در ادامه گزارشهای اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد با اندکی تأخیر به سراغ دومین خودروساز کشور یعنی شرکت ایرانی تولید اتومبیل یا همان سایپا میرویم. سایپا همانند سال گذشته، بزرگترین و شلوغترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و تعداد زیادی از محصولات خود را به همراه زیرمجموعههایش، یعنی پارسخودرو، زامیاد و سایپادیزل به این نمایشگاه آورده بود.
پس باید خود را برای طولانیترین گزارش از این سری گزارشها آماده کنید. البته محصولات سایپا همگی قابل پیشبینی بودند و سایپا غافلگیری بزرگی برای این نمایشگاه نداشت. درواقع سایپا در سال گذشته و در همین نمایشگاه مشهد با رونمایی همزمان از چندین مدل برلیانس و چانگان و به همراه ساینا، آنقدر گردوخاک به پا کرد که میتواند با همان محصولات در چند نمایشگاه دیگر هم شرکت کند و از آنها بهعنوان خودروهای جدید نام ببرد! لازم به توضیح است که واحد آپشن سایپا جهت نمایش محصولاتش آنها را بر روی خودروها نصب کرده بود و به همین دلیل برخی از خودروهایی که در تصاویر مشاهده میکنید متفاوت با حالت استاندارد هستند.
ساینا بر روی پلت فرم تیبا ساخته شده و همین نکته به ما میگوید که نباید انتظار زیادی در مورد ظاهر آن داشته باشیم. با این وجود اگر با سطح توقعی که به پایینترین حد خود رسیده به نماهای مختلف آن نگاه کنیم زوایای قابل قبولی از آن را مشاهده خواهیم کرد. هرچند که به عقیده نگارنده میتوان دو ایراد از طراحی ساینا گرفت. اول اینکه نمای جلو و عقب خودرو هماهنگی چندانی ندارند و دوم اینکه این طراحی بیشتر مناسب خودرویی در کلاس بزرگتر از سایناست و چندان سنخیتی با کاربرد و اهداف ساینا ندارد.
در داخل خودرو هم وضع چندان خوب نیست. هرچند که ما هیچ توقعی از ساینا درزمینهٔ جنس متریال و طراحی چشمنواز نداشتیم، اما طراحی داخلی ساینا ما را ناامیدتر از قبل کرد. در داخل خودرو همه چیز از پلاستیک خشک تشکیل شده بود و به نظر میرسید که هیچ چیز نرم و راحتی در این خودرو وجود ندارد! همچنین ما از طراحان سایپا توقع بیشتری درزمینهٔ طراحی داشبورد داشتیم.
ساینا دارای دو ایربگ و سیستمهای ترمز ABS و EBD میباشد. همچنین ترمزهای جلو آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب آن نیز از نوع دیسکی هستند. از امکانات رفاهی ساینا میتوان به شیشه بالابرهای برقی جلو، صفحه نمایشگر، نمایش دمای محیط بیرون و کلید مجهز به ریموت اشاره کرد. همچنین ساینا دارای یک تیپ لوکس است که علاوه بر امکانات فوق، از سنسور پارک عقب، قابلیت تنظیم برقی آینهها، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بهره میبرد.
ساینا قرار است که بهزودی و با قیمت ۲۷ میلیون تومان وارد بازار شود. با توجه به این قیمت، برخی ساینا را جایگزین پژو ۴۰۵ میدانند. البته این نظر نمیتواند چندان درست باشد، چرا که این دو خودرو نه در یک کلاس قرار میگیرند، نه از قدرت و قابلیتهای فنی برابر بهره میبرند، نه کاربری یکسان دارند و نه توسط یک شرکت عرضه میشوند. بنده شخصاً پژو ۴۰۵ قدیمی و پرمصرف را با تمام مشکلات و مصائبش نسبت به ساینا ارجح میدانم و معتقدم که بسیار بهتر میبود اگر ساینا بهعنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان وارد بازار میشد.
