تیبا اولین محصول بهاصطلاح ملی سایپا بود که با سروصدای فراوان ابتدا با نام مینیاتور معرفی شد و سپس نامش به تیبا تغییر یافت. چند سال بعد جهت افزایش تنوع در بازار کسلکنندهٔ خودروهای ارزانقیمت و پاسخ به بازار تشنهٔ هاچبکهای ارزانقیمت، سایپا نسخهٔ هاچبک تیبا را با کد ۲۱۱ و با نام تیبا ۲ معرفی کرد. خودرویی که در بازار با اقبال مواجه شده و علیرغم اختلاف قیمت حدود ۳ میلیون تومانی با نسخهٔ سدان، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. سپس سایپا چند وقت بعد تیبا را که همواره به خاطر طراحی نامناسبش موردانتقاد قرار گرفته بود، به اتاق جراحی برده و نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آنرا با کد ۲۳۲ و با نام ساینا معرفی کرد. خودرویی که هرچند قرار بود ایرادات طراحی تیبا را برطرف کند اما نتیجهٔ معکوس داشته و به اعتقاد برخی حتی از تیبا هم زشتتر است!
حال چند روز پیش از سوی یکی از مقامات سایپا اعلام شد که این شرکت جهت تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود قصد ساخت نسخهٔ هاچبک ساینا را با کد ۲۱۲ دارد. همچنین بهتازگی تصویری در فضای مجاری منتشر شده که به نظر میرسد متعلق به همین خودرو باشد. در این مطلب قصد بررسی تغییرات ساینا هاچبک را نسبت به تیبا هاچبک داریم اما ابتدا بهتر است با روش کدگذاری محصولات سایپا آشنا شویم.
در حال حاضر محصولات تولیدی سایپا به دو گروه X100 شامل خانوادهٔ پراید و گروه X200 شامل خانوادهٔ تیبا تقسیم میشود؛ بنابراین عدد اول در کد یا نام محصولات سایپا نمایانگر خانوادهٔ خودرو است. عدد بعدی کلاس خودرو را نشان میدهد که در آن عدد ۱ مخصوص خودروهای هاچبک، عدد ۳ مخصوص محصولات سدان و عدد ۵ مخصوص خودروهای وانت است. عدد آخری هم وضعیت طراحی خودرو یعنی فیسلیفت بودن یا نبودن آنرا نشان میدهد. مثلاً عدد ۱۳۱ نمایانگر خانوادهٔ X100 یا همان پراید، نسخهٔ سدان و طراحی اولیه است درحالیکه ۱۳۲ به نسخهٔ دوم بودن یا فیسلیفت بودن خودرو اشاره دارد؛ بنابراین کد ۲۱۲ در نسخهٔ هاچبک ساینا به معنای فیسلیفت آن و نمونهٔ جدیدی از ۲۱۱ یا همان تیبا هاچبک است.
اما بپردازیم به بررسی طراحی و تغییرات نسخهٔ هاچبک ساینا با توجه به تصویر منتشر شده از آن. در این تصویر فقط قسمت عقب خودرو مشخص است و بخش جلویی دیده نمیشود اما بهاحتمالزیاد قسمت جلو متعلق به ساینا بوده و کاملاً مشابه آن است چراکه فرم آینهٔ جانبی و خط روی گلگیر جلو کاملاً به ساینا شباهت دارد؛ اما در قسمت عقب، فرم چراغها نسبت به تیبا ۲ تغییر یافته و پلاک نیز از روی سپر به روی درِ صندوق انتقال پیدا کرده است. بااینحال به نظر میرسد فرم جانبی چراغهای عقب که روی گلگیر عقب کشیده شده است به جهت عدم تغییر قالب گلگیرها و درنتیجه کاهش هزینهها، تغییری نداشته و مشابه تیبا ۲ است.
اما قسمتی از چراغها که در نمای پشتی خودرو قرار دارد تغییر یافته و بخشی هم به چراغها اضافه شده که روی درِ صندوق کشیده شده است. بااینحال در این تصویر بین قسمت اصلی چراغها و قسمت اضافه شده هیچ هماهنگیای دیده نمیشود. همچنین برخلاف تیبا ۲، پروژکتور تکی روی سپر در ساینا هاچبک دیده نمیشود و به نظر میرسد پروژکتورها به داخل چراغهای اصلی انتقال یافته باشند؛ اما برای کاهش سادگی سپر عقب که حالا نه جا پلاک در آن وجود دارد نه پروژکتور، فرمی شبیه به دیفیوزر به قسمت پایینی آن اضافه شده است.
