تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد؛ اما این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا علیرغم طراحی نازیبا و غیر جذاب، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهای بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد اما این ماشین همواره از طراحی ضعیف بیرونی و داخلی رنج میبرد. به همین دلیل پس از گذشت چند سال از حضور تیبا در بازار و بازخورد مناسب خریداران، سایپا تصمیم گرفت آنرا دستخوش بهسازی و فیسلیفتی کلی کند. بدین ترتیب نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ تیبا یا به گفتهٔ سایپا، خودرویی جدید (!) در اسفند ۱۳۹۲ با نام اولیهٔ ۲۳۲ معرفی و سپس نام ساینا بر آن نهاده شد. ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آنرا نسل جدید تیبا میدانست! درهرحال سال گذشته این خودرو که میتوان آنرا پرچمدار سایپا دانست به بازار آمد و حال قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی به ساینا داشته و آنرا بررسی نماییم.
طراحی بیرونی ساینا
طراحی ساینا بهطور کامل در داخل کشور و توسط طراحان مرکز مهندسی سایپا صورت گرفته است. سایپا در ساینا بهطور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آنرا بروزتر و جذابتر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغهای جلو هم شکلی کشیده پیدا کردهاند که تا حدودی چراغهای جلوی نیسان پولسار را تداعی میکنند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسوس هستند. در سپر جلو شاهد ورودی هوای عضلانی و بزرگی هستیم که هرگز مناسب چنین سدان کوچک نیست. در طرفین سپر نیز دو پروژکتور در قابی فرورفته تعبیه شدهاند که بازهم فرمی ناپخته دارند.
قسمت جانبی ساینا بهجز حذف زهها، تغییر آینهها و تغییر رکاب، هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و کاملاً با یکدیگر یکسان هستند درست مانند نقیصهای که در بخش جانبی دنا هم نسبت به سمند وجود دارد. البته هرچند در ساینا خط فرورفتهٔ روی درهای جلو که در تیبا وجود داشت به جهت عدم تغییر قالب درها هنوز باقی است اما سایپا با زیرکی این خط را در گلگیرها با راهنمای جانبی ادغام کرده و ادامهٔ آنرا حذف کرده است. در این بخش فرم جدید رکابها هم بههیچعنوان با بدنه هماهنگ نبوده و مانند قطعهای اضافه به نظر میرسد درحالیکه میشد با کمی صرف وقت بیشتر این قسمت را بسیار بهتر طراحی کرد. اما بهتازگی سایپا رینگهای آلومینیومی جدیدی را در ساینا بکار گرفته که تأثیر مثبتی در بهبود نمای آن داشتهاند.
در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروها کاملاً مشهود است بهگونهای که فرم چراغها تا حدودی به چراغهای سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان میاندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمیخورد. ساینا هرچند شاید جذابتر و بروزتر از تیبا به نظر برسد اما هیچ هماهنگیای میان فرم تیز طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی که کاملاً مشابه تیبا است به چشم نمیخورد. همچنین نکتۀ عجیبی که در سریهای جدید ساینا به چشم میخورد، نام خودرو است که برخلاف رویۀ معمول بهصورت فارسی روی درِ صندوق چسبانده شده است.
طراحی داخلی سایپا ساینا
شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آنرا کاملاً تغییر داده و از فرم بیروح و کسلکنندهٔ تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی-نقره ای، بسیار بهتر از تیبا شده است. یک نمایشگر کوچک همانند پژو ۲۰۶ در بالای داشبورد تعبیه شده که اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی را نشان میدهد. غربیلک فرمان نیز تغییراتی داشته و خوشدستتر شده است.
