تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونههای آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه میدانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپاییها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»
تیبا اندازهای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار میرفت همه این تیپها در مشخصات فنی خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.
المانهای طراحی تیبا چندان چشمنواز نیستند و میگویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفتهاند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از اینها هم میشد آن را طراحی کرد اما …
ورود به کابین . . .
حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلیهای ریو را دیدهاند! رودریها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمیتوان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.
جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)
نمای ۳۶۰ درجهای کابین تیبا
شروع حرکت . . .
با اینکه خیلیها معتقدند پیشرانههای ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپاییها به شدت با این موضوع مخالفند! آنها میگویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسببخاری خود در حدود ۱۸ اسببخار کمتر از ریو قدرت دارد.
با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیهای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.
وقتی خودرو شروع به حرکت میکند و دور میگیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز میشود بگونهای که تغییر لاینهای سریع را امکانپذیر میکند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهتها در سرعتهای بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.
برای شتابگیریهای ناگهانی تنها میتوان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیهای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجهبندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز میشود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمیخورد و بعد از آن به قولی « کاتآف » میکند.
جزئیات دیگر . . .
تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکسالعمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری میکند که باید بیشتر از اینها مراقب باشید. البته به نظر میرسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسهای به دیسکی تغییر میکردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر میشد.
آنگونه که سایپاییها میگویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک میکند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت زمانهای طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)
صندوق بار تیبا با توقعات خانوادههای ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینههای کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینههای پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمیکند.
جمع بندی . . .
تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیشبینی میشد، حرفهای زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید میرود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمیتوان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک میکشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیلهای کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.
یادآوری میکنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجانانگیز با مانورهای عالی نیست (البته میدانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمیزنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهتهای ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو میشود و اگر در سرعتهای بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!
سایر امکانات تیبا را میتوان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.
# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمیبایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچوجه مناسب خانوادههای ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیهای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آنها صحبت میشد.
# بسیاری از گفتهها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفتهنامه « دنیای خودرو » گردآوری شدهاست.
# عکس ۳۶۰ درجهای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.
# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمیتوان – به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.
ahmad
۵ آذر ۱۳۹۱با سلام به نظر من کسی اگر بخواد بیش از دو ساعت در روز رانندگی بکنه نسبت به خرج یدکی و کم اصطحلاک بودن همون پراید خیلی بهتره
رضا
۱۲ اسفند ۱۳۹۱با سلا م ما زیبای ایرانی داریم اگه این زیباست پس زشتش چیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
موارد قابل گفتار
1-موتور صدا میده
2-جون نداره
3-گیربکس اوایل صدا میداد
4-بدرد نمیخوره
5-اونای که خششون میاد لایک و اونای که خششون نمیاد …
ایرج
۱۳ آذر ۱۳۹۱بادرود
نظرات دوستان رو شنیدیم بعضیها که بیشتر روی قیافه اش گیردادن طبیعیه چون دقیقا توسط طراحان ژاپنی طراحی شده ماایرانیام که عشق طراحی اروپاییهاوآمریکیهاهستیم برایه دوستانی که میخان بخرن نکاتی رودرنظربگیرن که جالبه 1طراحی آسیای شرقی2موتورارتقایافته پراید که توسط دانشگاه آخن آلمان صورت گرفته واتفاقا موتورقابل قبولی داره3صدایه زیادموتورکه بعداکم میشه4دنده یکش بدجامیره5دربهای عقب خوب مونتاژ نشدن6درسرپیچها ی تنداحساس چپ کردن به آدم دست میده7اکثرامشکل درجه بنزین دارن8ماشین شتاب داریه9مصرفش واقعا خوبه10ترمزهایه میخی داره11کمکش خوبه فقط یکم صدامیده12جاداره مثل امرسان!