پس از ساینا به سراغ یک محصول کاملاً ایرانی دیگر میرویم. خودرویی که آمده است تا جایگزین مهمترین عنصر حملونقل شهری و روستایی و همچنین قدیمیترین خودروی در حال مونتاژ کشور یعنی وانت نیسان آبی گردد. وانت نیسان که آنقدر قدمت دارد که میتوان آن را پدر خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ دانست، به دلیل قیمت پایین و قابلیت حمل بار بیشتر نسبت به سایر وانتهایی که میتوان با قیمت آن خریداری کرد، خودرویی بسیار محبوب درزمینهٔ حمل بار در کشور ماست. اما پس از سالها حضور یکنواخت در این عرصه، زامیاد سعی کرد که نسخه فیسلیفت شده آن با نام وانت شوکا را وارد بازار کند تا کمی تنوع دران بخش از بازار ایجاد کند. با این وجود شوکا به دلیل این که هیچ تفاوت قابلتوجهی با وانت نیسان نداشت که بتواند اختلاف قیمتش با آن را توجیه کند، دچار شکست در بازار شد و زامیاد به فکر جایگزینی برای آن افتاد. این جایگزین که پادرا نام دارد، همان خودرویی است که قصد معرفی آن در این قسمت را داریم.
پادرا یک فیسلیفت از وانت نیسان محسوب میشود که از نظر ظاهر، فنی و امکانات تغییراتی در آن اعمال شده است. شاید یکی از مهمترین تغییرات این باشد که پادرا دارای رنگهایی غیر از رنگ آبی میباشد و در نمایشگاه رنگهای مشکی و سفید آن به معرض دید عموم قرار گرفته بودند. پادرا در نمای عقب تفاوت چندانی با وانت نیسان ندارد. در نمای بغل تغییرات در کمترین سطح است و شاید مهمترین تغییر در این بخش تغییر دستگیره در انحنای جلوی خودرو میباشد. اما در نمای جلو تغییرات بشری را شاهد هستیم. تغییر در چراغها، سپر، جلوپنجره، قوس کاپوت و … از جمله این تغییرات هستند.
در داخل کابین خودرو تغییرات نسبت به وانت نیسان بسیار زیاد است. البته قطعاً نمیتوان این خودرو را با خودروهای روز دنیا مقایسه کرد. اما تغییرات انجام شده بسیار مثبت بوده است. داشبورد و کنسول وسط در پادرا به کلی نسبت به وانت نیسان تغییر پیدا کرده و خودرو مجهز به پخش CD و کولر شده است. همچنین این خودرو مجهز به ترمز ABS، شیشه بالابر برقی و قابلیت تنظیم برقی آینهها شده است. در داخل نمونه نمایشگاهی داشبورد خودرو با طرح چوب تزئین شده بود که نمیدانیم آیا نمونههایی که به دست مصرفکننده میرسند نیز همینگونه خواهند بود و یا اینکه داشبورد آنها تکرنگ خواهد بود.
تازه میخواستیم از تغییرات پادرا نسبت به وانت نیسان تعریف کنیم که فرمان خودرو را در دست گرفتیم و متوجه خلاصی کامل فرمان شدیم! این عیب که در وانت نیسانها هم شایع بوده به نظر به پادرا هم به ارث رسیده است. وجود این عیب آنهم در نمونه صفر و نمایشگاهی کمی ما را در مورد این خودرو دلسرد کرد. علاوه بر این، با مشاهده فواصل زیاد بین بخشهای پلاستیکی داشبورد، تصمیم گرفتیم که دیگر در مورد طراحی آن صحبتی نکنیم!
پادرا از همان موتور ۲۴۰۰ سیسی بنزینی وانت نیسان بهره میبرد که توسط زامیاد بهینه شده و در نتیجه این بهینهسازی، ۵ اسببخار از قدرت و ۱۵ نیوتنمتر از گشتاور آن کاسته شده و این بیشینه گشتاور در دور موتوری بالاتر از قبل به دست میآید. بنابراین پادرا توانایی تولید ۹۵ اسببخار قدرت در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه را دارد. البته خبر خوب این است که این خودرو بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهینه شده است و در نتیجه آلایندگی بسیار کمتری نسبت به وانت نیسانها خواهد داشت.
پس از اینکه از این دو خودروی جذاب وطنی مستفیض شدیم، نوبت به بخش اصلی نمایشگاه یا همان خودروهای چینی میرسد! در نمایشگاه سال گذشته سایپا ثابت کرد که عزم جدی برای ورود به مقوله خودروهای چینی دارد و قصد دارد که با ورود به این بخش سایر رقبا را کنار بزند. این شرکت که مدتهاست در بخش خودروهای سنگین با دانگ فنگ چین همکاری دارد، هماکنون با سه خودروساز دیگر این کشور نیز وارد همکاری شده است. این سه خودروساز زوتی، برلیانس و چانگان نام دارند.
