چی از پراید بیشتر داره که 10 میلیون باید بیشتر بابتش پرداخت کرد البته از اونجایی که بازار ایران تشنه هستش و بخاطر طراحیه پفکیش که چشم فامیل در آره ملت همیشه در صحنه این 10 میلیونو با کمال میل پرداخت میکنن و بعید هم نیست مثل ساندرو یه 10 میلیون دیگه بره رو قیمتش !
از ماست که بر ماست
arash66
۲۸ آبان ۱۳۹۵اگه قرار باشه رنو کوئید هم با شاسی و بدنه ضعیف تولید بشه همون پراید بهترِ !
he
۲۸ آبان ۱۳۹۵هرچی هست از پراید همه نظره بهتره
خوشگل که هست . کیفیتش از پراید بهتره.امکاناتش هم بیشتره. آیرودینامیک تر هم هست.
رضا پ
۲۸ آبان ۱۳۹۵خوب ده میلیونم گرونتره آخه !
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵درستش اینه که بگی ایران خودرو ۱۰ میلیون گرونتر کرده!
Mohamad
۲۸ آبان ۱۳۹۵همون کلمه ی گلادیاتور داخل تیتر از صدتا فحش براشون بدتره که!
رضا پ
۲۸ آبان ۱۳۹۵با مطالعه این مطلب و تاریخچه پیکان وآگاهی از کم وکیف تولید پیکان ،پراید و 405 در ایران تازه آدم به عمق فاجعه مدیریتی تو صنعت خودرو پی میبره با همین پیش زمینه هاست که خودروسازهای خارجی و البته بقیه شرکتهاشون مثل گاو شیرده به ایران نگاه میکنن
واقعا چرا یه کشوری که به ادعای مسئولینش تو صنایع نانو ، سلولهای بنیادی و غیره پیشرفت کرده و خوکفا شده و پهپاد آمریکا رو میشونه رو زمین نمیتونه یه خودرو مثل کوئید با قیمت مناسب خودش تولید کنه؟؟؟؟?
mohammad
۲۸ آبان ۱۳۹۵نبرد رنو فلان با پراید…. دو گاری در یک جاده
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵?
hamid
۲۸ آبان ۱۳۹۵به نظرم تا نیاد توی بازار نمیشه ازش نقدی کرد چون میشه حکایت mvm110
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵میشه بگید حکایتش چی چی بود?!
farshid omidfar
۲۸ آبان ۱۳۹۵به خدا که پیکان پنجاه ساله شرف داره به این دوتا لگن
واقعا سایپا ننگ خودروسازی ایرانه باز ماشینای ایرانخودرو خیلی وجهه بهتری دارن حیف که بازار رو کامل خالی کرد برای پراید
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵ماشین ایران خودرو?
اونا اسمشون ماشین نیست برادر
نکنه منظورت همون ۴۰۵ی هست که توی شهر اندازه مصرف بین شهری لندکروز مصرف داره!
Elemento
۲۸ آبان ۱۳۹۵وجهه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
شما وجهه میبینی؟؟؟؟؟؟!!!!!!
AK_007
۲۸ آبان ۱۳۹۵البته اگ از نظر مثبت بهش نگاه کنیم میشه گفت اگه واقعا بتونه ۳ ستاره رو بگیره میشه جز مستحکم ترین ماشینای داخلی
چون همونطور که میدونید محکم تر از همه ۲۰۶ و ال ۹۰ هستن که اونام ۳ ستاره تونستن کسب کنن
*هر چند که ۲۰۶ بیست سال پیش تونسته!
ینی الان شاید بشه ۲ ستاره احتمالا*
شهریار
۲۸ آبان ۱۳۹۵دوستان این خروجی برق 12 ولت به چه دردی میخوره؟ استفادش چیه؟
رامتین
۲۸ آبان ۱۳۹۵جای تعجبه واقعا که نویسنده از کوئید 800 سی سی صحبت کرده در حالیکه کوئیدی که به ایران قراره بیاد 1 لیتری هست و توان قابل قبول 68 اسب و شتاب 13.5 را داره که کاملا برتر از پرایده. بنابراین کل مقاله فعلا ارزشی نداره. گرچه هر دوی این خودروها لگن هم محسوب نمیشند. سراتو 2017 را دوستان عروسکی بزک کرده میدونند چه برسد به اینها.
sevlan
۲۸ آبان ۱۳۹۵من پشت دستمو زمین میزنم اگه پراید زیر ۱۸ ثانیه به ۱۰۰ برسه ، دنا با موتور ef7 شتابش ۱۴ ثانیه ست، به گفته سایپا اعتباری نیست یه حرفیه زده،مسلما اگه با موتور یک لیتری بیاد خیلی بهتره,، در ضمن پراید تو شهر شیرین ۹ تا ۱۰ لیتر مصرفشه، قصدم دفاع از کوئید نیس،ولی قیاسش با یه گاری سی سال پیش بی انصافی محضه!!!
omid
۲۹ آبان ۱۳۹۵کاملا موافقم. درسته کویید آش دهن سوزی نیست، ولی برای مملکت ما با این خودروسازها و از امثال پراید و تیبا خیلی بهتره. ولی نمی فهمم چرا همه فقط به حجم موتور 800 سی سی و وزن 670 کیلویی و فیلم تست تصادف نگاه میکنن و سریعا رد میکنندش و پراید رو پیروز مبارزه میدونن! جالب اینکه اگه با همون قیمت 30 میلیون بیاد عملا دیگه رقیب پراید نیست و این همه حرف و حدیث بیخوده و سروکارش با ساینا و تیبا2 و ساینا هاچ بک و سمند و رانا و 405 از رده خارج خواهد بود !!
