سیتروئن زانتیا Xantia خودرویی محبوب است که سالها در سایپا مونتاژ می شود و بعلت خصوصیات اسپرت ، چابکی، راحتی، سیستم تعلیق منحصر به فرد و کیفیت آن مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. با این حال این خودرو سالهاست که در کمپانی سیتروئن از رده خارج شده است.
مشخصات فنی و لیست تجهیزات زانتیا مدل SX۲۰۰۰
۱. ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ، مجهز به تهویه در چرخهای جلو
2. قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جادههای هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخها
3. تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن سر نشین
4. سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه
5. سوئیچ مجهز به کنترل از راه دور همراه با سیستم کد خوان الکترونیکی (سیستم ضد سرقت خودرو)
6. قفل ایمنی مخصوص کودک
7. فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه
8. کیسه هوای ایمنی راننده
9. کیسه هوای ایمنی سرنشین جلویی
10. سوئیچ کنترل کیسه هوای سر نشین
11. تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک برای دمای داخل خودرو (سرما و گرما) هوشمند
12. مجهز به سیستم آئینههای جانبی برقی، تاشو و گرمکن آینه
13. ضربه گیرهای جانبی دربهای جلو و عقب برای ایمنی سرنشینان در تصادفات جانبی
14. کمربندهای ایمنی سرنشین مجهز به سیستم هوشمند در مقابل ضربات دارای سیستم جمعکننده انفجاری
15. زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب برای قرار دادن چوب اسکی و دسترسی سرنشینان به صندوق عقب
16. نمایشگر دیجیتالی دمای خارج خودرو ساعت، کیلومتر شمار
17. با شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان RDS مجهز به رادیو با امکان سی دی رادیو
18. صندلیهای ارگونومیکی قابل تنظیم مکانیکی در جلو خودرو (ارتفاع، شیب پشتی، قوس داخل کمر و… )
19. قفل مرکزی دربهای جلو، عقب و درب صندوق عقب
20. قابلیت تخت خواب شدن و تا شدن صندلیهای عقب خودرو
21. گرمکن شیشه عقب و برف پاک کن عقب
22. برف پاک کن شیشه جلو با دو سرعت و کنترل اتوماتیک سرعت برف پاک کن و حساس به شدت ریزش باران (هوشمند)
23. آفتابگیرهای مجهز به آینه
24. سیستم ترمز ضد قفل ABS
25. شیشه بالابر برقی شیشههای جلو و عقب خودرو (شیشه راننده با سیستم متوقف کننده هوشمند و امکان کار با یکبار فشردن کلید)
26. پرده آفتاگیر شیشه عقب
27. دو چراغ مطالعه برای راننده و سرنشین جلو
28. چراغ مه شکن در جلوی خودرو
29. مبدل کاتالیست با استاندارد اروپایی EURO II
30. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
31. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتل
32. سیستم عیب یاب EORD
33. دو عدد چراغ داخل اتاق روی ستونها با سیستم خاموش شدن هوشمند
34. نمایشگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای جلو
35. نشانگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای جلو
36. نشانگر دیجیتالی مسافت طی شده و هشدار دهنده مراجعات ادواری به تعمیرگاه
37. سیستم تعلیق هیدرولیک جهت تامین تعادل منحصر بفرد خودرو در صورت بروز حوادثی همچون ترکیدگی لاستیک
مشخصات فنی زانتیا
نوع: زانتیا SX مدل:۲٫۰۱ ۱۶v تعداد سیلندر:۴ تعداد سوپاپ:۱۶ حجم موتور:۱۹۹۸cc حداکثر قدرت:۱۳۵hp/۵۵۰۰rpm حداکثر گشتاور:۱۸٫۷kgm/۴۲۰۰rpm وزن خالص:۱۳۲۰kg وزن بار مجاز:۵۲۰kg تعداد سرنشین:۳+۱ ضریب آیرودینامیک بدنه:۰٫۳۴ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در۱۰٫۳ ثانیه
سوخت رسانی
ظرفیت باک:۶۵lit نوع پمپ بنزین:برقی نوع تغذیه:انژکتوری ۴ نقطهای نوع بنزین:بدون سرب مصرف سوخت با سرعت ثابت ۱۲۰km/hr خارج از شهر :۹.5lit/۱۰۰km
امکانات ویژه XU7 (زانتیا سوپر لوکس)
۱. سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
2. مبدل کاتالیست برای کاهش آلودگی در حد استاندارد EURO۳
3. شیشه جلو ضد تشعشع حرارتی
4. Air bag راننده
5.
