تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. mahdimrt

    ۵ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوست عزیز یه کم بیشتر تحقیق کن اصلا این ماشین طبق گفته مهنسن سازنده پایداری خوبی در سرعتهای بالا داره این لینکو یه نگاهی بنداز
    http://forum.pedal.ir/Thread-tiba-%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7?page=318

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zaeir

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      پدر جان من ارشد مکانیکم، کدوم مهندس سازنده؟ بشین پشتش بعد نظر بده! اون چیزیکه شما به عنوان نظر کارشناسانه سازنده میشنوی سیاست فروشه، نه نظر مهنذسین سازنده! هم تحقیق کردم هم پشت فرمونش نشستم، به همه چی شبیه جز خودرو!

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. مهدی

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این ماشین حرف نداره به نظر من که باید برنده بهترین طراحی خودروی مفهومی سال 3000بشه وگرنه بشدت حقش خورده شده!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اگر بریند مالزی این خودرو به وفور خواهید دید
    فقط سپر و گلگیر تغییر کرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali reza

    ۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از این بهتر نمیشه انتظار داشت ماشین هم ماشین های قدیم
    به قول قدیمی ها پیکان فقط لندرور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. matador

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از اینکه سایپا لطف کرده تیبارو طراحی کرده و اونو به عنوان خودرو ملی عنوان کرده بسیار تشکر میکنم فقط نمیدونم چرا این اتوموبیل رو تو خیابون میبینم ناخود اگاه خندم می گیره واقعا چی پیش خودشون فکر کردن و اینو طراحی کردن ، دیگه مسایل فنیش باشه به کنار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شهنام

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (78 ديدگاه)

    به نظر من نمای جلو و جانبی تیبا خوبه. قدرت موتور و وزن مناسب هست و با داشتن Air Bag و ABS و با توجه به قیمت سایر خودروهای موجود در بازار به قیمتش میارزه.
    بهترین انتخاب برای کسایی میتونه باشه که میخوان تو این رنج قیمت یه خودرو صندوقدار داشته باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اخه غقلم خوب چیزیه 206 حداقل 4000000 گرونتر و بی شک ماشین عالی اما قیاس مع الفارقی تیبا باید با توجه به امکانات و موقعیت اون در کشور مقایسه شود تیبا باید با خودش مقایسه شه.4000000پوله

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ايدين

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم 206 که شما میگی موتورش 75 اسبه که چیز بدرد بخوری نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. رضا

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعاً ماشین زشتیه :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. وحید

    ۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ماشین با کلاسی است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تا کلاس چندم باشه!؟این مهمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امید

        ۴ خرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        با حامد به شدت موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. مهدی

    ۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خدایی خنده داره این ماشین! آدم یاد کارتون های ژاپنی میافته که عموی سوباسا با یه ماشینایی مثل همین میومد دنبالش! :puke!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. میلاد

    ۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تمام دل و روده ماشین از عقب پیداست (سپر عقب خیل کوتاهه ).از عقب نگاه میکنی مثل این خانومایی که می خوان از یه جا خیس رد بشن دامنشون رو بالا میگیرن تا خیس نشن میمونه.
    چراغ عقبش تو مایه های 141 فقط کمی قوس داره .
    داشبوردش مثل محصولات دیگه سایپا خشکه .تازه مدل داشبوردش خیل شبیه x33 .( تو رو خدا این یکی رو برید مقایسه کنید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ali m

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    نباید اسمش را گذاشت خودروی ملی با این قیافش آبروی ایران را میبره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. مهدی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیافش از جلو وبغل خیلی خوبه تازه اگه جلو پنجره ودستگیره ها همرنگ بدنه میشدن که عالی میشدولی از عقب افتضاحه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. شهنام