این نتیجه بررسی این ماشینه درسته که خیلی فاصله بابازار جهانی داریم ولی نسبت به کارایش شروع بدی نیست انشآ… ده سال دیگه بهتر میشیم مثل سمندکه بازارروسیه رو به دلیل عدم نوآوری ازدست دادومتاسفانه خودرو سازهایه سایپاوایران خودرودیرازخاب زمستانی بیدارشدن یکم ازاین کره ایها یادبگیرید چه زود ماروشوت کردن الان مابایدبدویم دنبالشون باتشکرازهمه دوستان
علیرضا
۳ خرداد ۱۳۹۲عزیز جان طراحان آهوی ایرانی (گلاب به روتون) چینی هستن نه ژاپنی
حمید
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳طراح تیبا یک ایتالیاییه
به دنبال یک خودرو
۲ آذر ۱۳۹۲عزیز!!! اتفاقا ما ایرانیا بیشتر دنبال طراحی های شرقی هستیم. مزدا (ژاپن) محصولات چری و لیفان (چینی) و در نهایت خودرو های کره ای…
ایرج
۱۴ آذر ۱۳۹۱بادرود
اکثراطراحی بدنه رونمیپسندن طبیعیه چون طراحی اون رو ژاپنیهاکردن ماایرانیهاعاشق طراحان اروپایی هستیم نکات قابل توجه درموردتیبا1موتورماشین همون موتورارتقایافته پرایده که توسط دانشگاه آخن آلمان تقویت شده که اتفاقاموتورخوبیه2مصرف سوختش عالیه3شتاب خوبی داره4ترمزش ردیفه 5کمکش خوبه فقط یکم صدامیده6مشکل درجه بنزین داره 7سرپیچهایه تند احساس چپ شدن میکنی 8دنده یکش مخصوصا خوب جانمیره ودرنهایت ماشین جاداریه وادوات تزیینیش کیفیت خوبی نداره برایه شروع بدنیست انشاا…ده سال دیگه بهترمشه ولی بابازارهای جهانی فاصله زیادی داره سمندبازارخوبه روسیه روبه دلیل عدم نوآوری ازدست دادخودروسازهایه ماسایپا وایران خودرودیرازخاب زمستانی پاشدن یکم ازاین کره ایهایادبگیریدالان ماباید دنبال اونا بدویم این ماشینا ده سال پیش بایدتولید میشد
باتشکرازهمه دوستان
کماندار
۷ دی ۱۳۹۱کی میگه ژاپن طراحی کرده این طراحی شرکت چری است که یکم تغییر دادن زشتش کردن:
اینم عکس:
http://mdata.yandex.ru/auto?path=4515173.jpeg
علی
۲۱ آذر ۱۳۹۱سلام من تیبا خریدم ماشین خوبیه نسبت به405و206وسمندومخصوصاپراید همه راداشتم
206جادار نیست
405اصطلاک و مصرف سوخت بالایی دارد
سمند مصرف سوخت بالا
پراید که اشغاله جادار نیست و بدنه مقاومت اصلا نداره
اگر بخواهیم از همه اینها فاکتور بگیریم باید بگم تیبا بهتره چون سوخت پایین . اصطلاک کم و بدنه مقاوم و جادار
تایر
۲۲ دی ۱۳۹۱یعنی تیبا از 405 و سمندو206 بهتره؟؟خوبی؟؟؟
مرتضی
۲۹ دی ۱۳۹۲من سمند، 405 و 206 داشتم، الانم تیبا دارم. نه اینکه بشه گفت تیبا از اینها بهتره ولی واقعا اون اختلاف قابل توجهی که شما تو ذهن داری ندارن. پیشنهاد من به شما اینکه امتحان و مقایسه کنی.
عماد
۱۰ بهمن ۱۳۹۱من موندم اینایی که لایک میزنن هدفشون چیه؟!!
کی رو گول میزنین؟؟
الان میفهمم دلیل وضعیت بازار خودرو ایران چیه
والا حقمونه چون مقصر خودمونیم
اون داداش ما که فکر کرده فقط خودش تیبا داره کسی آمار ماشین های تو بازارو نداره
میگه 206 ، 405 ریو همشونو گرفتم!
احتمالا سبقت گرفته
اینجوری من S500 گرفتم
خدایاااا خودت کمک کن
پریسا
۱۹ شهریور ۱۳۹۲اقاعماد،اونایی هم که دارن همه میگن خیلی خوبه.شماداری خودتوگول میزنی،من خودم تیبادارم راست میگن پدرم خودش یه پژوداره ولی ازماشین من راضی تره وبیشتراستفاده میکنه.
کماندار
۱۱ بهمن ۱۳۹۱اقا از تیبا زشت تر ما ندیدیم!یعنی به هرکی بگی این ام وی ام 3 سیلندارو ترجیح میده به تیبا!
نیما
۱۶ خرداد ۱۳۹۲mvm اینقدرا زشت نیست خدایی تیبا دیگه فاجعست
افشار
۶ تیر ۱۳۹۲سلام
من چند روزی هست تیبا خریدم.
واقعا ماشینه خوبیه.عقب ماشین رو جدیدا پایین آوردن خیلی خوب شده، طراحی فرمون رو عوض کردن شیک شده.دنده ها نرم جا میرن.صدای ماشین خیلی کمه.
من که راضی ام.
از 206 واقعا بهتره. بی طرفانه گفتم
Mahdi
۸ آذر ۱۳۹۲مدلش چیه ؟ از چه سالی این طراحی جدیدو انجام دادن؟؟
وحید
۷ دی ۱۳۹۱موتورش پراید که ارتقا داده شد
طراحیش مال ی طراح ژاپنیه که فک کنم ازون طراحای داغون بوده
پایداری و هندلینگش سر پیچا افتضاحه
کیفیتش پایینه
از پراید بهتره اما به عنوان ی محصول جدید اصلا قابل پذیرش نیست!!سال 2013شد!اونوقت فرمون هیدرولیک تو ماشینای ما یه آپشنه!!