زوتی یک خودروساز نوپای چینی است که عمر خودروسازی آن چیزی در حدود ۱۰ سال است. این خودروساز به این معروف است که برای طراحی خودروهای جدید زحمت زیادی به خود نمیدهد و خودروهای معروف و محبوب برندهای بزرگ را به صورت یکجا کپی میکند. از نمونههای بارز این عمل میتوان به زوتی T600 و T700 اشاره کرد که کپی کامل فولکس واگن تیگوان و پورشه ماکان هستند. درواقع به نظر میرسد طراحان زوتی علاقهای ندارند که وقت زیادی بابت ایدههای نو صرف کنند و از نمونههای بارز این امر هم آرم زوتی است که به نظر نمیرسد بیشتر از ۱۰ دقیقه برای طراحی آن وقت گذاشته شده باشد!
اما محصولی از زوتی که توسط سایپا تولید میشود زوتی Z300 نام دارد که سایپا نام آریو را بر آن گذاشته است. آریو کاملاً بر پایه آخرین نسل از تویوتا آلیون ساخته شده است و انصافاً نسبت به تویوتا طراحی جذابتر و چشمنوازتری دارد. این خودرو در ایران با ۴ تیپ عرضه میشود که دو تیپ آن دارای گیربکس اتوماتیک و موتور ۱۶۰۰ و دو تیپ آن دارای گیربکس دستی و موتور ۱۵۰۰ هستند. هر دو موتور این خودرو از جمله موتورهای میتسوبیشی هستند و هر دوی آنها همچنان در نسل آخر لنسر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور ۱۵۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد و موتور ۱۶۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۵۱ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و در نتیجه میتوان بر روی ایمنی آن حساب ویژهای باز کرد.
برند دیگر چینی که سایپا با آن همکاری میکند برلیانس است. برلیانس نیز یک برند نوپای چینی است که عمر خودروساز شدن آن به کمتر از ۱۵ سال میرسد. این برند در سال ۲۰۰۸ محصولاتش را به اروپا صادر کرد که البته موفقیت چندانی هم به دست نیاورد. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت که به عرضه محصولاتش در کشورهای جهان سوم اکتفا کند و در راستای همین سیاست است که امروز خودروهای برلیانس را بر روی خطوط تولید سایپا میبینیم. برلیانس شریک تجاری BMW محسوب میشود و مونتاژ محصولات این کمپانی مطرح را در چین انجام میدهد. البته این اصلاً بدین معنا نیست که محصولات برلیانس از استانداردهای BMW پیروی میکنند و یا اینکه مشابهت فنی با خودروهای BMW دارند. درواقع همانطور که سایپا پس از سالها همکاری با خودروسازانی چون نیسان، رنو و کیا موتورز، محصولی در حد ساینا را میسازد، تنها شباهت خودروهای برلیانس با خودروهای BMW هم تنها در کپی کاری بخش جلوپنجره و چند بخش کوچک دیگر است.
اولین برلیانسی که به آن خواهیم پرداخت، سری H300 است که شامل H320 و H330 میشود. H320 یک هاچبک و H330 سدان میباشند و هر دوی آنها دو تیپ دندهای و اتوماتیک دارند. قوای پیشرانه هر دوی آنها یک موتور ۱۵۰۰ سیسی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۳۸ اسببخار گشتاور را دارد. البته به لطف سیستم انتقال قدرت و ضرایب دندههای مناسب، این خودرو میتواند بهخوبی از همه این ۱۰۳ اسب استفاده کند و کمبود شدیدی در این زمینه احساس نمیشود. برلیانس H300 که مونتاژ آن مدتی است که در پارسخودرو آغاز شده و با آرم پارسخودرو در خیابانهای شهر دیده میشود، از ظاهری قابل قبول بهره میبرد. هرچند که طراحی این خودرو چندان خیرهکننده و پرهیجان نیست و مخصوصاً در داخل خودرو جا برای کار بیشتر وجود دارد، اما با توجه به رقبایش چندان هم دست و پا بسته نیست و حرفهایی برای گفتن دارد.
در شرایط فعلی بازار برلیانس H330 رقبایی چون جک جی ۵، امویام ۵۵۰، آریو و پارس تندر را در برابر خود میبیند و مدل هاچبک آن یعنی H320 نیز بهزودی رقیبی به نام رنو ساندرو خواهد داشت که نسخه هاچبک تندر ۹۰ میباشد. در نتیجه در بخش خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان شاهد رقابت سختی خواهیم بود.
