تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونههای آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه میدانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپاییها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»
تیبا اندازهای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار میرفت همه این تیپها در مشخصات فنی خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.
المانهای طراحی تیبا چندان چشمنواز نیستند و میگویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفتهاند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از اینها هم میشد آن را طراحی کرد اما …
ورود به کابین . . .
حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلیهای ریو را دیدهاند! رودریها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمیتوان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.
جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)
نمای ۳۶۰ درجهای کابین تیبا
شروع حرکت . . .
با اینکه خیلیها معتقدند پیشرانههای ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپاییها به شدت با این موضوع مخالفند! آنها میگویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسببخاری خود در حدود ۱۸ اسببخار کمتر از ریو قدرت دارد.
با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیهای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.
وقتی خودرو شروع به حرکت میکند و دور میگیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز میشود بگونهای که تغییر لاینهای سریع را امکانپذیر میکند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهتها در سرعتهای بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.
برای شتابگیریهای ناگهانی تنها میتوان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیهای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجهبندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز میشود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمیخورد و بعد از آن به قولی « کاتآف » میکند.
جزئیات دیگر . . .
تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکسالعمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری میکند که باید بیشتر از اینها مراقب باشید. البته به نظر میرسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسهای به دیسکی تغییر میکردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر میشد.
آنگونه که سایپاییها میگویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک میکند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت زمانهای طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)
صندوق بار تیبا با توقعات خانوادههای ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینههای کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینههای پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمیکند.
جمع بندی . . .
تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیشبینی میشد، حرفهای زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید میرود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمیتوان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک میکشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیلهای کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.
یادآوری میکنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجانانگیز با مانورهای عالی نیست (البته میدانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمیزنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهتهای ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو میشود و اگر در سرعتهای بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!
سایر امکانات تیبا را میتوان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.
# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمیبایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچوجه مناسب خانوادههای ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیهای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آنها صحبت میشد.
# بسیاری از گفتهها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفتهنامه « دنیای خودرو » گردآوری شدهاست.
# عکس ۳۶۰ درجهای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.
# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمیتوان – به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.
رضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳من تیبا داشتم هی گفتن این چیه ریخت نداره و …فروختم 17تومن و پراید و بعد سمند و بعد پزو خریدم واقعا پشیمونم چرا فروختمش الان شده25تومن ولی دنبال رنک ابی کاربنی هستم که بخرم اون ماشین های سمند و پزو ماله پدر بزرگ هاس دیگه خجالت میکشم ماشینی سوار شم که بابابزرگم سوار میشد میرم تیبا بخرم سپر پشتشم عوض می کنم خوشگل شه بهترین قیمت بالاترین مدل تو بازار فقط تیبا ست نکنه میخواین40میلیون بدین ال 90که یه روزی 2تومن از تیبا گرونتر بود و بخاطر تحریم پول الکی باید بدین سمند برا جاده خوبه پرایدم خدا رحمتش کنه پس تیبا یکی از بهترین گزینه هاس
turentoooo
۱۱ آبان ۱۳۹۳من فقط چراغ جلوی 405وسمندرا با 1000000000000000000000000000000تا تیبا عوض نمی کنم آبروی ما ایرانیا با این ماشین رفته حالا خدایا شکر که تاکسی نشد
امیر محمد
۶ آذر ۱۳۹۳تاکسی هم شده
کیوان
۱۳ اسفند ۱۳۹۳عزیزم تو هیچوقت تیبا رو نروندی نمیدونی چیه سمند که عالیه ولی من مه شکن های تیبا رو با هزار تا 405 عوض نمیکنم ماشین ندیده اگه میگی تیبا ماشین خوبی نیست خب بیا دروگ کنیم ببینیم کدوم یهتره
ایرانی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ماشینا فرانسوی کلا آشغاله
طراحی مزخرف
بدنه ضعیف
کیفیت افتضاح
پرمصرف
…
حیف پول که برای آشغالای فرانسوی خرج شه
یه سفر برین آمریکا و کانادا می بینید اونجا از آشغالای فرانسوی خبری نیست …..
