بهتازگی، شرکت سایپا از هاچبک جذاب و آوانگاردی به نام سیتروئن C3 رونمایی نمود که توجه بسیاری از اهالی رسانه و عشاق خودرو را به طرف خود جلب کرد. به این بهانه، نوشتار کوتاهی را تهیه نمودیم تا شما عزیزان را بیش از پیش با این نومولود غربی سایپا آشنا نماییم.
سیتروئن C3 رونمایی شده توسط سایپا آخرین نسل و یا به عبارتی سومین نسل از این خودروست که نخستین بار، در بیست و نهم ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی شد. این خودرو بر مبنای پلت فرم نام آشنای PF1 تکوین و توسعه یافته است، پلت فرمی که هماینک در دیگر خودروهای خانواده پژو-سیتروئن ازجمله پژو ۲۰۸، سیتروئن C4 کاکتوس و DS3 نیز به کار میرود. سیتروئن C3 فعلاً فقط در کشور اسلوونی تولید میشود.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۳۹۹۶/۱۷۴۰/۱۴۷۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با ۲۵۴۰ میلیمتر است. وزن خالص سیتروئن C3 بین ۹۶۸ الی ۱۰۸۰ کیلوگرم برآورد میشود.
سیتروئن C3 با طیف متنوعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه میشود. مهمترین پیشرانه بنزینی آن فعلاً یک نسخه ۱.۲ لیتری است که در دو گونه تنفس طبیعی و توربو در دسترس است. نسخههای تنفس طبیعی این پیشرانه در دو نسخه ۶۸ و ۸۲ اسب بخاری و نسخه توربو هم در تک نسخه ۱۲۰ اسب بخاری عرضه میشوند. نسخه بنزینی دیگر که با پیشرانه پژو ۲۰۰۸ ایرانخودرو مشترک میباشد، ۱.۶ لیتر حجم دارد و از گونه توربوشارژ میباشد از توان خروجی فوقالعادهای معادل ۱۶۳ اسب بخار برخوردار است و بنا به ادعای سایپا برای نخستین بار در بازار ایران است که عرضه میشود. نسخه دیزلی سیتروئن C3 نیز با ۱.۶ لیتر حجم از توانی معادل ۷۵ اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، سیتروئن C3 با دو گونه متفاوت از گیربکس اعم از گیربکس ۶ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک قابل سفارش است.
داخل کابین سیتروئن C3 از نمایی ساده و شکیل و مملو از پلاستیکهای خشک و ارزان بهره میبرد. در جایجای آن میتوان از خطوطی مستقیم سراغ گرفت که با اشکال سخت بدیعی ترکیب شده و هارمونی مناسبی را برای آن تدارک دیدهاند. در مجموع، طراحی این کابین را میتوان ترکیبی از سنت و مدرنیسم دانست. مثلاً دستگیره دربهای این خودرو به ساختههای قدیمی سیتروئن بسیار شبیه هستند و ناخودآگاه آدمی را به یاد مدل معروف ژیان میاندازند. فضای کابین هم در کل جادار بوده و صندلیهای آن نیز نرم و راحت هستند. البته در این میان، نباید از فنربندی بسیار نرم و روان این خودرو غافل شد که کاملاً درخور نام بلند سیتروئن بوده و سواری بسیار راحتی را برای این هاچبک کوچک فرانسوی مهیا میکنند.
سیتروئن C3 خودرویی است که به سهولت میتوان عاشق آن شد. ممکن است که رانندگی با این خودرو بهخوبی فورد فیستا نبوده و یا همچون فولکس پولو در حد اعلی این کلاس نباشد اما این خودرو از چیزی برخوردار است که این روزها در بازار خودروهای سوپر مینی مفقود و نایاب است و آن هم چیزی نیست بهجز: شور، شوق و روح زندگی. صرف بودن و دیدن این خودرو لذتبخش است و تکنیک به کار رفته در آن شما را راضی خواهد نمود و البته در کنارش، بهای ارزان خرید و نگهداری. سیتروئن C3 واقعاً خودروی خوب و روپایی است.
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
و…
حامد
۱ دی ۱۳۹۶نکشیمون با این پرنسست /:
F۲۲RAPTOR
۱ دی ۱۳۹۶پرنسسی که قرار است با قیمت یه کویین تو ایران عرضه شه.
Sajjad
۱ دی ۱۳۹۶پرنسس چیه!
این یه ندیمه هست که میخواد با مقام پرنسس به فروش برسه
sevlan
۱ دی ۱۳۹۶خوشگل و زیباست ، ولی از زیر دست سایپای زالوصفت میاد بیرون و علیرغم داشتن قیمت مناسب جهانی ، با قیمت گزافی عرضه میشه !!!