امیر
۳ آذر ۱۳۹۵شما تو اپارات فیلم شتابگیری انژکتورش رو ببین
بهرام
۲۸ آبان ۱۳۹۵بهتر بود نویسنده عزیز میگفت :
نبرد کهکشانی ها ????
Saied
۲۸ آبان ۱۳۹۵واقعا واسه مردم عزیزمون متاسفم. عرب ها سر اینکه مایباخ لوکس تره یا رولز رویس. یا ماشینایه تیوتا واسشون یه عمر کاملا عادی محسوب میشه. اینجا ما سر پراید دعوا میکنیم. در حالی که منابع طبیعی و انسانی مون از خیلی از ممالک دیگه سر تره. به امیده اینکه ایرانمون اباد بشه.
علی
۲۸ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز نویسنده پراید گلادیاتوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نکنه با دوج و فراری اشتباه گرفتی
حميد
۲۸ آبان ۱۳۹۵من میگم همین کویید با قیمت حدود چهل ملیون به دست مصرف کننده میرسه
سیاوش
۲۸ آبان ۱۳۹۵همین کوئید و بیارن بعد چند سال موتور تندر رو روش بگذارن میشه 60 تومن
به زودی زود
کوئید LX
کوئید کلاس S
عیسی
۲۸ آبان ۱۳۹۵تو این رنج قیمت باید باید با 206 تیپ دو مقایسه بشه…که 206 شرف داره به این..
حمیدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۵امیدوارم با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسه واگرقراره سی میلیون باشه بهتره دنده اتوماتیک یک لیتریش باشه که حداقل خریدار رو راضی نگه داره وگرنه با سی میلیون همین 110 اس ام وی ام هست تازه فضای داخلشم بزرگتره
احسان
۴ آذر ۱۳۹۵پراید هم از ام وی ام ۱۱۰ بهتره چه برسه به کویید!
کارال
۲۸ آبان ۱۳۹۵آقا این پروژه x100 سایپا تست تصادفش رو دیدم ب صورت انیمیشن درست کرده بودن مثل پاندا کونگ فو کار ?و چ آهنگ و صدا گذاری ینی ی لحظه غرور ملی گرفتم ??اقا خودرو سازای وطنی رو حمایت کنید چون تنها و سریع ترین راه برای رسیدن ب اون دنیا هستند ☺
سامان اذری
۲۸ آبان ۱۳۹۵پراید مگه 63 اسب بخار نبود؟؟؟؟
چرا نوشته شده 71 اسب ؟؟؟؟
امپراتور لامبورگینی
۲۹ آبان ۱۳۹۵فکر کنم اصلاحاتی در سایپا 111 انجام شده و قدرتش نسبت به مدل های قبل یکم رفته بالا.
دقت کرده باشی 111 ها نسبت به بقیه ی مدل های پراید تیز و فرز ترن
شاید قدرتشون بیشتره
1989
۲ آذر ۱۳۹۵تنها راه درست شدن بازار خودرو برداشتن گمرکی از ماشین های وارداتی هست. اینجوری طی مثلا 10 سال قیمت خودرو های دست دوم کاهش پیدا میکنه و مردم بیشتری می تونن بخرنشون. مردم هم خودروی با کیفیت تری سوار میشن. فرض کنید 10 سال پیش گمرکی برداشته شده بود ، الان سوناتا و کمری 2007 بین 20 تا 25 میلیون قیمت داشت. دیگه کسی پراید صفر نمی خرید. این … ها میخوان مردم رو تیغ بزنن و گرنه …
دانیال
۲۹ آبان ۱۳۹۵عجیبه که پدال در مورد قیمت کویید متوجه هیچ نکته منفی نشده و تازه احتمال بالاتر رفتن قیمت روهم درنظر میگیره، این مطلب هم واقعا نیاز بهش احساس میشد! مقایسه گلادیاتور(!) ها، ماشین 20 تومنی با ماشین 30 تومنی! ماشین 30 سال پیش با ماشین نویی که قراره مثل استحاله ی پیکان به پراید یک پسرفت دیگه در کیفیت خودروی دست مردم نسبت به زمان استفاده باشه، و باز هم بازار یابی برای بازار تشنه و مردمی که کلاهشونو سفت چسبیدن که باد نبره!
دانیال
۲۹ آبان ۱۳۹۵منتظر بودیم بعد برجام ماشینایی که به بهونه تحریم گرون شد ارزون بشه و ماشینایی با قیمت معادل اونا بیاد توی بازار، ببین الان چی شد، ماشین 3800دلاریو میدن31میلیون، به قول سیاوش چاره ای نمونده جز رفتن و رفتن…