در ادامه گزارشهای اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد با اندکی تأخیر به سراغ دومین خودروساز کشور یعنی شرکت ایرانی تولید اتومبیل یا همان سایپا میرویم. سایپا همانند سال گذشته، بزرگترین و شلوغترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و تعداد زیادی از محصولات خود را به همراه زیرمجموعههایش، یعنی پارسخودرو، زامیاد و سایپادیزل به این نمایشگاه آورده بود.
پس باید خود را برای طولانیترین گزارش از این سری گزارشها آماده کنید. البته محصولات سایپا همگی قابل پیشبینی بودند و سایپا غافلگیری بزرگی برای این نمایشگاه نداشت. درواقع سایپا در سال گذشته و در همین نمایشگاه مشهد با رونمایی همزمان از چندین مدل برلیانس و چانگان و به همراه ساینا، آنقدر گردوخاک به پا کرد که میتواند با همان محصولات در چند نمایشگاه دیگر هم شرکت کند و از آنها بهعنوان خودروهای جدید نام ببرد! لازم به توضیح است که واحد آپشن سایپا جهت نمایش محصولاتش آنها را بر روی خودروها نصب کرده بود و به همین دلیل برخی از خودروهایی که در تصاویر مشاهده میکنید متفاوت با حالت استاندارد هستند.
ساینا بر روی پلت فرم تیبا ساخته شده و همین نکته به ما میگوید که نباید انتظار زیادی در مورد ظاهر آن داشته باشیم. با این وجود اگر با سطح توقعی که به پایینترین حد خود رسیده به نماهای مختلف آن نگاه کنیم زوایای قابل قبولی از آن را مشاهده خواهیم کرد. هرچند که به عقیده نگارنده میتوان دو ایراد از طراحی ساینا گرفت. اول اینکه نمای جلو و عقب خودرو هماهنگی چندانی ندارند و دوم اینکه این طراحی بیشتر مناسب خودرویی در کلاس بزرگتر از سایناست و چندان سنخیتی با کاربرد و اهداف ساینا ندارد.
در داخل خودرو هم وضع چندان خوب نیست. هرچند که ما هیچ توقعی از ساینا درزمینهٔ جنس متریال و طراحی چشمنواز نداشتیم، اما طراحی داخلی ساینا ما را ناامیدتر از قبل کرد. در داخل خودرو همه چیز از پلاستیک خشک تشکیل شده بود و به نظر میرسید که هیچ چیز نرم و راحتی در این خودرو وجود ندارد! همچنین ما از طراحان سایپا توقع بیشتری درزمینهٔ طراحی داشبورد داشتیم.
ساینا دارای دو ایربگ و سیستمهای ترمز ABS و EBD میباشد. همچنین ترمزهای جلو آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب آن نیز از نوع دیسکی هستند. از امکانات رفاهی ساینا میتوان به شیشه بالابرهای برقی جلو، صفحه نمایشگر، نمایش دمای محیط بیرون و کلید مجهز به ریموت اشاره کرد. همچنین ساینا دارای یک تیپ لوکس است که علاوه بر امکانات فوق، از سنسور پارک عقب، قابلیت تنظیم برقی آینهها، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بهره میبرد.
ساینا قرار است که بهزودی و با قیمت ۲۷ میلیون تومان وارد بازار شود. با توجه به این قیمت، برخی ساینا را جایگزین پژو ۴۰۵ میدانند. البته این نظر نمیتواند چندان درست باشد، چرا که این دو خودرو نه در یک کلاس قرار میگیرند، نه از قدرت و قابلیتهای فنی برابر بهره میبرند، نه کاربری یکسان دارند و نه توسط یک شرکت عرضه میشوند. بنده شخصاً پژو ۴۰۵ قدیمی و پرمصرف را با تمام مشکلات و مصائبش نسبت به ساینا ارجح میدانم و معتقدم که بسیار بهتر میبود اگر ساینا بهعنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان وارد بازار میشد.
پس از ساینا به سراغ یک محصول کاملاً ایرانی دیگر میرویم. خودرویی که آمده است تا جایگزین مهمترین عنصر حملونقل شهری و روستایی و همچنین قدیمیترین خودروی در حال مونتاژ کشور یعنی وانت نیسان آبی گردد. وانت نیسان که آنقدر قدمت دارد که میتوان آن را پدر خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ دانست، به دلیل قیمت پایین و قابلیت حمل بار بیشتر نسبت به سایر وانتهایی که میتوان با قیمت آن خریداری کرد، خودرویی بسیار محبوب درزمینهٔ حمل بار در کشور ماست. اما پس از سالها حضور یکنواخت در این عرصه، زامیاد سعی کرد که نسخه فیسلیفت شده آن با نام وانت شوکا را وارد بازار کند تا کمی تنوع دران بخش از بازار ایجاد کند. با این وجود شوکا به دلیل این که هیچ تفاوت قابلتوجهی با وانت نیسان نداشت که بتواند اختلاف قیمتش با آن را توجیه کند، دچار شکست در بازار شد و زامیاد به فکر جایگزینی برای آن افتاد. این جایگزین که پادرا نام دارد، همان خودرویی است که قصد معرفی آن در این قسمت را داریم.
پادرا یک فیسلیفت از وانت نیسان محسوب میشود که از نظر ظاهر، فنی و امکانات تغییراتی در آن اعمال شده است. شاید یکی از مهمترین تغییرات این باشد که پادرا دارای رنگهایی غیر از رنگ آبی میباشد و در نمایشگاه رنگهای مشکی و سفید آن به معرض دید عموم قرار گرفته بودند. پادرا در نمای عقب تفاوت چندانی با وانت نیسان ندارد. در نمای بغل تغییرات در کمترین سطح است و شاید مهمترین تغییر در این بخش تغییر دستگیره در انحنای جلوی خودرو میباشد. اما در نمای جلو تغییرات بشری را شاهد هستیم. تغییر در چراغها، سپر، جلوپنجره، قوس کاپوت و … از جمله این تغییرات هستند.
