سام کاویانی: گرچه با اعلام ۳۰ میلیونی بهای رنو کوئید، این خودرو تا حد زیادی از دایره رقابت با پراید خارج شد، ولی کماکان در میان عامه و اصحاب رسانه، به دیده یک رقیب برای پراید نگریسته میشود. پرایدی که به مدت ۲۳ سال است که در خط تولید سایپا جای خوش نموده و بیش از ۳۰ سال هم از عرضه آن در بازارهای جهانی میگذرد. شاید پر بیراه نباشد که پراید را نماد و آیکونی از خطه ایرانزمین بدانیم، زیرا هر چه باشد میلیونها دستگاه از آن در خیابانهای شهر و دیارمان در حال ترددند و بیشک نخستین گزینه انتخاب اجباری نزد آحاد مردمان این سرزمین است؛ و اما کوئید، این ساخته نوین و ارزانقیمت رنو، چه در انبان خود دارد که آن را چنین در مرکز توجهات جای داده است؟ و آیا این مرکب اروپایی تبار را میتوان حریف و همتایی قدر برای پراید دانست؟
در اینجا، ما سعی نمودیم که با دادههای در اختیار خود تا اندازهای به پاسخ این سؤالات نزدیک شویم. باشد که این مختصر مقبول افتد.
پیشینه تاریخی
رنو کوئید، از جدیدترین محصولات سازنده خود به شمار میآید و تنها کمی بیش از یک سال عمر دارد. این خودروی هاچبک که از طرحی شبه SUV برخوردار است، برای نخستین بار، ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی روانه بازار هند شد. رنو کوئید بر روی پلت فرم CMF-A گروه رنو – نیسان تکوین و توسعه یافته است. از این خودرو نیز همچون دیگر محصول رنو، یعنی لوگان، بهعنوان یک نوآوری و پدیده بزرگ یاد میشود.
در مقابل، پراید از پیشینه طولانیتر و غنیتری برخوردار است. نخستین نسل از آن توسط کمپانی مزدا طراحی شد و این کار نیز به درخواست فورد، سهامدار و شریک مزدا، صورت پذیرفت. تولید پراید از سال ۱۹۸۶ میلادی و همزمان در مزدا و نیز کیاموتورز کره جنوبی آغاز شد. این خودرو، در اقصی نقاط عالم با نامهای گوناگونی از جمله فورد فستیوا (FESTIVA)، مزدا ۱۲۱ و کیا پراید فروخته شد و در آن روزگار وانفسا یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار آمریکا به شمار میرفت. گرچه در سال ۱۹۹۰ میلادی به تولید این خودرو در ژاپن خاتمه داده شد ولی کماکان تا سال ۲۰۰۰ میلادی در خط تولید کیا جای داشت و نکته جالب اینجاست که بهرغم معرفی نسل دوم پراید در ۱۹۹۳ میلادی، همچنان نسل اول آن بهموازات نسل دوم به تولید میرسید تا اینکه عرضه نسل سوم پراید و یا همان ریو (RIO) به این قضیه مهر پایان زد.علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، این خودرو در ممالک دیگری همچون چین، تایوان و ونزوئلا هم در مدار تولید بود. آخرین مکانی هم که به غیر از ایران، پراید مهمان آن بود کشور مصر نام داشت که این خودرو از سالهای ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۲ میلادی، در آنجا تولید میشد.
طراحی
بیتردید از انصاف به دور است که دو خودرو با فاصله زمانی معادل سه دهه را به لحاظ طراحی با یکدیگر قیاس کنیم، ولی چه کنیم که شرایط خاص بازار خودرو در کشورمان این دو را به ناگزیر در تقابل جدی با یکدیگر قرار میدهد.
اما کوئید در دورانی پا به میدان نهاد که علم طراحی پیشرفت خارقالعادهای را نسبت به سه دهه پیش از آن شاهد بود و از همین روست که ما پیاپی ناظر ورود کلاسهایی از خودرو به بازار هستیم که پیشتر نامی از آنها در میان نبود، مثلاً کوپه شاسیبلند و یا مینی کراساوور و… رنو کوئید با آنکه یک هاچبک است ولی تم و عنصر غالب در طراحی آن، یک کراساوور کوچک را به بیننده القاء میکند و برآمدگی و فرورفتگی موجود در بدنهاش، نمایی جذاب و گیرایی را برای آن خلق نموده است، نمایی که فراتر از بهایی است که برای آن در نظر گرفته شده. بهعبارتدیگر، رنو کوئید را میتوان یکی از جذابترین خودروهای زیر ۵۰۰۰ دلاری در دنیای امروز دانست. در ناحیه جلو، جلوپنجره بزرگ شانه عسلی این خودرو که در میانه آن آرم رنو جای گرفته به همراه طرح زیبای چراغها و نیز، فرورفتگی موجود در گوشههای لامپهای مه شکن جلو، جلوهای گیرا و دلپسند را از آن به نمایش میگذارد. در عین حال، چینها و برآمدگیهای روی کاپوت نیز نمایی عضلانی را برای آن خلق نموده است. در عقب نیز، ما شاهد نصب دو چراغ کوچک و با هندسهای مناسب در بخشهای کناری بدنه آن هستیم. درمجموع، رنو کوئید به لحاظ طراحی، یک خودروی امروزی را به تصویر میکشد و پراید نیز یک خودروی سی سال پیش. پس لاجرم یک خودروی امروزی به سلایق ما مردمان نزدیکتر است تا یک خودروی قدیمی و از رده خارج، ولی این مسئله را نمیتوان بهخودیخود دلیلی بر عقبماندگی پراید دانست؛ بهواقع پراید را باید با خودروهای زمان خود سنجید و نه امروز.