همچنین فرم رو دریها هم کاملاً متحول شده که هرچند ارگونومیکتر شده و باز و بسته کردن درها راحتتر صورت میپذیرد اما فرمی شلوغ و بههمریخته داشته و از آن قسمت پارچهای که در تیبا وجود داشت هم خبری نیست. بعلاوه ساینا همچنان تعدادی از قطعات داخلی خود مانند دکمههای شیشهبالابر و چراغهای هشداردهندۀ صفحه آمپر را از پراید قرض گرفته است. بااینوجود در کل ساینا در بخش طراحی داخلی پیشرفت قابلتوجهی نسبت به تیبا داشته است و با تغییراتی در کنسول وسط هماکنون فضای پای بیشتری هم ارائه میکند اما همچنان کاربرد فراوان پلاستیک خشک در آن به چشم میخورد.
تجهیزات خودرو ساینا
سایپا، ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه میکند که دومی تیپ فول بوده و تجهیزات بیشتری دارد. تجهیزاتی که در تیپ پایهٔ ساینا وجود دارد عبارتاند از فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرمکن شیشهٔ عقب، پنجرههای برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغهای جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل درحالیکه در تیپ EX، پنجرههای برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی برقی، سنسور دندهعقب و رینگ آلومینیومی به خودرو اضافه میشوند. در کل با توجه به قیمت و کلاس ساینا خصوصاً در تیپ EX، این سدان سایپا تجهیزات نسبتاً مناسب و قابلقبولی را ارائه میکند.
بیشتر بخوانید: هزینه اجرت و تعمیرات خودرو ساینا
پیشرانه و موتور ساینا
موتور ساینا دقیقاً همان پیشرانهٔ تیبا است که آنهم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجاد شده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سیسی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سیسی حجم دارد. این پیشرانه در سریهای قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما بهتازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آنرا به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده است. در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفاده شده است که هرچند با توجه به حجم ۱.۵ لیتریاش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابلقبول است.
کیفیت سواری ساینا
هنگام نشستن داخل ساینا فرم جدید و قابلقبول داشبورد جلبتوجه میکند و فضای پای جلو نیز کمی بیشتر شده است؛ اما به دلیل تغییر آینههای جانبی و فرم مورب قسمت پایینی آنها، دید آینهها کاهش یافته و کمتر از تیبا است. بااینحال پس از استارت زدن خودرو و شروع حرکت، پیشرانه کشش مناسبی را به نمایش میگذارد و بهخوبی از پس جثهٔ ۱ تنی ساینا برمیآید. این موتور همچنین شتاب قابلقبولی را برای ساینا فراهم میکند بهگونهای که در حدود ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارد. به دلیل قدرت مناسب پیشرانه، هنگام پُر بودن خودرو نیز چندان ضعف قدرت به چشم نمیآید و استفاده از کولر هم موجب افت توان فاحشی نمیشود. همچنین به ادعای سایپا، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا وجود داشت در ساینا برطرف شده است.
ساینا حدود ۵۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالیکه مصرف سوخت ترکیبی آن از سوی سایپا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همچنین سایز رینگهای آن ۱۴ اینچ و لاستیکها ۱۸۵ هستند که نسبت به تیبا افزایش داشته و در کنار وزن بیشتر موجب افزایش پایداری خودرو شدهاند. البته صدای پیشرانه همچنان به داخل اتاق وارد میشود که این وضعیت در سرعتها بالا بدتر شده و کاملاً آزاردهنده خواهد بود؛ اما ترمزهای ساینا هرچند هنوز هم در عقب از نوع کاسهای هستند ولی نسبتاً قدرتمند بوده و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پراید دارند. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و حجم صندوق بار نیز با توجه به کلاس خودرو پذیرفتنی است. در کل تواناییهای حرکتی، پیشرانه و سواری ساینا در این کلاس و رنج قیمت قابلقبول است.
