چندین سال بود که همواره اخباری مبنی بر توسعهٔ پلتفرمی داخلی توسط سایپا بنام SP100 برای ساخت محصولات جدید به گوش میرسید و از خودرویی که قرار بود بر روی این پلتفرم جدید ساخته شود نیز رندرهایی منتشر شده بود. حال سرانجام سایپا رسماً اولین محصول ساخت شده روی پلتفرم جدید و داخلی SP100 را در نمایشگاه شیراز رونمایی کرده است. این ماشین یک سدان کامپکت در کلاس C است که سایپا بهطور رسمی برای آن نام «رُهام» را انتخاب کرده است.
مدیرعامل سایپا «محسن جهرودی» در رابطه با رُهام گفته است:
«این خودرو از مدرنترین امکانات و قابلیتهای روز برخوردار بوده و از هر نظر توان رقابت با خودروهای خارجی همردهٔ خود در بازار ایران را دارد. این خودرو صد درصد ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. تلاش میکنیم در کمترین زمان ممکن مراحل تست این خودرو را به پایان رسانده و تولید انبوه آنرا آغاز کنیم».
مدیر پروژهٔ SP100 «شهروز حسینی» هم دراینباره گفته است:
«خودروی رهام یک محصول در کلاس C به شمار میرود که بر اساس نیازسنجی بازار داخلی و سلیقه مشتریان ایرانی طراحی شده و با برخورداری از حداکثر امکانات، استانداردهای روز دنیا را پاس خواهد کرد. تمرکز بر روی کیفیت یکی از رویکردهای اصلی سایپا برای طراحی این خودرو از ابتدای امر بوده و درعینحال طراحی ظاهری این خودرو نیز منطبق بر دانش روز دنیا بوده است. در طراحی این خودرو برجستهترین متخصصان داخلی و بینالمللی همکاری داشتهاند و در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با تمرکز بروی تولید قطعات با بالاترین کیفیت و همچنین دقت در مونتاژ، یک خودرو رقابتپذیر در کلاس بینالمللی تولید کنیم».
به ادعای مهندسین سایپا، در رهام علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا هم مدنظر بوده است؛ بنابراین ایمنی این خودرو در سطح استاندارهای جهانی بوده و امکان آزمایش آن در مراکز معتبر تست تصادف مثل یورو انکپ وجود دارد. گفته شده رهام میتواند در آزمونهای تصادف این سازمان سه ستارهٔ ایمنی را کسب کند. همانطور که گفته شد، رهام روی پلتفرم جدید سایپا بنام SP100 ساخته شده که از آن بهعنوان اولین پلتفرم داخلی یاد میشود. به همین دلیل هزینهٔ قابلتوجهی برای توسعهٔ این پلتفرم صرف شده تا امکان ساخت اولین خودروی کاملاً ایرانی فراهم گردد. درهرحال اگر این ادعاها صحت داشته باشد میتوان گفت ساخت رهام گام مهمی به سمت جلو در صنعت خودروسازی عقبماندهٔ ایران محسوب میشود.
به گفتهٔ سایپا، رهام اولین خودروی ایرانی محسوب میشود که بر روی پلتفرم داخلی ساخته شده است و بنابراین برای اولین بار بخش مهمی از فرایند توسعهٔ یک خودرو در داخل کشور انجام گرفته است. البته در توسعهٔ این ماشین مشاورهها و همکاریهای خارجی هم دخیل بوده است. با توجه به اینکه چندی پیش این سدان جدید سایپا در هند رؤیت شده بود، به نظر میرسد رهام در مرکز تحقیقات گروه رنو-نیسان در هند مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین پلتفرم SP100 نیز یک مگا پلتفرم پیشرفته است که سایپا میتواند با استفاده از آن خودروهای دیگری در کلاسهای مختلف مثل هاچبک و کراساوور را هم تولید نماید.
رهام در ظاهر خودرویی مدرن و نسبتاً زیبا به نظر میرسد. در نمای جلویی دماغهای پفکرده دیده میشود که با پیکرهٔ کلی خودرو هماهنگ است و در نمای عقبی هم شاهد فُرمی ساده اما نسبتاً مدرن هستیم. بهطورکلی استایل ظاهری رهام برای شرکتی که شاهکارهایی چون ساینا و کوییک را در کارنامهٔ خود دارد، مناسب، زیبا و هماهنگ به نظر میرسد که مشابه آن شاید تاکنون در صنعت خودروسازی ایران دیده نشده است. در داخل خودرو نیز هرچند طراحی داشبورد ساده و معمولی است اما میتوان آنرا برای شرکتی چون سایپا قابلقبول دانست که حداقل قابلیت قیاس با خودروهای همکلاس چینی را دارد.