در داخل کابین خودرو تغییرات نسبت به وانت نیسان بسیار زیاد است. البته قطعاً نمیتوان این خودرو را با خودروهای روز دنیا مقایسه کرد. اما تغییرات انجام شده بسیار مثبت بوده است. داشبورد و کنسول وسط در پادرا به کلی نسبت به وانت نیسان تغییر پیدا کرده و خودرو مجهز به پخش CD و کولر شده است. همچنین این خودرو مجهز به ترمز ABS، شیشه بالابر برقی و قابلیت تنظیم برقی آینهها شده است. در داخل نمونه نمایشگاهی داشبورد خودرو با طرح چوب تزئین شده بود که نمیدانیم آیا نمونههایی که به دست مصرفکننده میرسند نیز همینگونه خواهند بود و یا اینکه داشبورد آنها تکرنگ خواهد بود.
تازه میخواستیم از تغییرات پادرا نسبت به وانت نیسان تعریف کنیم که فرمان خودرو را در دست گرفتیم و متوجه خلاصی کامل فرمان شدیم! این عیب که در وانت نیسانها هم شایع بوده به نظر به پادرا هم به ارث رسیده است. وجود این عیب آنهم در نمونه صفر و نمایشگاهی کمی ما را در مورد این خودرو دلسرد کرد. علاوه بر این، با مشاهده فواصل زیاد بین بخشهای پلاستیکی داشبورد، تصمیم گرفتیم که دیگر در مورد طراحی آن صحبتی نکنیم!
پادرا از همان موتور ۲۴۰۰ سیسی بنزینی وانت نیسان بهره میبرد که توسط زامیاد بهینه شده و در نتیجه این بهینهسازی، ۵ اسببخار از قدرت و ۱۵ نیوتنمتر از گشتاور آن کاسته شده و این بیشینه گشتاور در دور موتوری بالاتر از قبل به دست میآید. بنابراین پادرا توانایی تولید ۹۵ اسببخار قدرت در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه را دارد. البته خبر خوب این است که این خودرو بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهینه شده است و در نتیجه آلایندگی بسیار کمتری نسبت به وانت نیسانها خواهد داشت.
پس از اینکه از این دو خودروی جذاب وطنی مستفیض شدیم، نوبت به بخش اصلی نمایشگاه یا همان خودروهای چینی میرسد! در نمایشگاه سال گذشته سایپا ثابت کرد که عزم جدی برای ورود به مقوله خودروهای چینی دارد و قصد دارد که با ورود به این بخش سایر رقبا را کنار بزند. این شرکت که مدتهاست در بخش خودروهای سنگین با دانگ فنگ چین همکاری دارد، هماکنون با سه خودروساز دیگر این کشور نیز وارد همکاری شده است. این سه خودروساز زوتی، برلیانس و چانگان نام دارند.
زوتی یک خودروساز نوپای چینی است که عمر خودروسازی آن چیزی در حدود ۱۰ سال است. این خودروساز به این معروف است که برای طراحی خودروهای جدید زحمت زیادی به خود نمیدهد و خودروهای معروف و محبوب برندهای بزرگ را به صورت یکجا کپی میکند. از نمونههای بارز این عمل میتوان به زوتی T600 و T700 اشاره کرد که کپی کامل فولکس واگن تیگوان و پورشه ماکان هستند. درواقع به نظر میرسد طراحان زوتی علاقهای ندارند که وقت زیادی بابت ایدههای نو صرف کنند و از نمونههای بارز این امر هم آرم زوتی است که به نظر نمیرسد بیشتر از ۱۰ دقیقه برای طراحی آن وقت گذاشته شده باشد!
اما محصولی از زوتی که توسط سایپا تولید میشود زوتی Z300 نام دارد که سایپا نام آریو را بر آن گذاشته است. آریو کاملاً بر پایه آخرین نسل از تویوتا آلیون ساخته شده است و انصافاً نسبت به تویوتا طراحی جذابتر و چشمنوازتری دارد. این خودرو در ایران با ۴ تیپ عرضه میشود که دو تیپ آن دارای گیربکس اتوماتیک و موتور ۱۶۰۰ و دو تیپ آن دارای گیربکس دستی و موتور ۱۵۰۰ هستند. هر دو موتور این خودرو از جمله موتورهای میتسوبیشی هستند و هر دوی آنها همچنان در نسل آخر لنسر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور ۱۵۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد و موتور ۱۶۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۵۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و در نتیجه میتوان بر روی ایمنی آن حساب ویژهای باز کرد.
برند دیگر چینی که سایپا با آن همکاری میکند برلیانس است. برلیانس نیز یک برند نوپای چینی است که عمر خودروساز شدن آن به کمتر از ۱۵ سال میرسد. این برند در سال ۲۰۰۸ محصولاتش را به اروپا صادر کرد که البته موفقیت چندانی هم به دست نیاورد. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت که به عرضه محصولاتش در کشورهای جهان سوم اکتفا کند و در راستای همین سیاست است که امروز خودروهای برلیانس را بر روی خطوط تولید سایپا میبینیم. برلیانس شریک تجاری BMW محسوب میشود و مونتاژ محصولات این کمپانی مطرح را در چین انجام میدهد. البته این اصلاً بدین معنا نیست که محصولات برلیانس از استانداردهای BMW پیروی میکنند و یا اینکه مشابهت فنی با خودروهای BMW دارند. درواقع همانطور که سایپا پس از سالها همکاری با خودروسازانی چون نیسان، رنو و کیا موتورز، محصولی در حد ساینا را میسازد، تنها شباهت خودروهای برلیانس با خودروهای BMW هم تنها در کپی کاری بخش جلوپنجره و چند بخش کوچک دیگر است.
