از ابتدای ورود چینیها به شهر و دیارمان، جماعت پرنخوت آریایی را کمترین التفاتی به آنان نبود و کمتر کسی را مییافتی که دوستدارشان باشد و نیز راغب و هواخواهشان. در آن دوره، خرد و کلان، مالکان این خودروها را فریبخورده میپنداشتند و سزاوار سرزنش و ترحم. اما کمکم این احوال دگرگون گشت؛ زیرا از سویی متصدیان خودروساز در بستری خوش آرمیدند و از طرفی نیز طایفه زردفامان زمین و زمان را درنوردیدند. اینها همه موجب شد که ساختههای این قوم اندکی بیشتر مورد پسند قرار گیرند و از حدت و شدت تخاصمها و بدگمانیها نیز رفتهرفته کاسته گردد.
شرکت فورد: این شراکت از سال ۲۰۱۲ میلادی شروع شده است؛ در حال حاضر انواع مدلهای فورد از جمله اسکورت، فیستا سدان و هاچ بک، فوکوس، موندئو، اکو اسپرت و نیز کوگا و C-MAX توسط چانگان تولید میشود.
شرکت سوزوکی: همکاری بین این دو کمپانی از سال ۱۹۸۳ میلادی آغاز شده است؛ در آغاز چانگان خودروهای تجاری ارزان قیمت را تحت لیسانس سوزوکی تولید میکرد. پس از مدتی این دو مجموعه به طور جدی دست به شراکت زدند و در سال ۱۹۹۳ میلادی شرکت جدیدی را تحت نام خودروسازی «چونگ کینگ چانگان سوزوکی» تشکیل دادند. به موازات آن نیز چانگان خودروهایی را نیز با برند خود تولید نمود که تکنولوژی آنها برگرفته از سوزوکی بود. در حال حاضر در مجموعههای تحت کنترل چانگان انواع مختلف سوزوکی از جمله آلتو، سوئیفت،ALVIO ،SX4 (سدان، هاچ بک، کراساوور) و خودروی مشترک LINQYANG تولید میشود.
شرکت PSA (پژو – سیتروئن): این همکاری از سال ۲۰۱۰ میلادی شروع شده است، که ماحصل آن تشکیل شرکتی جدید به نام CAPSA بوده است؛ سهام آن نیز بهصورت مساوی و ۵۰/۵۰ بین دو کمپانی تقسیم شده است. در حال حاضر، این دومین سرمایهگذاری PSA در چین میباشد؛ پیش از آن نیز این کمپانی با شرکت دانگ فنگ مشارکت داشته است. هماکنون در مجموعههای زیر نظر چانگان خودروهای لوکس سیتروئن از جمله DS 5،DS 5LS و کراساوور DS6 تولید میشود.
علاوه بر اینها این مدلهایی همچون JOICE،REATON، ALVISIN (V3، V5،V7)، BENNI، CX20،CX30، EADO (بنزینی، الکتریکی، هیبریدی)، EADO XT و کراساوورهای CS 35 و CS 75 را نیز تحت برند چانگان تولید میشوند.
البته برندها و مدلهای دیگری نیز توسط چانگان تولید میشود که ذکر نام تمامی آنها از حوصله این بحث خارج است.
یکی از خودروهایی که از مجموعه چانگان روانه بازار کشورمان شده ایدو (EADO ) نام دارد. این مدل برای نخستین بار در مارس سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار چین معرفی شد. طرح بدنه آن در مرکز طراحی چانگان در تورین ایتالیا تکوین یافته و از المانهای خاص اروپایی بهره میگیرد. بیشتر منابع خودرویی هم خطوط به کار رفته در بدنه آن را زیبا و متناسب ارزیابی نمودند. شرکت چانگان مدعیست که مدت زمانی معادل ۳ سال را صرف توسعه این خودرو نموده است. این خودرو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان هم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. کابین این خودرو از طرح نسبتاً مدرنی بهره برده و شاخصهای اسپرتی نیز در جایجای آن قابل مشاهده است. صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگی نیز در وسط داشبورد آن قرار دارد و جزییات آلومینیمی بسیاری هم در بخشهای گوناگون آن به کار رفته است؛ با این حال، برخی از وبسایتهای چینی میزان آلومینیم استفاده شده در فرمان آن را کمی بیش از حد معمول آن ارزیابی نمودند. همچنین این خودرو از صندوق بار نسبتاً بزرگ و وسیعی نیز بهره میبرد که کاملاً رافع نیازهای یک خانواده ۴ نفره میباشد. پیشرانه این خودرو از نمونه ۱.