کابین
پراید، همچون دیگر خودروهای دهه هشتاد میلادی، از کابینی بهره میبرد که در آن استفاده از خطوط تیز و شارپ حرف اول و آخر را درزمینهٔ طراحی میزد.و این موضوع تنها منحصر به پراید نبود، بلکه ما وجود چنین طرحی را در بسیاری از ساختههای آن زمان، بهویژه در تولیدات کره و ژاپن نیز شاهدیم. مثلاً طرح کابین هیوندای اکسل نسل دوم چنان به پراید شبیه است که اگر با دیدگان بسته وارد این خودرو شده و سپس چشمتان را باز کنید، حتی ممکن است این دو را با هم اشتباه گیرید!
کابین پراید، در زمان خود از کیفیت درخور و مناسبی بهره میبرد و نوع متریال مصرفی در آن نه تنها پایینتر از دیگر همقطاران کرهای خود در آن زمان نبود بلکه حتی درزمینهٔ ساخت و مونتاژ قطعات نیز از بسیاری از محصولات هیوندای و دوو هم بهتر بود؛ اما در طی سالهای تولید این خودرو در کشورمان، رفتهرفته از سطح کیفی مواد درون کابین آن کاسته شد و بهرغم فیسلیفتی که بر روی آن صورت گرفت به چیزی تبدیل شد که همگان شاهد آنیم و دیگر نیازی به شرح و توصیف مفصلی از سوی امثال بنده ندارد. فرمان سه پره و استاندارد پراید، جای خود را به یک فرمان بهاصطلاح ساخت داخل داد که نه تنها زیبا نیست بلکه سریعاً کیفیت اولیه خود را از دست میدهد، رودریهای نرم اولیه با پلاستیکهای سخت، زمخت و کم کیفیت تعویض شدند و پلاستیک بهکاررفته در سطوح رویی داشبورد هم اصلاً با نسخههای آغازین آن قابل قیاس نیست. فضای داخل پراید، فضای چندان جاداری نیست و گرچه افراد متوسط القامت در جلوی آن به راحتی جای میگیرند ولی فضای پا و سر در قسمت عقب آن کم بوده و نشستن سه سرنشین در آن با آرامش و راحتی توأم نیست.
فضای پا و سر، چه در ردیف جلو و چه عقب کوئید، به حد شگفتآوری خوب است و صندلیها نیز راحت بوده و کفی آنها از سایز مناسبی بهره میبرد؛ و در این میان، تنها نکته منفی، به عرض نسبتاً کم این خودرو برمیگردد که فضای موجود برای نشستن سه سرنشین را در عقب آن محدود نموده و حتی تجربه یک سفر ناراحتکننده را برای آنها فراهم میآورد. دید رو به خارج رنو کوئید هم در حد بسیار خوبی است.
زیر کاپوت پراید، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با کد M13 و به حجم ۱.۳ لیتر جای گرفته است که از توانی معادل ۷۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۸ نیوتن متر برخوردار است. طبق مدعای سایپا، این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس نموده است. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلوی پراید منتقل میشود.
در عوض، رنو کوئید با دو پیشرانه متفاوت به حجمهای ۰.۸ و ۱ لیتری در بازار هند عرضه شده و هر دو نسخه نیز سه سیلندر هستند. در این میان، پیشرانه ۰.۸ لیتری از توانی معادل ۵۳ اسب بخار و گشتاوری برابر ۷۲ نیوتن متر برخوردار است و پیشرانه یک لیتری هم از توانی معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۹۱ نیوتن متر بهره میبرد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، رنو کوئید تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود.