در زیر کاپوت رهام یک پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی شانزده سوپاپ با تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها قرار گرفته که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما مشخصات این موتور بسیار به پیشرانهٔ جدیدی که بهتازگی برای برلیانس سری H300 ارائه شده شباهت دارد و به نظر میرسد سایپا برای خودرویی که آنرا صد درصد ایرانی و داخلی میداند از پیشرانهای چینی استفاده کرده است. درهرحال گفته شده انتقال نیروی این موتور در توسط دو گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی و یک واحد شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
طبق اعلام سایپا، رهام در شش تیپ مختلف شامل پایه یک، استاندارد، پایه دو، میانی، لوکس و سوپر لوکس ارائه میشود که تیپهای بالایی آن از تجهیزات و آپشنهای زیادی برخوردارند که تقریباً با خودروهای امروزی برابری میکند. این تجهیزات که البته بسیاری از آنها فقط در دو تیپ لوکس و سوپر لوکس ارائه میگردند، شامل مواردی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، شش ایربگ (شامل ایربگهای جانبی، پردهای و ایربگ رانندهٔ دومرحلهای)، آینههای جانبی اتوماتیک، سنسور پارک، هشدار مانع روی آینهها، دیلایت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، نمایشگر هفت یا دَه اینچی اندروید، سانروف، صندلیهای چرمی با تنظیم برقی، کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت و سیستم پایش باد تایرها میشود.
رهام ۴.۴۶ متر طول، ۱.۷۷ متر عرض و ۱.۵۰ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۶۵ متر است. وزن این سدان کامپکت ایرانی نیز بسته بر هر تیپ، بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم متغیر بوده و صندوق بار آن ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد. رینگهای خودرو از نوع ۱۵ و ۱۶ اینچی با لاستیکهای ۱۸۵ و ۲۰۵ بوده و ترمزهای آن در هر چهارچرخ دیسکی هستند. تعلیق رهام در جلو از نوع مکفرسون و در عقب با میلههای پیچشی است و ظرفیت باک سوخت آنهم معادل ۴۷ لیتر است.
و در پایان در رابطه با نام این سدان جدید ایرانی هم گفته شده که رهام نامی کاملاً ایرانی و به معنای پرندهٔ آزاد و رهایی است که هیچگاه شکار نمیشود. گفته شده این نام کاملاً با استایل مدرن خودرو که با الهام از شاهین طراحی شده هماهنگ است. درکل در صنعت خودروسازی که سالها است به تولید خودروهای قدیمی، بیکیفیت و از رده خارج میپردازد، شاید بتوان سایپا رهام را قدم مثبتی دانست مشروط بر اینکه با کیفیت و قیمتی مناسب به بازار عرضه گردد. این در حالی است که شنیدههایی به قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان برای رهام اشاره دارند.
LAMB,O
۲۸ تیر ۱۳۹۷کشوری که سایت هاش فاسد ان چه انتظاری میشه ازش داشت…
Amin
۳۰ تیر ۱۳۹۷نمی دونم چرا منو یاد برلیانس h2 30 می ندازه
ALI
۲۸ تیر ۱۳۹۷مهمان داریم چه مهمانی
یه تیتر خود پدال داره میزاره هر روز “جدیدترین کراس اوورهای چینی ” دقیقا میشه گفت هر 6 ماه یه ماشین جدید طراحی میکنن و اگه قرار بشه هرکدوم 300 میلیون دلار هزینه کنن ک فاتحشسون خوندس، ماخیلی عقبیم خیلی چی ساختی اخه که 70 قیمت گذاشتی روش
حسین
۲۸ تیر ۱۳۹۷من حدس میزنم قیمت ۷۰ میلیون واسه دلار ۶۰۰۰ تومن بود!
احتمالا قیمتش خیلی بیشتر خواهد شد!