پناه بر خدا از شر ایرانخودرو و سایپا
محمد
۱۵ دی ۱۳۹۱من تیبا صفر آذرماه 91 خریدم.
خدائیش ماشین خوبیه! فقط باید روغن موتور و واکازینشو عوض کنید.
اگه کیفیت قطعاتش بهتر بود خیلی ماشین عالی میشد.البته توی رنج قیمت خودش!!!
من کلاً راضیم.
فرامرز
۹ خرداد ۱۳۹۲ببین کار ما به کجا رسیده که ماشین صفری که از کارخونه تا خونه باهاش میایم و خراب نمیشه رو میگیم خوبه و استهلاک نداره! معلومه وقتی ماشین نو رو با تاکسی که رسش رو کشیدن مقایسه میکنی میگی خوبه! چند تا بنز و بی ام و صفر داشتید!
بذارید یه سال داشته باشید بعد نظر بدید چطوره، نمیگم 200000 کیلومتر یا 10 سال کارکرد که یه چیز عادی هست واسه ماشین های معمولی!
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۲والا من هنوزم این ماشین رو دارم و به غیر از صدای موتورش هیچیش منو اذیت نکرده و نمیکنه(گوش شیطون کر :دی) حالا نمیدونم شاید من شانس آوردم :دی
به نظر من با ماشینهایی مثل تیبا (ایرانی) باید به مرور زمان کار کرد. اینکه ماشینو بگیری و یه ماهه 10000تا باهاش بری مطمئنا این ماشینها کم میارن. با این وضع نامناسب قطعاتشون!
من با اینکه تقریبا 6 ماهه از خرید ماشینم میگذره تازه 2000 کیلومتر شده. یعنی میخوام بگم نباید به ماشینهای صفر (ایرانی) فشار آورد و نرم نرم باید راش بندازی :دی
من خودم به شخصه با ماشین دست دو اصن کنار نمیام وگرنه 100درصد به غیر از پراید و سمند(چون ازش بدم میاد :دی) و MVM و لوبو و ماشینهای اینچنینی هر ماشینی از تیبا بهتره!
<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>
علیرضا
۱۸ دی ۱۳۹۱آقا من یک سال ونیمه دارم باهاش میرم جاده (دانشگاه دماوند) خوبه شتاب سوخت سرعت همه ردیفه با ریو 206 سمند کورس گذاشتم همه رو گرفت ولی اگه بخوای پرشیا رو بگیری سخته تا گرونتر نشده بخرین
تایر
۲۲ دی ۱۳۹۱عمرا سمندو بگیره رو کاغذ هم محاله داداش خالی نبند
شهاب
۲۳ تیر ۱۳۹۲سمند حالا یه چی ولی ریو عمرا بگیره
پریسا
۱۹ شهریور ۱۳۹۲نه درسته اقاعلیرضادرست میگن،خودتون امتحان کنیدتاباورتون بشه(تایر)،من امتحان کردم تازه من پژو405روهم به راحتی جاگذاشتم،سرعت 405،صدوسی تابودمال منم 120 تا125.اگه میپرسیدازکجاسرعت 405ومیدونم به خاطراینه که ازخودش پرسیدم.ولی گرفتن وجاگذاشتن پرشیاباتیبا سخته .
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲بستگی به راننده داره، سمند (کلاً موتور پژو 1800) توسرعت های بالای 100 خیلی گشتاور داره، عمراً با تیبا تو جاده بتونی سمند بگیری! با ریو و 206 هم نمیتونی تو جاده سمند و پارس رو بگیری!
امیر
۱۱ اسفند ۱۳۹۲به خیال خودت تو شهر یک گاز دادی و از 405 رد شدی و داری من من میکنی . کار… تیبا نیست با 405 و پرشیا کل بندازه . ضمنا قابل مقایسه نیستن.
farzad
۱۸ بهمن ۱۳۹۱حالت خوبه مگه میشه با این با 206 تیپ 5 کورس گذاشت. امکان نداره
پریسا
۱۹ شهریور ۱۳۹۲چی میگی بابا.شتابش عالیه،راحت 150 تا170تارومیره،نداری قضاوت نکن.تازه بیشترازاینم میره من هزاربارامتحانش کردم.
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲حج خانم، مردم تو کفی با پارس و سمند 200 و با جی ال ایکس تا 195 هم میرن! این که دلیل نمیشه.
البته تیبا تو دنده های سنگین شتاب خوبی داره.
mrr
۱۱ فروردین ۱۳۹۵داداش شما چطور کورس گذاشتی؟ نکنه شوماخر هستی؟ 206 تیپ 5 رو محاله بگیره. سمند هم شاید به دلیل اون وزن زیادش 2 ماشین بگیری.