هنوز دقیقاً مشخص نیست که رنو کوئید با کدام یک از این دو پیشرانه در کشورمان تولید میشود ولی از آنجایی که در جراید و سایتها عمدتاً بر پیشرانه کوچکتر (۰.۸ لیتری) تأکید میشود ما نیز همین پیشرانه را ملاک سنجش این نوشتار قرار میدهیم.
اگر تنها سرعت و شتاب را در این بخش معیار قرار دهیم، رنو کوئید را در مقام بسیار فروتری نسبت به پراید میبینیم. مثلاً سایت «CARWALE» هند، در تستی که اخیراً بر روی نسخه ۰.۸ لیتری این خودرو انجام داد، عددی معادل ۱۷.۹۳ ثانیه را برای شتاب صفر تا صد آن ثبت نمود که در جای خود، از یک خودروی سخت کند حکایت میکند. گرچه در وبسایت رسمی شرکت سایپا، شتاب رسمی پراید درج نشده است، ولی برخی از دیگر وبسایتهای خودرویی ارقامی بین ۱۳.۷ الی ۱۴.۵ ثانیه را برای آن ذکر نمودند.
در کسب سرعت نهایی، اختلاف بین این دو بهمراتب بیشتر است. در جایی که پراید رسماً ماکزیمم سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای خود ثبت میکند. طبق مندرجات سایت «TOP GEAR» هند، سرعت نهایی رنو کوئید حداکثر معادل ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت ارزیابی میشود. پس با این حساب، لااقل بر روی کاغذ، رنو کوئید درزمینهٔ سرعت و شتاب حریف و رقیبی برای پراید به شمار نمیآید و در این موارد، پراید بهمراتب از آن سرتر است.
اگر به رنو کوئید تنها بهعنوان یک خودروی صرف شهری نگریسته شود، مقولاتی چون شتاب و سرعت کم موضوع چندان بغرنجی برای آن به شمار نمیآید؛ اما مشکل از آنجایی آغاز میشود که تصمیم به سیروسفر با آن در جادههای کوهستانی بگیریم، در آنجاست که شتاب و توان کم پیشرانه این خودرو سخت آزاردهنده خواهد بود و حتی ممکن است در هنگام سبقتگیری از کامیونها و تریلیها، در جادههای کمعرضی چون چالوس، هراز و… مخاطراتی را نیز با خود هم به همراه داشته باشد. البته در اینجا از مهارت راننده برای امری چون سبقتگیری نمیتوان غافل ماند که خود حکایت دیگری است و شرح آن در این مقال نمیگنجد.
ایمنی
پراید در زمانهای وارد میدان رقابت شد که حتی شبکه جهانی اینترنت هم برقرار نبود و به همین خاطر نیز اطلاعات چندانی از ایمنی آن در دسترس نیست. از طرفی، بسیاری از مؤسسات ایمنی هم در آن زمان وجود نداشتند، مثلاً موسسه معروفی مثل یورو انکاپ (EURONCAP)، یک دهه پس از عرضه نسل نخست پراید و در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد.
با این حال، طبق مندرجات یکی از نشریات خودرویی در آن دوره، در تستی که توسط موسسه ایمنی ADAC آلمان بر روی این خودرو انجام داد، نتیجه حاصله «ناامن» اعلام شدن خودروی مذکور بود. البته ناگفته نماند که شرکت سایپا چند سال پیش به تقویت ساختاری این خودرو اقدام نمود و بخشهای گوناگونی از بدنه و شاسی آن را تحت بازنگری و بهسازی مجدد قرار داد. این پروژه هم به نام X100 کدگذاری شد. متأسفانه سایپا هنوز دادههای مستندی را از نحوه تست نسخه تقویت شده پراید (X100) در مؤسسات معتبر جهانی، بیرون نداده که بتوان بر پایه آن به ارزیابی صحیحی درزمینهٔ ایمنی این خودرو رسید. به لحاظ دارا بودن تجهیزات ایمنی، پراید با کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و کمربندهای ایمنی سهنقطهای عرضه میشود.
در مقابل، رنو کوئید هم از این لحاظ، چندان وضع بهتری از پراید ندارد. چندی پیش، نسخه اولیه این خودرو در موسسه یوروانکاپ تست شد و موفق به اخذ حتی یک ستاره ایمنی نشد ولی شرکت رنو دگرباره به تقویت بدنه و شاسی آن اقدام نمود که حاصل آن کسب یک ستاره از موسسه یوروانکاپ بود. در این میان، مدیرعامل رنو پارس چندی پیش اعلام نمود که نسخه برزیلی این خودرو بهجای نسخه هندی آن در ایران تولید خواهد شد و این نسخه توانایی کسب سه ستاره را از سامانه یوروانکاپ را داراست، البته دراینباره باید منتظر نتایج حاصله ماند تا به قضاوت صحیحتری رسید. به لحاظ دارا بودن تجهیزات ایمنی، رنو کوئید حتی از پراید نیز ضعیفتر است و فعلاً نسخههای فول آن در بازار هند، از یک عدد کیسه هوای ایمنی، هشداردهنده بسته بودن کمربند ایمنی، میلههای محافظ در بخش جانبی و کناری خودرو و نیز قفل ایمنی کودک بهره میبرند.