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    سلام دوستان،
    من مدتی است که در مورد تیبا در حال بررسی و تحقیق هستم و به این نتیجه رسیدم که با توجه به خودروهای موجود در بازار، تیبا به قیمتش می ارزه. تا به حال چند بار سوارش شدم و باهاش چند کیلومتری روندم. به نظرم ماشین خوبی میاد. به جز نمای پشت خودرو که به خاطر بالا بودن سپر، انباره اگزوز و جای زاپاس خوب پوشونده نشده، نمای داخلی و خارجی خوبی داره. کیفیت قطعات هم در حد ریو و 206 دیده میشه. فنر بندی نرم و ترمزهای خوبی داره. موتورش از 206 تیپ 2 قوی تره اما از ریو ضعیف تره.پدال کلاجش کمی سفت تر از پرایده اما ترمز و فرمون نرمی داره. اگه قبلا پراید داشتید، قطعات از خرید تیبا پشیمون نخواهید شد.
    موفق باشید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. ع.مهربان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من تیبا رو از توی کارخانه می شناسم و میدانم چه من تیبا رو از توی کارخانه می شناسم و میدانم چه روزگاری بر آن گذشته تااین چیزی شده که ما میبینیم
    حدود دو سال تیم مهندسین تحقیقات با شرکتهای خارجی که طراحی بخشهای مختلف انرا بعهده داشتند کا رکردند و تست کردند تا با امکانات تولیدی خطوط جدید این شد که می بینید.
    حرفهای شماها را خواندم و دلم خواست من هم حرف دل مهندسین ایرانی که در محدودیت فراوان کار میکنند را برسانم. همیشه یک طرفه به قاضی رفتن آسونه.
    اگر هر کسی فقط از روی سلیقه یا میل به کشمکش بخواد نظری بده خوب البته حداقل دو نتیجه داره :
    اولا هیچ وقت نمیشه واقعیتها را به او قبولاند چون نمیخواد قبول کنه
    دوما هیچ وقت حرف دلش را بیان نمیکنه چون با ظاهری که از خودش میسازه متفاوته
    بگذریم
    آنها که ریو داشتند بدانند که شباهت هر دو شاسی بسیار نزدیکه و در 6 نقطه کاملا شاسی تقویت شده
    موتور این ماشین یورو 3 را دارد و یورو 4 را هم در کره کسب کرده ولی هنوز تغییراتی نیاز داره ، معنی اش اینه که مصرف و قدرتش در سطح مناسب جهانی است
    گیربکسش با خط نیمه اتوماتیک هیوندای کره در مگاموتور تولید میشه و ضریب قدرت خوبی داره . کمی در دنده 2 صدا داره که غیر عادی نیست (مثل بسیاری از گیربکسهای خودرو های در همین کلاس) پس از یک آب بندی و ملاحظه بخوی جا میره و صداش کاهش پیدا میکنه
    متاسفانه جنس مواد بکار رفته در ساخت قطعات پلاستیکی مثل سایر خودرو هایی است که میخواهند قیمت تمام شده اش را کاهش دهند که جای تاسف بسیار برای تصمیم گیرندگانش داره و ارزشهای مهندسی این ماشین را در ظاهر بسیار پایین آورده ، درها باید یکی دو ماهی مورد استفاده باشند تا روان شوند. خشکی تزئینات داخلی واقعا ارزش تعلیق بسیار نرم آن را تحت تاثیر رانندگان غیر حرفه ای قرار میدهد
    پشت ماشین بلنده ، این تفکر ایرانیهاست که ماشین باید شاسی اش بلند باشه تا توی جاده خاکی و پستی و بلندی مشکلی نداشته باشه ، کمی دقت کنیم همه ماشینهای متوسط ایرانی را بلند تر از سایر ماشینها در نظر میگیرند! همین باعث شده تا اگزوز دیده بشه ضمن اینکه نباید اگزوز آن را با این شکل میساختند و فکر یهم بحالش نکردند. حتما بزودی سازندگان اگزوز و طراحان داخلی راه حل مناسب آن را خواهند یافت
    داشتن ایربگ استاندارد ، ترمز ABS بوش آلمان (برخی فکر میکنند که چون ترمز عقب کاسه ای است به معنی عقب ماندگی سیستم است ، خوب بد نیست بگویم بسیار از خودرو های روز دنیا هم ، هم اکنون از همین سیستم استفاده میکنند مثلا تویوتا یاریس با این همه طرفدار از همین دسته است. اما چرا ؟ مسئله قیمت و کلاسی است که خودرو برای آن طراحی میشود و نه ناتوانی…
    سیستم تعلیق ارتقاء یافته در تیبا که کنترل ماشین را بمراتب بهتر از بسیاری از ماشینها از جمله ال نود ساخته ، کمربند با گاز شتاب دهنده و صندوق جا دار و نیز سیستم کروز و طراحی آئرودینامیک با کمک طراحان بنام ایتالیایی و آلمانی ارزشهای خوب این ماشین هستند