AM
۴ مرداد ۱۳۹۵۲۰۶ تیپ ۵ موتور tu5 و ۱۶ سوپاپه و شتاب بالایی داره نه تیبا بلکه سمند. ۴۰۵.پارس۱۸۰۰ هم نمیتونه تو شتاب بگیرتش
زهرا
۲۳ دی ۱۳۹۱روی هم رفته با نظرات دوستان خوبه.
مریم
۲۷ دی ۱۳۹۱من میخوام بخرم لطفا بگین بجز ظاهرش که من دوست دارم و صدای موتور ایراد دیگه ای هم داره
کماندار
۱۱ بهمن ۱۳۹۱شتر گاو پلنگ دیدی اینم دیدی!
داخلش عملا مخلوطی از پراید و ریو هست!
صدای موتورش زیاده…به طوری که بعضا نظر افراد بهش به خاطر صدای زیاد جلب میشه!بدنشم اش دهن سوزی نیس
داریوش2
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ایراد اساسیش تعادل پائینشه.
alii reza
۱۶ خرداد ۱۳۹۲نمی دونم چه گناهی کرده بودم خدا زد تو سرم یه تیبا خریدم – ما شین صفر ! ! اتصالی سیم کشی داشت – هیچ کدوم از درهاش درست بسته نمی شد -درجه بنزین کار نمی کرد—به نظر من افتضاح ترین ماشین سایپاست -از هر کی می خواین انتقام بگیرین بهش بگین تیبا بخره …..
پریسا
۱۹ شهریور ۱۳۹۲نه مریم جون.ایراددیگه ای نداره من دوسال ونیمه تیبادارم بخر،قول میدم پشیمون نشی،مخصوصابرای رانندگی خانم هاعالیه،خیلی نرمه شتابش هم حرف نداره
نوید
۷ مهر ۱۳۹۲دقیقا برای رانندگی خانوما شاید خوب باشه!
یارو میگه از سمند و … بهتره، خوش گذشت خندیدیم.
خداوکیلی الان دیگه کدوم کارخونه خودرو عاقلی ماشین 8 سوپاپ میسازه؟
ماشین 8 سوپاپ طراحیش منقرض شده.
تنها حسنش مصرف پایینشه.
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام
من مردادماه91 تیبایSXصفر خریدم خیلی نرم وبی سروصدااست ومصرف سوختش در حالت ترکیبی6.5لیتر در 100کیلومتر هستش
چند مسافرت راه دور باهاش رفتم هیچی خستگی نداره در ضمن اونا در سایز خودش اسپرت کردم خیلی خفن شد.
mohammad
۲۴ بهمن ۱۳۹۱یه سوال از شماها دارم؟ از بین این همه ماشین که تو ایران داریم خدایش کدومشون بهتره؟ لطف کنید یکی بگه تا بدونم؟؟
بزرگمهر
۱۴ خرداد ۱۳۹۲نسبت به قیمتی که الان داره زانتیا منتها تمیزشو گیر بیاری با یه تیر 5تا نشونو زدی البته بیشتر برای مسافرت که حرف نداره.و اگه دائم میخواید توی این ترافیک دیوونه کننده تهرون برونید پراید با فرمون هیدرولیک.البته این پیشنهاد من برای طبقه متوسط هست نه کسی که میره دور دور.البته ادعا ندارم این 2تا هیچ مشکلی ندارند محاسنشون خیلی میچربه به معایبشون.ولی کسی وضعش توپه که خوش به حالش امیدوارم یه روز همه خوش به حالشون بشه برای مسافرت مرسدس ای و یا اس کلاس و برا داخل شهر الفا میتو.کسی هم که بخواد فقط یه ماشین داشته باشه جاده و شهر ال90 وریو دیگه بستگی به سلیقه داره و کمی کم کردن انتظارات هم در شهر و هم در جاده.
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲پراید هیدرولیک یعنی بازی با جونتون. پراید فرمون معمولی با ترمز ABS ایمن تره باز.
شروين
۱۱ اسفند ۱۳۹۱با سلام خدمت همه دوستان
درهرکاری باید تجربه کافی داشت تا نظر و کارشناسی قاطع ارائه کرد
نمیشه از دور به یک موردی نظرات منفی و غیر کارشناسی و غیره داد مثلا چون از قیافه اش خوشم نمیاد پس همه موارد یگه مثل قیاف اش هست!!!!!!