تجهیزات
از آنجایی که رنو کوئید به لحاظ سایز و اندازه، تقریباً در حد و اندازه پراید هاچبک (سایپا ۱۱۱) است ما نیز برای مقایسه این خودرو را ملاک داوری خود قرار دادهایم. طبق مندرجات وبسایت رسمی سایپا پراید هاچبک از تجهیزات رفاهی و ایمنی ذیل بهره میبرد:
تهویه مطبوع – ترمز ABS – کیسههای هوا راننده و سرنشین جلو – سیستم ضد سرقت با کد متغیر (IMMOBLIZER) – قفل مرکزی – شیشهبالابرهای برقی دربهای جلو – آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برفپاککن شیشه جلو با دور قابل تنظیم – ساعت دیجیتال – فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع – چراغ جلو با قابلیت تنظیم نور (LEVELLING SWITCH)- رادیو CD با قابلیت پخش MP3 و برفپاککن عقب – جا لیوانی روی کنسول جلو و…
اما نسخه فول رنو کوئید یا RXT با تجهیزات ایمنی و رفاهی ذیل در بازار هند عرضه میشود:
فرمان الکتریکی – کیسه هوای راننده – صفحه نمایش لمسی در کنسول میانی و برای هر یک از سرنشینان عقب – سیستم هدایت ناوبری – تهویه مطبوع – قفل مرکزی – یک عدد خروجی برق ۱۲ ولت – آینههای الکتروکرومیک داخل – شیشههای برقی جلو – تریم دو رنگ داشبورد – سیستم صوتی با رادیو AM/FM با قابلیت پخش CD،MP3 و درگاه USB و AUX و اتصالات بلوتوث – سیستم ایموبلایزر موتور – آنتن سقفی – نگهدارنده فنجان و…
قیمت
نسخه ۰.۸ لیتری رنو کوئید، بسته به تیپ و تجهیزات رفاهی، بین ۲۷۹ الی ۳۸۷ هزار روپیه در بازار هند به فروش میرسد که با تبدیل آن به پول رایج کشورمان تقریباً عددی بین ۱۵ الی ۲۰.۹ میلیون تومان به دست میآید. طبق گفته مدیرعامل رنو پارس، این خودرو قرار است با رقمی حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود که امیدواریم که در عمل هم چنین باشد و از این عدد فراتر نرود. در مقابل، نسخه فول پراید ۱۱۱ که با کد SE در بازار عرضه میشود با بهایی بین ۲۱ الی ۲۲ میلیون تومان در بازار فروخته میشود.
داوری نهایی
در قیاس با رنو کوئید، پراید نسخهای سریعتر، قویتر و ارزانتری است و خودرویی است که طی سالیان مدید در کشورمان جا افتاده و شبکه گسترده خدمات پس از فروش، فراوانی لوازم یدکی و جنبه کاربری و معیشتی آن را کمتر خودرویی در این بازه قیمتی داراست. درنتیجه، حتی به فرض تولید انبوه رنو کوئید، سالها طول میکشد که این خودرو به جایگاه مشابه ای با پراید در بازار ارزانقیمتها نائل آید.
در برابر، رنو کوئید از طرحی مدرن و زیبا و کیفیت بالای متریال مصرفی چه در کابین و چه بدنه خود سود میبرد و در صورت عرضه با پیشرانهای قویتر، حتی قادر است خودروهای گرانتر بازار هم به چالش کشد. نکته دیگر مربوط به طرح «شبه کراساوور» کوئید است، طرحی که ارتفاعی معادل ۱۸۰ میلیمتر (از کف خودرو نسبت به سطح زمین) را برای آن مهیا ساخته است، نکتهای که در جادههای خاکی و پر دست و انداز کشورمان پوئن مثبتی به شمار میآید.