(امسال سایپا دلار رو ۶۰۰۰ در نظر گرفت)
tv
۲۹ تیر ۱۳۹۷این ماشین جدید نیست ، فقط فیس لیفت شده، ولیکس c30 ه . نمیدونم اون 300 میلیون دلار از کجااومده .
aston martin
۲۹ تیر ۱۳۹۷tv برادر به این میگی فیس لیفت شما؟
این ماشین فیس لیفت ولیکس c30 نیست
این ماشین خوده ولیکس c30 هست
شما چه فرقی بین این دو میبینی که میگی فیس لیفت
:::فرشاد:::
۲۸ تیر ۱۳۹۷از نزدیک دیدمش دیشب، برخلاف تیبا، ساینا و کوییک، طراحی داخلی و خارجی زیبا و نسبتا مدرنی داشت (از عکساش بهتره) اما فاصله بین قطعات بدنه و کیفیت رنگ، به هیچ وجه جالب نبود.
K1
۲۸ تیر ۱۳۹۷محصولی که با قیمت 70میلیون رقم بخوره
بهش نمیشه گفت ملی
چون اکثریت مطلق ملت حقوقشون زیر 2000000تومان در ماه هست یعنی حقوق 35 ماه یا 3سال اگر چیزی نخورند
پس ملی نیست
خودرویی ملی نامیده میشود که قابلیت در دسترس بودن برای اکثریت مردم باشد
هادی
۲۸ تیر ۱۳۹۷دم شون گرم خسته نباشن
امیر
۲۸ تیر ۱۳۹۷مث آشغالای چینی تا بالای کاپوت از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده
اینجور پیشرفت که لازم نداریم
همین ماشینای مزخرفی ک میدن تو بازار کیفیتشونو بهتر کنن ک بعد 1سال سر از تعمیرگاه و نمایندگی درنیاره
بقیش پیش کش
Genius
۲۸ تیر ۱۳۹۷قرار بود این شاهکار(!!)به موتور توربو طراحی شده در مرکز AVL اتریش و گیربکس اتوماتیک ۶سرعته هیوندای کره مجهز بشه اما طبق روال همیشگی سایپا محصول نهائی هزاردرجه با وعده ها تفاوت دارد و عملا فیس لیفتی از برلیانس h330 با موتور ۱۶۵۰سی سی میباشد.خودروی ملی باید برای مردم کشور بدلیل سوبسید دولتی مقرون به صرفه تمام شود تا پرفروش گردد مثلا اگر h330 شصت میلیون قیمت دارد رُهام باید ۵۵میلیون قیمت گذاری شود اما در ایران این رویه کاملا بالعکس است و احتمالا کمتر از ۷۰میلیون نخواهد بود!
حسین
۲۸ تیر ۱۳۹۷پلتفرمش برلیانس نیس
مسعود
۲۸ تیر ۱۳۹۷فاصله دو محورش با برلیانس فرق داره. پس از پلت فرم اون استفاده نکرده.
حسین
۲۹ تیر ۱۳۹۷فاصله بین چرخ های ولکس c30 و تویوتا یاریس قدیمی چقدره؟?
مسعود
۲۹ تیر ۱۳۹۷2650 نیستن
tv
۲۹ تیر ۱۳۹۷حاجی این ولیکس سی 30 ، که فیس لیفت شده ،
mostafa
۲۸ تیر ۱۳۹۷هر چند میخوام باور کنم اما از دور داد میزنه. ….
در چینی بودن این ماشین هیچ شکی نیست
mostafa
۲۸ تیر ۱۳۹۷هر چند میخوام باور کنم اما از دور داد میزنه. …….
در چینی بودن این ماشین هیچ شکی نیست
Mohamad
۲۸ تیر ۱۳۹۷این ماشین پلت فرمش،موتورش،گیربکسش متعلق به برلیانسه.
چه فکری کردن اسم ملی گذاشتن روش؟
حسین
۲۸ تیر ۱۳۹۷پلتفرمش برلیانس نیس!
موتور و گیربکس برلیانس هم تا زمانی که موتور ۳ سیلندرش اماده شه ، استفاده میشه!