از محصولات برلیانس خسته شدهاید؟ حق دارید، اما باید هنوز اندکی صبر کنید؛ چرا که هنوز یک محصول دیگر از این کمپانی باقی مانده است. این محصول درواقع یک خودروی سواری نیست و یک مینیبوس است و متعلق به زیرمجموعه برلیانس یعنی Brilliance Jinbei Automobile میباشد. این مینیبوس Jinbei Haise نام دارد و درواقع همان تویوتا Haice معروف است که توسط Jinbei تغییر نشان داده (Rebadge) شده است. هایس که در پارسخودرو مونتاژ میشود، مدل H2L میباشد که H2 اشاره به نسل پنجم و آخر تویوتا هایس میکند و L نشاندهنده افزایش طول آن است. قیمت هایس توسط پارسخودرو ۱۲۱ میلیون تومان اعلام شده است.
این دو خودرو شباهتهای زیادی از نظر فنی و رفاهی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها از یک موتور ۱۶۰۰ سیسی با نام Blue Core استفاده میکنند که توانایی تولید ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در هر دوی این خودروها نیروی موتور توسط یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. هر دوی این خودروها از نظر ظاهری قابل قبول هستند و جزو بهترین طراحیهای خودروهای چینی به شمار میروند. این مسئله هم در داخل و هم در خارج از کابین این دو خودرو صادق است. البته جنس متریال بهکاررفته در کابین هر دو خودرو جا داشت که بهتر از این باشد.
چانگان CS35 یک کراس آور از چانگان است که در لیست پرفروشترین خودروهای چین معمولاً یکی از ده SUV برتر میباشد. این خودرو مجهز به ۴ ایربگ، کروز کنترل، سانروف، صندلی چرمی، سیستمهای ESP/TCS/HBA، سنسور پارک عقب و فرمان برقی میباشد. ترمزهای CS35 در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی میباشند. قیمت این خودرو ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
برای ایدو علاوه بر موتوری که از آن نام برده شد، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم نیز در نظر گرفته شده است که معلوم نیست که آیا به ایران وارد خواهد شد یا خیر. در این صورت اگر پیشرانه توربوشارژ برای این خودرو وارد شود، ضعف اصلی آن، یعنی نداشتن شتاب و قدرت کافی پوشش داده خواهد شد. سایپا قیمت این خودرو را ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.
پیکاپ ریچ تغییر نشان داده شده نسل اول نیسان Frontier است که در کشور ما با نام نیسان پیکاپ شناخته میشد. پس از اجرای تحریمهای بینالمللی و خروج نیسان از کشور، تنها راه ممکن برای پارسخودرو مونتاژ نسخه چینی این خودرو بود تا جای خالی این پیکاپ محبوب در کشور پر شود. پیکاپ ریچ هرچند که از نظر دوام و قابلیت اطمینان با نیسان پیکاپ قابل مقایسه نیست، اما در خلأ خودروهای آفرودی و پیکاپ های با قابلیت بالا در رنج زیر ۱۰۰ میلیون تومان، توانست جای خود را در بازار و نهادهای دولتی باز کند. در نتیجه در حال حاضر پیکاپ ریچ یکی از ارزانترین گزینههایی است که قابلیت آفرود قابل قبولی دارد.
واردات کولئوس در کشور ما علاوه بر پارسخودرو، توسط نگین خودرو نیز انجام میشود و با وجود داشتن دو واردکننده، هنوز نتوانسته است در برابر رقبای خوشنام و خوشچهره کرهای و ژاپنی قد علم کند. البته فروش کم کولئوس منحصر به کشور ما نیست و در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، فروش کولئوس به دلیل استقبال پایین متوقف شده است.