نام خودرو | پراید هاچبک (سایپا ۱۱۱) | رنو کوئید |
تعداد سیلندر | ۴ عدد | ۳ عدد |
حجم موتور | ۱۳۲۳ سیسی | ۷۹۹ سیسی |
توان | ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ RPM | ۵۳ اسب بخار در ۵۶۷۸ RPM |
گشتاور | ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ RPM | ۷۲ نیوتن متر در ۴۳۸۶ RPM |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۷ الی ۱۴.۵ ثانیه | ۱۷.۹۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۹۰۵ کیلوگرم | ۶۶۹ کیلوگرم |
مصرف میانگین سوخت | ۶.۴۴ لیتر | ۵.۵ لیتر |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۳۶۷۳/۱۶۰۵/۱۴۵۵ میلیمتر | ۳۶۷۹/۱۵۷۹/۱۴۷۸ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۳۴۵ میلیمتر | ۲۴۲۲ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر | ۲۸ لیتر |
اندازه تایر | ۱۶۵/۶۵ R 13 | ۱۵۵/۸۰ R 13 |
سیستم فنربندی جلو | مکفرسون استرات با فنر لول | مکفرسون استرات |
سیستم فنربندی عقب | پیچشی با فنر لول | میله پیچشی |
نوع کالیپر ترمز جلو | دیسکی | دیسکی |
نوع کالیپر ترمز عقب | کاسهای | کاسهای |
نوع سیستم فرمان | دنده شانهای | دنده شانهای (کمک الکتریکی) |
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
SAIPACORP.COM
RENAULT.CO.IN
CARWALE.COM
و…
وحید
۲۸ آبان ۱۳۹۵اینقدر وزنش کمه که میشه دونفری دزدیدش دیگه ایموبلایزر میخواد چکار؟؟
hamid_hk
۲۸ آبان ۱۳۹۵به نظرم آدم با 30 تومن بهتره سمند یا 405 بگیره. در آشغال بودن سمند و 405 شکی نیست. ولی هم بزرگتر و جادارتره هم به نظرم ایمن تره هم قدرت موتورش بهتره حالا مصرفش شاید چند لیتر بیشتر باشه ولی انقد نیس که آدم رنو پی کی فیس لیفت سوار شه.
بهزاد
۲۸ آبان ۱۳۹۵با موتور زیر ۶۰ اسب نمیتونن پراید رو شکست بدن و لازمه که موتور یک لیتری باشه و اینکه قیمتش رو بالا دادن چون نمیارزه بری سی تومن بدی و قارقارک سوار شی من سمند رو به این رنو ترجیح میدم حداقلش اینه که موتورش صد اسبی هستش و شتابش بهتره و اگه موتور ملی هم باشه که بهترتره
احمد باقری
۲۸ آبان ۱۳۹۵عجب مقایسه ای.
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۵سلام و عرض ادب
هند بالای یک میلیارد جمعیت داره
مثل ایران روی گنج ننشسته مجبوره این آشغال رو سوار بشه خودرو ۶۵۰ کیلویی ؟؟ واقعا خنده داره
بخدا همون پراید آشغال شرف داره تا این آشغال
واسه تنوع تو بازار خوبه مثلا بشه رقیب mvm110new
ولی اینکه بخواد جای پراید رو بگیره عمرا جانشین پراید باید از پراید بهتر باشه نه بدتر
مطمعن باشین جانشین پراید تو مملکت ما همون تیبا و تیبا۲ و ساینا و ساینا هاچ بک هستش
اینم میارن بگن بهتر از پراید نداریم نا شکری نکنیم
امپراتور لامبورگینی
۲۹ آبان ۱۳۹۵کاملا درست میگی.
کشور هند اصلا با ما قابل مقایسه نیست
هند جمعیتش 20 برابر ایران هست. نفت هم نداره.
رونتون
۲۸ آبان ۱۳۹۵من که کله سایت یرو انکپ زیرورو کردم حرفی از کوید نیست یک ستاره از کجا اوردید اصلا بگیم یک ستاره وجود داره چرا باید یه خودرو که انقد از نظر ایمنی ضعیفه تولید بشه اگه قرار سی میلیون پول اینماشین باشه خرید یه 206 کارکرد هم منطقی تر از خرید این محصوله حداقل ایمنی بهتری داره کوید ساخت برزیلم تستاش موجود نیست بیشتر جنبه تیلیغاتی داره دیگه جاده های ایران همینطوریم کلی خطرناک این بیاد که فک کنم بتونیم رکوردارو جابه جا کنیم خطرناکتر از قبل
دانیال
۲۹ آبان ۱۳۹۵حق با شماست، یک ستاره هم نگرفته برای محافظت از بزرگسال و در تستا برای محافظت کودک فقط یک ستاره از پنج ستاره گرفته، اینکه یه همچین موضوع مهمی چرا باید اینطور در موردش با سهل انگاری صحبت بشه جای تاسف داره.