ستار
۲۸ تیر ۱۳۹۷از نظرخود ماشین خوبه
ولی نوش داروی بعد مرگ سهراب
این ماشین باس چهارسال پیش طراحی میشد
Mohammadreza
۲۸ تیر ۱۳۹۷هلاک طرح جلوپنجرشم که از بنز تقلید کرده
مرسدس بنز کی بودی تو؟! :-)
Hossein
۲۸ تیر ۱۳۹۷این ماشین از هر نظر از دنا پلاس عقب تر است در بازاری که دنا زیر ۶۰ قیمت داره باید قیمت این خودرو زیر ۵۰ میلیون باشه تا بتونه بفروشه
SS
۲۸ تیر ۱۳۹۷مخصوصا از نظر ایمنی که دنا پلاس غوغاست و به زور یک ستاره ایمنی رو گرفته از یوروانکپ
واقعا مردم چقدر برای جان خود و خانوادشون ارزش کمی قائل هستن که 60 میلیون پول میدن ولی زحمت فکر کردن در مورد ایمنی ماشین هم به خودشون نمیدن و فقط دنبال آپشن
هستن
در حالی که چینی های همرده یا محصولات رنو که در رده قیمتی پایین تری هستن از پلت فرم های نسبتا به روز استفاده میکنن و ایمنی به مراتب بهتری دارن
مهدی
۲۸ تیر ۱۳۹۷اون از 206 کراس اینم از این کلا مثه این که سایپا و ایرانخودرو میخوان چرخ رو انقدر کوچیک کنن که بعد یهو حذفش کنن و بعد چرخ هم به عنوان آپشن ارائه بشه
از جلو مثلا خواستن خشمگین نشونش بدن اما بیشتر شبیه عقب افتاده ها شده یا اونایی که از رو مشکلات عصبی قیافشون عصبانیه
هادی 8 سیلندر
۲۸ تیر ۱۳۹۷این اشغال چینی 45 بیشتر نمیارزه دلار 4200 معادن ایرانی کارگر ایرانی بیست هزار دلار بهترین ماشین دنیا میشه خرید لطفا از کالای خارجی حمایت نکنین به خدا تندر از این ماشین ایرانی تره و با کیفیت تر خرید این ماشین ظلم به خودمونه حمایت از قاتل نزول خور باید آون دنیا ما مردم جواب بدیم
اعصابم خورد میشه وقتی یه خبر از خودرو مثلا داخلی میبینم
***
سام
۲۸ تیر ۱۳۹۷آقای محترم!… این ماشین با نام ایرانی و با مالکیت سایپا وارد بازار شده است.چینی دیگر چه صیغه ای است؟ چرا اینقدر برخی از ماها با تولیدات داخلی مان تا این حد مشکل و کینه داریم.مگر تا به حال بهانه ما این نبود که خودروسازان ما قادر نیستند که خودرویی مدرن و با چهره ای امروزی را بیرون دهند.خوب بفرمایید این هم همان ماشین مدرنی که مدت ها منتظرش بودیم….قبول کنید که بضاعت و توان صنعت خودروسازی ما در همین حدی است که می بینید و نمی توان از شرکتی که تا دیروز موجودات عجیب الخقله ای چون ساینا و تیبا را تولید می کرد و محور اصلی درآمدش نیز ماشین کهنه ای چون پراید بود انتظار داشت که یکشبه به پای هیوندای و کیا برسد و سانتافه و استینگر برای مان تولید کند.همینقدر هم که سایپا تا این حد رفته باز هم جای شکر دارد.
Roham
۳۱ تیر ۱۳۹۷چرا کینه داریم ؟!!!
خیلی ساده ست
چون محصولات این خودرو سازای داخلی سالانه جون چند ده هزار ایرانی رو میگیره!
چون کارگر ایرانی ۷ ماه حقوقش عقب میوفته و تو معادن جونش رو از دست میده تا بعد از دویست میلیون سال پس انداز، یکی از امثال اینا رو بخره بعد بره تو جاده و جونش رو از دست بده!
لابد امثال شما هم میگی قسمت بود ، یا مثلا میگی میخواست یواش بره!
میدونی برای رشد، آموزش و پرورش این افراد که به خاطر بی لیاقتی خودروسازای ما جونشون رو از دست میدن چقدر هزینه مادی و معنوی شده؟!!
حالا انتظار داری ساده از این موضوع بگذریم؟!
موتور ماشین ملی ما فرانسوی و چینی هستش
شاید بگید حالا چه فرقی میکنه؟!
