صنعت خودروی روز دنیا با سرعتی خیره کننده در حال پیشرفت بوده و همهجا صحبت از خودروهای خودران، الکتریکی و فوقالعاده ارتباطی است. هماکنون خودروسازان تراز اول جهانی نه تنها محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژیها و البته ایمنی بسیار بالا عرضه میکنند بلکه در برخی موارد که اخبار آن در “پدال” نیز منتشر شده، خودرویی ارزانتر نسبت به قبل با تجهیزات بیشتر تولید میکنند.
متأسفانه هرچقدر بیشتر صنعت خودروی خود را با خودروسازان مدرن مقایسه میکنیم بیشتر اذیت میشویم! اکثر محصولاتی که در کشورمان تولید میشوند یا از رده خارج و کاملاً قدیمی بوده و یا اینکه در سطح جهان خودروهای مطرحی محسوب نمیشوند. وضع تعرفههای گوناگون نیز موجب شده خودرویی رده میانی همچون سورنتو که اصلاً لوکس هم محسوب نمیشود در کشورمان بهای سیصد و چند میلیون تومانی پیدا کند و ما بتوانیم فقط نظارهگر آن در خیابان باشیم.
جدای از این بحثها، آنچه حقیر را به نگارش این عریضه وا داشت مشاهده چندین دستگاه پراید صفرکیلومتر در خیابانها بود که روی درب آنها اثری از زه محافظ مشاهده نمیشد! در ابتدا با خود فکر کردم شاید مالک این زهها را دوست نداشته و خود اقدام به جدا کردنشان کرده اما وقتی چندین و چند دستگاه پراید با همین وضعیت را مشاهده کردم حدس زدم که سایپا در اقدامی محیرالعقول اقدام به چنین کاری کرده باشد!
البته که چنین اقدامی مسبوق به سابقه است. اگر یادتان باشد تا همین چند سال پیش سمند LX با رینگ اسپورت عرضه میشد اما هماکنون چند سالی است که این خودرو با رینگ فولادی و قالپاق تولید شده و چند میلیونی گرانتر نیز به فروش میرود. سایپا هم اکثر پرایدها را بدون سیستم صوتی عرضه کرده ولی مبلغ آن را در کارت خریدار شارژ میکند.
سؤال اینجاست: چه دلیلی برای حذف زه دربها وجود دارد؟ اگر این کار انجام شده دلیل آن کاملاً واضح گفته شود و اگر اینگونه نبوده دلیل مشاهده این همه پراید صفر بدون زه چیست؟ چنین قطعه کاملاً ارزانقیمتی که محافظتی حداقلی از بدنه پراید به عمل میآورد جای چه چیزی را تنگ کرده که آنهم حذف شده است؟! آیا خریدار میتواند در زمان تحویل خودرو از نمایندگی درخواست نصب زه را نماید؟
مشتری ایرانی بدون اینکه کوچکترین انتظاری داشته باشد با هزاران سختی و مشقت اقدام به خرید یک پراید با تکنولوژی متعلق به چندین دهه پیش میکند، اما باید خودرویی را دریافت کند که از همان روز اول بدون زه بوده، لاستیکهای باکیفیتتر میخواهد و…
متأسفانه این روشها در صنعت خودروی داخلی تبدیل به یک رویه ثابت شده و خودروساز با نصب کوچکترین آپشنی که در اصل از بدیهیترین تجهیزات خودروهای معمولی محسوب میشود اقدام به افزایش چند میلیون تومانی قیمت خودرو میکند. دیگر روش هم همانگونه که اشاره شد حذف برخی اقلام و قطعات از روی خودروها برای ارزانتر تمام شدن هر چه بیشتر محصول نهایی است!
امیدواریم این رویه تغییر کرده و برای همیشه با خودروهای ناایمن و با کیفیت نازل خداحافظی کنیم… امیدواریم!
امین
۶ خرداد ۱۳۹۷هی آقا…
تا چند وقت دیگه سایپا بشما فقط آرم پراید رو تحویل میده ،بعد میگه خوده ماشین آپشنه اگه میخوای بخرش :-\
مهررداد
۸ خرداد ۱۳۹۷بزرگترین اشتباه، پول دادن به این حلبیه.
خیلی کسر شانه که پراید رو به این شکل ضبط و زه درب و…. بر میدارن و تحویل خلق الله میدن
باید بریم بمیریم به خدا.
التماس تفکر
۹ خرداد ۱۳۹۷دوستان خلایق هر چه لایق.
با این اندیشه ها و تفکر مردم ، همین پراید هم از سرمون زیاده
مسعود
۲۰ خرداد ۱۳۹۷خوب دیگه بالاخره … حتما نماز میخونن و روزه هم شاید میگیرن!!!!!!!!!!!
لابد ماه محرم هم عزاداری می کنند
باید برای خودشون گریه کنند
حب دنیا چشم بعضی ها رو کور و گوششون رو کر کرده
مسولینی که لیاقت ندارند باید اون دنیا جواب بدهند……!!!