سام
۲۹ آبان ۱۳۹۵کاربران محترم سایت پدال دانیال و رونتون
رنو کوئید از موسسه global ncap یک ستاره ایمنی را کسب نموده است.برای کسب اطلاعات در این مورد می توانید به سایت ذیل مراجعه نمایید :
http://www.autocar.co.uk
احسان
۳۰ آبان ۱۳۹۵قابل توجه کارشناسان مطلع از همه چیز که کامنت میذارن میگن ایمن نیست و این حرفا:
۱- در هندوستان ایربگ و ABS و تست تصادف الزامی نیست چوت مردم قدرت خریدشون پایینه و رنو هم طبق الزامات کشور هدف تولید میکنه
۲- نسخه برزیل به خاطر الزامات ایمنی برزیل با ۴ ایربگ و ABS و EBD و بدنه تقویت شده تولید میشه، طوری که تقویت بدنه باعث شده وزن ماشین از ۶۶۰ کیلو به ۸۰۰ کیلو افزایش پیدا کنه
با این تفاسیر ۳ یا ۴ ستاره شدن کویید برزیل دور از ذهن نیست البته باید منتظر نتیجه تست باشیم
۳- نکته دیگه اینکه قیمت کویید برزیل بیش از دو برابر کویید هند شده بخاطر اصلاحات و قیمت اعلام شده در ایران هم برابر نسخه برزیلی هست.
۴- موتور ۱ لیتری در ایران تولید خواهد شد.
بهتر بود نویسنده جهت جلوگیری از گمراهی خوانندگان این موارد رو اعلام میکرد.
MjM
۲۸ آبان ۱۳۹۵…..
هیچکس
۲۸ آبان ۱۳۹۵قشنگ معلومه که چی ما رو فرض کردن!!!!!:-S
سامی
۲۹ آبان ۱۳۹۵اینا سرباز صفرم نیستن چه برسه به گلادیاتور
GOD BLESS AMERICA
۲۹ آبان ۱۳۹۵دستپخت کارلوس گون برای کشورمون :-\
پژمان
۲۹ آبان ۱۳۹۵خوب نیست !
واقعا خوب نیست
یعنی در حد لالیگا افتضاحه
با 30 تومن همون 405 و سمند تیبا2 بهتره
با این اوصاف حتی پراید هم سرتر از رنو هست
135 تا سرعت چیه اخه
رنو پی کیه دیکه میخوان فشار بدن به مردم با ظاهر قشنگ تر
مثل ساندرو که ال90 رو دوباره انداختن به ملت
امپراتور لامبورگینی
۲۹ آبان ۱۳۹۵بابا پی کی هم 135 تا بیشتر میرفت.
این دیگه خیلی کند و خرفته.
سیاوش
۲۹ آبان ۱۳۹۵اگر رنو این خودرو را با موتور قوی تر مثلا 1.2 لیتر یا حتی 1.4 لیتر عرضه کند در بازار ایران کولاک می کند. ولی با این موتور یکم تردید دارم موتورش خیلی ضعیفه
نویدی
۲۹ آبان ۱۳۹۵مدیونید اگر فکر کنید نویسنده مغرضانه و برای سرپوش گذاشتن روی معایب بی شمار پراید این مقاله رو تهیه کرده!!!
اولا توی مقاله ذکر شده که پراید ۷۱ اسب قدرت داره،در صورتیکه در مدل معمولی ۶۳ و در پراید hp+ شصت و هشت اسب بخار قدرت داره یعنی اندازه موتور یک لیتری سه سیلندر کوئید…
دوما سرعت پراید حداکثر ۱۵۵ کیلومتره(کیلومتر پراید خیلی خطا داره)…شتابش هم در بهترین حالت ۱۵ ثانیه ست.
سوما،چرا موتور هشتصد سی سی رو با پراید مقایسه کرده؟!!
درمورد ایمنی کوئید،اگر کلیپ تست تصادفش رو دید باشید حداقل مشخصه توی تصادف اتاقش تقریبا سالم میمونه و مثل پراید نیست که داشبورد بچسبه به صندلی عقب…ستاره نگرفتنش بخاطر نداشتن تجهیزات و امکانات ایمنی و تستهای سختگیرانه یوروانکاپ هست وگرنه شاسی و اتاقش از لحاظ استحکام (در برابر پراید) قابل قبوله ولی سی تومن نمی ارزه…با قیمت پایینتر جایگیزین خوبی برای پراید یا حتی تیبا میتونه باشه…لنگه کفشی در بیابان غنیمته.