فرزاد
۷ آذر ۱۳۹۳من و شما باید قبول کنیم که توی ایران زندگی میکنیم نه توی آمریکا، اگه به قول شما همین ماشینهای آشغال فرانسوی مثل 405 وارد ایران نمیشد صنعت خودرو کشورمون فلج میشد. چون خودروهای سمند، پارس، روآ و سورن رو بر روی پلتفرم 405 طراحی کردن و ساخته اند، در مورد 206 هم همینطور، در 206 اس دی و رانا هم از پلتفرم 206 استفاده شده. حال شما فکر کنید اگه خودرو فرانسوی وارد کشورمون نمیشدن و اونارو توی ایران نداشتیم من و شما الانم همون پیکان جوانان رو هر سال رنگ میکردیم و سوار میشدیم!
sarlak
۹ آذر ۱۳۹۳یعنی الان که عرب ها آشغالا فرانسوی مثل 405 و 206 رو تولید نکردن دارن سوار پیکان جوانان می شن !!!؟
تا وقتی افرادی امثال شما طرفداری آشغالای از رده خارج فرانسوی مثل 405 و 206 رو می کنن متاسفانه باید تا ابد دهر شاهد مونتاژ چنین آشغلایی اونهم فرانسوی باشیم چون به قول شما اینجا ایرانه و باز از صحبت شما اینطور تعبیر میشه لیاقت ایرانی ها اینه که آشغالا فرانسوی سوار شن !!
فراموش نکنید که قبل از اینکه پای آشغالای فرانسوی به ایران باز شود در ایران اختصاصا و انحصارا مدل خاصی از بیوک شورولت و کادیلاک تولید میشد و همون پیکان جوانان انگلیسی سگش میارزید به ژیان مهاری و پژو 504
ایمان
۱۴ دی ۱۳۹۳ببین دوست عزیز اگه بخواییم درست قضاوت کنیم فرانسه کشور صنعتیی هستش اینجوری بگم واست که بوگاتی فرانسوی هستش
حالا بریم سر اصل مطلب اولا من تازه تیبا گرفتم از نمایندگی ماشین بدی نیستش ولی خوبم نیست اول نشستم توش گفتم عجب لگنی خریدم چون سوار ماشینای خوب بودم مگان داشتیم ال 90 داشتیم پژو داشتیم تا دلت بخواد پژو 2000 ها رو خدا بیامرزتش پاترولم داشتیم با موتور تراکتور ولی صادقانه بخوام جواب بدم ال 90 و مگان از همه ماشینا بهترن توی تولیدات داخلی تازه اونم کامل داخلی نیستش بغیر از پژو 2000 کلا تیبا خوبه نمیشه گفت اشغاله ولی نمیشه گفت اوووووف عادت میکنی ولی الان هی داره بهتر میشه گیربکسش گیر داشت ولی نرم شد ماشین نفس نداشت ولی الان داره خوب راه میره قیافه پشتش چنگی به دل نمیزنه ولی باز اینم سلیقه ایه یه چیزیرو فهمیدم که این ماشین خیلیم من دراوری نیستش موتورش که دادن به المان واسشون با چس مثقال پول طراحی شده ولی بعد 1000 تا راه رفتن ماشین خوبی میشه نگران نباشید ازین اوضاع بی ریخت سعی کنید لذت ببرید نه اینکه اعصاب خودتون رو خورد کنید
محمد
۷ شهریور ۱۳۹۴عزیزم از کجا دراوردی بوگاتی فرانسویه؟ بوگاتی تحت مدیریت شرکت فولکس آلمانه
تیبا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درباره تیبا باید بگم ماشین خوبیه
قابل قیاس با پراید نیست و اگه از 206 بهتر نباشه کمتر هم نیست
• ظاهرش خوبه
• موتور خوب با صدای کم
• شتاب قابل قبول
• فرمان خوب
• ترمز خوب
• صندلی های راحت
• کولر خوب بدون اینکه تاثیری در عملکرد موتور داشته باشه (برخلاف پراید)
• چراغ های مه شکن جلو و عقب
• فضای داخل کابین خوب حتی برای سرنشینان عقب برخلاف 206 که هرکی عقب بشینه پاهاش تو حلقشه
• فضای صندوق خوب
• کمک فنرهای خوب – برخلاف پراید که تو دست اندازها افتضاحه تیبا فوق العاده است
• دنده خیلی خوب و نرمه – دوستانی که از سفتی دنده شکایت دارند باید کابل کلاژ را رگلاژ کنند
• مصرف کم
• هزینه نگهداری کم
آن دسته از دوستانی که به دنبال کیفیت و ایمنی و امکانات و شتاب آنچنانی هستند باید دور تولیدات داخلی را خط بکشند و سرکیسه را شل کنند و با حداقل 100 میلیون هزینه به سراغ خودروهای خارجی چون کیا و هیوندای و تویوتا و ام جی بروند
iranmanesh
۲۴ خرداد ۱۳۹۳با سلام من خودروی تیبا دارم ازش رازیم .ولی چند ایراد داره که براتون مینویسم 1- قطعات بدنه ویدکی کمیاب و گران است .که یکی از مکانیکها میگفت بدرد نمی خوره با اینکه خودرو ایرانیه ولی لوازمش گیر نمیاید. 2- درب موتور بیشتر انها ایراد دارد باعث میشود . بنحوی که وقتی درب ان را برمیداریم بجای اینکه کمپرس به بیرون باشد به داخل مکش میکند و باعث با رفتن حرارت موتور میشود .بیشتر درب سوپاپهای توی بازار و سایپا یدک همین ایراد را دارند و تا حالا رفع ایراد هم نشده 3- صدای فن کولر داخل در دور بالا بسیار زیاد است .