    طراحان بدنه این خودرو از ابتدا بدنبال یک طراحی کلاسیک بودند که قشر بیشتری از ایرانیان را در گروههای سنی مختلف پوشش دهد و از نظر ابعاد نیز فضای کمی بگیرد ولی وقتی در آن مینشینی احساس کمی فضا نداشته باشی و انصافادر این زمینه موفق است. البته شکی نیست که هر تیپ بدنه ای قادر نیست چنین فضایی ایجاد کند مثلا شما به نتیجه تست تویوتا یاریس در یک سایت اروپایی توجه کنید حتی آنها که یاریس سوار شده اند میدانند که : صندلی راننده با وجود امکان تنظیم ارتفاع، بسیار بالا قرار گرفته و متاسفانه فرمان قابل تنظیم نیست. شیوه نشستن راننده (بسیار بالا) و قرارگیری زانوها، بسیار ناراحت کننده بوده صندلیهای عقب تقریبا روی چرخها قرار دارند. طراحی کابین هم برخلاف رقبایی مثل نیسان و هوندا، بسیار کسل کننده طراحی شده و البته مرغوبیت مواد بکار رفته نسبت به قبل بسیار بهتر شده و افزایش یافته اند (البته در مدل 2012). یاریس در مدل 2012 فضای بار 347 لیتری را در اختیار می‌گذارد . و انتقال قدرت تقریبا پر سر و صداست. صدای باد و تایرها هم زیاد است. شدت 73 دسیبلی صدا در سرعت 112 کیلومتر هم نشاندهنده این موضوع است.
    خوب وقتی ارقام را کنار هم میگذاریم میبینید که تیبا در تمام موارد بالا بهتر است جز در مواد بکار رفته و البته یک ششم قیمت تمام شده ارزی.
    شتاب یاریس 1.3 لیتری با موتور 16 سوپاپ از صفر تا صد با جعبه دنده‌های 6 سرعته 11.7 ثانیه است و این رقم برای تیبای 1.5 لیتری 8 سوپاپ حدود کمتر از 13 ثانیه است. ارقام همه منطقی است ولی معنی آن این نیست که بهتر از این نمیتوانست باشد.
    اما ظاهرش چی؟
    اشتباه نشود این ابعاد و فضا باید یک شکل کلاسیک داشته باشد و بسیاری از ماشینهای روز دنیا با این سبک ، شباهت هایی به یکدیگر دارند و این دلیل کپی برداری نیست . من میگویم اگر این خودرو از عقب در ارتفاع حدود 8 سانت کمتر بود و چرخهایی را که بر روی آن میگذارند از همان استاندارد خودش در سایز 14 (185/60/14) بگذارند در حد خودرویی شکیل جلوه میکرد ، خریدار خوش ذوق خودش میتواند با هنر و توان مالی اش این موارد را حل کند
    اگر امروز 5 میلیون تومان به صورت حرفه ای برای این خودرو خرج کنید و آن را اسپورت کنید خواهید دید که با قیمتی زیر 17 میلیون تومان اتوموبیلی خوش دست و زیبا و جمع و جور دارید.
    البته بگویم که من تیبا را دوست دارم ولی سعی کردم حتی علی رغم میل خودم عیبهای واقعی آن را برای مردمم بگم. امیدوارم کارخانه نوع 16 سوپاپ آن را بزودی وارد بازار کند تا خودرو بازان ببینند که با کم خودرویی طرف نیستند و با تغییرات حرفه ای میتوانند در کارتینگ شرکت کنند
    راستی یادم رفت بگویم چون این خودرو را بخاطر داشتن یک مقایسه کننده مورد پسند جوانان با یاریس مقایسه کردم بگویم که اگز از فرمان شیک یاریس بگذریم ، داشبورد و کنسول آن تفاوتهای بسیار کمی با تیبا دارد.
    صندلیهای تیبا از نظر فرم خوب هستند ولی خشک اند و اگر میخواهید این اقدام ناجور سایپا را خنثی کنید باید از روکشیهای ابردار استفاده کنید.
    خسته شدید. آخری در مورد طرح بدنه است. اگر ماشین شناس باشید برخلاف آنچه عنوان میشود متوجه میشوید که طرح و حتی خطوط بدنه تیبا گرچه کمی برجسته نشان میدهند ولی با یکی از مرسدسهای معروف سالنهای اخیر در سایز بزرگتر شباهتی 95 درصدی دارد. حتی در چراغهای عقب. اما آن کجا و این کجا!
    امیدوارم با ایده دادن و کمک به بازار تولید تجهیزات و آپشن های اسپورت و ارتقاء دهنده خودرو های تمام ایرانی ، فرصت رشد آنها را به هموطنان خودمان بدهیم. هیچ شرکتی در ابتدا تا این اندازه که امروز دیده می شود عالی نبوده اند و گذشت زمان آنها را به این حد رسانده و تیبا نیز برای بهتر شدن جا دارد ، همانطور که خیلی از دوستان اشاره کرده اند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. شهنام