سام
۲۹ آبان ۱۳۹۵تمامی داده هایی که درباره پراید در متن ذکر شد عینا از وبسایت شرکت سایپا اخذ شده است.آدرس وبسایت هم به شرح ذیل است :
http://www.saipacorp.com
سارا
۲۹ آبان ۱۳۹۵ماشین روز اروپایی رو با 3 ستاره ایمنی و مصرف پایین و چهره جذاب با آشغال 30 سال پیش مقایسه میکنید ؟
اصلا کدوم یکی از ماشینای تولید داخل ایران تونستن 1 ستاره ایمنی پاس کنن چه برسه به 3 ستاره
كاپيتاليسم
۲۹ آبان ۱۳۹۵ماشین روز اروپایی؟ این خودرو فقط در هند و تعداد بسیار اندکی در برزیل تولید میشه! رنو اگه این خودرو رو وارد اروپا کنه به جرم جنایت جنگی درشو تخته میکنن! ۳ ستاره رو از کجا اوردید؟ این خودرو صفر ستاره گرفته نه سه ستاره! محض اطلاع لوگان یا همون ال نود سه ستاره از یوروانکپ گرفته و هم قیمت رنوکوئید هست و موتور قوی تری داره پس خرید ال نود خیلی عقلانی تره
سارا
۳۰ آبان ۱۳۹۵نسخه برزیل کویید که قرار هست به ایران بیاد 3 ستاره ایمنی از یورو ان کپ گرفته و قرار هست وارد روسیه چین و یه سری از کشور های اروپایی بشه … حالا سمند و 405 و پارس و انواع این آشغالا برن تست ببینن همون 1 ستاره نسخه هندی رو هم میگیرن یا نه
دانیال
۱ آذر ۱۳۹۵احتمالا شما توی بخش روابط عمومی شرکت سازنده کار نمیکنید؟
سارا
۲۹ آبان ۱۳۹۵بعدم این ماشین توی هند 13 میلیونه تا 18 میلیون نه 30 میلیون تومن
سام
۲۹ آبان ۱۳۹۵لطفا متن را مجددا با دقت بخوانید.در متن اینطور نوشته شده است :
« نسخه 0.8 لیتری رنو کوئید،بسته به تیپ و تجهیزات رفاهی،بین 279 الی 387 هزار روپیه در بازار هند به فروش می رسد که با تبدیل آن به پول رایج کشورمان تقریبا عددی بین 15 الی 20.9 میلیون تومان به دست می آید»
رقم 30 میلیون مربوط به بهای پیش بینی شده این خودرو در بازار ایران است و نه هند.
فرشاد سجادیان
۲۹ آبان ۱۳۹۵تو این رنج قیمت، خرید سمند Lx خیلی منطقیتره. گول برند رنو رو نخورید، این ماشین واقعا ضعیفه. داشبورد نرم LX صد شرف داره به این پلاستیک خشکها. پراید افتضاحه این با توجه به حدود یک سوم قیمت بیشتر، افتصاحتر. به شخصه زیر ۵۰ میلیون فقط و فقط LX xu7 یگانه سوز رو پیشنهاد میدم.
sajjad
۲۹ آبان ۱۳۹۵گرند تور قسمت یکش اومده??
ایمان
۲۹ آبان ۱۳۹۵که متاسفانه اصلا جذاب نیست. خدا کنه قسمت های بعدی بهتر بشه.
genius
۲۹ آبان ۱۳۹۵پراید واسه دوران خودش سالار بود یعنی شما حساب کنید چه تحول عظیمی بود وقتی که یکه تاز جاده های ایران پیکان بود و تک و توک 405Gl بدون هیچ آپشنی و به یکباره خودرویی کره ای وارد کارزار شد که کولر و شیشه برقی جلو و کمربند عقب و از همه مهمتر کیفیتی بی نظیر در اون دوران رو(نمونه های اولیه ساخت خود کیاموتورز)با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار مشتری ایرانی قرار میداد!ولی چیزی که داره که این روزها باعث بدنامی پراید میشه اصرار عجیب سایپا به ادامه تولید اون درکنار کاهش کیفیت و زدن از آپشنهاش و افزایش قیمت اون هست(مثلا تصمیم عجیب برای حذف آنتن سقفی برقی!!!!)که باعث شده پراید علی الخصوص تو ذهن نسلی که اون اوایل ورود پراید رو ندیدن تبدیل بشه به لگنی چهارچرخه بدون هیچ جای دفاعی!
کویید شاخ پراید رو خواهد شکوند اگر و تنها اگر با قیمت حداکثر حدود بیست و پنج میلیون وارد کارزار بشه
سينا
۲۹ آبان ۱۳۹۵وزن پراید 700 کیلو گرم هست ولی اینجا نمیدونم چرا زده 900 کیلوگرم !!!!!!!!!