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۳اونی که میگه ماشینای فرانسوی آشغاله تقصیر نداره چون وقتی که چشم باز کرده 405 دیده هنورم داره میبینه اونم نه با کیفیت اصلی بلکه 405 ایرانیزه شده . ماشینای فرانسوی آشغالن چون تو ایران به شکل آشغال به اسم فرانسوی دارن میندازن به مردم .
babak
۱۵ مرداد ۱۳۹۳من تو فرانسه بودم خود مردم فرانسه هم ماشیناشونو قبول ندارند فرانسه پر هست از ماشینهای آلمانی ، فرانسوی ها سیتروئن را خیلی بیشتر از رنو قبول دارن کلا شرکت رنو و محصولاتش در فرانسه زیاد خواهان نداره
vahid
۱۳ تیر ۱۳۹۳ماشینای فرانسوی آشغالند چون کیفیت و ایمنی ندارند
به همین دلیل در اکثر نقاط دنیا نه طرفدار دارند نه اجازه ورود
جز خود فرانسه کشورهای گداگشنه اروپا شرقی خاورمیانه و از همه مهمتر ایران
اگر مرزهای ایران بروی آشغالای فرانسوی بسته شود، پژو و رنو فرانسه درجا ورشکست خواهد شد
حالا به این نکته توجه کن که
آشغالای فرانسوی تو ایران مونتاژ بشوند ببینید چی از آب در میاد
اونایی که از آشغالای فرانسوی طرفداری می کنند تقصیر ندارند تا چشم باز کرده ماشین فرانسوی دیده ماشین خواسته بخره فرانسوی گرفته و خلاصه تصورش اینه که ماشین فرانسوی آخرشه البته تقصیری نداره چون تو ایران برای فروش آشغالای فرانسوی حسابی تبلیغ میشه
به امید روزی که از شر استعمارگران و جهانخواران بزرگ فرانسه انگلیس و روسیه راحت شویم
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۳اگر دو ریال سواد خودرویی داشتی باید میدونستی همین 405 که تو ایران دارن به شما در واقع میندازن زمان تولیدش در فرانسه خودروی سال اروپا شده در مبارزه با تمام بزرگان خودروسازی اروپا مثل بنز ، بی ام و ، یا خودروسازای دیگه حتی نسل بعد از اون یعنی 406 هم یک خودروی رویایی در زمان خودش بود .
sarlak
۹ آذر ۱۳۹۳زمان خودش! همون زمان هم یه آشغال به معنا واقعی بوده
اونوقت
تکنولوژی پکیده و عقب افتاده و استعماری فرانسه رو با بنز و بی ام و مقایسه می کنی !!!؟
یو احیانا کارمند ایران خودرو نیستی !؟
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۳درست متوجه نشدی من گفتم 405 حال حاضر که ایران خودرو داره تولید میکنه در واقع فقط اسمش 405 هست و اونو داره به مردم غالب میکنه پس باید میفهمیدی که من کارمند ایران خودرو نیستم .
sarlak
۲۸ آذر ۱۳۹۳آره محمد خان مطمئن شدم نه تنها کارمند ایرانخودرو نیستی بلکه دو ریال سواد خودرویی نداری
چون 405 که همین الان تو ایران تولید میشه کیفیت و امکاناتش یه سروگردن از 405 فرانسوی زمان خودش بیشتره
Vantage S
۱۴ آذر ۱۳۹۳سلام
دوست عزیز اون 405 که خودروی سال اروپا شد موتورش 1800 نبود و کلی با 405 ما فرق داشت. قبول دارم 405 از نظر هندلیک خوبه ولی سرسیلندر موتور 1800 ایراد.
محمد
۲۹ آذر ۱۳۹۳بحث کردن با شما آقای سرلک مثل آب در هاون کوبیدن بی نتیجس . شما درست میگی !
لاله
۱۵ تیر ۱۳۹۳سلام دوستان ..من میخواستم تیبا بگیرم ولی بهم گفتن خوب نیست واسه خارج شهر چون کارم یه جوریه که هفته ای 1 بار باید به خارج شهر برم حالا نمیدونم چی کار کنم ..حالا ازشما میخوام که راهنماییم کنید سمند دست دو بگیرم یا تیبا؟؟؟؟؟
عابدین
۲۹ مرداد ۱۳۹۳سلام دوست عزیز
به نظر من تیبا بخر سمند ماشینی که دو سال تو جاده ازش استفاده کنی خودشو میندازه استهلاکشم بالاست +مصرف سوختش موقع فروشم اذیت میشی
سینا
۱۲ آبان ۱۳۹۳آقایی که مگی سمند خودشو میندازه این اطلاعاتو از کجات آوردی پدر بنده 3 سال تمام هست سمند EF7داره خدارو شکر هیچ جاش مشکل پیدا نکرده یک سانت ماشین خودشو ول نکرده شتابش هم از آشغال هایی مثل 405 تیبا زشت بهتره خخ ………………………..