۶ لیتری میباشد که BLUECORE نام دارد. این موتور که توسط خود چانگان توسعه یافته، از شاخصهای زیست محیطی مطلوبی برخوردار است و یکی از پاکترین موتورهای تولیدی در کشور چین میباشد. توان این پیشرانه معادل ۱۲۰ اسب بخار و خروجی گشتاور آن نیز برابر با ۱۶۰ نیوتنمتر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت نیز این خودرو از یک گیربکس ۴ دنده خودکار سود میبرد. با یک نگاه کلی میتوان مشخصات این مدل را تا حد زیادی مشابه نزدیکترین رقیب آن، یعنی جیلی امگرند دانست. به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی است و همچنین ۵ ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است. علاوه بر این، خودروی ایدو به مجموعه کاملی از سامانههای ایمنی از جمله ABS ،EBD ،BA ،ESP و TCS مجهز است که در این رده قیمتی کمتر قابل مشاهده است و بیشتر در خودروهای گرانتر کرهای و یا ژاپنی یافت میشوند.مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۲۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ – ۵۰۰۰ دور/دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: بازوهای دنبالهای – محور پیچشی
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۲۰/۱۸۲۰/۱۴۹۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۶۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۳۲۵ کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۵۵ R 16
حجم صندوق بار: ۵۱۰ لیتر
تجهیزات ایمنی
کسب ۵ ستاره از موسسه C-NCAP
۶ عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP
سیستم کنترل کشش TCS
برخی از تجهیزات این خودرو
آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن
صندلیهای با پوشش چرمی
سانروف برقی
۶ عدد بلندگو
نمایشگر LCD + DVD + GPS
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB +AUX
سیستم ضد تشعشع آینه عقب
فرمان با پوشش چرمی
دوربین دید عقب
سنسور پارک دندهعقب
مه شکنهای جلو
سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
قیمت
در ایران: ۸۳.۵ میلیون تومان (ثبت نام از نمایندگیهای شرکت)
در چین: ۹۴,۹۰۰ یوآن (نمونه فول آپشن ۱.۶ لیتری)
نوشته: سام کاویانی
علیرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳من توش نشستم. خیلی خوشگل و شیکه. واقعا از همه خودروهای هم کلاس و هم قیمتش از نظر ظاهر یه سر و گردن بالاتره. ولی اینطوری که میگن توانایی های حرکتی بالایی نداره. اینطور که توی تستا عنوان شده شتاب و هندلینگ بالایی نداره و از این نظر نمی تونه مصرف کننده های ایرانی رو راضی کنه. ولی از نظر امکانات و قیافه واقعا عالیه.
ميلاد
۱۷ بهمن ۱۳۹۳چقدر شبیه جنسیسه
mohammad
۱۷ بهمن ۱۳۹۳فوق العاده مسخرست،جلوپنجرش عین جلو پنجره کمری،چراغاش عین چراغ آزراگرنجور،طرح سپر و مه شکنا هم عین سوناتا yf،خط و نقش بدنه هم همینطور،پشت ماشین و مخصوصا چراغ های عقب کپیه چراغ عقب بی ام و سری ۵
مسخرست
MHBN
۹ آذر ۱۳۹۵سلام
با نظرت راجع به قیافش موافقم ولی راجبه شتاب نه این ماشین نسبت به موتور 1600 سیسی شتاب قابل قبولی داره من خودم یکیشو دارم هندلینگشم واقعا خوبه نسبت به رقباش مثل جک جی5 گیربکس خوبیم داره خیلی نرم دنده عوض میکنه که متوجه نمیشی معمولا کی دنده عدض میکنه.
AliZeus
۱۷ بهمن ۱۳۹۳طولش کمه..شبیه تیبا ست از بغل…
ولی داخلش خیلی خوب بنظر میرسه…
رامین
۱۷ بهمن ۱۳۹۳طولش 4600 از پزو پارسم بیشتره
محسن
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود بر شما که معیار مقایستون پژو پارسه.
موید باشی :)))))
"Amir"
۱۷ بهمن ۱۳۹۳چینی خاص!!!! حداقل میذاشتی آشغال خاص!
