سام کاویانی: چندی پیش، تفاهمنامه مربوط به تولید بلندقامتی کوچک و نیز سدانی کامپکت از سیتروئن فرانسه با شرکت سایپای ایرانزمین منعقد گردید. سدان کامپکت همان مدل C4 است ولی آن شاسیبلند جمعوجور C3-XR نام دارد و اگر مشکل خاصی در پروسه ورود این دو مدل پیش نیاید، در آیندهای نهچندان دور شاهد حضور بیشازپیش آنها در خط مونتاژ سایپای کاشان و همچنین جادههای این دیار خواهیم بود. ازآنجاییکه امروزه بازار بلندقامتتان در تمامی پنج قاره عالم و ازجمله کشور ما سخت داغ و توفنده است، در ابتدابهساکن مدل C3-XR را بررسی میکنیم.
سیتروئن C3-XR در کلاس مینی کراساوورها طبقهبندی میشود و رقیبی مستقیم برای خودروهایی چون رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی و… به شمار میآید. این خودرو برای نخستین بار، ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی و در قالب یک کانسپت به نام C-XR پا به عرصه وجود نهاد و در ماه سپتامبر همان سال نیز، از نسخه نهایی و یا تولیدی آن در نمایشگاه خودروی پاریس فرانسه رونمایی شد. در نهایت، عرضه آن به بازار، دقیقاً در بیست و یکمین روز از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی صورت پذیرفت.
در حال حاضر، سیتروئن C3-XR تنها در چین و با همیاری شرکت دانگ فنگ به تولید میرسد. ناگفته نماند که هنوز هم برخی از صاحبنظران خودرویی در کشورمان، به بهانه تولید این خودرو و برخی دیگر از برندهای اروپایی در چین، اصالت، هویت و کاراکتر اروپایی آنها را از بیخ و بن انکار نموده و این دست از خودروها را «چینی خالص» و یا «صد درصد چینی» میدانند و توگویی با ذکر این سخن راز بزرگی را برای مصرفکننده ایرانی فاش ساختهاند (!)
این درست است که برخی از اجزا و قطعات فنی و مصرفی این طیف از خودروها در خاک چین نصب و تولید میشوند ولی در کنارش باید این نکته را هم در نظر گرفت که تمامی فرایند تحقیق و توسعه و کنترل کیفی این قطعات زیر چشمان تیزبین شرکت مادر صورت میپذیرد و از طرفی، تمامی این خودروها با آرم و نشان سازنده اصلی خود به بازار عرضه میشوند، خواه میخواهد آن خودرو سیتروئن باشد و خواه فولکس و بنز و… و از طرفی میدانیم که امروزه با روند جهانی شدن اقتصاد، بسیاری از کمپانیهای مشهور دنیا، عمده فعالیتهای تولیدی خود را درون مرزهای آن دسته از کشورهای در حال توسعهای متمرکز ساختهاند که از رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده و محل زیست انبوه بیشماری از افراد طبقه متوسط و میانهحال جامعه هستند.
امروزه کم نیستند خودروهایی از یک برند که با توجه به نیازهای مردمان ساکن در یک قاره، منطقه جغرافیایی و یا کشوری خاص طراحی و تولید میشوند. بهطور مثال، اکنون سه مدل معروف از هیوندای با نامهای ix25 و i10 و i20 اساساً در خود خاک اصلی کشور کره تولید نمیشوند و خط تولیدشان در نواحی دیگری چون چین، هند، روسیه، ترکیه و موزامبیک و اخیراً کشور عزیزمان ایران پراکنده است و یا فولکسواگن گل دستپختی از شعبه برزیلی کمپانی فولکس است و فولکسواگن لاویدا، سانتانا و لاماندو نیز تنها در چین دیده میشوند و تویوتا اتیوس هم در ممالکی چون برزیل، هند و اندونزی به تولید میرسد. البته از این دست مثالها بسیار است و ذکر نام تکتک آنها از حوصله این متن خارج است. بگذریم!
سیتروئن C3-XR از فرم ظاهری پویا و جذابی برخوردار است. در پیشانی این خودرو، جلوپنجره براقی را با نشان دو پرگار میبینیم که شناسنامه هویتی خانواده سیتروئن است. سطح رویی آن را نوارهای ضخیم کرومی پوشانده است و البته وجود همین جلوپنجره، جلوه یگانه و بیهمتایی را برای این خودروی اروپایی تبار خلق نموده است. از طرفی، هندسه مناسب چراغهای جلو، فرم اسپرتی آینههای جانبی و مه شکنهای افقی، از دیگر المانهایی هستند که چشمهای بیننده را در همان وهله نخست بهسوی خود معطوف میکنند. در نهایت، تمامی این اجزا را یک دیفیوزر زیبای نقرهای رنگ که در ناحیه تحتانی سپر جلوی آن جای گرفته است، تکمیل میکند. در ناحیه پشتی شاهد آنیم که قالب چراغها از گیرایی خاصی بهره برده و حالتی برجسته و برآمده دارند و در تلفیق با سپر و اگزوزهای دوگانه عقب، تصویری از یک کراساوور مد روز و مدرن را به خریدار آن القاء میکنند. فرم زیبا و بدیع لبههای پنجره عقب و هماهنگی دیداری آن با ریلهای سقفی، از دیگر جاذبههای موجود در نمای خارجی C3-XR به شمار میرود.