Air bag سرنشین جلو ۶.
Air bag جانبی دو طرف در داخل پشتی صندلیهای جلو (استفاده از روکش اضافه برای صندلیهای جلو، در مواقع خطر از باز شدن ۲ عدد Air bag جانبی که در پشتی صندلیهای جلو تعبیه گردیدهاست، جلوگیری مینمایند)
7. سوئیچ کنترل Air bag سمت سرنشین
8. طرح چوب (داشبورد، رودریها و دسته دنده)
9 . دارای سیستم عیب یاب (OBD)
10. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتر
11. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
12. برف پاک کن مجهز به سیستم هوشمند
13. سوییچ با کنترل از راه دور و قفل مرکزی
14. سیستم هوشمند تهویه مطبوع (A/C)
15. کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی (Transponder)
16. سیستم صوتی RB۱ (رادیو پخش با صفحه نمایش) با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
17. پرده ضد نور عقب
18. چراغ مطالعه سرنشینان جلو ۲عدد
19. نشان دهنده دمای بیرون و تاریخ
20. شیشه بالا بر با سیستم Anti-Pinch سمت راننده
21. کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد سرنشینان جلو و مجهز به چاشنی انفجاری
مشخصات فنی موتور XU7 JP4
* مدل:۱٫۸i ۱۶v
* تعداد سیلندر: ۴
* تعداد سوپاپ: ۱۶
* قطر سیلندر:۸۳mm
* کورس سیلندر:۸۱٫۴ mm
* حداقل قدرت ۱۱۲hp/۵۵۰۰rpm
* حداکثر گشتاور:۱۶٫۱kqm/۴۲۵۰rpm
* سیستم فرمان:هیدرولیک
* ضریب آیرودینامیک بدنه (cx):۰٫۳۴
* شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت:۱۱٫۹s
* سرعت خودرو ( km/h) در دور ۱۰۰۰ rpm موتور
* دنده یک:۷٫۹۱
* دنده دو:۱۴٫۹۲
* دنده سه:۲۰٫۱
* دنده چهار:۲۶
* دنده پنج:۳۴٫۳۶
* دنده عقب:۸٫۲
سیستم تعلیق سیستم هیدرولیک تحت فشار بالا
اکسل جلو: سیستم مک فرسون کاذب، طبق پایین دارای میل پیچشی با قابلیت تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو اکسل عقب: دارای بازوهایی با قابلیت خود فرمانی چرخهای عقب و میل پیچشی با امکان تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو
سوخت
* ظرفیت باک:۶۵ لیتر
* نوع پمپ بنزین:برقی
* نوع تغذیه:انژکتوری ۴ نقطهای
* محل درب باک بنزین:سمت راست
* مصرف سوخت در۱۰۰km:داخل شهر:۱۱٫۲ لیتر خارج شهر:۶٫۵لیتر سیکل تلفیقی:۸٫۲ لیتر
سیستم ترمز ABS
* نوع ترمز: هیدرولیک بدون بوستر
* ترمز چرخهای جلو: دیسکی تهویه شونده
* ترمز چرخهای عقب: دیسکی
* ترمز دستی: روی چرخهای جلو
اوزان
* وزن خالص ( طبق استاندارد CEE) :۱۲۶۴ kg
* میزان بار روی چرخهای جلو:۷۶۴ kg
* میزان بار روی چرخهای عقب:۵۰۰ kg
* حداکثر وزن :۱۷۷۰ kg
* میزان بار مجاز:۵۰۶ kg
* حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ
* ماکزیمم سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت
* مصرف سوخت ( داخل شهر ۱۲٫۹ لیتر ) ( بین شهر ۶٫۹ لیتر) ( میانگین ۹٫۱ لیتر ) در ۱۰۰km
* شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰٫۳ ثانیه
علی
۱۶ فروردین ۱۳۹۱شب تحویل سال 1.15 ساعت کل جاده هرازو رفتم تو پیچ حرف نداره
surena
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱man babam zantia dare kheili mashin khoobie handelingesh harf nadare vain ke had aksare soratesh hamoon220 hast va na in ke fekr konid az safhe kiloometresh nigah kardam man khodam ba dastgah emtahan kardam.man in mashino be hameie roghabaiash tagih midaham darzemn shetabesham kheili alie
سید علیرضا
۱۸ فروردین ۱۳۹۱من زانتیای مدل 81دارم ویک 90مدل 81 عالی تر از این که سایپاتولید می کنه چطوری بگم یعنی یک چرخ 81 به کل90می ارزه
surena
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱doroste chonke too in chand sal az saro tahe mashin zadan
mohsen610
۲۶ فروردین ۱۳۹۱همه چیز قدیمش
سعیدک
۲۶ فروردین ۱۳۹۱دوستان کسی جواب مارو نداد! زانتیا مگه هنوز تولید میشه؟ا گه میشه قیمت صفرش چنده؟برا خرید باید کجا مراجعه کنی؟
سيروس
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲به سایت سایپا سر بزن
فعلا تولید نمیشه
زانتیا عالیه.