من از سال 89 تیبا دارم حدود 60000کیلومتر هم باهاش رفتم
سال اول گارنتی مشکلات زیر بوجود اومد:
پاره شدن تسمه
کم کردن روغن
تاب بر داشتن دیسک ترمز
ایراد درجه بنزین
صدای کمک های عقب
صدای بلبرینگ گیربکس و کلاچ و مشکل دیفرانسیل
وبرخی مشکات جزئی دیگه
خودرو ملی در ابتدای راه مشکلاتی داره که تو تیبا های 89 وکمی هم 90 این مشکلات از طریق کارت طلایی 6 ستاره برطرف شدن
البته خدمات نمایندگی ها قابل قبول نیست و داری ضعف هستند و چاره نبود من همه این مشکلات رو تقریبا برطرف کردم تا 30000 کیلومتر بعد اون تا الان به جز صدای کم گیربکس مشکل خاصی ندارم درحالی که خیلی پرشتاب و سریع ماشین سواری میکنم
درجه بنزین با یه آپدیت ای سیو قابل حله
دیسک چرخ هم با تعویض دیسک وآپ دیت ای سی یو برطرف میشه
پاره کردن تسمه برای مدلهای 90 به بعد با تعویض قطعه معیوب برطرف شده
کم کردن روغن برای مدلهای 90 به بعد با تعویض درب سوپاپ حل شده
کمکها موردی ندارن این لاستیک نگدارنده کمک هستن که خشکن وصدا میدن!
محاسن تیبا
شتاب و سرعت مناسب به نسبت موتور و کلاس که درصورت هم خوانی بیشتر گیربکس با موتور این رقم بیشتر میشد
جادری داخل کابین ( قد من193 هست) فاصله سر از سقف که در 405 ، پرشیا و 206 سرم به سقف نزدیکتره
رانندگی نرم وراحت بهتر از پرشیا و 405 وسمند
صندوق عقب جادار تر از 206، پرشیا ،405 وسمند!!!!!!
صدای موتور به دلیل اینکه سوپاپ اتو مات داره وبا روغن آب بندی میشه قبل تغییره
پس باید از روغن 10W40 نیمه سنتتیک استفاده کرد
هرچقد رکیفیت بیشتر باشه صدا کمتر میشه
ترمز گیری عالی داره شک نکنین البته برای رانندگی معمولی درشهر نه اسپورت!!!!!
تعادل تیبا در حد وکلاس خودش عالی هست مگر اینکه با سرعت 140 یا بیشتر و یا پرشتاب درشهربخواید حرکات نمایشی انجام بدید که درسته عقب خودرو تعادلش کمتره ولی باز هم قابل قبوله
مصرف سوختش کمتر از 7 لیتره
وزنش یک تن هست که باعث ثبات وپایداری بیشتر خودرو میشه
صداهای غیر عادی از درب و داشبورد و غیره کمتر از 206، 405 ، پرشیا وسمنده!!!!!
اصطحلاک کمتری داره
برخی قطعاتش مشترک با ریو و پرایده که هزینه تعویض رو کمتر میکنه و دسترسی به این قطعات بیشتره
زاویه دید راننده و تسلط به جلو وطرفین خودرو درحد عالی قرار داره
چارچوب شاسی قوی و محکمتر از پرایده و درهنگام چپ شدن خودرو و ضربات ناگهانی آسیب کمتر یبه سرنشین ها وارد می کنه
مجهز به کمر بند پیش کشند و 2 ایر بگ هست
که سمند وپرشیا و405 هنو 2 ایر بگه نشدن!!!!!!!!
وموارد دیگه
این تجربیات من دررانندگی 60000 کیلومتر با تیبا بود
و به نظرم از لحاظ اقتصادی و هزینه و مصرف بنزین و ایمنی تیبا مناسب خانواده ایرانیه به شرطی که برای مواقع اسپورت ازش استفاده نشه!!!!
حسین
۲۸ خرداد ۱۳۹۲من ماشین 120000 کیلومتر 6سال کارکرده خریدم هیچکدام از این مشکلاتو نداشته نصف قیمت صفر هم پول دادم.هنر کردی اینهمه وقت گذاشتی تا زه بعضیهاشم رفع نشده. اگه بدون مشکل بود فکر میکنم از ذوق سکته رو زده بودی دور از جون.
تیبا2
۲۲ فروردین ۱۳۹۴داداش تا جالا از خدمات پس از فروش سایپا استفاده نکردی یه بار برو یه درب رادیات عوض کن چیزه زیادی نمیگم بعدش بیا عرض اندام کن
هادی
۴ فروردین ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستان
تیبا خیلی با کلاس نیست و بیشتر به ماشین هندی شباهت داره.
206 یا ریو تا 5 میلیون بیشتر بخرید بهتره حد اقل با کلاس ترن.
محمد رضا
۱۱ فروردین ۱۳۹۲اگر میخواهید حد اکثر سرعت تیبا رو ببینید برید به این ادرس.
شتابشم دیگه دستتون میاد البته صداش با تصویر هماهنگ نیست
http://www.aparat.com/v/Q5rCP
فريال
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲از کجا معلوم شاید ماشین رو جک بوده باشه!!!!!!!