کابین این خودرو از طرحی نسبتاً مدرن و امروزی بهره میبرد که البته با سوابق و تجارب پربار سیتروئن در ساخت کابینهای جذاب و آوانگارد، انتظار میرفت که بسی بهتر از این باشد. در این بین، وجود فرمانی توپر، سه پره و کف تخت، جزییات آلومینیمی، دوخت دو رنگ قرمز و مشکی از مهمترین المانهای دیداری در داخل اتاق به شمار میآیند. از طرفی، طرح و چیدمان کنترلرهای تهویه مطبوع چندان با دیگر اجزای اتاق هماهنگ نبوده و تا اندازهای قدیمی و دمده به نظر میرسد. غالب بخشهای کابین سیتروئن C3-XR را پلاستیکهای نسبتاً باکیفیت اما عمدتاً ارزانقیمت فرا گرفته است و نحوه نصب و مونتاژ قطعات هم در حد استانداردهای روز اروپایی ارزیابی میشود. امکاناتی از قبیل سقف پانورامیک، سامانه ورود بدون کلید به همراه دکمه استارت، فرمان چند کاره، دوربین دید عقب، کروز کنترل، صندلیهای چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک و … از اقلام متعارف موجود در این کابین به شمار میروند. در میانه داشبورد، یک صفحه نمایش اطلاعات – سرگرمی به سایز ۷ اینچ جای گرفته است. سیستم مسیریاب ماهوارهای و GPS، رادیو و سیستم صوتی، تلفن همراه، بلوتوث و مواردی اینچنین از روی این صفحه قابل کنترل هستند.
در حال حاضر، دو نسخه از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری برای این خودرو در دسترس است. این دو نسخه در دو گونه تنفس طبیعی و THP (توربو شارژ) به ترتیب از توانی معادل ۱۱۵ و ۱۶۵ اسب بخار برخوردارند. البته بهزودی یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو به توان ۱۳۶ اسب بخار هم در تیررس خریداران آن خواهد بود. این میزان از نیرو توسط گیربکسهای ۵ و ۶ سرعته دستی و ۴ و ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۲۶۲/۱۷۴۸/۱۵۵۷ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۵۵ میلیمتر است. وزن خالص تیپهای متفاوت آن نیز بین ۱۲۰۰ الی ۱۲۷۰ کیلوگرم متغیر است و گنجایش صندوق عقب آن معادل ۳۵۷ لیتر است. ظرفیت باک بنزین هم برابر با ۵۳ لیتر است.
بهای نسخه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی این خودرو در بازار چین، بسته به تیپ مربوطه، بین ۱۰۸,۸۰۰ یوآن الی ۱۳۷,۸۰۰ یوآن متغیر است که معادل ریالی آن تقریباً بین ۶۲,۳ میلیون تومان الی ۷۸,۸ میلیون تومان بالغ میگردد. نسخه ۱.۶ لیتری توربو (THP) این خودرو نیز، بسته به تجهیزات رفاهی، بین ۱۵۳,۸۰۰ الی ۱۷۱,۸۰۰ یوآن فروخته میشود که با تبدیل آن به واحد پول کشورمان ارقام تقریبی ۸۸ الی ۹۸,۳ میلیون تومان به دست میآید.