در کل هرچند خودروی موجود در تصویر یک پروتوتایپ بوده و صرفاً از روی آن نمیتوان دربارهٔ طراحی خودرو نظر داد اما اگر این طراحی نهایی ساینا هاچبک یا ۲۱۲ باشد (که البته به نظر میرسد همینطور باشد) باید گفت بازهم مثل همیشه در فیسلیفتهای خودروسازان وطنی شاهد پسرفت هستیم تا جایی که طراحی تیبا هاچبک بهمراتب هماهنگتر و قابلتحملتر از این نسخهٔ بهاصطلاح جدید به نظر میرسد. بااینحال احتمالاً بهزودی ساینا هاچبک توسط سایپا معرفی شده و با قیمت تا ۳-۴ میلیون تومان بیشتر از ساینا سدان به بازار عرضه میشود درحالیکه مصرفکنندگان ایرانی هم که از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شدهاند برای خرید آن صف میکشند.
سینا
۱۱ آبان ۱۳۹۵ما …. هستیم که بعد از پنجاه سال تولید خودرو تعداد مدل های تولیدی از بیست تا هم کمتره
فورد
۱۱ آبان ۱۳۹۵دیگه یه چراغ عوض کردن این همه سر و صدا داره
Elemento
۱۱ آبان ۱۳۹۵.
😖😖😖😖😖
ارش
۱۱ آبان ۱۳۹۵ساینا شبیه قورباغه هست.جمع کنید بالا
ونوم
۱۱ آبان ۱۳۹۵با تشکر از اقای دهقان چند نکته بگم اول اینکه به نظر شما هم تیبا یه مقدار کج نیست تو تمام عکسها از نمای جانبی مثل عکس اول به نظر من یه مقدار انحنا داره دوم اقای دهقان این عکس رو جاسوس های صنعتی از نوربرگ رینگ برداشتن شما امانت داری کن بگو سوم به قول عادل میشه سرم رو بکوبم به میز
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۵در این لگن سازان رو ببندید وجود اینا توهین به شعور مردمه.
he
۱۱ آبان ۱۳۹۵من موندم این کیه که به حرف آقا رضا منفی داده !!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
۱۲ آبان ۱۳۹۵یکی از حامیان تولید داخلی یکی از کسانی که فکر می کنند ما باید به هر بهانه ای خوردو ساز بشیم حتی اگه شده با سرکیسه کردن مردم خودمون (که اونم بعد از 30 سال هنوز نشده). سوال من اینه اصلا ما چرا باید خوردو تولید کنیم؟ وقتی نمیتونیم باید بریم سراغ یه صنعت دیگه وقتی قواعد بازی رو بلد نیستیم نباید واردش بشیم بعد از 30 سال حمایت بی چون و چرا از خودرو سازی هنوز نتونستیم یه ماشین درست و حسابی بسازیم پس تعطیلش کنید آقا این بساط استثمار مردم رو
سعید
۱۱ آبان ۱۳۹۵اوه اوه اینا هم یادگرفتن ماشین رو می پوشونن
میگن میمون هر چی زشت تر بازیش هم بیشتر
تو رو خدا تو همین عکس سه رخ عقب که گذاشته وضعیت درز درها و خطوط ماشین رو نگاه کنید دست آدم راحت میره بینش. اگه راست میگید اینا رو درست کنید
شما اگه تونستید شکل تخم مرغی بدنه تیبا رو عوض کنید، نمی خواد هاچ بک بسازید تیبا هاچ بک از پشت انگار تخم مرغ شانسی
tv
۱۱ آبان ۱۳۹۵وقتی کلماتی مثل : پروتوتایپ ، فیس لیفت و… برای این لگن ها بکار میبرن خیلی خندم می گیره…از فردا کانسپت 2017 پرایدم خواهیم دید ….
