گروه خودروسازی سایپا مشخصات و ویژگیهای کراس اوور آریا را اعلام کرد. تولید آریا از زمستان ۱۴۰۲ آغاز شده و در بهار سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد.
به گزارش پدال، هاچبک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. با روی کار آمدن محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید سایپا پروژه عرضه این خودرو به دلیل ایرادات مختلف متوقف شد. سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگیهای شاهین عرضه میشد قطعا شکست میخورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگیهای آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.
در پروژه احیای آریا شرکتهای دانگ اتومبیل چین (DAE) و HARBIN DONGAN چانگان به عنوان شرکای سایپا وظیفه تأمین موتور، گیربکس، پلتفرم برق و تریم داخلی آریا را برعهده دارند. به زبان سادهتر آریای جدید باطنی کاملا چینی پیدا کرده؛ البته که تکنولوژی و ویژگیهای قوای محرکه و کابین آریا به حدی بروز هستند که سایپا از پس طراحی و تولید قطعات آنها بر نمیآید.
مشخصات فنی سایپا آریا
نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی 4J20V شناخته میشود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M20 مونتاژ شود.
بنابر اعلام سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد این موتور بر روی آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ ارائه دهد. موتور M20 مجهز به تکنولوژی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) و مصرف ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
پیشرانه M20 آریا که در حال حاضر بر روی محصولات چانگان نیز استفاده میشود قرار است با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE (مشابه دنا و تارا) عرضه شود. هنوز از قابلیتهای حرکتی و شتاب آریا اطلاعاتی در دست نیست چرا که فرآیند صحهگذاری و کالیبراسیون محصول به اتمام نرسیده و آریا در حال گذراندن تستهای تابستانه خود در بیابانهای چین است.
امکانات ایمنی و رفاهی سایپا آریا
با دست و دلبازی سایپا قرار است آریا لقب پرآپشنترین خودروی ایرانی را یدک بکشد. امکانات آریا طیف متنوع و بروزی را در بر گرفته که حتی از امکانات ایران خودرو ری را نیز در بعضی موارد بیشتر است. از روزی که شاهین به عنوان نسخه سدان آریا به خیابانها آمد در کنار عیوب موتور ۸ سوپاپه توربو، نقدهای زیادی به طراحی داخلی آن نیز وارد شد. برخلاف طراحی بیرونی شاهین که به عنوان زیباترین سدان ایرانی شناخته میشود، داشبورد آن قدیمی و ساده است.
سایپا با شناخت دقیق از ایرادات محصول قبلی این پلتفرم تصمیم گرفته برای جلب رضایت مشتریان دست به دامن چینیها شود. برای نخستینبار در نمایشگاه خودروی مشهد تصویری از کابین جدید آریا منتشر شده که حاکی از تغییر اساسی در خودروی سایپا دارد. بنابر اعلام مدیران سایپا، این شرکت برای ارتقای کیفیت متریال داشبورد و نصب امکانات جدید تصمیم گرفته صفر تا صد کابین آریا را از نو طراحی کند.
در کابین جدید آریا به طور کامل از پوششهای نرم و چرمی استفاده شده و برای نخستینبار امکانات بروزی همچون هداپ دیسپلی و شارژر وایرلس در یک خودروی ایرانی نصب شده است. چنانچه نمای داخلی نمونه تولیدی با تصویر گرافیکی فوق مشابه باشد شاهد زیباترین و بروزترین کابین بین خودروهای ایرانی خواهیم بود. استفاده از المانهای لوکس نظیر ساعت آنالوگ، چرم قهوهای و تزئینات نقرهای، کابین جدید آریا را از نظر طراحی و رنگبندی یک سر و گردن نسبت به ری را ایران خودرو بالاتر نشان میدهد.