مشخصات فنی سیتروئن C3-XR (نسخه نمایش داده شده در ایران)
- پیشرانه: ۴ سیلندر – ۱.۶ لیتری THP (توربو شارژ)
- توان: ۱۶۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۴۵ نیوتن متر در ۱۴۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه
- شتاب صفر تا صد: ۶.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
- میانگین مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک فرسون استرات
- سیستم فنربندی عقب: نیمهمستقل، محور پیچشی
- ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- ترمز عقب: دیسکی
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵
- آرایش انتقال نیرو: تک دیفرانسیل، محور جلو
- سیستم فرمان: راکاند پینیون با موتور کمک برقی (EPS)
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
YOUTUBE.COM
و…
جواد
۱۸ خرداد ۱۳۹۶کابین زیاد جالب نیست ولی اگه مثل 2008 قیمت فضایی نداشته باشه میتونه به چینیها فشار بیاره
ashkan
۱۸ خرداد ۱۳۹۶اشتباه نکن قیمت فضای داره اصلا تو بخش واردات و مونتاژ ایران خودرو و سایپا افتضاحند
چنان قیمتی میزارن که آدم ترجیح میده نخره
نمونه قیمت گزاریشون و برا سوزوکی کیزاشی و سیتروئن c5 میشه دید که شکست خوردن از بابت قیمت
رضا
۱۹ خرداد ۱۳۹۶یه سوال پلاستیک داشبورد ارزان ولی با کیفیت است یعنی چی مگه میشه هم ارزان و هم با کیفیت. ضمنا به نظرم طراحی افتضاحی داره
عطا
۱۹ خرداد ۱۳۹۶اگه شرایط خوبی داشته به علت شتاب خوبش فروش خوبی میتونه داشته باشه
همانطور که یکی از موفقیت های ماشین چینی s5 همون شتاب نسبتا خوبش بود :)
سعید
۱۹ خرداد ۱۳۹۶2008 از این یه پله خوشکل تره چه بیرون و چه داخل
من اگه از نمای پشت آرم سیتروئنش رو نمی ذاشتن میگفتم این یه ماشین چینیه!!!! مخصوصا تو عکس پنجمی
peyman
۱۹ خرداد ۱۳۹۶داداش تو ایران قیمت خودروهای مونتاژ داخلی در مقایسه با ورود همون خودرو از کشور دیگه تفاوت چندانی نداره.در حالی که سیاست مونتاژ کاهش هزینه خودرو خارجی هست ولی تو ایران به این چیزا اهمیت نمیدن .نمونه اش هیوندایi10وi20که اگه هزینه گمرگ رو حذف کنیم قیمتش واقعیش ۴۰ و ۵۰ میلیون هست در حالی که مونتاژ داخلی از ۷۰ میلیون به بالا شروع میشه!!حالا معلوم نیست تو مونتاز چه اپشن های رو هم حذف کنن
رضا
۱۸ خرداد ۱۳۹۶از لحاظ طراحی بدنه وداخلی واقعا از چینی های جدید خیلی عقبتر خیلی دمده است
یاسین
۱۸ خرداد ۱۳۹۶اصلا این ماشین یه ماشین چینی نیست نمیدونم چرا بعضیا انقدر به محل تولید یه محصول کار دارن محل تولید محصول مهم نیست مهم اینه شرکت مادر درست بر تولید اون محصول نظارت کنه همین الان چین محصولی درست میکنه که خود امریکا میگه من بهتر از این نمیتونم درست کنم موضوع اینه نسخه توربو وارد محدوده قیمتی 2008 میشه که 2008 طراحی بهتری داره بهتر بود بجای این ماشین C4 کاکتوس رو میاوردن ایران برای تولید که نسخه اروپایی این ماشینه و طراحی خیلی خوبی داره
Ali a
۱۸ خرداد ۱۳۹۶عملا تمام چیزای فنی این ماشین با پژو ۲۰۰۸ یکی هست. پس قیمتش هم نباید از اون بیشتر باشه…اگه اینجوری باشه و زیره ۱۰۰ تومن باشه… فروش بدی نمیکنه..خودم ۲۰۰۸ رو بهش ترجیح میدم
كوروش
۱۹ خرداد ۱۳۹۶شتابش درسته
سياوش
۱۹ خرداد ۱۳۹۶یک درصد فکرکن شتابش۶.۲باشه
اشتباه درج شده به شخصه که کلا ماشین توربو رو برای ایران ترجیح نمیدم اما ظاهر ۲۰۰۸ بهتره
ACR VIPER
۱۹ خرداد ۱۳۹۶قیافش ای بدک نیست شاسی شم که خوب بلنده
میمونه موتورش ما خواهان نسخه ۱۶۵ اسبی هستیم
با شرو ع این جوینت ونچرها توسط دو شرکت ایرانی
با psa به نظر میریه در آینده سایپا وایران خودرو تو بحث فنی همکاریشون خیلی زیاد میشه
Amir.dp
۱۹ خرداد ۱۳۹۶با این سیاست هایی که سایپا و ایران خودرو دارند فکر نکنم قیمتش زیر 100میلیون باشه یا حداقل توی رنج کپچره ، مگر بر خلاف کپچر که صد در صد وارداتیه ،داخلی سازی بشه که قیمتش پایین تر بیاد
ارمان
۲۰ خرداد ۱۳۹۶فقط رینگش قشنگه !
milad
۲۱ خرداد ۱۳۹۶بجای این، من میگم یه x22 آدم بگیره بهتره. تنها بدیش موتور و گیربکسشه که اونم برا شهری که خیابوناش اینهمه دوربین داره، کافیه بنظرم
ذوالفقار
۷ آذر ۱۳۹۶احتمالا این خودرو نیز فقط پول برندش میگیره مثل انواع رنو .