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۱ آبان ۱۳۹۵ها ها ها ها ها ( قهقه شیطانی)
خب یه لطیفه با حال دیگر از سایپا
اخه یکی نیست بش بگه برادران مهندس ساینا خودش چه اشغالی بود که حالا هاچبکش هم بسازید ……
ونوم
۱۱ آبان ۱۳۹۵سلطان اشتوتگارت عزیز اینو زدن که قدر ساینا رو بدونی طبق گفته ی متن پس رفت داشته احتمالا اسمش هم باشه پاندا ؛ ساندا ؛ یه هم چین چیزایی
Carbonado Aventador
۱۲ آبان ۱۳۹۵من موندم این همه مهندس طراح ماشین خفن تو خود ایران داریم…
پس چرا انقدر طراحی های اشغال و به درد نخوری داریم؟؟؟
شیر تو خودرو ملی و هرچی که هست!!!!
دانیال
۱۱ آبان ۱۳۹۵بعیده سه چهار میلیون از ساینا گرونتر بشه چون به هیچ وجه نمیتونه رقابت کنه با 206 و کسی که بخواد این لگنو بخره دو سه میلیون دیگه روش میذاره تیپ دو 206میخره که حداقل از این بهتره، تنها شانسی که برای فروش توی این بازار بلبشو داره اینه که هم قیمت سدانش باشه یا مثل دنا آپشناش بالاتر از بقیه مدلای شرکتش باشه
وحید
۱۱ آبان ۱۳۹۵خدایا چراغ عقبش عااااالیه :))))
هر بچه ای میفهمه این طرح چراغ هیچ همخوانی ای نداره! پس چرا این به مرحله تولید میرسه؟! این مدیرای طراحی سایپا کیا هستن؟ سوابق علمی و کاریشون چیه؟ چرا سرمایه مملکت و مردم اینجوری حیف و میل میشه
به خدا ماشین ارزون قیمت لزومی نداره حتما زشت باشه!
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۵اینا با پارتی بازی یه پستی اونجا گرفتن بعد یه فارغالتحصیل نخبه هاروارد بیاد برای استخدام از بالا بهش نگاه میکنند میگن شرمنده جا نداریم اصلا ردیف بودجه نداریم شما رو استخدام کنیم بعد اونی که داره این حرف رو میزنه خودش از دانشگاه شبانه یالغوز آباد کاردانی گرفته. اینه وضع مملکت ما
TRX
۱۱ آبان ۱۳۹۵یکی از اقوام برای مصرف دخترشون تیبا خریده بود ساعت دیجیتالی قسمت دقیقش سوخته بود اونم بعد از ۱۰ ماه
دانیال
۱۱ آبان ۱۳۹۵یعنی شما میگی که بعد از ده ماه تنها ایرادی که توش دیدن همین بوده دیگه، عجب! پس این ماشینایی که ما میبینیم ساخت کدوم شرکتن؟
Sajjad Ahmadi
۱۱ آبان ۱۳۹۵فردا میبینی جای شیشه و چراغ رو عوض میکنن!
همش ناموزون
سیاوش
۱۱ آبان ۱۳۹۵واقعا شاهکاری از تکنولوژی و هنر یعنی همین که می بینید.!!!!!
سیاوش
۱۱ آبان ۱۳۹۵واقعا شاهکاری از تکنولوژی و هنر و عصاره ای از زیبایی و صنعت یعنی همین که می بینید.!!!!!خودرو سازان مطرح جهان از عرصه چنین محصولاتی به بازار خای جهانی خوف دارند به همین علت است که آمریکا بعد از برجام با انواع کارشکنی ها مانع از حضور ایران در بازار های جهانی میشود که مبادا بازار این خودرو ها در دست سایپا بیفتد سایپا یعنی تویوتا ایران و هیوندای ایران احسنت بر ایران مدیران این شرکت با این هنر نمایی هایشان
سیاوش
۱۱ آبان ۱۳۹۵چرا دوبار مال منو پخش کردی گمونم کار کار آمریکا است !!!!