اولین برلیانسی که به آن خواهیم پرداخت، سری H300 است که شامل H320 و H330 میشود. H320 یک هاچبک و H330 سدان میباشند و هر دوی آنها دو تیپ دندهای و اتوماتیک دارند. قوای پیشرانه هر دوی آنها یک موتور ۱۵۰۰ سیسی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۳۸ اسببخار گشتاور را دارد. البته به لطف سیستم انتقال قدرت و ضرایب دندههای مناسب، این خودرو میتواند بهخوبی از همه این ۱۰۳ اسب استفاده کند و کمبود شدیدی در این زمینه احساس نمیشود. برلیانس H300 که مونتاژ آن مدتی است که در پارسخودرو آغاز شده و با آرم پارسخودرو در خیابانهای شهر دیده میشود، از ظاهری قابل قبول بهره میبرد. هرچند که طراحی این خودرو چندان خیرهکننده و پرهیجان نیست و مخصوصاً در داخل خودرو جا برای کار بیشتر وجود دارد، اما با توجه به رقبایش چندان هم دست و پا بسته نیست و حرفهایی برای گفتن دارد.
در شرایط فعلی بازار برلیانس H330 رقبایی چون جک جی ۵، امویام ۵۵۰، آریو و پارس تندر را در برابر خود میبیند و مدل هاچبک آن یعنی H320 نیز بهزودی رقیبی به نام رنو ساندرو خواهد داشت که نسخه هاچبک تندر ۹۰ میباشد. در نتیجه در بخش خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان شاهد رقابت سختی خواهیم بود.
از محصولات برلیانس خسته شدهاید؟ حق دارید، اما باید هنوز اندکی صبر کنید؛ چرا که هنوز یک محصول دیگر از این کمپانی باقی مانده است. این محصول درواقع یک خودروی سواری نیست و یک مینیبوس است و متعلق به زیرمجموعه برلیانس یعنی Brilliance Jinbei Automobile میباشد. این مینیبوس Jinbei Haise نام دارد و درواقع همان تویوتا Haice معروف است که توسط Jinbei تغییر نشان داده (Rebadge) شده است. هایس که در پارسخودرو مونتاژ میشود، مدل H2L میباشد که H2 اشاره به نسل پنجم و آخر تویوتا هایس میکند و L نشاندهنده افزایش طول آن است. قیمت هایس توسط پارسخودرو ۱۲۱ میلیون تومان اعلام شده است.
این دو خودرو شباهتهای زیادی از نظر فنی و رفاهی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها از یک موتور ۱۶۰۰ سیسی با نام Blue Core استفاده میکنند که توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در هر دوی این خودروها نیروی موتور توسط یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. هر دوی این خودروها از نظر ظاهری قابل قبول هستند و جزو بهترین طراحیهای خودروهای چینی به شمار میروند. این مسئله هم در داخل و هم در خارج از کابین این دو خودرو صادق است. البته جنس متریال بهکاررفته در کابین هر دو خودرو جا داشت که بهتر از این باشد.
چانگان CS35 یک کراس آور از چانگان است که در لیست پرفروشترین خودروهای چین معمولاً یکی از ده SUV برتر میباشد. این خودرو مجهز به ۴ ایربگ، کروز کنترل، سانروف، صندلی چرمی، سیستمهای ESP/TCS/HBA، سنسور پارک عقب و فرمان برقی میباشد. ترمزهای CS35 در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی میباشند. قیمت این خودرو ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
برای ایدو علاوه بر موتوری که از آن نام برده شد، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم نیز در نظر گرفته شده است که معلوم نیست که آیا به ایران وارد خواهد شد یا خیر. در این صورت اگر پیشرانه توربوشارژ برای این خودرو وارد شود، ضعف اصلی آن، یعنی نداشتن شتاب و قدرت کافی پوشش داده خواهد شد. سایپا قیمت این خودرو را ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.
پیکاپ ریچ تغییر نشان داده شده نسل اول نیسان Frontier است که در کشور ما با نام نیسان پیکاپ شناخته میشد. پس از اجرای تحریمهای بینالمللی و خروج نیسان از کشور، تنها راه ممکن برای پارسخودرو مونتاژ نسخه چینی این خودرو بود تا جای خالی این پیکاپ محبوب در کشور پر شود. پیکاپ ریچ هرچند که از نظر دوام و قابلیت اطمینان با نیسان پیکاپ قابل مقایسه نیست، اما در خلأ خودروهای آفرودی و پیکاپ های با قابلیت بالا در رنج زیر ۱۰۰ میلیون تومان، توانست جای خود را در بازار و نهادهای دولتی باز کند. در نتیجه در حال حاضر پیکاپ ریچ یکی از ارزانترین گزینههایی است که قابلیت آفرود قابل قبولی دارد.
واردات کولئوس در کشور ما علاوه بر پارسخودرو، توسط نگین خودرو نیز انجام میشود و با وجود داشتن دو واردکننده، هنوز نتوانسته است در برابر رقبای خوشنام و خوشچهره کرهای و ژاپنی قد علم کند. البته فروش کم کولئوس منحصر به کشور ما نیست و در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، فروش کولئوس به دلیل استقبال پایین متوقف شده است.