tv
۲۹ آبان ۱۳۹۵پراید خالی باسکول کردم 760 کیلوگرم با زاپاسش وزن داره …
sunmartin
۲۹ آبان ۱۳۹۵رنو کویید بطرز شدیدی بی کیفیته در ترکیه من از نزدیک این خودرو دیدم شاید باور نکنید اما کیفیت پراید اصلا قابل قیاس با این خودروی هندی نیست دستگیره درب ها طوری بودن که من جرات فشار آوردن به اون نداشتم کیفیت راشبورد و طلق چراغ ها ورای افتضاح بود و دقیقا مشخصه که این خودرو پوسته یک خودرو قوی است با درون مایه تهی داخل کاپوت انقدر فضای زیدی وجود داره که احساس میکنید یه سری قطعات یادشون رفته و از قلم افتاده صندلی های نیمکتی و خشک و سایز لاستیک های کوچیک که اصلا به گلگیرها نمیخورن از سایر معایب این خودروی صد در صد فیک و گران قیمت است بزرگترین مشکل کویید بعد از قیمت دور از واقعیتش قدرت کم موتور و سه سیلندر بودنش است که واقعا یک پدیده مایوس کننده دیگه در صنعت خودروسازی کشورمان است پس پشتابید و پیش ثبت نام ها را پر کنید دلالان نان بنرخ روز خور درست مثل ساندرو استپ وی که تنها با یک برچسب استب وی بروی بدنه و افزایش 5 سانتی متری و دودی کردن هدلایت های جلو تبدیل به یک کراس آور من درآوردی خیالی شد و قیمتش شد 60 تومان بواسطه خیل عظیم دلالان وطنی
ahmad
۲۹ آبان ۱۳۹۵حالا نه که متریال پراید خیلی با کفیتیه و داخل کاپوتش یک غول درنده وحشی خوابیده!
پراید همینجور که سوار میشی و میخوای درشو ببندی باید استرس داشته باشی که یک موقع درشو سفت نبندی تاب برداره!
یه ضربه کوچیک میزنی توی بدنش، یه متر فرو میره داخل!
فرمونش که از بازیافت دمپایی و زباله های شهری تولید شده سر یه ماه نشده پوسته پوسته میشه و از هم وا میره!
کلا این لگنو از حلبی ساختن و شرط میبندم اگر همون تست تصادف کوئید رو روی این اجرا میکردن، سپر جلوشو تا صندوق عقبش کمپلت جمع میشد!
یه حرفایی میزنن ملت…
Maserati
۲۹ آبان ۱۳۹۵ما دیروز بخاطر اینکه جلوی پارکینگمان یه پراید پارک کرده بود ما هل میدادیم.که یهویی بدنه ماشین فرو رفت .ادم فکر میکرد که ماشینو از عقب زده ای
اصغر
۲۹ آبان ۱۳۹۵همین اسباب بازی رو تا 35، 37 میلیون در آینده خواهید دید که صف کشیدند جلو نمایندگی ها که آقا آپشن داره و ال و بل… خودرو ساز داخلی بر اساس طرز فکر، مدل زندگی مردم ایران خودرو طراحی میکنه یا وارد میکنه نه چیز دیگه! شک نکنید همین خودرو تو ایران بازار بزرگی خواهد داشت…
مانی
۲۹ آبان ۱۳۹۵کوئید رو با قیمت 30 میلیونی رقیب سمند کردن نه پراید،خداییش از اصحاب رسانه بعیده کویئد رو با این قیمت رقیب پراید بنامند!
CADILAC
۲۹ آبان ۱۳۹۵حیف که این صفحه رو باز کردم
adel
۲۹ آبان ۱۳۹۵و باز هم همان سخن همیشگی
ازماست که برماست…
یاسین
۳۰ آبان ۱۳۹۵این خودرو سازای داخلی فکر کنم مثل خود ماشیناشون قرنها عقبن بس کنید دیگه این تولید این لگنهای قدیمیو کم جون مردمو گرفتین از خدا بترسید اینا نکنه نمازم میخونن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
وحید
۱ آذر ۱۳۹۵گل بود و به سبزه نیز آراسته شد !!!
1989
۲ آذر ۱۳۹۵فقط جون میده زیر کوئید رینگ پاترولی بندازی. خخخخخخخخخخخ
مهدی
۳ آذر ۱۳۹۵تو هند خودروی سواری با ریکشا و موتور سه چرخه مقایسه میشه! با اون مقایسه کنین!
ASA
۳ آذر ۱۳۹۵نه
مثل اینه که بقیه هم از پراید بدتر دارن
امیر
۳ آذر ۱۳۹۵بنده کاری به پراید ندارم ولی با توجه به اینکه نویسنده سعی کرده خیلی از رنو کوئید تعریف کنه با توجه به عکس ها و مشخصات فنی من واقعا نا امید شدم. این خودرو تو سال 2016 از نظر فنی و ظاهری مثل یک عقب مونده تمام عیار به نظر می رسه. طراحی داشبوردش آدمو یاد این ماشینای توی پارک بچه ها می اندازه. از نظر موتوری و ایمنی هم که خودش اقرار کرده.
30,000,000 تومن برای این واقعا زیاده…