مشخصات فنی ساینا
پیشرانه | ۴ سیلندر ۸ سوپاپ M15 |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی |
قدرت | ۸۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | حدود ۱۲ ثانیه |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۲۱/۱.۶۶/۱.۴۸ متر |
وزن خالص | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۷ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۴۱ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی ۱۸۵ |
نتیجهگیری
چه ساینا را نسل جدید تیبا بدانیم و چه یک فیسلیفت، طبق رویهٔ جهانی باید جایگزین تیبا شده و تولید تیبا متوقف گردد اما این رویه در قاموس خودروسازانی وطنی جایی نداشته و تیبا همچنان در کنار ساینا قدرتمندانه به تولید خود ادامه میدهد؛ اما در مورد ساینا میتوان گفت هرچند سایپا در این خودرو قصد برطرف نمودن ایرادات تیبا را داشته است اما این اقدامات در طراحی بیرونی چندان جالب از آب درنیامده است درحالیکه پیشرانهٔ آن نیز با تیبا یکسان بوده و فقط در بخش داخلی پیشرفت درخور توجهی داشته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تیپ EX ساینا با قیمت ۲۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان (در رنگ سفید) نزدیک به ۳ میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالیکه با این اضافه پرداخت تنها طراحی جدید جلو و عقب، داشبورد جدید و چند بهاصطلاح آپشن سادهٔ بیشتر را به دست میآوردید.
بنابراین ساینا با این قیمت خودروهایی چون سمند SE، سمند LX، پژو ۴۰۵ و تا حدودی رانا را بهعنوان رقیب روبروی خود میبیند که همگی دارای پیشرانههای قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتر هستند و همین امر کار ساینا را در بازار سخت میکند؛ اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی ساینا نسبت به خانوادهٔ سمندها و پژوهای ایرانخودرو، هزینههای نگهداری بسیار کمتر و استهلاک پایینتر نسبت به رقبای مذکور است که این عامل مهم موجب میشود بسیاری از افراد مجاب به خرید ساینا گردند. همچنین ابعاد کوچکتر ساینا نیز آنرا به گزینهٔ مناسبتری برای ترددهای شهری تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، طبق گزارشات قرار است بهزودی نسخههای هاچبک و اتوماتیک ساینا نیز تولید شوند. اما بااینحال اگر ساینا بهعنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت عرضه میشد، شاید بهتر میتوانستیم آنرا قبول کنیم تا حالا که بهعنوان خودرویی جدید و در سطح قیمتی بالاتر از تیبا به بازار عرضه شده است.
Omid
۱ بهمن ۱۳۹۵انگار یه ماشینی رو از پشت تلفن تعریف کردن چه شکلیه
بعد اون طرف تو سایپا روی کاغذ کشیده
همه جاش شبیه یه ماشینیه ولی زشت تر کج و معوج!
ASTON MARTIN
۱ بهمن ۱۳۹۵خیلی بیشعوریه
تیبا رو متوقف نکردن و اینو با قیمت بیشتری نسبت به تیبا عرضه کردن که هم اون آشغالو با قیمتی پایین تر نسبت به بقیه بفروشن هم این یکی آشغال رو(البته اینبار با قیمت بیشتر)
حقه بازی و دزدیه
و ازونجایی که شرکت ها خصوصی نیستن میفهمیم از کجا آب میخوره
mr.y
۲ بهمن ۱۳۹۵بابا تیبا رو نمی خوان متوقف کنن عیبی نداره دیگه حداقل پرایدو نسازن
مرسی اه
Omid
۱ بهمن ۱۳۹۵انگار از توی سطل زباله ی جلوی کارخونه، از هر ماشینی یه قطعه پیدا کرده باشی و سر هم کنی تا یه ماشین جدید ساخته بشه
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵دقیقا پایه ی صندلی واسه ریو هستش.
بقیه اش هم قطعات تیبا.خود تیبا هم که از ترکیب پراید و یه ماشین ناشناس چینی به وجود اومده.
چه کاردستی جالبی ساختن
كاپيتاليسم
۱ بهمن ۱۳۹۵ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی خواند. صاحبدلی بر او بگذشت و
گفت: تو را مشاهره(حقوق) چند است؟
گفت: هیچ.
گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی دهی؟
گفت: از بهر خدا می خوانم.
گفت: از بهر خدا مخوان.
البته اینها حقوقشون هیچ نیست بلکه میلیاردی هست
mohammadreza
۱ بهمن ۱۳۹۵کلا ماشین یه طرف نوشته ساینا پشت صندوق یه طرف
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵کلی خلاقیت به خرج دادن و احتمالا چند میلیارد تومن خرج طراحی همین نوشته فارسی روی صندوق شده!
شبیه لوگوی روی بسته های پفک یا ویفیره!
ارمان
۱ بهمن ۱۳۹۵متاسف برای خودم که فقط از کشور بزرگم کشور پهناورم خبرای بد میرسه اینم پرچم دارمون اخه همه پرچم دار دارن ما هم پرچم دار داریم
تاسف تاسف و باز هم تاسف برای شهر سازیمون برای خودرو سازیمون برای فرهنگمون برای صنعتمون برای تولیدمون و برای هزارتا چیز دیگه… .
فقط انگلستان
۱ بهمن ۱۳۹۵احساس می کنم یه بچه این ماشین رو طراحی کرده باشه و همینطور احساس می کنم که پیش خودش فکر کرده چه طراحی بهتر از طراحی اسباب بازیام.
Moein
۱ بهمن ۱۳۹۵چیزی ندارم که بگم .همین لاکایی که برا پستای دیگه گذاشتید معرف همه چیزه
فقط انگلستان
۱ بهمن ۱۳۹۵اصلا متوجه نشدم منظورت چیه.
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵انسان های اولیه بهتر از این میتونستن ماشین طراحی کنن و بسازن
power active
۱ بهمن ۱۳۹۵پرچم دار خخخخخخخ به امید ورشکستگی سایپا و ایران خودرو…
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵ما سدان پرچم دار نخوایم باید کیو ببینیم؟
اصلا منظورشون از پرچم دار چی بوده؟ از نظر قدرت و سرعت یا هندلینگ بوده؟!
انقدر عصبانیم که میتونم برم سایپا رو آتیش بزنم!!!
PARKER
۱ بهمن ۱۳۹۵من تا حالا ساینا سوار نشدم.
بدنه ی پراید واقعا ضعیفه. اگر بدنه ی این ماشین نسبت به پراید تقویت شده باشه، 2 تا ایربگ رو جوری درست کرده باشن که الکی نباشه و واقعا کار کنه، خدمات پس از فروش خوبی داشته باشند و مشتری رو برای یک سرویس ساده در به در نکنند (پاسخگویی به مشتری) ، میتونه ماشین خوبی باشه.
قدرت موتورش برای یک خودروی شهری کافی و مناسبه.
مصرف سوختش زیاده. اونم با این همه آلودگی هوای تهران و کلان شهر های دیگه.
چیزی که بیشتر از همه من رو در مورد این ماشین آزار میده ادامه ی تولید پراید و جایگزین نشدن این خودرو با پرایده.
سایپا باید تولید پراید رو متوقف میکرد و این ماشین رو با همون قیمت زیر 25 میلیون به مصرف کننده میرسوند.
این خودروساز ها به فکر مردم نیستند. خودروسازان دولتی در چین چون با پول مردم اداره میشن خودشون رو خدمتگزار و متعهد به مردم میدونند. حتی بیشتر از خصوصی ها.
فرامرز
۱ بهمن ۱۳۹۵متاسفانه این کلکی هست که فرغون سازها از قدیم به کار میگرفتن تا نسل جدید و حتی فیس لیفت رو با قیمت خیلی بالاتر بفروشن. وقتی پارس اومد بجای اینکه جایگزین ۴۰۵ بشه شد یه خودروی مثلاْ لوکس و ۳۰ درصد گرونتر از ۴۰۵ فروخته میشد. متاسفانه مردم هم استقبال خوبی کردن و خیلی راحت پولشون رو تو جیب فرغون ساز ریختن و این بدعت پایه گذاری شد.
