زوتی یا زوتای و یا هر آنچه که او را خطاب کنیم برای ما ایرانیها آوایی گنگ و غریب است. چند صباحی بیشتر نیست که قوه شنیداریمان به نامهایی همچون چری و لیفان و….. عادت نموده، اما زوتی از مقوله دیگری ست و ناخودآگاه پرسش بزرگی را در پس ذهنمان حک میکند. بیشک این برند از ناموران عالم نیست و چه بسی شمارگان تولیدش، از برخی همتایان ایرانیاش نیز کمتر است؛ اما هر چه باشد، این مرکب چینی وارد سرای مان شده و حتی اگر مهمانی ناخوانده هم باشد باز هم نیاز به شناسایی فزونتری دارد. چند وقتی است که مدلی از این برند روانه سرزمینمان شده، نام اصلیاش Z300 میباشد، ولی در این سامان، روزی S300 و چندی بعد آریو نام نهاده شد!
کمپانی خودروسازی زوتی (ZOTYE) در حدود ۱۰ سال پیش و به تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۵ میلادی، توسط هولدینگ زوتی بنیانگذاری شد. پیش از این، شرکت مذکور به ساخت و صدور قطعات یدکی انواع خودرو میپرداخت. گرچه این شرکت از همان آغاز فعالیتش اقدام به توسعه خطوط تولیدی خود نمود و افزایش تیراژ را وجه همت خویش ساخت، ولی هنوز هم این کمپانی در مقیاس جهانی کوچک محسوب میگردد. برای آنکه جایگاه کنونی این شرکت را بهتر دریابیم تنها کافی است که نظری کوتاه به میزان فروش آن در بازار چین بیندازیم؛ طبق آمار، کل فروش این کمپانی در سال ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۱۰۲/۹۲۰ دستگاه بوده که از این لحاظ رتبه سی و پنجم را در بین برندهای موجود کسب نمود.
اولین خودروی تولیدی این برند، یک کراساوور کوچک بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی روانه بازار شد؛ نام اولیه این مدل RX6400 بود، ولی بعدها اسمش به NOMAD تغییر یافت. این مدل برمبنای خودروی ژاپنی دایهاتسو TERRIOS تکوین یافته بود. از سال ۲۰۰۸ میلادی، این کمپانی صادرات محصولاتش را آغاز کرد و نکته جالب اینجاست که شرکت زوتی خودروی NOMAD را هم با نام ۲۰۰۸ روانه بازارهای جهانی نمود! از عمدهترین خریداران این مدل هم میتوان به کشورهایی همچون هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای لاتین اشاره کرد. هماکنون این خودرو در هندوستان با نام PREMIER RIO مونتاژ میشود؛ پیشرانه مورد استفاده در آن نیز از نمونههای دیزلی محصولات پژو و کد آن هم TUD5 میباشد. در سال ۲۰۱۰ میلادی نمونه فیس لیفت شده ۲۰۰۸ به نام ۵۰۰۸ به بازارهای داخلی چین عرضه شد. علاوه بر این، شرکت زوتی در زمینه تولید خودروهای برقی هم فعال است و در این باب با شرکت LUIS MOTORS GMBH آلمان همکاری مینماید. یکی از محصولات این شراکت مدل ۵۰۰۸ الکتریکی بوده است که به نام LUIS 4U در بازار اروپا فروخته شد. در حال حاضر، عمده تولیدات این شرکت را مدلهایی همچون M300،Z100، Z200 و Z300 و T200، T600 و خودروی MPV به نام V10 و نیز خودروهای برقی E20 و E100 شامل میشود. همچنین قرار است که در آیندهای نزدیک، مدلهای نیمه لوکس و نسبتاً زیبای Z500 و Z600 نیز روانه بازار شوند. برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز، برخی از مدلهای تولیدی این شرکت را به اختصار معرفی مینمایم.
M 300: این خودرو بر اساس فیات MULTIPLA ساخته شده و به طور کامل هم به آن شباهت دارد؛ دلیل این امر هم به خرید پلت فرم آن – توسط زوتی از شرکت فیات- برمیگردد. این مدل در سال ۲۰۰۹ میلادی به بازار معرفی شد.
Z 100: در طراحی این مدل از نسل هفتم سوزوکی آلتو الهام گرفته شده است. در حال حاضر خودروی مذکور جزو ارزانترین هاچ بکهای موجود در بازار چین است. زمان معرفی آن هم به سال ۲۰۱۳ میلادی برمیگردد. Z 200: این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک تولید میشود. طراحی بدنه آن نیز بر مبنای فیات سینا و پالیو میباشد. پلت فرم این دو مدل هم توسط زوتی از فیات خریداری شد. این مدلها در سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار معرفی شدند. T 200: این مدل در آوریل ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد. خودروی مذکور یک فیس لیفت اساسی از مدل ۵۰۰۸ میباشد. T 600: یک SUV سایز متوسط است که شباهت بسیاری به مدل توراِگ فولکسواگن و آئودی Q5 دارد. این خودرو از دسامبر سال ۲۰۱۳ وارد بازار چین شده است. حال به قهرمان اصلی ماجرا یعنی خودروی Z300 و یا همان آریو میپردازیم. این مدل در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار چین معرفی شد. از همان آغاز ورود، برخی از رسانههای چینی بهسختی از آن انتقاد نموده و طراحی بدنهاش را یک کپی یکبهیک از تویوتا ALLION مدل ۲۰۰۷ و یا حتی بدتر از آن، بیشرمانه! قلمداد نمودند. برخی از آنها حتی پا را فراتر نهاده و تولید این مدل را یک عقبگرد برای زوتی عنوان کردند و این عمل را از شرکتی که پیش از آن به REBADGE برخی از مدلهای فیات و دایهاتسو میپرداخت، بعید دانستند. با این وجود، این نکته هم را باید در نظر گرفت که طراحی این خودرو به تمامی توسط تیم مستقر در داخل کمپانی انجام شده، که این خودش به تنهایی گامی بزرگ برای شرکتی چنین کوچک است. در حال حاضر این مدل بزرگترین سدان شرکت زوتی میباشد؛ گرچه بهزودی قرار است که سدان های Z500 و Z600، که به لحاظ اندازه از آن بزرگترند به بازار عرضه شوند. خبری هم که شاید چندان برای خریداران ایرانی این خودرو خوشایند نباشد این است که، چندی پیش Z300 تحت عمل فیس لیفت قرار گرفت و سپرها، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب آن هم کاملاً تغییر یافت و این بار برخلاف نمونه پیشین، شباهت فراوانی به خودروهای هوندا پیدا نمود! این مدل فیس لیفت شده نیز قرار است بهزودی وارد بازار چین شود که امیدواریم نماینده ایرانی زوتی هم همزمان آن را در کشورمان عرضه کند.توضیح در مورد REBADGE (تغییر برند): این مفهوم از طراحی به معنای تغییر نام یا برند یک خودرو به نام دیگر است. این عمل هم یا بر اساس توافق بین شرکت مادر و کمپانی طرف قرارداد صورت میپذیرد و یا اینکه در بین مدلهای تولیدی خود کمپانی صورت میپذیرد. این ایده برای نخستین بار توسط جنرال موتورز پایهگذاری شد و اگر بخواهیم مثال ملموسی در این رابطه بیاوریم شاید بهترین آن کادیلاک اسکلید و جمس یوکان باشد، که بهجز برخی تفاوتهای اندک در طراحی داخلی و خارجی در بقیه موارد کاملاً مشابه یکدیگرند. در کل، این شیوه از طراحی، از تغییر آرم و برند تا تغییر سپرها، جلوپنجره و چراغها را در بر میگیرد.