فرقش اینه که خرید حق امتیاز موتور برلیانس خیلی کم هزینه تر از طراحی و تولید موتور جدید هست و این در حالی هست که به بهانه تولید ملی بودن بودجه طراحی دریافت می کنن !
بودجه ای که از مالیات من و شما تامین میشه
در نهایت هم با قیمت نجومی این تابوت های ملی تقدیم شما و من و همون کارگر میشه
گفتنی زیاده و تو این مطلب نمی گنجه
فقط بدون که شما یا یکی از همین خودرو سازها هستی و یا اونقدر ساده هستید که مثل کبک سرتون زیر برف کردید!
سام
۱ مرداد ۱۳۹۷من نه خودروساز و نه آدم ساده ای هستم و نه سرم رو مثل کبک زیر برف کردم بلکه تنها آنچه را که در صحنه واقعیت جریان داره رو شرح دادم،حالا شما به مذاقت خوش نیامد آن بحث دیگه ایه …..
باز هم تکرار می کنم که بضاعت و توان شرکت سایپا همینی هست که می بینی،نمیشه از شرکتی که تا دیروز ماشینی مثل تیبا و ساینا ساخت انتطار داشت که یکشبه کیا استینگر و هیوندای سانتافه برامون بسازه …..نمیشه از این شرکت انتظار داشت که صد در صد قطعات یک ماشین رو خودش بسازه،چرا؟ چون دانش فنی اش رو نداره،پس مجبوره از خارجی ها کمک بگیره.حالا یه روز این خارجی ها اروپایی ها و کره ای ها بودند و امروز شدن چینی ها…
در زمینه رانندگی هم بیشترین عامل مرگ و میر در جاده های ایران به خاطر خطای انسانی هست.رانندگی بد و وحشیانه ما ایرانی ها در دنیا زبانزد عام و خاصه و حتی توی دفترچه راهنمای توریستی هم به مسافرین عازم به ایران هشدار می دهند که توی جاده ها مواظبت خودشون باشند بس که رانندگی در اینجا افتضاحه…فکر نکنم که این چیزی باشه که کتمان بکنی ….ماشین ناامنی مثل پراید که جای خود داره شما با هر ماشینی مثل مثل دیوانه ها تخت گاز بری و توی جاده هم بخوابی باید منتظر عواقب خطرناکش هم باشی… در واقع،این تنها ماشین های ایرانی نیست که توش سرنشینان می میرند خیلی ها را می شناسم حتی با ماشین خارجی هم ریق رحمت به اون دنیا را سر کشیدند.همین دو سال پیش بود که یک دختر و پسر جوان توی شهر تهران با یک پورشه باکستر زرد رنگ به درخت خوردند و هر دو جوانمرگ شدند.توی شهر ما هم همین پارسال سه تا جوون با یک تویوتا GT 86 تصادف کردند و هر سه تا فوت کردند و ماشین شون هم آتش گرفت و…..
نوید جهرمی
۲۹ تیر ۱۳۹۷یه روز یه عده میان میگن کاش ما همون هنر کپی کاری چینی ها رو داشتیم.
حالا فک کن همونم داریم.
از اینا بگذریم. با این وضع مدیریتی و خودروسازی پدر صاحاب تیم این ماشین در اومده. خداییش از ساینا و کوییک و دنا بهتر نی؟
اگه به جوونا اعتماد بشه قطعا نتایج بهتری از اینی که داریم خواهیم داشت.
این قدیمیا که حاضر نیستن برن کنار. مگه حضرت عزرائیل یاری کنه.
NAVID۰۰۹۸
۲۸ تیر ۱۳۹۷یا علی کامنت هارو نگاه .
مردم ما چه عرقی دارن به خودروی ملی ??? .
نترسید ، همتون از خودروی ملی سیراب میشید .
باشد تا رستگار شوید .
فقط تو صَف خرید ، زنبیل یادتون نره بیارید ، بلاخره شای(( به قول جناب خان دَشوریتون گرفت)) رفتین و بیاین ، کسی جاتونو نگرفته باشه .
نوید جهرمی
۲۹ تیر ۱۳۹۷کاش همین تنفر نسبت به جنسای چینی وجود داشت.
کاش موقع پیش خرید و دلال بازی این تنفر وجود داشت.