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    سلام دوستان
    با 12 میلیون تومان یکی از این کارها رو میتونید انجام داد:
    1) یک ماشین دست دوم (حدودا 3 ساله کارکرده) مثل 206، 405، سمند، ریو و … خرید.
    2) یک تیبا صفر کیلومتر خرید.
    3) یک ماشین صفر کیلومتر دیگه مثل لوبو خرید.
    خوب در اومدن ماشینای دسته دوم تا حدود زیادی شانسی است. به علاوه به سختی میشه ماشین دست دوم با این قیمت گیر آورد که کمتر از 3 سال عمر داشته باشه و رنگ شدگی یا خوردگی هم نداشته باشه، ABS و Air Bag هم داشته باشه و نگران نوع رانندگی صاحبان قبلی هم نباشید، حالا چاله چوله ها رو چه جوری رد کردند یا دنده رو به موقع عوض کرده اند یا نه؟ خدا میداند. به هر حال عمر مفید ماشینهای تولید داخل بیشتر از 5 سال نیست.
    ماشینی مثل لوبو رو هم که صفر کیلومترش با همین قیمت فروخته میشه نمی پسندم، گرچه لوبو ممکنه برای بعضی خانمها که مسیر خونه تا محل کار رو میرن و برمیگردن بد نباشه، اما اگه نظر من رو بپرسند، میگم با توجه به نداشتن صندوق عقب و موتور 1100CC و توان 65 اسب بخار لوبو، بهتره تیبا بخرند که با داشتن موتوری به قدرت 80 اسب بخار و تعلیق نرم، هم قابلیتهای بهتری داره و هم از خدمات پس از فروش بهتری برخورداره و هم ظاهر مناسبتری داره.
    من خودوم شخصا تیبا رو ترجیح میدم. متاسفانه خیلی ها فکر میکنند که تیبا همون پرایده که فقط ظاهر متفاوتی داره، در حالی که اصلا اینطور نیست. من بررسی کاملی انجام دادم و میدونم که بسیاری از قطعات تیبا از جمله رینگ، تایر، سیستم تعلیق و ترمز تیبا از خودرو ریو است یا در حد خودرو ریو است. بسیاری از قطعات از جمله بدنه فلزی و قطعات تزئینی تیبا کاملا جدید و در سطح کیفیت قطعات ریو و 206 است. موتور و گیربکس تیبا نیز تقویت شده پرایده که قدرت موتور 15 اسب بخار از پراید (با قدرت 65 اسب بخار) بیشتره.
    من پیشنهاد میکننم حتما قبل از انتخاب و خرید خودو، در صورت امکان حتما از دوستان یا بستگان که خودروهای مورد نظرتون رو دارند خواهش کنید ماشینشون رو با حضور خودشون در اختیار شما بگذارند تا یه دوری باهاش بزنید. گرچه با یک دور زدن کوتاه نمیشه یک خودرو رو بخوبی شناخت و ساعتها باید باهاش زندگی کرد تا به تمامی نقاط ضعف و قدرتش پی برد، اما یه دور کوچک و یه بررسی اولیه از هیچی خیلی بهرته.
    به امید اینکه هر چی انتخاب میکنید مورد رضایت شما باشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. کیوان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    منم مثل سایر دوستان خندم میگیره…