این خودرو در ابتدای ورودش از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری، که منبع آن از میتسوبیشی بود، بهره میگرفت. این موتور از توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار برخوردار بود که به همراه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه میشد. ولی زوتی این پیشرانه را به علت ضعفهایی که داشت کنار نهاد و به جایش نمونه ۱.۶ لیتری ساخت میتسوبیشی را برگزید. این موتور توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک ارائه میدهد. همچنین قرار است که بهزودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود. احتمالاً این پیشرانه در نمونه فیس لیفت شده آن مورد استفاده قرار میگیرد.
در مورد فضای درونی این خودرو نیز نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی از منابع، کیفیت مواد مورد استفاده در داخل آن را قابل قبول ارزیابی نموده و برخی دیگر نیز از صفحه نمایشگرش انتقاد کرده و آن را ارزان قیمت و تا حدی دمده تلقی نمودند. در کل فضای موجود در کابین، برای یک خانواده چهارنفره کاملاً مناسب بوده و حجم صندوق بار آن هم تا حد زیادی جوابگوی نیازهای خریداران میباشد. از لحاظ تجهیزات رفاهی هم این خودرو در وضعیت مناسبی به سر میبرد و شاید یکی نکات مثبت آن را بتوان وجود دوربین دید عقب در آن دانست که در خودرویی در این رده کمتر مشاهده میشود. به لحاظ سواری هم بیشتر منابع آن را خودرویی نرم و آرام ارزیابی نمودند.
به لحاظ ایمنی هم این خودرو ۵ ستاره را از موسسه C-NCAP دریافت نموده است؛ علاوه بر آن از ۶ کیسه ایمنی هوا نیز سود میبرد و به سیستمهای ABS، EBD و BOS هم مجهز است.
در خاتمه این را میخواهم بگویم که خودروی Z300 با فروش ۲۵,۰۶۰ دستگاه در نیمه نخست سال ۲۰۱۴، رتبه هشتاد و دوم را در بازار چین کسب نمود.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۰ سیسی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۷۲ کیلومتر
نوع جعبه دنده: ۴ سرعته تیپ ترونیک
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۷ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۴
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۶۵/۱۷۶۶/۱۴۸۶ میلیمتر
فاصله دو محور: ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن: ۱۳۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۷ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۵ R 15
ایمنی
۵ ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS))
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD))
سیستم کمکی ترمز BOS))
برخی از تجهیزات این خودرو
صندلیها با پوشش چرمی
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغهای LED عقب
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)
تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان + CD+AUX + پورت USB
مانیتور LCD
۶ عدد بلندگو
سنسور دنده عقب
دوربین دید عقب
سانروف
قیمت
در ایران: ۷۶ میلیون تومان (تقریبی)
در چین: ۸۲,۰۰۰ الی ۸۷,۰۰۰ یوآن
[jwplayer mediaid=”۹۹۸۶۶″] [دانلود ویدئو]نوشته: سام کاویانی
حسین
۲۶ دی ۱۳۹۳پیشرفت خوبی داشت.2005تاسیس شده 2006 خودرو ساز شده مخصوصا از مدل M300 خیلی خوشم اومد.
MAFIA
۲۶ دی ۱۳۹۳به جای خریدن این لگن چینی یه کمری 2009 می گیرم
E 36
۲۷ دی ۱۳۹۳مافیا بلخره یه حرفی زدی لایک بگیری! آفرین!!
ALIUnited
۲۶ دی ۱۳۹۳فقط یه چیزی بگم که “5 ستاره از موسسه ایمنی C-CNAP”
C-cnap کنترل ایمنی خود چینه که زیاد معتبر نیست
شاید بیشترتون می دونستید ولی خواستم یاد آوری کنم.
شاهین
۲۶ دی ۱۳۹۳سلام
مگان 2000
ماکسیما 87-88
سراتو 2010
ب ام و 2005-2007
آزرا و سوناتا 2007-2008
مزدا 3 1387
سوزوکی گرندویتارا 1388-1389
همه ی اینا تو محدوده ی قیمتی 70 تا 80 میلیون پیدا میشن.هموشنو به نامبرده ترجیح میدم.
سام عزیز ممنون از مطالب خوبت 3>
ارادتمندم
انزو
۲۶ دی ۱۳۹۳بی ام و مال من. :D
faraz777
۲۶ دی ۱۳۹۳آخ قربون دهنت منم همینو میگم!!!
پدال جان تا میتونی از این ماشین های بی نام ونشون چینی مطلب بذار که مردم بدونن دارن پول پای چه … میدن!
سام
۲۶ دی ۱۳۹۳با سلام
لطف داری شاهین عزیز،بنده هم خدمتتون ارادت دارم.
علیرضا
۲۶ دی ۱۳۹۳سلام . من موتوری اختراع کرده ام که نسبت تراکم متغیر دارد (موقعی که ماشین نیاز به سرعت کم دارد نسبت تراکم بالا و موقعی که ماشین نیاز به سرعت زیاد دارد نسبت تراکم پایین دارد) در این موتور دود هم به صورت 100 درصد خارج میشود . آیا میتواند یک طرح موفق شود
احمد.ف
۲۶ دی ۱۳۹۳دوست عزیز سلام. این طرح شما مورد بررسی بسیاری از کارخانه های بزرگ از سالها پیش قرار گرفته بوده چون سبب هماهنگی با انواع سوخت می شود. طرحهای مختلفی هم برای آن داده اند منتها نکته ای که مطرح است اولا دوام و میزان استهلاک قطعات است و بعد قیمت و سپس توانایی ساخت و تعمیر و هزینهٔ تمام شده. اگر طرح شما در مورد این نکات خوب عمل کند می تواند طرح موفقی باشد. صد البته در ایران طرح شما خاک خواهد خورد مگر سرمایه گذار حسابی پشتش باشد!!
saeed.shariati
۲۶ دی ۱۳۹۳علیرضا جان سلام طرحتو به سازمان ثبت اختراع و شرکت های دانش بنیان نشون بده انشاالله که موفق میشه تا اونجایی که من تو این کار بودم هرجا میری باید یه نمونه از طرحتو کامل ساخته باشی چن سال پیش که اینجوری بود حالا نمیدونم با ارزوی موفقیت
محسن
۲۶ دی ۱۳۹۳تحت هیچ شرایطی این کارو نکن!!! مطمئن باش اگه تو ایران بری و طرحت ارزش داشته باشه قبل از طی کردن مراحل ثبت دزدیده می شه. شک نکن. اگه واقعاً مطمئنی و به طرحت ایمان داری هزینه هاش رو تقبل کن و یه کشور با درجه اعبار و کارایی مناسب بوروکراتیک پیگیر ثبت طرحت باش. من خودم به شخصه چندین و چند نمونه از این دزدی ها رو شاهد بودم.امیدوارم موفق باشی.