سیاوش
۱۱ آبان ۱۳۹۵واقعا چشم هر بیننده را به خود خیره می کند .!!!
mohsen
۱۱ آبان ۱۳۹۵سارینا دیگه چه صیغه ایه؟
فرشاد سجادیان
۱۱ آبان ۱۳۹۵از تیبا هاچ بک قابل تحمل تره
ونوم
۱۱ آبان ۱۳۹۵این کلاس هاچ بک نیست قاچ بکه
حسین
۱۱ آبان ۱۳۹۵??????? مهندسین غیور و افتخار آفرین مملکت پارسی با طراحی فوقالعاده زیبا و آیرو دینامیک و قدرت موتور فراتر از انتظار همراه با شتابی سریع یک هاچ بک داغ که رقیب اصلی فورد فوکس آر اس و هوندا سیویک آر اس و …. است تولید کرده و مشت محکمی بر دهان بلاد کفار زده ….
پ.ن
انصافا با چه رویی اینو تولید کردن . طراح این ماشینا انصافا کیه . چرا هزینه نمیکنن . درب همه ماشینا یکیه و فقط برش ورق حلبی هاش برای سپر و چراغ فرق میکنه . اینا یعنی حتی ی برنامه شبیه سازی ندارن یا با خمیر و پرینت ۳ بعدی درنمیارن ببینن چی ساختن .
خط انحنای بالای گلگیر تیبا رو فقط فقط میشه الهامشو از کاسه توالت گرفت .. شرف چیزیه که این خودروسازی میهنی نداره .
احمد
۱۱ آبان ۱۳۹۵اون سپر مشکیه یا استتارش کردن رقبا از روش کپی نزنند ؟:)
Hossein
۱۱ آبان ۱۳۹۵Wooow
طراحیش باید جایزه بگیره??
مارو مسخره کردین یا خودتونو
Aria
۱۱ آبان ۱۳۹۵وای چقدر جوکه این ماشین. ????
رادین
۱۱ آبان ۱۳۹۵طراحی کویید و آدم میبینه فکر میکنه یه ماشین 60 میلیونیه(فقط طراحیش)
طراحی اینا رو آدم میبینه فکر میکنه کار دو سه تا جوون عشق ماشینه که خواستن ماشین اصلی و یه تغییری بدن بهتر بشه بدتر شده.
یاد لباس المپیک افتادم
سیاوش
۱۳ آبان ۱۳۹۵آخه بدبختی شم اینه کویید که امکاناتش با اینم قابل مقایسه نیست فرمان برقی ال سی دی کی لس مصرف زیر 4 لیتر و… تازه با این همه تعرفه که روش اومده تازه شده هم قیمت یعنی فاجعه در قیمت گذاری من واقعا فکر می کنم هزینه تمام شده این واسه خودرو سازان مطرح جهان اگر کویید رو د رنظر بگیریم 3800 دلار این باید باشه 3300 دلار حداکثر یعنی باید قیمت حداکثر می باید 12 ، 13 میلیون می شد نه دیگه حداگثر 17 میلیون الان نزدیک 28 تومن ساینا صندوق داره .هاچ بکه لابد 30 هم میرسه دیگه تو بازارم 31 واقعا اقتصادی داریم ها !!!!
سينا
۱۱ آبان ۱۳۹۵سایپا فقط زانتیاش خوب بود والسلام
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۱ آبان ۱۳۹۵ده اخه داش گلم سایپا زانتیا تولیدمی کنه ؟؟؟؟/
این سیتروئن بد بخت یه غلطی کرد 20 سال پیش زانتیا رو درست کرد اینا همش سر هم میکنن میدن دست مشتری ……… کجای کاری سایپا زانتیا تولید کنه !!!!!!!!……..
مثل اینه بگی ایرانخودرو فقط گرن ویتاراش خوب بود ….
tv
۱۱ آبان ۱۳۹۵تا بحال زانتیا روندی؟!میدونی بخاطر نا ایمن بودنش تو اروپا منع تولید شد ؟! مدامم مثل 405 دچار کم فرمونی میشه…البته در رانندگی شهری معمولی خوبه وگرنه ماشینیه که می کشتت و فقط بخاطر سود یه عده ای 3 سال بعد از توقف تولیدش تو اروپا وارد ایران شد …
سينا
۱۲ آبان ۱۳۹۵من نمیدونم چرا اینجور متعصبانه نظر میدن ؟!!!