فرامرز
۹ خرداد ۱۳۹۲تو این ویدئوی شتاب و سرعت تیبا 100 درصد یه کلکی سوار کردن، احتمالاً همون جک! سرعت ویدئو هم فکر نکنم دست کاری شده باشه. بابا پورشه باکستر 0 تا 100 اش از این بیشتره! این 5 ثانیه به 100 رسید و 10 ثانیه به 170! پا رو که از رو گاز برمیداره سرعت 70 تا کم میشه. پس سر پایینی هم نمیتونه باشه!
سینا
۱۴ خرداد ۱۳۹۲اقای محمد رضا اون فیلم اپارات با نرم افزاری به نام وی ال سی تند شده و شتاب 0تا100 شده 4ثانیه فکر نمیکنید حتی یاداوریش هم مسخره و توهین است.الان متوجه شدم امکان داره چه افرادی در این سایتها بیان نظر بدن .برای خودم متاسف شدم که نشستم این نظرات را میخونم.
دانیال
۱۷ فروردین ۱۳۹۲من که اخر نفهمیدم خوبه یا نه !! ولی دارم میخرم دیگه :)
حسین
۲۸ خرداد ۱۳۹۲افتضاحه.در یک کلام بابا یه ریو 87 تمیز بگیر همین قیمته 1000برابر بهتره.هیچ نگاه بدی به سمت شما نیست.98 اسب قدرت در برابر80 تیبا.فقط صافکاری اون خطها به اندازه یه سوناتا خرج داره.تعادلش مایه شرمندگی جامعه بشری است.فکر میکنی نفر 100میلیون میده ساعت خیلی دقیقتر از ساعتهای ارزون 50000تومانیه ,نه,برای اینه که در جامعه کسب و کار دیگه باش چونه نزنند.با تیبا مورد شک همه هستی از نظر سلامت عقلی.
حمید
۳۱ تیر ۱۳۹۲آغا دانیال برو ماشینت رو بخر – اوایل که ال90 اومده بود یکی میگفت بوقه -یکی میگفت تعادل نداره – هندلینگش حالو بهم میزنه -مثل مینی بوس میمونه – تو این مملکت کافیه دست دلال ها بره رو موتور سیکلت 100 دیگه نه پیدا میشه نه میتونی بخریش – این خودرو جدیده دیگه مردم حالشون ازقیافه تکراری 405و206وسمندوپراید و……….. بهم میخوره –
اشكان
۱۹ فروردین ۱۳۹۲پناه بر خدا از شر ایرانخودرو و سایپا هیچ کدام از خودروهای ساخت داخل استاندارد نیست
عظیم
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام
صفرشو خریدم 100 تا ایراد داره
نمایندگیهاشونم که میبری یه عیب جدید به عیبای قبلیش اضافه میکنن یه فاکتورم میدن دستت از من میشنوید اصلا ایرانی نخرید
مسعود
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام من یک سالی میشه که تیبا خریدم
در کل راضی هستم
ولی یه کم ماشین در هنگام ترمز گرفتن لرزش داره. آمپر بنزین هم کند کار میکنه و چند ثانیه ای طول میکشه تا به درجه ی واقعی برسه.
دربهای جلو ظاهرا درست درجای خود قرار ندارند به طوری که در سرعت های بالا صدا میدن و سوت میکشن. مصرفش خوبه . دوگانش کردم و با یه بار گاز زدن 300 کیلو متر میره. ولی بدنش زیاد استحام نداره
حسین
۲۸ خرداد ۱۳۹۲جون خودت ارزش نداره که معلومه نداره با دوگانه سوز کردن تیبا مگه ادعا نکردید مصرفش پائینه دیگه گاز سوز کردنش چیه بهرحال حق نداری با جون زن و بچه ات بازی کنی.به خاطر ماهی 5هزار تومان اختلاف اخه چرا اینقدر بیچاره اید؟
آرش
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲آقا من یک سال دارم کلا خر بخر تیبا نخر حداقل هر روز نباید قطعه عوض کنی
Mehdi
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲به این ماشین میگن زیبای پنهان
aria
۱۳ خرداد ۱۳۹۲من موندم به مجازات کدام گناه نکرده خدا تیبا رو به جون ما ایرانی ها انداخت. خدایا توبههههههههههههههه
علی
۲۷ خرداد ۱۳۹۲یکی از دوستام تیبا sx داره
به نظرم به خدا اگه سمند و 405 و پراید رو از تاکسی جدا کنن فقط تیبا تولید کننن برا تاکسی عالی میشه اینا همه رو بزاریم کنار که ماشین خوبی هست یا نه
ولی نگاه کنین ارتفاع مناسب برای تاکسی نداره که داره فضای مناسب داخل کابین نداره که داره هم مسافرا توش برا مسیرای کوتاه راحتن هم راننده
صندوق عقب بزرگ برا دوگانه سوز شدن هم داره
اصطحلاک و مصرف سوخت کمتر نسبت به 405 و سمند و ایمنی بیشتر نسبت به پراید فقط لوازم یدکیشو زیاد کنن که بعد مالکاش راحت بتونن گیر بیارن جوون میه برا تاکسی شدن به خدا انگار ساخته شده تاکسی شه البته درون شهری