PARKER
۱ بهمن ۱۳۹۵.
بدترین مثالی که از این کار سراغ دارم قضیه ی داچیا لوگان و رنو سیمبل هست.
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵این امکانات دست کشور دیگه.ای بود باز هم وضعشون این بود؟؟؟
الف.ی
۱ بهمن ۱۳۹۵خوبه دیگه.چه کشوری هستیم که پرچمدار یکی از کارخانه هاش اینه.آخه 78 اسب بخار با مصرف 7 لیتر؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
مرسدس موتور 580 اسبی میزنه با 8لیتر.ما نمی خواهیم که سایپا در حد بنز باشه ولی از شون میخوایم که کاری نکنن که مردم بگن ای کاش به جای این شتر و گاری سوار می شدیم.
فرامرز
۱ بهمن ۱۳۹۵گلف من موتورش طراحی دهه ۹۰ میلادی هست و اولین بار تو آئودی آ۴ چند نسل قبل استفاده شده. موتور ۱۶۰۰ و ۸ سوپاپ که ۱۰۲ اسب بخار قدرت تولید میکنه و مصرف ترکیبی اعلامیش ۷.۱ لیتر هست. حالا ببین ما چقدر عقب هستیم.
امیر
۱ بهمن ۱۳۹۵مقالات مربوط به ایران فقط جمعه ها روی سایت قرار میگیره ؟؟
efv فکر کنم باشه تو متن ef ذکر شده
به بخشم زده تیبا همچنان پرقدرت در کنا ر تیبا تولید میشه باید دومی ساینا باشه درسته ؟؟
بی نهایت سپاس واسه وقتی که میزارید
خودرو سازی هم که دیگه تکرار مکررات !!
nima
۱ بهمن ۱۳۹۵من واقعا فکر نمیکردم ماشینی بدقواره تر از تیبا وجود داشته باشه تا وقتی که یه ساینا سفید تو خیابون دیدم!!!!فاجعه ست!!!سپر و چراغ جلوش انگار مال یه خودروی با ابعاد بزرگتر بوده و به زور روی این نصب کردند!بدون اعراق صندوق عقبش رو هم انگار زیر پرس له شده!
واقعا پراید حداقل از لحاظ ظاهر بسیار بالاتر از اینه.حداقل تناسب و یکپارچه گی داره
قیمتش هم خیلی بالاست.واقعا سمند se و پژو ۴۰۵ انتخاب های بسیار بسیار بهتری هستند نسبت به این!!!
نمیخوام حرف غیر کارشناسانه بزنم اما از ظاهرش کاملا مشخصه که ایکنی بسیار پایینی هم داره
واقعا ایرانخودرو با اینکه خودش هم خودروهای داغونی تولید میکنه ولی حداقل از سایپا بهتر عمل میکنه تو طراحی.
nima
۱ بهمن ۱۳۹۵ایمنی منظورم بود اشتباه نوشتم ایکنی!!!
Davood
۱ بهمن ۱۳۹۵من نمیدونم یه عده چه جوری پراید رو ول میکنند میان تیبا سوارمیشند پراید با اون طراحی زیبا و هماهنگ بدنه سگش می ارزه به تیبا وساینا . یعنی من تیبا را میبینم حالم بهم میخوره یه عده نمیدونم چطوری روشون میشه سوارش میشند واقعا من خجالت میکشم سوارش بشم.
حسین
۱ بهمن ۱۳۹۵متاسفم واقعا
الحمدولله تا الان کلاه سرم نرفته و آشغال نخریدم
تا5 سال دگ هم شده نمیخرم ماشین تا یه ماشین لااقل ارزش پول زحمت دار بخرم
ahmad
۱ بهمن ۱۳۹۵احسنت!