قرار است آریا در دو مدل بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه شود. ظاهرا خبری از تیپ بندی متنوع در این خودرو نیست و آریا تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود. از امکانات آریا میتوان به این موارد اشاره کرد:
- کلاستر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- هداپ دیسپلی
- رادار نقطه کور
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور نور و باران
- نورپردازی داشبورد و رودریها
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد
- شیفتر برقی تعویض حالت گیربکس همراه با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان
- صندلیهای برقی سرنشینان جلو همراه با گرمکن
- درب صندوق برقی
- کول باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان ردیف عقب
قیمت تقریبی و بررسی جایگاه سایپا آریا در بازار
سایپا با عرضه آریا به دنبال رقابت جدی با ایران خودرو “ری را” است. هر دو شرکت تلاش دارند محصول خود را زودتر روانه بازار کنند؛ سرعت در تحویل اولین سری تولیدی و همچنین قیمتگذاری منطقی در تعیین برنده نهایی مسابقه آریا و ری را موثر هستند. سایپا نیز همچون ایران خودرو سودای قیمت میلیاردی برای دسته گل خود دارد.
بخوانید: مشخصات و ویژگیهای ایران خودرو ری را
با نگاه به ویژگیهای فنی پروژه ری را و آریا میتوان پی برد با توجه به اینکه عمده قطعات آریا از چین تأمین میشود و طراحی مجموعههای فنی آن توسط خارجیها انجام شده آریای سایپا کیفیت بالاتر در عین حال قیمت گرانتر و از آن طرف ریرای ایران خودرو نیز به دلیل استفاده از قطعات مشترک با دنا و تارا قیمت کمتر ولی ایرادات و خرابیهای بیشتر و در نتیجه مراجعات بیشتری به نمایندگی داشته باشد.
شما بگویید؛ با بودجه تقریبی یک میلیاردی، سایپا آریا انتخاب شما خواهد بود یا ایران خودرو ری را؟
Genius
۱۶ شهریور ۱۴۰۲دنگ و فنگ و چانگان تا وقتی دارن با واردات ckd مستقیم از بازار ایران سود هنگفت میکشن بیرون چرا باید بیان دست سایپای چلاق ما رو بگیرن که تاتی تاتی کنه؟؟بعید میدونم این دروغها رنگ واقعیت بگیرن.
علیم
۱۶ شهریور ۱۴۰۲سلام یک پیام غیر مرتبط ولی بشدت کاربردی میون پیاما شاید این باشع که ماشینا روز به روز میان و میرن و چه بسا بعد یه مدنی هم کیفیت خودروهای داخلی بهتر و بهتر بشع ولی اگر خدای نکرده موتور خودتون یعنی قلبتون سه کار کنه اگر توی با کیفیت ترین ماشین دنیا هم برونید دیگه اون صفای قبل رو نداره. زیاد جوش نزنید حالا سعی کنید تا جایی میتونید ماشین خوب سوار شید و تند نروید ولی ازون طرف هم غم بیخودی نخورید ورزش کنید
MC20
۱۶ شهریور ۱۴۰۲دمت گرم با این پیام قشنگی که دادی … روزی حد اقل 30 دقیقه پیاده روی سریع که آدم خیس عرق بشه ، از نون شب هم واجبتره …
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ای خدا گناه ما چیه بخواطر عواقب کارهای جدمون گیر اینا افتادیم
حسین
۱۷ شهریور ۱۴۰۲میتونی راه جدت را نری و هر جا که دوست داری بری فکر نکنم کسی جلوتو گرفته باشه
مهردادکمال
۱۷ شهریور ۱۴۰۲جای ما اینجاس ما صاحب این مملکتیم
Muty
۱۷ شهریور ۱۴۰۲اتفاقا اونی که رفتنیه امثال شماهایید
برید همون جا که مرید و مطلب تون هست…
.
14oo سال مهمون بودید، دیگه تموم شد مهمونی و مفت خوری
برید همونجا ببینیم چند مرده حلاج اید
خیر پیش…
عمار
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اولا که کسی زورتون نکرده که برید ، خودتون هی ناله میکنید ، دوما کسانی که برای این خاک جون دادن همیشه موندن و خواهند موند ، معمولا امثال شما هستید که مملکت رو با هتل اشتباه گرفتید اگر خدماتش ضعیف باشه میخواید برید یه هتل (کشور) دیگه !