سام
۱۷ بهمن ۱۳۹۳امیر عزیز،در این امر تردیدی نیست که برخی از خودروهای چینی از استانداردهای پایین تری نسبت به همتایان جهانی خویش برخوردارند، ولی اینکه تمامی آنها را بک چوب برانیم کمی از منطق و انصاف به دور است.فرق خودروسازان چینی با خودروسازان داخلی این است که آنان دائما در حال پیشرفتند و این خودش نشان می دهد که آنها در راه نسبتا درستی گام بر می دارند. یادم می آید که دو دهه پیش هم همین حرف ها و سخن ها در مورد خودروهای کره ای گفته می شد و برخی از کارشناسان همراه و همگام با عوام مخالف ورود و حتی مونتاژ خودروهای کره ای بودند زیرا معتقد بودند که چون کمپانی های کره ای با خودروسازان ژاپنی و آمریکایی همکاری می کنند پس تکنولوژی موجود در آنها دست دوم است!
siavash
۱۷ بهمن ۱۳۹۳من که سنم قد میده اون آدمهایی که تو سال 92-93 میلادی از جنس کره ای بد بگن ندیدم شمارو نمیدونم اولاً که زمانی خودروهای کره ای وارد شدن ایران 5 سال بعد از جنگ بود و خودروهای تولیدی اون موقع پیکان و رنو 5 بود به علاوه بی ام و های 2002 و 518 و 320 و شورلت های قدیمی
همین کرمان موتور با تولید دوو ریسر و اسپرو و سیلو چنان خودرو هایی داد بیرون که رقیب سرسخت پژو 405 و گالانت و لنسر بود که حتی اسپرو تو شتاب و سرعت کل همشونو میخوابوند کسی هم یاد ندارم گفته باشه کره ای نخر بده چون اتفاقاً ماشین مایه دارها بود و کرمان موتور با ماشینهای کره ای به اسم و رسم رسید و به عنوان خودروساز باکیفیت یاد میشد
و اما وضعیت الان چینی بی کیفیت قابل مقایسه با تکنولوژی 20 سال پیشه یعنی الان طرف بین خرید پرشیا و لیفان 620 مونده!!!این یعنی چی؟ مثل اون موقع که 405 ماشین روز بود و رقیب دوو
الان یه پژو 2014 بیار ببینم چین میتونه باهاش رقابت کنه؟
چین آبروی کرمان موتوروباقی شرکتهای خودروسازیم میبره و همیشه یه ارزون فروش بی کیفیت میمونه چون شعارش ارزون فروشیه و هیچ ارزونیم بی حکمت نیست
سام
۱۸ بهمن ۱۳۹۳سیاوش عزیز، برای آن که توجه شما را با بخشی از قضاوت هایی که در آن دوره نسبت به خودروهای کره ای می شد، جلب نمایم، متن ذیل را انتخاب نمودم.این مطلب مقارن با زمانی است که قرار بود خودروهای دوو در ایران مونتاژ شوند.
« دوو ریسر در واقع از تکنولوژی چند کشور استفاده می کند. در ابتدا شاسی و اتاق و تمامی قطعات این اتومبیل از اپل کادت که در دهه هشتاد در آلمان تولید می شد به عاریه گرفته شده که خود اپل هم تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا فعالیت می نماید. در اوایل دهه نود،کمپانی جی ام برای ساخت اتومبیل پونتیاک لمان خود از کره جنوبی به عنوان شریک اقتصادی استفاده کرد.دوو ریسر اتاق جدید در اصل همان پونتیاک لمان است که از موتور دوو ریسر قبلی سود می برد.بی شک آشکار است که این چند بار دست به دست شدن و چرخیدن مدل ریسر تأثیر عمده ای در ماهیت اتومبیل نگذاشته است و دوو ریسر با ظرفیتهای محدود خود باقی مانده است.پس به نظر می رسد که انتخاب این اتومبیل برای تولید در داخل جدا از مسائل فنی که خود اتومبیل با آن درگیر است ، کار مقرون به صرفه ای نباشد و دقیقا مانند خرید یک جنس از دلال دست چندم باشد.اتومبیل پیکان در زمان خود اتومبیل خوبی بوده و با اینحال می بینیم که سرمایه گذاری وسیع و گسترده برای تولید این مدل برای سه دهه آنرا به اتومبیلی از چشم افتاده در مقابل اتومبیل های امروزی تبدیل کرده است. تصور کنید دوو ریسر که اکنون در جهان جزو اتومبیل های سطح پایین محسوب می شود،چه آینده تاریکی را در پیش رو خواهد داشت و این تنها سرمایه،فکر،نیروی انسانی و عشق و علاقه ایرانی است که به هدر می رود.در حالی که تجربه مونتاژ تکنولوژیهای دست اولی چون رنو پنج و موفقیت چشمگیر آن در مقابل مصرف کننده نه چندان مشکل پسند ایرانی در روبروی ماست،بسیار غریب و دور از ذهن است که چنین اتومبیلی را برای مونتاژ انتخاب کنیم و…..( به نقل از مجله ماشین،شماره243،آذر ماه سال 1373،صفحه 84 و 85،نوشته آرش بهزادی و کارن مکوندی) پس ملاحضه می کنید که در آن دوران چه داوریهایی در مورد خودروهای کره ای صورت می گرفت و حتی با مونتاژ آنها نیز مخالفت می شد!البته این تنها یک مورد از این قضاوت هاست و از این دست موارد بسیارند.