کولئوس دارای طراحی هماهنگ و نسبتاً مدرن است. اما طراحی آن چیزی نیست که بتوان به آن لقب جذاب را داد. در داخل کابین نیز طراحی قابل قبول و ازنظر ارگونومی راضیکننده است. اما توقع ما از جنس متریال داشبورد بالاتر از چیزی بود که از نزدیک لمس کردیم. این خودرو از یک موتور ۲۵۰۰ سیسی بهره میبرد که توان تولیدی آن ۱۷۰ اسببخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۲۶ نیوتنمتر میباشند. این موتور با یک جعبهدنده CVT همراه شده است و با استفاده از سیستم AWD، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را دارد. این خودرو دارای لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که از جمله آنها میتوان به ۶ ایربگ، سیستمهای ترمز ABS/EBD/EBA، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم هشداردهنده موانع جلو و عقب، سیستم هشداردهنده موانع کور در حرکت، برفپاککن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم انتقال قدرت ۳ حالته هوشمند (AWD,FWD,Lock Mode)، سانروف چند حالته، ترمز دستی الکترونیکی، صندلی چرمی مجهز به گرمکن و قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهت، جعبه داشبورد ۱۵ لیتری مجهز به خنککننده، سیستم استارت دکمهای هوشمند، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، چراغهای زنون به همراه گسترش بازه نور سر پیچها، چراغ شور جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی پیشرفته BOSE، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکتریکی با ضریب متغیر و آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد.
سراتو های سایپا با دو تیپ ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی وارد بازار میشوند که تیپ ۱۶۰۰ سیسی دارای دنده دستی و تیپ ۲۰۰۰ سیسی دارای دنده اتوماتیک میباشد. البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آنها را حذف کرد. از جمله تجهیزاتی که سایپا از روی سراتو حذف کرد میتوان به چند ایربگ، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم ESP، سیستم استارت بدون کلید، مانیتور و … اشاره کرد. در نتیجه سراتو دارای امکانات زیر میباشد: ایربگ راننده و سرنشین، کروز کنترل (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، غربیلک فرمان و دستهدنده چرمی (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغهای اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با قابلیت پخش CD و ورودی USB+AUX+IPOD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب.
سراتو خودرویی قدرتمند و پرشتاب است و هندلینگ قابل قبولی را فراهم میکند. هرچند که این هندلینگ خوب به قیمت خشکی زیاد سیستم تعلیق فراهم آمده و مصرف سوخت آن نیز کمی بالاتر از حد انتظار است. قیمت سراتو با دقت بالایی توسط سایپا محاسبه شده است و برای مدل ۲۰۰۰ سیسی، ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و برای مدل ۱۶۰۰ سیسی، ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده است. پس با این خبر هیجانانگیز به پایان این قسمت از گزارش میرسیم.
ادامه دارد…
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمانموتور پیشگام در افزایش قیمت
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیرانخودرو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد میشود!
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کرهای
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی
HELL CAT
۲۰ شهریور ۱۳۹۴آخ جون یه آشغال دیگه
سایپا مطم عن
ارشیا
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اگه آرم چانگان رو بر عکس کنی میشه اکورا
هههههههه
چینی های تقلب کار
امروز یه شورلوت سیلواردو دیدم پشتش اندازه قایق بود.خیلی ابهت داشت.خیللییییییییی
ghost
۲۰ شهریور ۱۳۹۴kashki yedoone bood ina hamash ashghale
"Amir"
۲۰ شهریور ۱۳۹۴*** تازه تیپ لوکسش آپشن تنظیم برقی آینه داره ! اینه خودروساز ما ، نخر اقا نخر
فورد
۲۰ شهریور ۱۳۹۴این بود صنعت ملی این بود خود کفایی این بود اشتغال زایی که خودرو های چینی رو منتاژ کنیم حیف ……….نون
سجاد
۲۰ شهریور ۱۳۹۴همین مونتاژ رو هم تو رودربایستی مردم انجام میدن . . .
وگرنه میرفتن مستقیم وارد میکردن .
reza
۲۰ شهریور ۱۳۹۴با اینکه از موافقان تحریم خرید خودرو صفر هستم
اما فک نکنم با این تحریم ها قیمت خودرو کاهش پیدا کنه ! چون حتی با توجه به کیفیت پایین تر قیمت ها مشکلی نداره و با توجه به دلار ۳۵۰۰ تومانی
نمیتونه هیچ رقیب هم کلاسی برای خودرو های پراید و پژو پیدا کرد ، مثلا قیمت پژو پارس ۳۵ ملیونه که به قیمت جهانی حدوده ۱۰ هزار دلاره ، یا پراید قیمت ۶ هزار دلار ، اصلا تو این قیمت هیچ رقیبه جهانی برای ایرانخودرو وجود نداره ! حتی خودروی هم کلاس چینی
شخصاً خودم فک میکنم که مشکل سایپا و ایرانخودرو عدم سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه بوده
خودرو ساز های داخلی ادعای بومی سازی میکنن ، در صورتی که بیشتر قطعات رو وارد میکنن و به خاطر همینه ارز تونسته اینقد رو تولید داخلی تاثیر بزاره !
در همین حال ، سعی دارن که از اهرم دولتی و سیاسی برای فروش استفاده کنن در حالیکه سالهاست در شرایط انحصاری تولید میکنن و میفروشن ، دیگه این کارشون به هیچ وجه قابل توجیح نیست .
SARD
۲۰ شهریور ۱۳۹۴این دقیقا نمایشگاهه؟
قبرسون ماشین های بی مصرف و بی کیفیت برند های گمنام و آشغال جهانه.
خلاصه گزارش:
1 لگن ، 2 لگن ، 3 لگن سایپا .
بقیش اصلا نمیدونم چی هستن!
(چنگون و منگون و بلللیاسو و چن تا چش بادمی دیگه که خود ملت چینم اسمشونو نشنیدن)
یه رنو هم هست!(عجب!تو همه نمایشگاه ها هم هست! تکراریه!)
آخر نمایشگاه یه سراتو دیدم!(که نمیدونم چرا اینجاست!؟مگه چیز جدیدی داره؟!!!همون قبلیه که!)