۲۷ فروردین ۱۳۹۱زانتیا عالیه.
yashar
۳۰ فروردین ۱۳۹۱همه نظرات بنوعی هم می تونن درست باشن و هم غلط!! برای کسی که از پراید و روا میاد سوار زانتیا میشه اون زانتیاهه میشه خدای ماشینا ولی وقتی کسی از بنز یا ماکسیما میاد و سوار زانتیا میشه بدبخت میشه از رده خارجترین و قدیمترین ماشین کهکشان حتی اگه بنزه ماله پلیس باشه!!!
اگر عشق ماشین هستین و کلی رویا و مویا دارین اگه پول پله درست و حسابی ندارین بهتره یه عمر جون بکنید و پولاتون رو جمع کنید یه مرسدس بنز کلاس C بگیرید که یروز رانندگی باهاش می ارزه به یه عمر بدبختی و جون کندن…!
حمید
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱اره خدایی هیچی که بنز نمیشه حتی مدلای زیر 2000من همه ماشینی رو سوار شدم ولی تا حالا اقا بنزه به من افتخار نداده اگه سالمش گیرم بیاد میخرم
خودم
۲۱ خرداد ۱۳۹۱زیر 2000 فقط میتسوبیشی گالانت سوسماری…یه چرخش میرزه به هرچی بنزه 2000 به پایینه :D
ایرانی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱واقعا ازبدبختی ما ایرانیهاست که از بی ماشینی، ماشین دهه90 اروپا وازرده خارج شده شرکت سیتروئن خریدنش وسوارشدنش برامون یک رویاست،امیدوارم روزی مرزهای تجاری ایران باز بشه تابتونیم مثل تمام آدمای روی زمین حق استفاده ازتکنولوژیه روز رو داشته باشیم وروسیاهی بمونه برای خودروسازای وطنی که تو این آشفته بازار کارشون فقط کلاه گذاشتن روسر این ملته
surena
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱man ba in nazari ke aghaye yashar goftan mokhalefam chon ke sandali ha va handeling zantia ba mashin haie mesle benz ziad farghi nadare va darzemn shoma bayad har mashinio az nazar gheimat va ghedmat an bamashinhaye dige maghayese konid.
داریوش
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱من از خودروهای ساخت داخل شرمم میاد همه جوانهای مارو به کشتن دادن
shahin
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱(عزیزم ماشینای داخل وسیلن اصل خاست خداست )حرفای مدیر عامل سایپا //
دوج شارژر مدل 2008 تو قشم 20 تومنه با هزینه گدرش میشه 22 تومن من ترجیح میدم ماشین گدر سوار شم تا این آشغالای داخلی // پرایدو 2 تومن دادن به آفریقا قبول نکرد الان 11 تومن میدن به خرد ملت //کاری کردن ماشین 20 سال پیش واسه بیشتر مردم خدای ماشین باشه //
آربی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱آره راست میگی . منم قیمت گرفتم . فورد مستانگ مدل 2008 با سه ماه گذر موقت آماده تحویل 20 تومن . حالا اگه ماشین ساده بخواین که میتونین هیوندا اکسنت بگیرین با 7 – 8 تومن !
صابر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان.والاه به نطره من زانتیا از هر لحاظ عالیه.من از سال 85 زانتیا سوار میشم هر سالم صفرش میکردم تا اینکه خط تولیدش قطع شد.الانم یکی مدل 89 دارم که تا وقتی چرخاش بچرخه سوارش میشم.من که جز زانتیا هیچ چیزه دیگه نمیتونم سوار شم.زانتیارو به همه ماشینای موجود در ایران ترجیح میدم.