سوما ن سواد سیاسی دارید ن سواد تاریخی ن سواد رسانه ، توی حباب اطلاعات گیر کردید خودتون هم نمیدونید با خودتون چند چندین ، اقتصاد کشور و صنعت خودرو مشکل داره چون اکثریت کشور با تفکری همچون امثال شما سی سال به کسانی رای دادن که با تفکر لیبرالی خودشون مملکت رو نابود کردن !
تا موقعی که اکثریت جامعه به درک و فهم این مسائل نرسه آش همینه و کاسه همین ، اتفاقا ما داریم تاوان عدم درک صحیح اکثریت رو نسبت به مسائل میدیم !
و در آخر با استفاده از جمله کلیشه ای ۱۴۰۰ ساله ….. اسلام رو خواستی زیر سوال ببری
زور بیخودی نزن دوست عزیز ، نور حقیقت با فوت امثال شما خاموش نمیشه ! همین ۱۴۰۰ سال دوام و پیشرفت اسلام در جهان نشانه بارز حقانیتش هست ،
اول از مغز خودتون شروع کنید اصلاح رو ، مملکت و جامعه پیش کش ، یا علی
التماس تفکر التماس بصیرت !
بهروز
۱۸ شهریور ۱۴۰۲اولا اینجا خاک منه دوما اگه یک دزد بیاد خونت تو خونتون ول میکنی میدی به آقا دزده؟
مهرداد کشکولي ايلات
۱۶ شهریور ۱۴۰۲با سلام و احترام؛
تهویه مطبوع دوگانه اون وسط چی میگه؟؟؟؟ اونهم برای خودرویی در این کلاس ابعادی؟؟؟!!!
یک کم پائینتر دسته دنده با سیم و به اصطلاح خلبانی چی میگه؟؟؟
ساعت آنالوگ هم مثل لکسوس گذاشتن گوشه سمت چپ نمایشگر سامانه چند رسانهای!!!
فیس لفت واجب هست.
این ترکیب مه شکن و چراغ روشنایی در روز بهم نمی خورد و مال خودروهای 10 سال قبل هستند. چراغ عب هم که مثل خودروهای 20 سال قبل با ال ای دی جدا جدا ساخته شده. یاد لیفان ایکس 50 افتادم!!!
راستی این هم مثل ریرا چراغهاش فول ال ای دی نیست؟؟؟
محسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲ساعت آنالوگ کلا برندهای لوکس میزارن مازراتی پورشه بنابی و…
امیررضا
۱۷ شهریور ۱۴۰۲اگه با این داشبورد و رودری تولید بشه کابین جذابی ازش درمیاد ولی رودریش و طراحی درها کپی از بنزه s 500 هست ولی حتی اگه با این طرحب کابین پر از کپی طراحی بشه پیشرفت خوبی محسوب میشه
محسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲برادر خوبه ولی قطعات کابینت کاملا از چین میاد
سردار
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خب از چین بیاد ،بهتر از محصولات ایرانی
شوتی سوار
۱۷ شهریور ۱۴۰۲فقط اون باله ای که بر عکی گذاشتن داره اوج مهندسی و نوآوری رو نشون میده😂
محسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲نیرو رو به پایین که به چوخ نرن مثل واشر
علی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲ماشالله همه ایرانیا تو همه چی متخصص هستن…
و البته با این تخصصشون!هرچی جنس ایرانی ببینن میزنن تو سرش…
بابا حالا یه تعریفم بکنید،ماشین ۱۰۰ هزار دلاری که نیستش
Shahab
۱۷ شهریور ۱۴۰۲داداش آخه تعریف چی رو بکنیم ؟
از سایپا و ایرانخودرو میخوایم اصلا ماشین تولید نکنن
با این قیمتی که به مردم فرو میکنن خیلی ماشین های خفن حتی صفر کیلومتر توی خارج دارن سوار میشن .