جواد
۲۶ دی ۱۳۹۳سلام چند نفر باس جمع شن با یه شرکت ایرونی ماشین طراحی کنن و بسازن .اگه یکی هم ساختن بازم اشکال نداره مگه برای پیشرفت ما نیاز به تولید انبوه داریم؟ ما باید از ایده های بلند پروازانه شروع کنیم تا حداقل اینارو بتونیم خودمون بسازیم. به خدا ایران خودروییا دارن کار می کنن ولی سایپا فقط درجا میزنه و دست رو دست میزاره ماشین وارد می کنه. اگه الانم حداقل از مرسدس تقلید کنیم مثل چین پیشرفت می کنیم.
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۲۶ دی ۱۳۹۳مشکل اینجاس که توانایی تقلید از مرسدس رو هم نداریم!
:-D
$@kasra@$
۲۶ دی ۱۳۹۳درود،جواد جان با حرف شما موافقم.
تولید سمند سورن با داشبورد جدید و امکانات بالا
تولید خودروی رانا(هر چند که تقلید از206 ولی بازم خوب بود)
تولید خودروی دنا(داشبورد جدید با امکانات فوق العاده بالا)
درسته که تمام این ها بر اساس پلت فرم های پژو206 و یا405 ساخته شده اند
ولی تغییر ظاهر وتغییر داشبورد و اضافه شدن امکانات از طرف ایران خودرویی هارو نمیشه نادیده گرفت.
تو سال های قبل هم ایران خودرو به مراتب بهتر از سایپا عمل میکرد.
حداقل 405 یک ذره به اندازه نیم انگشت ایمنی داره ولی پراید که قاتل اصلی هموطنان گرامی ما و حالا هم تیبا(اگر چپی هاشو دیده باشید به حرف من پی میبرید)
امیدوارم ایرانخودرو بتونه در اینده پیشرفت های زیادی بکنه.الان هم با توجه به شرایط ایران،بد عمل نکرده…
حامد
۲۶ دی ۱۳۹۳فکر کنم باید در گینس یک رکورد به نام سایپا ثبت کنند: فروش یک لگن به قیمت 76 میلیون برای اولین بار در دنیا!!!!
به نظر دوستان راه حل عملی حل مشکل خوردو ها در ایران چیست؟ راه حلی که همین الان به دست خودمان و بدون دخالت حکومت قابل انجام باشد. منظورم نخریدن نیست که اصلا جواب نمی دهد.
من پیشنهاد این است که افراد دلسوز با تخصص های متنوع و مختلف دور هم جمع شوند و شروع کنیم یک شرکت تولیدی کاملا خصوصی و غیر وابسته ایجاد کنیم که علاقه مندان بتوانند ایده هایی که در اینجا می دهند را به آن منتقل کنند ما کلی متخصص های زبده چه در ایران و چه در خارج از ایران داریم در تمامی زمینه های خوردو که می توان از آنها دعوت به همکاری کرد و با مدیریت درست و کار و تلاش صحیح و بدور از طمع کسب سود ها کلان در کوتاه مدت بتوانیم محصولات خوبی را با شرایط مناسب به مردم بدهیم. به نظر من خیلی ها از این وضعیت خسته شده اند و قطعا اگر گزینه ی جایگزین مناسبی داشته باشند به آن روی خواهند آورد. متاسفانه همه ی ما انتقاد می کنیم اما اگر در موقعیتی قرار بگیریم بسیاری از ما سود شخصی را ترجیح داده و همان چیزی را که از آن انتقاد می کنیم اجرا می کنیم و این خیلی دردآور است. باید از یک جایی شروع کرد باید این صنایع بیمار نه فقط خودرو را از نو ساخت فقط و فقط هم بدست خود این مردم ممکن است اگر خودشان بخواهند می شود اگر سود حرام نخواهند می شود اگر کمی سختی را تحمل کنند می شود برای این کشور کارهای بزرگ کرد. خود من الان ارشد الکترونیک ام در دانشگاه امیرکبیر . بار ها تصمیم گرفتم که بروم از این وضع جهنمی خودم را راحت کنم. اما همیشه چیزی جلوی مرا می گیرد که تو مسئولی تو خودت هم در این مشکلات مسئولی فرار کردن یعنی نامردی نامردی در حق مردمی که شاید بتوانی کار کوچکی برایشان انجام دهی.
خاوری
۲۶ دی ۱۳۹۳درود بر تو انسان شریف… تنها راه حلش همینه عزیزم..درست گفتی..تنها وجود شرکت هایی که به کیفیت اهمیت میدن میتونه به بازار تکون اساسی بده اما مطمئن باش برای دریافت مجوز و اعتبار و تولید با مشکلات بسیار بزرگ و حتی کارشکنی روبرو میشه… البته فردی بانفوذ و تیم مدیریتی توانمند و شایسته در همین شرایط افتضاح کسب و کار هم میتونن کار رو بدست بگیرن… بخشی از بحثای تامین مالی این شرکت رو میشه با همکاری سرمایه گذاران دوراندیش داخلی حل کرد و باقی رو با استفاده از فاینانس خارجی ها حل کرد..حداقل یک میلیارد دلار برای شروع کار و سه سال زمان لازمه اما مطمئن باش بازاری به بکری ایران تو منطقه پیدا نمیکنی… پر از ظرفیت های بازاریابی و فروش خودرو و البته صادرات
یه پسر
۲۶ دی ۱۳۹۳امکان نداره در صورت فراهم بودن شرایط هم یه عده بذارن کاسبی چند ده سالشون با خطر رو به رو بشه
مشکل خودروسازی ایران اینه که اصلا خودرو سازی نیس بنگاه داریه
جواد
۲۶ دی ۱۳۹۳حیف که میشه فقط یه لایک داد
حامد
۲۶ دی ۱۳۹۳خوب درسته بنگاه داریه اما باید برای هرچیزی که ارزشش رو داشته باشه جنگید. حداقل کاری که میشه کرد اینه که به هر کسی یه مسئولیتی تو این جاها داره و ما میشناسیمش بگیم کارش رو درست انجام بده تا شاید لگن های بهتری سوار شویم!ً!!! در مورد شرایط اقتصادی هم الان ایران تشنه ی محصولات خوب و در سطح جهانیه و شرایطش وجود داره به هر حال برای هر هدف بزرگی قطعا یک شبه نمیشه به نتیجه رسید و سال ها زمان می بره شاید 100 سال طول بکشه اما بالاخره باید تغییر رو شروع کنیم حتی با دست خالی. اصلا همین آگاهی دادن و هدایت افرادی که می توانیم روشون تاثیری بگذاریم قدم اوله. برای آغاز یک حرکت همیشه برداشتن قدم اول سخته.