E 36
۱۸ بهمن ۱۳۹۳عکسهای اولی رو داشته باش ماشینو بردن تو علفزار عکس گرفتن ! معمولا تو تبلیغ لبنیات این کارو میکنن که یه گاوو تو مزرعه نشون میدن !!
سام سامی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳با همه احترامی که برای پیشرفت چینی ها غائلم اما به شخصه به هبچ عنوتن 80 تومان برای این ماشین با توان 120 اسبی حاضر نیستم پرداخت کنم…
چیزی که این وسط بیشتر از همه هم منو آزار میده گرون فروشی شرکت سایپا هست!!! شما که ckd دارین این ماشین و میارید گمرگی که هم که به خاطر همین یک سوم میدین، که تازه شاید با رابطه اونم ندید…دیگه 80 تومان چیه!!!!!!تو متن نوشته هم قیمت جیلی در حالی که جیلی وارداتیه و کمرکیش فرق داره…
هر جه میکشیم از انحصار خودرو هست!!! تو بهترن حالت باید این ماشین باشه 50-60 تومان که در اون صورت اون دنای مسخره (بخونید سمند نیو) فروش نمیره….
درود بر عاشقان خودرو و تاسف برای خودرو سازان داخلی
siavash
۱۷ بهمن ۱۳۹۳دوستان این ماشین هیچگونه خط تولیدی در سایپا نداره کلاً وارداتی هست و گمرکی کامل تعلق گرفته و جهت تست در بازار ایران ارایه شده این ماشین به علاوه برلیانس v5 و چانگان cs35 و تنها خط تولیدماشین CKD در سایپا فعلاً سراتو هست که اونم قراردادش ماله قبل از تحریم هاست و به همین دلیل مدل TD است و بعد از راه اندازی خط تولید سراتو صنعت خودرو ایران تحریم شد و شرکای کره ای رفتن و بعد از توافق ژنو فعلاً برای عرضه خودرو برگشتن!
ثبت نام ایدو و CS35 و برلیانس V5 چند ماه قبل از سراتو انجام شد و با وام در اقساط 6 ماهه ولی به علت وارداتی بودن سایپا نیاز به از رده خارج کردن 3 خودرو داشت به همین دلیل عرضه سراتو با وجود ثبت نام دیرتر زودتر انجام شد و این خودروها هنوز عرضه چندانی نشدند
از لحاظ حجم و قدرت موتور هم کلاً چینیها از موتورهای ضعیف زیاد استفاده میکنند برعکس ایرانیها
حالا این که خوبه اگر برلیانس V5 ببینین چی میگید؟
یه SUV سنگین با موتور 1600 و 120 اسب بخار قدرت و البته 100 میلیون قیمت من موندم اون موتور 1600 چینی چجوری میخواد اون وزنو حمل کنه تو سربالایی
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سیاوش یعنی این چینی ها فقط برا تست اومدن اگه استقباس نشه دیگه تولید نمیشن و سایپا شرو به تولید سراتو مکنه ؟
درست فهمیدم ؟
siavash
۱۷ بهمن ۱۳۹۳بله دوست عزیز سراتو که توسط کره ای ها خط تولیدش راه اندازی شده و فعلاً مهمون خیابوناس در رابطه با قرارداد چینیا با سایپا تنها قضیه ای که مطرحه سرمایه گذاری شرکت برلیانس در سایپا هست که اونم فکر میکنم راه اندازی خط تولید H330 , H230 در پارس خودرو باشه ولی باقی خودروهای چینی سایپا نه حرفی از خط تولید هست و نه تولید در این مورد هم وزارت صنعت ایراداتی به سایپا گرفته که گفته شما به عنوان خودروساز چرا اقدام به وارد کردن خودرو کردید؟ و سایپا در جواب گفته چون محصولات چینی هستند جهت تست و میزان فروش در بازار ایران اقدام به این کار شده
در ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه میشه و مثل باقی کشورهافقط کالای مصرفی نیست پس باید خیلی با احتیاط به خودروهای چینی نزدیک شد
چون خودروی چینی به این شکل نیست که شما بخرید 5-6 سال سوار شیدو بخاطر اینکه هنوز همون مدل داره تولید میشه و تورم یه سودی هم بکنید و خودروتونو بفروشید و مدل دیگه ای جایگزین کنید!!!
[مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود
سام سامی عزیز
و اگر این خودرو قیمتش70-80تومان باشه
100%اون دنای مسخره فروش میره
behzad
۱۹ بهمن ۱۳۹۳قیمت ثبت نامش تو سایت سایچا 60 تومنه نه 80 تومان.مدل کراس اورش یعنی سی اس 35 هم 65 تومنه
سام سامی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳علیرغم احترامی که برای خودرو سازان چینی به خاطر پیشرفتشون قائلم من برای این ماشین با 120 اسب حاضر نیستم 80 تومان بدم!!!!
چیزی که بیشتر از همه ناراحتم میکه گرون فروشی شرکت سایپا هست که ماشینی و که به صورت ckd میاد و گمرکی خیلی خیلی کمی میده رو داره 80 تومان می فروشه…این در حالیه که اگه جیلی 80 تومان هست که البته اونم داره گرون فروشی میکنه آسان خودرو باز حداقل داره واسش گمرکی میده ولی ساپا که گمرکی هم نمیده پس چرا 80 تومان!!!!!!!!!!!!!!
بنظرم تو بهترین حالت 50-60 تومان می ارزه که اگه بخوان این قیمت بدن اون موقع اون دنای مسخره( بخونید سمند نیو) عمرا فروش بره!!!!!
واقعا هر چی میکشیم از انحصار خودرو هستش…
درود بر عاشقان خودرو و تاسف برای خودروسازان داخلی
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۳@.F
سام عزیز ممنون بابت زحمتی که کشیدی عالی بود
شما کدوم رو برایه خرید ترجیح میدید تا 100 میلیون:
کره ای یا ژاپنی دست دوم:لایک
چینی صفر:دیسلایک
سام
۱۷ بهمن ۱۳۹۳با سلام
لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.
afish
۱۷ بهمن ۱۳۹۳باتشکر از مقاله و زحمت شما خداروشکر هنوز از قدیم ماشینهای با کیفیت به صورت کارکرده تو بازار موجود هست و طوری شده زیره 100 میلیون ماشین صفر جز چینی وجود نداره البته جز ماشینهای داخلی که اونا هم همون چینی شدن به لطف دوستان دولت
سام
۱۸ بهمن ۱۳۹۳با سلام
لطف داری afish عزیز،انجام وظیفه بود.
saji
۱۷ بهمن ۱۳۹۳با تشکر از آقای کاویانی . ولی داشتم متنو میخوندم فکر کردم دارم ادبیات میخونم
سام
۱۸ بهمن ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز، لطف داری شما.این را می خواستم خدمت تان عرض کنم که ادبیات را هیچ وقت دستکم نگیرید چون در زندگی روزمره خیلی کاربرد دارد، این امر را زمانی متوجه شدم که نتوانستم یک نامه اداری را درست و کامل و بنویسم، به همین سبب تصمیم گرفتم که بیشتر به یادگیری ادبیات بپردازم.
EF7
۱۷ بهمن ۱۳۹۳یکى به من بگه چرا براى 120 اسب هشتاد تومن بدم؟؟؟ میرم کلى گزینه دست دوم آلمانى و ژاپنى رو انتخاب میکنم با قدرت هاى بالاتر یه برند معتبر. بنده با ef7 115 اسب بخار دارم تازه تو اتوبان با یکیشون کل انداختم لولش کردم
فرهاد تبریزی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳80میلیون؟به یه 1600؟خودش فرغون ساز سایپا.خیلی گرونه.اصلا ارزش نداره .به نظر من نمتونه زیاد فروش بره.
محمدرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳در گذشته نزدیک خیلی نزدیک با 80میلیون چه ماشین هایی میشد گرفت .واقعا دارن با این مملکت چکار میکنن …
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۳@.F
یه طراحیه خوب هم در نمایه داخلی هم در نمایه خارجی داره
ولی جالبترین نکته قیمت عجیب قریب چانگان و حتی برلینس تو بازاره
Cs35 رو 120 تومن میدن و معلوم نیست این چقدر میشه شاید در حدود 100 تومن
اما این موتور نسبتا ضعیف و گیربکس که مسلما مکسه قابل ملاحظه ای داره
راضی کننده نیست
بنده مزدا 3 مدل 91
سراتو مدل 2013(سراتو مونتاژی هم هست که البته تریم 2012 هست)
سراتو کوپ مدل 2012
ولوستر 2014
سورنتو 2008
و… رو ترجیح میدم
یه پسر
۱۷ بهمن ۱۳۹۳یکی از دوستام بازاریاب سایپا تو نمایشگاه بین المللی بود (روم سیاه )
خلاصه تعریف می کرد یه آقای چینی قبل شروع نمایشگاه برای ما در مورد ایدو صحبت می کرد و بهترین فاکتوری رو که در مورد این ماشین تاکید می کرد این بود که نسبت به قیمت ارزانش (!!!!) امکانات و طراحی عالی داره
البته بنده خدا راست می گفت چون قیمتش 10 هزار دلار هم نیس
البته کیفیت مواد داخلی خیلی خوب بود و منو یاد نیسان انداخت
موتورشم که روشن شد صدای خیلی خوبی داشت
البته پراید صفر هم روشن بشه صدای خوبی داره
بماند که دفعه اولی که لیفان 620 رو روشن کردم فکر کردم روشن نشده و دوباره استارت زدم
در کل ایدو نسبت به آریو یا همون ضد 300 هم از کارخونه پدرمادر دار تریه و هم امکانات و طراحی بهتری داره
hamid reza
۱۷ بهمن ۱۳۹۳میگم یه وقت زشت نباشه که ارمش کپی اکورا هس :|
حسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود. این چینی ها بد جوری دارن دامپینگ میکنن!!! دامپینگ کاریه که چینی ها زیاد انجام میدن. مفهومش اینه که به یک صنعت در یک کشور حمله میکنن. محصولات پر زرق و برق و با قیمت کمتر رو وارد اون کشور میکنن تا کم کم صنعت اون کشور ضعیف میشه و از بین میره. سودشم صرف پیشرفت خودشون میکنن. توی وزارت صنعت یه بحثایی برای جلوگیری از واردات چینی ها پیش اومده بود اما مث اینکه آقایون خوششون اومده از چینی ها…
چی بگم آخه؟؟!
reza
۱۷ بهمن ۱۳۹۳واقعا 80 تومن نمی ارزه
sunmartin
۱۷ بهمن ۱۳۹۳در میان چینی ها بهتر از سایرین هست طراحیش بخصوص مشاوره گرفتن از کریس بنگل شهیر اما یک نکته کلیدی شرکتی که برای کشتار مردم روی به ساخت اسلحه میاره و این سابقه را جزو افتخاراتاش محسوب میکنه با لامبورگینی هم مشارکت کنه من دوست ندارم ازش خودرو بخرم سایپا هم با قیمت نجومی انتخابی برای این خودروی چینی تکرار شکست زوتای تجربه میکنه از منظر من خرید سراتوی امتحان شده در اروپا و آمریکا و ایران با کمترین آپشن با قدرتی معادل و کمی بیشتر در مدل 1600 (قدرت واقعی نه اسمس چینی) گزینه بهتری هست با 4 ملیون قیمت کمتر
بنده خدا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام.ببین چه سود خفنی داره این ماشین واسه سایپا…با80تومن یه جک غولکش میخرم که سایپا و ایرانخودرو رو یه تنه به چالش کشیده….فقط کافیه یه بار سوار جکatبشین.دیگه نه پارس اتمات و نه تندر اتمات ونه206اتمات میخاین…فقط یک بار…………………………………………ارادت…
هادی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳206 اتمات رو به جک بیتربیتی ترجیح میدم
[مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود
جک غولکش؟
شرط میبندم همون دنای مسخره بیاد بیرون پوزشو به خاک میزنه
انوقت جک غول کش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟با اون موتور 1500 و تنبلش…
behzad
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام و احترام به همه عاشقای ماشین.قبلا هم گفتم اگه دوستای خوبم یادشون باشه من اربیل عراق هستم.به خاطر شرایط راحت اقساط و … 14 ماه پیش یه چانگان cs35 خریدم.به خاطر نوع کارم ماشینم زیاد کار میکنه.دیروز 50000 کیلومتر شد.عکس هم گرفتم همون لحظه.بحث تعریف از ماشینم نیست.چون با ناراحتی و مجبوری خریدمش اما الان واقعا راضی هستم.خیلی زود اینجا این محصول جا افتاد.16500 دلار اینجا به فروش میرسه.همین خودرو ایدو هم 14500 دلار هستش اینجا.بعد از 50000 هزار کیلومتر فقط یه دست لنت ترمر عوض کردم و یه پمپ بنزین که مجموعا میشه 150 دلار هزینه واسه 14 ماه و 50000 کیلومتر.داخلش هم بسیار با کیفیت و سواری راحت و دوست داشتنی.