راست گفتی
ببینید پیشفروش بشه چی میشه.
وقتی میبینی که یه عده برای منفعت شخصی و موقتی حاضرن خون بقیه رو تو شیشه کنن حالت ب هم نمیخوره؟(ماشین، دلار، طلا، سکه، قاچاق، سوخت، و …)
حافظه تاریخمون کوتاهه.
ما همون مردم زمان قاجاریم.
رامتین
۲۸ تیر ۱۳۹۷با توجه به نمای بهتر از دنا و گیربکس 5سرعته احتمالی دنا که cvt است و برای پانچ بلژیکه، اگه این خودرو با همون کیفیت پایین رنگ و قطعات بیاد اما موتور توربو روش باشه که صحبت بود موتور 1.6 هیوندا اکسنت با مشخصه توربو و گیربکس 6سرعته اکسنت باشه 80 تومن چشم بسته میدم..
Milad
۲۸ تیر ۱۳۹۷شما هم تو نگاه اول شبیه برلیانس میبینین؟؟؟ چراغا ، قوس جلو سپر و کاپوت،….
حتی موتوری ک تو متن ذکر شد
سید
۲۹ تیر ۱۳۹۷ترکیبی از برلیانس h۲۳۰ و اکسنت هست بنظرم…
اما از پراید به رهام رسیدن،یه پیشرفته واسه سایپا…
شهروند ایرانی
۲۸ تیر ۱۳۹۷صد و پنجاه سال از تولید موتورهای درونسوز پبستونی میگذره. بسیار ی از کشورهای جهان به دنبال این هستند که موتورهای سوخت فسبلی را تا یکی دو دهه ی آینده از رده خارج کنن و به دنبال ساخت ماشین های الکتریکی هستند. عمر مفید و پیمایش ماشین های الکتریکی یک میلیون وسیصد و پنجاه هزار کیلومتره و برای ماشین های سوخت فسیلی سیصد و پنجاه هزار. جالب این جاست که بعد این همه مدت خودرو سازهای ما به دنبال کسب تکنولوژی موتورهای درونسوز هستن و هنوز موفق به طراحی و ساخت این موتورها نشده اند
پیشنهاد: ما مثل بسیاری از کشورها از جمله کانادا، نیوزیلند، انگلستان، نروژو فنلاند، دانمارک، نباید منابعمون را در جایی هزینه کنیم که مزیت نسبی نداریم اونهم بعد از شصت ، هفتاد سال که از مونتاژ شروع کردیم
هادی ۸ سیلندر
۲۹ تیر ۱۳۹۷احسنت همین الان دانشگاه تهران کلی مغز خودرو برقی داره که سال به سال دارن از کشور میرن وهی دانشجو های جدید با توانایی جدید تولید میکنن که هی میرن صادرات میکنیم این تکنولوژی رو رایگان
تف به اصلاح طلب
مهرداد
۲۸ تیر ۱۳۹۷اونایی که نمیدونن بدونن که این قضیه پلتفرم یه دروغ بزرگ بیش نیس!
این همون پلت فرم سری H200 برلیانسه که حتی کمی دقت کنید میتونید شباهت های طراحی و ابعاد رو با H230 ببینید!
بازم دروغ بازم دروغ …
مسعود
۲۹ تیر ۱۳۹۷شما یا مشخصات فنی رهام رو نخوندی. یا هنوز درک درستی از مفهوم پلت فرم نداری. وقتی فاصله محوراشون فرق دارن. دیگه چه اشتراک پلتفرمی؟ دیگه چه کشکی؟
بیژن
۲۸ تیر ۱۳۹۷پدال جون، کامنت ها رکورد زدنا….
نمیدونم یه حسی به من میگه این ماشین فرزند نامشروع اکسنته..?
کاوه
۲۸ تیر ۱۳۹۷لاستیک عقبش کوچک تره یا تو عکس اینجوریه؟
چی بگم؟ آگه توانایی تست ایمنی داره، خوب بفرست و نتیجه را اعلام کن، شتاب چی؟ مسافت ترمز چی؟ مصرف سوخت چی؟ بعد 70 میلیون واسه این مردم بیچاره؟ چی بگم؟
HAMID.HEMI
۲۹ تیر ۱۳۹۷“این خودرو صد درصد ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.”
خدا بخیر کنه….