کولئوس دارای طراحی هماهنگ و نسبتاً مدرن است. اما طراحی آن چیزی نیست که بتوان به آن لقب جذاب را داد. در داخل کابین نیز طراحی قابل قبول و ازنظر ارگونومی راضیکننده است. اما توقع ما از جنس متریال داشبورد بالاتر از چیزی بود که از نزدیک لمس کردیم. این خودرو از یک موتور ۲۵۰۰ سیسی بهره میبرد که توان تولیدی آن ۱۷۰ اسببخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۲۶ نیوتنمتر میباشند. این موتور با یک جعبهدنده CVT همراه شده است و با استفاده از سیستم AWD، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را دارد. این خودرو دارای لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که از جمله آنها میتوان به ۶ ایربگ، سیستمهای ترمز ABS/EBD/EBA، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم هشداردهنده موانع جلو و عقب، سیستم هشداردهنده موانع کور در حرکت، برفپاککن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم انتقال قدرت ۳ حالته هوشمند (AWD,FWD,Lock Mode)، سانروف چند حالته، ترمز دستی الکترونیکی، صندلی چرمی مجهز به گرمکن و قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهت، جعبه داشبورد ۱۵ لیتری مجهز به خنککننده، سیستم استارت دکمهای هوشمند، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، چراغهای زنون به همراه گسترش بازه نور سر پیچها، چراغ شور جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی پیشرفته BOSE، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکتریکی با ضریب متغیر و آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد.
سراتو های سایپا با دو تیپ ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی وارد بازار میشوند که تیپ ۱۶۰۰ سیسی دارای دنده دستی و تیپ ۲۰۰۰ سیسی دارای دنده اتوماتیک میباشد. البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آنها را حذف کرد. از جمله تجهیزاتی که سایپا از روی سراتو حذف کرد میتوان به چند ایربگ، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم ESP، سیستم استارت بدون کلید، مانیتور و … اشاره کرد. در نتیجه سراتو دارای امکانات زیر میباشد: ایربگ راننده و سرنشین، کروز کنترل (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، غربیلک فرمان و دستهدنده چرمی (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغهای اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سیسی)، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با قابلیت پخش CD و ورودی USB+AUX+IPOD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب.
سراتو خودرویی قدرتمند و پرشتاب است و هندلینگ قابل قبولی را فراهم میکند. هرچند که این هندلینگ خوب به قیمت خشکی زیاد سیستم تعلیق فراهم آمده و مصرف سوخت آن نیز کمی بالاتر از حد انتظار است. قیمت سراتو با دقت بالایی توسط سایپا محاسبه شده است و برای مدل ۲۰۰۰ سیسی، ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و برای مدل ۱۶۰۰ سیسی، ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده است. پس با این خبر هیجانانگیز به پایان این قسمت از گزارش میرسیم.
ادامه دارد…
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمانموتور پیشگام در افزایش قیمت
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیرانخودرو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد میشود!
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کرهای
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی
احسان(احسان)
۲۰ شهریور ۱۳۹۴حالم بد شد.کسایی که از این ماشینا عکس میگیرن تا سر گوشی یا کامپیوتر داشته باشن مثل همون مستندسازایی هستن که از خورده شدن یک ادم توسط شیر فیلمبرداری می کنن
سامورایی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴به نظر من اصلا لازم نیست ایران ماشین و موتور سیکلت تولید کنه بهتره همون وارد کنه نمیتونه واقعا نمیتونه
matin
۲۰ شهریور ۱۳۹۴من بخوام ۲۷ تومن پول ساینا بدم یه ریو می خرم
قاقالی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴افسوس :
“برخلاف خودروسازان دیگر که با بهینهسازی موتور از آن توان و گشتاور بیشتری استخراج میکنند، متخصصین سایپا دقیقاً برعکس عمل کرده و خروجیهای پایینتری از موتور تولید کردهاند که در نوع خود قابل توجه است!”
فرید
۲۱ شهریور ۱۳۹۴حضوری پررنگ بایک مشت آشغال!!!!
sasan
۲۰ شهریور ۱۳۹۴از همه خنده دار تر سراتو که چینی شده داشبوردشم عوض کردن.ما اینجا کره ایشو داشتیم زانتیا قورتش میداد
علیرضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۴دوست عزیز این اصطلاحات کوچه بازاری و مبهم از جمله قورت دادن!!! در شان سایتهای تخصصی نیست. گرچه چیزی که عیان است حاجت به بیان نیست ولی خوب… میشه بگید زانتیای 1995 از چه نظر سراتوی طراحی 2010 را قورت! میدهد؟
امکانات؟ ایمنی؟ طراحی؟ ارگونومی؟ استهلاک؟ چی؟
نیا بگو یک ثانیه شتابش بیشتره که اساسا نه چیز مهمی است با توجه به انهمه کاستیهای زانتیای از رده خارج و نه دنده ای را با اتومات این مدلی مقایسه میکنند.