ملت دور همونم جمع نبودن.
بریم قرفه بعدی!!!!!
ALiHidden
۲۱ شهریور ۱۳۹۴یادم نیس پارسال یا پیرارسال رفتم مشهد همین نمایشگاه های مثلا ماشین :|
دریغ از حتی یه هیوندای :|
از در ورودیش همش چینی بود تا تهش….
نزدیک این ماشیناشون هم میشدیم ی جوری نگا میکردن ک انگار اومدیم رولزرویس بدزدیم :|
فقط اون آخراش ی رنو بود ک اونم همش آشغال(بنجل ترین جنس های رنو بودن :| )
والا خود مردم چین هم نمیدونن ک اصن همچین برند های ماشینی دارن :|
kevin7360
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اگه ایرانی هستید اگه خونه کوروش تو رگاتونه اگه از این همه ظلم خسته شدید
بدونید که کسی به داد شما نخواهد رسد جز خودتون با نخریدن خودروی صفر از هر برندی که تو ایران تولید میشه یکبار برای همیشه بساط این لگن سازها رو جمع کنید دولت محترم هم بهتره هر چه زودتر به فکر تنظیم مناقصه بین المللیه واگذاریه این دو مونتاژ کار به خودروسازهای بزرگ جهانی باشه البته قبل از اینکه ورشکست بشن و باعث آبروریزی چون به هر حال 2 تا شرکت ورشکسته خیلی قیمت ندارن
kevin7360
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اگه ایرانی هستید اگه خونه کوروش تو رگاتونه اگه از این همه ظلم خسته شدید
بدونید که کسی به داد شما نخواهد رسد جز خودتون با نخریدن خودروی صفر از هر برندی که تو ایران تولید میشه یکبار برای همیشه بساط این لگن سازها رو جمع کنید دولت محترم هم بهتره هر چه زودتر به فکر تنظیم مناقصه بین المللیه واگذاریه این دو مونتاژ کار به خودروسازهای بزرگ جهانی باشه البته قبل از اینکه ورشکست بشن و باعث آبروریزی چون به هر حال دو تا شرکت ورشکسته خیلی قیمت ندارن
میثم
۲۰ شهریور ۱۳۹۴من هیچی نمیگم !!!
siRoOs
۲۰ شهریور ۱۳۹۴مثله تاپ گیر گزارشو تموم کردید and with this bomb show its time to say good by
ارش
۲۰ شهریور ۱۳۹۴وقتی تو اول مقاله چشمم به ساینا افتاد حالت تهوع بهم دست داد !باز میگیم طراحی پراید و پژو مال 30و40سال پیشه اون موقع طراحی اونجور مد بوده.ولی طراحی ساینا اصلا با طراحی خودرو به روز نمیخوره .این شکل و ظاهر و طراحی داخلی و مسایل فنی این خودرو تازه ساخت رو کجای دلمون بزاریم؟شکل ظاهریش عین کمر کسی که قوز دار میمونه!!اخه برای این خودرو اصلا میخوره سایز کوجک تایر و رینگ بزارن؟؟اصلا سایز تایرش با هیکلش نمیخوره.مثلا تفاوت این با تیبا چی هست که چند میلیون بالاتر از تیبا قیمت داره؟هر دوشون یک پخی هستن دیگه
ارش
۲۰ شهریور ۱۳۹۴درمورد پادرابگم که جایگزین وانت نیسان ابی میشه اینکه اولا ملت وانت نیسان رو واسه خوشی نمیخرن مردم اونو میخرن که باهاش بار ببرن یه لقمه نان در بیارن اکثرا هم قشر روستایی و کشاورزا وعشایر کوج نشین وانت نیسان میخرن که کمک دستشون باشه حالا با مسایل ایمنی و فنی وانت نیسان کاری ندارم.حالا تو نمایشگاه پادرا دوکابین گذاشتن نمیدونم تک کابین هم داره یا نه چون گفتم ملت واسه تفریح و خوشی وانت نیسان نمیخرن اگه میخوان جایگزین وانت نیسان کنن باید بیشتر تک کابین بزنن چون طرف میخواد بار بزنه دو و سه تن نه کارتون خالی.بعد اینکه قیمتش به قیمت وانت نیسان ابی نزدیک باشه نه اینکه بیان 50 و 60 میلیون براش قیمت بزارن و اگه قیمت تک کابینش پادرا بالا باشه مطمینا فروش خوبی نخواهد داشت.کلی گفتم وگرنه خودمم طرفدار دواتیشه تحریم خودرو داخل هستم
HELL CAT
۲۰ شهریور ۱۳۹۴خبر فوری خبر فوری
طبق آخرین اقدام از شرکت سایپا بسته دستمال کاغذی هایی که به خریداران اتومبیل صفر به صورت اشانتیون (صلواتی با مالیات بر ارزش افزوده) داده میشد را بزرگ تر کردند
.
.
.
.
.
.
.
.
.
دیگه چی میخواین بخرین دیگه D:
ghost
۲۰ شهریور ۱۳۹۴yani hamashoon chini bood joz 2taye akhari ke age dorost montazh konan vaela oonam arzesh negah kardan nadare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سجاد
۲۰ شهریور ۱۳۹۴چرا تو این شرایط تبلیغ محصولاتشون رو میکنید؟؟؟
هرکی با حذف این مطلب از رو سایت پدال موافقه لایک بکنه ++++
ghost
۲۰ شهریور ۱۳۹۴agha bzar bashe ooni ke miyad pedal farghe ashghalo az mashin mifahme .
mahze khande khoobe in khabar ke bbinan khodrosaz keshvar vared konandeye chinia shode taze arme khodesham michasboone
من
۲۰ شهریور ۱۳۹۴البته اگر همه مقاله رو بخونین میبینین که نویسنده حق مطلب رو ادا کرده :
“در نتیجه برخلاف خودروسازان دیگر که با بهینهسازی موتور از آن توان و گشتاور بیشتری استخراج میکنند، متخصصین سایپا دقیقاً برعکس عمل کرده و خروجیهای پایینتری از موتور تولید کردهاند که در نوع خود قابل توجه است!”