    نه اقاااا این ماشین باید با بنز مقایسه بشه اصلا…

    پراید پیشرفته تنها اسم مناسبش هست…

    بنده ها خدا مهندسین سایپا..

    یک خودرو که از نظر قیافه اصلا شبیه ریو نیست.

    اقا شما و ایرانخودرو شد یک ماشین از خودتون باشه؟؟

    یعنی طرح یک ماشین خارجی توش نباشه.موتور خوبی داشته باشه و ایمنی بالا…

    پس این همه ادعا نکنید…

    همین اثر هنریتون بدین یروکمپ تستش کنه شرط میبندم با این کیسه هوا هم 1 ستاره ایمنی هم نگیره..

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      یورو ان کپ!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. ع.مهربان

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هموطن من
    کیوان عزیز ، من حرف شما را متوجه میشوم و درد شما را ما هم داریم ، حس میکنیم و با آن زندگی میکنیم و به عنوان یک ایرانی تلاش میکنیم یک قدم به بهتر شدن نزدیک شویم تا به ایرانی بودن خودمان افتخار کنیم. تولید ملی مال ماست حتی اگر ما بسیاری مشکلات دیگر داشته باشیم ، مثل سلیقه ای که کیوان برای لباس پوشیدنش دارد و مال خود اوست و شاید برخی نپسندند.
    تیبا یک خودرو کوچک خانوادگی است که در بسیاری از ویژگیهایش برتر از مدل نزدیک به خودش (ریوی کره ای) است. اما کیفیت مونتاژ در ایران باعث میشود تا گاهی ما ماشینهای حتی چهل سال گذشته را بهتر از الان بدانیم و اتفاقا اشتباه هم نمیکنیم. حال ما که اشتباه نمیکنیم باید دقت بیشتری در نگاههایمان و قیاسهایمان و از همه مهمتر آنچه واقعا خودمان داریم داشته باشیم.
    اگر به بخش شکایات مشتریان سایپا اشکالات را آنطور که واقعی است نگوییم، هرگز حتی یک در هزار برای بهتر شدن کالایی نباید امیدوار باشیم. تا بچه نگرید به او شیر نمیدهند. و وقتی میگرید میدانیم چه میخواهد و کار درست را انجام میدهیم.
    اگر انتقادها حساب شده باشد معرکه است ، چون راه و عیب را نشان میدهد ، اما اگر فقط گلایه و طعنه باشد هیچ بازخوردی ندارد.
    حتی پدال غرضمنمدانه با موضوع برخورد کرده به این نوشته اش دقت کنید:

    ” کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد) ”

    آیا میشود مثال یک پورشه را تست کرد و نتیجه ای گرفت و بعد گفت شاید حالا اینطور باشد و چند ماه دیگر ممکن است بدتر شود. اصلا این به معنی تست کردن است؟ تست یا جواب درست است یا غلط یا بک نتیجه کیفی ، پس توضیح بعدش واقعا مغرضانه است و این خوشایند نیست.