آدم ماشین نداشته باشه خیلی خیلی بهتر از اینه که این آت و آشغالا و لگن هارو سوار شه…
احسان(احسان سابق)
۱ بهمن ۱۳۹۵پرچم دار…
حسين
۱ بهمن ۱۳۹۵به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم ….
بعد میگن چرا مردم ماشین چینی میخرن ، بابا بخدا ماشینهای چینی هیچی نداشته باشند حد اقل قیافه رو دارن ، آخه این آشغالا چیه !؟؟؟؟؟
reza-a
۱ بهمن ۱۳۹۵با نگاه کردن به این ماشین به بدبخت بودنمون حد اقل تو ماشین پی میبرم
علی
۱ بهمن ۱۳۹۵واقعا این مسولان سایپا کدوم بخش بازار هدف قرار دادن…آخه مدیر آخه کارشناس محترم سایپا اومدی تو بازار ما که بخشبندی فقط بر اساس قیمت نه کلاس ماشینی رو ارائه کردی که هم رقیباش مثل ۴۰۵ قدیمی و سمند و رانا هستند و قدرت و بیشتر و جادارترند، هیچ مزیتی برتر و بالاتر نداره حتی قیمتش نقطه آسیب پذیری شه…واقعا چرا اینا عقلانی کار نمی کنند. شما همون پراید بساز قربونت ….الان این نسبت به پراید چی اضافه داره طرف نزدیک هشت تومن اضافه بده روش…موتور همون…کیسه هوا همون….ترمز همون….فرمون همون…دوتا آینه برقی و شیشه عقب برقی اضافه داره قیافه اشم داغون تر از پراید!!!! هشت تومن م گرون تره واقعا اینا عقل دارند؟!!!!تنها در صورتی که هاچبکش و اتومات بدن زیر۳۰ میشه به عنوان ماشین دو شهری بهش فک کرد و گرنه هرچی اینو سوار شه باید بهش شک کرد
جعفر
۱ بهمن ۱۳۹۵میشه بجای غرغرای همیشگی و الکی و بجای بررسی اعدادو ارقام از روی کاغذ،4نفر که ماشین استفاده و بررسی کردن از نزدیک نظر بدن؟همه ما مثل شما بودجه خرید وارداتی هارو نداریم.اخرش بودجمون به همین 27-28 برسه و علاقه ای هم به خودروهای کارکرده نداریم.بزارین 4تا ادم از قشر ضعیف تر جامعه بتونن استفاده کنن از نظرات
نویدی
۱ بهمن ۱۳۹۵من تیبای یکی از اقوام رو روندم…صدای موتورش بیش از حد داخل اتاق میاد،تعادلش سر پیچ ضعیفه(در حد پراید)،ورق بدنه از پژو ۴۰۵ ضعیفتره درنتیجه ایمنی ضعیفی داره،شتابگیریش از پژو ۴۰۵ ضعیفتره،داشبوردش خیلی خشکه…به نظر من بیشتر از ۲۵-۲۶ تومن نمی ارزه.
احتمالا ساینا هم همین وضعیت رو داره.
تندر۹۰ کارکرده مدل۸۹-۹۰ گزینه بسیار بهتریه.
جعفر
۱ بهمن ۱۳۹۵دمت گرم داداش امیدوارم بقیه هم بجای غرغر نظرات مفید بدن ولی متاسفانه بعضیا انگار فقط میخوان سخنرانی کننو بگن خیلی حالیشونه.ممنون از شما
ارمان
۱ بهمن ۱۳۹۵جعفر عزیز با بودجه ای که گفتید خیلی دستتون باز نیست اما به نظر من اگه 28 ملیون داری 2 یا 3 تومن روش بزار یه سمندef7 بگیر لا اقل از فضای داخلی بزرگتر و موتور خیلی بهتری بهرهمند میشی ضمن اینکه مصرفش اندازه همین ماشینه به شما 113 اسب بخار میده که تفاوت قدرت قابل توجهی با ساینا داره تنها امتیاز مثبت ساینا نسبت به ef7 که( من پیشناهاد میدم ) نگهداری و تعمیر ارزانتره (که حتما باهاش دستو پنجه نرم میکنید) که البته خیلی قابل توجه نیست
امیدوارم کمک کرده باشم.