یا
“البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آنها را حذف کرد.”
Mostafa
۲۰ شهریور ۱۳۹۴صحبت خاصی ندارم دیگه فقط یک نکته
نخرید
HELL CAT
۲۰ شهریور ۱۳۹۴برید جلوی آینه باایستید پنج دقیقه به خودتون نگاه کنید پنج دقیقه به خانوادتون فکر کنید پنج دقیقه فرهنگ خوتون رو بررسی کنید
.
.
.
.
آره درسته شما یه ایرانی هستی لیاقتت این نیست یه بار دیگه میگم یه ایرانی
فرشید
۲۰ شهریور ۱۳۹۴مونتاژ هم دیگه نشون دادن داره
اینا دیگه از چینی ها بدتر شدن
عباس
۲۰ شهریور ۱۳۹۴چه بخور بخوریه!!!تخفیف ۲۲ میلیونی اونم تو یک محصول از سایپاhttp://www.yjc.ir/fa/news/5317113/%D8%AA%D8%AE%D9%81%DB%8C%D9%81-22-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7
مهزیار
۲۰ شهریور ۱۳۹۴فقط ساینا…
اووووف
امین
۲۰ شهریور ۱۳۹۴چقد این ماشینا زشتن!!!!
مگه میشه این قدر زشت!!!
(غیر از سراتو و یه کم هم رنو)
Erfan
۲۰ شهریور ۱۳۹۴بعد میان زر مفت میزنن و میگن خودکفایی :|
آخه خودکفایی به چه قیمتی؟ به قیمت جون مردم؟ به قیمت تولید زباله؟ اسمشم میذارن خودروی ملی !!!!!!!!!!!!!!!!!!! باید بذارن آشغال ملی.
یعنی ***به تمام خودروسازای کشور ایران و چین. مسئولین این شرکت ها ***
بهرام
۲۰ شهریور ۱۳۹۴بیرون ماشین هاشاید به دلیل مشکلات دینامیکی طراحی سختی داشته باشه ولی طراحی داخلی و داشبورد ها چرا انقدر بد ترکیبو بی ریخت و وحشتناکه؟! امکان نداره حتی از یک دانشجوی طراحی در تیم ساخت استفاده کرده باشند . چون واقعا به شکل کاملا پیشتازی بدترکیب هستند!!! ساخت چنین ماشینهای بی ریختی واقعا نیاز به استعداد خاصی داره چون یک انسان عادی قادر به چنین طراحی هایی نیست!!!!
یه پسر
۲۰ شهریور ۱۳۹۴من دانشجوی گرافیکم ؛ دوره هنرستان یه رفیقی داشتم که اتود های بی نظیری واسه ماشین می زد ؛ حالا که اتاق اتشغالای سایپا رو می بینم متوجه میشم اینا حتی هنر جوی دوره هنر رو هم تو مجموعه شون ندارن
amir
۲۰ شهریور ۱۳۹۴فقط متاسفم
rapbaz
۲۰ شهریور ۱۳۹۴نمیتونم سایپا رو بفهمم!!
هدفی نداره ….
تنها هدفش دراوردن پوله!!!
ینی هیچ فکری نمیکنن که یکم این صنعت رو ارتقا بدن؟؟
چرا هیچ کدوم از مسئولا به این مسئله فکر نمیکنن؟؟
سکوت
۲۰ شهریور ۱۳۹۴تا کی باید ما ایرانی ها که به سختی پول در میاریم این آشغال هارو بخریم….بخدا بسه دیگه…فکر کن سراتو 90تومن…ترمز عقب کاسه ایی خدا…بدون سانروف..2ایربگ…..در یک کلام خلایق هر چه لایق…انصافا نخرید…دیروز دوستم از کربلا اومد فیلم گرفته بود راننده تاکسی میگه تیبا رو خریده 900دلار یعنی حدود 3 میلیون…من دیگه حرفی ندارم….تازه میگفت ازش راضی نیستم راه نمیره
rapbaz
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اخ اخ اون قسمتشو که گفتی باسختی پول در بیاریم….
نمونش پدر خودم…
خیلیا تو این مملکت ماشین ندارن و ماشین لازمن ….
یه پسر
۲۰ شهریور ۱۳۹۴تو محصولات سایپا تنها ماشینی که جدا از بحث قیمت ؛ ماشینه و ارزششو داره کیا سراتو که اونم با قیمت فضایی که داره خریدش چندان عاقلانه نیست
در غیر این صورت مابقی محصولات شامل وانت های گرز و یا به قولی نیسان های بزک کرده ، پراید و دوستاش به علاوه ی تیبا و فیس لیفت بلاتکلیف پر مدعا بی ریخت تر از تیبا به نام ساینا
که قیمت 27 میلیونیش بی مزه ترین جکی هست که تا حالا شنیدم ؛ والا کسی که 27 تومن پولشو می ریزه تو جوب و تیبا می خوره ای کاش یه 5 میلیون بذاره روش حداقل رانا بگیره که ظاهر سازی کرده باشه و فقط خودش بدونه که چه گرفتاری شده
البته اگه ماکت های چینی مجهول الهویتی که با اسامی خنده دار چانگان ، نمی دونم بریلیانس و گل سرسبد زاخار های چینی بازار که با اومدنشن اعتماد به نفسی شده واسه لیفان زوتی زد 300 یا همون آریو رو ماشین حساب نکنیم !!