جواد
۲۶ دی ۱۳۹۳داش دقیقا حرف دل منو زدی. من خودم یه طراحی کردم البته کوپه موتور عقبه خیلی جمع و جوریه حتی از 4c هم جمع و جور تر و طراحیش تو همون مایه هاست
ehsan
۲۶ دی ۱۳۹۳دوست عزیز پس شما هنوز در جریان نیستی! چه کسانی با نفوذ خیلی بالا خواستن این کارو بکنن اما زورشون نرسید امیدوارم منظورمو گرفته باشی
م.پ
۲۷ دی ۱۳۹۳اگر من و شما هم از کشور بریم که چیزی درست نمیشه
نظام و دولت از مالیات مردم برای تحصیل من وشما خرج کرده تا براش نیروی کار بشیم باید بمونیم و کشورمونو بسازیم
درود به شرف شما و امثال شما
ان الله مع الصابرین
CIFEX
۲۷ دی ۱۳۹۳دوست عزیز ایده بسیار خوب شما بسیار قابل تحسین و تامل است ولی خوب با شرایط کشور ما در حال حاضر نه تنها ایده شما بلکه بسیار از ایده های دیگه اصلا قابل اجرا نیست .
همونطور که میدونید صنعت خودروسازی ما یک صنعت کاملا انحصاری و رانتی هست و ورود هر فرد با باشخصیت مستقل به این صنعت با هر میزان سرمایه سرعا به شکست خواهد انجامید .
از انجاییکه صنعت خودرو کشور با گردش مالى سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم یرای حدود ۵۰۰ هزار نفر، یکى از کانونهاى توجه سیاستگذاران کشور است و ایجاد باند های قدرت بسیار بانفوذ وکسترده در این دو خودروساز کشورمون بسیاری ار اقدام ها رو ناممکن میکنه
سخن نگفته بسیاز زیاده و البته بی اثر برای فهمیدن عمق فاجعه شما رو ارجا میدم به :::: قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن مجلس ::::
بسیاری از نکات این گزارش اونقدر حیرت انگیزه که حتی تصورش هم سخته
اگه اون رو بخونید عمق فاجعه رو خواهید فیمیید
جالب تر اونه که مجلس بعد از قرایت این گزارش در صحن علنی این گزارش و بعد از یک مدت کلا بی خیال شد و انگار نه انگار …..
حتما کلشو بخونید
من چند تا از باحالاشو میزارم اینجا :
۲-۷: یکی از شیوههای رایج فروش خودرو در شرکت ایران خودرو تحویل خودرو امانی به نمایندگیهای فروش میباشد، در مواردی واگذاری خودروهای امانی به نمایندگیها بر اساس تضامین ماخوذه از آنها صورت نگرفته و در چهارچوب بررسیهای به عمل آمده حد اقل ۴۴ نمایندگی فاقد هرگونه تضمین نزد شرکت بوده که در موارد وصول مطالبات معوق از آنها را با مشکل مواجه نموده است از برخی از نمایندگیها بطور نسبی وثیقه ملکی دریافت شده است، لیکن بدهی سنواتی آنها تسویه نشده است و به علت عدم نظارت صحیح و مدیریت کارا و اثر بخش بر اقدامات نمایندگیها سوء استفادههای کلانی از اختیارات به همراه کلاهبرداری از مردم توسط برخی از نمایندگیها مشاهده گردید.
۳-۷: در بررسی اسناد و مدارک فروش مشخص گردید شرکت ایران خودرو تخفیفهایی خارج از اصول و ضوابط به صورت فروش دستوری به برخی اشخاص اعطا نموده است به عنوان نمونه هیأت مدیره این شرکت در جلسه ۱۶۳خود مصوب نموده به منظور تحقق دستور وزیر صنایع و معادن وقت تعداد ۳۶۵۰ دستگاه خودرو به شرح ذیل با تخفیف ویژه در اختیار افراد معرفی شده قرار دهد:
۵۰ دستگاه خودرو با ۸۰ درصد تخفیف
۲۰۰ دستگاه خودرو با ۵۰ درصد تخفیف
۴۰۰ دستگاه خودرو با ۳۰ درصد تخفیف
1000 دستگاه خودرو با۱۰ درصد تخفیف
2000 دستگاه خودرو تمام قسط و بدون سود تسهیلات
همچنین هیأت مدیره شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۷ نیز مصوبهای پیرامون ارایه مجوز تخفیف به افراد معرفی شده از سوی وزیر صنایع و معادن وقت داشته که برابر تصمیمات متخذه در این مصوبه مقرر میشود تا سقف ۳۰۰۰ میلیون ریال در اختیار مدیر عامل شرکت ایران خودرو قرار داده شود. که البته در تحقیقات به عمل آمده اعضاء هیات مدیره اقدامات خود را در حدود اختیارات دانسته، ولیکن اشارهای به حفاظت از حقوق سهامداران و منافع مردم نداشتند.
۸: در بررسی مدارک مشاوران شرکت سایپا طی سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۱ ملاحظه گردید چندین نفر با تحصیلات کمتر از دیپلم به عنوان مشاور مدیر عامل شرکت سایپا مشغول فعالیت بودهاند.
۳-۸: در بررسی مدارک مشاهده گردید فردی با مدرک تحصیلی دیپلم طبیعی و بازنشسته شرکت هما طی سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به عنوان معاون بازرگانی شرکت پارس خودرو مشغول فعالیت بوده است. همچنین کارشناس و مدیر وقت صادرات شرکت پارس خودرو به ترتیب با مدارک تحصیلی کاردانی زبان عربی و کارشناسی شیمی به دلیل عدم آشنایی با نحوه تکمیل مدارک تجاری طی سالهای ۸۲ الی ۸۵ منجر به زیان شرکت به مبلغ ۸۷۰. ۰۰۰ دلار شدهاند عدم توجه واحدهای نظارتی وقت شرکت موجب اغفال آنها توسط افراد مذکور شده بود که با پیگیری هیات تحقیق و تفحص موضوع در دستور کار مدیریت شرکت قرار گرفته است.