یه پسر
۱۴ آبان ۱۳۹۳به استفاده از ماشین ربط پیدا می کنه
من دوستم باباش سرهنگ بازنشسته اس سمندش مدل 83 اما از صفر کیلومتر سر پا تره
رفیقم می گه باباش گفته هر ماشینی عشقته بگو من بگیرم برات دست به این سمند نزن
از بس خونگی دوس داشتنی مونده لامصب
تیبا هم ماشین خوبی اما قیمت 25 تومنی اصلا براش مناسب نیس با توجه به اینکه خیلی ها مث خود من معتقدن ماشین بی تناسب و ببخشید زشتی هم هست
حامد
۱۹ آبان ۱۳۹۳من یکساله تیبا دارم و تقریبا یکروز در میان بخاطر کارم تو جاده و شهرم. روزانه حدود 300- 400 کیلومتر راه میرم تا الان هیچ مشکلی باهاش نداشتم عالیه هم مصرف سوخت پایینی داره / هم خیلی نرم و راحته/ هم پرشتابه و اینکه اگر هم ایراداتی داره باید گفت خیلی هاش قابل رفعه و مهمتر اینکه عمده ماشینهای قیمت بالاتر از تیبا هم ایراداتی دارن پس بهتره به تیبا با این قیمت کمش اینقدر ایراد نگیریم و یکمی منطقی باشیم.
مثلا بد جارفتن دنده و صدای زوزه گیربکس بعد از دو سه هزار کیلومتر کم میشه و تازه با تعویض واسکازین با نوع خارجیش تا 40 درصد صدا کمتر میشه. در کنارش میشه از نمد کاپوت هم برای حفاظت موتور و کم کردن صدا استفاده کرد.
برای حفظ تعادل و نرم تر شدن ماشین حتما رینگ 14 اینچی و لاستیک 14/65/185 بندازید که خیلی زیاد تاثیر داره.
شک نکنید در این رنج قیمت یا حتی بالاتر هیچ خودرویی به گرد تیبا هم نخواید رسید. من با تیبا بدون اینکه کنترل ماشین ماشین سخت بشه یا لرزش داشته باشه براحتی 200 رو هم زدم و بارها هم بخاطر همین کار جریمه شدم، حتی یبار میخواستن ماشینو بخوابونن!
داستان این ماشین دقیقا عین داستان L90 هست که ابتدا همه میگفتن چقدر زشته چقدر بیخود اما حالا همه دنبال خریدنش هستن.
vahid
۱۵ تیر ۱۳۹۳چون هفته ای یکبار به خارج شهر می روید به نظر من بهتره دور ماشین دست دوم رو خط بکشید
و ترجیحا از ماشین نو استفاده کنی و سمند صفر بگیری
و باز به نظر من یه تیبا صفر به مراتب از یه سمند دست دوم بهتره
تیبا برای توی شهر با توجه به قیمتش ماشین خیلی خوبیه و برای جاده عمل کردش قابل قبوله
جوادآقادربست
۲۰ تیر ۱۳۹۳موعلیکوم. داداش، کی میگه تیبا بده؟ ازمن شوفرتاکسی که 30سال رانندگی کردم بپرس. تیبا هم کم مصرفه هم جاداره هم نرمه هم کولرداره. دوماه پیش یک باک بنزین زدم لامصب مگه تموم میشه؟ فرمونشم که باهاش حال می کنم. تاکسی که داشتم لامصب هرروز 40لیترخوراکش بود اما این حیوونکی نه ، درسته که فقط باهاش هفته ای یک بار میریم خونه باجناقم و دیگه میزارمش توی گاراج اما خداییش کم مصرفه. سرعتشم که نگو دیگه، پارو میزارم روی گاز حیوونکی میره تا هشتادتا و نودتا آخ نمیگه، یادش بخیر یک تاکسی پیکان مدل59چراغ بنزی داشتم بهش می گفتم توسن ، لامصب تک بود، افتابگیر بنفش انداخته بودم، قالپاق آریایی داشت مثل رخش، بوق بنزی خفن، صندلیا قرمز، یک پنکه کوچولو کنج ستون، سراگزوزی استیل که یه زنجیر آویزون کرده بودم دخترکش، یادش بخیر فقط دربستی می زدم. الآن دیگه چندسالیه بازنشستم و پارسال یک تیبا خریدم وقعا محشره.من که پشت این ماشین جدیدا ننشستم اما فکرکنم ازاین زانتیا و تیوتا و مزدا و هایوندا بهترباشه. جمال هرچی تیباسوار و عشقست. مرده مرام همه بامعرفتا. جوادآقادربست.