پول bmw 318 رو میدی پارس سوار بشی کجاش تعریف و تمجید داره؟ به قول یه آقایی آشغال آشغاله . به به و چه چه کردن اینا خفت میاره
Ali
۱۷ شهریور ۱۴۰۲ولی دارن به همون قیمت قالب ملت میکنن
علی جردن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲راناپلاس AMT با دنده های خلبانیش و با تجربه و اصالت یک دهه ایش از آریا و شاهین و دنا و تارا و ۲۰۷ زیباتره و رانا سالهاس امتحانشو تو گذشته به خوبی پس داده
امیر علی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲رانا؟؟؟؟؟؟؟کم فروش ترین خودرو داخلی. واقعا توهم زدی
محسن
۱۷ شهریور ۱۴۰۲این که هاچ بکه از ایکس ۲۲ و جک اس ۳ هم کوچک تره
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خدا یا ما چه گناهی کردیم این آشغالهای ایرانی را سوار شیم چی ما از عربها کمتره تولید ملی نخواستیم تولیدی که باعث بد بختی ما شده تو گرونی ما هر چی وارد کنیم ارزون تره جالبه والله تولید کنندگان ما با جنس بنجل شاخ شدن از تحریم سوع استفاده میکنن
محسن خزایی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲لعنت به ایران خودرو سایپا
ارزوی همه جور ماشین تو دلت میزآرن اخه کجای دنیا اینجوریه میری عراق ماشینا رو میبینی کیف میکنی افغانستان هم همینطور چقدر ملت بدبختی داریم
کامران
۱۷ شهریور ۱۴۰۲لطفا به گروه سایپا بگین حداقل واسه محصولات نسبتا لوکسش یه لوگوی جدید مثل بقیه خودرو سازان ارائه کنه..چون این ارم سایپا آدمو یاد خودروی بی کیفیت گروه پراید میندازه
mahmood
۱۷ شهریور ۱۴۰۲این میشه مثل ماشین های چینی منتاژی نمیدونم چرا بهش میگین
mahmood
۱۷ شهریور ۱۴۰۲این مثل ماشین های چینی منتاژی هست نمیدونم چرا بهش میگین ایرانی
میلاد
۱۷ شهریور ۱۴۰۲فیس ماشین بد نیست یعنی بیشتر از ایرانخودرو و سایپا انتظاری نیست
ولی انصافا قیمت میلیاردی برای این سوگولی دور از انصافه
قیمت منصفانه در حد پارس و ۲۰۶ تیپ ۲ بیشتر نیست
البته که قیمت های الان همشون واقعا بالان
احمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۲آخه تا کی میخواین آشغال بریزید کف جاده ها
علی
۱۷ شهریور ۱۴۰۲تا وقتیکه خواهان دارن!
مجتبی اولاد
۱۷ شهریور ۱۴۰۲یه خسته نباشید جانانه ی دیگر به خودرو سازان ایرانی.بابا دیگه دست از سر این تیبای بدبخت بردارین هرچی ماشین جدید طراحی میکنید برگرفته ی۸۰درصد از خودروی تیبا هست.
ایران وطنم
۱۷ شهریور ۱۴۰۲باتشکر از مطلب بسیار خوبتون. همونطور که گفتید آریا از موتور و گیربکس خوبی برخوردار شده اما مهمترین ضعف شاهین طراحی بیرونیش هست که باتوجه به اینکه این خودرو حدود ۲، ۳ سال هست از رونمایی اش گذشته، طراحی قدیمی و شباهت زیادی به خودروهای سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رو داره ، با یک سپر و جلوپنجره کهکشانی و چراغ عقب و جلو جدید مخصوصاً عقب خودرو، میشه گفت یک خودرو خوب.