فقط یه سوال:
پارک کردن رهام و صبا (پراید) شب تا صبح کنار هم تو پارکینگ مشکل شرعی نداره؟؟
F-23
۲۹ تیر ۱۳۹۷خوشم اومد !
دم رفتن ، ورزشگاه رفتن خانوما آزاد میشه . خودروی جدید تولید میشه ، شعارها تعدیل میشه .
باریکلا
K1
۲۹ تیر ۱۳۹۷ماشین کوچکی هست
خیلی کوچیک تا جایی که حس میشه تو سگمنت b باشه
ظاهرش معمولی شده تقریبا البته طراحی چراغ عقب با اکراه. میشه قبولش کرد
امیدوارم هرسال شاهد عرضه حداقل دو تا سه محصول جدید باشیم
نه فیس لیفتی مثل دنا و پلاس
Kamran
۲۹ تیر ۱۳۹۷صل الا محمد قاتل بعدی آمد
Kamran
۲۹ تیر ۱۳۹۷صدتا چند نفر میکشه
noorinasab.soroush@gmail.com
۲۹ تیر ۱۳۹۷برید عکس از نمای بقل بریلیانس h230 رو ببینید . دقت کنید 330 نه مدل کوچکتر بریلیانس که h230 اسمشه . اگه تو طراحی به طراحی در ها بخصوص فریم دور شیشه نگاه کنین میبینین که خیلی شبیهه . نمیگم همونه چون اون مهندسای دوهزاری سایپا هم میدونن نباید کاملا یکسان باشه تا مردم نفهمن .
به خط انتهای در عقب بریلیانس و این خودرو به ظاهر ملی هم نگاه کنین . یکم بیش از حد شبیهه . جدای از این ها شکل کناف و ستون ها کاملا یکسانه و من مطمئنم اگه فاصله دو محور این دوتا رو یکی بره حساب کنه یعنی متر بگیره چون خودشون دروغ میگن کاملا یکسانه .
بحث موتور هم به کنار که مهر تاییدی بر این شباهت هاست .
یه چیزی هم بهتون بگم که هر وقت یکی تاکید کرد فلان چیز صد در صد خالص هست یا صد در صد فلانه و بهمانه بدونین یه جای کارش میلنگه وگرنه انقد اون یارو تو معرفی نمیگفت صد در صد ایرانی .
این ادعا رو مدیر عامل بنز هم نمیتونه بکنه چون ممکنه یه قطعه هر چند کوچک رو از یه کشور دیگه بگیرن که مهم هم نیست ولی بازم این ادعای کذب رو نمیکنن.
سایپا هم یه شبه صاحب پلتفرم نشده و به این زودی ها هم نخواهد شد
همین و تمام .
مهدی
۲۹ تیر ۱۳۹۷هزینه تولید یک خودروی جدید و طراحی پلت فرم جدید تو این شرایط اقتصادی برای سایپا گران تمون میشه پس قطعا میرن سراغ پلت فرم موجود که سابقه تولیدش دارن برلیانس تو این سبک برای سایپا میتونه مثل گاو شیرده پراید بشه ا زطرفی با توجه به چینی بودن برلیانس خطر تحریم ها مثل رنو و پژو هم کمپانی تهدید نمیکنه پس عاقلانه اینه که به طرف چینی شفارش یک فیست لیف بدن تا هم سروصدایی به پا کرده باشن و هم بازار دست بگیرن البته به نظر میرسه قطعاتش هم چینی باشه و مشترک با برلی
رامتین
۲۹ تیر ۱۳۹۷در بعضی خبرها اومده بود موتور رهام توربو است و 144 اسب هست. کسی اطلاع داره این موضوع را. بنظر اگر توربو باشه میتونه خوب فروش بره وگرنه دنا پلاس توربو اتومات با قیمت کمتر حداقل روی کاغذ موفقتره.
ARMON
۳۰ تیر ۱۳۹۷نمیدونم چرا ولی اگه اسمش سایپا لاکراس اونیربود فکنم اسم بهتری بود
تا ستون A و حتی جلو پنجره خیلی آشناست
https://www.buick.com/content/dam/buick/na/us/en/index/vehicles/2019/cars/lacrosse/gallery/exterior/01-images/2019-lacrosse-mov-gallery-exterior-19BULA00114.jpg?imwidth=1500