اینم کاملش :
http://www.tabnak.ir/fa/news/417819/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AA-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%AD%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AD%D9%86-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3
حامد
۲۷ دی ۱۳۹۳دوست عزیز کم بیش با آنچه مطرح کردید آشنا هستم اما بحث اینجاست که من هم قبول دارم این سیستم بیمار است و کثاقت تمام رده های آن را گرفته اما قطعا ناامید شده کار درستی نیست. این یک مبارزه است که ممکن است سالها طول بکشد باید برای آنچه ارزشمند است جنگید.
Ali mtr
۲۶ دی ۱۳۹۳سایپا از قبل از انقلاب بوده بعد این همه مدت فقط بلده پراید بزنه حالا این ده ساله این همه محصول داره
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۶ دی ۱۳۹۳لگن ,قراضه, فرغون, دیگه چى بگم؟ شما هم دوتا بگید… تنها افتخار سایبان اینه که آرم z رو کنده آرم خودشو چسبونده جاش
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۶ دی ۱۳۹۳من با این پول هر ماشین کارکرده غیر چینى میگیرم ولى پول زبون بستمو نمیدم جاى این چینى … این نهایت بیارزه همون 23 چهار تومنه هشتاد تومن بدم جاى چى این ماشین؟؟
Night Fury
۲۶ دی ۱۳۹۳یک کپی تمام عیار دیگه!
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۲۶ دی ۱۳۹۳اولی انگار خود اکورده
علیرضا 21
۲۶ دی ۱۳۹۳80 میلیون واسه این!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟
بری یه کمری تمیز 2007 پیدا کنی 1000000 شرف داره به خدا…
حسن
۲۶ دی ۱۳۹۳مقاله رو دوست نداشتم
واسش زحمت کشیده شده ولی اطلاعاتی که دنبالش بودم رو بهم نداد
جذاب نبود
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۶ دی ۱۳۹۳چه میدونم شاید خوب بود.محصولات چینی همه یا شانس یا اقبال اند.تو چین هرکی دلش خواست ماشین میسازه و خودروسازان ما هم که ماشاالله چه استقبالی میکنن.
دیروز داشتم ماشین چینی بریلیانس رو برانداز میکردم که پارس خودرو تولیدش میکنه.یعنی فقط باید جلوپنجره اش رو ببینید کپی ب ام و است.
خدایا به کجا ها داریم میریم وقتی که برند چند ده ساله ی ما از برندای حداکثر ده ساله ی بی اصالت کپی میکنه؟
siavash
۲۶ دی ۱۳۹۳دوست عزیز درباره سراتو سایپا نیز مطلب بزار این ماشین از باقی ماشینهای سایپا بیشتر تحویل داده شده ولی اصلا مقاله ای ازش نمیبینیم در صورتیکه چانگان و زوتی و ایدو یا بسترن بهمن موتور یا s5 کرمان موتور که یا تحویل داده نشده یا به تعداد اندک دست مردم هست همش دربارش مقاله میزارید وسط این همه ماشین چینی یدونه کره ای مونتاژ ایران هست کسی حاضر نیست یه مقاله براش بنویسه شاید اگر چینی بود بیشتر راغب بودید مقاله بنویسید نیمدونم باعث تاسفه یا خوشحالی.باتشکر
سام
۲۶ دی ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز،در نزد بنده از این لحاظ، هیچ فرقی بین محصولات چینی و غیر چینی وجود ندارد، امااز آنجایی که بیشتر خودروهای جدید مونتاژ داخل را انواع چینی تشکیل می دهند و از سویی دیگر نیز این خودروها کمتر در بین عامه مردم شناخته شده هستند، سعی کردم از آنها بیشتر بنویسم.در مورد خودروی مورد نظر شما هم مختصر مطلبی نوشتم که چندی پیش به سایت پدال پست نمودم.
احسان 1
۲۶ دی ۱۳۹۳سلام چرا یکی پیدا نمیشه بدون تعصب از دارندگان خودروهای چینی از همون mvm 110 تا جیلی که گرون ترین چینیه بازار ایرانه بیاد از عیب و مزایا شون بگه ببخشید همه استاد من خودمو میگم یعنی راهنماییم کنه من موندم تو پیج جیلی میرم از جیلی دفاع میکنن تو جی 5 میری از اون دفاع میکنن ببخشید ولی بیان بگن که چی چیزین این چینایا تا به یه جمع بندی برسم خوبن یا نه با اون پولی که داریم مثلن 40 تومن بریم ایرانی همون ال نود و پارسمونو بگیریم یا ام وی ام 530 یا لیفان 620 ببخشید گفتم بدون تعصب خودم میخوام بفمم چینی خوبه یا نه
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۲۶ دی ۱۳۹۳راستش منم نظر تورو دارم
تو ماشینای چینی موجود در بازار فقط جیلی سرش به تنش میرزه و بقیه رسما سطل اشغالم زیادیشونه
راستش دلیل انتخاب ماشین چینی تنوع بیشتر محصولاته
چطور بگم…ملت از ماشینای تولید داخل خسته شدن و میخوان یه جورایی یه ماشین جدید بیارن تو زندگیشون که خب با در نظر گرفتن رنج قیمت چاره ای جز انتخاب ماشین چینی ندارند البته انتخاب های دیگه ای هم هست از محصولات ژاپنی و حتی اروپایی که خب اونام رنج قیمت بالاتری دارند و یا مدل چند سال پسش هستند و از طرفی هم تبلیغات و رسانه و حمایت شرکت های دولتی و نیمه دولتی همگی به کمک ماشین های چینی اومده
در کل اینو بگم…خوشمون میاد چون مجبوریم خوشمون بیاد!
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۲۶ دی ۱۳۹۳البته فراموش کردم MG رو هم نام ببرم البته اگه چینی بخوایم حسابش کنیم و اصالتشو نادیده بگیریم
یه پسر
۲۶ دی ۱۳۹۳احسان جان ماشین های چینی همه بی کیفیتن
اما این به این معنا نیس که حالا چون اینا بی کیفیتن فسیل های ایرانی با قطعات چینی نهایت کیفت ان
نه
بین چینی ها هم ماشین با ماشین فرق می کنه . مثلا لیفان 620 با 2 میلیون اختلاف قیمت به مراتب از ام وی ام 530 بهتره
اینو بر اساس تجربه می گم
باید ببینی از ماشین چی می خوای
اگه فقط کیفیت نسبی و یه ارامش فنی حداقلی مهمه که این صندوق صدقات که بهش می گن ال نود نسبت به همه کیفیت بهتری داره
یا سمند از لحاظ قیمت از همه به صرفه تره
حتی 206 از 315 بهتره
اما جک جی 5 و لیفان 620 اگه نمایندگی های خوبی داشته باشن از از پارس و خیلی از ماشین ها بهترن
هر ماشینی مشکل داره با 50 میلیون جنازه تویوتا و بنز رو نمیشه خرید هیچ سوناتای 2007 هم نمی دن
پس باید دید با مشکلات کدوم ماشین آدم می تونه کنار بیاد و یکی رو انتخاب کنه
نوید
۲۶ دی ۱۳۹۳تو اون پیج ها که اصلا یک مشت آدم از خدا بی خبر جمع شدن که
تفاوت صندوق عقب و کاپوت رو هم نمیدونن
هر کی هر ماشینی داره میاد میگه خیلی عالیه
اومدن میگن یه چرخ ام وی ام 315 می ارزه به صد تا 206
حالا انارو ول کنین در مورد لیفان 620 باید بگم که افتضاحه ولی s5 نسبتا خیلی خوبه
توجه کنید میگم نسبتا
iman
۲۷ دی ۱۳۹۳البته فراموش کردی volvo ولوو رو هم نام ببری اونم باید اصالتشو فراموش کنی گرچه هردو فقط کارگرای مونتازش چینی هستن
رضا :: فقط آلمان :: فقط مرسدس
۲۷ دی ۱۳۹۳بله درسته
ممنون از یادآوریت!