احسان
۱۵ مرداد ۱۳۹۳کسی که از پیکان و پراید بره رو تیبا بایدم انقدر تعریف و تمجید کنه.من یه چندماهی تیبا داشتم و الان به اون روزا فکر میکنم از خودم خجالت میکشم.در حال حاظر هم یه 206 کارکرده مدل 88 دارم تیبای زشتو رد کردم اینو گرفتم خیلی هم خدا رو شکر میکنم
mohsen
۱۷ مرداد ۱۳۹۳مبارکت باشه
ولی این نظر شماست و بهتره مردم رو اینقدر احمق فرض نکنید
شاید کسی پیکان داشته باشه ولی تو دوست و آشنا و فامیل سوار ماشین های دیگه شده
و در سیستم تاکسی رانی (تاکسی ، مسافرکش ها ، آژانس ها) از انواع و اقسام خودروها استفاده می شود
پس هر کسی به نوبه خودش انواع و اقسام خودروها رو سوار شده و می تواند قیاس کند
محمدرضا
۱۵ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
شاید بگید از لحاظ موتور و غیره خوبه ولی واقعا ماشین بدرد نخوریه از لحاظ طراحی
چند مدت پیش داخل شیراز یک موتوری پیچید جلوی تیبا اونم زد ترمز شاید باور نکنید ولی ماشین مثل موتور سیکلت کله کرد از عقب بلند شد تا حالا همچین چیزی ندیده بودم :D
mohsen
۱۷ مرداد ۱۳۹۳شما احتمالا فیلم هندی زیاد دیدی
reza
۱۶ مرداد ۱۳۹۳کدوم ماشین سایپا خوب بوده که این دومیش باشه
من سوارش شدم
اگه کسی چشماتو ببنده و سوارت کنه فکر می کنی تو پراید نشستی
mohsen
۱۷ مرداد ۱۳۹۳ها ها تیبا کجا پراید کجا تابلو تیبا سوار نشدی
کدوم ماشین سایپا خوب بوده که این دومیش باشه!!!!!؟
مگان ماکسیما تیانا قشقایی
http://www.saipacorp.com/Portal/Home
من
۱۷ مرداد ۱۳۹۳تیبا تلفیقی از ریو و پراید هست که هردو این خودرو ها از رده خارج. نیبا فقط تو کشورهای عقب افتاده میتونه جایی داشته باسه
احمد
۱۷ مرداد ۱۳۹۳تیبا یه آشغال واقعیه که سایپا تولید میکنه
یک ساله خودرو رو تحویل گرفتم
قسمتی از بدنه رنگش با بقیه جاها فرق داره
داخل شیشه پر از خطه
ساعت کار نمیکنه
داخل ماشین با کوچکترین بارندگی پر آب میشه
استارت باطری قفل مرکزی کمک فنرها سیستم ترمز همه با اشکال و غیر مطمئن کار میکنه
دربهای عقب رگلاژ نمیشه و خیلی مشکلات دیگه
جالبتر اینکه نمایندگی مرکزی شماره 1و2سایپا هم رفتم فقط استارت و شیشه بالابر عوض شده اونم با منت
خریدن همچین ماشینی ظلم به خودتونه
خدا لعنت کنه اونی که این ماشینو ساخته
آیا مدیر سایپا حاضره یک روز سوار همچین ماشینی بشه؟؟
mohsen
۱۹ مرداد ۱۳۹۳اگه دست دوم گرفتی که هیچ
ولی اگه صفر گرفتی موقع تحویل باید دقت می کردی و اگه ایرادی بود از تحویل خودداری می کردی
رنگ خودرو صفر سه سال گارانتی دارد
خودرو صفر از لحاظ آب بندی (نفوذ باران) به داخل صندوق و اطاق ها مشکلی ندارد و جزو موارد نادره که در این مورد مشکلی پیش بیاد
اتفاقا تیبا با یک استارت براحتی روشن می شود
از لحاظ کمک فنر دست کمی از 206 ندارد
در اینکه تیبا یه آشغال واقعیه شکی نیست ولی از خودروهای آشغالتری چون 206 و 405 و … بهتره
مدیر سایپا که هیچ حتی سایر مدیران که روزی آه در بساط نداشتن امروزه کمتر از بنزو بی ام و سوار نمیشوند
هه هه شما هم توقعاتی داریا
مطالبی هم که درباره تیبا نوشتی اغراق آمیزه
بهنام
۲۱ مرداد ۱۳۹۳با درود کدوم کورس تیبا از ماشینهای دیگه کمتره؟
سلام
۲۱ مرداد ۱۳۹۳یه تیبا آبی کاربنی خوشکل مدل 91 دارم در کل یه ماشین متوسطه و در مجموع نسبت به قیمت خودروهای بازار بدک نیست. راستش خیلی اهل سرعت های بالا نیستم و 120-130 راضی ام میکنه
میلاد
۲۷ مرداد ۱۳۹۳با سلام اگر کسی ایرادی میبینه در مورد ماشین های سایپا خصوصا تیبا بره سایت سایپا کاشان نظراتشو بزاره در مورد محصول تیبا و همچنین در مورد موتور و گیربکس هم در سایت شرکت مگاموتور قسمت نظرات مشتری میتونید نظر بدید اینجا هی فحش به سایپا دادن وداد و فریاد زدن هیچ سودی ندارد دوستان گرامی
سعید
۱۰ آبان ۱۳۹۴حق با شماست، باید شرکت معایب موتورو بر طرف کنه و گرنه ما که کاری از دستمون بر نمیاد.