* البته کیفیت چانگان بین چینی ها قابل توجه و جدا از شوخی بین چینی ها چانگان جزو چینی های خوبه !
mahyar
۲۰ شهریور ۱۳۹۴هموطن گرامی سلام.
امروز میخوام از دسیسه دیشب برنامه “پایش” که از شبکه 1سیما پخش میشه براتون بگم. دیشب تو همین برنامه تلویزیون اعلام کرد: آخرشب برنامه پایش بصورت فوقالعاده میخواد به بررسی کمپین «خودرو صفر نخرید» بپردازه،،،،،
خب کاملا مشخص بود که میخوان چه نتیجه ای بگیرن و ظاهرا خودروسازا سبیل صداسیمارو چرب کردن. سوال نظرسنجی بسیار زیرکانه بود.اونا دارن مردمو ب 2دسته میکنن..
اینطور که پیداست خودرو سازان سبیل صدا و سیما هم چرب کردند و دارن از طریق صدا و سیما مردم رو خام کنند.
سوال نظرسنجی این بود:
“به نظر شما نخریدن خودرو باعث چه نتیجه ای خواهد شد؟”
1_ارزان شدن خودرو داخلی 2_رونق فروش ماشینهای بی کیفیت چینی.
خب مشخصه که میخوان چه نتیجه ای بگیرن.
کسی نیست به اینا بگه آخه خائنا، شما واقعا نظر مردم براتون مهمه؟؟؟
شما واقعا به نظر مردم احترام میزارید؟؟؟
چرا تو این مدت از مردم هیچ نظری نخواستید؟!
دوستان عزیز من یه سوال دارم: این واقعا یک سیاست نیست؟؟ به نظر شما به فکر خام کردن و آرام کردن مردم نیستند؟؟
دوستان میبینید که صداسیما داره با زیرکی چطور داره القا میکنه که اگه از سایپا و ایرانخودرو ماشین نخرید هم بچه هاتون بیکار میشن و هم ماشینای چینی جاشونو میگیره. خب بزار بگیره مگه خودروهای شما واقعا مطمئن و باکیفیت هستند؟ آیا مردم باید فکر حال و سلامتی خودشون باشند یا فکر جیب شما؟
و در آخر دو دروغ بزرگ????
1: یکی از مهمانان برنامه چندین بار این حرف رو تکرار کرد: “قیمت پراید در عراق بین 35 تا40 میلیون به فروش میرسه”
واقعا اینا مردم رو چه فرض کردند؟
پس دوستان لطفا همه جا انتشار بدید ما راضی به ضرر ایران خودرو و سایپا نیستیم، وقتی پراید تو عراق 35تا 40تومن میفروشن ما راضی به ضرر سایپا نیستیم. ما نمیخریم همون صادر کنند بهترشونه.
2: در نظرسنجیها (البته ساختگی) آمار نشون دادند که ملت به نخریدن خودرو ایرانی و اکثر اقتصاد دانها، وزیران، مجلسی ها و گروها و ارگانهای به نخریدن خودرو چینی رای داده اند، که این واقعا مسخره هست. فقط رای مردم با اونا تضاد داره و میخوان بگن مردم در اشتباهند..
نخیر جانم… ما ملت زجر کشیده ایران، دیگه فریب توطئه و دسیسه های شما نمیخوریم. وملت یکپارچه ایران پشت همدیگه رو خالی نخواهند کرد
لطفا انتشار دهید تا همه آگاهی پیدا کنند.
سربلند باشید.
یه پسر
۲۰ شهریور ۱۳۹۴من کار به کمپین و این حرفا ندارم
تو شرایط فعلی اگه کسی به دور از اجتماع و شبکه های مجازی هم زندگی کنه بازم اگه یه دو دو تا چهار تا ساده بکنه ؛ به این نتیجه می رسه خرید خودرو صفر مخصوصا داخلی در شرایط فعلی یه اشتباهه بزرگه ؛
چون نه قیمت درستی داره و نه کیفیت مناسبی حالا اینا تازه یه بخش داستانه و با توهین هایی که قبل بعد و موقع تحویل خودرو به آدم میشه داستان بیچارگی مردم تکمیل میشه
من برنامه پایش هیچ وقت ندیدم و اگه با تبرم منو بزنن نمی بینم اما آدم دروغ گو خیلی دیدم ؛ خیلی
اما اون بی نا … که تو پایش گفته پراید تو عراق 35 میلیون می ارزه یا خیلی …. هست یا مردمو خیلی …. فرض کرده
آخه دیگه همه تو اینترنت یا از نزدیک دیدن که تو عراق با پراید چی جوری برخورد میشه ؛ اینگار گاری دستیه
بخدا نمی دونم سلیقه عربا اینجوریه یا هر چی که هست یکی از رفیقام که عراق رفته بود می گفت اونجا رو پراید یادگاری می نویسن
بعد اگه پراید اونجا 35 تومنه لابد هیوندا های اکسنت و سوناتایی که تو عراق ریخته هر کدوم 400 پنصد میلیون هستن ؛ لابد سرانه متوسط درآمد هم تو عراق مثل آمریکا 8000 دلاره که باز این خودش یه بدبختی و ننگ دیگه است !!!!
آقا من دست اون دزد و کلاهبرداری که قبول داره بی نا … می بوسم اما این … ها نه تنها قبول ندارن کلاهبردارن بلکه ادعا الکی شونم میشه طلبکارم هستن
اسیری شدیم بخدا
امین اریامن
۲۰ شهریور ۱۳۹۴خداوکیلی ادم دگه ادم میمونه چی بگه…
بعد از 50 سال سابقه تو خودرو سازی و وضع تعرفه واردات واسه حمایت ازشون حالا شدن خط مونتاژ شرکتای چینی یی ک تا چند سال پیش اسباب بازی میساختن تازه ده ساله ماشین میسازن..