علیرضا
۲۶ دی ۱۳۹۳سلام دوست عزیز. من مالک یک لیفان 620 هستم و تجربه رانندگیم با این خودرو رو توی لینک زیر نوشتم. اگه میخواین در مورد این خودرو اطلاعاتی کسب کنید به این لینک مراجعه کنید.
http://www.pedal.ir/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/%D9%84%DB%8C%D9%81%D8%A7%D9%86/%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-43000-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D9%81%D8%A7%D9%86-620-%D8%AA%D9%84%D9%86%D8%AA/
احسان 1
۲۷ دی ۱۳۹۳علیرضا تجربتو خوندم خوب مظلبی بود دستت درد نکنه
علیرضا
۲۷ دی ۱۳۹۳خواهش میکنم دوست عزیز. امیدورام مفید بوده باشه.
احسان 1
۲۷ دی ۱۳۹۳با تشکر از همه ی دوستان که پاسخ دادن ممنون ولی یه پسر صندوق صدقه رو خوب اومدی هههههههههههه
کافر مقدس
۲۶ دی ۱۳۹۳عقب دنا دقیقا عقب همین ــــــــــــــــــــــــــــه
علی
۲۶ دی ۱۳۹۳صدای مردن خودروسازی داخلی به گوش میرسه.حیف.وقتی به دنا ایران خودرو نگاه میکردم باخودم گفتم خیلی خوش ساخته.حالا چرا دست به دامن این موجودات زشت و ناقص الخلقه چینی افتادیم؟
یه پسر
۲۶ دی ۱۳۹۳جواب این سوال می تونه خود دنا باشه
وقتی سمند مانیتور دار رو می خوان 48 میلیون بفروشن در صورتی که 620 با موتور وی وی تی 44 میلیونه معلومه که این همه توقع کار دستشون می ده
یه پسر
۲۶ دی ۱۳۹۳اگه ما تو چین بودیم الان بروبچ پدال دور همی یه کمپانی خودرو سازی زده بودیم
سال 2006 شروع کردن
الان صادرات هم دارن
ولی در کل آریو نسبت به جیلی و بسترن بی 50 اف و چانگان خود سایپا و حتی رقبای ارزان تری مث جک جی 5 اتومات
طراحی ظاهری بدی داره
یه عیب دیگه هم که داره اینه که آرم سایپا روش می خوره که الهام دهنده کیفیته واقعا
در نهایت من زیاد به کیفیت ماشین های چینی اهمیت نمی دم چون خود تویوتا یا بنز هم نمی تونن ماشین با کیفیتی بسازن که که هم تو سایز سدان باشه و مانیتور زینگیل پینگل داشته باشه هم 60 هفتاد میلیون تومن هم بیشتر قیمت نداشته باشه چه برسه به چینی ها
والا مطمئنا تو گمرکات چین موقع صادرات این ماشین ها تو بارنامه می نویسن اسباب بازی
70 میلیون واسه آدمی مث من پوله و الی با وجود تعرفه و قیمت دلار 13000 هزار دلار بیشتر نیس
و من الله توفیق
godfather
۲۶ دی ۱۳۹۳اینا دگه چین
طراحشون با مفهوم تناسب اشنایی نداشته
تازه زحمت کشیدن کپی کردن
وحید134
۲۶ دی ۱۳۹۳سازندگان خودرو در ایران مخصوصا سایپا و ایرانخودرو وقتی این مقاله رو میخونن عرق شرم رو پیشونی شون نمیشینه؟شرکتی با 10 سال سابقه و فروش 100000 تا در سال ماشین به ایران صادر میکنه تازه انهم ماشینی که میگن خودش طراحیش کرده . واقغا شرم داره.
سعید
۲۶ دی ۱۳۹۳خدابه داد خریدارش برسه چینی باشه وسایپا هم مونتاژکرده باشه
یونس
۲۶ دی ۱۳۹۳آدم باید بی عقل باشه که بیاد این همه پول به این بده یره یه ماشین دسته دو ولی خیلی بهتر از اینو میخره
سامان از تبریز
۲۶ دی ۱۳۹۳خدا را هزار مرتبه شکر میکنم که تو تبریز فروش این اشغالها صفر هستش
با 75 میلیون تومن تو تبریز یه فورد اج صفر یا موستانگ و کامارو کارکرده میشه خرید
لعنت به گمرک و لعنت به خودرو سازهامون
یه پسر
۲۶ دی ۱۳۹۳ما که دستمون کوتاس
نایب زیاره ما هم باشین
باربد★فقط GM★فقط کامارو★
۲۶ دی ۱۳۹۳سامان جان داداش اگه زحمتی برات نیست و عکس کامارو رو داری از تبریز میتونی تو سایت بذاری؟
ارادتمندم
سامان از تبریز
۳۰ دی ۱۳۹۳داداش عکس کامارو هزار تا دارم که هم خودم گرفتم هم دوستام
چجوری میتونم بزارم تو سایت
ناصر ساتیا
۲۶ دی ۱۳۹۳به نظرم پدال را باید تحریم کرد که مطالب چینی از هیچ نوعی نذاره خداییش از لحاظ اعصاب و روان 70میلیون عصب موجود در بدن را میازارد کشور به ظاهر مسلمان با 2 کشور کمونیست خدا نشناس قلقلیه ای خدا ……ما چقدر بدبختیم
علیرضا
۲۶ دی ۱۳۹۳ثبت نامش اواخر 92 شروع شد و اونقدر استقبال ازش زیاد بود که ظرفیتش طی چند روز پر شد. بعد از اون یه سری دیگه هم ثبت نام کردن که اونم خیلی سریع پر شد. به نظر میرسه دوستان بنگاهی این بار هدف بدی رو انتخاب کردن! با توجه به سایر ماشینای بازار نهایتا میتونه 60 تومن قیمت بخوره. چون از جک جی 5 اتومات فقط یک مانیتور و دوربین عقب بیشتر داره. که تازه 60 تومن هم خیلی براش زیاده.
mohsen
۲۷ دی ۱۳۹۳با 70 تومن میشه از سایپا سراتو 1600 سیسی دنده ای گرفت یا 14 تومن دیگه + 76 تومن زوتی میشه 90 تومن که سراتو 2000 اتومات میشه از سایپا خرید.