M.R.K
۲۰ شهریور ۱۳۹۴سراتو ۲۰۱۱ اخه چه اپشنی داره که زانتیا نداره ؟ بگو ماهم بدونیم
ارگونومی هم زانتیا ماشینی هست که توی ماشین زیر ۱۲۰ ملیون توی فرمون پذیری کسی به گردش نمیرسه .
در مورد قدرت چه سرعت بقول دوستمون سراتو رو قورت میده .
سواری و نرمی هم که دیگه لازم نیست بیان کرد .
یکم ظاهر قدیمی داره که اونم توی ذهن مردم جا افتاده و کسی از ظاهرش بد نمیگه
حسین
۲۰ شهریور ۱۳۹۴میگن چینی نخرین بده اخه اصن کمپینو را انداختن تا فروش چینیا بالا بره
بعد خودشون چینی مونتاژ میکنن
حق ما ایرانیا چینی نیست
در شان ما نیست
نمیخریم.
شایان
۲۰ شهریور ۱۳۹۴خدا رو شکر آخرینش در میاد و یه جماعتیو راحت میکنه از این همه آشغال دیدن
سارا
۲۰ شهریور ۱۳۹۴مرده شور سایپا و ماشیناش و خدمات پس از فروشش و … رو یه جا ببرن
اینا که خوب تو سر و مغزشون میزنن آی خودرو داخلی خودرو داخلی … اینا که همه چینی بود ! یعنی مردم چینی درجه 3 بیان بخرن از شما به 4 برابر قیمت ؟ خودشون عقلشون نمیرسه ماشین بهتر و ارزون تر بخرن ؟
عنشو در آوردید دیگه بابا جمعش کنید
امیررضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۴فک کنم اکثر ماشینا دست دومن اوردن اونجا.
واقعا جای تاسفه
ماشین دست دوم از اینا تمیز تره
AHMADREZA
۲۰ شهریور ۱۳۹۴یکی از یکی بد تر
Joker
۲۰ شهریور ۱۳۹۴آقا سپاس بابت گزارشتون …
اما عکس های ریچ و پادرا رو جا به جا گذاشتید …
ali
۲۰ شهریور ۱۳۹۴خداییش اشغاله
مصطفی
۲۰ شهریور ۱۳۹۴یک مشت چینی رده سه دنیا رو آوردن به اسم نمایشگاه صنعت خودرو …
احمد.ف
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ولی خداوکیلی سایپا متخصصه ، متخصص پیدا کردن آشغال ترین ماشین ها از سطح جهان و قالب کردن آن به چند برابر قیمت اصلی!
واقعا به این انتخاب های سایپا باید گفت …!!! (بووووووووووق) عجب معجونی درست کردن! اون زوتای که شاهکاره
احمد.ف
۲۰ شهریور ۱۳۹۴راستی وانت نیسان چه جالب شده! شده پادراز، شبیه بابا لنگ دراز
کامیار
۲۰ شهریور ۱۳۹۴همچنین ساینا دارای یک تیپ لوکس است که علاوه بر امکانات فوق، از سنسور پارک عقب، قابلیت تنظیم برقی آینهها، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بهره میبرد.
نمردیم و معنی لوکسم فهمیدیم
سارا
۲۱ شهریور ۱۳۹۴:D
:D
:D
کامیار
۲۰ شهریور ۱۳۹۴آقای نویسنده چطور قیمت گذاری سایپا روی سراتو هوشمندانه است؟
احمدرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اشاره نویسنده به قیمت گذاری هوشمندانه در واقع طعنه است به نحوه قیمتگذاری سراتو توسط سایپا
مهدی
۲۱ شهریور ۱۳۹۴شنیدم خودرو سازها جلسه داشتن و قراره قیمت خودرو تی دو ماه نزدیک پنج ملیون بیاد پایین درسته
حسین
۲۱ شهریور ۱۳۹۴به به چه قدر خوب ، چه قدر ما پیشرفته ایم !!! الان دارم ذوق مرگ میشم ، مسئولین عزیز سایپا لطفا تورابخدا خواهش میکنیم شما سعی کنید ماشین نسازید …. ما مردم ایران لیاقت شما عزیزان زحمت کش را نداریم ، میشه ما را رها کنید ؟؟؟!!!