شیوا
۸ شهریور ۱۳۹۳باسلام.من ماهه پیش یک خودرو تیباsxیورو4 ثبت نام کردم.باشرایطه قیمت قطعی 24.800. با4تاچکه 6 ماهه.و تحویل60 روزه.
و چندروز بعد از ثبت نام من سایت اعلام کرد که قیمت خودروها کاهش پیداکرده.
سوال من اینه آیا این کاهش قیمت شامل حاله شرایط فروشی که من ثبت نام کردم میشه؟
احسان
۳ مهر ۱۳۹۳سلام دوستان
خدایش بخوام بگم من خودم تیبا دارم یلی ازش راضی هستم.
اون دوستمون گفت که صدای فن کولر تو دور چهار زیاده درسته
به نظر من نسبت به ماشین های ایران خودرو یه مقدار صدای موتورش داخل بیشتر میاد
اما از مصرفش بگم تو جاده صدی 5.1 و با کولر 5.8 میسوزونه
قیافش از دیدم من سر جولوش که خوشکله اما عقبش میشه یه مقدار تغییر داد تا بهتر بشه
تو شتاب سر بالایی با کولر من کمبوی احساس نکردم
امیر
۷ مهر ۱۳۹۳با سلام
من 1ساله تیبا دارم، 30000تا باهاش رفتم، از سفر کرمانشاه گرفته تا شمال و اصفهان، لذت این ماشین رو بیشتر راننده این ماشین درک میکنه..
با خودمون صادق باشیم، به قول معروف هر چقدر پول بدیم آش میخوریم!
معلومه که به نرمی و راحتی خودروهای 100 میلیونی نمیرسه ولی تو رنج قیمت خودش با امکاناتش خیلی خوبه، طراحیش هم خوبه، اگه یکم خرجش کنین عالی میشه، فقط ما ایرانی ها عادت داریم از سر و تهش بزنیم، مدل sxش شیشه های عقبش دستیه البته تویوتا کرولا 2009 هم شیشه عقبش دستیه!! شتابش عاااالیه ، تا دنده 3 غیر از خودروهای 2500 سی سی به بالا رو میگیره (البته دست فرمون باید باشه) ولی سر پیچ ها زیاد استیبل نیست
من دوسش دارم، زیبای ایرانی رو
hamid
۱۲ مهر ۱۳۹۳باسلام
من خودم اولین سری ماشین تیبا گرفتم مدل 89.11 تا حالا که هنوز دارمش. بیشترین موردضعف این ما شین در گیربکس این ماشین هستش چون همخونی با موتور نداره و مرتب خراب میشه. و بلبرنگ این ماشین به دلیل وزنش زود به زود خراب میشه.در کل به نسبت پراید بهتر بوده.
خوشه چین
۱۴ مهر ۱۳۹۳سلام.منم تازه تیبا خریدم و بخاطر کارم مجبور شدم بلا فاصله باهاش از کرج برم بوشهر.نسبت به قیمتش خیلی راحت و چابک و تند و تیزه و طوری طراحی شده که استهلاک قطعات بدنه کم و تعمیرات فنی راحتی داره ( بر خلاف ماشین های فرانسوی)
و همینطور از نظر ایرودینامیکی هم در حد قابل قبولیه.کلا ازش راضی ام.