آره 8 ساله که زانتیا دارم و خدا رو شکر تا حالا مشکلی برام پیش نیومده که به ایمنیش مربوط بشه
از نظر پایداری هم خدا وکیلی رو دست نداره هندلینگش هم که دیگه همه میدونند
در مورد اینکه زانتیا مال سایپا باشه یا نباشه بنده از سایپا خریدم اگه سیتروئن میخاست خودش تو ایران بفروشه دیگه لزومی نداشت به سایپا بده
ناصر
۱۱ آبان ۱۳۹۵از شوق اشک در چشمانم حلقه زده خدایا این شادی را از ما نگیر.
به نظرم باید جلوی این شاهکار سر تعظیم فرود اورد.
طراحان بی ام و-بنز-استون مارتین-کیا-هوندا-مزدا …….. کجایید که شما هم بیایید با هم جلوی این شاهکار و مهندسان طراح این خودرو سر تعظیم فرود بیاوریم.
رضا پ
۱۱ آبان ۱۳۹۵این نوع ترکیب چراغ عقب که تا روی درب صندوق عقب کشیده میشه و البته این نمونش خیلی زشت هم هست بیشتر تو طراحی خودروهای سدان استفاده میشه احتمالا سایپا خواسته برای اولین بار در دنیا این کارو انجام داده باشه !😂
بعدشم من این فلسفه خطوط کناری تیبا روی گلگیرهای جلو و عقب که روی در عقب و در باک هم هست رو آخرشم نفهمیدم تو فیس لیفتهای بعدی هم ول کنش نیستن
انگار که این طراحیها و فیس لیفتها رو کودکان مدیران شرکتهای خودروسازی تو خونه انجام میدن
یاسین
۱۱ آبان ۱۳۹۵کلا سایپا رو نمیتونم درک کنم باید سهامشو بفروشن به تشتک سازی
carlove
۱۱ آبان ۱۳۹۵حداقل یه سانروف روش میزاشتن خدا کنه حداقل مانیتور داشته باشه و وسایل دخلش مثل پراید از پلاستیک کهنه نباشه ترمزش هم کار کنه
ali
۱۲ آبان ۱۳۹۵یه آشغال دیگه از سایپا …
ali
۱۲ آبان ۱۳۹۵عزیزان اشتباه نکنید سایپا مخصوصا عقب این ماشین رو اینجوری طراحی کرده که ما نتونیم تشخیص بدیم طراحی نهایی چی هست !!! خخخخخ ( همون تیبا هاچبک آشغال هستش ) . ( بااینحال احتمالاً بهزودی ساینا هاچبک توسط سایپا معرفی شده و با قیمت تا 3-4 میلیون تومان بیشتر از ساینا سدان به بازار عرضه میشود درحالیکه مصرفکنندگان ایرانی هم که از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شدهاند برای خرید آن صف میکشند.! ( بدبختی اینه حقیقه !!!)
BMW M5
۱۲ آبان ۱۳۹۵ما مهندس آرین رو داریم تو کشور شاید صدها نفر مثل اینو همه خداروشکر معلومات بالا همه از نابغه های بیرون کشور طراحاش عالین و موفقترین خودروها رو ساختن همه شما نادر فقیه زاده رو مسشناسین همه خودروهای BMW و خودروهای منضوری رو میشناسین ما ایرانیا همچین نابغه های داریم ولی ای کاش کمی وجدان در این دو خودرو ساز بود میگن یه سیب خراب همه رو تو یه سبد میتونه خراب کنه الان تقریبا کمتر خودروساز یا وارد کننده خودروی داریم که خودروهای بنجلو به مردم نندازن چی میشد این کمپین تحریم خرید خودروی بی کیفیت بیشتر ادامه داشت .
MjM
۱۲ آبان ۱۳۹۵چیزی نگم بهتره….
به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی….
محمد
۱۲ آبان ۱۳۹۵توی اون عکس شماره 4 چرا در ماشینو نبستن!!!
احمد باقری
۱۲ آبان ۱۳۹۵الان مثلا چیکار کردن؟
meysam
۱۳ آبان ۱۳۹۵این سایپا را کلا باید جمعش کرد با این ماشیناش تازه ساینا خودش دیگه چی بود که هاچ بکش درست می خواهند بکنند یعنی بگم….توی این سایپا یه ادم نیست بگه خودتونو گول می زنید