حامد MASERATI GT
۲۱ شهریور ۱۳۹۴پادرا ایرانی نیست و محصول شرکت دانگ فنگ چینه
ارمان
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ترشی لیتس یا سایپا؟ از همه برند از همه رنگ ؟
interceptor
۲۱ شهریور ۱۳۹۴با تشکر از آقای رحـــــیقی
متن خوبی بود، نصفه شبی کلی خندیدم.
سراتو با این چیزایی که از روش برداشتن جدن ارزش خرید نداره اون هم با این قیمت
در مورد چینی ها هم ترجیح بنده که با خرید خودروهای دست دوم ژاپنی(ویتارا2.8 کلاس 8 75 میلیون- مزدا3 مونتاژ 1388 شصت میلیون-رونیز/پیکاپ نیسان مدل 1385 قیمتش حدود55 تومن هست.
نوید جهرمی
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اینو که دیدم خجالت میکشم بگم خودروسازیمون ب اینجا رسیده. خوش ب حال گذشتگان که رفتن و این روزا رو ندیدن. کجا بودیم و ب کجا رسیدیم.
آخه ماباید کارمون ب جایی برسه که ماشین یه شرکت چینی که قدمتش 10 سال هم نیست بیایم مونتاژ کنیم و اینهمه هم تو بوق و کرنا کنیم و براش مراسم رونمایی بگیریم؟
ننگ ب این خودروسازی. شخصاً آرزو میکنم اگه به این منوال قراره پیش برن هر چه زودتر محو بشن و اثری ازشون نمونه.
ALiHidden
۲۱ شهریور ۱۳۹۴آره واقعا….
قبلا چی مونتاژ میکردیم الان چی….
حالا کاشکی قیمتشم منطقی بود :|
والا که ایران همین الان هم حتی اگه همه دنیا تحریمش کنن بازم میتونه مث امارات باشه ولی نمیزارن یا شایدم نمیخوان…..
genius
۲۱ شهریور ۱۳۹۴وا اسفا!کمپانی جنرال موتورز ایران که تنها تولیدکننده کادیلاک در خارج از امریکا بود و در طرح توسعه اش مالک برند پونتیاک میشد حالا به روزی افتاده که با مونتاژ محصولات برلیانس و الحاق لوگوی خود بر روی جلوپنجره آنها روزگار میگذراند!!
چه بودیم و چه شدیم و خدا داند چه خواهیم شد…!
HELL CAT
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ای پراید،ای خودرویِ رٶیایی ام
سرعتت افزونتر از دمپایی ام
ای امید و هستی و بود و نبود
میسرایم بهرِ تو اینک سرود
ای فدایت کلِّ اسکِنهای من
همدمِ روز و شبِ تنهایِ من
ای تمامِ کشورم جولانگَهت
کل مسئولین، غلامِ درگَهت
نزدِ ما از درّ و گوهر برتری
صف کشیده از برایت مشتری
نام تو یعنی که ببری درخروش
گرچه در ظاهر بسانِ بچه موش
آنزمان کان پیکرت را ساختند
با شتابت سویِ ایران تاختند
بی امان رفتی میان قلبها
با دو ده طرح و مدل بس پر بها
سالها باید پس اندازی کنم
تا تو را با پولِ آن راضی کنم
قیمتت بر پایه ارزِ دلار
می شود بنزی شوم با آن سوار
نیم قرن از سنِّ تو بگذشته است
مهر تو هر روز افزون گشته است
واقعا احسنت بر طراحی اَت
هیکلِ خوش فرمِ همچون ماهی اَت
ناگهان چون موشک از جا میپری
لحظهایی یک تن به عقبا میبری
خبره ایی در جان ستاندن از بدن
می روی در آنِ واحد تا عدن
ما که بر تولیدِ تو دلبسته اییم
پس چرا دنبالِ بمبِ هسته اییم
قدرتِ تو فوقِ بمبِ هسته است
دستِ عزرائیل، از پشت بسته است
با کمی تغییرِ فرمِ ظاهری
با تظاهر، جیبِ مردم میدری
گاه پشتت میکنی بر سانِ هاچ
گاه صندوقت شود مانند قارچ
چهرهات گاهی فریبا میشود
نامِ تو آنگاه تیبا میشود
گرچه تیبا فرمِ دیگر از تو است
قیمتش افزون ز بنز و ولوُ است
آنقدر تازانده ایی در شهر ما
عاقبت گشتی دچارِ قهرِ ما