بهروز
۱۷ شهریور ۱۴۰۲نگاه نگاه بازم دارن دوتا آشغال رو تبلیغ میکنن حلبی کهنه ها رو رنگ میکنن و جای ماشین میدن به ملت خدایا این مردم چه گناهی کردن که باید حسرت سوار شدن بنز و بی ام و فورد و شورلت روی دلشون بمونه و عوضش مجبور باشن آشغالهای چینی و ایران خودرو و سایپا رو با قیمتهای چندین برابر بخرن
imperezasti
۱۷ شهریور ۱۴۰۲کالیبراسیون باید تو ایران اتفاق می افتاد که این خودرو با توجه به نوع سیستم تزریق سوختش و حساسیت به بنزین در شرایط مختلف مناطق ایران کالیبره میشد
Arvin
۱۷ شهریور ۱۴۰۲خوبه بعضیا میخان با ۴۰۰میلیون سوار لندکروز بشن از قدیم گفتن پاتو اندازه گلیمت دراز کن با ۴۰۰میلیون همین ماشین عالیه
Iman
۱۷ شهریور ۱۴۰۲سیاست خودرو هم مثل سیاست مملکت اشتباهه،بجای تولید بی کیفیت و بقول خودشون زیان انباشته،واردات و خدمات پس از فروش به شرکت خوب رو بعهده بگیرن،واردات خودروی هیبرید رو آزاد کنن و بنزین بی کیفیتشونو صادر کنن،هم به پاکی هوا و کاهش آلودگی کمک میکنه هم صادرات بنزین کمک مالی به دولت،چرا برای ساخت خودرو بی کیفیت و پر مصرف پافشاری میشه؟یه خودروی کم مصرف خوب وارد کنین ،مردمهم یه خودرو خوب سوار شن
Al
۱۷ شهریور ۱۴۰۲چرا عکس پیست فوجی اسپید وی روی سرعت سنجشه؟😐
مقدم
۱۷ شهریور ۱۴۰۲داخلش چقدر شبیح ساینا اتومات هستش
Abbas
۱۸ شهریور ۱۴۰۲از عقب چقد بنزه
مخصوصا GLC
مهرداد
۱۸ شهریور ۱۴۰۲چند کیلو پلاستیک زباله ذوب کردن باهاش داشبورد درست کردن !! یه مشت کارنابلد مفت خور توی این خودرو ساز های ایرانی جمع شدن!
امیرحسین
۱۸ شهریور ۱۴۰۲آریا بخواد با ری را رقابت کنه خیلی مسخرست باید با تارا و شاهین مقایسه بشه تا ارزش خرید داشته باشه اونم فقط برای موتور که 140 اسب بخار قدرت داره اونم 2لیتر 140 اسب بخار کمه که خیلی بده بعدش ری را هم موتورش قوی تره هم شاسی بلنده و همچنین شارژ
بی سیم هم خنده دار چون هم گوشی ها از این قابلیت برخوردار و باید یک گوشی پرچمدار داشته باشی و یک هزینه زیاد و اضافی هست
حسین
۱۸ شهریور ۱۴۰۲استاد زمستان 1402 که هنوز نرسیده! اینا چطور شروع به تولید کردن!!
ممد
۱۹ شهریور ۱۴۰۲در حد آزمایش و عکس گرفتن و کار های قبل عرضه یه چنتایی ساختن تولید اصلیشون زمستونه
JaMsHiD
۱۸ شهریور ۱۴۰۲در اندازه یه ماشین که لقب ارابه مرگ گرفته و آرم سایپا آش.غال ساز اعظم روشه
خوبه
ولی بازم آشغ.الی بیش نیست
آشغ.ال آش.غاله
چه چین بسازه چه ایران
Mohammad,r,M.
۱۹ شهریور ۱۴۰۲درود جناب اشتری و ممنون جناب نورایی،
ما هر کاری کنیم ایران خودرو و سایپا این محصولات اراجیف رو تحویل ملت میدن چه بخوایم چه نخوایم،
ولی تشکر از کار شما و اخبارهایی که به گروهی که مجله پدال رو دنبال میکنن تحویل میدین،
به امید روزی که خبرهایی که از ماشینهای با برند خوب رو میفرستین زیر پای ملت ستم دیده رژیم آخوندی ببینیم
ممد
۱۹ شهریور ۱۴۰۲تا انحصار هست همینه