کارل شلبی
۱ دی ۱۳۹۶اصلا پرنسس????
Madjid Thunderbird
۱ دی ۱۳۹۶.
پرنسس :-|||
جواد
۱ دی ۱۳۹۶پدال جان دیگه داری نا امیدم میکنی. هر دفعه که یه پست جدید میذاری آخرش می زنی که قیمتش در خارج از کشور فلان قدر ولی تو ایران چند برابر! بابا ما هم می دونیم اوضاع قیمت خودروها در ایران خرابه ولی لازم نیست هردفعه یادآوری کنی???بابا ما بدبخت ما بیچاره شما بیخیال شو!!!
سام
۱ دی ۱۳۹۶دوست عزیز،در کجای این پست از قیمت این خودرو در داخل یا خارج ایران سخنی گفته شد که شما چنین برداشتی نمودید؟!
جواد
۱ دی ۱۳۹۶دوست عزیز جناب آقای سام اگه شما بخواهین از لینکی که در کانال تلگرامی پدال وارد این صفحه بشین.مطمئنا تیتری که زیر این پست هست را مشاهده خواهید کرد که نوشته شده:(هاچ بک ارزانی که با قیمت نجومی خود در ایران، تعریفی متفاوت با سایر دنیا پیدا می کند) البته اشاره ای به قیمت دقیق خودرو چه در تیتر زیر پست و چه در این صفحه نشده ولی فکر کنم خود همین جمله گویا این باشه که مسلما این خودرو در صورت ورود به داخل مرزهای کشور قیمتش نجومی میشه!!! ?البته با عرض معذرت
جواد
۱ دی ۱۳۹۶البته ببخشید چون اشتباه از من بود و در دیدگاه اول منظورم خوب نرسوندم.من فقط می خواستم نظرم بگم که:(لطفا دیگه یادآوری نکنید که قیمت خودرو در کشور چند برابر خارج است).ممنون از توجه و یادآوریتون?
ایلیا
۱ دی ۱۳۹۶لازمه که هزاران بار یاداوری بشه، چرا که نه؟!
مجید
۱ دی ۱۳۹۶ای کاش میشد مدل دو دیفرانسیل داشته باشه نه در این حد که باهاش بری آفرود تو کویر یا بیراهه اما در همین حد که هندلینگ بهتری پیدا کنه و از بستن زنجیرچرخ راحت بشی.اما ظاهرش رو خیلی دوست دارم
datsun
۱ دی ۱۳۹۶تو گروه psa مگه چیزی به اسم دو دیفرانسیل وجود داره
F۲۲RAPTOR
۱ دی ۱۳۹۶مجید جان این هاچ بکه کراس اوور نیست که سیستم awdبخواد
بعدشم psaروکراس اوورهاش awdنمیذاره
این هاچ بک که جای خود داره
هادی 8 سیلندر
۱ دی ۱۳۹۶شما سوار لندکروز هم بشی تو یخ جاده هراز بری بازم نیاز به زنجیر چرخ داری
Saeed Boroomand
۲ دی ۱۳۹۶اندازه اش از کپچر بزرگ تر نیس دو تا دیفرانسیل توش جا نمیشه… قیمت و مصرف بنزینم مهمه تو این کلاس.
میلاد
۱ دی ۱۳۹۶سایز ۲۰۶ داره و قیمتش در اصل باید ۴۵ باشه بنظرم
اما سایپا رو که میشناسید دیگه.. قیمتهاش منصف است بسیار ??
چون ۲۰۷ قیمتش بالا هست پس باید این بیشتر باشه
قیمت خودروها در ایران اینجوری انتخاب میشه.
خدا کمکمون کنه ان شالله
امیدوارم شاهد ماشین ها باکیفیت و قیمت مناسب باشیم
سروش
۱ دی ۱۳۹۶واقعا ماشین قشنگیه و اگه با موتور قوی وارد بشه عالیه . ولی بنظرم برای ماشین دوم خانواده خوبه و دست خانم خونه باشه. بنظرم طراحیش علیه ولی من سوار همچین ماشینی نمیشم
mehran.Jy
۱ دی ۱۳۹۶بهتر بود مینوشتین پرنسس باباش???
alirezaasg5
۲ دی ۱۳۹۶جان هرکی دوسدارید نخرید این اشغالارو
حمید
۱۱ دی ۱۳۹۶من تو نمایشگاه تهران دیدمش واقعا مسخرس
احمدی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷واقعا ماشینی اسپرت وجوان پسند است