    من سعی کردم بسیاری از نکات روشن و منفی در تیبا را به هموطنانم بگویم حالا که گفتم یادم آمد که در تست پدال به یک موضوع اشاره شده و آن سفتی فرمان در سرعت پایین و تیزی در سرعت بالاست که این وضعیت که برای بسیاری از ماشینها به همین شکل است الان در روی تیباهای جدید به صورت یکنواخت تری درآمده و در سرعت پایین شما فرمان را نرم تر از حالت سرعت بالا خواهد یافت.
    دوست دارم کیوان هم همینطوری باشد و مطمئنا در قلبش همینطور است و آرزو دارد روزی همین خودرو ها حرف های اول را در جهان بزنند ، اما به آن امیدی ندارد ولی باید داشته باشیم تا خودرو هایمان بهتر شوند باید از کارخانه ها بزور هم که شده انتظار روشن داشته باشیم.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MSA

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سپاس از پندار نیکت آقای مهربان.ولی:
      1- کلیت مطالبت خیلی منطقی و قابل قبوله بشرطی که مثل ایرانخودرو که بعد از 6-7 سال نه تنها مشکلات کیفی سمند رو حل نکرده بلکه کیفیتش افت هم کرده.سایپا واقعا همین تیبارو ارتقاء بده نه بذاره واسه مدلای دیگش (اشاره به دنا)
      2-به نظر من تا زمانی که فکری به حال واردات از چین توسط دولت نشه خودروهای داخلی با کیفیت نمیشن. چه ربطی داره؟ من توی یه شرکت قطعه ساز گرید 1 ایرانخودرو کار می کنم لازمه بگم بخاطر کاهش قیمت، مواد اولیمون رو بعداز این همه سال واردات از اروپا داریم به چین تغییر می دیم حالا این همه کاستی و عدم استفاده بهینه از مواد درجه یک رو که تاحالا داشتیم به کنار با این جنسای چینی (حتی تحت لیسانس اروپا) چه خواهیم کرد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد آقا

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (19 ديدگاه)

      برادر من ظاهر قضیه زیباست، ولی چیزی که همه ما از یک خودروی ملی انتظار داریم احترام به مشتری است. متاسفانه این قضیه رخ نمیده. چطور از من به عنوان مصرف کننده انتظار دارید کالایی رو بخرم که تولید کننده اش به من احترام نمیذاره؟
      منظورم یکی تامین قطعاتشه و دیگه برخورد نمایندگی ها با مالکان خودرو (حداقل در مورد کسانی که کالای ایرانی می خرند بیشتر احساس مسئولیت کنند)
      من خودم بارها یک کالای ایرانی خریدم به بهانه این که اقتصاد کشورم پیشرفت کنه، اشتغال زایی داشته باشیم، ولی اغلب از انتخابم پشیمون شدم. آدم از یه سوراخ چندبار قراره گزیده بشه؟ چون خیلی ها مجبورن با پولی که دارند سوار این ماشین بشن (منظورم خودروهای ارزون قیمته در کل) حق این رو نباید داشته باشند که از ماشینشون مطمئن باشند؟
      من معماری خوندم، شاید یه کم بی ربط باشه، ولی از من خواسته شد توی طراحی یه مجتمع حوالی میدان راه آهن واحدهای 50 متری هم طراحی کنم. ولی این کارو نکردم. چون فکر کسی رو کردم که میخواد اینجا زندگی کنه. درسته طرف چون پول نداره و قدرت خرید یا اجاره بیش از این رو نداره، ولی اونم یک انسانه و قراره توی یه همچین جایی زندگی کنه.
      ماشین ارزون هم باید یک حداقل هایی داشته باشه، نه اینکه گفته بشه ایربگ نداره و فقط کیتش هست یا ترمزش مال بوش آلمانه. ولی لاستیکش مال کجاست؟
      پراید هم ترمزش قفل می کنه و به اندازه کافی قوی هست ولی اگه یهو بزنی رو چرخ سر میخوره. در حالی که مشکل دیسک ترمز که نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. محسن

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لقب زیبای ایرانی برای آن زیادی بزرگ است ارزش ایرانی ها خیلی بیشتر از این اسباب بازی هاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. قیمت میرزا :D