ملت بیچاره جرأت کرد و گفت
نه، به تو اهریمن گردن کلفت
بس که بی مهری ز خودرو دیده است
آن رگِ غیرت ز جا جنبیده است
از گرانی و ز خوف و بیم تو
چاره مردم بود تحریم تو
بلکه قدری اَرج و قُربت کم شود
قیمتت کم، شاسیت محکم شود
بس خطا کرد آن وزیر و بانی اَت
در حمایت از مرامِ جانی ات
مُضحک و رسوا مجدد عذر خواست
گفت خطا از گفتههای پوچِ ماست
یا به یک تعبیر زیباتر از آن
گفت غلط کردم من از آن گفتمان
کاش میشد پا نهم بر گازِ تو
دست بر آن بوقِ پر آوازِ تو
با تمامِ سرعتت مانند تیر
زیر چرخت له کنم شخصِ وزیر
تا نچرخاند دگر فرمانِ تو
بر مراد و کامِ سهم خوارانِ تو
پس بدان خائن تر از خائن تویی
فکر جیب خود ز سودِ خودرویی
گوش کن این شعرِ من را هم وطن
جنگ خودرو با وطن شد تن به تن
هر کسی باید به سهمِ خوبشتن
پاسخ محکم دهد، دندان شکن
با شعار “نه” بر این سوداگران
می کنیم تحریم،ماشینِ گران
پس اگر بر شعر من مستحضرید
نخرید و نخرید و نخرید و نخرید
آقا جان نخرید
MjM
۲۱ شهریور ۱۳۹۴جای هییییییچ صحبتی نیست
به امید نابودی این دو مونتاژکار…!
sunmartin
۲۱ شهریور ۱۳۹۴واقعا چرایی پاسخ حذف کامنتم چی بود؟بخاطر برشمردن و مزمت چینی ها..میدونم
رامتین
۲۱ شهریور ۱۳۹۴روی ساندرو حساب باز کرده بودم که با قیمت 40 پیشفروش شه، اما انگار 50 تومن آب میخوره! آریو اگه 35 تومن بود، با توجه به موتور میتسوبیشی گزینه بدی نبود. اما 10 تومن اختلاف اصلا توجیه نداره….
علیرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۴شرکتهای خودروسازی بی اصل و نصب 1000 مدل خودرو تولید میکنن، سایپا هم جزو همان دسته از شرکتهای بی اصل و نصب است و چندین مدل خودرو در دست مونتاژ و تولید دارد که اصلا در دنیای امروزه و در کارخانجات معتبر چنین چیزی رواج ندارد.
ALiHidden
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اه اه اه
پدال حالمونو بد نکن دگ :|
اعصابم ریخت بهم….
مخصوصا از این ساینا,به احتمال زیاد برا خود کارخونه شاید فقط کمتر از 10ت(شایدم کمتر)براش در اومده باشه بعد دست ملت میخواد بالای 30 و خورده ای بدن….(شایدم بیشتر)
مث همین تیبا قرار بود از پراید ارزون تر بشه الان…. تازه بعد از چن صد سال اومد تولید انبوهش کرد…
وقتی قیمت این چینی ها کراس اور نما رو دیدم اصن سرم سوت کشید….!!!!!!!!
Salleh
۲۱ شهریور ۱۳۹۴من هنوز تو شوک ساینا هستم، اخه یکی نیست بگه این طراحی برای دهه نوده نه الان ، دوم زحمت کشیدن موتور رو ضعیف کردن واقعا چرا، سوم اخه یه رنگ مشکلی زدن تو داشبورد چقدر سخته جنس خوب نمی زنید به کنار یه رنگ که دیگه کاری نداره ،یه دستگیره ایزی اپن هم خرج زیادی نداره همه اینا شاید ۲۰۰ تومن هم برا سایپا خرج نداره،ولی اما از طمع
فریا
۲۱ شهریور ۱۳۹۴آفرود با ریچ ؟
خواب دیدین خیره !
unique
۲۱ شهریور ۱۳۹۴سلام
از همه جالب تر داشبورد وانت جایگزین نیسانه !
فاجعس، نمیدونم سایپا تیم طراحیشو از کجا آورده! به نظرم مشروطیای دانشگاه های درجه 3 بودن یا شایدم از نقاشی بچه های ابتدایی ایده طراحی میگیرن. اون از تیبا اون طراحی داخلی. کلا جای تقدیر دارن.حالا کیفیت که بماند. لااقل یه چیزی طراحی نمیکنن مشتری گول ظاهرشو بخوره!