HamId
۵ خرداد ۱۳۹۱خریدار زانتیا مدل89 در حد صفر سفید رنگ.
milad
۲۲ خرداد ۱۳۹۱سلامآقا حمید ما یه دونه داریم مدلش آخرای 89 و رنگش سفید قیمت ها الان چنده اگه مشتری باشی میفروشیم.
mohamad
۷ خرداد ۱۳۹۱دمت گرم افا صابر کار شما درسته
HamId
۷ خرداد ۱۳۹۱دوستان قیمت زانتیا 89 بدون ضربه و رنگ حدودأ چنده الان؟
کوروش
۱ تیر ۱۳۹۱زانتیا 89 اگه سالم و بیرنگ باشه 29 الی 31 میلیون بسته به میزان کارکردش ارزش دارد.
ساسان
۹ خرداد ۱۳۹۱با همه ی ذانتیا دوستای باحال موافقم که زانیا سالاره. البته اینجا، تو این مملکت، جایی که گزینه های انتخاب به تعداد انگشتای دست هم نیست.
البته من یه کرولا 2006 دارم که ازش دل نمیکنم،دنبال یه زانتیای 86-89 کم کارکرده ام،اگه کسی کمکم کنه ممنونم.
پاینده ایران
پیام
۱۰ خرداد ۱۳۹۱بهترین خودرو در ایران زانتیا هست. چون هم ماشین داخل شهره هم سلطان جاده ها.
خودم
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ماکسیما سوارشو تا دیگه به یکی از بدترین ماشینای جاده نگی سلطان جاده :)…زانتیا تو جاده=سرسام
tuner
۲۸ خرداد ۱۳۹۱هر چه قدر پول بدی اش می خوری
زانتیا تو شتاب اولیه از ماکسیما سرتره
بهمن
۱۰ خرداد ۱۳۹۱زانتیا واقعن ماشین خوبی اگه پول داری برو زانتیا بخر
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۱دوستان عزیز،اصلاح میکنم…
سیستم تعلیق در خودروی زانتیا هیدرولیک نمیباشد، بلکه از نوع هیدروپنوماتیک (ترکیبی از روغن هیدورلیک و گاز نیتروژن) میباشد.
بالنهایی که جاگزین فنر شده اند بوسیله یه دیافراگم کشسان به دوقسمت تقسیم شده که بالای دیافراگم گاز نیتروژن و پایین آن روغن هیدرولیک تزریق شده، فشار روغن بسته به پارامتهایی چون شیب جاده، توزین جرم، مشکل در یکی از چرخ های عقب و…. بوسیله پمپ هیدرولیک و بالن مرکزی قابل تغییر است، قشار روغن ارتفاع چرخ مربوطه را کنترل میکند، با توجه به قرار گرفتن مرکز ثقل این خوردو (جلو تر نسبت به بقیه خودروها) با 3 چرخ نیز تعادل خود را حفظ کرده و حرکت میکند، البته به شرطی که چرخ حذف شده یکی از چرخ های عقب باشد.
رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۱به نظر من خرید این ماشین اشتباهه، همونطور که میدونید ایمنی لازم رو نداره و تو تست تصادف آبرو ریزی کرده…. استهلاک فوق العاده بالای داره و بعد از چند سال نمیشه از پس خرج بالاش بر اومد، تنها ارزشش به سیستم تعلیق منحصر بفردشه.
sunamrtin
۱۳ خرداد ۱۳۹۱نظرات “رضا” کاملا علمی و حساب شده هست ..طی تحقیقات موسسه راه و جاده در کارلینای شمالی بهترین سیستم برای جاده های خاور میانه با توجه به استاندارد نبودن اون همین سیستم هیدروپانوماتیک هست که در نسل جدیدش که بروی c5 نصب شده شاهکار تعلیق رو به نمایش گذاشته تنها مشکل این سیستم هزینه نگهداری بالاهست
پویا
۱۵ خرداد ۱۳۹۱زانتیا سفید 89 در حد صفر خریدم 33.5 به تازگی
پویا
۱۵ خرداد ۱۳۹۱یک زانتیا 89 تمیز در حد نو موجود است خریدار ایمیل بزنید فقط و مقطوع 34 با 1 م بیمه.
HamId
۱۶ خرداد ۱۳۹۱پویا جان چه رنگیه؟چقد کار کرده؟
پ...
۱۶ خرداد ۱۳۹۱زانتیا سفید 39000 کارکرد. 1م بیمه 4 لاستیک نو رودستون… بی رنگ و خش و در حد صفر …34 م مقطوع!!