فراهانی
۳۱ خرداد ۱۳۹۲با سلام به شما
بنده یک ماشین تولید ملی افتخار ملی!!!به نام تیبا درتاریخ حدود1390/11/15ازنمایندگی شرکت سایپا در اراک(آقای غیاثی) خریداری کردم هنگام تحویل خودرو صفرکیلومتر چون ماشین با استارت کردن اصلا روشن نشد با گشت وگذار داخل وایر وشمع وغیره فهمیدیم باطری اصلا شارژنداردبا باطری به باطری کردن ماشین روشن شد وماشین را درحالی به ما تحویل دادند که موتور آن بی جهت گاز میخورد بعد نرمال میشد وباز هی گاز میخورد بعد نرمال میشد وهی گاز میخورد بعد نرمال میشد
ازمسئول تحویل پرسیدم چرا اینطور کارمیکنه ایشان گفت نمی دانم به قسمت تعمیرگاه ما داخل شهر باید بروی
خلاصه تاماشین از گاراژسایپا دربیرون شهر تانمایندگی مرکزرسیدزمان تعطیلی بود وکمی هم ماشین آرام وقرارگرفت وموتورنرم تر کارمیکردبه منزل رسیدیم وتادو روز به دلیل مشغله کاری نتوانستم ماشین را به نمایندگی ببرم وقتی هم که بردم گفتند تازمان سرویس اولیه مانمیتوانیم کاری روی ماشین انجام بدیم
کلیومترماشین حدود5500که رسیدبردم سرویس اولیه وتا این موقع ما با ریب زدن ماشین وعدم شتاب ماشین ومصرف سوخت بالا وآب دادن شیشه جلو و ریگلاژ نبودن دربها وخراب بودن سویچ ریموت وخرابی برف پاکن سمت راننده وکنده شدن آفتاب گیر سمت راننده وپوسیدگی لاستیک دور دنده ولرزش فرمان و گیرداشتن درب صندوق عقب وگیرکردن درب سمت شاگرد وصدای خرخرشبیه چرخ دنده پشت عقربه دور موتور ومشکل آمپربنزین که 10-20ثانیه بعداز روشن شدن ماشین خودشو نشون میداد کاملا عادت کردیم
سرویس اولیه که انجام شد گفتند مصوب شده پول روغن را مشتری بدهد که ماهم دادیم
خلاصه این که بعدازسرویس اولیه درتاریخ01/07/1391ماشین رفع عیب نشد
دوباره بعدازآن هم در اراک مجددا درتاریخ29/08/1391 و02/11/1391هم برای رفع عیب رفتیم که درست نشدبرای همین ما ازتهران کارشناس خواستیم گفتند نمیتونیم کارشناس به اراک بفرستیم ماشین را بیار نمایندگی مرکزی شماره 2 سایپا – اینجاهم کارشناس داریم وهم هرقطعه ای که بخواداینجا تعویض میکنیم
تیبا را 24/11/1391بردیم تهران درست نشد
دوباره وقت گرفتیم 05/12/1391بردیم تادوسه روز به عید مونده نزدیک یک ماه اونجاموندو از شمع و وایر گرفته تا سرسیلند وسنسور دورموتور و سوپاپ هوا وسوپاپ دود ومجموعه اسبک سوپاپ ومیل اسبک ومیل سوپاپ و لوله خروجی فرعی آب دسته سیم موتور ومجموعه سنسور نقطه مرگ بالا(تیبا – پراید زیمنس) ودسته سیم اصلی جلوبا ABSو سنسور دور موتور هرچی که فکر کنین رو عوض کردن _ ماشین آش ولاش شد اما درست نشد
زنگ زدن ببرش اراک بعد ازعید نوبت اینترنتی بگیر بیارش
ماشین از تاریخ 1392/01/18 اونجا برای تعویض موتور تاییدشد وتعمیرگاه خوابید وبا امروز وفرداکردن گفتن یک ماه روال اداری تعویض موتور طول میکشه حالا بعد از یک ماه تازه میگن از اراک بیا ببرش مگاموتور ببینیم چه مشکلی داره
موتور هم فقط زیر 5000تا تعویض میکنیم
زنگ زدم به امور مشتریان یعنی همین شماره ای که آقای مجتبی نظری
مدیر ارتباطات گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده به اپراتور شماره 26 زنگ زدم گفت باید بیای تهران بری نمایندگی از اونجا زنگ بزنی تا ماپیگیری کنیم اینطوری پیگیری نمیکنیم و جواب من شده این -مستندات موجود هست (صدای ضبط شده)
اما توی قوانین حقوق مشتری که میری مینویسن :ماشین که اینجا بمونه بهتون ماشین امانی میدیم _مشتری نورچشم ماست ووووووووووووووو
اما بعد خرید خودرو ملی یک فیلم هندی میبینی چند هزار قسمت داره
حالا هم زنگ زدن که از اراک بیا ماشین یک ماه خوابیده و دست نخورده را بردار ببر مگاموتور ببینند چه مشکلی داره -هرچند برای من از اول روشن بود که سایپا اگه ماشین رو خورد کنه حاضر به تعویض موتور نمیشه!!!