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳زشت ترین خودروی تریخ ایران
mehrshad
۱۵ آبان ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان
منمن یه تیبا 92 دارم یورو چهار
ماشینن عالی هستت من هم نیو مزدا دارم هم 111 و هم تیبا قبلا مگان هم داشتم
111را کلا بیخیال انگار اسباب بازیه ولی تیبا از نظر شتاب قشنگ اندازهه مگانه
ترمز گیریشم عالیه
من با 120 تا دستی کشیدم یهه ذره از رو زمین ماشین بلند نشد
توو جاده تهرانم باهاش 200 تا رفتم یکمی تعادلش بهم نخورد در کل من ازشش خیلی راضی ام و اگه خوشگلتر بود همین مزدا را هم میفروختم
نخود آش
۶ آذر ۱۳۹۳من ب ام و m6 و بنز کلاس s و پورشه 911 دارم. ولی تیبا یه چیز دیگس. ترمز گیریش عالیه.کولرش سرد میکنه. بخاریش گرم میکنه. موتورش درجه یکه. یه بوگاتی رو وقتی تو سرعت 430 تا بود گرفتمش. صفر تا صد رو تو زیریه ثانیه پر میکنه. روزهای جمعه هم باهاش میرم پرواز.
نمیدونم بعضی از عزیزان چه فکری پیش خودشون میکنن. تیبا رو با 206 چهل میلیونی مقایسه میکنن. درسته 206 تکنولوژی 16 سال پیشه. اما تیبا هم ماشینه روز نیست. اگه تیبا خوشگل بود مزدا رو میفروختی؟؟؟؟؟؟ محض اطلاع مزدا رو باید بخری تا بتونی بفروشی.
mehrshad
۶ آذر ۱۳۹۳ببین دوباره یکی پیدا شد تیبا را خراب کنه
عزیزم فکر نکن من ادم خالی بندیم اگه تیونینگ تاک داشته باشی خصوصی بده تا بهت بگم تیبا چه ماشینیه
وقتی 206 تیپ 3 نتونه پژو پارسا بگیره ولی تیبا بتونه پس باید فهمید تیبا کم ماشینی نیست
اینم لینکه تیونینگ تاکم
تو ارسالی هام بگردی میتونی عکس های مزدا ما پیدا کنی
همین چند وقته از جفتشون عکس میگیرم اپلود میکنم همین جا
http://www.tuningtalk.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=91921
نخود آش
۷ آذر ۱۳۹۳دوست عزیز قصد اهانت نداشتم. ناراحت نشو. اما تیبا نیاز نداره کسی خرابش کنه. از بدو تولد خراب بود.
زحمت عکس هم نکش. اگه عکس هم خواستی خودم برات میزارم. عموم نمایشگاه ماشین داره از هر ماشینی میخوای عکس میزارم.
بعدش از ماشین فقط شتاب مهمه اگه اینجوره زیر 50 میلیون پارس elx از همه بهتره.(البته اگه شتاب مهمه) خودمم یکیشو دارم.
مهم اینه که تو سرعت بالا پایداری داشته باشه که 206 داره ولی از پراید فیس لیفت (تیبا) بعیده.
sarlak
۹ آذر ۱۳۹۳تو سرعت بالا 206 پایداری داره !؟ هه هه با نمک بود
اونوقت تیبا فیس لیفت پرایده ؟ مرسی به این همه معلومات
هه هه بیخود نیست مملکت به این روز افتاده
sarlak
۹ آذر ۱۳۹۳خوشا به حال فرانسو ی ها
هیچ وقت تصورشو نمی کردن روزی روی کره زمین ملتی پیدا بشن چنین فهیم ، عاشق و دلباخته آشغال ها و بنجل های فرانسوی
mehrshad
۷ آذر ۱۳۹۳لطفا دیگه نظره منفی نده
تو کله اینترنتا بگرد اگه تونستی این دو تا عکسا پیدا کن من اسما عوض میکن م
اینم دو تا عکس واضح
بازم عکس خواستی بگو تا بذارم
http://upload7.ir/imgs/2014-11/81549817045357691973.jpg
http://upload7.ir/imgs/2014-11/57072400337027065248.jpg
behnood
۱۰ آذر ۱۳۹۳اینم Jeremy Clarkson و Richard Hammond که علاقه ای به سوار شدن پژو و رنو و سیتروئن ندارند
http://www.mediafire.com/watch/1kcjd1i2p3y82a6/TopGear.mov
یکی از اساتید خبره صحبت از پایداری 206 تو سرعت زیاد فرمودند … ، اینم عکساش حتما ببینید
https://www.google.com/search?q=%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81+%D9%BE%DA%98%D9%88+206&biw=1006&bih=594&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EoV8VKv7A-Ov7AaHnIHIDw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