فرشاد
۲۷ دی ۱۳۹۳الان سایپا برلیانس دنده دستی رو برا فروش گذاشته با قیمت 44 میلیون، وزنش 1240 کیلو هست با یه موتور 103 اسب بخاری و گشتاور 138 نیوتن متر، خو این تنه لش چطور میخواد راه بره خدا میدونه. با قیمت 44 میلیون آینه بغلش دستیه.
کی اینو میخره از سایپا آخه؟سورن 1220 کیلو وزنشه،موتور ای اف 7 113 اسب قدرتشه و گشتاورش 155 نیوتن متر و تهویه اتوماتیک و داره و حداقل آیینش دستی نیست باز ما میگیم 35 میلیون گرونه بعد این چینی ها….
احمد
۲۷ دی ۱۳۹۳یه جا تو سایت خوندم یکی بنده خدایی که تو یه شرکت مونتاژ همین ماشین چینی ها کار می کرده گفته: قیمت این ماشین های چینی خیلی پایین تر از این میتونه باشه اما برای ما یک کف قیمت تعیین شده که نمی تونیم از اون پایین تر بیایم وگر نه بازار خودروسازهای داخلی به خطر میفته…
اگر اینطور باشه واقعاً اُف بر آن ها اُف…
احمد
۲۷ دی ۱۳۹۳الان جک اتومات را با قیمت خیلی بهتر دارند میدند و اکثر مردم که خریدند راضیند
این دو خودرو ساز داخلی (سایپا و ایران خودرو ) با مونتاژهای اشقالش مسلما بعد از چند سال تولیدش به دلیل عدم استقبال و رقابت دیگر چینی ها ضرر بدی میدند
تو ماشینهای چینی فقط جکج5 اتومات و جیلی مناسب تره
E 36
۲۷ دی ۱۳۹۳خودروساز داخلی این آشغالارو به مردم غالب میکنه چون سودش بیشتره کاری هم به بقیه چیزا ندارن
sunmartin
۲۷ دی ۱۳۹۳سراتو 1.6 با قدرت واقعی 125 اسب می ارزه به کل محصولات ساخت چین از ام جی گرفته تا لیفان و گیفان و چری چهری و چانگان و بسترن و برلیانس و بایک و هاوال و گریت وال ،همشون سر و ته یک کرباسن هیچ فرقی ندارن جک من بعد ازچند ماه که باهاش حسابی مدارا کردم مثل خشحشه بچه شده صدا از زیر و زبرش میاد تو فروم جک مطرح کردم که افراد گول نمای هدلایت (جلو)نخورن (چون از عقب تو هواست و شبیه خودروهای دهه نوده) اما با هجمه استیضاح عده ای مواجب بگیر و چینی پرست مواجه شدم جک اس 5 هم همینه. ام جی تا بحال چه گلی بسرتون زده تا بحال پلت فرم و تکنولوژی طراحی کرده تمام پلت فرم هاشم که از روی روور قدیمی و سئات تولدو و ..انجین هم که از یک شرکت بی نام و نشان ژاپنی میگره رام و دف هم مال یه شرکت اسپانیایی هست این چه خودروی ترکیبیه بیشتر شبیه سالاد 4 فصل میمونه من کلا از هرچی چینی زده شدم یه کیا ریو 85 دارم که تا بحال چشمش نزنم به تعمیرگاه مسبرم نرفته فقط دوبار تسمه تایم که جزو سرویس های دوره ای هست عوض کردم درسته آپشن هاش سایپای از خدا بی خبر حذف کرده ریو حتی گرمکن صندلی و تیوتر توی ستون هاش داشته اما آپشن خودروهای چینی بی کیفیت و غیر کاربردی هستن قسمت نشاندهنده ایروکندیشن جک مثل چری 520 کوچک و با چشم غیر مصلح دیده نمیشه اما محصولات کیا دوام و زیبایی واقعی دارن یه خوورو چینی در نظر بگیرید تمام قسمت هاش کپی شده بدون هبچ روح و اصالتی بعد هم که بخوای بفروشی با انا انزلنا باید بری جلو واسه فروش خریدار خاص خودش داره در حال حاضر خرید هیچ خودروی چینی بالای رنج 50 ملیون کاری اشتباه است
علیرضا
۲۷ دی ۱۳۹۳آقای سان مارتین من نمیدونم این مبحث چه ربطی به ام جی داشت که باز پای ام جی رو وسط کشیدین؟ شما انگار خیلی دوست دارین که بحث و دعوا راه بندازین. ماشالا تعداد غلط های فنی کامنتاتون هم که داره به بینهایت میل می کنه! قبلا دو سه تا سوتی بیشتر نمیدادین که قابل اغماض بود! الان دیگه غرض ورزی شما به جایی رسیده که وقتی نمی تونین توی بحثای مستقیم حرفی رو بیان کنید، توی تاپیکای نامربوط بحث رو وسط میکشین. من به خاطر این که این مبحث ربطی به ام جی نداره جوابتون رو نمیدم. کیفیت و قابلیت های ام جی به همه ثابت شده و قطعا به هیچ عنوان قابل مقایسه با برند های چینی درجه 3 ای مثل زوتای و جک و لیفان و چری نیست. در بین خودروهای موجود در ایران هم بر اساس صحبتای قبلیمون ارزش در برابر پرداخت خیلی بالایی داره.
من قبلا هم ازتون خواهش کردم که اگه از این برند خوشتون نمیاد، لااقل به نظرات بقیه احترام بذارین و با این حرفای غیر منطقی و نادرست به این خودرو و دوستادارانش توهین نکنید.
احمدی
۲۷ دی ۱۳۹۳داداش عصبی نشو
با نظرت کاملا موافقم اما یکی از فامیلامون ام جی 6 داره ازش خیلی راضیه و تعریف میکنه.