ببخشید قصه دراز شد اما خواستم بگم خیلی از ما مثل خودم تعصب و بد بینی زیادی داریم به محصول چینی و ندیده و تست نکرده فرضیه صادر میکنیم . 16500 که من به کراس اوور شهری سی اس 35 دادم پول یه مثلا هیوندا اکسنت هستش که نه رخ ماشین منو داره نه امکاناتش . کیفیت و هزینه نگهداریشم که گفتم.اما واسه محصول چینی هر چی پول بدی کیفیت گیرت میاد.یه بار برید تو سایت چانگان سی اس 95 یا خودرو کانسپت جدیدش یا هیبریدیشو رو ببینید باورتون نمیشه این کمپانی چینی باشه.ضمنا موتور blue core این محصول ماله فورده و تمام کامپیوتر ها و … بوش آلمان هستش.
qiasi206
۱۷ بهمن ۱۳۹۳کیفیت مونتاژ داشبوردش خیلی خوب بنظر نمیرسه. من به گیربکس و سیستم انتقال قدرت چینیا خیلی خوشبین نیستم تقریبا همشون با ضریب دند های سبکی که دارن تو سبقت گیریها و کلا شتاب ثانویه اصلا جون ندارن خیلی ضعیفن
احسان(احسان سابق)
۱۷ بهمن ۱۳۹۳داشبورد این ماشین بشدت تقلیدی از اکورا هست.کلا شکل خوبی داره اما حس می کنم بشدت بی اصالته.زیبایی بدون احساسی داره
فرید
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ایران شده آزمایشگاه خودروسازان چینی وایرانیان قربانی این آزمایشها!
behzad
۱۸ بهمن ۱۳۹۳اشتباه میکنی دوست من.اینم تفکر ما ایرانیهاست.قبل از اینکه ما اسم مثلا همین چانگان به گوشمون برسه از 2012 محصولات این شرکت تو روسیه و آمریکای جنوبی و خیلی جاها به فروش رسیده و خیلی هم استقبال شده.حتی داخل خود چین.انتهای همین مقاله اگه دقت میکردید گفته بود : در خاتمه این را بگویم که مدل ایدو با فروش 74/553 دستگاه در نیمه نخست سال 2014، پرفروشترین سدان با برند داخلی در بازار چین بوده است.ممنون
FARHAN
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام
به نظر من سراتو 1600 سایژا از این خیلی بهتره . این ماشین بعد 2 سال کار کرد دیگه تقریبا نیازی به استفاده از سیستم صوتی ندارند چون جلو بندی خودرو خودش واسه راننده سمفونی خیلی خوبی پخش می کنه. من مخالف خودرو های چینی نیستم ولی با خودرو MVM315 یا X33 بعد چند هزار تا کارکرد خودشونه ول می کنن.
godfather
۱۷ بهمن ۱۳۹۳….اما کمکم این احوال دگرگون گشت
خوب این مصداق این که با rpg7 یکی هدف بگیری و ازش بخوای که یه کاری که خلاف میلش هست و انجام بده بعدم بگی اون شخص این کارو کاملن باب میلش انجام داده
خوب وقنی 20 سال یه مشت ماشین به درد نخور و تو یه بازار به سختی بسته به زور به مردم عرضه کنید طرف مجبور میشه برای تنوع که شده یه تغیراتی انجام بده دیگه
بهتر بود تو پارگراف اول مینوشت:
سرانجام شرکت های ایرانی موفق شدند خودرو های بنجل چینی رو به مردم ایران غالب کنند
با تبریک به شرکت ایرانی به خاطر این پیروزی بزرگ
ميثم
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ماشینه چینى نخرید.این که کارخونه ها با این ماشینا پوله مردم و میگیرن دارن خیانت میکنن .نخرید تا پاشون تو این مملکت باز نشه
ارمان
۱۸ بهمن ۱۳۹۳اول از همه به نیسان سوارها تسلیت میگم توش رو کپی از نیسسان برداشتن
دوم واسه من جالبه هیچ تست تصادفی من ندیدم که جسمی که در نظر گرفته شده برای برخورد با ماشین حتی رنگش بپره این که کلا داغون شده (اون جسم ابی رنگ در عکس )
محاسنی هم داره طراحی داخلیش که ترکیبی از نیسسان و هیونداست
طراحی خارجیش که یه چیزی تو مایهای گرنجیوره
:))
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳مگه غیر از اینه که الان ماشینای داخلی با قطعات چینی دارن درست میسن مثل 206 و 405 . خوب این چه کاریه که آدم بره 80 میلیون بده یه ماشین 100 درصد چینی بگیره به خاطر 4 تا دونه آبشن که معلوم نیست کار بده یا نه .همون ماشینای داخلی رو سوار میشیم اگر نه ماشینای دست دوم کره ای ژاپنی اروپایی تو این رنج قیمت صد در صد به این چینیهای بی نام و نشان ارجح هستند .
بهزاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳من فقط از یه نظر با چینی ها موافقم اونم اینه که یه روزی اینا ایران خودرو و سایپا رو کله پا می کنن.
صابر
۱۸ بهمن ۱۳۹۳من فقط م یخوام بگم با این اوضاع داخل یه وقتی می رسه که که مثل الان که کره انقدر جلو رفته چینم جلو بره و ما فقط نظاره گر با شیم .در مورد چراغ جلو پراید نظر بدیم یا دنبال خاطرات پیکان باشین .کاش ما هم حداقل مثل چینی ها کپی کارهای خوبی بودیم ….همین کارم شرکتهای مونتاژ کار داخلی (نه تولید کننده ) بلد نیستن. در ضمن چین جنس درجه یکم داره اگه شرکت های داخلی ما برای ملت خودشون احتران قائل نیستن و اشغال چینی میارن تقصیر چینی ها نیست .
mojtaba
۱۸ بهمن ۱۳۹۳قیمت این ماشین حداقل بیست میلیون گرونه سایپا مردم رو احمق فرض کرده که این قیمت رو گذاشته نمیدونم چرا مردم این ماشین رو با این قیمت میخرند
[مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]
۱۸ بهمن ۱۳۹۳سایپا،در اندیشه ای متفاوت………………………
خیلی هم متفاوت…………
hero
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ظاهرش مثل تویوتاس
کنسول وسطش شبیه نیسانه!
احمدرضا
۱۸ بهمن ۱۳۹۳اطلاعاتی که دادید با مواردی که توی سایت سایپا درج شده بعضاً متفاوته. مثل اینه اینهم مثل برخی محصولات دیگه از سر و تهش زده شده.
1- توان زده اید 122 اسب بخار، سایپا زده 112 اسب بخار
2- ایربگها زدید 6 ایربگ، سایپا دو ایربگ زده
3- چیزی که سایپا میزنه فاقد مانیتور و جی پی اسه
سام
۱۸ بهمن ۱۳۹۳با سلام
احمدرضای عزیز، یکی از مشکلاتی که در برخی محصولات وارداتی مرتبط به بعضی از خودروسازان داخلی دیده می شود این است که، اطلاعات مربوط به تجهیزات آنها یا درست منتشر نمی شود و یا به صورت قطره ای در اختیار خریداران قرار می گیرد، به همین خاطر بنده مجبور شدم که در زمان تدوین این مطلب، اطلاعات مدل ارائه شده در چین را معیار کار خود قرار دهم.در مورد توان موتور هم خود کمپانی چانگان عدد 122 اسب بخار را اعلام نموده است.
احمدرضا
۱۸ بهمن ۱۳۹۳کاش یک مقایسه ای هم بین این محصول و بستورن B50f هم انجام بدید.
ایدو 6 میلیون گرانتر از بسترنه
ایدو سایپا دو ایربگ کمتر از بسترن داره ولی در عوض تجهیزات ایمنی اضافه تری داره از بین اینها فقط ABS و EBD و TCS توی بسترن هست
ایدو 5 ستاره از موسسه تست تصادف چین داره ولی بسترن 4 ستاره. البته با این تفاوت که ظاهراً توی سایپا 4 ایربگ ازش کسر شده
بسترن کروز کنترل داره که ایدو نداره
قدرت موتور بسترن با موتور 1.8 لیتری حدود 140 اسب بخاره که ایدو با موتور 1.6 لیتری 112 اسب بخار داره
گیربکس اتوماتیک 6 سرعته بسترن به نظر به روزتر از گیربکس 4 سرعته ایدو هست. ( البته من اطلاعاتم در این مورد زیاد نیست)
از نظر ابعاد هم که هر دو توی یک رنج هستند که البته یک کمی ایدو بزرگتر از بسترن هست که بر این اساس میشه گفت که ایدو جادارتر از بسترنه.
از نظر قیمت ولی بسترن توی بازار چین خیلی گرانتر از ایدوست. بسترن B50 مدل فول آپشن حدود 125 هزار یوان و ایدو توی چین 94900 یوان که اختلاف زیادی نشان میده.
با این اوصاف به نظرتون کدوم یکی از این دو خودرو بهتره ؟
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳سلام خدمت دوستان عزیز
من خودم به شخصه هیچ نظری راجع به این خودرو ندارم
فقط میخواستم یه نکته رو اینجا بگم
اونم اینه که قیمت جهانی تویوتا کرولا جدید به پول ایران حدود 60 میلیون تومان میشه…
به قول یکی از شخصیت های معروف تلویزیونی
من دیگه حرفی ندارم…