همون محصولات چینی هم با چه قیمتای گزافی و با چه تبلیغاتی ک خودروی روز دنیا رو اوردیم و فلان و.. میندازن به مردم مظلوم بی خبر.
خداااا وندا یا هدایتشون کن یا نابود…بگو آمین
میلاد
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ممنون که موجبات خنده و تمسخر توام با تاسف مارو فراهم کردید.
خدایی توضیحتون در مورد کمپانی زوتی خیلی باحال بود، کلی خندیدم.
سعید
۲۰ شهریور ۱۳۹۴1- نمایشگاه خیلی خلوت است و به نظر می رسد استقبالی نشده .
2- خودروهای چینی دارای طراحی هماهنگی نیستند و عموماً همه دارای مشکلاتی در طراحی هستند . ( مدیران خودروساز داخلی فکر می کنند مردم ایران ماشین ندیده هستند و می آیند و ازاین خودروها استقبال می کنند )
3- ایران بزرگترین بازار خرید خودروهای چینی در جهان است .
4- خودروهای چینی در آمریکای شمالی و کشورهای حوضه خلیج فارس هیچ بازاری ندارند .
mohsen
۲۰ شهریور ۱۳۹۴داداش مشکل تو طراحی باشه یه جا دلمون میزاریم همش مشکله که واقعا من اصلا باور نمیکردم ملت از بدو ورود این ماشینا استقبال کنن که متاسفانه خریدن باز خوبه هر کدومو میبینم یه متلک میندازم
صعید
۲۰ شهریور ۱۳۹۴آقا نخرید که همش آشغاله و بس.
مهمان
۲۰ شهریور ۱۳۹۴لطفا ستاره های انکپ چین که به 99 درصد ماشین های چینی 5 ستاره میده رو با ستاره های یوروانکپ مقایسه نکنید.
آشغال چینی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴دقیقا حرف دل من رو زدی.از یه سایت حرفه ای بعیده روی موسسه استاندار چین انقدر حساب کنه و به خواننده اطمینان بده.همین ماشینهایی که تو چین 5ستاره گرفتن ببرن موسسه استاندار اروپا و آمریکا تست بشن
احمد باقری
۲۰ شهریور ۱۳۹۴واقعا این کی بود که این گزارش توپ رو از غرفه سایپا فراهم کرده ، به جملاتش دقت کردید: “گزارش طوفانی” ، ” ساینا مایه فخر و مباهات ایرانی” ” اگر برای ساینا، لحظه شماری می کنید، پس زیاد منتظر نمی مانید”. واقعا دیگه بهتر از این نمی شد این شرکت عظیم خودروسازی رو که بهترین، قویترین، کم مصرف ترین، سریعترین، با بهترین خدمات پس از فروش و محصولات کاملا ساخته شده درون خود کمپانی رو تولید می کنه، به تصویر کشید. واقعا افسوس.
sina
۲۰ شهریور ۱۳۹۴البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آنها را حذف کرد.
تهش بود خدایی این جمله :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
آشغال چینی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴واقعا خودرو سازهای داخلی هیچ احترام و ارزشی برای مردم ایران قائل نیستن.مردم لگن چینی نخرید اگر به خودتون و خانوادتون اهمیت میدید چینی نخرید
GT_R'
۲۰ شهریور ۱۳۹۴این نمایشگاه چین یا ایرانه؟
حسین . ش
۲۰ شهریور ۱۳۹۴اگر مطالب این مقاله با دقت خونده بشه ، نویسنده کنایه های طنز خیلی خوبی رو واسه سایپا اومده. جالب بود.
خواهش من از مردم و اونایی که خودرو میخوان بخرن اینه که تا سال بعد نه ماشینای بی کیفیت داخلی و نه این ماشینای داغون چینی (چه وارداتی و چه مونتاژ) رو بخرن . واسه یک بار هم که شده این اتحادتون رو حفظ کنید . شاید حداقل وضعیت خودرو بهتر شد.
اینا که فکر نکنم چیزی رو ارزون کنن ولی دست کم شاید دلشون واسه خودشون سوخت و با چندتا خودروساز معروف قرارداد بستن.
درود بر مردم فهیم ایران زمین
mohsen
۲۰ شهریور ۱۳۹۴من به شخصه چین نرفتم ولی رفته بودن میگفتن بابا خیابونا پره بنز بی ام وه فولوکسو ماشین درست حسابی میگفت جنس زیاد بخری یه دونه از این کامیون جک ها اشانتیون میدن با هاش ببری وسایلتو واقعا متاسفم که ملتی که دم از تمدن 2500 ساله میزنه این لگنارو بخره و سوار شه
reza
۲۰ شهریور ۱۳۹۴با سلام : به نظر میاد در این مقاله عکس های مربوط به وانت پادرا وپیکاپ ریچ جا به جا شده؟!!!
سردبیر
۲۰ شهریور ۱۳۹۴سلام. ممنون از شما. اصلاح شد.
DODGE
۲۰ شهریور ۱۳۹۴پسر!!!!!
ساینا 80 اسب بخار تولید میکنه!
واقعا پیشرفت قابل توجهیه واسه سایپا!
sunmartin
۲۰ شهریور ۱۳۹۴حیف سراتو که با اون شتاب و موتور قوی 157 افتاده دست سایه بان ، اونم همه چی از روش به یغما برده
از جمله شیفتر دنده سانروف دوحالته آینه تاشو گرم کن آینه کول باکس داشبورد گرم کن صندلی تور عقب چرخش چراغ ها و..اما وحود سراتو بخاطر خالی نبودندعریضه هست وگرنه چینی های بی نام و نشان واسش کفایت میکنند