خودمم که داخلش نشستم(بعنوان شیرینی مارو یه دوری داد!!!) واقعا احساس خوبی بهم دست داد
______________________________________________
پدال جان بی زحمت یک بررسی از خودروی ام جی 6 بزار خیلی ممنون
نریمان
۲۷ دی ۱۳۹۳اقای سان مارتین
موضوع چه ربطی به ام جی داره با یک مشت پرت و پلا ، شما اگر شناختی از این برند نداری بهتره سکوت اختیار کنی ، هنوز نمیدونی که گروه روور – ام جی از سال ۱۹۸۰ پلتفرمهای مشترک داشته ، هنوز نمیدونی که اکثر خودروسازهای معتبر سعی میکنند از کمپانیهای مختلف استفاده کنند ، شرکت ایسین أاپن که گیربکس لکسوس ، کادیلاک ، فورد رو میزنه شد بی نام ، نشان ؟ موتور ام جی ۶ که ساخت خود ام جی در بیرمنگام انگلیس هست تا سال ۲۰۱۴ و از ۲۰۱۵ از موتور و گیربکس با طراحی مشترک ام جی – جی ام ساخته شده ، شما لطفا خودت رو کنترل کن ، میگم نکنه تو زندگی قبلیت یک مشکل اساسی با ویلیام موریس داشتی که ناخودآگاه هر جا میپری به ام جی
نریمان
۲۷ دی ۱۳۹۳مدل MG3 شرکت ام جی موتور را به سمت موفقیت در فروش سوق میدهد
عصرخودرو: بر اساس تازه ترین ارقام منتشر شده توسطSMMT شرکت ام جی امروز به عنوان سریع ترین نشان تجاری خودرویی رو به رشد در سال 2014 معرفی شد. به دنبال عرضه بسیار موفق مدل جدید، سوپر مینی MG3، توسعه وسیع شبکه فروشندگان و اضافه شدن موتور جدید دیزل برای مدل MG6 فروش این شرکت موفق انگلیسی 361% رشد پیدا کرد.
http://www.asrekhodro.com/fa/page/53622/%D9%85%D8%AF%D9%84+MG3+%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA+%D8%A7%D9%85+%D8%AC%DB%8C+%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1+%D8%B1%D8%A7+%D8%A8%D9%87+%D8%B3%D9%85%D8%AA+%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA+%D8%AF%D8%B1+%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4+%D8%B3%D9%88%D9%82+%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF.html
احمدرضا
۲۸ دی ۱۳۹۳کاری با ماشینهای چینی ندارم ولی این سراتوی سایپا که خیلی ها به خاطر اسم کیا کشته مرده اش هستند عملاً یک ماکت بی یال و کوپال از سراتوی اصلیه. سایپا تا تونسته از سر و تهش زده. چیزی که به نظر میرسه سراتوی سایپا مدل 2010-2014 سراتو باشه که آپشتهای زیادی ازش حذف شده. از جمله 8 ایربگ، تبدیل ترمز دیسکی عقب به کاسه ای، حذف سیستم ایمنی BAS، حذف حالت تیپ ترونیک، حذف سانروف و نویگشین، استفاده از صندلیهای با کیفیت نه چندان بالای داخلی.
در واقع سراتوی سایپا یک شیر بی یال و دمب و کوپال از سراتوی اصلیه که عملاً چیزی از اصالت کره ای خودشو نداره. خودروهای چینی لااقل توی موسسه ایمنی C-NAP یک تست نصفه نیمه تصادف میدن و یک امتیازی بهشون میدن اما این سراتوی سایپا کجا تست ایمنی شده ؟
iman
۲۹ دی ۱۳۹۳دوست ندارم راجع ماشینای دیگه صحبت کنم چون هرکدوم برای صاحباشو محترم هست، صحبتهای بنده مختص سان مارتین هست بقیه ناراحت نشن
سراتو که واقعا لگنترین ماشین کره محسوب میشه ماشین 16 هزار دلاری رو میکنن تو پاچه ملت 120 میلیون هیچ فرقی با ریو نداره اونقت امثال شما خوشحالن ک ماشین کره ای هم قدمت ایران فرقون دارن بهشون میندازن!!، فقط کادنزاس ک قیمتش میتونه رقیب ام جی 6 باشه
شما تشریف بری چین میبینی که مرسدس از 34 هزار دلار هست، ام جی 6 33 هزار دلار هست عزیزم دو برابر سراتوی محبوب شما که واقعا هیچی ندره
تست مجله ماشینو ببین شما ولی تغییری روت نمیده چون حرف صاحبان فن رو دوست نداری چون از واقعیت فراری هستی
هیوندای و کره بدترین تو امریکا شدن امسال رتبه اول تو خرابی و … داشتن اینقدر فکر نکنین چین و کره خیلی فرق دارن، این از بدبختی ما ایرانیاس ک چون پل گزاف میدیم ب این ماشینا فکر میکنیم چیزی هستن
ولی این جمله رو تو سایت امجی انگلیس نوشته دقیقا
آیا ام جی چینی محسوب میشه بعد از فروش سهام
جواب :خیر کلیه تجهیزات ساخت و مواد ونظارت توسط ام جی هست علاوه بر طراحی و نحوه ساخت و… کلیه خودروها توسط کارخانه ام جی انگلیس چک نهایی میشوند و باز به چین و بقیه جاها شیپ میشوند
یعنی اسمبل نهایی در خود انگلیس هست
کاری که تو ولوو که داستان شبیه ام جی داره هم انجام نمیشه!! که اونم ب قول شما چینی هست
تو ساب سوید هم که به قول شما چینی هست نیست!!
چرا تو پیج ولو و ساب یا جگوار و لندرور و جنرال موتورزو …. نظر راجع به اونها داده نمیشه؟ چون تعصب و احساسات بچگانه منطق این قضیه هست
طراحی شاسی ام جی میرزه به کل ماشینهای کره ای که هر روز یه قیافه دارن و فرداش از قیافه میفتن الباقی تکنولوژیها پیش کش
حیف که تعصب نمیزاره ارزش جنس خوب و کار مهندسی رو بفهمیم بعضی از ما
siavash
۲۷ دی ۱۳۹۳ماشینهای چینی روی کاغذ مشخصات عالی دارند ولی حالا ماشینو بگیری درو ببندی صدای حلبی بده کل کابین بلرزه هرروز نمایندگی بری برای ایرادای ریزو درشت هرروز جای فرمون مواد بازیافتی بگیری تو دستت و تو کابین ماشینت پر باشه از بوی مواد بازیافتی که آخرشم بگی نه آپشناشو خواستم نه این ماشینو برمیگرده به سلیقه اینا چیزاییه که تو کاغذ نمیاد و بعد از سوار شدن و استفاده کردن آدم متوجه میشه به نظر من هم کیا سراتو گزینه مناسبیه چون هم آدم از دوام قطعات مطمئنه هم ماشین امتحان پس داده ای هست اینقدر خوب بوده که تو بازار آمریکا هم فروش کرده از لحاظ ارزشی هم یه سر به همون سایت فروش خودروهای چینی chinaautoweb بزنی میبینی الان چین سراتو 2008 مونتاژ میکنه و قیمتش بالای 110000 یوآن حالا بماند که سراتو سایپا 2011 هست در صورتیکه کل ماشینهای چینی وارداتی ایران از شاسی بلندها گرفته تا سدانها همه زیر 100000 یوآن هستند پس اگه چینی بخرید فقط سود وارد کننده هارو بیشتر کردید و خودتون ضرر کردید