امیر
۲۸ خرداد ۱۳۹۱ببین زانتیا مرد
هر قیمتی میخای بگو عمرا 27 بیشتر ازت بخرن
بازار ماشین های دست دوم بشدت خرابترا از اونی هست که فکر میکنی
محمد معين سليماني
۲۸ خرداد ۱۳۹۱اگه بول دارین بخرین از همه لحاظ عالیه ولی حیفه که تولیدش متوفقه اگه یه کم داخلشو تغیر میدادن بهتر میشد
دوستدار زانتیا موفق باشید
به نظر من زانتیا از همه لحاظ بی نهایت عالیه
tuner
۲۸ خرداد ۱۳۹۱من قبلا زانتیا داشتم فروختم مگان خریدم زانتیا عای بود واز نظر شتاب خیلی خوب بود به شما توصیه می کنم در این رنج قیمت فقط زانتیا بخرید
POOOOOUYA
۳۱ خرداد ۱۳۹۱زانتیا واقعا حرف نداره من خودم 2000SX دارم باهاش 220 رد کردم.عااااااالیه
پ
۱ تیر ۱۳۹۱سلام بابا تند رفتن که لاستیک خالاو تر تر تر کنید 300 تا میرههه….ماشین باید راحت باشه….یعنی 5-6…ساعت رانندگی باهاش خستگی نیاره….که فکر کنم زانتیا این حسن را داردددد…
کوروش
۱ تیر ۱۳۹۱با سلام
دوستان عزیز،به نظر میاد که کمی اغراق یا برعکس کم لطفی تو نظرات هست ،اما نظر من:
من الان 6 ماهه که یک زانتیا 87 خریذم،با این توضیح که قبلا 206 تیپ6،آزرای 2008ومگان2000اتومات هم داشتم و درحال حاضر یکدستگاه سوناتای2006 هم دارم.از نظر سواری با ماشین های بالا بخوام قیاس کنم باید بگم که بر میگرده به سبک هندلینگ دلخواه شما،
بطور مثال من خودم درایو اکتیو با هندلینگ خشک رو میپسندم مثل BMW ،اگه اینطوری باشین مثل من خیلی سریع از آزراتون خسته می شین و میفروشینش.مگان هم تا حد زیادی سواریش همینطوریه(به اصطلاح خودمون پیرمردی).
اما زانتیا تا حدی بین ایناست،به لطف سیستم فنربندی فعال(Hydro Active) در شرایط متفاوت رفتارهای متفاوت داره که همین موضوعه که کاملا این ماشین رو خاص کرده و میتونم بگم که در بازار موجود ماشین های تا حتی 70میلیونی هم لذت هندلینگشون به زانتیا نمیرسه(حتی ماکسیما).از دیگر نقاط قوتش فرمان پذیری خوب،شتاب وقدرت موتور قابل قبول هستش.
اما:(نقاط ضعف )
هزینه نگهداری بسیار زیاد.قیمت قطعات بسیار بالا خصوصا بعد تحریم ها(مثلا:دیسک وصفحه اصلی300،جعبه فرمان اصلی 950 و……)بطوریکه باعث شده یواش یواش به فکر فروشش بیفتم ،اما همچنان بعد از نشستن پشت فرمان همه چی یادم میره.
خلاصه:اگه سواری براتون خیلی مهمه واز هزینه هاابایی ندارین واهل توجه و رسیدگی به موقع به ماشین هستین وقیافه هم کمتر مهمه زیر 70م.فقط زانتیا. اما دنبال راحتی و ازدردسرهای مراجعه به تعمیرگاه فراری هستین یا اصلا ماشین رو زیاد میدوونید سراغ ماشینای نجیب کره ای برید.من یکیشو دارم همین سوناتا تو این 60000 کارکردش تا الان 1میلیونم خرجش نکردم .اون یک میلیونم که میگم پول روغن ولنت ترمزش شده وگرنه بیچاره حالا حالاها گذرش به تعمیروتعویض نخواهد افتاد.
به امید همسان شدن تنوع وقیمت خودرو مثل بنزین!!! با قیمت های جهانی
همسایه
۵ تیر ۱۳۹۱سلام
گفتی زانتیافقط میدونم از405.206.مگان.پارس.تندرالبته e2 نه خیلی خیلی بهتره وشتابشم بیشتره.این همه توضیح دادم که بگم یه زانتیامدل88 اسپرت خیلی شیک درهاخفاشی اصلا خابیده نیست سقف برداشته اخرسیستم روشه ولوازم دیگه میفروشم 09133905802 رزاز