mora66
۱ بهمن ۱۳۹۵چند روز پیش یکیشو دیدم که پشتش با فارسی نوشته بود “ساینا”
یعنی غیرقابل باور بود برام کارخونه بخواد همچین کاری رو بکنه!!!
علی
۱ بهمن ۱۳۹۵من تا الان نمیدونستم تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی جزء آپشن های یک خودرو محسوب میشه
فرزاد لاکچری
۱ بهمن ۱۳۹۵سدان پرچم دار
یعنی پوکیدم با این جمله
احمد باقری
۱ بهمن ۱۳۹۵این که باز هم همونه.
MjM
۱ بهمن ۱۳۹۵به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…
امیر
۱ بهمن ۱۳۹۵گفتم غم تو دارم -گفتا ترمزش ABS و EBDداره
گفتم که ماه من شو- گفتاقدرت آنرا به 87 اسب بخار بالا بردیم
گفتم ز مهرورزان رسم وفا بیاموز-گفتا ایموبلایزر هم داره
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد-گفتا0 تا 100 تو12 ثانیه پر میکنه
Mostafa
۱ بهمن ۱۳۹۵اون قسمت حرارت گیر موتور رو نگاه کنید. انگار با چکش فرمش دادن!
پارسا فرهيخته
۱ بهمن ۱۳۹۵تا سمند هست کی اینو میخره….
Omid
۱ بهمن ۱۳۹۵وقتی میام اینجا و نظرات رو میخونم یه کم امیدوار میشم که هنوزم کسایی هستن که واقعا “عشق ماشین” هستن.
همه ی ما این آشغال ها رو قبول نداریم. ولی کاری هم نمی تونیم انجام بدیم کار از کمپین زدن و اعتراض هم گذشته هیچ چیزی روی این خودروسازا (آشغال ساز) اثر نداره.
بیشتر از هرچیزی از این ناراحتم که این دو شرکت بیشترین بودجه رو می تونن دریافت کنن. این همه امکانات و تجهیزات برای تولید خودرو دارن. اما….. هنوز عقب مونده هستن!
آخه شما که دارین ماشین می سازین یه کم قشنگ تر بسازین. این همه دانشجوی طراحی صنعتی و هنر و… اینهمه افراد داوطلبانه طرح هاشون رو میفرستن و جواب نمی گیرن…
تا کی میخواین خواهر زاده و برادر زاده های بی استعداد خودتون رو بیارین استخدام کنید و افراد با استعداد ها و ایده پرداز ها رو توی خودتون راه ندین…
H.taaj
۱ بهمن ۱۳۹۵این هزینه های نگه داری پایین که میگه چرت و پرته خود تیبا خیلی از قطعاتش گرونه و برابری میکنه با سمند و پژو حتی اگه شرو کرد به خراب شدنای مسخره دیگه درست بشو نیست و باید کل قطعه هاشو عوض کنی تا تازه بشه ماشین، خودم چند وقت پیش فقط 250 هزار تومن دادم جا صفحه کلاچ تیبا و با تعویض گردگیر پلوس و صفحه کلاچ تیبا حدود پونصد هزار تومن پیاده شدم
ناشناس
۱ بهمن ۱۳۹۵افسوس، اینقدر این ماشین بچه گانه هستش که نگو ،از نزدیک ببینید مثل اسباب بازی هستش ،حیف جوونی ما توی مملکت خرابه شده با فرغون سازان تموم میشه ، پرچم دار زشتترین ماشین ایران، تیبا کم بود اینم بهش اضافه شد خجالت هم نمیکشنن،