behi
۱۲ آذر ۱۳۹۳تکنولوژی ، طراحی ، کیفیت و ایمنی فرانسوی
http://www.asriran.com/fa/news/354305
https://www.youtube.com/watch?v=XVSEmZvPfQA
بنظرتون زانتیا چندتا ستاره ایمنی داره
http://www.euroncap.com/tests/citroen_xantia_1997/16.aspx
این همونی که ملت یه زمانی 22 میلیون براش می دادند تا صاحبش بشنو بعد قمپز در کنن و بعد با یه ژستی به بغل دستیشون بگن: اوووووم من زانتیا دارم م م م م تو چی داری
اینم رویای فرانسوی که در زمان خودشو زمان قبلو زمان بعدش بزرگان خودروساز دنیا رو متحیر کرد …. آره
https://www.youtube.com/watch?v=UdqneLARD4Y
نخود آش
۱۲ آذر ۱۳۹۳عزیزان ، دوستان کسی نگفته 206 یا 405 یا هر کوفت دیگه ای خوبه. حتی تا 70 میلیون چیزی به جز فرانسوی نیست مگر سمند و تیبا و …. و مردم به اجبار میخرن. عرضم اینه که چرا وقتی تیبا می خری باید روش تعصب داشته باشی. من گفتم زانتیا خوبه؟ حالا توی تیبا چقدر امنیت داری؟ از تیبا هم کسی سرقت نمیکنه. بعد ثابت کن که پایداری تیبا از 206 بیشتره. بعد مملکت به خاطر من به این روز افتاده. من فقط میگم تیبا بده. ولی شما میگی ماشینی که حتی کشورهای رو به توسعه قبولش ندارن خوبه.
یه چیز دیگه. خوشا به حال سایپا
هیچ وقت تصورشو نمی کرد روزی روی کره زمین ملتی پیدا بشن چنین فهیم ، عاشق و دلباخته آشغال ها و بنجل های سایپایی
ببخشید جوابتون دیر شد
mehrshad
۲۰ آذر ۱۳۹۳من میتونم اثبات کنم پایداری تیبا بیشتره
با 206 200 تا بزو ( البته 180 تا بیشتر نمیره ) تعادلشا میفهمی
حالا با تیبا 200 تا برو بازم فرقشا میفهمی
تو تا حالا سوار تیبا شدی ؟ ( ترجیحا یورو چهار )
اشکان
۲۱ آذر ۱۳۹۳تمام تولیدات داخل از دم آشغال و از رده خارجه از هر لحاظ (طراحی – کیفیت – ایمنی – قیمت ) پس بحث تعصب منتفیه و این فقط قیاس هست
ادعا کردید تیبا تو سرعت بالا پایداری نداره ولی 206 داره ! خوب این سرعت بالا که میگی چقدره؟
در شهر ماکزیمم سرعت 80 و خارج شهر 120 هستش .
تیبا 140تا رو راحت میره بدون اینکه سرنشینان دلهره ای داشته باشن ولی 206 چطور ؟ یه نگاهی به آمار تصادفات و تلفات بندازید بد نیست
از همه مهمتر با این همه پلیس و دوربین و سرعت گیر و دست اندازو آسفالت افتضاح خیابونا و جاده ها و سنگ و شیشه و میخ و پیچ کف خیابونا و جاده ها ….. و غیر استاندارد بودن جاده ها از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت ….. همون 120تا برای تیبا که هیچ برای بنز و سایر خودروهای روز وارداتی ….. زیاد نیز هست
درضمن
ظاهر تیبا و طراحی داخلیش هرچقدر که زشت باشه دیگه بدتر از 405 و L90 نیست
امنیت تیبا هرچقدر کم باشه دیگه کمتر از زانتیا و 206 نیست ……… زانتیایی که از 5تا ستاره ایمنی یک ستاره گرفته یا اون 206 که درب ماشین با دست خم میشه ……….. یا 405 و پرشیایی که یهویی آتیش می گرفت و سرنشینشو به بهشت موعود کوچ می داد
آخر کلام
اگه تیبا بده پس نخر
اگه قبول داری که تولیدات داخل همه از دم آشغالن نخر وقتی نخری دیگه تولید نمیشه . صادرات هم که نداره. پس کافی نخری
خوشا بحال ملتی که ده تا ده تا خودرو اسم می نویسه و تو خونه طلا و دلار تلمبار می کنه تا گرون شه و از ذوقش ملغ میزنه و از همه جالبتر تز و دکترینش انتخاب بد و بدتره
Vantage S
۱۴ آذر ۱۳۹۳سلام
تو کشور ما انتخاب بین خوب و خوبتر نیست، بین بد و بدتره. تیبا ترکیبی از قطعات پراید و ریو با یه سرسیلندر جدیده. من هم سوارش شدم هم روش تعمیرات انجام دادم ،ماشین بدی نیست ولی ایراداتی هم داره. در مجموع اگه به پراید نمره 10 بدیم و به ریو 20. نمره تیبا 13 میشه.