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقای “ع.مهربان”
    شما که به عنوان یک فرد مطلع (از نظر ما از طرف مهندیسن سازنده ) در باره این محصول اطلاع رسانی کردید ، می شه به بزرگترین سوالی که در ذهن همه ماست پاسخ بدید
    چرا این خودرو با این قیمت عرضه می شود
    چرا پراید یه همچین قیمتی دارد
    چرا وقتی ما قیمت خودرو های خارجی رو وقتی می بینیم (بدون احتساب هزینه های گمرک و غیره) و بعد نگاه می کنیم به خودرو های تولید داخل می بینیم که نسبت به هزینه ای که می کنیم کیفیت در حد مشابه خارجی نیست
    این درحالیه که کارخانه ها ادعا می کنن که نسبت تولید داخل مثلا فلان خودرو بالای 90% هستش
    یا همین خودرو های ملی که باید کامل در ایران ساخته شوند
    پس شما چه چیز این ماشینا رو از خارج وارد می کنید که مدام دلیل بالا بودن قیمت رو به تفاوت قیمت ارز نسبت می دید

    مهندس عزیز … سوال بزرگ همه ما قیمت است
    قیمتتتتتتتتتتتتت

    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ع.مهربان

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چون علاقمند میبینمت علی رغم اینکه سوالات در مورد تمام صنایع خودرو سازی و قطعه سازی داخلی صادق است و ربطی مستقیما مثلا به تیبا یا سایر خودرو های داخلی ندارد ولی یکی دو نکته را میگم ولی یادت نره منهم مثل شما یک ایرانی هستم که نتیجه کار برام خیلی مهمه درست مثل موقعی که دارند در مورد حیثیت آدم صحبت میکنند گاهی حقیقت جلوی چشمم دیده نمیشه برای همین حرف دل من با بقیه یکی است ، چرا باید محصولاتمان درای کیفیت مطلوب نباشه…
    بهر حال برخی مواد اولیه و برخی قطعات الکترونیک ، مثلا ترمزها و سیستم ایربگ ایرانی نیست ، البته شک نکنید که هیچ جای دنیا یک کارخانه همه چیز را نمی سازد ، تفاوت در مونتاژ ، کیفیت مواد خریداری شده و روش کنترل کیفی است ، مثلا یک لاستیک دسته موتور اگر جنس موادش مناسب باشه 5 تا 10 سال کار میکنه ، اما نوع ایرانی اش یک سال را بسختی ، البته روی حودرو خارج شده از کارخانه قطعات در هر صورت همیشه بمراتب کیفی تر از قطعات بیرون است مگر اینکه اوریجینال باشند. اگر جنس چینی نامرغوب باشه گاهی یک سال هم عمر نمیکنه ، همان جنس چینی مرغوبش تا 5 سال دوام داره ، البته قسمت عمده بخش های سفارش ایران برای تیبا کره ای هستند و مرغوبند، طوری که من فکر نمیکنم بتوان قیمت این خودرو را زیر 15 میلیون نگاه داشت (البته با توجه به تورم اخیر) مگر به قیمت کاستن کیفیت که در مثلا 206 ها کاملا مشهود است. یادم میاد یک زمان یک سیبک ایرانی برای ماشین خریدم ، اولین پیچ جاده از جا در رفت ، یعنی کمتر از یک روز!!!
    اما صنایع داخلی بیشتر دارند تلاش میکنند قشر متوسط به پایین را مشتری خود کنند زیرا در مجموع هم گستردگی تولید را دارد و هم ایجاد اشتغال میکند، در مقابل مجبور میشوند قیمت محصول را پایین بیاورند ، اما آیا واقعا قیمت محصول درست است؟ اگر تعرفه های آنچنانی بر ورود خودرو نبندند ما هرگزپولمان را برای خودرو های کم کیفیت نمیدهیم و این راه کنترلی برای تمام دنیا هست ، مثلا در آمریکا برای ورشکست نشدن صنایع خودرو سازی بر روی ماشینهای ژاپنی تا سالها گمرکی زیاد می بستند و حالا تا حدودی کمتر شده. خوب دوست عزیز میدانی که مسایل
    داخلی بعنوان یک اهرم بزرگ در قیمت تمام شده در کشور ما دخالت داره ، و باید ساختار خیلی از بخشها حتی واردات و صادرات بهتر بشه تا بشود کاری کرد ، اما درقیاس با سایر تولیدات داخلی ولو مونتاژ نسبت به قیمتش اطمینان کنید که کالای مطلوبی را تحویل میگیرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. قیمت میرزا :D