حالا من موندم وسیستم بسیارضعیف اداری سایپا در جواب به مشتری و
الان هم که کسی جواب گو نیست من هم بالاجبار متوسل شدم به پیک بامدادی رادیو-اخبار 20:30-مطبوعات جراید کثیر والانتشار وهمه کسانی که از راههای دور ونزدیک قبل از مرحوم شدن ماشین میتونن به من کمک کنند —
بعدازاین که موتور ماشین را مگاموتور عوض کرد فهمیدم که خالی بندی کردن وفقط سرسیلندر وقسمت بالای موتور راعوض کردن ومشکل ماشین رفع نشدودراصل شرکتهای خودروساز اگه موتور شمارا تیکه \-پاره هم کنن حاضر به
تعویض موتور نیستن -وفقط خالی بندی تبلیغاتی میکنن مخصوصا شرکت یایپا که اصلا مسئولی برای پاسخگویی نداره ونداره ونداره
خودرو تیبا
شماره موتور 8033386
تعمیرگاه شماره 2 سایپا
farahani_nikan@yahoo.com
ارمین
۲ تیر ۱۳۹۲دوستان من تجربه همه ی ماشین هایه تولید داخلو دارم و باید بگم که اگر ماشینه کاکرده بخرید درحدنو خیلی بهتره اعصابتونو کمترخورد میکنه تا ماشینه صفریکه موتورش ایراد داره لااقل اشکت در نمیاد و اینم بدونید ماشین تو ایران فقط 206 جواب داده توکار L90ام قبول ندارم یه تعویضه تسمه تایمشو رفتم نمایندگی گفت یک میلیونو پونصد هزار 206 اگر جایه عقبشو تحمل کنین بخدا بهترین ماشینه چه تو هندلینگ چه تو شتابو ایمنی مخصوصا تیپه 5 خیلی قبولش دارم
ارمین
۲ تیر ۱۳۹۲درحد نو باشه
پیمان
۲۴ تیر ۱۳۹۲16 ماه میشه که تیبا دارم با40000km رانندگی
1 :کیفیت ساخت نداره از فاصله کلیه درب های ماشین میشه فهمید و یا حداقل تزینات داخلی … .2 :هندلینگ مناسبی نداره تو سرعت 60 به بالا عقب ماشین فرمان پذیر نیست
3 :شتابه خوبی داره وزن ماشین کمه برای همین امکان گرفتن 405 پارس سمند 206 تیپ2و3 رو داره در مجموع ماشین بی فرزی هست ولی تو درگ با ریو کم میاره فقط به خاطر 16 سوپاپ بودن ریو
4 :خیلی از قطعات ماله ریو هست واسه همین خرج قطعات بالا می باشد
((اگر ریو تولید میشد کسی تیبا نمیخرید در مجموع از پراید بهتر/ خرج 206 رو نداره/کم مصرفه /ترمز خوبی داره ))
5 : با این قیمت 19 یا 20 تومن نمی ارزه ولی دیگه چی کنیم…
6 : قیافه ماشین کاملا سلیقه ای می باشد اگه چاره ای نداری واسه خرید باید درکش کنی :دی
محمد رضا
۲۸ تیر ۱۳۹۲من تازه تیبا خریدم این ماشین دو گانه سوز نداره فکر کنم اصلا به صرفه نیست؟
ارشیا
۲۸ تیر ۱۳۹۲سلام من سال 1391 تیبا صفر خریدم داخل اتاقش خوبه ولی طراحی بیرون مزخرفه چون زیرش خیلی بد دیده میشه مثل اگزوز و جازاپاسی کسانی که ماشین باز هستند میدانند من چی میگویم من این ماشین رو 5 ماه سوار شدم ولی راضی نبودم باتشکر از سایتتون ؟
تیبا
۴ مرداد ۱۳۹۲اینو با فتوشاپ درست کردم نظر بدین … پشت عقب تیبا خوبه یا نه ؟
http://www.overpic.net/viewer.php?file=x1sesvzpn7hjt64m7twf.jpg
یاسر
۶ مرداد ۱۳۹۲من تیبای 92 خریدم به قسمت پشت تیبا یک زه اضافه شده که دیگه زیر اگزوز و باک ماشین دیده نمیشه و قیافش خیلی بهتر شده دنده یکش یکم اوایل بد جا می رفت ولی داره بهتر میشه و درهاش هم نیاز به رگلاژ داره