امیر
۲ تیر ۱۳۹۷پخش و لچّگی و زه
بعدیشو خدا بخیر کنه
فک کنم برن سراغ قالپاق و آچار چرخ و زاپاس
هموطن
۳ شهریور ۱۳۹۷ولله حرام است اگه به این قوطی چرخ دار 10میلیون بدیم چه برسد به 30 میلیون ، حیف است که مدیران ایران خودرو هنوز دارن تولید می کنن ماشیناشونو، بنظرم بهتر است که ایران خوردو کلا کار تولید ایت قوطی ها رو تعطیل کنن و بفکر وارد کردن ماشینای خارجی باشن که1- سود خوبی عایدشون میشود 2-هر کسی نمی تواند بخرد بنابراین از تعداد تصادفات کم میشود و اگر تصادف کند و حتی اگر تصادف کنید جونش ایمن تراست، و 3-سود خوبی عاید شرکت های ایران خودرو می شود.
اسد
۱۸ اسفند ۱۳۹۷داداش پراید رو سایپا تولید میکنه نه ایران خودرو!
جاوید
۲۲ مهر ۱۳۹۷من خرداد 97 در سایت سایپا ماشین ثبت نام کردم با تحویل یک ماهه و تقریبا دو ماه بعد تحویل گرفتم موقع تکمیل وجه 166 هزار تومن از قیمت خودرو کم کردن من فکر میکردم سود مشارکت و هدیه مشارکتی هست که وعده داده بودن ولی بعد فهمیدم 100 تومنش به خاطر کسری رادیو پخش بوده در صورتی که سایپا طبق قرارداد می بایست حداقل 187 هزار تومن به عنوان سود و هدیه مشارکت از قیمت خودرو کم می کرد که با کسری قیمت ضبط جمعاً میشد 287 هزار تومن ولی فقط 166 از قیمت کم کردن، با این حساب سایپا چند مورد کم فروشی داشته 1- عدم پرداخت 121 هزار تومن از سود مشارکت یک ماهه پیش فروش خودرو 2- پرداخت فقط 100 تومن بابت نداشتن رادیو پخش که تو بازار حداقل 250 قیمت داشت 3- پراید بدون زه دور درب
حالا اینا فقط ایرادای فروش بود باید ببینم تو کیفیت قطعات و مونتاژ خودرو چه مشکلاتی بوجود میاد
وحید
۳ آبان ۱۳۹۷باسلام
خودرو پراید ۱۳۱ نقدی خریدم تحویل ۲۰ روزه که ۷۰ روزه تحویل دادن ،جریمه دیرکرد که ندادن ظبط صوت و زه درب رو هم نصب نکردن تازه گفتن ۲۰روز دیگر مدارک رو میدیم خدمتتون واقعا متاسفم برای گروه خودروسازی سایپا و شرکت اریو که ۲۷۰هزارتومنم از من اضافه گرفتن بابت راهنمایی جهت ادرس پارکینگ سایپا
اسد
۱۸ اسفند ۱۳۹۷به خاطر آدرس از تو پول گرفتن؟!
مطمئنی؟!
ابراهیم
۱۸ آبان ۱۳۹۷من پراید صفر خریدم فیلتر هوا نداشت
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۷می دونید چقدر پراید در سال فرخته میشه؟ پس این یعنی پراید بسیار محبوب هستش. یعنی شا میگید این محبوبیت تصادفی هست؟ شما هر کاری کنید که از محبوبیت این ماشین کم کنید ، نمی تونید. کلا توی ایران رسم شده. نمی زارن کسی یا چیزی محبوب بمونه. واقعا برید و یه گوشه بشینید و به کارهای خودتون فکر کنید. وای بر شما
Ehsan
۳۰ تیر ۱۳۹۸پرایدواسه قشرضعیف جامعه که ماشین ندارن ونمیتونن ازعهده خرج ماشین بربیاند خوبه ولى مردم هم ساده نباشندخودرویى که زه بغل درب نداردتحویل نگیرندزه که بغل درهست وهزینه چندانى نداردنزدن عاقلانه هست که تشخیص بدیدقطعات چه قطعات بدلى هست همه میخرن ثبت نام میکنندمعلومه که وقت زه ندارن!
Ehsan
۳۰ تیر ۱۳۹۸قشرضعیف جامعه که میخایدماشین داشته باشیدکم خرج هم باشه پرایدنخریدنخرید نخریدانقدرنخریداسمش فقط ماشین هست روزبه روزبدترقطعات بدل بدنه داخلى پلاستیک خشک موادکهنه بدنه بیرونى حلب روغن باک
زهرا
۲۵ شهریور ۱۳۹۸سلام ما 94 پراید خریدیم که تصادف باعث شد ماشین را بفروشیم و پرایدجدید بگیریم؛ پراید جدید علاوه بر زهدرب، اصلآ کیفیت نداره فرمانش بسیار سفته حتی درهاش بزور بسته میشه خدا رحم کنه به سر
این ملت چه امده؛ اصلأ از ماشین جدید راضی نیستم معلوم نیست دیگه چه چیزهای دیگرو از درون ماشین کم کردن
asghar
۲۸ مهر ۱۳۹۸باسلام .منم پراید111صفرکیلومترخریدم46500000تومان.نه زه درب داشت ونه ضبط.