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مهندس جون همین که میای جواب می دی خودش کلی ارزش داره

      موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. احمد

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اگه شتابش 12 ثانیه باشه که عملکردش خیلی بهتر از 206 تیپ 2 و سمند و پرشسا ،کلا انواع و اقسام پژو هست
    توش و دسترسی به کلید ها خوبه وبه
    بیرونش خیلی بهتر از ریو میتو نستن در بیارن ولی در کل معمولی

    مشکل اینجاست که به نظر ما زیبا نیست نه که زشت باشه
    ولی این هم همون سیاست دستکاری کردن پژو و تبدیل به سمنده

    خوب بود اگه همه چیزش رو خودشون طراحی میکرن حتی اگه خیلی بدتر از این می شد
    نه خراب کردن یه ماشین قدیمی

    ،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سهیل

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    واقعا موندم حتما باید کپی برداری بکنیم از ماشینای دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    به نظر من ظاهر زشته و جوان پسند نیست
    قیمتشم بالاست
    من که میگم یه L90 بگیری بهتره چون مطمئنی ماشین خوبیه هم قدرت موتورش 105 اسب بخاره هم ماشین به روزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سید جورج حسینی

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سهیل بهتره بیشتر تحقیق کنیم نباید زود قضاوت کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. روشن

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیروز یک تیبا دیدم سرمه ای اول شک داشتم. بعد دیدم نه واقعا تیباس. چرخاشو پهن و بزرگ کرده بود ، دور سفید ، گلگیر ها رو پهن کرده بودو اگزوز رو دستکاری البته نمیدونم چطوری ، تعجب کردم راستش خیلی خوب شده بود جون میداد برای رالی خاکی پیستهای کارتینگ .اول فکر کردم مزداس من درستنمیبینم خوب هم قیمتی نداره و هم جای کار داره بسته نیست. یه سری چیزها هم دور و برش اضافه کرده بود ولی تو ترافیک بودم دیگه ندیدمش!
    خوب با پول نه چندان زیاد این دللخوشی خوبی بخصوص برای دانشجوای مکانیکه .
    اونا میتونن باش حال کنن…
    انصافا اسپرتش خیلی خوب شده بود. من که از تیبا خیلی خوشم نمیاد ولی این خوب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شهنام

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با شما موافقمااسپرتش واقعا زیباست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. omid

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تیبا جوجه اردک زشتی است که شاید زمانی بتونه با موتوربهتر و گیربکس مناسب و کم کردن صدای موتور در داخل ماشین ونه موتور تقویت شده پراید با اون گیر بوکس فاجعه امیزش و قیمت معقولللللل خودشو اثبات کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  26. مهرداد-اصفهان

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هرچی فکر کردم چرا به این خودرو گفتند زیبای ایرانی نفهمیدم !!! من سالهاست طراحی صنعتی کارمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امین

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنم از سایپی 111 ، 206 دسته دوم و 405 بهتر باشه تو این رنج قیمت … البته هنوز دارم تحقیق می کنم . دوستان اگه پیشنهاد بهتری دارند خوشحال می شم …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ساشا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام..به نظر من مشکی این خودرو با رینگ مشکی فوقالعاده هستش و من بد جور رفتم تو نخش و تو کفم….. از همه ماشینا سر شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. عماد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مردم تو خیابان قیافش رو مسخره میکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فریما

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      عادت میکنی. به یک قیافه جدید باید عادت کرد فراموش نکن کهزیاد سخت گرفتی اگر اینطور باشه ماشینهای حتی مدل بالا هم زشت دارند ولی کسی به آنها زشت نمیگه چون میترسه مسخره اش کنن. گوگل ایمیج رو بزن و خودرو ها را ببین. ضمن اینکه ترکیب تیبا به عنوان یک ماشین کوچک صندوق دار مناسبه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  30. سعید قاطی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه بابا ماشین خوبیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا